Kirjoittaja Aihe: Sherlock Holmes, Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-11)  (Luettu 8061 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Alaotsikko: Sherlock Holmes, Holmes/Watson, angst/drama, raapalesarja, 28/28

Ficin nimi: Baker Streetin herrasmiesetsivä
Kirjoittaja: jossujb
Ikäraja: Korkeimmillaan K-11
Fandom: Sherlock Holmes
Genre: Jaa, olisikohan pääosin jonkin sortin angst/drama? Raapaleketjuna vaihtelee hiukan raapaleesta toiseen.
Paritus: Holmes/Watson
Vastuuvapaus: Sir Arthur Conan Doylehan omistaa kaiken, minä vain leikin hänen leluillaan vailla korvausta.
Varoitukset: Sisältää mahdollisesti häiritsevää materiaalia liittyen kuolemaan ja huumeisiin.
A/N: Tavallaan tämä ketju on jatkoa tai ennemmin sisarteos tälle Watsonin näkökulmasta kirjoittamalleni ketjulle. Holmesin näkökulma alkoi noita 24 raapaletta kirjoittaessa kovasti kiinnostamaan, mutta huomasin, että on huomattavasti vaikeampi tavoittaa Sherlock Holmesin ääntä kuin mitä Watsonin. Oletettavasti pääsen asiaan ketjun jatkuessa paremmin sisään, mutta antanette anteeksi lievän hapuilun alussa, jos sitä löytyy, kyseessä on kuitenkin ensimmäinen yritykseni. Lukuiloa ;)






Baker Streetin herrasmiesetsivä
-raapalesarja-


Asunto Baker Streetiltä, Lontoosta (S)

Pikaisen arvioni mukaan Baker Street 221B on varsin tyydyttävä huoneisto. Laitoin merkille pienet ikkunat, jotka eivät läpäise liiaksi valoa. Kalusteet ovat hyväkuntoisia, joskin tavanomaisia.

Ensimmäiseksi hankkiudun eroon olohuoneen lasipöydästä, en tee moisella kapistuksella mitään. Joutunen toimimaan salaa, sillä vuokranantaja, keskimittainen mies, joka nopean arvion mukaan kärsii alkuvaiheen reumasta, on ilmeisen kiintynyt tavaroihinsa.

Nostalgia on täysin hyväksyttävää, omaanhan itsekin lukuisia arvottomia muistoesineitä. Mauttomuus on kuitenkin asia erikseen.
Sietämätöntä.

Vuokran suuruus tuokin mieleeni, etten tuskin epäsäännöllisillä tuloillani kykene hoitamaan taloutta yksin. Mieltäni kuitenkin karmii ajatus Lontoon keskikaupungin hylkäämisestä halvempien elinkustannusten toivossa. Työni on riippuvainen kaupunkiympäristöstä, tarvitsen sopivat puitteet jo yksin uskottavuuteni tähden.


Hyvä herra Standford (S)

Huomasin tuon herra Standfordin seurassa liikkuvan miehen olevan sotilas. Varmasti kotiutettu juuri Afganistanista, siitä ei ole epäilystäkään. Brittikaartilainen kanta-askellus on hämmästyttävän selvä viite, joten en nähnyt mitään syytä miksi minulle olisi erikseen häntä tarvinnut esitellä. Tiedänhän jo pelkän vilkaisun perusteella juurikin saman verran,  kuin mitä varttitunnin kohteliaassa keskustelussa tulee ilmi.

Kirurgin tikkejä parsitussa hihassa.

Lääkäri.

Osoittanee huumorintajua herra Standfordilta esitellä minulle lääketieteen ammattilainen, olemmehan toistuvasti olleet eri mieltä eräiden nautintoaineiden vastuullisesta käytöstä.

Oh, mutta tämäpä mielenkiintoista! Hyvä tohtori on myöskin asuntoa vailla.

Miten sopivaa. Liian sopivaa ollakseen sattumaa.

Joutunen osoittamaan kiitollisuuttani hyvälle herra Standfordille, mutta ensin kiedon arvon tohtorin sormeni ympäri.


Katalyytti (S) Puolitoista

Pidän tohtori Watsonista, uudesta huonetoveristani, olkoonkin, että se on toisarvoinen seikka. Hän herättelee minussa turhankin paljon ylpeyttä hämmästellessään totisesti kovin tavanomaisia havaintojani. Miten pitkästyttävänä hän minua pitäisikään, jos kertoisin kuinka yksinkertainen ajatuskarttani oikeasti onkaan.

Missään nimessä Watson ei kuitenkaan ole rasittavan typerä, kuten useimmat yksinkertaisuuksista hämmästyvät ihmiset. Itse asiassa, hän on varsin hyvä tekemään huomioita itsekin. Kiinnittäen usein mielenkiintonsa juuri elintärkeisiin yksityiskohtiin. Joskin hän tekee päätelmänsä aivan liian hätäillen, keksien mitä ei muuten pysty päättelemään.
Hirveä tapa, olen ajautunut jo aiheesta useampaan sanaharkkaan.

Äkäisyys ei kuitenkaan haittaa minua. Piristävää olla kyseenalaistettuna edes sen hetken ajan, joka kestää todistaa olevani oikeassa. Eihän muuten etsivän työssä järkeä olisi, jos pelkkä väite riittäisi todisteeksi. Siinä tapauksessa olisin itse pelkkä pyrkyri rakkaan, eristäytyneen Mycroftin rinnalla. Kaikeksi onneksi sanoakseni mysteerin avaaminen on yhtä kuin epäilyn tuhoamista logiikan yksiselitteisellä päättelyllä, ja siksi siinä on mieltä.

Sanoisin Watsonin olevan kauan kaivattu epäilijäni, katalyytti muuten niin kyllästyneille aivoilleni.


Uskollisuus (K-11) Puolitoista

En missään nimessä ole hämmästynyt Watsonin ymmärrettävän vahvasta reaktiosta nähdessäni minut ensimmäisen kerran poissa tolaltani. Tiedän hyvin, etten ole kykenevä pitämään hyvän käytöksen ja kunniallisuuden kulisseja pystyssä ollessani alamaissa.

Odotin kuitenkin enemmän autoritääristä raivostumista ja välitöntä paheksuntaa, kuin surullista, pettynyttä huokailua. En tiedä miksi hän oli niin ahdistunut, en ole peitellyt heikkouksiani hetkeäkään. Olisi helpompi olla huomioimatta vastaväitteitä, jos hän suhtautuisi vihalla viihdykkeeseeni.

Oloni on tässä tilanteessa enenevässä määrin epämukava.

Tiedän hyvin, ettei kokaiini ole sivusta katsojalle viehättävää, mutta olen yrittänyt selvittää, etten toki koskaan ota enempää kuin välittömästi tarvitsen selvitäkseni vaikean hetken ylitse. Kuitenkin hän vain haraa tunnepohjaisin perustein vastaan, ja on jo uhannut hävittää kalliin lipastoni sisällön,
yhdellä kertaa,
jos saa tilaisuuden.

Aluksi harkitsin asettavani varastoni suojaksi lukon, mutta olen tullut toisiin aatoksiin. Pelonsekaisesti haluan testata kuinka lojaali rakas Watson minulle on.

Tosin.

En ole vielä päättänyt onko uskollisuuden mittana se koskeeko, vai onkohan koskematta paheisiini ja aarteisiini.


Veljessarjan nuorin (K-11)

Minua on aina piinannut tylsyys.

Kuolen ikävään ilman tekemistä. On perin epätyydyttävää päätellä ikkunasta vikaisemmalla ohikulkijoiden asioita, vaikka Mycroftille moinen ajanviete tuntuu olevan tarpeeksi.

Lapsena eritoten hankkiuduin veljiäni hanakammin vaikeuksiin, sillä en vain millään löytänyt talostamme tarpeeksi mielenkiihoketta. Tai jos olisinkin, ne olisivat vain olleet yhdentekeviä kotiaskareita. Eikä sielussani majaile Mycroftin satunnaista velvollisuudentuntoa, saati vanhimman veljeni Sherrinfordin velvollisuudentuntoa tehdäkseni pitkäveteisyyksiä miellyttääkseni muita.

Ei ollut kaikkein parhain päätös muuttaa yhteen lääkärin kanssa, jos kerran olin päättänyt syrjäyttää tylsyyteni rakkaalla kemiallani. Myönnän kuitenkin, etten kadu sitä hetkeäkään.

En kuitenkaan ole vielä päässyt sinuiksi häpeän kanssa, nyt kun tiedän Watsonin jyrkät mielipiteet huumausaineista.





A/N: Viittauksia Tulipunaiseen tutkielmaan (A Study in Scarlet) löydettävissä, kuten myös Barin-Gouldin kirjaan "Sherlock Holmes of Baker Street", jonka canon arvo on ehkä nolla, mutta Sherrinford Holmes on kuitenkin mielenkiintoinen tyyppi verrattuna monien muiden kirjailijoiden ilmiselviin Mary Sue/Gary Stu viritelmiin.
Mutta niin, vaikeaa, vaikeaa. Katsotaan miten jatkossa minun käy.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014 21:58:14 kirjoittanut Beyond »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #1 : 17.04.2010 09:38:29 »
Jee, Holmes-raapaleet saapuivat! <3 Aivan ihania, niin holmesmaisia. Olet todellakin saanut hänen olemuksensa tähän.

Mä en tienny et Holmesilla.. ei kun siis Sherlockilla (ei osaa käyttä etunimeä mur :3) on toinenkin veli. Tai sit en vaa muistanu. Oon ehkä kuullu tai lukenu tai jotai, mut en muista. Voi minua : D.

