Kirjoittaja Aihe: Twilight: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11  (Luettu 3104 kertaa)

Parisade

  • enkelten verta
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Once upon a time in a fairytale
Title: Sammuvan tähden tragedia
Author: Parisade
Genre: angst, deathfic
Rating: K-11
Characters: Bella/Edward, Renesmee
Disclaimer: S. Meyerin maailma ja hahmot. Parisade leikkii omaksi huvikseen
Summary: Aika on aikaa eikä sitä pysäytetä.

A/N: Nessie ei ole lempihahmojani, enkä oikeastaan ole koskaan suunnitellut kirjoittavani siitä yhtään mitään, mutta tämä idea oli pakko toteuttaa saman tien (lähinnä koska pelkäsin muuten unohtavani sen). BD:n siirappiloppu on hiukan liian... tuota, siirappinen, joten tämä on tavallaan vaihtoehto sille. Palaute on aina tervetullutta.

Sammuvan tähden tragedia


Sinä iltana kun Nessie pistettiin alulle, taivas oli oranssinkellertävä ja tarpeeksi kaunis saadakseen verkkokalvotkin särkymään. Edward ja minä olimme yhtä, me olimme kahta ja hänen kylmä hellä kosketuksensa sai ihoni kananlihalle ja hikoamaan ja sinä yönä me molemmat nauroimme meren turkoosien aaltojen nielaistessa meidät syliinsä aina kolmeksi sekunniksi kerrallaan vain päästääkseen meidät takaisin ilmaan leijumaan. Me pyörimme rantahietikolla onnellisina ja jäimme siihen lojumaan ja tuijottamaan taivaan kirkkainta tähteä, joka oli kaukainen, mutta tuntui silti välkkyvän kuin se tuntisi meidät ja siinä me luulimme että ei meitä onnellisimpia voinut ollakaan; ei ainakaan tuon taivaankannen tällä puolella.

Meillä oli lähes kaikki ja siitä yhdestä asiasta, jota emme uskoneet ikinä saavamme, kumpikaan ei edes haaveillut. Silti kun se ymmärrys sinä meidän lomamme viimeisenä iltana välähti minun mieleeni, minä en kauhistunut niinkään sitä että odotin, vaan sitä että tahdoin ja yhtäkkiä minä ja Edward kaksin emme enää merkinnetkään kaikkea. Minä en sanonut Edwardille että haluan, mutta sillä hetkellä loisto hetkeksi heikkeni ja minä pelkäsin.

Pelkäsin Edwardia, mutten itseni tähden.

Ja kun kilpajuoksu minun ja sen vatsassani asuvan pienen ja viattoman olennon ruumiiden hyvinvoinnin välillä alkoi kiihtyä, minä pelkäsin Edwardia entistä enemmän ja hän pelkäsi lastamme. Meidän lastamme, muttei hänkään itsensä tähden ja minä tiesin ja minä ymmärsin, mutta se olento, joka sisälläni kasvoi, oli osa minua ja minä vuodatin sieluani sille kaikkina niinä tunteina, joina litkin verta sen hyväksi ja luin sille runoja Nerudan kirjasta. Minä kerroin tarut lapselleni jo ennen hänen syntymäänsä, minä puhuin liikaa ja hän syttyi elämään ja alkoi loistaa mielessäni kuin tähti, joka hänen matkansa oli aloittanut.

”Bella lopettaisit”, Edward rukoili monesti tummat silmät epätoivossa kylpien ja minun oli pakko olla katsomatta; olla näkemättä, sillä Edward oli musertumassa ja se oli minun syytäni.

Kaksi kertaa minä meinasin lopettaa vain nähdäkseni taas hymyn hänen huulillaan, mutta koskaan en pystynyt. Edward valitsi meistä kahdesta minut, mutta minä en kyennyt samaan, sillä lapsi oli yksin ja hänen puolellaan ei ollut muita kuin minä ja Rose, enkä minä kyennyt edes itkemään sille, että he kaikki – Edward, Jake, kaikki Cullenit – saattaisivat menettää minut lapsen takia. Lapsi oli minun vertani ja tulisi olemaan sitä aina, mutta oman ruumiin se saisi pian, aivan pian.

