Kirjoittaja Aihe: Tuostapa saikin tonttu pieni aattehen | K-11 tonttuslash | joulukalenteri  (Luettu 6407 kertaa)

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Nimi: Tuostapa saikin tonttu pieni aattehen
Kirjoittaja: Crescen
Genre: drama, slash, fluff, angst
Ikäraja: K-11
Yhteenveto: Joulumieli ei ole Ikävalkojen perheessä aivan kirkkaimmillaan, joten kotitonttu päättää ottaa ohjat omiin käsiinsä. Tuleeko joulu koettelemuksista huolimatta?

A/N: Olen jo pitkään halunnut kirjottaa tontuista. Tontut ovat ihania, suloisia ja merkillisiä olentoja. Mutta oikeastaan tämän syntymisestä saa syyttää kiittää Pics-mussua, joka sai minut lähtemään mukaan ensin jouluhaasteeseen, ja sitten vielä joulukalenteriinkin. Kaikista epäilyksistäni huolimatta, tosiaan päädyin toteuttamaan tämän.

Olkaa siis kilttejä tontuille, ja muistakaa, että heitä on kaikkialla!





1.12

Vesipisarat valuivat pitkin lasia, tuuli humisi ikunanväleistä ja kolisteli kattopeltejä. Ulkona oli niin synkkää, että olisi saattanut luulla yön tulleen päivän keskelle. Pihamaa vettyi ja muuttui mutaiseksi ja mustaksi, eikä ensilumesta ollut merkkiäkään. Näitä mietti pieni kotitonttu, Aatos nimeltään, raskaasti huokaillen ja päätään pudistellen. Kotitonttu istui olohuoneen takan päällä, joka  oli aamuisten tulien jäljiltä vielä oikein ihastuttavan lämmin. Vaikka pakkasia saataisiin vielä odotella, jatkuva myrsky piti huolen siitä, että vanhan rintamamiestalon nurkat olivat vuodenajan mukaisesti koleat.

Aatos säpsähti, kun ikkunaan koputettiin vaativasti. Tonttu laskeutui ketterästi alas takan päältä ja kipitti olohuoneen poikki, edelleen kiiveten ikkunaan. Hymy suorastaan suli kotitontun huulille, tämän nähdessä tutun hiiripöllön istuvan ikkunalaudalla, aivan lasin toisella puolella. Aatos hyppäsi korkealle ja tarrasi tuuletusikkunan kahvaan, avaten sen juuri sillätavoin sopivasti, että hän pystyi helposti lujahtamaan sen välistä hiiripöllöä tervehtimään.

”Heipä hei, ystäväiseni!” Aatos naurahti hilpeästi. Raivoisa tuuli puhalsi tontun ohuen nutun lävitse, saaden hänet kalisemaan kylmästä.
”Onko sinulla minulle postia, veikkoseni?” hän tiedusteli.

Hiiripöllö vihelsi kujertaen, kaivaen sulkiensa seasta pienen käärön. Lintu ojensi sen tontulle nokassaan.

”Voi kiitos”, Aatos henkäisi posket hieman punottaen.
”Tulisitko tunnin kuluttua takaisin, jotta ehdin kirjoittaa vastaukseni?”

Lintu kujersi jälleen, päätään nyökytellen – se oli hyvin koulutettu kirjeenkantaja, erittäin viisas ja komea siivekäs. Hiiripöllö levitti siipensä, kadoten pian tonttupojan näkyvistä. Aatos puristi kääröä rintaansa vasten onnellisesti hymyillen ja hivuttautui takaisin vanhan talon suojiin. Näin kiireisenä sesonkiaikana kirjelmät olivat harvinaisia, sillä Joulupukin tiedustelutontut olivat hukkua työtaakkansa alle. Kotitonttu kiiruhti huoneen halki, kiiveten takaisin niille sijoilleen, joilta hän tapasi pitää taloa silmällä silloin, kun asukkaat olivat toisaalla. Tänään ihmiset olivat lähteneet koko perheen voimin isoisän syntymäpäiville, joten talossa vallitsisi rauha vielä pitkälle alkuiltaan.

Aatos tunsi itsensä malttamattomaksi, avatessaan tuttua sinettiä. Jokaisella tiedustelutontulla oli oma sinettinsä, ja Aatoksen mielestä tämä oli niistä kaikista kaunein. Kun kirjelmä oli viimein avonaisena kotitontun silmien edessä, korjasi hän vielä asentoaan, ennen kuin uppoutui lukemaan kääröä.

Hei kulta!

Mitä sinne teille oikein kuuluu, ja ennen kaikkea, miten sinä voit? Minulla on kamala ikävä.

Kuten varmasti arvasitkin, meillä on täällä Pohjanmaalla ihan kamala kiire. Joudumme syömään ja nukkumaan vuorotellen, että saamme kaikki työt tehtyä. Onneksi Uljas ymmärtää, että haluan välillä kirjoittaa sinulle. Hänkin viestittelee yhdelle Joulupukin pajan tonttutytölle – Lahja taisi olla hänen nimensä. Uljas väittää, että hänen rakkaansa silmät ovat maailman kauneimmat, mutta hän ei olekaan koskaan tavannut sinua.

Mikäli Uljasta on uskominen, Lahjalla on ystäviä johtoportaassa, jotka voivat hieman vaikuttaa ensivuoden sijoitteluissa. Uljas tahtoo tietysti Lappiin, lähelle Korvatunturia. Ajattele, jos Lahjan ystävät voisivat auttaa myös minua pääsemään sinun luoksesi Kymenlaaksoon. Aion kysyä sitä Uljaalta heti tilaisuuden tullen.

Rakkaudella sinun,
Voitto


Aatoksen posket punoittivat kuin jouluomenat konsanaan, eikä tonttupoika voinut olla huokaamatta haaveksivasti. Hän painoi kirjepaperia rintaansa vasten ja kuvitteli, kuinka ihanaa olisi, jos tuollainen onni heitä kohtaisi. Joulupukin tiedustelutonttujen alueet arvottiin joka vuosi uudestaan, mutta siitä oli jo yhdeksän pitkää vuotta, kun arpaonni oli heitä viimeksi suosinut.

”Kirjeessä taisi olla jotain mieluisaa, kun noin hymyilyttää?” toisen tontun aprikointi sai Aatoksen säpsähtämään. Kun kotitonttu kurkkasi takan reunan ylitse, hän näki lattianrajassa seisovan saunatonttu Arvon, joka suki valkeaa pujopartaansa mietteliäänä.

”Ainahan minä hymyilen, kun saan häneltä postia!” Aatos nauroi, taitellen kirjelmän siististi ja sujauttaen sen nuttunsa taskuun.

”Ainahan sinä, ainhan sinä. Mutta tällä kertaa hänellä oli jotain erityisen mukavaa kerrottavaa! Vai koetatko väittää, että olen väärässä?” Arvo tiedusteli uteliaasti, kulmiaan kohotellen.

”Saattoipa ollakin, vaan se olkoon vielä yllätys”, kotitonttu myhäili salaperäisesti kavutessaan alas, ystäväänsä katsomaan.

”Vai että yllätys! Kaikkea kanssa!” pujopartainen tonttu pyöritteli päätään, tietäväinen hymy suuppielessään keikkuen. Saunatonttu oli kunnioitettavan 314 ikävuotensa aikana nähnyt ja kuullut kaikenlaista, ja täten Arvo olikin perin viisas tonttu, jolla oli aina asioista omat aavistuksensa.

”Jouluhan on yllätysten aikaa”, Aatos huomautti ja ropsi tomuja harmaasta nutustaan.
”Taimi se vain vielä antaa odottaa itseään. Emmekö sopineetkin, että syömme tänään yhdessä?” tonttupoika kummasteli ja vilkuili olohuoneen suurta kaappikelloa.

”Taidanpa tietää, mikä sitä tyttöä oikein viivyttää”, Arvo myhäili jälleen partaansa sukien.

”Voi, minäpä arvaankin mitä tarkoitat!” Aatos puhkesi hyväntuuliseen nauruun.
”Hän on tainnut uppoutua päiväuniinsa vielä syvemmin kuin minä!”
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014 13:50:28 kirjoittanut Crescen »
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Pakkohan sitä oli vähän yllyttää, en muista olisinko ikinä ennen lukenut tonttuslashia. Uteliaisuus on pohjaton. ;D

En osaa kauheasti vielä mitään sanoa, mutta kotoisa tunnelma ja ihanat nimet tontuilla. Arvo kuulostaa just sellaiselta vanhalta ja tietäväiseltä myös.

Lainaus
Uljas väittää, että hänen rakkaansa silmät ovat maailman kauneimmat, mutta hän ei olekaan koskaan tavannut sinua.
Oi mitä siirappia, ihanaa. <3

Oma joulufiilis on edelleen kadoksissa, mutta eiköhän sitä täältä hitusen irtoa. Kiitoksia. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


sajusa

  • ***
  • Viestejä: 231
Oi! Tonttuja^^ Mulla on itelläni ollut joulumieli kadoksissa, mutta slash ja tontut saivat sellasen pienen kipinän syttymään mun sisällä:) Täällä etelässäkin satoi tänään ensilumi ja mä tosiaan toivon, että aattona on lunta. Tää oli kivaa piristystä tähän mun yöhön. Kiitos paljon^^

Love, sajusa

Seidig

  • prinsessa
  • ***
  • Viestejä: 338
Onko tää totta? Oon itte muutaman päivän ajan miettiny, milloin saisin itseni raahattua koneelle ja saisin kirjoitettua tonttuslashia :'D Ja nyt tämmöinen täällä. Ei mun varmaan sitten tarvitsekaan.

Ja sitten itse tarinaan; ihanat, oikeet tonttunimet tontuilla, nuo veikkoset ja tämmöiset vaan lisäsi sellasta joulu/tonttutunnelmaa tässä. Muutenkin mun mielestä kotitontut on ihania, kiehtovaa aatmla että sellanen täälläkin pyöris. Vaikka aika creepyä kans.

Niinkuin Pics jo sanoi, ihanaa siirappiakin <3 Ehdottomasti jään seurailemaan!!
eilen vielä päätin elää ilman sua
x x

tomorowr

  • ***
  • Viestejä: 181
  • power is power
Voi jehna, tää kuulostaa niin äärettömän mielenkiintoiselta, et tekis mieli avata jo kaikki luukut! ):

Mutta jään oikein innoissani odottamaan seuraavaa luukkua, kiitti tästä! :3

-tomo
ava © Luella

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Pakkohan tätä on seurata. Aivan ylisöpöä ja varsinkin nimet on parhautta. Odotan innolla huomista!

AK
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Pics, sä et tosiaan päästä mua vähällä (hah, eikö se ole hyvän muusan tuntomerkki?) ja voin luvata, että siirappia annostellaan jatkossakin varsin kuolettavissa määrin ;) kiitos <3

sajusa, tontut on ihan omiaan herättämään joulumielen kyllä ihan kenessä tahansa! Toivottavasti tämä lääke siis tepsii sinuunkin. Kiitos kommentista!

Seidig, kuinka päheetä oliskaan, jos meillä olis täällä useampi tonttuslash!? Se ois siistii, I tell you ;) ja kerrankin oon siis onnistunut nimeämisessä kohtuullisesti, ellen jopa hyvinkin - tulevilla lapsillani on siis vielä toivoa. Ja usko pois, on teilläkin tonttuja, niitä on kaikkialla. Kiitos kommentista!

tomorowr, hihi, kiitos paljon! Nythän mun on sitten aivan pakko saada kaikki luukut ajoissa valmiiksi, jos niitä jo noin odotellaan :D

Alice Katarina,  täältä sitä pesee! Ja kiitos kommentista :)

A/N: voikun ootte olleet ihania ja muistaneet mua noin monella kommentilla vaan yhden päivän aikana ♥ kiitos vielä. Mun oli tosiaan tarkoitus julkaista tää luukku jo yöllä, kunnes meiltä meni sähköt, ja ne palasi vasta aamuksi.




2.12

Arvo kuunteli kiukaan kodikasta sihinää ja paranteli hieman asentoaan siinä mukavassa kolosessa, jonka hän oli itselleen halkopinoon raivannut. Löylyt olivat lempeät, aivan kuten tämän iäkkäämmän saunatontun saunassa tapasi olla. Ikkunat huurustuivat sopivan kosteasta ilmasta ja mänty rätisi iloisesti tulipesässä. Aivan ajallaan pukuhuoneen puolelta alkoi kuulua kolinaa ja puheensorinaa. Tänään perheen aikuisilla tuntui olevan tavallista enemmän asiaa. Arvo höristi uteliaita korviaan ja päätti pitää tapahtumia silmällä aivan erityisen tarkasti.

Talon isäntä, Pekka nimeltään, tallusteli hämyiseen saunaan, kulmat kurtussa ja niskaansa hieroen. Perässä seurasi Kati, hänen vaimonsa ja heidän lapsiensa äiti. Nainen veti saunan oven kiinni ja sipsutteli aviomiehensä seuraksi lauteille.

”Mistä oikein halusit puhua?” Kati kysyi säyseästi, silmänsä sulkien. Nainen oli kuin viilipytty, eikä hän pienestä hätkähtänyt. Rauhallisuus ja kärsivällisyys olivat hänen suurimpia hyveitään – eikä hän koskaan murehtinut asioita etukäteen. Kati tunsi aviomiehensä taipumuksen huolestua milloin mistäkin, aivan syyttä suotta.

”Et tule pitämään tästä”, mies puri huultaan rauhattomasti.
”Kääriä mursi reisiluunsa viikonloppuna, eikä hän pääse Saksan neuvotteluihin.”

”Sepä ikävää”, Kati pahoitteli.
”Sellaiset murtumat eivät ole kovin käytännöllisiä.”

”Koska Kääriä on estynyt, esimiehen retale ilmoitti, että minä lähden hänen sijastaan”, Pekka jatkoi lauseensa loppuun. Mies vääntyili paikallaan, eikä hän ollut lainkaan tyytyväinen tilanteeseen.