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #2 : 17.04.2010 10:08:38 »
Noniin, tällä kertaa pääsee seuraamaan onlinessa, eikä tarvitse kirjoittaa hämärää kooste kommenttia kuten Watson puolelle.

Holmesia on vaikeempi kirjottaa. Watson angsti taas on helppoa ^_^
Holmes on vaan niin... täytyy niksauttaa vähän aivojansa.

Joutunen osoittamaan kiitollisuuttani hyvälle herra Standfordille, mutta ensin kiedon arvon tohtorin sormeni ympäri.

Tää oli kyl kaikista paras<3

Kapteeni on hyvä ja kirjoittaa lisää!
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #3 : 19.04.2010 02:31:30 »
Penber, olen kyllä kovasti tyytyväinen jos holmesmaisuus säilyi, se on kyllä huomattavasti vaikeampaa kuin Watsonin kirjoittaminen. Siksi tarvitsenkin raapaleilleni enemmän kirjoitusaikaa, nimittäin tutkiskelen Jeremy Brettiä youtubesta saadakseni hahmon päästä kiinni. Jotenkin Brett on saanut sen vaikean tunnepuolenkin kuvattua, joka kirjoittaessa on aivan käsittämättömän vaikeaa, kun kyseessä on Holmes, tunnettu jopa kylmyydestään.
Ja Holmesin toisesta veljestä... niin, sehän oli tosiaan tuossa "elämäkerrassa" jonka Barin-Gould kirjoitti joskus vuonna nakki. Canonin kanssa sillä ei varmaan ole mitään tekemistä, mutta minusta kyseinen kirja noin yleisesti ottae non hyvin todentuntuinen, joten mielelläni kaikesta muusta materiaalista, mitä Sherlock Holmesista on myöhemmin kirjoitettu, pidän sitä lähimpänä "totuutta". Ja hyödynnän sitä häpeämättömästi, jos tulee tarvis.

Nukkemestari, kiitti kadetti-hani^^ Holmes on oikea umpisolmu avattavaksi, mutta yritetään nyt kovasti. Toivottavasti pidät seuraavistakin sitten.




Vihamiehistä (K-11)

On perin harvinaista joutua henkirikoksen uhriksi ilman sukulaisia, ystäviä tai tuttavia.

”Oliko uhrilla vihamiehiä?” on niin minun, kuin tarkastaja Lestraden mielikysymyksiä, mutta oikeammin tulisi tiedustella läheisimmistä ystävistä ja rakkaimmista sukulaisista. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä uhri ja tekijä tuntevat äärimmäisen hyvin toisensa entuudestaan.

Vain kateus ja petollisuus ajaa rakastavaiset toistensa kauloihin.
Ajatuskin on hirvittävä.
Vaimoja, jotka myrkyttävät vieraissa käyneen aviomiehensä, tai mustasukkaisia siippoja, jotka kuristavat rakkaansa tai rakkaansa rakastajan tilaisuuden tullen. Tavanomaisin murha on intohimorikos.

En usko kaltaiseni rikosasioiden asiantuntujan kykenevänkään tästä tietoisena heittäytymään ystävyyden rulettiin. Vaarallisin nemesis on entinen ystävä, joten minulla ei ole ystäviä.

Tämä tosin ennen tohtori Watsonia.


Odottanut (S) Tripla

Eteeni oli katettu aamiaispöytä. Pitsisen pöytäliinan päälle oli aseteltu ylenpalttisesti pieniin astioihin keksejä ja tuoretta leipää. Tuijotin tyhjästi miten ystäväni kaatoi minulle kupillisen teetä, johon en koskenutkaan, tai edes katsonut. Koko tämän juhlallisen sunnuntaiaamiaisen edessä ainoa ajatukseni oli miten tarvitsin heti tupakkaa.

”Olen huolissani sinusta rakas Holmes. Et ole syönyt sitten viime tiistain, tarkistin rouva Hudsonilta”, Watson totesi ottaen vapaudekseen voidella leivän ja järjestellä lautaselleni pienen valikoiman aivan kaikkea.

”Koko asunto on täynnä tupakannatsojasi. Löysin muutamia jopa omasta huoneestani! Et kai sinä ole polttanut myös minun sängyssäni?”

”Huoneessasi tuoksuu mukavammalta”, vastasin apaattisesti, mutta totuudenmukaisesti.

”Ei missään nimessä enää.”

Ystäväni lakanoissa ja peitoissa oli mitä lohduttavin makea tuoksu, joka epäilyksettä on tietysti tarttunut hänen partavedestään. Vaikka suhteettoman tarkka rouva Hudson pesisi hänen vaatteensa, olen varma, että voisin tunnistaa minkä tahansa hänen vaatekappaleensa tuhansien joukosta, on hänen tuoksunsa nyt minulle niin tuttu.

”Mikä sinua oikein riivaa? Olin poissa vain vaivaisen viikon, kerroin matkastani tuhannesti etukäteen, ja silti kun tulen takaisin löydän sinut samassa yöpaidassa, leuka pahasti sängellä ja syvällä kehittämässäsi mustuudessa. Yrittäisit edes olla ihmisiksi.”

Hymyilen vähän, totta tosiaan, onhan hänellä aihettakin olla tuohtunut.

”Jaa nyt nauratkin vielä!”

Niin naurankin! En edes muista milloin viimeksi minun olisi ollut näin hauskaa. Aivan kuin silmistäni olisi pudonneet suomut, jotka estävät näkemästä. Tai olisin juuri herännyt aivan kammottavasta unesta, sillä minua todellakin huvittaa!

”Oi, kuinka olenkaan kaivannut temperamenttiasi Watson!”

”Ilman minua nääntyisit varmasti nälkään.”

”En ollenkaan epäile.”

Otan hieman jäähtyneen teeni, sekoitan siihen sitruunaa ja juon sen yksin tein tyhjäksi pohjaa myöten. Sivusilmällä vilkuillen huomaan miten suuttumus ystäväni silmistä sulaa, vaikka hänen kätensä ovatkin edelleen tiukassa puuskassa. Keskityn haukkaamaan vielä lämmintä leipääni ja hymyilen koko sielustani.

”Sovitaanko kuitenkin Holmes, että pysyt vastedes pois huoneestani?”

Huvittuneena lupaan käsi Raamatulla katsoen kuinka Watson vain pudistaa närkästyneenä päätänsä.


Huhtikuinen tiistai (S) Tupla

En muista aivan tarkalleen minä päivänä ensimmäisen kerran ystävyytemme muuttui niin varmaksi, että saatoin laittaa käteni Watsonin käden alitse kävellessämme pitkin Lontoon katuja.

Se ei voinut olla enää viimeisintä talvea, sillä pistin seikan merkille ensimmäisen kerran silloin kun käytin uuttaa tuhkanharmaata keskimittaista takkiani, joka ohuen vuorensa vuoksi on sopivampi keväämmällä. Kuitenkaan aurinkoiset päivät eivät olleet vielä alkaneet ja kaulassani oli tummanvihreä kaulaliina.

Häiritsevää, etten muista...

Nyt on kesäkuun kolmastoista, ja voin suoralta kädeltä eliminoida ainakin kesä- ja toukokuun, samoin myös kuukaudet maaliskuuhun asti, sillä maaliskuu oli viimeisiin päiviinsä aisti epätavallisen kylmä.

Huhtikuun ensimmäinen viikkokin oli kolea, sillä sairastin tuolloin lievän flunssan, joka vaikutti pukeutumiseeni vielä pitkälti seuraavalla viikolla. Huhtikuun kahdentenakymmenentenäviidentenä vierailin räätälillä sovittamassa kesälle tarkoitettuja housuja, joita minulla ei vielä tarkoittamanani päivänä ollut, joten ajankohdan täytyy olla huhtikuun kolmannella viikolla. Todennäköisemmin alkuviikosta, sillä kahdeskymmenesviides oli perjantai. Koska mielialani ja huvitukseni ulkoilla on todennäköisempi tiistaisin kuin maanantaisin, on ehdottomasti mahdollisempaa, että puhun tiistaista.

Huhtikuisena tiistaina siis huomasin kuinka Watson hapuilee kättäni kohden silloinkin kun se ei ole tiukasti hänen kainalossaan. Mieleni teki huomauttaa tästä, mutta pahaksi onneksi luulisin hänen vain nolostuvan.

Enkä minä hyvällä tahdollanikaan halua riskeerata, ettei hän vain lopettaisi kätensä tarjoamista. Saan tavattoman epäloogista mielihyvää tarttuessani hänen vahvaan ranteeseensa.


Nainen (S) Puolitoista

Asiakkaaksemme saapui varhain aamulla mustiin pukeutunut nuori nainen. Kasvot oli verhottu harsoin. Watson istutti hänet tuoliin ja lohdutti ilmeisen järkyttynyttä neitiä kaikella tahdikkuudella. Itse seisoin kauempana tutkiskellen hiiltyneitä kekäleitä tulisiassani.

Kehotin neitiä kertomaan tarinansa pienintä yksityiskohtaa myöten, mutta en pystynyt katsomaan häneen päinkään. Inhoan itkuisia naisia.

He itkevät milloin mistäkin, pilalle menneestä mekosta tai vain huonon päivän tähden. Kuitenkin kukaan ei voi olla niin kylmä kuin pienistä kyynelehtivä nainen, sillä surua ei silloin riitä kun eniten tarvitsisi. Katsokaapa rakkaimpien muistotilaisuuksissa, kaikkein tekopyhimmät itkua väkisin tuhertavat ovat juuri niitä hempukoita, jotka itkevät vuolaasti kaatuneen maidon vuoksi.

