Kirjoittaja Aihe: Pullonpohjatyttö | K-11 | ficlet sarja kiusatun elämästä | 23/? | 4.5. UUTTA!  (Luettu 5755 kertaa)

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: S
Sanamäärä: 100

XVI
Isä palasi aamuyöstä. Hän tallasi jalkani päälle ähkiessään itsensä sänkyyn. Minä nielin itkuni ja turrutin kyynelkanavani. En mennyt kolmeen päivään kouluun, mutta en ollut kotonakaan, kuin sen, mitä pystyin. Naapurillemme sanoin matematiikan vihosta repäistyllä palalla, etten voisi ulkoiluttaa heidän koiraansa hetkeen, sillä lasini olivat rikki. Valetta, pelkoa.

Minä istuin siellä, hautausmaalla. Ihmiset tuijottivat mustaa silmäkulmaani ja minun teki mieli näyttää herjasormea, sitä keskimmäistä. Istuin pitkään hautoja kiertävällä kiviaidalla ja välillä etsin omaa hautaani, kiveä, jossa lukisi nimeni. En löytänyt sitä, en vielä.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: S
Sanamäärä: 100

XVII
Kun palasin kouluun, vannoin haluavani kadota heti. Elias odotti minua puiden katveessa, repi repun selästäni ja heitteli kirjat ympäriinsä nauraen.
”Onko isän pikkutyttö ollut kipeänä?” hän ilkkui ripotellessaan kirjoja minun poimittavakseni. Nostin ne sanaakaan sanomatta, ääntäkään päästämättä. En katsonut Eliasta, en muita oppilaita. Tuijotin hiekkaa jalkojeni alla ja mietin: 'mikä minussa on vikana?' Repun Elias viskasi katolle. Minä hymyilin silloin, kun peltikatto kimalsi vasten aurinkoa. Halusin pois, joten ehkä voisin lentää pois?

En välittänyt kenenkään katseista, kävelin vain tikkaille, kipusin niiden teräksistä pintaa pitkin ylös toisessa kainalossa kirjojani kantaen. Otin repun, kirjat sinne, tulin alas ja hymyilin. Silloin kohotin katseeni ja katsoin Eliasta suoraan silmiin. Tiesin, ettei se jäisi siihen, mutta minua hymyilytti.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: S
Sanamäärä: -

XVIII
Olet ruma!
Hampaasi ovat niin isot, että niillä voisi kaataa puun.
Haiset, kuin olisit uinut paskakaivossa.
Silmiäsi voisi käyttää veneinä ja lasejasi purjeena!
Kukaan ei kestä sinua!
Nenäsieraimeni ovat liian suuret.
Reppuni on liian halpa.
En kelpaa kenellekään.
Kukaan ei kaipaa minua.
Tulen aina olemaan yksin.
Minä. En. Ole. Mitään.

« Viimeksi muokattu: 23.02.2012 19:42:53 kirjoittanut Lasikuula »

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: S
Sanamäärä: 120

XIX
Nuolin hiekkaa tänään, nuolen sitä huomenna. Elias asetti jalkansa reittini varrelle, töni pitkin seiniä ja sylki niskaan. Opettajat ei näe, ei huomaa. Olin tikku muiden jalassa, eikä minua saanut poistettua. En poistu, vaikka revitään, haukutaan, väännetään tai käännetään. Haluan pois!

Menin tyttöjen vessaan, lukitsin valkean vessanoven ja istuin pöntölle. Meillä oli sellaiset ryhmävessat, joissa on viisi koppia ja yhteiset käsienpesualtaat. Kuulin jonkun käyvän vessassa, mutta en välittänyt. Nostin housuni vasta, kun hän oli lähtenyt ja avasin lukon. Ovi aukeni, mutta minä en liikkunut. Vessapaperia lojui lattialla märkinä köntteinä: niitä oli käytetty pytyssä, revitty ja levitelty pitkin lattioita. Valkeat, kunnossa pidetyt altaat, joiden yläpuolella on peilejä: maalattu punaisella saippualla, tukittu paperimössöllä ja kuminauhoilla. Minua vastapäätä olevassa peilissä luki yksi sana:

