Portugali voitti! Se ei missään vaiheessa kuulunut omiin ykkössuosikkeihini, mutta olen silti iloinen sen voitosta.
Kappale on kaunis ja miellyttävä kuunnella, ja esitys oli harmoninen, intiimi ja selvästi musiikki edellä toteutettu. Minusta on mukavaa, että tällainen vaatimaton, turhia koreilematon esitys voi pärjätä ja voittaa. Plus ihan mahtavaa, että Portugali sai ensimmäisen viisuvoittonsa!
Vähän täytyy kyllä nuristakin, koska minua ärsytti pirusti noiden raatiäänien seuraaminen. En ymmärrä, miten
ammattilaisraadit lähes järjestään suosivat naapurimaita tai maita, joiden kanssa on jotain yhteistä, vaikka kappaleet olisivat millaisia. Minun on todella vaikea uskoa, että esimerkiksi Kyproksen esitys olisi oikeasti ollut Kreikan ammattilaisten mielestä illan parasta antia. Siis ihan todella vaikea uskoa. Mutta no, sellaista tämä kilpailutouhu tuppaa olemaan... Jotta naapureiden suosimisesta päästäisiin, pitäisi varmaan järjestää kilpailu, joissa katsojat saisivat vasta äänestyksen päätyttyä tietää, mikä esitys oli minkäkin maan, haha. x) Tulisi aika erilaiset viisut!
Omat ääneni menivät tänä iltana Belgialle ja yllättäen Iso-Britannialle. Belgia oli yksi suosikeistani jo semifinaaleissa, mutta Britannia yllätti minut täysin. Olin kuunnellut biisin ehkä kerran aikaisemmin ja todennut, että ei kiitos, ei taas tällaisia tusinaballadeja, mutta live-esitys tekikin minuun suuren vaikutuksen. Se vangitsi minut hiljentymään, kuuntelemaan ja katsomaan. Visuaalinen puoli toimi, mutta erityisesti laulaja vakuutti. Jotenkin aitoa esiintymistä. Tuli sellainen olo, että hän todella tarkoittaa laulamaansa. Kappale itsessään ei ole kovin kummoinen, mutta tykästyin kokonaisuuteen.
Pidin myös Itävallan, Valko-Venäjän ja Moldovan hyväntuulisista esityksistä. Bulgarian suosiota sen sijaan en oikein ymmärtänyt. Se ei jotenkin iskenyt minuun, eikä minulla ole vieläkään biisistä minkäänlaista muistikuvaa.
Olipa muuten aikamoinen se Australian lippuun kietoutuneen katsojan viuhahdus Jamalan esityksen aikana...
Onneksi Jamala onnistui jatkamaan esitystään ammattilaisen elkein!