Hänen tarinansa on sitä paitsi aivan pitkästyttävä ja yksinkertainen, tuskin minun tarvitsee edes nähdä vaivaa käydäkseni tarkistamassa yhtäkään johtolankaa. Tuhlaisin vain aikaani, sillä mitä ilmeisimmin Scotland Yard on jo tämän turhan keskustelun aikana jo järjestänyt naisen ongelmat. Kunhan vain tarvitsi olkapäätä, jonka Watson auliisti tarjoaa.

Watson ojentaa nenäliinan hyväillen kastanjanruskeita kiharoita huomaamattaan.

Näytän neidille ovea.






A/N: Niin, ja 1800-luvun lopullahan ei ollut mitenkään epätavallista jos miehet kävelivät käsikynkässä yhdessä, mutta kyllä tuo kyseinen juttu ainakin minussa aiheuttaa vahvat aww-reaktiot, sillä niin alkuperäisessä kuvituksessa kuin ainakin Granada-sarjassa tätä näkee <3
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014 21:20:56 kirjoittanut Beyond »
Here comes the sun and I say
It's all right

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #4 : 19.04.2010 21:39:28 »
Tavanomaisin murha on intohimorikos.

Sekin on suoranainen rikos että kirjoitat näin hyvin. Ja se vasta murha onkin ettei Canonissa ole selkeästi että nuo kaksi kuuluu yhteen. Damn it. Tosin canon paritukset on ehkä toisaalta tylsiä.

”Olen huolissani sinusta rakas Holmes. Et ole syönyt sitten viime tiistain, tarkistin rouva Hudsonilta”, Watson totesi ottaen vapaudekseen voidella leivän ja järjestellä lautaselleni pienen valikoiman aivan kaikkea.
”Koko asunto on täynnä tupakannatsojasi. Löysin muutamia jopa omasta huoneestani! Et kai sinä ole polttanut myös minun sängyssäni?”
(Watson, minulla oli sinua ikävä, joten menin nuuskimaan tuoksuasi)

Saan  tavattoman epäloogista mielihyvää tarttuessani hänen vahvaan ranteeseensa.

Tää vika oli hyvin Holmesmainen xD Ja tuo lause...


Ps. "Ojentaisitko minulle holmesinmustaa, tarvitsen sitä tähän. Kiitos."
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #5 : 21.04.2010 21:50:54 »
Nukkemestari, jaa olen minä nyt sitten rikollinen. Voi kyllä minusta canonissa tehdään tarpeeksi selväksi, että Holmes ja Watson kuuluu yhteen. Ainoa mikä sieltä puuttuu on sivulause, jossa mainittaisiin miten selvinneen rikoksen jälkeen etsivä ja tohtori rakastelivat toisensa höppänöiksi ;D
Holmesinmusta <3 Vitsit, miten ihana lause, haluan pölliä sen itselleni^^
Niin, ja nyt jatketaan hieman erikoisempaan tapaan kahdella triplalla, jotka liittyvät toisiinsa vähän kiinteämmin kuin ketjuissani keskimäärin. Oli muuten vaikeaa, näitä kirjoittelin monia tunteja ihan tuskissani. Holmes on niin pirun vaikea.



Ailahdus (S) Tripla

Oli välittömän tähdellistä, ettei meitä seurattaisi. Siksi emme voineet kulkea kärryin kuin aivan kaupungin laitamille. Lopun matkaa kuljimme rivakasti poissa näkyviltä väyliltä.

Ei tosin henkemme tähden, sillä tiedän, ettei meillä ole vaaraa: teoriani vain tarvitsee vahvistuksen, enkä halua sen menevän uteliaiden katselijoiden vuoksi ohitseni.

Watson ei oikein aluksi ilahtunut tarpomisesta pitkin kynnetyn pellon laitaa metsikön rajassa, mutta piakkoin totesin itse olevani turhautuneempi kuin rakas ystäväni, joka kaikesta vaatteiden likaantumiseen liittyvästä huolimatta piti ulkoilmasta. 

”Jos tätä ajattelee vaikkapa virkistäytymisenä, niin oikeastaanhan tässä onkin ideaa. Puita ja kukkia, iltainen, rauhaisa taivas... jos ei vain tarvitsisi talsia ojassa.”

”Rakas Watson...” aloitin vastaukseni turhankin ankarasti kääntyen hänen puoleensa. Seisoimme keskellä lätäkköä.

Jatkoin sitten pehmeämmin:
”Miehen syyllisyys tai syyttömyys riippuu matkamme tuloksesta. Vaadin asiaankuuluvaa vakavuutta, emme ole millään huviretkellä.”

”Emme tosiaankaan, kenkäni vuotavat jo”, Waston tokaisi katsoen minua pahasti ali kulmiensa. ”Ei kai se nyt minun vikani ole, jos yritän nähdä asioissa valoisiakin puolia. Mutta jos sinua huvittaa ärhennellä, niin mökötetään sitten. Sama se minulle on.”

Lähdin harppomaan eteenpäin kovempaa ja päättäväisemmin, Watson jäi paikalleen seisomaan. Ikiaikoja vanha kammotukseni ulkoilmapatikointiin kasvoi, samoin kasvoi myös Watsonia kohtaan kokemani turhautuminen. Tunteeni olivat toki kohtuuttomat, mutta kaikkinensa todelliset.

Hetken päästä kuulin märkien juoksuaskelten litinän takaani Watsonin ottaessa minua kiinni. Hän astui kantapäilleni ennen kuin pysähtyi.

”Tiedätkös mitä Holmes?” hän kysyi ja yllättäin kaappasi minut halvaannuttavan tiukkaan halaukseen, etten pystynyt käsiäni liikuttamaan. Puhumattakaan hengittämisestä.

”Olet kyllä suurin pöhkö minkä tiedän! Miten tuollaiselle ailahtelijalle edes voi olla vihainen?”

Päästettyään irti oli minun vuoroni jämähtää kannoilleen, samalla kun Watson otti ja paineli ohitseni. Hän huusi jonkun matkan päästä, mäen päältä, näkevänsä hylätyn ladonrähjän, jossa sopisi nukkua yön ylitse. Kiiruhdin tarkistamaan havainnon ja huomasin miten vaikeaa oli olla hymyilemättä.

Samaten merkitsin myös miten purppuraisella kirkkaalla taivaalla oli omat esteettiset arvonsa, aivan kuten tohtorini oli hyvin sanonut.


Kylmä (S) Tripla

Vaivakseni on siunaannut huonohko verenkierto, lämpiminäkin öinä palelen. En saa kesäkuumallakaan nukuttua ilman sukkia jaloissani ja lämmintä peittoa korvillani, sillä muuten olen koko pitkän yön viluinen.

En voi kuitenkaan olla kulkematta johtolankojen viitoittamaa tietä. Jos jahtini vaatii koleassa ladossa yöpymisen niin petollisen kylmänä kevätyönä, on minun tehtävä niin.

Watson simahti arvioiden kahdessa minuutissa asetuttuaan mukavasti heinien päälle, eikä häntä näyttänyt vaivaavan raoista sisään vetävä viima. Istuin seinää vasten nykien pitkän mustan takkini koukussa olevien jalkojeni päälle, mutta se ei poistanut epämukavuuttani. Kääntäessään seuraavan kerran kylkeä Watson avasi silmänsä -tämä oli jo hyvin pitkällä yötä- ja hän kysyi onko jokin hullusti. Hymyilin ja pudistin päätäni.

”Auttaisiko, jos antaisin sinulle päällystakkini?”

”Älä hulluttele Watson, en ota kontolleni vilustumisia.”

”Tiedätkös, vanha ystävä, millaisia ovat aavikoiden yöt? Afganistanissa pahimmillaan meillä ei ollut edes telttaa suojanamme ja univormut ovat suhteettoman köykäisiä. Silti voin vannoa aina saaneeni unen päästä kiinni ilman mitään vaikeuksia. Siksi toisekseen, miten luulet minun olevan rauhassa, jos tiedän koko ajan sinun siinä kärsivän ja kalistelevan hampaita.”

Watson nousi istumaan ja riisui vaalean, mutta tahriintuneen takkinsa.

”Voi Watson, sinulla on taito saada asia kuin asia kuulostamaan melodramaattisemmalta kuin onkaan”, parahdin.

”Holmes, minä vaadin.”

Katselin hetken aikaa hänestä pois mietteissäni, mutta levitin sitten käteni johon hän ojensi tyypillisen tyytyväinen virne kasvoillaan apunsa.

”Olkoon menneeksi. Mutta tästä tapauksesta kirjoittaessasi muistat lisätä suostuneeni painostuksen alaisena.”

Watsonin takki oli sen verran väljä, että se meni hyvin omani päälle, vaikka olinkin valinnut vaatekaapistani päälleni sen villakankaisen ja kaikkein paksuimman yksilön. Napit eivät menneet kuitenkaan kiinni, mutta oloni oli lähes yksintein parempi ja kävin ystäväni viereen maate. Hän oli jo nukahtanut uudelleen.

Pieneksi hämmästyksekseni nukuin lopulta itsekin enemmän kuin silmällisen, tosin herätessäni huomasin hankautuneeni aivan poloisen Watsonin selkää vasten käsieni lämmetessä hänen puvunliivinsä välissä.

Tämän tapauksen kirjallinen raportti tulee ehdottomasti olemaan lukemisen arvoinen.



« Viimeksi muokattu: 15.11.2014 21:21:28 kirjoittanut Beyond »
Here comes the sun and I say
It's all right

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #6 : 21.04.2010 22:01:15 »
Tulihan ne sieltä!

Tuli, mukava, lämmin, holmesmainen.
Holmesinmustaa saa käyttää, maalata vaikka yötaivas.