”Milloin lähdet, ja kuinka pitkäksi aikaa?” talon emäntä tiedusteli, edelleen hyvin rauhallisesi. Kati kuunteli miestään valppaasti silmät avoinna.

”Ensi maanantaina”, mies sanoi vaikeana, huokaisten syvään ja vältellen vaimonsa katsetta.

”Entä paluu?” Kati kysyi, nyt jo hieman kulmiaan kurtistellen. Vaikka Pekka olikin hermoilija, kiertelijä hän ei ollut.

”Hyvässä lykyssä ennen aattoa”, Pekka sanoi maansa myyneenä.
”Ei ole mitään takeita, että ehtisin jouluksi kotiin. Tiedän, mitä aiot sanoa. Tämä on kamalaa ja Vili on varmasti surullinen. Tekisin asialle jotakin, jos vain voisin. Käteni ovat sidotut.”

Kati huokaisi kevyesti, nojautuen vasten elämänkumppaninsa olkapäätä.
”Älä turhaan soimaa itseäsi, senkin pässi.”

”Tunnen itseni huonoksi isäksi – ja eteenkin huonoksi aviomieheksi, kun hylkään sinut yksin tänne lasten kanssa, vielä ennen joulua...”, Pekka mutisi, sulki silmänsä ja nojasi vasten seinää, ilmeisen turhautuneena.
”Joudut tekemään kaiken valmistelun aivan yksin.”

”Enkö minä tee joka vuosi?” Kati tirskahti ja kumartui heittämään lisää löylyä.

Saunatonttu Arvoa pariskunnan sanailu mietitytti. Saunassa kuuli usein toinen toistansa hulvattomampia keskusteluja, joita pujopartaisella tontulla oli tapana kirjoittaa ylös erityiseen muistivihkoonsa. Tällä puhelulla ei ollut aivan niin paljoa huumoriarvoa, että se olisi päätynyt vihkosen sivuille – mutta muille tästä pitää kertoa, tuumasi Arvo mielessään. Niinpä hän poistui mukavasta kolostaan, vaikkakin hieman vastentahtoisesti. Tonttu pökkäsi saunan oven auki, hiippaillen edelleen pukuhuoneeseen.

”Minähän laitoin oven kiinni, ja taas se on avoinna!” Katin hämmästely sai saunatontun hymyilemään.
”Tuolle pitää tosiaan tehdä jotain.”

Arvon onneksi Pekka ei ollut kovinkaan kätevä käsistään, sillä saunatonttu ei mieluusti halunnut tulla teljetyksi kotiinsa, vaikka sitä kovin hyvänä pitkin. Ikävöiden saunan lämpöä, vanha tonttu kipitti ulkosaunan kuistilta talon etuovelle ja sujahti sisään koiranluukusta. Lapset olivat jo poistuneet yläkertaan, ainoastaan keittiössä paloi yksinäinen valo.

”Aatos!” sihisi saunatonttu olohuoneen kynnykseltä, mutta vastausta ei kuulunut.

Jos kotitonttu olisi ollut takan päällä vahdissa, olisivat tämän tarkat korvat hänen huhuilunsa kuulleet. Arvo asteli kaappikellon luokse, ja koputti sen koristeelliseen alaoveen. Perhe ei enää edes koettanut saada sitä auki, sillä yhdenkään heistä voimat eivät olleet riittäneet mittelöön kotitontun kanssa – olihan tämä seitsemän kertaa heitä jokaista vahvempi, ja kykeni näin aivan loistavasti pitämään luukun kiinni.

”Aatos! Minulla on tärkeää asiaa!” Arvo huhuili. Pian kaappikellon ovi avautui ja kotitonttu kurkisti oven raosta.

”Tähän aikaan?” Aatos hämmästeli ja haroi tummaa tukkaansa. Tontulla oli vielä harmaa päivänuttunsa yllään, mutta tossunsa hän oli jo ehtinyt riisua.

”Tähänpä aikaan hyvinkin”, saunatonttu nyökytteli.
”Joten pistähän töppöset jalkaan. Puutarhavajassa saamme olla rauhassa.”

Aatos nyökkäsi ja palasi pian ovelle, valmiina lähtöön. Tontut hipsuttelivat hiljaa ulos. Puutarhavaja oli aivan takapihan perällä, sinne päästäkseen oli puikkelehdittava lehdettömien viinimarjapensaiden ja omenapuiden välistä, sekä varottava vadelmapensaiden piikkejä. Vajan takanurkassa oli pieni ovi,  johon pujopartainen saunatonttu koputti.

”Taimi! Oletko hereillä?” Arvo tiedusteli. Eikä mennyt aikaakaan, kun tyttötonttu avasi oven, katsoen tulijoita kummastuneena.

”Olen kyllä”, puutarhatonttu vastasi, ja päästi toverinsa sisään kyselemättä.

Ulkona tihkutti hieman, eikä keli ollut muutoinkaan sopuisa. Kaikki kasvit valmistautuivat talveen ja se oli Taimin mielestä uuvuttavaa. Kunpa hänkin olisi voinut vain uinua talven ohitse, kuten nuo kaikki kauniit kukkaset ja puut. Niiden lehtien hentoja kuiskauksia hän ikävöi suunnattomasti.

”Mukava että tulitte, minulla olikin kovin tylsää”, tonttutyttö huokaisi haikeana.

”Arvolla on jotain kerrottavaa, uskoakseni”, Aatos selitti tilanteen, saaden Taimin innostumaan.

”Toivottavasti se on jotain jännittävää!” puutarhatonttu hihkui ja löi kätensä yhteen haltioituneena.
”Keitänkin heti vadelmanlehtiteetä, niin voimme keskustella kupposen ääressä. Ulkonakin on niin kalseaa.”

Taimin asumus oli kaikkien pihapiirin tonttujen hienon, sekä rauhaisin, eteenkin näin talven tienoilla. Se oli rakennettu suureen arkkuun, jonka lukon avain oli mystisesti kadonnut. Perhe säilytti arkun päällä multasäkkejä, eikä osannut kuuna päivänä arvata, että aivan siinä kannen alla oli Taimin koti. Siellä saunatonttu ja kotitonttu istahtivat pajunoksista punotuille tuoleille, odottamaan teekupposiaan. Tontut kerrassaan rakastivat yrttiteetä, ja Taimi olikin sen valmistamisessa luonnonlahjakkuus.

”Kas näin”, Taimi naurahti ojentaessaan mukeja vierailleen. Puutarhatonttu istui alas ja nautti teekupin lämmöstä.
”Joten Arvo, mistä halusitkaan puhua?”

Valkopartainen tonttu selvitteli kurkkuaan arvokkaasti.
”Isäntä lähtee työmatkalle, ulkomaille, Saksaan. Eikä välttämättä ehdi kotiin jouluksi.”
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Ei tietenkään päästetä vähällä. Sadismi on toinen nimeni, eiku mitä... ehkä "yllytys" on sittenkin osuvampi. ;D

Tässä alkaa vähän herätä arvailuja, mitä odotettavissa on. Koska tuon Pekan ilmoituksen jälkeen on ihan ilmiselvää, että perheessä kaivataan paljon tonttumaista apua joulun valmisteluissa, siltä musta ainakin vaikuttaa.

Lainaus
Saunatonttu Arvoa pariskunnan sanailu mietitytti. Saunassa kuuli usein toinen toistansa hulvattomampia keskusteluja, joita pujopartaisella tontulla oli tapana kirjoittaa ylös erityiseen muistivihkoonsa.

Okei, tämä oli häiritsevä ajatus. Uskalla enää juoruta saunassa, kun miettii että joku vanha pervo tonttu tirkistelee halkokasasta ja kirjoittaa parhaat repliikit muistiin naureskellakseen niille vielä sadan vuoden kuluttuakin. Apua!

Tykkäsin muuten siitä missä kaikissa paikoissa tontut tässä asustelevatkaan. Jotenkin loogisia vaihtoehtoja.

No, seuraavaa odotellessa, kiitän. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Pics, pahoittelen traumatisoitumistasi :D mutta hei, pitäähän tontuillakin jotain hupia olla?

A/N: tämä pätkä on yksi tähänastisista suosikeistani, ja päästäänpä tässä kurkistamaan hieman syvemmälle rakkaiden tonttusiemme ajatuksiin! Bon appétit!




3.12

Kaikki kolme tonttua istuivat rintamamiestalon keittiön pöydällä, katsellen ulos. Vesisade ja myräkkä olivat vihdoin lakanneet, mutta taivas riippui yhä harmaana, valuen melankolisena vastapäisen puiston jylhien kuusien latvoihin. Ikkunassa himmeästi palava kynttelikkö ei tuntunut lainkaan sopivalta tunnelmaan – Kati laittoi mielummin jouluvalot paikoilleen hieman liian aikaisin, kuin liian myöhään. Emännän mielestä ne toivat jonkinlaista lohtua loppuvuoden synkkiin päiviin.

Tontut olivat kuorineet lounaakseen muutaman klementiinin, joiden hurmaavan makea tuoksu leijui keittiössä. Kukin mutusti hedelmäviipaletta hiljaisena, omiin ajatuksiinsa uppoutuneena. Ainoastaan Viuhti-koira vinkui hiljaa keittiön nurkassa. Koira makasi omalla pedillään, pää etujalkojensa välissä, katsellen tonttujen eväshetkeä. Vaikka Viuhti ei sitrushedelmien päälle ymmärtänytkään, se olisi kovin mieluusti ottanut osaa noiden alle vaaksan mittaisten olentojen ruokataukoon. Viuhti oli näet hyvin seurallinen koira.

”Mahtaako joulu tulla tänävuonna ollenkaan?” pohti Taimi, leuka rintaan painuneena.
”On jo joulukuu, eikä vieläkään lunta. Isäntäkin on pois joulun.”

Aatos käänsi hiilenmustat silmänsä kohti tonttutyttöä ja laski hedelmäviipaleen syliinsä.
”Jopa sinä olet epäileväinen”, kotitonttu ihmetteli.
”Tietysti joulu tulee, tuleehan se joka vuosi. Lumi antaa vain odottaa itseään. Pekkakin varmasti keksii keinon ehtiä kotiin, juuri sopivasti jouluksi. Voittokin lupasi saapua viimeistään aattona. Sinä tosiaankin nyt hätäilet.”

Aatoksen sanat saivat puutarhatontun vain huokaamaan entistä epäitoivoisempana.
”Minusta ei ollenkaan tunnu siltä, että joulu olisi tulossa.”

”Minustapa taas tuntuu, ettet nyt kerro todellista syytä alakulollesi”, Arvo puuttui puheeseen ja suki partaasa. Vanha tonttu oli tälläisten asioiden tiimoilla hyvin tarkkanäköinen.

Taimi voihkaisi turhautuneena ja käänsi katseensa jälleen ulos, vältelläkseen saunatontun tietäväistä katsetta. Hento hämmennyksen puna oli levinnyt kastanjanväristen hiuskiehkuroiden kehystämille tyttömäisille kasvoille, paljastaen Arvon osuneen oikeaan.

”Visako tässä nyt kiikastaa?” saunatonttu kysyi, saaden Taimin valahtamaan entistäkin punaisemmaksi.

”Entä jos kiikastaakin!” puutarhatonttu tiuskaisi ja veti kätensä puuskaan. Taimi oli luonteenlaadultaan kaikista pihapiirin tontuista ehdottomasti kiivain ja oikukkain, vaikka hänen rinnassaan sykkikin mitä lämpimin sydän.
”Minulla on vain niin yksinäistä, kun kaikki kasvit ovat unessa”, tonttutyttö selitti hammasta purren.
”Ja sitten minä alan aina ajattelemaan häntä.”

Aatoksen kasvot sulivat hymyyn, hänen avatessaan suunsa seuraavaa puheenvuoroaan varten.
”Voi Taimi, miksi et sitten tee asialle jotakin?”

”Mutta Aatos, mitä muka? Viimeksi kun tapasimme, onnistuin vakuuttamaan hänet siitä, että olen kerrassaan keskinkertainen puutarhanhoitaja. Ja hänen puutarhansa on koko naapuruston kaunein!” Taimi huudahti dramaattisesti, lysähtäen vielä enemmän kasaan, tajutessaan omat sanansa.
”Keskinkertainen, sitä minä tosiaankin olen.”

”Miksi et siis pyytäsi häneltä neuvoja puutarhasi kanssa? Kas, nythän on talvi, enkä usko että hänelläkään on juurikaan tekemistä omansa kanssa”, kotitonttu ehdotti ja hänen kasvoilleen kipusi mitä rohkaisevin hymy.

”Minäkö puhuisin hänelle, kun minua hermostuttaa keskustella hänestä jo teidän kanssanne?” Taimi vaikeroi, hypistellen esiliinansa pitsikoristeita.

Puutarhatonttu tunsi itsensä levottomaksi, sillä olihan kattiloillakin korvat. Eikä Taimi olisi kuuna päivänä halunnut, että kukaan muu saisi tietää hänen epätoivoisesta ihastuksestaan Visaan, joka oli kaikin tavoin niin mahdottoman hurmaava. Visalla oli kuulaat, miespuoliselle harvinaisen hienopiirteiset kasvot – vaikkei yhtä runolliset kuin kotitonttu Aatoksella – ja ihailtavan suoraselkäinen, työteliäs luonne.

”Ehkä voisit kirjoittaa hänelle kirjeen?” Aatos ehdotti, koettaen kaikin keinoin piristää tyttöä.

”Voi, ei sellainen minulta luonnistuisi. En minä tunne yhtä kauniita sanoja kuin sinä, rakas Aatos! Minä olen syntynyt istumaan kyynerpäitä myöten mullassa, en suinkaan kynä kädessä”, puutarhatonttu huokaili, käsi sydämellään ja siipi maassa.