Viimein sen päivän koittaessa maailma oli yhtä sekamelskaa sekä minulle että muille ja niin täynnä kipua, että hetkeksi minä lipsahdin ajatukseen, jota en halunnut mieleeni. Kun makasin siinä paksulla patjalla äänettömänä ja vain valkoista ylläni, minä sorruin sekunniksi, ehkä kahdeksi huutamaan sisälleni, että onko, voiko olla, mikään ikinä, tämän arvoista. Kipu oli liian kovaa kestettäväksi eikä pakoonkaan päässyt, minä olin ansassa ja epätoivoinen ja hetkeen en uskonut, että rauhaa enää oli edes olemassa.

Mutta sitten minä avasin silmäni uuteen aamuun ja maailma oli ihmeellinen ja muuttunut. Minä olin muuttunut ja talo ja ilma ja kuusien lehdissä oli keskikesän kultaa ja aurinko oli pilvessä ja ihossa tähtiä. Minä nauroin silloin, nauroin kovempaa ja kauniimmin kuin silloin aikaisemmin ja syliini laskettiin olento, jonka kaltaista en voinut uskoa edes olevan. Ja kului päiviä, muutama viikkokin, jolloin aistit oli ylikuormitettuja pelkillä ihmeillä, minun Nessieni; minun pieni sädehtivä tähteni ja viimein Edwardkin näki millaisella voimalla se lapsi loisti.

Nessie oli kaikkea ja hänellä oli kaikkea. Me melkein kumarsimme häntä, niin uskomaton hän oli, Nessien nauru sai talon valaistumaan ja hänen pienet kätensä osasivat loihtia kosketuksellaan meille kuvat kaikesta mitä hän halusi ja sen kaiken hän sai. Nessie kasvoi ja hänet puettiin satoihin eri asuihin, Alice raahasi kauppakasseittain vaatteita kimalleliimalla käsitellyissä paperikasseissa ja minun lapseni rakasti sitä kaikkea. Nessie keikutti kiharoitaan, jotka olivat samaa väriä kuin Edwardin hiukset ja minä rakastin hänen jokaista tekoaan, jokaista liikettään, jokaista irvistystä, hymyä, sanaa, kosketusta. Hän oli minun ja Edwardin, ja koko maailma oli paratiisi.

Nessie joi verta kaksikorvaisesta muovimukista, kunnes kaksi viikkoa myöhemmin vaihtoi lasiin. Hän oli kymmenenvuotiaan kokoinen kun minäkin sanoin hyvä on, tule mukaamme metsälle ja Nessie oli iloinen, riisui kengät jalastaan ja tanssi purossa niin kuin mikään ei ikinä voisi häntä pysäyttää. Hänestä tuli teini ja riitely- ja murjotusvaihe meni sekin liian äkkiä ohi, sillä Nessie kasvoi nopeammin kuin rakennukset Shanghaissa, eikä mieli aina pysynyt mukana. Ja tuolloin minä olin aina äiti, aina se, jonka puoleen Nessie kääntyi kun hän muuttui liian nopeasti, eikä ehtinyt kokea kaikkea.

”Äiti, miksei aika voi vain hidastua”, minun tähteni kysyi kerran ja minä nauroin ja puristin hänet syliini hellästi kuin lasisen linnun.

”Kulta, aika on aikaa.”

Silti oli päiviä, joina minäkin olisi halunnut kokea sitä vähän kauemmin, mutta minä en huolestunut; en ennen kuin puiden lehdet tippuivat kolmannen kerran alas ja Nessien kasvoilla näkyi kypsyyttä. Minun lapseni alkoi olla aikuisen mitoissa ja aika kului, aika kului, kunnes eräänä aamuna Nessie heräsi ja alkoi itkemään. Suklaanruskeiden silmien ympärillä näkyi ensimmäistä kertaa naurunryppyjä ja sinä päivänä minä ensimmäisen kerran aloin pelätä. Aloin pelätä sitä kaikkea, että ehkä kaikki ei ollutkaan niin täydellistä kuin mitä minä olin luullut, aloin pelätä, että onni ei olisikaan ilmaista ja takaisinmaksun hetki joskus saavuttaisi meidät.