Odotan innolla kirjallista raporttia.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

Penber

  • Vieras
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #7 : 22.04.2010 14:47:53 »
Aww. Taas aivan mahtavia raapaleita. Ihana katsoa Holmesia, joka pysyy erittäin omanaa vaikka näyttääkin samalla tiettyä herkkää puoltaan. Varsinkin tuossa viimeisimmässä raapaleessa, missä hän oli suloisesti lopulta käpertynyt Watsonin viereen! <3


Lainaus
En muista aivan tarkalleen minä päivänä ensimmäisen kerran ystävyytemme muuttui niin varmaksi, että saatoin laittaa käteni Watsonin käden alitse kävellessämme pitkin Lontoon katuja.

Oijoi *w* Tästä tykkäsin eniten.. Jostain syystä. Hmm.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #8 : 24.04.2010 22:11:12 »
Nukkemestari, sä oot ihana^^

Penber, kiitos. Et muuten voi aravtakaan kuinka jumalattoman vaikea on pitää Holmesia IC:nä, joka kerta kun tavoitan hahmoa, niin se lipsahtaa sormista. Sen vuoksi kirjoittaminen on huomattavasti hidastunut, ja valmista tulee matelevalla tahdilla. Mutta ideoita yhä riittää, joten eiköhän tämän raapaleketjun kanssa pitkään vielä heiluta. Ja näin author's notena sanottakoon, että jatkan taas kahdella triplalla, kun sopivasti pidempiä ideoita syntyi juuri triploja varten.



Hauskannäköinen (S) Tripla

”Holmes?” Watson huhuili ollessani syvällä ajatuksieni syövereissä, nauttien pilkuntarkasta muistostani eräästä viimevuotisesta konsertista.

”Voih, Watson, pyysin ettet keskeyttäisi minua tänään! Mainio Der fliegende Holländer katkesi mitä epämukavimmasta kohdasta.”

”Mutta Baker Streetille kurvasi juuri umpivaunut. Luulen matkustajan olevan tulossa tänne. Oh!” Watson pahoitteli tirkistellen ulos ikkunasta. Hän piiloutui verhon taakse samalla kun kuulin rouva Hudsonin avaavan oven vieraallemme. Laskin jalkani sohvalta lattialle.

Savukkeeni paloi loppuun. Näin paremmaksi sytyttää uuden kuin nousta seisomaan kätelläkseni vierastamme. Watson hoiti muodollisuudet mielellään puolestani.

”Olen pahoillani herra Holmes, tiedän teidän olevan hyvin kiireinen mies. Olisi pitänyt lähettää sähke...”, aloitti nuori, hyvin pukeutunut mies korkeassa silinterissä. Pistin merkille solmioneulassa ja vasemman käden pikkusormen korussa pienet vaakunat, joita en tunnistanut englantilaisiksi.

Ulkomaista aatelissukua ilmiselvästi, hiustyylinkin voisin sanoa olevan hyvin mannermainen, puhumattakaan vaatteiden sydäneurooppalaisesta leikkauksesta. Mahtanenko olla hakoteillä, jos arvelisin sukunsa olevan itävaltalainen?

”Tehän olette aivan hengästynyt! Istukaa alas, käyn hakemassa teille juotavaa”, Watson päivitteli sydämellisen huolestuneena. En peitellyt ilmiselvää närkästystäni, mutta Watson ei sitä huomannut.

Pyysin miestä kertomaan tarinansa ennen kuin hän ehti panna merkille omituisuuttani.

Ja jos saan sanoa, niin en ole moniin kuukausiin kuullut yhtä eriskummallisesta tapahtumasarjasta. Niin paljon harhaanjohtavia johtolangan pätkiä ja yläluokkaiseen tapaan häpeänpelkoa ja mutkikasta salailua. En mistään hinnasta jättäisi tällaista onnenkantamoista käyttämättä.

Lupasin ehdottomasti saapua tapahtumapaikalle hieman Lontoon ulkopuolelle samaisen päivän nimiin tarkistettuani muutaman ulkopuolisen seikan ensin. Mies oli helpottunut ja ravisti kättäni turhankin innokkaasti ennen lähtöään.

Watson katseli piilotellen taas verhon takana miten aatelismies astui sisään umpivaunuihinsa.

”Olipa siinä mukava nuori mies”, Watson totesi ohimennen.

”Hm, anteeksi?” kysyin, koska annoin taas itseni olla kuuntelematta ystävääni.

”Öh, hänellä on varmasti tusinoittain ihailijoita. Tiedäthän ystävä, nuoret naiset pitävät eniten hauskannäköisistä miehistä.”

Kurkkuani kuristi äkkiä todella kovaa ja närkästyskin palasi takaisin. Sytytin kolmannen savukkeen.

”Vai hauskannäköinen. Hmph.”

Syystä tai toisesta makuni tähän mysteeriin oli pilaantunut.


Vaikea (S) Tripla

Sain veljeltäni kirjeen...

Hän tarttuu kynään kovin harvoin, joten olin toki utelias mikä seikka on voinut häntä niin järkyttää, että hän vaivautuu ilmoittamaan siitä typerälle pikkuveljelleen. Kävikin ilmi, että hän oli järjestänyt minulle daamin teatteria ja illallista varten. Italialaisen kreivittären nuorimman tyttären. Tuskin kahdeksantoistavuotiaankaan.

Jätin ystävällisesti vastaamatta, jääden odottamaan Mycroftin seuraavaa siirtoa. Jos asian ei olisi niin väliä ei hän jättäisi rakasta kerhohuonettaan. Sain kuitenkin huomata ehdotuksen olleen hänelle naurattavan tähdellinen. Hän jopa otti vaunut ja ajoi kiusakseni tänne Baker Streetille tivatakseen minulta selitystä niskoitteluuni.

”Pieni pirulainen, kiusankappale ja kivi sydämessäni. Näinkö kohtelet omaa veljeäsi?”  hän aloitti jykevällä äänellään, joka meni yhtä helposti korvasta sisään kuin toisesta ulos. Nuolaisin huultani hymyillen ollessani yltiöpäisen kiinnostunut savukkeestani. Mycroft ei pidä ihmisistä, jotka eivät katso suoraan silmiin.
Tarkemmin ottaen, hän ei siedä ihmisiä laisinkaan.

”Tiedä vaikka tyttö pitäisi sinusta, kuuleman mukaan hän lukee paljon lehtiä ja ihailee rikostarinoita.”

Vähäinenkin mielenkiintoni -jos sitä koskaan olikaan- kuoli viimeistään tämän seikan myötä. En voi sietää ihmisiä, jotka lukevat roskalehtiä.

”En pyydä mahdottomia”, Mycroft sanoi lammasmaisesti ja minua oikein puistatti inhosta.

”Tiedät miten helposti pitkästyn”, kiehnäsin äänelläni ja nakkelin niskojani tyytymättömänä.

”Et voi haluta elinikäistä yksinäisyyttä itsellesi.”

Naurahdin niin lujaa että satutin kurkunpääni. Vai on Mycroft alkanut huolehtia asemastani yhteiskunnassa ja mielenterveydestänikin tässä määrin.

”Tämän sanoo mies, joka on perustanut klubin ihmisvihalle.”

”Se on vallan toinen asia”, Mycroft vastasi loukkaantuneesti.

”Vai ovat naiset toinen asia.”

Kieltäydyin sanomasta enää sanakaan, joten Mycroft vain kierteli huonettani ympäri pienen hetken ajan nälkäisen tiikerihain tapaan. Hän mutisi jotain säädyllisyydestä, sekä isästä ja äidistä.
Siitä miten teen kaiken aina niin monimutkaiseksi ja asun vuodesta toiseen yhdessä miehen kanssa antamatta kenenkään ymmärtää olevani tavallinen terve mies. Olisivatkohan huhut minusta alkaneet satuttaa hänen mainettaan?

”Sinä olet aivan liian vaikea Sherlock.”

Niin olenkin Mycroft. Oikein huomattu.





A/N: Tavallaan tuo Vaikea on jatko-osa Watson-ketjussani olleeseen raapaleeseen nimeltä Mycroft, ja siitä lähtien minä olenkin tätä kirjoittanut. Holmesin näkökulma on tuskaa kirjoittaa, mutta samalla hyvin tyydyttävää.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2010 22:35:09 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #9 : 24.04.2010 22:32:40 »
Pilkut ovat tarkkoja, hyvä vain kun väänsit nämä.
Aloin jo huolestua.

”Sinä olet aivan liian vaikea Sherlock.”
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #10 : 25.04.2010 18:25:51 »
Nukkemestari, onko tästä pääteltävissä, että siellä on joku mystinen pilkkuvirhe? No, minähän päätän pilkuistani itse, elleivät ne ole ihan hunningolla. Joskus suomen kielen pilkutussäännöt ovat kyllä ihan hanurista, ja ignooraan niitä surutta. Sherlock on kyllä niin pirun ongelmallinen tapaus. Ja ihana <3


Tyttö (S)

Sherrinford, vanhin veljeni, oli isäni suosikkilapsi. Kuuliainen, vahva ja oppivainen. Sherrinford oli kuin pesusieni joka imi kaikki isän ajatukset itseensä ja seurasi hänen jalanjäljissään niin orjallisesti, etten ole varma oliko hänen päässään oikeasti mitään omaa.

Mycroft, keskimmäinen, oli äitini lemmikki. Kaikkein irvokkainta minusta oli miten Mycroft käytti äidin hellyyttä halpamaisesti hyväkseen. Poloinen nainen oli aivan hänen talutushihnassaan jo silloin kun Mycroft oli vasta pahainen poikanen.