Kuole.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2012 19:41:54 kirjoittanut Lasikuula »

Kharon

  • coolein rotta
  • ***
  • Viestejä: 357
  • papa has dough
Huh..... Tää on tosiaan niin äärettömän voimakas tarina. Aivan kammottavan surullinen ja niin täynnä vihaa ja surua ja itseinhoa ja alistumista, todella ottaa rinnasta kun lukee näitä. En osaa todella sanoa muuta kuin että kirjoitat niin vaikuttavasti ja nää asiat jää päähän kummittelemaan. Raastavaa lukea näitä ja just siksi niin hienoa. Virheitä en löytänyt juuri mitään ja sun kirjoitustyyli on edelleenkin todella hieno.. :--)

Lainaus
”Anteeksi”, sanoin äidille, kun hän istui vierelleni mustanahkaisensohvan reunalle. Se oli ollut äidin lempi muki, vedin sen kaatuessani mukaani.

Tossa XV:ssä on kuitenkin noi kaksi virhettä, eli "mustanahkaisen sohvan" ja "lempimuki". Mutta muuten en tosiaan huomannut virheitä. Pakko sanoa että Elias on niin hirveä ihminen. :'< Kiitos taas päivityksistä.
“Viini on suloista, mutta suloisempaa on ihmisveri.”

Otuksia.

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
KKsta hei!

Olet tarttunut vaativaan, vakavaan ja vaikeaan aiheeseen. Koulukiusaaminen ja toisaalta perheväkivalta ovat sellainen yhdistelmä, joka todellakin, niin kuin itse sanoit, saa ihmisen vajoamaan uskomattoman alas. Lyhyt shottimainen rakenne sopii kerrontaan, neuloo tavallaan ketjua, jossa yksi kipu muuttuu uudeksi ja taas uudeksi. Haluaisin vielä alleviivata, että teksti on tällaisenaankin hyvä, ja nämä pohdinnan aiheet, joita tähän listaan, ovat ennemminkin sellaisia, mitä itselleni tuli mieleen, kuin sellaisia, mille ehdottomasti pitäisi tehdä jotain;

