Ihana ku tykkäilette *3* ja Layra, teen heti kun ehdin
Nyt on aika didididii..... UUDELLE TUTORIAALILLE!
Tutoriaali textureistaTällä kertaa kerron, miten textureja ja ylipäätänsä tasoja käytetään Gimpissä. Katso
edellinen tutoriaali, siinä kerron kuvanmuokkauksen alkeita.
Eli texture, mikä se on? Se on toinen kuva, joka laitetaan alkuperäisen kuvan päälle elävöittämään alkuperäistä kuvaa, näin pähkinänkuoressa. Eli mikä tahansa muu kuva voi olla texture. Hienoimmat texturet eivät kuitenkaan ole mitä tahansa kuvia, vaan esimerkiksi
täältä löytyy hienoja textureja, joissa on erilaisia ja kirkkaita värejä, kuvioita jne. Eli mitä enemmän texturessa on tavaraa, sitä paremmalta se näyttää alkuperäisen kuvan päällä.
Okei, eli idea on tajuttu? Jos ei, niin näytän erään
blendauskuvani (blendaus on kuvien muokkaamista kilpailumielessä). Siitä varmaan näkee, mitä texturet voivat tehdä.
Mistä sitten saa textureiksi sopivia kuvia? Koska mikä vain voi olla texture, voit siis saada mistä vain! Jos haluat kuitenkin edellämainittuja värikkäitä ja täyteläisiä kuvia, suosittelen vierailemaan jo linkittämässäni Aethereality.netissä, Deviantart.comissa, hakusanaksi vaikka pelkkä 'textures', livejournalin textureyhteisöissä tai sitten ihan Googlessa, hakusana kannattaa tosin olla esimerkiksi 'grunge textures', sillä pelkällä textures -sanalla löytää useimmiten verhoja tai tapetteja
Ja texturehan on siis kuva (sanon tämän varmaan sadannen kerran), eli texturea ei ladata mitenkään erikoisesti, vaan se tallennetaan koneelle perinteisellä Tallenna kuva... -tekniikalla.
Jos homma on selvä, eiköhän aloiteta.
1. Vaihe yksi.Minä käytän
tätä kuvaa tutoriaalin aikana.
Avaa ensin se alkuperäinen kuva, jonka päälle texturen haluat (eli esim. minulla tuo äsken näyttämäni). Kuvan ei tarvitse olla avatar, se voi olla myös mikä tahansa kuva, vaikka muotokuva kissastasi, jota haluat vähän elävöittää. Kun alkuperäinen kuva on avattu (Tiedosto -> Avaa...), avaat sen päälle texturen. Nyt varmaan tulee sellainen wot? -hetki, miten saat toisen kuvan päälle toisen kuvan? No, se on yksinkertaista. Gimpissä on mahdollisuus tasoille, eli monille eri kuville, jotka menevät kerroksiin ikään kuin yhdeksi kuvaksi. Vähän kuin kerrostalo, siis. Tasot löydät painamalla Ikkunat -> tasot. Eli miten saan alkuperäisen kuvan, tässä tapauksessa 'ensimmäisen kerroksen', päälle toisen kuvan? Paina ylävalikosta Tiedosto -> Avaa tasoina... Nyt eteesi aukeaa tavallinen kuvanavausikkuna. Etsi sieltä texture, jonka haluat alkuperäisen kuvan päälle laittaa. Sitten paina "avaa". Nyt huomaat, että alkuperäisen kuvan päälle on tullut toinen kuva. Kun katsot Tasot-ikkunaa, näet, että kuvat ovat päällekäin. Iisiä, eikö?
Katso kuva vaiheesta (kuva 1) ja
kuva 2. Kuva kakkosessa näkyy siis toisen kuvan päälle avattu texture, joka minulla on tuollainen siniliila.
2. Vaihe kaksiOkei, mitä texturelle voi sitten tehdä? No, kun avaat Tasot -ikkunan (Ikkunat -> tasot), huomaat, että vaikka mitä. Siinä on sellainen valintaikkuna, 'Tila', jossa oletuksena on Normaali. Voit valita Normaalin tilalle vaikka mitä vaihtoehtoja. Ulkoa en muista, mikä kaikkea siinä on, olisi kai pitänyt ottaa ylös. Mutta muistaakseni ainakin Kerro, Jaa, Näyttö, Peite, Kova valo, Pehmeä valo, Värin lisäys, Värin vähennys jne. Nämä kaikki muuttavat texturea jotenkin, säätelevät eri värejä ja väriavoja yms. Kokeilemalla se selviää. Itse laitoin säädön kohtaan 'Peite'. Voit muuttaa tason, eli texturen, läpinäkyvyyttä sellaiseksi, kuin haluat.