Vaan en usko rakkaan äitini olleen mikään typerys, luulen hänen tietäneen vallan hyvin kietoutuneensa Mycroftin pikkusormen ympäri, eikä hän nähnyt siinä mitään väärää.

Mitä minuun tulee, niin olin perheessämme ylimääräinen.

Kolmas poika, josta odotettiin tyttöä.


Oxford (K-11) Tripla

Ihmiskunta askarruttaa minua usein suunnattomasti, varsinkin kaikki tämä käytöstapojen ja tabujen määrä, joita peitellään kaikin mahdollisin keinoin. Monet rikoksetkin jäisivät toteutumatta, jos yllämme ei leijuisi tätä häpeän ja säädyttömyyden pelkoa, joka mustuttaa tunteet joita muuten pidetään kaikkein kauneimpina.

Ehkäpä tämän kaksinaismoralismin takia olen luokitellut rakkauden itselleni vastenmieliseksi. Mihin muuhun lempi ajaa kuin turmioon? Jokaisen kuulemma täytyy rakastaa, mutta auta armias, jos liekki syttyykin väärin!

Äkkiä siitä minkä piti olla puhdas tuleekin irstas ja likainen. En näe perusteita tällaiselle järjettömälle ajattelulle, sillä en voi loogisesti päätellä miksi yksi rakkaus olisi toista parempi. Mieluummin pysyn koko sotkusta erilläni, jos mitenkään voin.

Aatelinen rakastuu keittäjättäreen, piika herraan.
Nainen naiseen. Mies mieheen.

Nuorena miehenä Oxfordissa opiskellessani viihdyin collegetoverini kanssa kuten viihdyn tohtori Watsonin kanssa nykyisin. Puhuimme paljon, hänen seurassaan saattoi jopa nauraa.

Maisterin tutkintoani edeltävänä vuonna luulin rakastuneeni ja yritin suudelmaa.

Sain nyrkistä nenääni, niin että murtuman paraneminen kesti kauan. Jouduin käyttämään sellaista perin epämukavaa tukisidettä pitkälti yli kuukauden. Enkä nähnyt collegeystävääni tämän tapauksen jälkeen enää kuin ohimennen. Sanoja ei vaihdettu.

Hmph.

Jos tuo oli sitä rakkautta mistä niin paljon puhutaan, niin ei maksa vaivaa. Toisaalta, en minä sitä oikein rakkaudeksi tohdi nimittää, sillä murtunut nenä teki enemmän kipeää kuin hölmö torjunta, jolla ei viime kädessä ollut minulle merkityksen merkitystä.

Tänä päivänä kun istun huopaani kääriytyneenä nojatuolissani Baker Streetillä, polttaen Havannalaista sikaria kuunnellen Watsonin nauruntäytteistä tarinaa, huomaan palaavani takaisin Oxfordiin ja siihen hetkeen ennen kuin tein liikettäkään mihinkään suuntaan.

Jos Watson löisi nenäni säpäleiksi en usko sen tekevän yhtään niin kipeää kuin parhaimman ystävän repiminen irti rinnasta. Tämäkö sitten on oikeasti sitä rakkautta, mistä niin paljon puhutaan?

”Holmes? Voitko hyvin? Näytät vähän kuumeiselta.”

Watson nousi tuolistaan ja käveli viereeni. Hän kokeili otsaani lämpimillä sormillaan ja pyyhki hiukseni taakse. Otin hänen käsivarrestaan kiinni ja käänsin kämmenen itseäni vasten.

Painoin huuleni siihen sitä enempää pohtimatta.


Skandaali (S) Tripla

Suosikkiräätälini liike sijaitsee hieman syrjässä, oikeammin laitakaupungilla. Yhtä taitavaa vaatehtijaa saa kuitenkin etsiä, eivätkä hinnatkaan huimaa. Lisäksi häneltä voi luottamuksella pyytää mitä omituisempia asioita, kulkurin kulunutta kaapua varjostustehtävää varten, merimiehen univormua soluttautumistehtävään.
Mitä vain saatoinkin ikinä keksiä. Eikä mieltäni koskaan vaivattu uteliailla kysymyksillä, vaan sain juuri sitä mitä tilasin.

”Hyvää päivää herra Holmes. Mitä saisi olla tänään?”

”Päivää herra Gordon”, vastasin köyryselkäiselle harmaantuneelle miehelle hymy huulillani. Kangashyllyköistä silmääni osui smaragdin vihreä kangas, jonka jo pelkästä kiillosta tunnistin silkiksi. Tavalliseen tapaani liikuin liikkeessä omatoimisesti, antaen herra Gordonin jäädä hiukan jälkeeni.

”Sanokaapa te herra Gordon”, aloitin hetken kankaita hypisteltyäni. ”Muistatteko tohtori Watsonia? Mittautin hänelle sen puvuntakin vuosi takaperin.”

”Tarkoitatteko herraa joka on usein seurassane? Toki muistan, leveät hartiat, raskas rakenne.”

”Hyvä. Oletan, että olette laittaneet mittaukset muistiin?”

”Teidän ollessa kyseessä herra Holmes, kirjoitan joka pikkuseikan erikseen”, herra Gordon sanoi ylpeänä ja nouti kassansa vierestä nahkapäällysteisen muistikirjan, jonka sivuilla oli siistillä käsialalla sivuittain piirustuksia ja mittauksia. Sydämessäni sykähti ilosta.

”Hah! Suuremoista! Tiesin että voisin luottaa teihin”, naurahdin ja napsautin käteni voimallisesti ilmassa yhteen. Osoitin kävelykepilläni nopeassa tahdissa jokaista kangasrullaa jotka miellyttivät, ja herra Gordonin apulaispoika kipusi luisevilla jaloillaan jakkaralle vetäen halutut tekstiilit taiten alas hyllyltä.

”Tunteeko herra Gordon herttuatar Gordelia de la Rozengradia?”

”En lue lehtiä.”


”Ah, niin, ette tietenkään. Hömpötyksiä, turhamaisuuksia ja mitä lie niistä vain sielulleen saa. Hän on kuitenkin kummitätini, uskokaa tai älkää. Olen saanut kutsun hänen keväisiin tanssiaisiinsa... tehkää siis sitä varten paras puku minkä osaatte, näistä kankaista. Liivin tahdon tästä lumoavasta vihreästä.”

”Tohtorin mittojen mukaan?”


Nyökkäsin ja maksoin etukäteismaksun mieleltäni kovin pirteänä. Voin vannoa, ettei kenelläkään toisella varmasti tule olemaan yhtä näyttävää seuralaista, kuin minulla herttuattaren juhlavissa tanssiaisissa. Voin kuulla närkästyneen puheen jo korvissani.

Olen kuitenkin varma, että kummitätini arvostaa vaivannäköäni, sillä hän jos kuka nauttii seurapiiriskandaaleista.






A/N: Itse asiassa minä en tuota Gordeliaakaan ihan hatusta vetäissyt, kyseinen hahmo oli Granadan yhdessä TV-extrassa, jota ei ole teitettävästi ensi esityksensä jälkeen nähty (muualla kuin youtubessa). Se oli sellainen kiusoittelujuitsu, tekivät sellaisen viiden osan osittaiscrossoverin muiden samaan aikaan pyörineiden rikossarjojen kanssa. Todella huonoa näyttelytyötä kaikilta muilta paitsi Jeremy Brettiltä ja Edward Hardwickeltä^^
Mutta minusta nyt vain on niin hemmetin hauskaa että Holmesilla olisi kummitäti^^ Ja ranskalainen isoäiti. Siitä pitääkin kirjoittaa seuraavaksi!
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014 21:22:25 kirjoittanut Beyond »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #11 : 25.04.2010 18:30:36 »
Anteeksi, olen laiska kommentoimaan :<.

Enkä tästäkää osa paljoa näistä uusimmista sanoa mitään uutta. ARGH! Enkä halua toistaakaan itseäni.

Toi Tyttö oli hyvä, eiku siis paras : DD. Voi Sherlock-parkaa. Ei ihme, että hän on välillä vähän oikukas.

Pena kiittää ja kumartaa.

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #12 : 25.04.2010 18:43:05 »
Nukkemestari, onko tästä pääteltävissä, että siellä o joku mystinen pilkkuvirhe?
Lainaus käyttäjältä: Hauskannäköinen
"Nauttien pilkuntarkasta muistostani"

Voisin tapetoida seinät näillä.
Kuten totesin mulla oli sellanen olo et tänään tulee ihanimpia raapaleita niin en mennyt teurastamoon vaan Oxfordiin.

Olisi vaan kiva kattoo kun sä kirjotat näitä,
mutta oot oon liian kaukana.

Se vaan et tulisiko siitä mitään.

Kihihihihihi!

Kiitos.

Edit: Pakko tulla vielä hehkutaa että Oxford on vaaan niiiiiiin paras!!!!!
(Mä haluisin kyllä jotain toimintaa, mutta voin kuvitella kuinka kamalaa sen kirjottaminen olisi... varsinkin jos kirjoittaisi Holmes näkökulmasta O_O)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010 22:19:58 kirjoittanut Nukkemestari »
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

Rei-kun

  • The Trickster
  • ***
  • Viestejä: 138
  • English Gentleman
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #13 : 26.04.2010 10:23:25 »
Kerrassaan kummallista, en voinut lakata hymisemästä näitä lukiessa. Yksinkertaisesti koukuttavia <3 Itse olen ollut (ja olen edelleen, vaikka joskus sen kiellänkin) suuri Holmes ja yleisesti salapoliisisarjojen fani.