Ja se saavutti. Hetki hetkeltä, ilta illalta minä katsoin, miten Nessie vanheni, vaikka me muut olimme jäätyneet kiinni omaan aikaamme. Hänen naurunsa latistui ja kasvonsa kurtistuivat ja Nessie vetäytyi kasaan kuin ikääntynyt ihminen, vaikka hän mieleltään oli yhä alle kymmenen. Ja hän itki paljon ja lapsi, jota minä keinutin sylissäni, oli minua vuosia vanhempi ja minä menetin hiljalleen tietoisuuteni siitä, miten monta kertaa olin sanonut kaiken tulevan kuntoon. Carlislen työpöydät notkuivat kirjoista, mutta meillä ei ollut vastausta, ei pelastusta, me emme tehneet mitään kun Nessie kuihtui hiljalleen. Hänen äänensä alkoi kähistä ja kyynelistä tuli suolaisempia, eivätkä ne hiukset enää olleet samaa väriä kuin Edwardin, vaan viimein puhtaan valkoiset.

”Äiti miksi?” vuoteessa makaava vanhus vaikersi ja minun nyrkkini oli painunut suun päälle niin lujasti, että se pian rikkoisi hampaat, sillä minä en ymmärtänyt, en käsittänyt. Miksi tosiaan, miksi näin, miksi minun lapseni ja minun rakkaani? Miksi Nessien silmät olivat syvät kuopat ja kasvot niin rosoiset kun minä ja muut yhä hehkuimme nuoruutta ja elämää? Miksi joku sai elää ikuisesti ja joku – vielä parempi – rapistui ennen aikojaan?

”Nessie, minä en tiedä”, minä kuiskasin ja ääneni oli puhdas sekoitus lempeyttä ja epätoivoa. ”Minä en tiedä vaikka tahtoisin.”

Eikä Nessie enää sanonut mitään, sulki vain silmänsä ja minä ja Edward istuimme sängyn vierellä kunnes kevään ensimmäinen aurinko nousi ja haihdutti Nessien kasvoille valuneet kyyneleet hopeiseksi sumuksi. Ja kun minä nousin seisomaan, tyttäreni kasvot eivät olleet enää täydelliset vaan kuolema oli laskenut niiden ylle harmaan ja erottuvan naamion, joka sanoi selvemmin kuin mikään, että minun Nessieni ei enää koskaan nauraisi ja tanssisi jalat puoliksi vedessä. Enkä minä itkenyt kun en pystynyt, en edes huutanut vaikka olisin halunnut, vaan kumarruin vain ja painoin vielä viimeisen suukon lapseni otsalle.

”Nessie, lepää rauhassa.”

Ja hautakiveen piirrettiin viisisakarainen tähti.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2011 16:21:30 kirjoittanut Parisade »
There are no rules in dreaming.

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Sammuvan tähden tragedia | deathfic, angst | K-11
« Vastaus #1 : 13.09.2011 18:44:51 »
Aww. Varoituksista huolimatta luin tän (iiK aNgstia!!1) mutta mä en nää tätä oikeestaan surullisena ficcinä. Senkään takia, että Nessie on mun mielestä demonilapsi ja Edward oli oikeassa (vaikka en pidäkään aborttia vaihtoehtona paitsi äärimmäisenä hädässä) ;) vaan sen takia, että vaika Nessien elämä tässä oli lyhyt, se oli täynnä elämää. Ja vaikka hän kuoli nuorena, hän jätti jotain jälkeensä.

Rakastuin sun kuvailutapaan. Varsinkin nuo vertaukset, kuten "kasvoi nopeammin kuin rakennukset Shanghaissa" sai tuijottamaan silleen vähän ihmettynyt hymy kasvoilla. Niin!


Kiitos tästä (ja että linkitit) <3
-Bbuttis
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Deph

  • Herkuttelija
  • ***
  • Viestejä: 589
Vs: Sammuvan tähden tragedia | deathfic, angst | K-11
« Vastaus #2 : 18.09.2011 18:41:30 »
Vaikka tykkäsin tästä tosi paljon, kommentti tulee olemaan aika surkea, sillä kone pimeni lopulliseati ja joudun olemaan kännykällä netissä. Ja tällä on tosi ärsyttävä kirjoittaa.

Joo, riittää selitys nyt. Eli, tykkäsin tosi paljon tästä, ficin nimi on aivan loistava, ihastuin siihen täysin. Olen samaa mieltä kanssasi BD:n lopusta, siirappinenhan se oli ja siksi tämä onkin niin mukavaa vaihtelua. Kuvailua olit ripotellut juuri sopivasti mukaan ja olen samaa mieltä Beelsebuttin kanssa noista Shangain rakennuksista ja muista vertauksista; upeaa!

Vaikka Bella/Edward ei ole lempparipari tässä se oli ihan ok, oikeastaan tärkeä osa ficciä kun Nessien vanhemmat ovat. Olisin mielelläni kuullut tässä myös siitä Jaken leimautumisesta vai oliko hän edes leimautunut Nessieen? Vai menikö minulta vain joku kohta ohi ja nyt höpisen turhia? :'D

Eipä tässä nyt enää muuta kuin kiitos tästä ihanasta ficistä! (:
On hiljaisuus niin täydellisen hiljaista.
Samuli Putro - Olet puolisoni nyt

Avatar Irkku

Parisade

  • enkelten verta
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Once upon a time in a fairytale
Vs: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11
« Vastaus #3 : 06.02.2012 20:16:06 »
Deph: kiva kun pidit tästä :) Edward/Bella ei ole minunkaan suosikkiparitukseni, mutta ikuinen rakkaus ja niin edelleen, joten minä siedän niitä. Jakea en ollut tähän vetänyt mukaan lähinnä sen takia, että pidän systeemiä sen ja Nessien välillä vähän karmivana ja tämä fikki oli tosiaan sen verran nopeasti kirjoitettu, etten oikeastaan pysähtynyt miettimään olisiko se sopinut tähän. Kiva, että tykkäsit anyways ja kiitos itsellesi kommentista :))

BB: hähää, vai on angst pelottavaa :DD Juu, tämä ei tosiaan ollut mikään maailman surullisin (Nessie hautaan, hahhhahhahhahhah!) ja ehtihän tuo Nessu tosiaan kokea kaikenlaista. Kiva että tykkäsit kuvailuista :)) Itseäni vähän epäilytti shanghai-vertauksen asiaanliittymättömyys, mutta jotenkin en osaa tekstin kerran kirjoitettuani enää kauheasti muokkailla sitä.
There are no rules in dreaming.

AhmaBoy

  • Vieras
Vs: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11
« Vastaus #4 : 06.02.2012 20:25:37 »
Olipas tämä kaunis. Tykkään tälläisistä ns. vaihtoehtoisista lopuista tarinoille. Ainoa mikä tässä häiritsi oli se ettei Jacobia mainittu ollenkaan - en tiedä miksi valitsit niin, mutta omasta näkökannastani hän oli kuitenkin aika keskeinen osa Renesmeen tarinaa. Tämä ficci kertoi äidin ja lapsen suhteesta, mutta silti mielestäni kuvailit Bellan ehkä hitusen liian äidillisenä; hänestä ei saanut mitenkään yltiöäidillistä ja ruusuista kuvaa kirjoissa, vaan Meyer taisi tehdä hänen ja Renesmeen suhteesta lievästi samanlaisen kuin Bellalla oli omaan äitiinsä. Joten siitä vähän kritiikkiä. Muuten tämä oli aivan upea ficci, melko tyylipuhdas. Ehkä olisit muitakin hahmoja tosiaan voinut vähän paremmin mainita, mutta pidin tästä silti. Yay!  ;)

Midnight

  • Kelmi
  • ***
  • Viestejä: 90
Vs: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11
« Vastaus #5 : 17.02.2012 14:59:07 »
Ei olis pitäny lukee... NYT ON IHAN MASENTUNUT OLO!!
Tää oli kyl jotenkin tosi hyvä, sillai jotenkin surullisella tavalla!
Se on kyl ihanaa, ettei Pikku-Nessielle oikeesti käyny tollai, se olis ollu kamalaa!
No, kauniisti kirjotettu joka tapauksessa!