Minäkertoja suhtautuu itseensä hiukan alentuvasti, niin kuin katselisi omaa olemistaan ajan ja paikan takaa, kertoisi joskus aikuisena omasta lapsuudestaan. Voisiko tätä kontrastia tuoda enemmän esiin, esimerkiksi sellaisilla huomautuksilla, jotka kertoisivat selvemmin, mitä kertoja omasta toiminnastaan ajattelee. Paheksuuko hän sitä jälkeenpäin, puolusteleeko, suhtautuuko hän omiin kokemuksiinsa viileän ulkopuolisesti, kuin ne olisivat tapahtuneet jollekin toiselle, toisessa elämässä. Tämä kertojan suhtautuminen riippuu tietysti ihan siitä, mihin hän tarinan edetessä päätyy, ja sen pystyy tässä vaiheessa tietämään tasan kertoja itse, ja sinä kirjoittajana.
Tämä ei vaikuta selviytymistarinalta. Näyttää siltä, että Martan tarina sukeltaa spiraaliin, joka vie kerros kerrokselta alemmas. Hänessä välähtää taistelijahenkeä silloin, kun hän astuu isänsä lyönnin eteen, mutta jotenkin on kamalan vaikea uskoa, että hän itse, omin avuin, löytäisi itsestään voiman kasvaa irti kiusaajistaan. Tämä asettaa oman haasteensa tuohon aikaisemmin mainitsemaani kertojatilanteeseen. Martta suuntaa kohti hautausmaata, kertooko hän tarinaansa haudan takaa?
Kuvaamasi kiusaaminen/väkivalta on tähän mennessä ollut hyvin fyysistä, sen ymmärtää, kun päähenkilö on vielä niin nuori, että juuri fyysinen väkivalta sattuu kaikkein eniten. Kun tarinan kokijalle tulee ikää, voisi olla ihan perusteltua muuttaa väkivallan luonnetta vähämmän näkyviä jälkiä jättäväksi; vaihtuisiko kiusaaja-Elias SatuMarja-jengin satuttaviin sanoihin? Tytöthän osaavat olla vihassaan ja halveksunnassaan paljon julmempia kuin pojat.
Tämä Marja-kuvio oli muutenkin mielenkiintoinen; tavallaan tässä olisi ollut Martalle pelastus, hengitystie, ja kuitenkin, vaikka Satu toimi viekoittelijana ja taustavoimana, Martta itse antoi Marjalle luvan lähteä, työnsi hänet pois luotaan. Martta ei ehkä itse näe asiaa niin, koska kokee olevansa arvoton, koska kokee, että Marja ansaitsi parempia ystäviä kuin hän, mutta juuri tässä kohtaa Martassa paljastuu huolestuttavaa itsetuhoisuutta. Hän työntää ainoan tukensa pois luotaan, voidakseen luvan kanssa vajota syvemmälle omaan kurjuteensa. Hän on antautunut kivulle, hyväksynyt sen, että häntä kuuluu kohdella huonosti. Hän hakeutuu tilanteeseen, jossa saa osakseen kurjuutta. Hän on kasvanut siihen rooliin, jota ei itse valinnut, mutta johon kuitenkin suostui. Tämä tukee entistä enemmän sitä vaihtoehtoa, että tässä ei ole kysymyksessä selviytymistarina.
Vaikka näissä viimeisissä Martta vastaakin Eliaksen kiusaan hymyllä, siitä puuttuu taistelijahenki. Martta ei ole aktiivinen toimija, vaan objekti, jolle tehdään, jolle tapahtuu. Tavallaan se on hieno, oivaltava kuvaus siitä, mitä ihmisen psyykkeelle tapahtuu noin synkässä tilanteessa. Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että täysin passiivinen kertoja on sama, kuin jos seuraisi perheen elämää vaikkapa ruokapöydän näkökulmasta; se toimii lyhyessä tekstissä, pidemmässä se alkaa jo vaatia hurjaa ilmaisuvoimaa. Eli siis, miten saada Marttaa lisää vääntö? Tällä hetkellä hän on niin maassa, että mikään omaehtoinen itsensä pelastaminen ei onnistu. Ehkä kuvaan astuu joku pelastava enkeli, ulkopuolinen, uusi ihminen, joka omalla tahdonvoimallaan puuttuu tilanteeseen, opettaa Martan arvostamaan itseään. Tässä on kuitenkin pieni Deus ex machinan vaara. Pystyykö Martta löytämään itsestään sen voiman, joka parantaa hänen haavansa? Hänellä on kaikki dramaturgiset edellytykset olla vain vajoava kertoja, joka menee kerros kerrokselta alaspäin, mutta samalla lukija toivoo, että hän lopulta nousisi.

Ihan tekstitekniikkaa ajatellen yhdyssanat näyttävät olevan pääasiallinen kehityskohteesi, niistä näyttävät aikaisemmat kommentoijat suurimman osan jo keräilleen. Älä kuitenkaan tee kirjoitusvirheistä liian suurta numeroa itsellesi; yhdyssanavirheet korjautuvat parhaiten kirjoittamalla, kirjoittamalla, kirjoittamalla. Jatka rohkeasti, niin hiljalleen ne häviävät tekstistäsi. Muutenkin kaikki tuollainen hienosäätö, pilkkuvirheet, viittausvirheet, on sellaista, mikä karsituu pois, kun vain jaksaa kirjoittaa eteenpäin. Ne eivät kaada tekstiä, eivät huononna sen ilmaisua, tee tarinasta lukukelvotonta. Ne karsiutuvat pois harjoituksella, joten älä ajattele niitä!

Menipä taas vähän analyysin piikkiin. No, sen siitä saa, kun ottaa randomkommentoijan kampanjasta  ;D  Teksti on hyvää, vahvaa. Osoitat kirjottajan rohkeutta aihevalinnallasi. Jatka!

-B
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

Maddy

  • ***
  • Viestejä: 14
  • ava by eisitten
voih  :-\
Kävi niin sääliksi tyttöä. Sitä vain toivoo että tulevaisuudessa kaikki kääntyisi hyväksi.
Kirjoitit tosi hyvin ja onnistuit hyvin vähäiseen sanamäärään sisällyttämään niin paljon kaikkea
Kiitos tästä :)
Olitko vielä jatkoa kirjoittamassa?  :D
"I will never let you fall
I'll stand up with you forever
I'll be there for you through it all (through it all)
Even if saving you sends me to heaven" (Red Jumpsuit Apparatus - Your Guardian Angel)
Banner by eisitten

skylar

  • ***
  • Viestejä: 201
Mielenkiintoisia pikku pätkiä. Tätä on ollut todella hyvä lukea.

Martta on hahmona ok: hänen omituisuutensa ja samalla normaaliutensa törmäävät sulavasti toisiinsa. Sivuhahmot ovat uskottavia ja kuvailusi on aivan loistavaa. Kyllä tätä lukiessa näkee silmissään kerrostalon, ala-asteen hiekkalaatikoineen ja hautausmaankin. Jostain syystä kuvittelen päähenkilön muistuttavan Murjottavaa Myrttiä pienoiskoossa.

Joskus tämänlaiset "mini-teksti sarjat" saattavat käydä tylsiksi ja itseään toistavaksi, mutta tässä ei tosiaan käy niin. Tykkään todellisuuspohjaisista teksteistä, koska niissä on aivan omanlaistaan syvyyttä. Tykästyin heti kuvailuusi, sitä ei voi olla hehkumattamatta. Ja vaikka aiheet ovat aika rankkoja, niin et todellakaan ole sortunut mihinkään jatkuvaan voivotteluun tai sellaiseen rypemiseen, jota inhoan.

Odotan jatkoa.
When the sun has set, no candle can replace it.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Brangwen:  :o Kommenttisi on melkein juuri sellainen mitä toivoin tälle tekstille! Analysoiva ja pohtiva. On todella mielenkiintoista kuulla, mitä ihmiset pohtivat Martan elämästä, millaisena he tämän tarinan näkevät ja miten he olettavat käyvän. Tästä on todella pitkä aika, kun viimeksi kirjoitin tätä, niin toivotaan että tämä taso säilyy teksteissä edelleen. Uskoisin, että ajatus pysyy mukana, muttei välttämättä yhtenäisyys. No, katsotaan. Kiitos paljon kommentistasi ja ihana, kun herätit minussa myös kirjoittajana kysymyksiä Martan kohtalosta :D

Maddy: Hienoa että löysit tämän! Olin kokonaan unohtanut tämän ja nyt, kun ilmoitit sen olemassa olosta, oli heti pakko käydä jatkamaan :D Jatkoa tulee ehdottomasti ja aion saattaa tämän kunnialla päätökseen, vaikka siinä menisi miten kauan. Eli SUURkiitos, kun potkit hieman persuuksille ja laitoit jatkamaan tätä!

skylar: Voii, Murjottava Myrtti on ihana hahmo omalla erikoisella ja tyttömäisen normaalilla tavallaan :D Ja ihana kuulla, ettei tämä käynyt tylsäksi! Kiitos myös sinulle, potkit myös omalta osaltasi minua eteenpäin tämän kanssa :D



Genre: Drama, angst
Ikäraja: S
Sanamäärä: n. 100

XX

En ollut ikinä säikähtänyt niin paljon. Juoksin kyyneleet silmiäni polttaen pyyhkimään jälkiä pois. Ei koskaan, ei ikinä enää! Pelko raatelee. Itken. Tunteideni sirpaleet putoilevat lavuaarin tukittuun koloon. En halua kuolla, en halua kuolla, en halua.
”Mitä minä sanoin!” tyttö lausuu ovelta osoittaen vessaan, minuun. Paperi kädessäni on mössöytynyt, likainen likatahra. Lavasteet taustallani kirkuvat syyllistä, opettaja huokaisee pettyneenä.
”Tulehan mukaani”, opettaja lausuu.

Virne tytön naamalla paljastaa hänet. Vain minulle. Kukaan ei ole noin iloinen nähdessään jonkun tässä tilanteessa. Vain syyllinen näyttää avoimen suoraan, etten ole hänelle mitään. Että ansaitsen sen, mitä tein, mitä en tehnytkään. Vai teinkö?

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: S
Sanamäärä: n. 100

XXI
Oikeastaan olen iloinen. Saan putsata vessaa koulun jälkeen, laittaa mopin ryömimään pitkin saippuoitua pintaa. Ei tarvitse mennä kotiin ja katsoa pulloa huulilla tai viiksiä voissa. En tiedä, en jaksa, en halua.

Vuosi hiipuu: isä juo, äiti huolehtii että saamme edes hieman ruokaa, minä puolustan äitiä. Koulussa kaikki jatkuu entiseen malliin. Kirjat, kengät ja joskus kynätkin löytyvät lätäköistä, naulakosta, roskiksesta, hiekkaämpäreistä. Päälle syljetään ja hiukset piti lyhentää purkan takia. Kesälomalla ollaan mökillä ja kaikki on hiukan paremmin.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: K7
Sanamäärä: n. 100

XVII
Ymmärrän Eliasta. Hän oli uusi ja halusi löytää paikkansa tässä maailmassa, koulussa. Hän näkee minut valttikorttina, korttipakan heikoimpana ja hyödyntää sen. Hän murskaa minut jätkänä, nousee itse kuninkaana.

Kun nokkataistelut alkavat tyttöjenkin kanssa, en enää ymmärrä. Satu... Marja! Pojat viettelevät heidät, piirtelevät kukkia ja sydämiä suullaan, kieputtavat kielenkannat laulamaan. Satu kasvattaa pitkät hiukset, muuttaa sen sähkökampaukseksi.

Koulun piha täynnä uusia lapsia, pieniä ja isompiakin kai. Siellä nurkassa on Lilja pirujen ympäröimä. Pienen pieni siskoni. Hänen laukkuaan revitään, uhmakkaasti tyttö pitää siitä kiinni. Älä päästä irti! Soperran mielessäni. Asfaltti repii jalkani liikkeelle. Liian hidasta, liian nopeaa. En haluaisi, mutta tahdon kuitenkin. Lilja älähtää jotain samalla hetkellä kun Eliaksen keho lennähtää seinää päin.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2013 12:22:38 kirjoittanut Lasikuula »

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Genre: Drama, angst
Ikäraja: K7
Sanamäärä: n. 100

XVIII
”Ei koskaan. Ei koskaan siskoa!” silmäni lyövät liekkiä alla auringon. Ne nauravat, ne näkevät, että voimaa on. Se vain lensi, aivot nauravat. Eliaksen poski on repaleinen seinän sahalaidoista.
”Koskekaa minuun miten paljon tahdotte, mutta ette enää koskaan häneen”, sihisen. Lilja ymmärtää, se lähtee pois nopeasti. Se saa hyvän elämän. Yllättyneisyys pirujen naamalla haihtuu ja neuvoja kysytään Eliakselta. Elias tönii avustajat pois ja nauraa.

”Kuuletteko te jotain?” Hämmennyn Eliaksen puhuessa.
”Miten niin?” joku kysyy.
”Minä en kuule.”

Askeleet ohitseni. Neljä tummaa kenkäparia. Ohitse. Tuijotan eteeni. Eivätkö he kuulleet mitä sanoin? Eivätkö he nähneet... että olin tässä?

Maddy

  • ***
  • Viestejä: 14
  • ava by eisitten
Voivoivoivoivoi :/ Käy niin sääliksi..  :( Ihana toi miten tyttö puolustaa siskoaan <3 Itsekin olen kynsin ja hampain puoulustanut veljeäni joka ei itse osaa puolustautua tarvittavalla tavalla.
Oli taas niin ... mikähän sopis äöö... No hyvin kirjoitat ja jotenkin onnistut kirjottamaan niin et tytön tunteet tuntee.
"I will never let you fall
I'll stand up with you forever
I'll be there for you through it all (through it all)
Even if saving you sends me to heaven" (Red Jumpsuit Apparatus - Your Guardian Angel)
Banner by eisitten