En kovin usein liimaudu tarkastelemaan Holmes ficcejä, sillä niihin ei yleensä saada aikaan samanlaista tunnelmaa, joita alkuperäisissä kirjoissa on. Kaikki jättävät tärkeimmän asian uupumaan D: Kerrassaan surullista. Minusta tämä oli silti harvinaisen lähellä alkuperäistä tekstityyliä. Erityiskiitokset siitä, että ne olivat Holmesin näkökulmasta, hän kun ei ole mikään maailman yksinkertaisin hahmo. Ah, suloista H/W:tä *tyytyväistä purinaa*

Erityisesti mieleen jäi Ailahdus. Jostain kumman syystä. Watson ja Holmes olivat juuri sopivasti kohdallaan. Onnitteluni loistavasta toteutuksesta.
Lainaus
"Emme tosiaankaan, kenkäni vuotavat jo”, Waston tokaisi katsoen minua pahasti ali kulmiensa.
Voi Watson...

Myös Odottanut ja Skandaali olivat mielestäni nautinnollisia lukukokemuksia. Erityisesti jälkimmäinen, sillä olen aina mielessäni ajatellut että Holmesissa on vähän kapinallisen vikaa. :D

En tiedä oliko tässä kommentissa järjen häivääkään, mutta ainakin voin luvata että sinulla on yksi vannoutunut lukija lisää ;D

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #14 : 27.04.2010 23:08:25 »
Penber, ei mitään, minusta on jo aivan ihana tietää, että ylipäätänsä luet ficcejäni vaikka et aina kommentoisikaan. Jostain syytä pidän itsekin tuosta Tytöstä, nimittäin sen teema o syystä tai toisesta sydäntäni lähellä.

Nukkemestari, jaa saako kysyä mikä juuri Oxfordissa oli kaikkein parasta? ;D Ihan näin niinkun mielenkiinnosta.

Rei-kun, minäkin olen salapoliisifani vuodesta nakit ja muusi lähtien ja olen aika innoissani, että olet eksynyt ficcieni suuntaan. Itsekin olen vähän valikoiva aiheen ficcien suhteen, jotenkin Sherlock Holmes on fandomina tosi haastava, ja olen onnellinen jos olen kerran asiassa onnistunut. Holmesin näkökulma tuli aika luonnollisesti kirjoitettuani 24-raapaleen ketjun Watsonin näkökulmasta, tarvitsi tavallaan tasapainoa. Ja minusta kommentissasi oli paljon järkeä, ainakin se ilahdutti minua paljon! Toivottavasti nautit jatkossakin siitä mitä tuleman pitää.




Kielletty Lontoo (S) Tupla

Lontoo on mutkikas ja suuri. Vaikka rakas tohtori Watson luuleekin tuntevansa kotikaupunkinsa paremmin kuin omat taskunsa, ei asia ole ole suinkaan niin.

Watson tuntee kahvilat, joissa hän istuu aurinkoisina päivinä. Hän tuntee torin myyjät, kenkäkauppiaat, kirjakaupat ja apteekit. Hän tietää missä voi itsensä vaatettaa tai missä laittomasti lyödä suurella rahalla vetoa hevosista. Hän tietää mitkä kapakat ovat hämäriä ja millä kaduilla naiset myyvät itseään, sillä hän on asunut kaupungissaan kauan ja kutsuu vaunut itselleen tottuneesti tuntien katujen nimet ja numerot.

Mutta kaikki se, joka piilotetaan muiden kuin samanlaisten silmistä on hänelle arvoitus. Kuinka hän hämmästyisikin tietäessään miten paljon salaisuuksia mahtuu jopa lyhyeen välimatkaan joka jää Upper ja Lower Baker Streetin väliin.
Kokonainen maanalainen Lontoo, kiellettyjen ihmisten Lontoo.

Watson ei ehkä ymmärrä minkä vuoksi vaadin kävelyretkiemme kaartavan juuri tietyn korttelin kautta, tai minkä vuoksi meidän täytyy katukahvilassa istua juuri siihen tiettyyn pöytään, selkä aurinkoa vasten. Hänelle nämä ovat vain hassuja pakkomielteitäni, joihin ei sovi kuin vain alistua tai pahoitan mieleni.

Nämä lukemattomat pienet merkit ovat kuitenkin suunnattoman tärkeitä kaikille niille Lontoon asukkaille, jotka tuntevat omalaatuisten ihmisten kerhon koodiston; iltapäiväkävelymme julistaa hiljaisesti kaikelle kansalle:
”Tämä mies kuuluu minulle niin vuoteessa kuten rakkaudessakin, eikä toisella ole lupa häneen koskea. Hänet on otettu!”


Kriketti (S) Tupla

Itselleni täysin tuntemattomasta syystä Watson onnistui ylipuhumaan minut maaseudulle mukaansa sukulaisiaan tapaamaan. Värjöttäessäni perienglantilaisessa koleassa iltapäiväviimassa ulkona yritän muistella minkä vuoksi minun oli aivan pakko suostua tällaiseen ajanhukkaan.

Paleltaa ja nenäni vuotaa.

Jaloissa juoksee Watsonin sukulaislapsia, joista lähtee enemmän ääntä kuin rasittuneet hermoni jaksavat sietää. Tee on kylmää ennen kuin emäntä saa sen kaadettuakaan. Oloni on perin kurja, eikä Watson ole edes vierelläni todistamassa kärsimystäni.

Pah!

Pelaavat suvun miesten kesken krikettiä! Mikä minun, konsultoivan etsivän, osaksi jää? Istua turhautuneiden kotirouvien kanssa, jotka palelevat aivan myös, sietäen miesten joutavuuksia.

”Näyttää siltä, että minun mieheni joukkue ottaa tämän erän nimiinsä”, hymähtää vaaleaan hartiahuiviin kietoutunut nainen. Watsonin vanhempi sisar, rouva Marjorie Devon, hiljainen ja sinisilmäinen nainen. Lämmitin sormia vasten teekuppiani.

”Totta puhutte. Peli on kuitenkin vasta alkutekijöissään”, huokaisen tyytymättömänä. Kunnollinen krikettiottelu kestää hyvinkin koko päivän, vaan ensimmäisen tunnin aikana olen jo pitkästynyt. Rouva hymyilee ja raaputtaa pistetilanteen ylös väliaikataulukkoon.

”Tiedän hyvin tunteen. En pysyisi neljännestunninkaan jälkeen enää hereillä, ellei täällä olisi niin vimmatun pistävä tuuli. Lisää teetä?”

”Kyllä kiitos”, vastaan kohteliaasti varoen kalisuttamasta hampaitani.

”Joskus kuitenkin joutuu hieman tinkimään mukavuudestaan rakkaansa tähden. Eikö totta, herra Holmes?”

Rouva Devon sulkee silmänsä maistaen vaniljaista teetänsä hymyillen silmäkulmillaan.

Sinisilmäinen... tarkkanäköinen ennemminkin!


Isä (S) Tupla

Ilmiselvästi ystäväni Watson pitää lapsista. Olen saanut aivan ainutlaatuisen tilaisuuden tutkia miten hän nauttii pikkulasten huvittamisesta visiitillämme hänen sisarensa luona. Miten vilpittömästi hän kuuntelee pienimpien asioita ja on valmis hyppäämään hippasleikkiin, jos tilanne niin vaatii.

Minä taas luonnostani ajan pienimmät lapset karkuun luotani, ja vanhemmat pysyvät lähelläni hiljaa. Erityisesti typerät lapset verottavat hermojani, vaikkakaan typerä lapsi ei ole läheskään niin pitkästyttävä kuin vähälahjainen aikuinen.

Lasta saa sentään ojentaa ajattelemattomuudesta.

Välttämättä pieni muistutus ei olisi monille, esimerkiksi Scotland Yardin ajokoirille mitenkään pahasta. Kannatan ehdottomasti korvatillikkaa, jos sellaisen kerran ansaitsee! Selkään olen minäkin lapsena saanut, eikä se pahaa tehnyt.
Päinvastoin.

Kävellessäni kaikessa rauhassa näen pusikossa kaksi pellavapäistä, yltäpäältä likaista pojannatiaista, jotka kihersivät keskenään. Kaikesta kahinasta ja naurunremakasta huolimatta pienet hömelöt kuvittelivat olevansa huomaamattomissa, joten he hämmästyivät kovasti kun kiersin viinimarjapensaan takaa heidän taaksensa.

Taisivat säikähtää kun juoksivat karkuun kuin keväiset vasikat. Hymyilytti.

Jos minulla olisi oma lapsi, olisikohan hän enemmän minun vai Watsonin kaltainen?
Toivoisin ainakin, että hän olisi yhtä rauhallinen, tarkkaavainen ja ystävällinen kuin mitä rakas Watson on koskaan ollut minulle.

Hoh! Olipas tämä mieletön ajatusleikki. Ette vain pääni olisi pehmenemässä? Millä minä sitten oikein ansaitsen päivittäisen leipäni, jollen sitten aivoillani?

Ei minusta tule koskaan isää.
Mutta Watsonista voisi.
Sielussani muljaisee.


Häpeä (K-11) Tripla

”Asiani on tärkeä, kiltti, minun on tavattava herra Holmes!”

Kuulin meteliä alakerrasta.

”Ei käy! Kääntykää poliisin puoleen!”

”Mutta ette ymmärrä, tilanteeni on mahdoton! Katastrofaalinen! Ainoastaan herra Holmes voi auttaa...”

”Olen todellakin pahoillani, mutta en voi päästä teitä sisään. Herra Holmes on sairastunut pahasti, ja hänen on oltava vähintään kaksi viikkoa vuoteessa, tai tauti voi koitua kuolemaksi. Ymmärrättehän te, ei keuhkokuumeen kanssa ole leikkimistä.”