Elämäsi ei muodostu päivistä jotka ovat menneet, vaan päivistä jotka muistat.

Parisade

  • enkelten verta
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Once upon a time in a fairytale
Vs: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11
« Vastaus #6 : 11.05.2012 12:23:47 »
Midnight: eihän sitä tiedä vaikka sille oiski käyny just noin... No ei, kyllähän se on hyvä, että Nessie oikeesti sai elää, vaikka se kamala kakara ihana suloinen lapsi ei mun suosikkeja sarjassa olekaan. Hauskaa että pidit vaikka aihe tosiaan onkin aika surullinen.

AhmaBoy: kiitos :) Joo Jake jäi pois, enkä itsekää oikeen tiedä miksi. Jotenki se ei tuntunu mahtuvan tähän enää vaikka tosiaan oliki iso osa Nessien elämää. Itse en ole ajatellut Nessien ja Bellan suhdetta niin Renee-Bellamaisena, sillä Renee kuitenkin loppujen lopuksi oli vähän sellainen huolettomampi ja nuorekkaampi kuin Bella (vai voiko näin sanoa kun Bella kuitenkin jäätyi kahdeksantoista vuoden ikään). Bella taas on vähän ylihuolehtivainen aina ollut, oli kyse kenestä tahansa :D Mutta kiva että pidit.
There are no rules in dreaming.

Selection

  • Vieras
Vs: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11
« Vastaus #7 : 20.06.2012 15:43:40 »
Kyyneleet silmissä luin loppua, sillä Renesmee on suosikkihahmoni Twilightissä, ja muutenkin, sillä tämä oli hyvin kauniisti ja koskettavasti kirjoitettu. Bellakin oli niin ihana kertoessaan Renesmeestä. En mitenkään voinut jättää kommentoimatta. Tämä vaihtoehtoinen loppu Twilightille oli jotenkin niin ihanan väärin pilvilinnat romahti kertaheitolla. Kirjoitusvirheitäkään en huomannut.

Kiitos ihanasta ficistä.

4ever

  • Vieras
Vs: Sammuvan tähden tragedia ♦ deathfic, angst ♦ K-11
« Vastaus #8 : 28.06.2012 20:34:18 »
Tää oli tosi kaunis, mutta myös surullinen. Munkin mielestä Jake oltais voitu mainita, mutta meneehän se toki näinkin.

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Mä yleensä kierrän kaikki Twilight-ficit kaukaa, koska yhhh, jo ajatus auringossa kimmeltävistä vampyyreista ja muutenkin Mary Sue-hahmoista etoo, mutta tämän löytäessäni oli vain pakko lukea ja hyvä että luin, koska tämä on kaunis.

Rakastuin tän ficin kieleen, joka on samaan aikaan jotain ihan käsittämättömän nerokasta ja kaunista ja samalla jotain niin Bellamaista ja siten uskottavaa, että ei ole tosikaan. Tämä on oikeasti ja yhtään liioittelematta paras ja myös kaunein Twilight-fic, jonka olen ikinä lukenut.

Renesmee, Edward ja Bella eivät kuulu todellakaan suosikkihahmoihini fandomissa, kaukana siitä, mutta tässä rakastuin heihin. Jos je olisivat tällaisia kirjoissakin, niin ehkä mua ei raivostuttaisi lukea niitä kirjoja niin kauheesti. Ficin kielessä oli jotain sanoinkuvaamattoman herkkää ja jotain Bellamaista ja samalla se oli jotain niin koskettavaa, että se todellakin välittyi ihan lukijalle asti, vaikka ei kyyneliin asti saanutkaan (ei tosin jäänyt paljosta vaille) En ole siulta ennen mitään lukenut, mutta ehkä voisin tutustua, koska tämä ainakin oli kaunis.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016