”Voisin auttaa sinua kirjoittamisessa?” kotitonttu tarjoutui avokätisesti auttamaan ystäväänsä. Aatos tiesi, kuinka tuskaista olikaan rakastaa ja katsella ihannointinsa kohdetta päivästä toiseen, kykenemättä tekemään asialle juuri mitään.

”Se olisi kovin kultaista sinulta, mutta se ei olisi hyvä idea. Kuinka kamalaa olisi, jos Visa aivan luulisi että minä olen kaltaisesi runoilija, ja totuus sitten paljastuisikin?” tyttö pudisteli päätään.
”Pelkäänpä, ettet voi minua tässä auttaa.”

Aatos ei tästäkään vielä lannistunut, vaan uppoutui ajatuksiinsa. Arvokaan ei sanonut asiaan juuta taikka jaata. Kolme tonttua jatkoivat hiljaisuuden vallitessa ateriointiaan, kunnes kaikki hedelmälohkot olivat löytäneet tiensä parempiin suihin. Taimi poistui seurueesta ensimmäisenä, niiasi kohteliaasti ja kiitti seurasta. Miesväki jäi vielä istuskelemaan pöydälle, pitämään silmällä pihaa.

”No, Aatos! Kerrohan minulle, mitä olet nokkelassa päässäsi kehittänyt?” Arvo tiedusteli, kun Taimi oli jo aivan varmasti poistunut kuuloetäisyyden ulkopuolelle.

”Kieltämättä olen pohtinut asiaa, ja minulla onkin jo suunnitelma”, kotitonttu myönteli arvoituksellisesti.
”Mutta enpä osaa siitä vielä mitään sanoa.”

”Tuon viekkaan ilmeen minä tunnen!” saunatonttu nauroi, taputtaen nuorempaansa toverillisesti harmaan nutun verhoilemaan selkään.
”Jopa olet innokas salaamaan minulta kaikenlaista jännittävää!”
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

sajusa

  • ***
  • Viestejä: 231
Voi Taimi ja muut tonttuset^^ Mää odotan innolla, että mitä tästä tulee:3 Varmasti loistava kylmien, tylsien ja pimeiden iltojen piristäjä! Jään oottelemaan seuraavaa lukua:)

~sajusa

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
sajusa,  Taimi on tainnut saada amorin nuolesta oikein tuntuvan osuman! Mutta lol, toivotaan että tästä riittää riemua aattoon asti eikä mun lorvikatari iske kovin pahasti päälle.

A/N: Mulla on joku pakkomielle nyt tähän puolen yön jälkeen postailuun. Tässä luukussa päästetään vihdoinkin perhettä estradille. Hyvät naiset ja herrat, ladies and gentlemen...




4.12

Aatos makoili takan päällä, katseli kattoa silmät puolittain ummessa ja kuunteli talon ääniä. Emännällä oli vapaapäivä, siksi myös sisarussarjan nuorin oli kotona leikkimässä. Vili oli tarhassa aina silloin, kun Katilla oli päivävuoro. Muutoin lapsi oli kotona, sillä isommat sisarukset palasivat koulusta jo iltapäivällä, ja isäkin muutaman tunnin heidän jäljessään.

Kuopus istui olohuoneen matolla ja leikki keskellä legolinnaa, jonka hän oli kasannut kokonaan itse. Vili oli etevä rakentaja, eikä lapsella ollut materiaaleista puutetta. Omien lelujensa lisäksi hänellä oli käytössään kaikki sisarustensa ja vanhempien serkkujensa leikkikalut – varsinainen arsenaali, jos kotitontulta kysyttiin.

Kati itse puuhaili keittiössä, ja ruoan tuoksu kantautui olohuoneeseen asti. Nainen puhui puhelimeen niin hiljaa, että olohuoneessa leikkivä Vili sitä tuskin kuuli. Aatoksen kuulo sitä vastoin oli paljon tarkempi kuin ihmisen.

”Minähän sanoin, että tänään pitää tulla suoraan koulusta kotiin”, talon emäntä supatti puhelimeen, tyytymättömänä, mutta rauhallisesti. Kati oli sellainen ihminen, joka korotti ääntään ainoastaan äärimmäisen pakon edessä.
”Ei mitään muttia, nyt kipin kapin kotiin sieltä”, hän komensi jo hieman topakammin.
”Perunamuusia ja lihapullia.”

Kati huoahti kevyesti ja naisen askeleet kävivät olohuoneen ovelle. Nainen sipaisi nutturalta  kasvoille karanneet hiussuortuvat korviensa taakse, nojaillen hetken ovenkarmiin, katsellen nuorimmaistansa. Vili oli niin keskittynyt leikkeihinsä, ettei hän edes äitiään huomannut.

”Vili, sisko ja veikka tulevat kohta kotiin”, Kati aloitti hakien poikalapsen huomion itseensä.
”Laita leluja vähän kasaan, kun kohta syödään.”

”Ei oo nälkä”, Vili ilmoitti kirkkaalla äänellä, jatkaen korkean torninsa rakentamista.
”Haluan vielä leikkiä.”

”Saat leikkiä lisää myöhemmin, tai pelaatte vaikka veikan kanssa jotain peliä. Pitää ehtiä syömään ajoissa, kun äiti lähtee vielä asioille”, nainen sanoi topakasti.

Pahnan pohjimmainen keskeytti leikkinsä ja käänsi katseensa äitiinsä. Legopalikat putosivat matolle.
”Minäkin haluan asioille”, poika sanoi vakavalla äänellä, sellaisella joka sai aikuiset usein häkeltymään.

”Se ei valitettavasti tänään sovi. Sinä jäät tänne siskon ja veikan kanssa, isikin tulee kotiin ihan pian”, Kati sivutti taitavasti pojan yrityksen ottaa tilanne haltuunsa.
”Joten nyt turhat lelut laatikkoon, hop hop.”

Talon emäntä poistui jälleen keittiöön, kolinasta päätellen kattamaan pöytää. Lattialla legolinnansa ympäröimänä istuva Vili ei vaikuttanut laisinkaan tyytyväiseltä tilanteeseen. Pienet kasvot olivat vääntyneet mutrulle, mutta itkeä poika ei aikonut. Harmissaan hän heitteli muutamia leluja takaisin valtavaan puuarkkuun, joka seisoi tanakasti takan vierellä. Aatos pahoin pelkäsi tietävänsä, mitä kuopuksen käytös enteili. Vili kunnioitti äitiään kovin, mutta ketään muuta tuo älykäs poika ei ottanut totellakseen – eteenkään ollessaan huonolla tuulella.

Pian myös vanhemmat lapset palasivat koulusta kotiin. Heidän kiivas keskustelunsa kuului takan päälle jo ennen kuin kaksikko oli edes ehtinyt sisään astua. Tänään kaikki tuntuivat nousseen sängystä väärällä jalalla. Eevi huusi vuotta nuoremmalle pikkuveljelleen solvauksia, joita ovenrakoon kiiruhtaneen Vilin ei olisi kotintontun mielestä tarvinnut kuulla. Lapsista keskimmäinen, kahdeksasluokkalainen Roope, ei ollut verbaalisesti yhtä lahjakas kuin isosiskonsa, joten poika ei ollut kuulevinaan noita ilkeitä sanoja. Se sai teräväkielisen Eevin – jonka kirouksista ei mielikuvitusta puuttunut – hiiltymään aivan mustaksi kekäleeksi.

”Älkää viitsikö aina tapella”, Kati ojensi riitapukareita tomerasti.

”En mä tappeliskaan, jos toi pitäis lupauksensa”, Roope totesi kylmästi. Mopokypärä kopsahti tuulikaapin nurkkaan ja poika juoksi niine hyvinensä portaisiin.

”Mä en tasan ollut luvannut hakea sua! Mulla on muutakin tekemistä kuin kuskata tollaisia laiskoja lapamatoja”, Eevi huusi veljellensä vihaisesti, tömistellen tämän perässä kohti yläkertaa, jossa lasten makuuhuoneet sijaitsivat.

”Ruoka on valmis, joten keittiöön sieltä saman tien”, äiti ilmoitti sellaisella äänenpainolla, joka ei antanut paljon varaa niskurointiin. Päätään pudistellen Kati palasi keittiöön, jossa Vili oli jo kavunnut istumaan omalle tuolilleen.

Aatos oli hypännyt ketterästi alas tulisijan päältä ja kurkisteli nyt nurkan takaa perheen puuhia. Kati laittoi ruokaa sivuun isäntää varten, ennen kuin laski muusikattilan, lihapullakulhon ja hunajalla maustetut pikkuporkkanat pöytään.

”Äiti, mä haluun ketsuppii”, Vili tokaisi, kurkotti kohti maitopurkkia ja kaatoi oman lasinsa täyteen hyvin keskittyneenä.

”Miten pyydetään kauniisti?” nainen tiedusteli hymyillen jo hieman. Teini-ikäisten tappelu oli nykyään lähes jokapäiväistä, eikä taitelun tomu ehtinyt yleensä edes laskeutua, ennen kuin seuraava riita jo alkoi. Vili oli ikäisekseen melko rauhallinen eikä kinannut samaan tapaan kuin sisaruksensa. Toisinaan se oli vuorotyötä tekevälle äidille yksi arjen harvoista valopilkuista.

”Saisisinko ketsuppia, kiitos?” kuopus puhui hitaasti, painottaen erityisesti viimeistä sanaa.

”Noin sitä pitää”, äiti naurahti huojentuneena, otti maustekastikkeen kaapista ja ojensi sen pienelle pojalle.
”Ole hyvä.”

Ennen kuin kukaan ehti huokaista helpotuksesta, vanhemmat sisarukset rymistelivät alakertaan. Roope istui pikkuveljeään vastapäätä ja hänen kasvoilleen oli kivettynyt loukkaantunut, mutta sangen ylpeä ilme. Eevi puolestaan istui Vilin viereen, vilkuillen happamana Roopea, joka kauhoi ruokaa lautaselleen suomatta isosisarelleen edes katsekontaktia, johon tarttua.

Eevi kihisi kiukusta. Hän oli viidentoista ja juuri siinä iässä, jossa nuoren naisen oli vakuutettava kaikki siitä, että hän oli todellinen lady, eikä mikään kynnysmatto. Tytöllä oli punaruskeat, hyvin hoidetut pitkät hiukset, suloinen suppusuu, terävä nenä ja lyhyt pinna. Eikä tehnyt nuoren naisen maineelle hyvää, että hän joutui julkisesti esiintymään nörtin pikkuveljensä kanssa. Eevi saattoi elää sen kanssa, ettei hänen skootterinsa ollut uusinta – saati hienointa – mallia, mutta että hän joutui nöyryyttämään itseään ottamalla veljensä kyytiin koulun pihasta –  sieltä, missä ihan kaikki varmasti sen näkisivät – oli hänelle liikaa.

”Turha kuvitella, että mä enää ikinä edes vien sua kouluun”, isosisko murisi vihaisena kuin kissapeto. Tyttö otti lautaselleen kaksi lihapullaa, nokareen muusia ja muutaman porkkanan, tökkiäkseen niitä aikansa kuluksi.

”Älä nyt ole ihan kohtuuton”, Kati puuttui puheeseen, ennen kuin Roope sai siihen tilaisuutta.
”Tiet ovat kohta niin jäässä, että saatte kohta molemmat mennä jalan.”

”Kävelkööt vaikka käsillään, minua ei kiinnosta”, Eevi totesi kylmäkiskoisesti.

”Luojan tähden nyt, eihän tuossa ole mitään järkeä”, äiti pyöritteli päätään.

”Mä joudun kävelemään aina aamullakin parin kulman takaa, ettei kukaan vaan nää. Se ajaa jopa pidempää reittiä, niin paljon se mua häpeää”, Roope huomautti ja hetkeksi hänen kasvoilleen vääntyi vahingoniloinen virne. Niin Eevi kuin Aatoskin sen ehtivät näkemään, mutta tällä kertaa Kati oli liian hidas.

”Eevi, nyt heti paikalla selität, mitä tämä oikein on”, äiti ei huutanut, mutta tuo ehdottoman luistamaton äänensävy oli melkein yhtä paha.

”Vitun kusipäät! Te ette tajua mistään mitään!” isosisko kiljui särkyneellä äänellä, nousi pöydästä nielemättä palaakaan ja rynnisti yläkertaan. Ovi paukahti kiinni niin kovaa, että lasit helähtivät alakerran vitriinissä.

Aatos oli ainut, joka kuuli pienen ruusunnupun nyyhkäykset eteisessä. Ne tekivät pienen kotitontun surulliseksi – hän päätti tehdä jotain piristääkseen teinityttöä, joka eli nuoruutensa vaikeinta aikaa.

”Kunpa vain keksisin keinon parantaa muidenkin mieltä”, Aatos huokaisi lähinnä itselleen, vaikka meteliä nurkan taakse paennut Viuhti-koira hänen sanojansa kuuntelikin pää kallellaan, silmät ymmärrystä tuikkien.
”Eevi taitaisi kaivata kunnon märkää pusua, vai mitä luulet?” kotitonttu tiedusteli koiralta.

Viuhti ei osannut puhua tonttujen kieltä, mutta Aatoksen sanat se käsitti oikein loistavasti. Koira heilutti häntäänsä ja jolkotteli portaisiin kynnet vasten lattiaa rapisten. Yläkerrasta kuului koiran korkea vingahdus, jonka jälkeen ovi avautui varovaisesti, päästäen karvaisen lohduttajan sisään.

Aatos sulkeutui mietteliäänä pieneen kamariinsa kaappikellon alle, kaivaen esiin kirjepaperin ja mustetta. Hän hipsutteli sulalla leukaansa ja kuunteli, kuinka Kati kiirehti vetämään takkia ylleen, ja vannotti Roopea katsomaan veljensä perään.

”Et sitten istu kaiken aikaa tietokoneella, vaan leikit Vilin kanssa. Voisitte vaikka tiskata”, äiti pyysi tepastellessaan alakerrassa sijaitsevan aikuisten makuuhuoneen ja eteisen väliä.
”Lopettaisi tuo Eevi jo kiukuttelunsa, ja tulisi vähän auttamaan.”

Kuopus intti edelleen tahtovansa mukaan asioille, eikä Roope riemastunut lainkaan äidin puhuessa tiskeistä. Siitä huolimatta äiti poistui pian ovesta ja käynnisti pihalla Volvonsa. Astiat jäivät tiskaamatta, Eevi pysytteli omassa huoneessaan ja veljekset avasivat television. Lelut unohtuivat keskelle lattiaa ja Pekka melkein kompastui Vilin legolinnaan palatessaan töistä kotiin.

Aatos toivoi tapaavansa vielä illemmalla sen tilhen, joka toisinaan lennätti hänen kirjeitään, jos sai palkaksi jotain pientä ja herkullista.
 
Hei rakas!

En olisi uskonut tätä koskaan sanovani, mutta nytpä en muuta voi: oletpa liki onnekas, kun et ole täällä luonani. Ei siksi, etten minä sinua kaipaisi sinua sydämeni pohjasta, vaan koska lapset ovat aivan mahdottomia. Mielesi saattaisi vallan mustua, jos joutuisit heidän riitojaan kuulemaan. Kaikilta tuntuu olevan joulumieli hukassa, kun isäntäkin lähtee pian työmatkalle. Lumesta ei ole tietoakaan ja Taimillakin on sydänsuruja.

Tovin tuumailtuani, olen onnekseni keksinyt useammankin aatteen, joissa voisi olla itua. Voi, kuinka toivonkaan niiden edes hieman asianomaisia piristävän!

Toivottavasti teillä siellä Pohjanmaalla ovat asiat paremmin. Kunpa olisit täällä, sillä sinun seurassasi en koskaan voisi olla onneton.

Ikuisesti sinun,
Aatos
« Viimeksi muokattu: 04.12.2013 01:18:22 kirjoittanut Crescen »
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Mun oli tarkoitus kommentoida tätä jo yöllä, mutta aivoni sammuivat. Eli, tämä jatkuu kivan kotoisana vaikka tässä osassa nyt olikin vähän draamaa.

Lainaus
”Kävelkööt vaikka käsillään, minua ei kiinnosta”, Eevi totesi kylmäkiskoisesti.

”Luojan tähden nyt, eihän tuossa ole mitään järkeä”, äiti pyöritteli päätään.
Haha, no ei kai teinitytöissä mitään järkeä olekaan. ;D

Olen ehkä laittoman rakastunut tuohon koiraan. Kukapa olisi parempi lohduttaja murheissaan olevalle tytölle kuin ihana uskollinen koira.

Ja en edes viitsi quottaa tuon kirjeen loppua joka oli niin hirveän söpösöpö, joten totean vaan että kyllä luen. Kiiitooos. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Pics, mikäpä olisi sen kotoisampaa kun teinien draamailu... ja Viuhti rakastaa kaikkia rakastajiaan! Koira on vähän sellainen eläin, että kaiken hellyyden minkä siihen laittaa, tuppaa saamaan tuplana takaisin :)

A/N: Tässä luukussa hieman lisää eläimellistä menoa ja meininkiä.




5.12

Vaikka Aatos oli valvonut pitkälle yöhön kirjoittaessaan sulka sauhuten, hän oli jo varhain jalkeilla, kuten kunnon kotitontun kuuluikin. Tänään hänessä oli aivan erityistä tarmoa, vaikka tonttumme tavallisesti olikin enemmän ajatustyöhön taipuvainen.

Saunatonttu Arvo oli utelias kuin kissa, eikä olisi maltttanut millään laskea nuorta tummatukkaista tonttupoikaa silmistään. Ei Aatoksen touhuilu aivan tavatonta ollut, harvinaista kylläkin. Erikoisempaa oli se, ettei kotitonttu jakanut visioitaan – kun saunatonttu oli sitä tiedustellut, oli Aatos hilpeänä ilmoittanut, että oli hänellä mielensä päällä useampikin hanke – vaan kummallisesti salasi kaikki toimensa tältä valkohapsiselta peijakkaalta. Arvon ei auttanut muu, kuin istuskella saunan rappusilla ja nauttia auringosta, joka satunnaisesti pilkisteli pilviverhon takaa. Vanha ja viisas tonttu oli onnistunut valitsemaan lepopaikkansa peräti hyvin, sillä portailta oli oikein kätevä seurata Aatoksen aikeita kivuta aivan olohuoneen ikkunan edessä seisovaan mäntyyn.

Kotitonttu seisoi siinä hongan juurella, harmaan nuttunsa hihoja käärien. Tyynessä säässä häntä ei juuri kylmännyt ja ilma oli muutoinkin suopea hänen kiipeilylleen. Aatos oli vielä nuori tonttu – vain 93 vuoden ikäinen – ja hän oli täysissä voimissaan. Vaikka puun alimmatkin oksat olivat melkein kymmenen metrin korkeudessa, ei sinne kapuaminen ollut temppu eikä mikään. Kun tonttu arvioi korkeuden olevan kutakuinkin sopiva, hän nojautui runkoon ja nautti havujen suojasta avatumasta näköalasta tovin.

”Saapa nähdä, kuinka hyvin vielä vislaan”, Aatos mutisi itsekseen. Pian asuinalueen yllä kaikui vihellys, joka muistutti paljolti linnun laulua, olematta kuitenkaan aivan yhtä soinnikas. Aatos oli iloisesti yllättynyt aikaansaannoksestaan, ristiessään käsivartensa vyötäisilleen odotellessaan vastausta kutsuunsa.

Ei kulunut aikaakaan, kun ylemmiltä oksilta kuului rapinaa. Tonttu kohitti katseensa ylös ja kohtasi yläpuolellaan istuvan kippurahäntäisen toverinsa silmät, jotka olivat kuin kaksi mustaa, kiiltävää nuppineulan päätä. Orava keinautti itsensä sulavasti alemmalle oksalle aivan tontun tykö.

”Kas hei, ystäväiseni”, Aatos tervehti oravaa.
”Mitä sinulle mahtaa kuulua, tänä kauniina joulukuisena päivänä?”

Takajaloillaan seisova orvava vastasi oikein eloisasti säksättäen. Se oli saanut kerättyä syksyllä paljon varastoja, eikä talvesta ollut juuri huolta.

”Voi, sepä ilahduttava uutinen”, kotitonttu myönteli hymyillen.
”Mutta kuulehan, minä olen saanut muutaman oikein loistavan idean, joiden kanssa kaipaisin pientä apua. Olisiko mitenkään mahdollista, että huomenna tapaisimme tässä samassa hongassa, ja sinä toisit mukanasi joitakuita ystäviäsi?”

Hetken aikaa kippurahäntä ounasteli Aatoksen ehdotusta, kunnes se jälleen vastasi oikein hilpeästi. Orava oli oikein otettu tästä kunniasta, että tonttu sitä lähestyi jonkin tärkeän asian tiimoilla. Asuinalueella ei juurikaan ollut metsätonttuja, jotka olisivat näiden sopeutuvaisten kiipeilyn taitureiden kassa keskustelleet. Ei näet ollut aivan itsestäänselvyys, että tontut osasivat eläinten kieltä yhtä hyvin kuin kotitonttu Aatos. Hän oli perinyt taidon metsätonttu-äidiltään. Kippurahäntää kuitenkin kiinnosti, millaista apua tonttu oikein kaipasi.

”Voi, kerron kyllä huomenna oikein mieluusti! Älä huoli, se on aivan lastenleikkiä teidänkaltaisillenne ketterille ja nopeille olennoille. Kaiken lisäksi, lupaan että tekin varmasti ilahdutte tästä pienestä hankkeesta, joka minun mieleeni aivan sattumalta juolahti”, Aatos selitti oravalle, joka kujersi jo aivan riemuissaan, malttamatta laisinkaan odottaa seuraavaa päivää.
”Minä vislaan vielä muistutukseksi, saapuessani tälle kohtaamispaikallemme”, kotitonttu kertoi – oravien muisti oli kyllä pitkä, mutta ei aivan mahdottoman tarkka.

Orava lupasi ilmaantua tovereineen tähän samaan puuhun. Innostuksesta tuhisten se vannotti lähtevänsä heti kertomaan muille, kuinka ihmeellinen sattuma hänen kaltaistaan aivan pientä jyrsijää olikaan tänään kohdannut. Kyseinen orava tosiaan oli vielä pikkuruinen ja nuori, ei kooltaan juurikaan tonttua suurempi. Aatos ja kippurahäntä erosivat toisiaan vuolaasti kiitellen. Hännäkäs veitikka sujahti vikkelästi kohti hongan latvaa, ja kotitonttumme laskeutui askeleitaan varoen pitkin   karkeaa runkoa, aina mudasta mustuneelle nurmelle asti.

Aatos ehti juuri hieman hengähtää, kunnes hän kuuli talon nurkalta askelia. Sukkelaan kotitonttu piiloutui männyn taakse, kurkistellen sieltä Roopea, joka sovitteli kotiavaimiaan etuoven lukkoon. Viuhti-koiran pää tuli esiin koiranluukusta, tervehtien poikaa iloisesti haukahtaen.

”Väistäs nyt, että pääsen sisälle”, Roope mutisi ja työnsi säärellään syrjemmälle koiraa. Viuhti väisti kuuliaisesti, kun poika rymisteli sisään. Huiskahäntä heilahti muutaman kerran varovaisesti, ennen kuin koira seurasi tuota lapsikatraan keskimmäistä.

Kotitonttu uskalsi nyt hipsutella koiranluukusta sisälle, tarkistamaan tilannetta. Roope oli jättänyt takkinsa naulakkoon, kengät poika oli potkaissut toiselle puolelle eteistä. Reppu lojui portaiden juurella, itse nuori oli keittiössä tekemässä itselleen voileipäpinoa. Roope oli kasvavassa iässä ja tuntui syövän sisarensakin edestä. Aatoksen huomio kuitenkin kiinnittyi Viuhtiin, joka istui aivan pojan takana, talutushihna hampaissaan. Koira vinkui hiljaa, huomiota hakien ja heilautellen häntäänsä iloisesti puolelta toiselle.

Roope ei kuitenkaan luonut koiraan silmäystäkään, ennen kuin hän sai välipalansa kasattua. Poika laittoi leikkeleen, juuston ja levitteen takaisin kaappiin, vilkaisten närkästyneenä koiraa.
”Älä viitsi”, Roope totesi ja lujahti koiran ohitse kohti rappusia.

Aatos piiloutui oven taakse, katsellen lapsen kipuavan yläkertaan, Viuhti-koira sinnikkäänä perässään.

”En minä lähde sun kanssas nyt yhtään mihinkään”, Roope tiuskaisi vielä portaiden yläpäässä.

Aatos kuuli, kuinka ovi paiskattiin kiinni. Hetken yläkerrassa vallitsi hiljaisuus, kunnes Viuhtin vaimea itku rikkoi sen. Sitä seurasi kynsien rapina vasten puisia askelmia, lemmikin laahustaessa takaisin alas. Se katsoi surullisena Aatosta, joka ei ollut lainkaan tyytyväinen nuoren miehen käytökseen.

”Älä huoli, kyllä sinä vielä lenkille pääset”, kotitonttu koetti lohduttaa Viuhtia, joka henkäisi syvään. Se pudotti talutushihnan hampaistaan keskelle eteisen lattiaa, pää painuksissa tallusteli omalle pedilleen keittiöön, johon se pettyneenä käpertyi.

Kotintonttu polkaisi jalkaa turhautuneena.
”Jos minä olisin joulupukin tiedustelutonttu, laittaisin pojan mustalle listalle moneksi vuodeksi!” Aatos purki pahaa mieltään ja potkaisi lattialla makaavaa hihnaa.

Mutta hän ei ollut tiedustelussa, eikä hänestä siihen edes olisikaan. Tiedustelutontut tuomitsivat hyvät ja pahat teot oikeudenmukaisesti, tiedottivat niistä joulupukin pajalle ja näiden tietojen perusteella lahjalistat suunniteltiin. Aatos oli kotitonttu, jonka tehtävä oli pitää kodista ja sen asukeista hyvää huolta, suojella heitä ja varjella heidän onneaan. Hänen ei siis auttanut hermostua Roopeen. Hänen pitäisi olla pojan puolella ja auttaa tätä ymmärtämään, kuinka surulliseksi poika oli juuri heidän koiransa tehnyt – Viuhtin, joka rakasti perhettään niin kovin paljon enemmän, kuin kukaan ihmisistä osasi edes aavistaa.

”Teinit! Tämän takia en halunnut kotitontuksi. Nuoret ihmiset ovat niin käsittämättömän kummallisia”, Arvo mutisi partaansa. Saunatonttu oli seurannut Aatosta uteliaisuutensa ruokkimana, mutta olikin päätynyt keskelle aivan toisenlaista näytöstä.

”Mutta osaavat he olla rakastettaviakin”, Aatos huomautti, mietteisiinsä uponneena. Olihan tähänkin jokin konsti oltava, kotitonttu pohti mielessään.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
A/N: Tonttumeininkiä ihan koko rahalla!



6.12

Aatos rapsi nutultaan kaarnanpalasia, tyytyväisenä hymyillen. Oravat olivat aivan innostuneet hänen aikeistaan, ja he olivat vakuuttaneet olevansa aina valmiina auttamaan. Kotitonttu oli ounastellutkin, että leikkisät kippurahännät varmaankin pitäisivät hänen ideastaan. Nyt kotitonttu voisi ryhtyä toteuttamaan hankettaan toden teolla.

Pitkään Aatos ei kuitenkaan ehtinyt ilkamoida, ennen kuin hän huomasi jotain vilahtavan silmäkulmassaan. Kotitonttu tavoitti katseellaan talon nurkkaan nojailevan tummapukeisen tontun, joka kirjoitti muistiviihkoonsa kynä sauhuten. Joulupukin tiedustelutonttu työssään, kukapa muukaan. Sanaakaan sanomatta Aatos hiipi varpasillaan kohti raportoimiseensa keskittynyttä tonttua.

”Hei”, kotitonttu uskaltautui tervehtimään, ollessaan niin lähellä, ettei hänen tarvinnut enää ääntänsä korottaa.

Ajatuksiinsa vaipunut tiedustelutonttu hätkähti, nostaen katseensa Aatokseen loukkaantuneena.
”Ei ole kovin kohteliasta säikytellä toisia tuolla tavoin!” sään mukasesti tummiin pukeutunut tonttutyttö sähisi.

”Pyydän syvästi anteeksi, se ei ollut tarkoitukseni”, Aatos selitti – vaikka hän ei voinut sitä kieltää, etteikö tapaus olisi häntä aivan hitusen huvittanutkin. Hän itse uppoutui kirjoittamiseen aivan yhtä helposti, mutta ei keskeytyksestä noin tarvinnut kimpaantua.

”Mikä sitten?” tiedustelutonttu kysyi, kulmiaan kurtistaen.

Kysymys yllätti täysin Aatoksen, joka ei voinut myöntää millään erikoisella asialla olevansa.
”Halusin vain tervehtiä”, kotitonttu kertoi kohteliaasti, hieman kumartaen.
”Minä olen Aatos, kotitonttu.”

”No sen minä arvasinkin”, tiedustelutonttu tokaisi, silmälasiensa asentoa kohentaen.
”Ikävalkojen kotitonttu, olettaisin?”

Tonttutytön tietäväisyys ei Aatosta ihmetyttänyt, sillä olivathan tiedustelutontut tiedonkäsittelyn ja kaikenlaisen tiedustelun ammattilaisia. He tiesivät kaiken vastuualueensa asukeista, muita tonttuja myöten. Tiedutelutontut tosin olivat niin salaisia, että heitä harvoin pääsi näkemään – joskus tosin tapahtui hassuja sattumia, aivan kuten silloin, kun Aatos tapasi Voiton ensimmäistä kertaa – joten luonnollisesti Aatos oli utelias.

”Olette oikeassa”, kotitonttu myönsi hymyillen.
”Entä te, mikä teidän nimenne on?”

”Se ei oikeastaan kuulu sinulle laisinkaan”, tiedustelutonttu totesi niskojaan nakellen, selatessaan muistikirjaansa tarkoilla sormillaan.
”Mutta kerrohan sinä minulle, miksi ihmeessä annat Ikävalkojen lapsien käyttäytyä tuolla tavoin? Tuskinpa pukki muistaa heitä lainkaan tänäjouluna”, tonttutyttö katsoi Aatosta pistävästi silmälasiensa lävitse.

Kotitonttu häkeltyi syytöksistä täysin. Hänen huulensa yrittivät kyllä etsiä jotain sanottavaa, mutta aivan kuin kissa olisi vienyt hänen kielensä.
”He ovat vaikeassa iässä, ymmärräthän”, Aatos kertoi hiipuvalla äänellä, tuntien olonsa äärimmäisen epämukavaksi.

”Ei se ole mikään syy huonolle käytökselle”, tiedustelutonttu totesi, sulkien muistikirjansa niin, että sivut paukahtivat yhteen.
”Jospa hoitaisit ensin omat velvollisuutesi, ennen kuin tulet häiritsemään muiden työntekoa.”

Ennen kuin Aatos ehti edes harkita vastaavansa, oli tiedustelutonttu ottanut jo jalat alleen, kirmaten alastoman orapihlaja-aidan alitse naapurien pihamaille. Kotitontun oli pakko ottaa seinästä hieman tukea, ettei olisi äimistyksestä pyllähtänyt märkään maahan. Sekavat tunteet valtasivat Aatoksen, hänen tuijottaessaan tuon nenäkkään tyttötontun perään.

”Se ei tosiaankaan ollut nätisti sanottu”, tällä kertaa Aatos säpsähti ja käänsi yötaivasta muistuttavat silmänsä äänen suuntaan.

Hänen vierelleen oli ilmestynyt toinen tummanpuhuviin pukeutunut tonttu. Kaksi tiedustelutonttua samana päivänä – ennenkuulumatonta, Aatos ajatteli epäuskoisena.

”Minun nimeni on Lempi”, tiedustelutonttu esittäytyi, ojentaen rehdisti kätensä. Tarttuessaan siihen Aatos oli entistäkin enemmän pyörällä päästään.
”Pyydän anteeksi hänen käytöstään. Hellä on vielä nuori ja kokematon, eikä hän varmasti tarkoittanut sanomaansa”, Lempi puristi kotitontun kättä tiukasti ja rehellisesti.

Harmaanuttuinen kotitonttumme oli vieläkin niin hämmennyksen valtaama, ettei hän voinut kuin katsoa tiedustelutonttua typertyneenä.
”Minä olen Aatos”, hän sai viimein sanotuksi.

”Sen minä jo tiesinkin”, Lempi naurahti, silmät iloa tuikkien. Aatos ei tuntenut oloaan enää epämukavaksi. Tiedustelutontun lempeys ja hyväntuulisuus olivat tarttuvaa sorttia.

”Niin, te tiedustelutontut tiedätte kaiken”, kotitonttu myhäili ja näperteli hieman vaivaantuneena hiuksiaan. Tutussa seurassa Aatos oli parhaimmillaan yhtä hurja vitsiniekka kuin saunatonttu Arvo, mutta pohjimmiltaan hän oli luonteenlaadultaan hiljainen, melkeinpä ujo.

”Emme nyt sentään, vaikka paljon silmämme ehtivät nähdäkin”, Lempi huomautti.
”Sitäkään en tiedä, mitä tuolla hongan oksilla puuhasit – vaikka totta vie, mielelläni kuulisin!”

”Voi, se on vielä salaisuus”, kotitonttu nauroi, nyt jo suopeasti uudelle tuttavuudelleen hymyillen.

”Sinäpäs olet arvoituksellinen”, tiedustelutonttu kikatti.
”Ei ihmekään, että Voitto pitää sinusta niin kovin. Kirjoitat kuulema kauniisti!”

Aatos tunsi punan lehahtavan poskilleen ja kainoutensa palaavan.
”Sinäkö tunnet Voiton?” hän hämmästeli.

”Kukapa ei Voittoa tuntisi! Mutta harva tietää, että hänellä on noin suloinen kotitonttu heilana. Hän ei uskalla puhua sinusta kuin harvoille ja valituille. Voiton mielestä olet maailman herttaisin tonttu, eikä hän halua kilpakosijoita. Eteenkin silmistäsi hän on minulle kertonut, Myönnettävä se on, ne ovat paljon kauniimmat kuin osaisin edes kuvitella”, Lempi puheli tuttavallisesti.

Tiedustelutontun juttelu sai Aatoksen punehtumaan aivan kauttaaltaan. Hän oli pienen paikkakunnan tonttu, joka ei ollut juuri huomionosoituksiin tottunut – ainoastaan Voitolta hän oli saanut kuulla yhtä vuolaita kehuja.
”Turhaan hän pelkää, tuskin voisin ketään muuta koskaan rakastaa”, kotitonttu kertoi, tietynlaista kaipuuta äänessään.

”Heh, luulenpa että Voitto on tavattoman mustasukkainen, kun kerron päässeni juttusille kanssasi”, Lempi vinkkasi silmäänsä leikkisästi.

Jos Hellän – kotitonttumme ei voinut ymmärtää, mistä tuo tiedustelutonttu oli sellaisen nimen saanut – kummallinen käytös ei vielä ollut Aatosta ällistyttänyt, niin Lempi oli siinä viimeistään onnistunut. Rauhalliseen keskusteluun ja hauskuutteluun tottunut Aatos ei tiennyt, miten päin hänen olisi kuulunut olla, Lempin suorasukaisten toteamusten tullessa aivan hänen iholleen.

”Anteeksi, tarkoitukseni ei ollut kiusata sinua”, tiedustelutonttu pahoitteli, huomatessaan kuinka vaikeaksi tummatukkainen poikatonttu oli mennyt.
”En taida olla kovin hyvä tutustumaan.”

”Minusta sinä olet oikein mukava”, Aatos ennätti korjaamaan, ennen kuin Lempi sai aivan väärää kuvaa kotitontun tottumattomasta käytöksestä.

”Nyt Voitto on varmasti kateudesta viheä”, tyttötonttu hekotti, melkein kyyneleet silmissä.
”Anteeksi vielä kerran, kun olen tämmöinen. En vain mahda itselleni mitään.”

Aatos vakuutteli tiedustelutontulle asian olevan täysin kunnossa. Lempi puolestaan kertoi tutustuneensa Voittoon jo tonttuopistossa – he olivat olleet samalla vuosikurssilla. Kotvasen tuo utelias tonttutyttö yritti vielä udella kaikenlaista, mutta Aatos ei sydäntään suuremmin avannut.

”Voi peijakas, kuinka aika rientää!” Lempi huudahti kauhistuneena vilkaistessaan kullanhohtoista taskukelloaan. Kaikilla joulupukin tiedustelijoilla oli sellainen. Niiden kansiin oli kaiverrettu kunkin tiedustelutontun oma sinetti.
”Olisi hirveän hauskaa jutella lisää, mutta pukki ei katso hyvällä, jos tällä tavalla laistan tehtävistäni. Ja totta puhuakseni, en vielä luota siihen, että Hellä kykenee työskentelemään yksin”, tonttutyttö huokaisi raskaasti ja vilkaisi nopeasti muistikirjaansa.

”Oli hauska tutustua”, kotitonttumme sanoi hymyissä suin.

”Kuin myös, Aatos-kulta”, Lempi hihitti, kiireen vilkkaa kipittäessään matkoihinsa. Aatos ei punastunut enää niin pahoin, mutta jonkinlaista myllerrystä tiedustelutontun huudahdus hänen vatsassaan aiheutti.

Joulupukin alaisten poistuttua, Ikävalkojen pihamaalle laskeutui hiljaisuus. Totta puhuakseen, sitä kotitonttu juuri nyt kaipasikin, itsenäisyyspäivän rauhaa. Saunan piipusta savu kohosi kiemurtaen, joten Arvokin oli varmasti nauttimassa löylyistä. Aatos hipsi koiranluukusta sisälle, piiloutuen oven taakse siksi aikaa, että iltavuoroon valmistautuva Kati ehti ravata hänen ohitseen melkein kymmenen kertaa. Tonttu tassutteli olohuoneeseen. Siellä Pekka katsoi Tuntematonta Sotilasta Viuhti-koira onnellisesti jaloissaan torkkuen. Pojat olivat yläkerrassa ja Eevi oli vapaapäivän kunniaksi luikkinut omille teilleen jo aamulla.

Aatos kömpi omaan pieneen kamariinsa kaappikelloon. Tontulla oli paljon asioita mielessään, mutta ennen kaikkea, hänellä olisi rutkasti kirjoitettavaa.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Olen kyllä myös kade tuosta taidosta puhua eläinten kanssa, ja kovasti kiinnostaa mitä Aatos oikein juonii oravien kanssa. Kai se tässä seuraavien 18 päivän aikana selviää sitten... pöh. *utelias*

Olipas Hellä tosiaan ilkeä kun vihjaili, ettei Aatos hoida tehtäviään kunnolla. Ja Lempi. Hih, ihan nimensä mukainen. Saattoi tuntea Aatoksen hämillisen kiemurtelun moisen huomion kohteena.

Lainaus
Siellä Pekka katsoi Tuntematonta Sotilasta Viuhti-koira onnellisesti jaloissaan torkkuen.
Tästä tuli kovin kotoisa itsenäisyyspäivän tunnelma, koira ja Tuntematon sotilas, just niin kuin pitääkin. <3

Ei oikein irtoa rakentavaa, mutta odottelen seuraavaa. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Pics, luulenpa että pääset kärsimyksistäsi ihan lähiaikoina! ;) kiitos jälleen kerran <3

A/N: Tähän luukkuun kiteytyy omasta mielestäni aika hyvin se, mistä meikäläiselle tulee joulufiilis. Yksi lemppariluukuistani, jonka kirjoittaminen oli ihanaa :)




7.12

Lauantaina Ikävalkojen talossa vallitsi sellainen rauha, ettei Aatos hetkeen muistanut niin harmonista päivää nähneensä. Vanhemmat olivat lähteneet ostoksille jo varhain aamulla – lahjoja ostamaan, sen tiesivät niin teinit kuin Aatoskin. Ainoastaan Vili oli vielä tietämätön siitä, etteivät kaikki lahjat tulleetkaan Joulupukilta. llman vanhempien apua jäisivät monet lapset ilman lahjoja, sillä Joulupukki muisti ainoastaan niitä, jotka lahjan todella olivat ansainneet. Pukin lahjat olivat kaikin tavoin kovin ihmeellisiä. Vanhemmat jaksoivat aina kummastella, kuinka he eivät muistaneet ostaneensa tälläistä pakettia – eikä kukaan sukulaisistakaan tunnustanut sitä antaneensa. Lahjansaajat eivät taas voineet ymmärtää, kuinka joku oli osannut toteuttaa heidän kaikista salaisimman toiveensa. Ne olivat suorastaan taianomaisia ja saaja muisti ne ikuisesti.

Aatos, Arvo ja Taimi istuskelivat keittiön lasivitriinin päällä, hieman tomuisien kukkamaljakoiden suojissa nauttimassa tästä ihanasta tunnelmasta. Keittiössä soivat joululaulut ja leivontapuuhiin ryhtynyt Eevi oli vetänyt kulkusella koristetun tonttulakin päähänsä. Myös apupoikana toimivalla Vilillä oli omansa, jonka tiuku helkkäsi aivan erityisen kirkkaasti pojan kivutessa aina penkille ja sieltä takaisin lattialle. Kuopus oli jo sen ikäinen, että hän osasi itse kaulita piparkakkutaikinan ja ottaa siitä muotilla mahdollisimman monta piparkakkua. Poika sai melkein kaikki ehjänä pellille, eikä muutaman repeytyminen menoa haitannut. Eevi puolestaan kasasi piparkakkutaloa, jonka osat hän oli paistanut aivan ensimmäisenä. Koristelu ja kasaus oli tarkkaa puuhaa, mutta haaveksivasta ilmeestään huolimatta tyttö suoriutui niistä kerrassaan mallikkaasti.