Seurasi jokseenkin nopeaa sanailua, josta en saanut yskimiseltäni selvää. Lopulta kuitenkin sisäänpyrkijä hiljeni nähdessään, ettei ystäväni antanut periksi. Uteliaisuuteni tapausta kohtaan oli tapissaan, mutta en jaksanut pikkusormeanikaan liikuttaa. Yskin vihreää limaa, enkä saanut hengitettyä.

”Jos tarvitsette kahden viikon päästä vielä apuamme varmasti herra Holmes ottaa teidät silloin vastaan”, kuulin Watsonin toteavan vetäen oven tylysti kiinni.

”Kuinka voit kuomaseni?” Watson kysyi narisuttaen huoneeni ovea tuoden mukanaan kannullisen jotain, joka ei värinsä puolesta käynyt teestä. Hän auttoi juomaan lääkkeen, joka maistui sanoinkuvaamattoman pahalta.

”Hirveää! Kuin kuolisin”, valitin, enkä voinut estää hytinää.

”Olet kuuma kuin lämpöhaude”, Watson totesi avaten lääkärinlaukkunsa, jota hän ei tavallisesti jättänyt lähettyvilleni epäluottavaisena harkintakykyyni lääkkeiden suhteen.

”Nouse istumaan. Kuuntelen keuhkosi” hän komensi, mutta oli vaikeampi totella. Sain kuitenkin itseni ylös ja Watson veti yöpaitani yli, painaen jäätävän kylmän stetoskooppinsa selkääni vasten. Vinkaisin säälittävästi ennen kuin ehdin hillitä itseäni.

”Noin. Hengitä syvään. Uudestaan. Hyy – vä.”

Hän mittasi pulssini, katsoi kurkkuuni ja tutki korvani vietävän tavallisella rutiinilla. Lopulta hän pisti minut juomaan enemmän kammottavaa troppiaan kehottaen samalla nukkumaan.

”Taidat olla ihan onnessasi, saat kerrankin viimeisen sanan”, henkäisin yskien kovasti, pelkäsin kurkkuni alkavan vuotaa verta.

”Toivoisin, ettei tarvitsisi mennä näihin mittasuhteisiin saadakseni sinut edes joskus välittämään terveydestäsi.”

”Eihän sairastumiselle mitään mahda.”


Watson katsoi minua hyvin pitkään tuhisten viiksiensä alla paheksuvasti.

”Jos et tuhoaisi myrkyillä kehoasi et olisi niin herkkä tavallista flunssaa vastaan. Nyt nukut. Ja häpeät.”






A/N: Näin. Että minulla on edelleen kivaa näitä kirjoittaessa. Olen muuten aloittanut (eli kirjoittanut noin 4 sivua) spin-offia tälle raapalesarjalle. Tosin, eikö tämä ole jo vähän spin-off itsessään? Olisiko se sitten spin-off spin-offista? No, enivei, tällä hetkellä työnimenä on "Spin-off: Herrasmiesetsivä Pariisissa" xD
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014 21:23:23 kirjoittanut Beyond »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #15 : 28.04.2010 09:01:51 »
Olipa taas makoisia :3. Lainailempas muutaman kivan kohdan. Se on ehkä paras tapa näyttää mistä on pitäny..

Lainaus
”Tämä mies kuuluu minulle niin vuoteessa kuten rakkaudessakin, eikä toisella ole lupa häneen koskea. Hänet on otettu!”

Oijoi : D. Watson on Holmesin edes tajuamattaan sitä. Mutta tietenkin. Niinhän sen kuuluu olla.

Lainaus
Ei minusta tule koskaan isää.
Mutta Watsonista voisi.
Sielussani muljaisee.

Tästä tulee mieleen yksi oma tekstini, jossa Watson tosiaan oli isä, mutta tiettyjen mutkien kautta Holmes joutui sijaisisäksi hetkeksi. Ei siitä miehestä kyllä mitään perus-isukkia saa, mutta aina voi kokeilla! :'D Niin ja.. No nyt unohdin sen mitä minun piti sanoa... No kuitenkin, omalla tavallaan aika suloista.

Watson on aina niin lääkäri, mutta enemmän silti aina ystävä. Se näkyy tuossa Häpeä pätkän lopussa. "Nyt nukut. Ja häpeät".

Mutta siis. Pyydän edelleen anteeksi sitä etten osaa kommentoida .__.

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #16 : 28.04.2010 09:19:05 »
Nukkemestari, jaa saako kysyä mikä juuri Oxfordissa oli kaikkein parasta? ;D Ihan näin niinkun mielenkiinnosta.
En mä tiiä. Ainakin tää:
Lainaus
Jos Watson löisi nenäni säpäleiksi en usko sen tekevän yhtään niin kipeää kuin parhaimman ystävän repiminen irti rinnasta. Tämäkö sitten on oikeasti sitä rakkautta, mistä niin paljon puhutaan?

En tiedä, en pitänyt näistä niin paljon kun viime paketista, johtunee siitä että viime paketti oli niin paras... vaikka näis oli hyviä kohtia, kuten kriketin loppu  ja häpeän viimeinen repliikki.

O_____________________O (Tunnustan!)

(olipas selkokielinen kommentti tälläkertaa)

Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #17 : 04.05.2010 02:52:23 »
Penber, minusta sinä osaat kommentoida ihan hyvin :) Tarkoitatko ficciä nimeltä Tapaus vaaleanpunainen helistin tai jotain vastaavaa? Koska minusta tuntuu että luin sen joskus mutta unohdin sen sitten, otankin kyseisen ficin uudelleen syynin myöhemmin. Isyys ja vanhemmuus on mielenkiintoinen aihe erityisesti jos isähahmoksi joutuu joku jolla ei ole isällisiä piirteitä. Hihi. Tosin Holmes ja Watson ois kyllä tosi söpöi vanhempia keskenään. Se on kyllä ihan eri asia mistä ne saisi sen lapsen ;D

Nukkemestari, no, aina ei voi voittaa, eli aina ei voi olla edellistä parempi, mutta yritys on aina kova ja kiva kun pidit silti <3 
Jesta muuten miten näiden seuraavien raapaleiden kirjoittaminen oli vaikeaa! Ehäpä jopa vaikeinta tähän mennessä.



Mielipiteitä (S) Tripla

On totta etten ajatuksissa ollessani välttämättä kuule puhetta tai näe ihmisiä ympärilläni. Tämä varsin harvinainen ilmiö, sillä ongelman täytyy olla tavallista mutkikkaampi ennen kuin vaivun transsiin, joka vie kaiken keskittymiskykyni.

Totta puhuakseni rikolliset keskimäärin ovat kovin ajattelematonta sakkia, eikä minun usein tarvitse vaivata päätäni ylenpalttisesti. Jos sellainen tilanne kuitenkin tulee, niin istun takamukselleni vaikka keskelle Carnaby Streetin hullunmyllyä, eikä minua saisi jättämään pyrkimyksiäni.

Tavallisesti herään tästä hurmaavasta hurmoksesta yhtä nopeasti kuin siihen vaivuinkin, enkä tiedä mitä muu maailma on tehnyt tällä välin. Kerran kuitenkin kävi niin, etten illan pimeyden ja takkatulen hiipuvan valon vuoksi ollutkaan menossa heti siltä istumalta paljastaman ratkaisuani, vaan heräilinkin hiljalleen todellisuuteen. Kuulin rakkaan Watsonin rauhallisen äänen puhuessaan hämmentyneelle asiakkaallemme.

”Niin, niin, ei syytä huoleen, Holmes tekee tuota joskus.”

”Pelottavaa, minä pelästyin että sairauskohtauksenko hän nyt sai”, hermostuneen oloinen nuorimies sanoi tuijottaen. Päätinkin pistää hieman leikiksi kuunnellakseni hetken, olihan tilanne nyt ainutlaatuinen.

”Oletko lukenut kirjoituksiani? Tämä on yksi Holmesin harvinaisempi metodi. Hän asettuu nyt pahaisen konnan asemaan mitatakseen kaikki muuttujat keskenään, arvioiden mikä on todennäköisin tapahtumien kulku.”

”Miten semmoinen muka onnistuu?”

”Aivan helposti tietenkin. Täytyy vain arvioida kuinka älykäs vastustaja on ja virittää aivonsa toimimaan samalla tavalla.”


Mies pyöräyttää silmiään heitellen käsiään.

”Vai helposti... miten voi muka älykkyyden mitata?”

”Holmesilla on vuosien kokemus. Nyt vastassamme taitaa olla joku todella nerokas tapaus, koska tavallisesti hänen ei tarvitse tuhlata näin aikaa. Mutta sitä enemmän hän nauttii mitä kiperämpi tilanne.”


Watsonin äänestä paistaa lävitse erikoinen ylpeys kun hän puhuu minusta ylistävin sanoin.

”Tavallisten ihmisten tekemiset hän siis arvaa heti? Sinunkinko?” asiakkaamme murjaisee melkein kiusaavalla tavalla.

”Niin.”

”Eli herra Holmes pitää sinua tyhmempänä kuin itseään vai? Hyvin ylimielistä”, asiakas vikisee vilkuillen minua, enkä anna edelleenkään ymmärtää olevani hereillä. Näen Watsonista, mutristuvista huulista ja nyrkkiin puristuvista käsistä hänen pahoittaneen hieman mielensä.


Huuto (K-11)

Ilmassa ohuena leijaileva sumu ja vesihöyry sumensi näkyvyyden, mutta rakkain Watsonini seisoi kivellä putouksen toisella puolen.

”Holmes! Holmes!” hän kutsui osoittaen kauhulla sanansa kohti syvää rotkoa, jonne hän pelkäsi minun pudonneen.

Painoin pääni tiukemmin juurakon suojaan, tietäen hyvin olevani piilossa kuin kesäisen suojavärin saanut jänis kolossaan. En nähnyt tarkasti, mutta seurasin ystäväni hahmoa, sitä miten hän istui kivelle varmatenkin löytäen viestini. Profiilista näin miten hän itki.

Minäkin itkin.

Aivan vähän, en niin paljon kuin paruin joskus lapsena pahaa oloani ja ikävääni. Nyt ei vain ollut ketään lohduttamassa, kuivaamassa kyyneleitä niin kuin pikkupojilla on aina joku helma jonka piiloon juosta.


Kultapuntia (S) Tripla

Punnitsin vaihtoehtojani, eikä niitä ollut montaa. Minun oli päästävä ulos maasta, ulos Englannista ja vitkasti. Jos jäisin antaisin itseni vahingossa ilmi, ennemmin tai myöhemmin, vaikka asuisin piilotellen syrjäkujilla naamioituneena.

Olin kuitenkin pennitön, vaatteeton ja hukassa.

Vain vaivoin sain lähetettyä sanan veljelleni. Se oli vaarallista, en voinut turvallisin mielin lähettää viestiäni. Enkä voinut myöskään luottaa Mycroftin viitsimiseen, vaikka olinkin hätää kärsimässä.
Silti minun oli veljeeni turvauduttava toivoen, ettei hän kääntäisi minulle selkäänsä.

”Rahaa olet vailla, vai mitä, pikkuveli?” hän hymisi minulle saavuttuaan satamaan, kuten niin pyysin. Mikä onni.

Olin naamioinut itseni merisotamieheksi, mutta hän tunnisti minut heti tyypillisestä varvasaskelluksestani. Suunnitelmani oli pestautua laivaan, sillä minulla oli kokemustakin nuoruusvuosiltani Pariisissa.

”Mikä tämän katoamisen takana on, kerro minulle kaikki.”

Puhahdin vain vastaukseksi.

”Älä viitsi Mycroft, tiedät yksityiskohdat varmasti minuakin paremmin.”

Mycroft paranteli tummanvihreää hansikasta tyytymätön ilme kasvoillaan.

”Kuulisin selityksen mieluummin suustasi.”

”Aiotko auttaa minua vai et?”
kivahdin, mutta veljeni vain hymyili sitä ylemmyydentuntoista hymyään, joka on aina saanut sappeni kiehumaan.

”Mikset pyydä tohtoriasi apuun, vai oletteko kenties riitaantuneet?”

Maininta Watsonista käänsi näkymätöntä veistä rinnassani. Tuijotin mukulakiviä jalkojeni alla. En pystynyt äännähtämään pihahdustakaan, sillä tuntui kuin Mycroft olisi lyönyt keuhkoni tyhjiksi pelkillä terävillä sanoillaan.

”Oi, hän ei siis tiedä! Unohdan alituiseen etteivät kaikki näe päivänselviä asioita edessään.”

Sitten hän oli hiljaa. Vilkuilin veljeäni ja hän minua, kunnes hän kaivoi kuin kaivoikin päällysviittansa alta paksun pussillisen rahaa. Pelkästä painoista arvelin hänen juuri lahjoittaneen minulle kaksikymmentäviisi kultapuntaa, enemmän kuin hänellä oli todellisuudessa varaakaan.

 ”Tottakai minä autan Sherlock. Olkoonkin, että olet pelkkä murheenkryyni. On minullakin sydäntä sen verran, etten puille paljaille veljeäni jätä.”

Hämmentyneenä tungin rahat piiloon kantamaani laukkuun ja katsoin Mycroftia silmiin.

”Kiitos... ja anteeksi. Velihyvä.”

Ennen katoamistani sataman varjoihin halasin veljeäni ja ensimmäisen kerran koskaan saatoin nähdä hänenkin liikuttuvan. Näin kaikki erimielisyytemme olivat kerralla sovitut.


Sielu (K-11) Tripla

Ei matkakumppaneistani kukaan kertonut itsestään mitään todellista. Olin tavannut heidät yksitellen päästyäni ulos Englannista, laivojen kansilta tai satamien kapakoista. Meitä yhdisti vain tarve olla jossain muualla. Se oli ainoa seikka jossa olimme täysin rehellisiä, eikä muualla ollut väliä. Historia, lapsuus, nimet, kaikki oli keksittyä, eikä kukaan luullut hetkeäkään toisin.

Eräänlainen ryhmänjohtajamme, mies joka kutsui itseään yksinkertaisesti nimellä Bill, väitti olevansa ikäkausia meriä kiertänyt matruusi, mutta pienistä asioista saatoin päätellä, että tämä mies oli todellisuudessa ollut joskus jotain suurempaa kuin pahnanpohjimmainen. Hänen tapansa puhua ja komentaa oli kapteeninmakuinen. Merimies epäilemättä, mutta pelkkä matruusiko?
En usko, todisteet ovat vastaan.

Jätin kuitenkin päätelmäni pakon sanelemilta tovereiltani piiloon, olinhan itsekin salainen.

Nimeni on Jans Sigerson.
Kotikaupunkini Porsgrunn, Norja.
Matkustamiseni syy: merkityksetön.

Lähes joka ilta kaivoin reppuni pohjalta kasan kellastuneita papereita ja aloitin kirjeen sanoilla:

”Rakas Watson...”

Joskus kirjoitin pitkästikin ennen kuin hylkäsin ajatuksen. Toisinaan taas raaputin vain muutan ensimmäisen kirjaimen, kunnes turhautuneena sytytin kynttilänpätkän polttaakseni paperit tuhkaksi käsiini.

”Kullalleko rustaat?” kysyi tämä ”Bill” kerran majailtuamme samassa yömajassa satamassa, odottaen taas sopivaa laivaa joka veisi meidät muualle.
En sanonut mitään.
Bill paukutti henkseleitään sytyttäen halvan siirtomaasikarin, joiden katku ei ole koskaan aikaisemmin ollut nenälleni yhtä tuttu.

”Kerran kun niille piruille sydämensä antaa, niin riipivät ja syövät sen suihinsa.”

Mumisin murtaen englantia tapaan, jonka opin vuosia sitten kuunnellessani norjalaisia kalastajia Englannin rannikolla, jossa heitä silloin tällöin tapasi. Bill jatkoi:

”Oli minullakin kerran sussu. Saatanallinen emähuora. Ryösti sielun, täältä rinnasta, taivuttaen kylkiluut poikki kuin syöjätär. Vaan mikä nainen!”

Bill nojautui lähemmäs kuiskaten seuraavan hiljempaa. Aivan kuin ketään olisi kiinnostanut puheemme pennin vertaa.

”Jätä se lappu kirjoittamatta. Pidä Jans ikuisesta sielustasi kiinni. Niitä saa elämää kohden vain yhden.”

Tämän sanottuaan hän läimäytti olkaani ja häipyi, varmatenkin ryyppäämään.

Ruttasin taas yhden kirjeenalun. Sytyttäessäni sen kulman tuleen tuntui kun olisin korventanut jotakin omassa kohoilevassa rinnassani.






A/N: Jaahas, tämä ketju ilmeisesti aikoo elää pidempään kuin edelliseni. Meneeköhän 30 rikki, vai jäänköhän alle, sitä en vielä tiedä. Oli muuten oikeasti äärimmäisen vaikeaa kirjoittaa, joka sana täytyi melkein puristaa ulos. Viittauksia esim. Musgrave rituaaliin on havaittavissa, kiitos taas Ylelle Granada-uusinnoista.
Ja suomalaisille Holmes-faneille tiedoksi, että liittykää ihmeessä Livejournalissa sherlock-suomi yhteisöön, kaikki Holmes-liittyvä otetaan mielellään siellä vastaan. Yhteisö on varsin uusi, mutta tehdään siitä yhdessä kiva!
« Viimeksi muokattu: 15.11.2014 21:24:30 kirjoittanut Beyond »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #18 : 04.05.2010 08:59:58 »
Lainaus
Tarkoitatko ficciä nimeltä Tapuas vaaleanpunainen helistin tai jotain vastaavaa?

Juuri se! Taisipa tulla Milgialta kyseinen haaste <:

Mutta sitten itse asiaan. Näitä Holmes-raapaleita on kyllä hauska lukea. Sydän kyllä vääntyi, kun luki Huutoa. Muistu mieleen se Granadan esittämä versio, missä Brett-Holmes kyykki siellä ison kiven alla ja oli just huutamassa, mut vetäytyiki sitte pois. Tavallaan outoa ajatella, että Holmes itkisi, mutta kai sekin nyt joskus itkee! : D Tai niinku Kultapuntia triplassa Mycroft ja Sherlock halas.. OMG! Niin utopistinen ajatus! : DD Mun mielikuvissa Mycroft on aina se Granada-sarjojen leijonamainen Charles Gray! Ihihi.

Lainaus
Maininta Watsonista käänsi näkymätöntä veistä rinnassani. Tuijotin mukulakiviä jalkojeni alla. En pystynyt äännähtämään pihahdustakaan, sillä tuntui kuin Mycroft olisi lyönyt keuhkoni tyhjiksi pelkillä terävillä sanoillaan.

Oih. Pisti kyllä itseäinkin Q___Q. Liian surullista.

Kroh. Voisin jatkaa kommenttia vaikka kuinka pitkään, mut pitää mennä kattoo et mikä *piip* ongelma tolla meidän kissalla on ku se rehaa tuolla. Hermothan tässä menee! : D

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Vs: Baker Streetin herrasmiesetsivä (K-13)
« Vastaus #19 : 04.05.2010 09:54:44 »
Yhyy, nää oli kamalia. Nyyh.  :'(
Tai siis, kamalan surullisia.
Aitoja.
Yyh.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan