Kirjoittaja Aihe: Twilight: Viimeiseen näytökseen ♦ Rileyn vampyyriarmeija, angst ♦ K-11  (Luettu 2423 kertaa)

Parisade

  • enkelten verta
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Once upon a time in a fairytale
Title: Viimeiseen näytökseen
Author: Eara
Rating: K-11 varmuudeksi
Genre: jonkinlaista angstia
Fandom: Twilight
Warnings: hyvin hämärästi kuvailtu tappo
Disclaimer: Stephenie Meyerille kuuluu Twilight ja Seattlen lauma.
Summary: Rileyn kokoamassa laumassa oli Breen lisäksi joku muukin, joka ei uskonut ihan kaikkea kuulemaansa.

A/N: tämä syntyi kirjoitusharjoituksen tuloksena parisen viikkoa sitten, eikä mitään kovin selkeää ole tulossa, tajunnanvirtaa lähinnä. Palaute on lämpimästi tervetullutta :)

Viimeiseen näytökseen

Sadut.

Ne sanovat, että outoja olentoja on olemassa, että ne voi mennä minne tahtoo ja tehdä mitä haluaa. Ne sanoo, että maailmassa on demoneita, jotkut ettei oikeita, minä en, minä en. Sanoo myös, että me ei voida itsellemme mitään, tai ei, ei ehkä ihan niin, ne sanovat vain, että verenjuojissa ei ole mitään hyvää. Van Helsing ja Dracula, liikaa haluja, kirjoihin ne tarinat kuuluvat.

Niissä paha saa palkkansa; minä olin aina prinsessojen puolella. Prinsessojen ei kuulu kuolla, Ruusunen ja Lumikki, vaikeuksien läpi voittoon. Kehrättyä villaa ja taikaomenoita, niihin kirjoihin nämä tarinat kuuluivat.

Koulunäytelmässä minulle annettiin noidan rooli; toinen tyttö sai pistää vaaleanpunaisen mekon päälleen. Minä esitin noitaa hyvin, tässä näytelmässä esitän itseäni hyvin, teen niin kuin ohjaaja sanoo, vaikka en ole hänen kasvojaan koskaan nähnytkään. Satuja, satuja, kyllä niihin silloin joskus ehkä uskottiin, joskus saduista tykättiin, niistä nautittiin. Samalla lailla niissä tarinat aina menee, prinsessoja jahdataan, niin kuin nyt, on vahvoja vihollisia ja heikkoja käskyläisiä ja minä luulen olevani jälkimmäinen, pelkkä ohjailtava syötti, niin, niin, antakaa minulle vaihtoehto.

Minun piti aina olla se paha tyyppi.

Sadut ei vieläkään lopu, Rileyn mielestä me kysellään liikaa; hän sanoo kuusitoista kertaa päivässä, että meidän pitää luottaa häneen. Koska hän on kuulemma ainoa, joka oikeasti tietää nämä asiat, koska hän kertoo valheita ja meidän pitää uskoa. Tapa tai tule tapetuksi; minä mielummin tapan, prinsessa olisi kuollut. Riley sanoo, että hän tuleekin kuolemaan.

Väsynyt uskomaan keksittyjä tarinoita; sitä minä olen. Tarvitsee meitä johonkin -  tarvitseeko? -  ehkä ei. Minä en totuutta tiedä, eivät tiedä muutakaan, ne eivät osaa ajatella.

Minäkään en osaa enää ajatella. Olin siinä hyvä joskus, matematiikan kokeesta aina A, loogista, loogista, tässä ei mitään loogista, missä se totuus oikein on? Joku selitys kaikelle on, kaikelle paitsi tälle, miksi; miksi minä? Karma vai väärä valinta, ehkä pelkkä huono tuuri, mutta jostain se johtuu, johtuu varmasti. Koe-esiintymiset menee huonosti, tarinat muuttuu, osoittautuu valheiksi. Ei kuukaan ole juustoa, niin kuin joskus kerrottiin.

Sadut sanoo, että ajatukset eivät ole turvassa, sanoo myös että miksi ei, mutta minä en tajua. Ei voi kävellä valossa, silti kävelee ja osa on totta ja osa tarua, kumpaa tämä on, arvailua? Arvauspeleissä minä olin aina huono, muistipeleissä parempi, minä muistan; muistan taittuvan valon, auringon, sateen, pilvet, taivaan.

Kirkasta. Sillä valolla oli tapana olla kirkasta, kuun valo on harmaata, tähtien vähän keltaisempaa, mutta liian himmeää silti. Valkoista ja kultaa, sitä minä kaipaan, kunnolla vain harvoin, nyt ei enää koskaan, kylmyyttä, kylmyyttä, miksi ihon läpi ei mene edes puutikut? Tarinoissa se on aina vaarna sydämeen, nyt kuulemma ei, millaiseen satuun minä oikein jouduin?

”Riley, minä en ymmärrä.”

Ja vastaukseksi minulle kerrotaan vain, ettei ymmärtää tarvitsekaan, että sinä sanot ja minä teen, enkä tiedä, ymmärrätkö sinäkään ihan kaikkea. Raamattu. Se pöydällä makaa, muttei se ole meidän tänne tuoma, joku muu, joku aiempi, voiko sen heittää roskiin? Satuja siinäkin, samanlaisia satuja kuin kaikkialla muuallakin, satuja joissa prinsessat voittavat.

Ei minä, ei muut, ne hyvikset eivät ole tässä talossa.

Tappelua taas, Kristie ja Raoul huutavat toisilleen ja Riley menee väliin, karjuu, ettei saa tapella. Minun äiti sanoi samaa joskus, miksi ei, tarvitseeko minun olla se noita? Verta minä tarvitsen, sitä punaista, joka pitää ihmiset hengissä, joka pitää minutkin hengissä.

Katsokaa, kun minä lennän.

Katolta katolle, ylhäältä alas ja ylemmäs, saastepilviä, pehmeää kuin sulasta sokerista tehdyt pallot, niin hattaraista. Mitä pieni tyttö tekee tällaisilla kujilla?

Ei mitään, ei kauaa mitään, puhdasta energiaa vain ja ruumis on hento ja valkoinen; särkynyt. Pois, pois, leiju pois, vaihdetaan elämiä. Vettä paljon, mutta sateenkaaret eivät näy kun on niin pimeää. Yön lapsia, niinhän niissä kirjoissa sanottiin.

Liikaa väkeä ja Riley käskee järjestäytyä, tarina kertoo, että meillä on yhteinen vihollinen. Yksi päivä, yksi monien joukossa, sellaista tarinaan en ole ennen kuullutkaan ja erilainen, valheita, valheita. Aurinko hivelee kimmeltävää ihoa.

Suurin osa juoksee kovempaa kuin minä, pitää pinnistellä. Susia. Ei sudet voi tappaa vampyyrejä, ei tähän tarinaan sitä kirjoitettu. Kultasilmä, punaturkki, vain toinen kuuluu tarinaan, missä se ihmistuoksu on? Kaikilla oma osa hoidettavana, minun osani on edes yrittää saada se veri. Ei täällä, ei ikinä täällä, äkkiä pimeää, paha on poissa.

Kyllä minäkin olisin halunnut esittää prinsessaa.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2014 22:32:13 kirjoittanut Beyond »
There are no rules in dreaming.

Alice B

  • ***
  • Viestejä: 20
  • :3
Vs: Viimeiseen näytökseen
« Vastaus #1 : 05.01.2011 20:29:42 »
Tämä-

Hyvä on yritetään uudestaan. Tämä oli vaan niiin l-o-i-s-t-a-v-a! Jäin sanattomaksi.

Ehkä vähän sumeaa välillä, mutta se vain antaa lisävaikutelmaa siitä, että Hän elää vähän niin kuin sumussa ja arvausten keskellä.

Ei että... Rakastan sinun kirjoituksiasi, ja vaikka en aina niitä kommentoisikaan luen ne silti!  :)

Kiitos:

Alice B
2010-2011 mä vietin mun ELÄMÄN tällä foorumilla vau.

Lill-y

  • Vieras
Vs: Viimeiseen näytökseen
« Vastaus #2 : 06.01.2011 12:58:42 »
Oh. Oh. Tylsistyneenä päätin vilkaista nopeasti, onko Forksiin tullut mitään uutta, klikkailin otsikoita auki hajamielisesti, klikkasin tämänkin ja oh mitä täältä löytyi. Ja nyt pitäisi koota ajatuksia, että saisi sanottuakin jotakin.

Ihan varmasti joku muukin kuin Bree näki Rileyn valheiden läpi. Ainakin itse olen ajatellut niin. Joten siis hienoa kun joku tästäkin on keksinyt kirjoittaa!

Ihastuin jotenkin valtavasti. Tekstin epäselvyyteen, sanojen toistoon, ylipitkiin virkkeisiin ja tähän tyyliin. Joka on aivan vastasyntyneen, Victorian armeijaan pestatun nuoren vampyyrin ajatuksia: aiheesta toiseen hyppelehtimistä, epäselvyyttä, hentoja epäilyjä eikä mitään varmaa. Pidin satujen ympärille rakentamisesta, jo ihan ensimmäinen sana ficissä hurmasi ja pakotti lukemaan eteenpäin. Satuja, tarinoita, joissa kaikki ennen meni samalla tavalla ja koulunäytelmässä toinen tyttö oli prinsessa, vaikka olisi itse tahtonut.

Lempikohtia haravoidessani teki mieli lainata suurinpiirtein koko teksti, mutta päädyin näihin kahteen. Enkä oikeastaan edes tiedä miksi, jotenkin ne iskivät.
Lainaus
Katolta katolle, ylhäältä alas ja ylemmäs, saastepilviä, pehmeää kuin sulasta sokerista tehdyt pallot, niin hattaraista.
Lainaus
Ei mitään, ei kauaa mitään, puhdasta energiaa vain ja ruumis on hento ja valkoinen; särkynyt. Pois, pois, leiju pois, vaihdetaan elämiä. Vettä paljon, mutta sateenkaaret eivät näy kun on niin pimeää.
Saastepilviä ja sateenkaaret eivät näy kun on niin pimeää. Nättiä, kuten ficin kuvailut muutenkin.

Lainaus
Koe esiintymiset menee huonosta, tarinat muuttuu, osoittautuu valheiksi.
Ainoa silmiin hypähtänyt kohta oli tämä. Koe-esiintymiset yhteen väliviivalla, ja pitäisikö sanan huonosta tilalla olla huonosti? Vai enkö vain tajua sitä.

Muutamankaan lukukerran jälkeen en vielä tunne ymmärtäväni kaikkea, joten varmasti palaan vielä jonkun hetken päästä lukemaan ja ymmärtämään lisää. Tässä oli vain niin paljon kaikkea. Oikeasti. Pidin älyttömästi. Ihana.

Kiitos tästä (yritä saada edes jotain selvää näinkin epäselvästä kommentista). (:

Piichii

  • ***
  • Viestejä: 26
Vs: Viimeiseen näytökseen
« Vastaus #3 : 06.01.2011 13:08:31 »
Oi oi kuinka ihana. Tätä oli kyllä nautinto lukea! 8D Rakastuin myös tuohon epäselvyyteen ja hyppelyyn, joka oli kuitenkin selkeää ja ymmärrettävää. Ja loppu oli iha nappiin.

Niin, toisaalta, onhan meressä aika paljon vettä. -Muumipappa

Annoy

  • Lännen paha noita
  • ***
  • Viestejä: 383
  • Dancing through life
Vs: Viimeiseen näytökseen
« Vastaus #4 : 07.01.2011 22:08:23 »
Tää oli tosi hyvä! Kuten Lill-y sanoikin, varmasti joku muukin näki Rileyn läpi. Tosi hyvin olit kirjoittanut. Joskus ehkä hiukan vaikeaselkoista, mutta se vain teki tästä loistavamman. Jotenkin mä pystyin samastumaan tuohon henkilöön.

Sulla on erittäin mielenkiintoinen kirjoitustyyli, ja mä ainakin tykkäsin. Lisää vaan tämmösiä.
"What everyone does. Like you said. Hope."

Nej, du måste finnas, du måste
Jag lever mitt liv genom dig
Utan dig är jag en spillra
på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, du måste
Hur kan du då överge mig?
Jag vore ingenstans, jag vore ingenting
Om du inte fanns

emiemi

  • vampyyri
  • ***
  • Viestejä: 3
  • entinen Smile^
Vs: Viimeiseen näytökseen
« Vastaus #5 : 08.01.2011 00:39:53 »
Olen suorastaan sanaton!

UPEA.
Jollaintavalla ihanan epäselkeä, mutta samaan aikaan ymmärrettävä, kaunis ja ihania kuvailuja ja vertailuja. Voi kamala, sait mut kateelliseksi, ei tässä voi muuta toivoa kun itse saisin joskus samankaltaista tekstiä kirjoitettua!(: Vautsi.

Hirmu iso kiitos tästä kauniista ficistä!
:lla emiemi
Siinä maailmassa jokainen itkee ja jokaiseen sattuu, mutta jokaisella on huominen, jotai ei tarvitse pelätä, sillä huomista ei tule<br /><br /><3<br /><br />kaiken ei tarvitse olla täydellistä, kaiken ei tarvitse mennä niinkun oli etukäteen suunniteltu, niinkun tähtiin on kirjoitettu

Parisade

  • enkelten verta
  • ***
  • Viestejä: 422
  • Once upon a time in a fairytale
Vs: Viimeiseen näytökseen
« Vastaus #6 : 08.02.2011 15:56:10 »
emiemi: voi kiitos paljon :)

Annoy: Kiitos. Minä en oikeastaan ole one-shot ihmisiä - itse asiassa tämä saattoi olla ensimmäinen lyhyt fikki minkä koskaan kirjoitan ja varmasti oli ensimmäinen, jonka julkaisen. Kiva kuulla, ettei jälki ollut ihan kamalaa :)

Piichii: Kiitos, minäkin tykkään lopusta, se taitaa olla oma henkilökohtainen lempikohtahtani tässä.

Lill-y: Joo minä olen kanssa aina ajatellut, että Bree ei takuulla ollut ainoa vampyyri Rileyn laumassa, joka ymmärsi jostain jotakin. En tiedä miten sain päähäni kirjoittaa jotain tällaistä, mutta kiva jos tykkäsit. Tämä tyyli on kanssa sellainen, johon olen itse aika ihastunut - en voisi kuvitellakaan kirjoittavani lyhyitä tekstejä yhtään järkevämmin ;) - ja hyvä, että se uppoaa johonkuhun muuhunkin. Korjasin tuon virheen; kiitos kun huomautit :)

Alice B: kiitos ja joo, ei tämä mitään ihan selkeintä ole, mutta ainakin se kuvaa hyvin tämän randomvampyyrin mielentilaa :)
There are no rules in dreaming.