Katso kuva vaiheesta. Itselläni texture ei siis tehnyt suurtakaan muutosta. Läpinäkyvyyttä en muuttanut.
3. Vaihe kolmeEi se tähän loppunut! Textureita, eli tasoja, voit lisätä niin paljon kuin sielu sietää. Avaat vain samalla tekniikalla uuden tason muiden tasojen päälle. (Tiedosto -> Avaa tasoina siis.) Itse avasin toisen texturen, jolla halusin saada lisää ilmettä. Sille voi tehdä samat muokkaukset, kuin aiemmillekin tasoille. Eli muuttaa tila, läpinäkyvyyttä jne.
Katso kuva vaiheesta. Avasin siis kahden aiemman kuvan päälle liilan tason, johon laitoin samat asetukset kuin edelliseen (Tila: peite, Läpinäkyvyys: 100%). Niitä tietenkin muutellaan oman maun mukaan, eli sinun ei tarvitse laittaa tilaksi peitettä tai läpinäkyvyyttä samaksi. Erilainen tila tekee siis erilaisen efektin ja saat itse päättää, millaista efektiä haet.
4. Vaihe neljäTämä vaihe ei ole välttämättä pakollinen ja kuuluu oikeastaan kuvanmuokkaukseen yleisesti. Kuvastani tuli texturien jälkeen kuitenkin hieman liian lilahtava ja haluaisin korjata asian. Avaan siis yläpalkista Värit -> väritasapaino... Eteen aukeaa ikkuna, josta voin säätää kuvan värejä. Kuvassanihan oli siis vähän liikaa liilaa, eli 'magentaa'. Liilaa voi ottaa pois siirtämällä palkkia enemmän vihreään päin.
Katso kuva vaiheesta. Tämä vaihe pätee siis ihan mihin tahansa kuvaan, kuvassa ei ole pakko olla texturea tai mitään. Voit vaikka löytää netistä kivan kuvan, jossa tyttö makaa nurmikolla. Kuvan vihreys on vähän liikaakin sinulle, joten voit siirtää palkkia kohti magentaa, pois vihreästä.
Noniin. Nyt saat itse päättä, onko kuva valmis vai eikö. Voit lisätä siihen texturea tai tehdä perusmuokkauksia, sellaisia joita tein ensimmäisessä tutoriaalissani. Minä itse muokkasin kuvastani bannerikokoisen ja terävöitin sitä jne. Jos teet perusmuokkauksia, kuten minä, lue seuraava:
Kun sinulla on esimerkiksi 3 tasoa, sinulla on käytössäsi tasoista vain
yksi kerrallaan.
Kuva kolmesta tasosta, joista yksi on valinnassa. Eli säädät aina yhden tason arvoja ja niin edelleen. Vaikka lopputulos näyttääkin yhdeltä kuvalta, Tasot -ikkunasta näet, että kuvia on kolme päällekäin. Jos haluat muokata kuvaa kokonaisuutena, eli vaikka säätää koko kuvan kirkkautta ja kontrastia, sinun pitää yhdistää tasot. Jos et yhdistä, säädät vain yhden tason kirkkautta ja kontrastia.
Kun painat tason päältä hiiren oikealla näppäimellä, aukeaa
tällainen valintaikkuna. Voit siis muokata tasoa erikseen tästäkin, esimerkiksi muokata vain yhden tason kokoa ja niin edelleen (eli poikkeuksiakin löytyy; vaikka sanoin, että voit muokata vain yhtä tasoa kerrallaan, esimerkiksi kuvaa skaalattaessa [kts. tutoriaali 1] joka ikinen taso skaalautuu. valintaikkunan avulla pystyt muokkaamaan vain yhden tason kokoa). Näet kohdan 'yhdistä alas', klikkaa siitä. Muokkaamasi taso yhdistyy alempaan tasoon. Tätäkin voi verrata kerrostaloon, kolmoskerros tipahti ikään kuin samalle tasolle kakkoskerroksen kanssa ja ne ovat nyt yhtenäinen kerros, eli kolmostaso ja kakkostaso ovatkin nyt yksi tasonsa. Sitten painat tästä tasosta vielä kerran 'yhdistä alas', jolloin olet yhdistänyt kaikki tasot "samaan kerrokseen".
HUOM! Aloita tasojen yhdistäminen AINA ylimmästä tasosta.
Oliko tarpeeksi sekavaa? No, vertaillaan kuitenkin tuloksia, ehkä huomaatte eron, jos tekstistä ette tajunneet
Alkuperäinen:
Textureiden kanssa muokattu:
Laitan esimerkiksi vielä yhden kuvan, jotta näette, että textureilla kuvasta voi saada ihan erilaisen. Käytin siis eri textureita kuin ylemmässä kuvassa:
Kiitos ja kuittaus, toivottavasti hyödytti