Eevi oli melkeinpä poikkeuksellisen lempeällä päällä, vaikka hän olikin eilisiltana myöhään kotiin palatessaan joutunut kiistaan isänsä kanssa. Sen sanaharkan johdosta tytöllä oli päällään metsänvihreä poolopaita, joka peitti kaulan aivan leukaan asti. Kaikki tontuista kyllä tiesivät, mistä sinelmät olivat teinin kaulaan ilmestyneet – he olivat myös yhtä mieltä siitä, etteivät ne olleet lainkaan sopivia. Eevikään ei ollut jaksanut kinata asiasta, vaan oli taipunut isänsä tahtoon. Tyttö oli luvannut käyttää korkeakauluksista paitaa tai huivia niin kauan, kunnes jäljet olisivat kokonaan haihtuneet. Se oli myös tonttujen mielestä paras ratkaisu.

Esikoinen ei hermostunut edes siitä, että Vili jaksoi tasaisin väliajoin kysellä, koska hän pääsisi koristelemaan.
”Sitten kun kaikki piparit on paistettu”, tyttö vastasi aina ja siihen vastaukseen poikalapsen oli tyytyminen. Hymy Vilin kasvoilla kuitenkin leveni levenemistään, tämän katsellessa hitaasti mutta varmasti hupenevaa taikinakasaa.

Jopa Roope otti osaa piparitalkoisiin – tosin hieman erilaisella tavalla. Poika istui pelaamassa tietokonepelejään yläkerrassa, mutta poikkesi toisinaan alakertaan lämmittämään itselleen hieman glögiä. Samalla Roopen matkaan lähti aina pieni kulhollinen valmiita piparkakkuja. Eevi kyllä vilkaisi pikkuveljeään aina murhaavasti saadessaan hänet kiinni varkaudesta, mutta ei sanonut mitään. Näytti uhkaavasti siltä, että Roope söi pipareita samaan tahtiin, kun Vili niitä ennätti leipoa. Isosisko lupasi kuitenkin auttaa nuorimmaista urakassaan heti, kun vain saisi talonsa valmiiksi.

Myös tontut olivat anastaneet itselleen yhden piparkakun. Kotitonttu ja puutarhatonttu olivat käyneet noutamassa sen pelliltä, lapsien katseiden välttäessä. Sydämenmuotoinen pipari oli ollut vielä lämmin kolmikon aloittaeessa syömisen, mutta nyt herkkupala oli jo ennättänyt jäähtyä. Kaikki tontut rakastivat siirappipipareita aivan erityisen paljon – eteenkin kun taikina oli itse tehty.

”Voi, kylläpä minullakin alkaa olla jo hieman joulumieli”, Taimi hymyili, suupielessään piparkakunmuruja.
”Katsokaa vaikka tuota näkyä”, puutarhatonttu huokaisi.

”Tässä hetkessä on tosiaan jotain satumaista”, Aatos myönsi ja katseli sydän lämpimästi sykkien tuota melkein postikorttimaista näkymää, joka vitriinin päältä heidän silmiensä eteen levittäytyi. Kynttelikkö loisti ikkunassa kauniisti, eikä iltaan kääntyvän päivän lumettomuus haitannut tippaakaan. Jollain tavalla ikkunan takana hiippaileva hämärä teki hetkestä vieläkin suloisemman.

”Lapsetkin ovat kiltisti”, Arvo huomautti. Saunatontun maha oli piparkakusta killillään ja valkopartainen silitteli sitä vallan tyytyväisenä.

”Enkö minä sanonutkin, että he osaavat olla myös herttaisia?” Aatos myhäili ja toivoi, että hänellä olisi ollut paperia ja sulka, joilla ikuistaa tämä hetki paperille – hän uskoi oivaltaneensa juuri oikeat sanat tunnelmaa kuvaamaan. Kuten varmasti lukijalle on valjennut, Aatos oli taipuvainen kaikenlaiseen kynäilyyn.

”Vaan kuinkapa kauan tätä onnea mahtaa kestää?” saunatonttu aprikoi, partaansa sukien.

”Voi, eihän sitä voi tietää. Siispä nauttikaamme hetkestä”, Taimi puolestaan julisti. Puutarhatontulla oli lippu korkealla ja se ilahdutti kotitonttua, vaikkei hän syytä siihen osannut aavistaakaan.

”Vaikka toivoisinpa, että Hellä olisi tuolla ikkunassa juuri nyt kurkkimassa. Näkisipä hän, kuinka mahdottoman kilttejä ja ahkeria täälläkin osataan olla!” Aatos tuumasi, suutaan supistaen. Hän ei halunnut ajatella tiedustelutontun ikäviä sanoja, mutta ei saanut niitä pois mielestään.

”Hellä! Kuka hän mahtaa olla?” Taimi tiedusteli uteliaana. Myös saunatonttu katsoi kohti kotintonttua perin kiinnostuneena.

”Niin, kerrohan, hyvä Aatos”, Arvo kannusti, silmät uteliaisuutta tuikkien.

Aatos punastui tajutessaan, ettei ollut vielä ystävilleen kertonut tästä kummallisesta sattumasta, joka häntä oli itsenäisyyspäivänä kohdannut.
”Katsokaahan, kun eilen kapusin alas pihan korkeimmasta hongasta, tapahtui jotain sangen erikoista”, kotitonttu aloitti, tapaillen sadunkertojan ääntä.

”Entä mitä sinä oikein hongassa toimitit?” ihmetteli puutarhatonttu jälleen, päätään kallistellen.

”Kaikki aikanaan”, Aatos rauhoitteli.
”Joka tapauksessa, maahan tavattuani, huomasinpa talon nurkalla tiedustelutontun. Olin tietysti kovin iloisesti yllättynyt, ja päätin häntä hipsiä tervehtimään.”

”Voi kuinka jännittävää!” Taimi henkäisi.

”Hiljaa nyt!” saunatonttu puolestaan hyssytteli tonttutyttöä, joka oli aivan malttamaton.
”Ei ole kohteliasta keskeyttää, kun toinen kertoo juttua.”

”Aivan, olenpa minä hupsu! Anteeksi, parahin Aatos!”  Taimi huudahti pahoillaan ja peitti suloisen suunsa käsillään, nolona hieman punastuen.

”Malttia”, kotitonttu pyysi.
”Tiedustelutonttu ei ilahtunut minun hyväntahtoisista aikeistani. Hänen mielestään lapsien huono käytös on minun syytäni ja hän moitti, etten tee työtäni kunnolla.”

”Se ei ole totta!” puutahatonttu huudahti – mutta ennen kuin kukaan ehti häntä siitä huomauttaa, oli pieni kämmen lennähtänyt jälleen avonaisen suun peitoksi.
”Anteeksi.”

”Sitä mieltä minäkin olen”, Aatos huokaisi päätään nyökyttäen.
”Kun tuo tiedustelutonttu oli lähtenyt matkoihinsa, törmäsin samalla silmäyksellä toiseen”, tässä kohdin kotitonttu piti tauon aivan tarkoituksella. Tällä kertaa niin puutarhatonttu kuin saunatonttukin pysyivät hiljaa, tarkkaavaisena juttua kuunnellen.

”Hänen nimensä oli Lempi, ja hän kertoi tuon tylyn kollegansa nimeksi Hellä – niin, Hellä ei itse nimeänsä minulle kertonut, vaikka sitä tiedustelin – ja pahoitteli toverinsa käytöstä. Lempistä minä pidän ja me juttelimme kotvan. Hän tuntee Voiton, he olivat samalla vuosikurssilla tonttuopistossa. Mutta Hellän sanat jäivät minua kaihertamaan. Entä jos olenkin vähän huono tonttu? Se tosiaan vaivaa minua”, Aatos lopetti kertomuksensa ja loi kaihoisan katseen ikkunaan.

”Minun mielestäni sinä olet aivan loistava kotitonttu”, Taimi ilmoitti topakasti.
”Onko toista noin neuvokasta, kilttiä saati kaunopuheista kuunaan nähty. Menisinpä vaikka sanomaan, että olet ainoa laatuasi”, tyttö nyökytteli varmana asiastaan.

Pelkästään puutarhatontun sanat olivat jo saaneet Aatoksen paremmalle tuulelle.
”Oletko todella sitä mieltä?” kotitonttu kysyi kainosti hymyillen. Oikean ystävän kehut ylensivät aina mieltä, oli tilanne mikä hyvänsä.

”Jokainen sanani on totta, sen vannon vaikka isoisieni kunnian kautta!” Taimi ilmoitti käsi sydämellään. Sitä valaa ei olisi epäileminen. Taimin isoisien suku oli näet Ruotsista kotoisin – he olivat varjelleet kuningasperheen puutarhaa, eikä sellaisten kunnianarvoisten tonttujen kanssa ollut pilaileminen.

”Aatos, sinä olet vielä herkkä ja nuori. Ymmärrän täysin, että tuon Hellän sanat sinun itseluottamustasi onnistuivat horjuttamaan. Mutta katsohan, minä olen nähnyt maailmaa ja voin rehellisin silmin sinulle kertoa, että olet oikein ensiluokkainen kotitonttu. Perheesi on onnekas, kun heillä on sinunlaisesi varjelija”, saunatonttukin liittyi keskusteluun, viisaita sanojaan puhellen.
”Sinulla on hyvä sydän, parahin ystävä. Jos kuljet sen osoittamaa reittiä, et voi eksyä.”

Aatos ei tiennyt mitä sanoa, joten hän päätti olla sanomatta sitten yhtikäs mitään. Hänen rakkaat toverinsa huomasivat tämän kiitollisesta hymystä, etteivät heidän sanansa olleet kaikuneet kuuroille korville. Vierähtipä kotitontun punoittaville poskille muutama liikuttunut kyynelkin, jotka hän kuivasi harmaan nuttunsa hihaan.

”Eikö se olekin upea?” taideteostaan ihasteleva Eevi kysyi pikkuveljeltään. Isosisko oli saanut viimein arkkitehtuurisen taidonnäytteensä valmiiksi, ja tyttö katseli sitä ylpeänä.

”Paljon kauniimpi kuin äitin tekemä”, Vili vahvisti. Poika piti pientä taukoa leipomisesta. Pipareita – ja eteenkin taikinaa – hän oli syönyt jo melkein koko joulun edestä, mutta glögi ja juustovoileipä maittoi kuopukselle oikein mainiosti.

”Olenkin aina tiennyt, että sinulla on silmää kauniille asioille”, Eevi nyökytteli hyvillään, nostaen piparkakkutalon varoen käsilleen.
”Vien sen olohuoneeseen, oikein paraatipaikalle. Sitten minä voin leipoa ja sinä saat opetella koristelemaan. Minä sain siitä puuhasta jo tarpeekseni”, isosisko ilmoitti. Rekiretkeä hyräillein nuori naisenalku vei aikaansaannoksensa piirongin päälle. Siellä se kieltämättä saisi kaiken ansaitsemansa huomion.

Aatos ei enää välittänyt, mitä mieltä Hellä mahtoi olla hänen perheensä lasten käytöksestä. Kotitonttu ei olisi voinut kuvitella itselleen rakkaampaa perhettä – ei edes silloin, kun lapset aloittivat nahistelunsa Roopen suvaitessa tulla jälleen alakertaan. Poika ei ollut lainkaan hyvillään siitä, ettei hän saanut matkaansa kuin muutaman piparin. Muutoin Vilille ei olisi jäänyt tarpeeksi koristeltavaa, eikä Eevi sallinut sitä. Sisarussarjan keskimmäinen luikki tympääntyneesti tuhisten takaisin ylös. Esikoinen ja kuopus lauloivat ääneen sinivuorten yötä, niin että sen kuulivat jopa pihaan juuri kaartaneet vanhemmat.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
A/N: sunnuntain turvin saapuu lumituisku, joka tuo mukanaan sekä iloa että yllätyksiä.



8.12

Näky oli kuin talvitalismaanista. Lunta pyrytti niin sakeanaan, että maisema sen taustalla oli kuin sumetunut unikuva. Pekka oli keskeyttänyt pakkaamisensa ja jäänyt ihastelemaan näkyä Vilin kanssa, joka oli painanut nenänsä aivan kiinni vanhempien makuuhuoneen ikkunalasiin. Se huurustui pojan jännittyneistä henkäyksistä.

Kotitonttumme joutui piiloutumaan piirongin taakse, huomatessaan keittiöstä saapuvan talon naisväen. Siitä huolimatta että Eevi oli ollut eilenkin myöhään ulkona – hän oli livistänyt heti, kun piparkakkuteatteri oli saatu päätökseen – hän oli auttanut äitiään pitkin päivää keittiössä. Molemmat  esiliinoihin sonnustautuneet naiset saapuivat makuuhuoneeseen.

”Lumi päättää tulla siis sittenkin”, Kati myhäili onnellisena.
”Tänään laitetaan skootteri talviteloille. Ehkä se rajoittaa tuota ulkona juoksemistasi.”

Jälkimmäinen lausahdus oli osoitettu tyttärelle, joka kohautti hartioitaan hajamielisesti. Eevikin oli keskittynyt ihastelemaan lumipyryä.

”Isi, mennään tekemään lumienkeleitä!” kuopus keksi, innostuksesta kiljahdellen. Pojan rystyset olivat muuttuneet valkeiksi, niin tiukasti hän ikkunalautaa puristi.

”Isin pitäisi pakata”, Pekka pahoitteli, vilkaisten sivusilmällä keskelle sänkyä levitettyä lentolaukkua.
”Kysypä siskoasi, jospa hän lähtisi?”

”Eevi kiltti, mennään tekemään lumienkeleitä! Jooko!” Vili käänsi katseensa isosiskoonsa, joka huokaisi syvään.

”Enköhän minä yksin pärjäile sen aikaa”, äiti vinkkasi.

”No hyvä on, mennään sitten”, tyttö myöntyi.
”Mutta ensin vaihdetaan vaatteet.”

Vili kirkaisi riemusta niin kovaa, että jopa olohuoneen puolelle jäänyt Aatos joutui peittämään korvansa. Eevi ja Vili laukkasivat kilpaa yläkertaan, herättäen leikkimieltä myös Viuhti-koirassa, joka oli lepäillyt keittiössä. Raitis ilma tekisi Roopellekin hyvää, kotitonttu tuumi. Mutta pojan saaminen pihalle oli helpommin sanottu kuin tehty. Poika harvoin teki muuta, kuin pelasi tietokoneellaan. Joskus hän lähti kyllä kavereilleen, mutta silloinkin tuo kapistus oli hänen mukanaan. Lanit – kuten Roope itse järjestelyä kutsui – olivat pojan pääsääntöinen harrastus, eikä se paljon ulkoilua sisältänyt.

Perheen vanhemmat olivat vielä jääneet makuuhuoneeseensa, katselemaan tuota seesteistä ikkunasta avautuvaa maisemaa. Pekka oli kietonut käsivartensa Katin ympärille ja vaimo nojasi hänen olkapäähänsä haaveksivasti.

”Minua ei yhtään huvittaisi pakata”, aviomies myönsi, tiukentaen otettaan rakkaastaan.

”Jos et pakkaa nyt, joudut sen tekemään illalla”, Kati huomautti.
”Minä ainakin tahtoisin käydä vielä tänään saunassa ja mennä aikaisin petiin”, naisen äänensävy oli pehmeä ja viekotteleva.

Aatos tiesi vallan hyvin, mitä Kati oikein ajoi takaa. Tontut rakastivat läheisyyttä ja hellyyttä aivan yhtä paljon kuin ihmisetkin – elleivät vielä vähän enemmänkin, sillä melkeinpä korventava rakkauden tunne leimahti jälleen kotitontun rinnassa, kun hän vain ajattelikin kultaansa.

”Ehkä sinun pitää lakata kiusoittelemasta minua”, Pekka nauroi, vaimonsa otsaa suukottaen.
”Niin ehkäpä saan tämän sotkun selvittyä vielä ennen yötä.”

Siihen he kuitenkin jäivät, eikä kumpikaan tehnyt elettäkään irroittaakseen otettaan. Isä ja äiti, aviomies ja vaimo, suukottelivat ja halailivat lumipyryn viheltäessä ikkunanraosta. Nuorempana he olisivat nyt hakeneet kupit kaakaota ja pussillisen vaahtokarkkeja, käpertyneet sängylle viltin alle ja nauttineet toistensa seurasta koko loppupäivän. Nyt vanhemmuus ja työt kutsuivat – mutta vielä pienen hetken he halusivat viettää omassa pienessä ihmemaassaan.

Näky oli kotitontun mielestä peräti hellyyttävä, mutta hän ei joutanut sitä kauempaa katselemaan. Aatos nimittäin kuuli koputusta olohuoneen ikkunasta. Tonttu sipsutti lattian poikki, kiipesi ikkunaan ja näki lasin toisella puolella lumituiskussa aivan valkoiseksi muuttuneen pöllön. Käden käänteessä hän avasi tuuletusikkunan. Puhri pölläytti hienoa lunta Aatoksen tummaan tukkaan ja kirpeä pakkanen punasi hänen poskensa. Ikkunalauta oli liukas, joten tontun oli pidettävä varansa, ettei olisi huiskahtanut suin päin maahan, jota verhoili ohut lumipeite.

Hiiripöllö katsoi kotintonttua viisailla silmillään ja kujersi matalan tervehdyksen.

”Voi, olen aivan samaa mieltä! Tämä sää ei taida olla paras mahdollinen lentämiseen”, Aatos ymmärsi siivekkään huolen.
”Sinulla on minulle kirje, uskoisin?”

Pöllö vislasi huomattavasti hilpeämmin, aivan kuin se olisi tämän kunniatehtävänsä aivan unohtanut. Tapansa mukaan se ojensi kotitontulle tutulla sinetillä varustetun kirjelmän. Se lämmitti Aatoksen mieltä jopa vilakassa säässä.

”Kiitos paljon, ystävä”, tonttu kumarsi kohteliaasti.
”Koetan kirjoittaa vastauksen mahdollisimman nopeasti, palaathan tunnin kuluessa?”

Ennen kuin hiiripöllö ehti vastata pyyntöön, tapahtui jotain odottamatonta. Aatos kuuli ikkunalaudan toisesta päästä köykäisen tömähdyksen ja hän näki pienien, valkoisten tossujen lähestyvän heitä. Lintukin oli perin hämillään kääntyessään katsomaan tulijaa.

”Kappas vaan, kotitonttu Aatos!” tiedustelutontun ääni oli melkein yhtä pureva kuin viima.
”Haluaisinpa tosiaan tietää, mitä sinä oikein puuhailet tiedustelun viestipöllön kanssa?”

Hellä seisahtui siivekkään toiselle puolelle ja veti suunsa hyvin vakavaksi viivaksi. Aatos ei puolestaan tiennyt mitä sanoa. Hellän pistävä katse oli niin syyttävä, että tummatukkainen kotitonttu tunsi olevansa kuin varkaan nahoissa – vaikka ei hän ollut tehnyt mitään pahaa.

”Kakistahan ulos”, tiedustelutonttu komensi.
”Ja mikä tuo kirjelmä oikein on? Uskoisinpa, ettei se kuulu sinulle.”

Tuon kuullessaan Aatos sai puhekykynsä takaisin.
”Tämä kirje on kylläkin minun, eikä kenenkään muun”, kotitonttu ilmoitti niin itsevarmasti, että se melkein hämmästytti häntä itseäänkin. Tonttu oli löytänyt jostain sisältään rohkeuden lähteen, joka pulppusi nyt valtoimenaan.

”Onko sinulla todisteita? Näytähän, kenelle se käärö on oikein osoitettu”, tiedustelutonttu naurahti, ojentaen kättään kohti kääröä.

Aatos painoi kirjettään tiukemmin rintaansa vasten.
”Ei siinä ole nimeä, ei siihen tarvita”, kotitonttu pudisteli kimpaantuneena päätään.
”Pöllö kyllä tietää, kenelle viesti on tarkoitettu. Se ei luovuta sitä kenellekään muulle!”

”Tuon kyllä keksit omasta päästäsi”, Hellä arveli, ottaen muutaman itseäisen askeleen kohti Aatosta.

”Totta se on!” kotitonttu huudahti. Hän yritti hivuttautua lähemmäs tuuletusikkunaa, mutta lumi oli tamppaantunut ikkunalaudalle kuin luistinradaksi. Siinä liikkuminen ei ollut helppoa, varsinkaan huopatossuilla.

”Älä valehtele” tiedustelutonttu intti ärtyneenä. Hellällä oli paremmat jalkineet, joilla hän saavutti kotitontun muutamalla harppauksella. Hellä tarttui napakasti kääröön, onnistuen saamaan sen omiin kätösiinsä.

Aatos tunsi sydämensä melkein pysähtyvän. Hän ei halunnut luovuttaa rakkaimpansa kirjeitä kenenkään muun haltuun. Mutta ennen kuin kotitonttu ehti tehdä asialle mitään, hän sai apua aivan yllättävältä taholta: hiiripöllö kiljahti vihaisesti ja nokkaisi tiedustelutonttua niin, että tämän oli pudotettava kirjelmä käsistään. Tällä kertaa Hellä oli aivan sanaton, eikä Aatos voinut estää helpottunutta hymyä valtaamasta säikähdyksestä valkoiseksi muuttuneita kasvojaan.

Hellä katsoi äimistyneenä vuoron perään siivekästä ja ikkunalaudalle pudonnutta kirjettä.
”Tuohan on Voiton sinetti!” tiedustelutonttu oli kuin ällikällä lyöty.

Kotitonttu ei ehtinyt edes pohtia nasevaa vastausta, ennen kuin hän kuuli sisältä kantautuvaa puhetta.

”Rakas, eikö tuo olekin pöllö, tuolla olohuoneen ikkunassa?” Kati kysyi hämmästyneenä.
”En ole koskaan nähnyt pöllöä näin läheltä!”

Tontuille tuli kiire. Aatos kumartui tarttumaan kirjelmäänsä. Sitten hän jonkin käsittämättömän rohkeuden puuskan siivittämänä hyppäsi hiiripöllön selkään.
”Äkkiä nyt, pois täältä”, hän aneli siivekästä ystäväänsä, joka totteli ilomielin. Se ei pahemmin luottanut ihmisiin.

Hiiripöllö levitti siipensä ja tuossa tuokiossa se lehahti lentoon. Aatos näki ainoastaan valkoisen lumituiskun ympärillään – se oli samaan aikaan sekä hurjan pelottava, että aivan käsittämättömän kaunis. Tonttu painautui tiukasti pöllöä vasten, sujauttaen kirjeen nuttunsa sisään turvaan.

”Päästäkää minut alas, heti paikalla!” kuului kauhistunut kirkaisu jostain alhaalta.

Kun Aatos kurkisti katsomaan, hän näki Hellän. Pöllö oli tarttunut tonttutyttöön jaloillaan ja riiputti ilmassa kuin saalista konsanaan.
”Hyvin tehty”, kotitonttu kuiskasi linnulle, joka kujersi pehmeästi vastaukseksi. Vaikka Aatos ei liiemmin Hellästä pitänyt, ei hän olisi milloinkaan antanut itselleen anteeksi, jos toinen tonttu olisi hänen toimiensa vuoksi joutunut kiipeliin.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Kerkesinpäs lukemaan nämä viimeiset. Seiskaluukku oli tosiaan ihanan jouluinen piparinleipomisineen päivineen. Eevin poolopaita.. ai jai, sitä on tultu sitten siihen ikään. <3

Samoin Taimi ja Arvo olivat hirveän hellyttäviä vakuutellessaan, että Aatos on oikein hyvä kotitonttu.

Kasiin tuli sitten draamaakaan. Eikös Hellän pitäisi tietää ettei toisten kirjeisiin kosketa, jos on olevinaan itse niin hyvä tonttu? Ei ollut nyt yhtään kilttiä käytöstä. ;D Tykkään tuosta pöllöstä.

Aivot ei toimi, mutta pidin ja jatkoa odotellaan. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


vaapukka

  • Opetuslapsi
  • ***
  • Viestejä: 222
En ois kyllä ikinä uskonut koukuttuvani tontuista kertovaan joulu-tekstiin, mutta tässä sitä ollaan. Nyt en ehdi pitempää kommenttia kirjoittamaan, sanon vaan että tykkään tästä ihan hirmuisesti, erityisesti viimeisestä osasta! Ja tiedustelutonttu Hellästä - virkistävää kun kaikki tontut ei olekaan niin täydellisiä ja kilttejä kullannuppuja! Huomista odottelen :--)

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Pics, ei ole Eevi vielä oppinut, että toisista riennoista saattaa jäädä vähän turhan näkyviä jälkiä... ja hei, hyvällä asiallahan Hellä tuossa luuli olevansa, vaikka onhan se aika törkeää epäillä, ettei muka kirje olisikaan ollut Aatokselle! :D

vaapukka, oi ihanaa, uusi lukija, tervetuloa! Olen kovin otettu uudesta addiktioistasi :) Olen tosiaan yrittänyt luoda näille kaikille tontuille omanlaisensa persoonat (tiedä sitten, kuinka hyvin olen siinä onnistunut) ja hyvä jos hieman erilainen tiedustelutonttu miellyttää. Kiitos kommentista ♥

A/N: Aina ei voi riemuita, ei edes joulukuussa. Totuus paljastaa karkean karvansa itse kullekin.




9.12

”Muistakaakin sitten olla kiltisti. Äitiä pitää totella ja auttaa aina tarpeen vaatiessa”, talon isäntä vannotti vielä yöpuvuissaan haukottelevalle jälkikasvulleen, joka oli kerääntynyt eteiseen häntä hyvästelemään.
”Äitinne kyllä soittaa minulle joka ilta, ja auta armias jos kuulen teidän niskotelleen, Sitten voitte olla aivan varmoja, etten tuo yhdellekään tuliaisia.”

Isän sanat saivat eteenkin kuopuksen suunniltaan.
”Minä ainakin lupaan olla koko maailman kiltein lapsi!” Vili huudahti järkyttyneenä.

”Sen kun näkisi”, Roope mutisi silmiät päässä pyörien.

Pekka katsoi vanhempaa poikaansa toruen, saaden hänet sulkemaan suunsa – siihen ei paljoa vaadittu.
”Te kaksi alatte olla jo niin vanhoja, että te osaatte jo auttaa talon pidossa. Kotityöt kuuluvat meidän talossamme aina kaikille”, tässä kohdin isä piti tauon, katsoen teinejä merkitsevästi.
”Mutta sinä aikana kun minä olen poissa, teidän pitää auttaa aivan erityisen aktiivisesti. Lenkittäkää Viuhtia, pitäkää tupa lämpimänä, tiskatkaa, pyykätkää ja kolatkaa lumia aina tilanteen vaatiessa.”

”Minä voin viedä Viuhtin lenkille”, Vili vakuutteli tomerasti.

”Sinä taidat olla siihen vielä vähän liian nuori”, Pekka toppuutteli, pörröttäen kuopuksen tukkaa kädellään.
”Siivoamisessa sinä kyllä osaat auttaa.”

”Siivous on tylsää”, nuorimmainen tuhahti.
”Kyllä minä osaan lenkittää koiraa, ihan totta!”

”Varmasti, varmasti”, isä huokaili.
”Menepä siitä nyt äitiäsi auttamaan, hän tarvitsee apua aamupalan teossa.”

Vili käänsi töppösensä kohti keittiötä, juputtaen mennessään jotain siitä, että hän oli jo aivan tarpeeksi vanha auttamaan aikuisten töissä. Aatos tiesi vuoren varmasti pojan olevan jo muutama vuoden päästä aivan toista mieltä asiasta.

”Noniin, muistattehan mitä sanoin?” Pekka kysyi eteiseen jääneiltä sisaruksilta.

”Eiköhän me muisteta”, Eevi hymähti. Tytön mielestä isä oli aivan liian huolissaan, kuten tavallista.  Olihan heillä vielä äiti täällä pitämässä kuria ja järjestystä. Jos Eeviltä kysyttiin, äiti hoiti senkin homman hitusen paljon paremmin kuin isä.

”Roope kanssa auttaa sitten”, mies katsoi vessan oveen laiskasti nojaavaa poikaansa vaativasti.

”Joo joo”, Roope huokaisi kädet puuskassa. Hän ei ollut hyvillään normaalia aikaisemmasta herätyksestä. Tavallisesti poika heräsi niin myöhään, että hän lähti kouluun suoraan sängystä. Hän pelasi yöllä pitkään, eikä aamulla noussut sekuntiakaan liian aikaisin.

”Olkaa reippaita, iskä luottaa teihin”, Pekka hymyili ja tarttui lentolaukkunsa vetokahvaan.
”Taksi on varmaankin ihan kohta tuossa pihassa. Rakas, tuletko käymään täällä?”

Teinit tulkitsivat tämän luvaksi poistua, ja niin he tekivätkin. Eevi käänsi nokkansa kohti kylpyhuonetta – aikaisin heräämisessä oli se hyvä puoli, että ehti haaveilemaan suihkussa. Roope rymisteli saman tien takaisin yläkertaan nukkumaan. Aatos muistutti itseään, että kävisi hieman herättelemässä poikaa myöhemmin. Nyt kun Roopen ei tarvinnut enää suunnitella lähtöään isosiskonsa pillin mukaan, hän aivan varmasti nukkuisi pommiin, vaikka vähän protestoidakseenkin.

Kati oli tassutellut eteiseen aamutohvelit jalassa ja kahvikuppi kädessä.
”Soita sitten, kun olet perillä”, nainen vielä muistutti.

”Tietysti”, Pekka naurahti. Hän sulki vaimonsa lämpimään syleilyyn ja suikkasi suudelman tämän huulille.
”Toivottavasti ei tule mitään ongelmia.”

”Mitä tässä nyt tulisi?” Kati kummasteli kiusoittelevasti hymyillen.
”Mene nyt ennen kuin taksi kyllästyy odotteluun. Sitten sinulla on ongelmia.”

Pari suuteli vielä hyvästeiksi, ennen kuin Pekka kolisteli ulos ovesta tekopirteästi vilkuttaen. Vielä oven sulkeutuessakin Kati seisoi keskellä eteistä aamutakkiin sonnustautuneena, syvään huokaillen. Hän kuuli kuinka taksi ajoi pois pihasta – nastarenkaat sutivat hieman jäätyneellä maalla. Uunin piippaus havahdutti naisen takaisin tähän hetkeen, ja hän kiiruhti keittiöön. Kati oli päättänyt tehdä kunnon aamupalaa vauhdittamaan aviomiehensä matkaa, mutta se ei ollut valmistunut tarpeeksi ajoissa. Lapset kuitenkin söisivät karjalanpiirakoita mielellään myös välipalaksi, joten hänen vaivannäkönsä ei ollut turhaa.

Pelkkä aamiaspöydän näkeminen sai kotitontun mahan kurnimaan. Aatos kurkisteli nurkan takaa, toivoen että siitä jäisi edes hieman hänellekin maistiaisia. Karjalanpiirakoita, munavoita, paprikaa, kurkkua, kirsikkatomaatteja ja hedelmäsalaattia. Eteenkin kirkasvärinen hedelmäsalaatti puhutteli tonttuamme kovin.

”Vili! Tulepa pöytään vielä kun piirakat ovat lämpimiä”, Kati huhuili lastansa, astellen kohti olohuonetta.
”Anna mun kaikki kestää”, nainen huokaisi huoneeseen astuttuaan.

Kuopus oli ennättänyt levittää puolet lelukirstunsa sisällöstä pitkin ohohuonetta niin mitättömässä ajassa, ettei äiti voinut kuin pudistella päätään epätoivoisena.
”Ei mulla oo nälkä”, poika ilmoitti kirkkain silmin.

”Siivoappas nyt ja sitten kipin kapin aamupalalle. Miten ihmeessä olet saanut tälläisen kaaoksen aikaan?” Kati torui poikaa, joka ei selvästikään ymmärtänyt tehneensä mitään pahaa.

”Se oli aika helppoa”, Vili ehti jo aloittaa selityksensä, ennen kuin huomasi äitinsä viivaksi vetäytyneen suun.

”Vili Verneri Ikävalko, nyt ne lelut laatikkoon. Äidin pitää ehtiä töihin ja viedä sinut vielä tarhaan ennen sitä. Eikä mitään muttia”, nainen komensi niin napakasti, että dinosaurus putosi pojan kädistä, kolahtaen lattialle.

Vili tuijotti hetken keittiöön palanneen äitinsä perään silmät pyöreinä, ennen kuin alkoi heittelemään leluja takaisin kirstuun kasvot valkoisina kuin lakana. Poika osasi halutessaan olla vikkelä, eikä sotkun siivoamiseen mennyt sen kauempaa kuin sen luomiseenkaan. Pian nuorimmainen juoksi jo keittiöön, kädet jännittyneisiin nyrkkeihin puristuneena. Vili oli kaikesta huolimatta herkkä lapsi, eikä hän ymmärtänyt äitinsä hermoilua. Aatos sitä vastoin ymmärsi varsin hyvin Katin huolen. Kolme lasta, omakotitalo, koira, joulu ja vuorotyö. Se olisi mitalin arvoinen suoritus vaikka supernaisellekin. Kotitonttu kuitenkin luotti talon neuvokkaaseen emäntään. Kyllä he tästä selviäisivät, ja tonttu tietysti auttaisi parhaansa mukaan.

Aamu sujui rauhallisissa merkeissä. Eevi siivosi aamupalan jäljet sillä aikaa, kun Kati valmisteli Viliä tarhaan lähtöön. Kuopus osasi kyllä pukeutua itse, mutta myös reppu piti pakata. Eikä emäntä meinannut enää löytää puhelintaan mistään, unohdettuaan sen aamutakin taskuun. Myös Roope herätettii äidin toimesta. Hän heittäisi molemmat lapset koululle työmatkallaan, niin heidän ei tarvitsisi kävellä. Eevi kävi Viuhtin kanssa lyhyellä aamulenkillä. Kaikki meni niin sutjakasti, että Aatos tuskin ehti edes huomata, kun talo oli ehtinyt hiljentyä. Ainoastaan Viuhtin tuhina kantautui keittiöstä.

Kotitonttumme olisi halunnut hetimiten maistella tuota epäilemättä varsin mainiota hedelmäsalaattia, mutta hänen oli laitettava asiat tärkeysjärjestykseen. Lisäksi hän mielellään kutsuisi ystävänsä mukaan aamiaiselle, eikä Taimi varmastikaan nousisi ennen auringonnousua. Tonttutyttö oli edelleenkin allapäin ja vietti yönsä katsellen puutarhavajan ikkunasta taivaankannella tuikkivia tähtiä. Siksipä Aatos kiirehti pieneen asumukseensa, kaivoi esille paperia ja sulkakynän. Jos edellispäivä ei olisi ollut niin kertakaikkisen hämmentävä, hän olisi ehtinyt kirjoittaa viestinsä jo silloin. Kotitonttu oli kuitenkin täysin selvillä sanomastaan, eikä kynäilyssä sen vuoksi tarvinnut hukata aikaa.

Hei armaani!

Ensimmäiseksi haluan pyytää anteeksi sitä, että viivästytin pöllöäsi näin kovasti. Lumisade oli niin sankkaa, ettei se halunnut vielä eilen lähteä paluumatkalle. Enkä olisi ehtinyt muutoin kirjoittaa sinulle vastausta. Minulle on tosiaan sattunut ja tapahtunut. Annahan, kun kerron.

En tiedä kuinka paljon Lempi kertoi sinulle kirjeessään, mutta samana päivänä kun meidän onnekas kohtaamisemme tapahtui, sattui myös toinen, hiemam ikävämpi kohtaaminen. Tapasin näet Lempin tiedusteluparin, Hellä nimisen melko nuoren tyttötontun. Hellä ei oikein pidä minusta – hänen mielestään minä en ole tarpeeksi hyvä työssäni, mutta Arvo ja Taimi ovat siitä toista mieltä. Tapaus ei siis ollut kovin mieluisa.

Viestipöllösi saapui eilen, juuri pahimman myräkän aikoihin. Myös Hellä oli huomannut pöllösi. Kohtasimme jälleen, tällä kertaa ikkunalaudalla. Hän ei uskonut, että lähettämäsi kirjelmä voisi olla minulle, ja hän yritti anastaa sen minulta. Onnekseni sinun hiiripöllösi oli minun puolellani: se  nokkaisi Hellää niin, että tämän oli pakko pudottaa käärö. Se ei siis päätynyt Hellälle, älä siitä huoli. Meidän varomattomuudellamme oli ikäviä seurauksia: perheen vahemmat huomasivat pöllösi! Mutta onneksemme pääsimme myös hänen avullaan pakoon, eikä kumpikaan meistä jäänyt kiinni.

Hellä näki sinettisi, tunnistikin sen. Hän antoi minun pitää kirjeeni – ja kiitti vaivautuneesti nahkansa pelastamisesta – mutta minusta tuntuu, että hän on edelleen minua kohtaan kovin vihamielinen. En todellakaan tiedä, miksi hän inhoaa minua niin kovin. Se vaivaa minua.

Mutta nyt tulee tämän kerrassaan onnettoman kirjelmäni kaikista surkein kohta: olisi ehkä viisasta,  että et hetkeen kirjoittelisi minulle. En halua joutua enää vastatusten Hellän kanssa. Lisäksi pelkään, että jos perhe huomaa viestipöllösi uudelleen, he alkavat epäilemään jotakin. Vaikka tiedänhän minä, ettei tonttua voi nähdä kukaan muu, kuin se joka on sydämestään puhdas ja uskollinen. Minä pelkään silti. Enkä suvaitsisi onnettomuuden kohtaavan myöskään uljasta siivekästäsi.

Ikävöin sinua niin paljon. Kumpa olisit jo täällä vierelläni. Toisinaan näen jopa unta, että et ennätäkään tänne jouluksi. Jos niin kävisi, minun jouluni olisi peruttu.

Ikuisesti rakastaen,
Aatos

PS. Sinun ei tarvitse olla mustasukkainen –  Lempi sanoi, että saattaisit olla – sillä vaikka Lempi on mukava, minun sydämeeni ei ole kuin yksi avain: se joka roikkuu sinun kaulassasi.


Kotitonttu luki kirjelmän vielä kertaalleen sen varalta, josko hän olisi sittenkin unohtanut jotakin tärkeää. Aatos sulki kirjeen ja suijautti sen nuttunsa taskuun, veti päähänsä hatun ja puki käsiinsä pienet kintaat. Suit sukkelaan tonttu kipitti kaappikellosta ikkunalle, josta aamu jo kajasti. Hän hivuttautui ulos tuuletusikkunasta, varoen liukastumasta. Kylmä ilma kipristeli Aatoksen keuhkoissa, kun hän vihelsi niin, että naapurusto kaikui.

Tontun ei tarvinnut odottaa kauaakaan, kun tuttu veikkonen jo liiteli häntä kohden. Hiiripöllö oli ollut jossakin lähimaastossa odottelemassa, Aatos päätteli.

”Huomenta, parahin ystävä”, kotitonttu tervehti lintua. Hän kaivoi käärön nuttunsa suojista, ojentaen sen hieman kämpelösti hiiripöllölle. Lintu tarttui siihen nokallaan ja piilotti käärön siipensä alla olevaan kantolaukkuun.

”Kiidähän isäntäsi luo, joutuin nyt. Hän on varmasti huolesta sairas”, Aatos kehotti siiveskästä, silittäen sen pehmeää höyhenpeitettä.

Lintu vislasi näkemisiin ja nousi vahvoille siivilleen. Tonttu jäi niille sijoilleen, katselemaan aamuruskon maalaamaa taivaanrantaa, johon hiiripöllö katsosi. Myräkkä oli lakannut yön aikana, jättäen jälkeensä päivän ensimmäisten auringonsäteiden valossa timanttisena kimaltelevan hangen. Aatos kietoi kätensä ympärilleen – pakkanen oli kipakka, ja häntä hieman paleli – ihaillessaan tuota kauneutta. Muutama varpunen ilkamoi koivujen oksilla hilpeitä värssyjä viserrellen. Silti kyyneleet kirposivat tontun silmiin, valuen pieninä puroina punottaville poskille. Aatos tunsi olevansa niin kovin yksin seisoessaan siinä liukkaalla ikkunalaudalla.

”Kumpa en olisi kirjoittanut niin”, tonttu nyyhkäisi hiljaa. Hän tiesi tehneensä oikein. Mutta kuinka hän selviäisi jouluun asti ilman noita valopilkkuja, jotka hieman valaisivat hänen matkaansa lävitse pohjolan pimeyden?  Aatos kaipasi rakkaansa kirjeitä jo nyt.

Rauhoituttuaan kotitonttu hipsi takaisin sisään.
”Loppukuusta tulee varmasti kiireinen, nyt kun Pekkakin on poissa! Aatto tulee niin nopeasti, etten ehdi edes kirjelmiä kaivata!” Aatos rohkaisi itseään topakasti. Hän ei saanut jäädä vellomaan ikäväänsä, hänellä oli paljon töitä tehtävänään.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle