Kirjoittaja Aihe: Sherlock Holmes, Henkilökohtaiset merkintäni ystävästäni Sherlock Holmesista (K-11)  (Luettu 5389 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Alaotsikko: (Sherlock Holmes) Holmes/Watson, angst, raapalesarja, 24/24 VALMIS

Ficin nimi: Henkilökohtaiset merkintäni ystävästäni Sherlock Holmesista
Kirjoittaja: jossujb
Fandom: Sherlock Holmes
Genre: Menisikö angstin piikkiin. Raapalesarja, slash
Ikäraja: Korkeimmillaan K-11. Joka raapaleen kohdalla kuitenkin on omakin merkintä.
Paritus: Holmes/Watson (obviously^^ )
Vastuuvapaus: Sir Arthur Conan Doylellehan kaikki kuuluu, ei suinkaan minulle, vaikka hiukan leikinkin vailla minkään valtakunnan hyötyä.
Varoitukset: Sisältää mahdollisesti häiritsevää huumeisiin ja kuolemaan liittyvää sisältöä.
A/N: Vuonna ukko ja vuohi olin tajuttoman rakastunut Sherlock Holmesiin, luin kirjoja kuin pyhiä tekstejä ja ajatukseni olivat äärettömän ryydittyneitä vairhaiseroottisella sisällöllä, mutta kyseinen fanityttöys on ollut uinumassa sitten yläasteen seiskaluokan alun tähän lähipäiviin asti. Kaikesta voin kiittää Yleä, kun näyttävät Jeremy Brettin tähdittämää Sherlock Holmes-sarjaa uusintana, sillä kyseinen mies ei ole ainostaan rakkaus, vaan itse täydellisyys. Siksi on siis pakko kirjoittaa aiheesta ficcejäkin. Mutta haluan siis huomauttaa, että olen ollut fandomista ulkona vuosikausia, joten en välttämättä muista kaikkia canon-asioita faktisesti, ihan vain nostalgian ja Holmes/Watsonin hengessä näitä kirjoittelen. En tiedä paljon näitä raapaleita siunaantuu, mutta, jotain 5-10 on odotettavissa. Enjoy.



Henkilökohtaiset merkintäni ystävästäni Sherlock Holmesista


Vaara (K-11)

Ilmoittamatta minulle Holmes oli ollut jälleen sumuisessa yössä, juosten johtolangalta toiselle. Tällä kertaa oli käydä hassusti, mutta taas saan vain paikata haavat ja nuhdella häntä varomattomuudesta. Ilmeisesti jahti kuitenkin oli tuloksekas, sillä Holmes tuskin pisti merkillekään katkenneita kylkiluitaan tai veristä suutaan.

Kaikeksi onneksi hän ei ole kehno puolustautuja. Oikeastaan olen hiukan hämmentynyt hänen hyvästä kunnostaan niin epäterveellisesti eläväksi mieheksi. Vaikka olen itse kerännyt lähiaikoina turhankin paljon painoa voin sanoa olevani keskimääräistä paremmassa kunnossa, on Holmes minua huomattavasti vahvempi ja kestävämpi. Varsin hämmentävää, sillä en juuri koskaan ole nähnyt hänen ylläpitävän taitojaan.

Toivoisin kuitenkin, ettei hänen tarvitsi käyttää kykyjään näin usein.


Viulu (S)

Holmes soittaa viuluaan jo kolmatta tuntia. En saa nukutuksi, mutta en viitsi käydä tokaisemassa hänelle pahasti, sillä mitä mitä Holmesista tiedän, niin kiukkuisuus vain lisää hänen rakkauttaan musiikkiin.

Minkä vuoksi hänen on pakko aina soittaa kammottavan surullisia säveliä?

Olen oppinut tunnistamaan hänen mielikappaleensa ensimmäisistä nuoteista, ja tunnen vivahde-erot hänen tavassaan soittaa. Niinä aikoina kun Holmes ei suostu poistumaan huoneestaan, tai puhumaan minulle saati rouva Hudsonille sanaakaan, voin aavistaa hänen mielenliikkeensä tuosta musiikista, josta muuten en niin välitä.

Muutaman kerran olen parkunut kuin pieni lapsi sängyssäni, vaikka Holmesin musiikkimaku on omasta mielestäni hirvittävän ikävä. Vaan ei viulua turhaan sanota paholaisen soittimeksi.


Sokea (S)

Missään nimessä ei minua, tohtori John H. Watsonia, ole haukuttu herkkähipiäiseksi, mutta olen unohtanut sen monesti näinä vuosinani ystäväni Sherlock Holmesin rinnalla. Tunnen itseni aina hävettävän lyhytpinnaiseksi ja hömelön tunteelliseksi, vaikka todellisuudessa se on Holmes, joka on kovin kylmä ihmiseksi.

Tavattoman harvoin olen nähnyt hänen hymyilevän muulle kuin omalle nerokkuudelleen, tai nauravan sydämensä kyllyydestä. Tosin, ne harvat hetket ovatkin olleet erityisen ikimuistettavia aitoudessaan ja merkillisyydessään.

Ehkä ihailu on sumentanut silmäni, vaan en kai voi olla ainoa, jota terävän analyyttinen mieli, kristallinkirkas päättelykyky ja suuressakin määrin ylimielinenkin asenne kiehtoo kovasti? Ainakin, jos uskon Holmesista kirjoittamieni tarinoiden myyntilukuihin, tiedän etten ole yksin.


Paha (K-11)

Hippokrateen valani vannottaa minut auttamaan, olen velvoitettu ylläpitämään elämää. Silti olen rikkonut velvoitteitani. Olen toiminut parempaa tietoani vastaan ja sallin selvää pahuutta läheisyydessäni.

Tiedän mitä Holmes tekee huoneessaan juurikin nyt, tiedän minkälaisia aineita löytäisin hänen laatikoistaan.

Aikaisemmin olen yrittänyt olla samassa huoneessa, kun hän piikittää myrkkyjä suoniinsa. Ajattelin, että läheisyyteni hävettäisi. Herättäisi huumeen orjuuden alta sen kaiken järjen, joka tekee hänestä muissa oloissa lähes yli-ihmisen.

Mutta hän ei ole välittänyt.

Mustan mielialan vallatessa Baker Streetin tuskin pystyn katsomaankaan Holmesin huoneen ovea.

Tietääköhän hän kuinka paljon jokainen myrkyn pisara, jolla hän tuhoaa maallista ruumistaan, syövyttää minua,
ystävyyttäni,
välittämistäni,
rakkauttani,
kaksinverroin enemmän?


 
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 07:00:13 kirjoittanut Kaapo »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Aww :3. Suloisia! Watson on aivan yli-suloinen näissä! Mutta erittäin watsonmainen! Juuri tuollainen pieni kanaemo häärimässä Holmesin ympärillä. Tykkäsit tästä erityisesti, koska tää on niin doylen maailmaa kunnioittava. Se uusin leffaa saa mut vieläkin kiehahtamaat :'D. Tässä on just sellainen ihana doylemainen henkäys! Muah!

Holmesin pitää mennä vieroitushoitoon : D.

Mutta siis, aivan mahtavaa ja suloista.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Penber, voi kiitos, jännitin aika tavalla näiden kirjoittelua, sillä olen tosissaankin ollut viimeksi fanityttönä niin kauan sitten, että pelotti tosissaan, että menen jonnekin totaaliseen OoC metsään. Yritän Doylea kunnioittaa, koska nehän ne minulle edustavat Sherlock Holmesia, jotenkin se uusi Sherlock Holmes-leffa ei vain natsaa minullekaan. En missään muodossa vastusta erilaisia tulkintoja ja modernisointia, mutta ei kyllä siinä tuotoksessa ole mitään mikä pääni sisällä yhdistyisi Sherlock Holmesiin. Tai sitten olen rakastunut liikaa Jeremy Brettiin, tiedä häntä. Toivottavasti pidät näistä seuraavistakin raapaleista, jos nämä edelliset kerran onnistuivat.



Passiivista polttamista (K-11)

Olen huomannut itsekin vaipuvani synkkyyteen entistä useammin. On jotenkin vaikea hymyillä, jos Holmes on viikon tai kaksi vain soittanut viuluaan, jos sitäkään. Maannut tuolissaan kääriytyneenä surupuseroon flegmaattisena.

Painava ja kuristava myllynkivi ei irtoa kaulastani ennen kuin pimeä verho katoaa hänenkin yltään, joten olen enenevässä määrin aivan maassa. Praktiikallanikin ovat sen huomanneet, kyselevät voinnistani, päivittelevät mustia silmänalusiani ja kalpeita kasvojani.

Sanon aina ettei minun ole hätää, eivät hoitajat usko. Keittävät teetä ja vaativat kertomaan huolistani, mutta olen huomannut alkaneeni muistuttaa Holmesia. Lukittaudun toimistooni ja kieltäydyn sanomasta halaistua sanaakaan, aivan kuten Holmes kieltäytyy kaikista kontakteista uidessaan syvissä vesissä.

Tämä on aivan naurettavaa.


Äärilaitoja (K-11) Tupla

Hän ei ollut pukenut vaatteitaan, vaan liehui iltapäivästä huolimatta aamutakissaan ja hiukset sekaisin kuin harakan pesä, kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin. Tiesin jo oven avattuani, että ilmapiiri oli muuttunut vaikken kuullut äännähdystäkään.

Heti olohuoneeseen astuttuani Holmes lähes hyökkäsi kimppuuni ja läikytti jotain kemiallista puhtaille vaatteilleni. En viitsinyt harata edes vastaan, sillä olin hämmästynyt, mutta samaten iloinen tällaisesta odottamattomasta ailahduksesta.

Kysyin mikä oli muuttunut, mutta Holmes kieltäytyi kertomasta vedoten, ettei koskaan tule tehdä johtopäätöksiä puutteellisista tiedoista. Ehkä kuitenkin kyseessä oli mielenkiintoinen toimeksianto, ei totisesti mikään muu, mutta huomasin vain istuvani tuolilla ja katsovani miten Holmes kietoutui rähjääntyneeseen päiväpeittoonsa ja hymyili itselleen silmänsä ummessa.

Mieleni teki kiljua onnesta, vaikka en tiedä mitä minun olisi pitänyt huutaa. Tai ehkäpä halusin ennen kaikkea kietoa käteni Holmesin ympärille ja pitää tiukasti kiinni näyttääkseni, että tällaisena minä halusin hänet nähdä.

Toteuta toki mielihalusi, äläkä aina vatvo Watson-rakas”, hän sanoi minulle huomattuani hänen vaivihkaa sivusilmällä seuranneen eleitäni. En edes kysynyt mistä hän oli tahtoni arvannut, vaan syöksyin hänen syliinsä.

Holmes ei pidä missään muodossa läheisyydestä, mutta hän antoi minun syleillä hellittämättä ollenkaan. Se oli lähinnä vastavuoroisuutta, jota saatoin koskaan toivoakaan.

Suutelin hänen kaulaansa, kuin myös paljasta rintaa aamutakin alla ennen kuin ymmärsin päästää irti.


Sairas (K-11)

Onko tavallista siirtää vuoteensa toisen vuoteen viereen, jos kummassakaan ei nuku naista?
Eihän se toki ole, mutta kysyttyäsi selittäisin, ettei Holmes ole kuin kuka tahansa, joten häneen ei päde kenen tahansa säännöt.

Ei toki ole tervettä antautua lihalliseen rakkauteen, sillä niin ei ole oikein meidän kesken.

Mutta eikö rakkaus ole aina mielisairautta?

Kyllä minä olen tiennyt rakastavani Holmesia jo kauan, mutta en tiennyt sen olevan niin syvä suostuakseni luopumaan terveydestäni sen vuoksi. En tosin tiedä onko tämä hänelle vain joku hassu kuriositeetti, sillä Holmesin omia sanoja kerratakseni hän ei ole koskaan rakastanut. Mieleni tekisi kysyä, mutta taidan varjella liikaakin sydäntäni.



« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 07:00:35 kirjoittanut Kaapo »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
On tunnustettava. En pitänyt näistä...

Vaan minä rakastin näitä! Aww! Q_____Q <3 Varsinkin Watsonia. Vaikka pidän hänestä kyllä Doylenkin teksteissä, niin tässä olet saanut hänestä oikeasti todellakin ison halittavan nallekarhun. Oih! Ja Holmes on niin holmesmainen kuin voi olla. Niin kyllä brettimäisyydenkin huomaa.. Tai siis, en tiedä, sen vaan jotenkin puskee esiin. Voi toki olla sitäkin, että itsekin olen ihan in love ko. tyyppiin ja siks hänet on helppo kuvitella haahuilemaan tuonne.

Lainaus
Suutelin hänen kaulaansa, kuin myös paljasta rintaa aamutakin alla ennen kuin ymmärsin päästää irti.

Oijoi! <3 Lisää, pyydän! (:

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Penber, herranen minkälaisen sydärin meinasin saada tuosta viestisi alkuosasta^^ Mutta kiitos kovasti, minulla on tässä vaiheessa elämää hassu tarve tehdä Watsonista söpömpi kuin mitä ehkä kunnon puritistit tykkäisivät. En vain voi sille mitään, Devianartissa varsinkin kun törmäsin muuan taiteilijaan jonka visiot ovat tietyllä tapaa ovat korruptoineet sydämeni. Joten nallekarhu-Watsonia on kai tulevaisuudessakin luvassa.
Ja lisää tulee kun tilaa:) Tahdon toki huomauttaa, että koska nämä ovat raapaleita, on joka tekstinpätkän yhteys toisiinsa enemmän tai vähemmän löyhä, kun en oikein halunnut kehittää mitään jatkuvaa juonta vaan tällaisia... noh, huomioita. Sivumerkintöjä ehkäpä. Ihan kaikille muillekin siis tiedoksi, että jos joku kohta jää vaivaamaan, niin siitä sopii huomauttaa, niin voi olla että kirjoitan asiaan selvennyksen. Mutta nyt, toivottavasti pidätte jatkosta.



Hän (K-11)

Makaan kyljelläni tyhjässä sängyssä ja odotan. Useimpina öinä saankin nukahtaa yksin huomatakseni aamulla, ettei hän ole käynytkään omalla puolellaan. En tiedä kumpi on kamalampaa, tietää hänen olleen rikollisen perässä ainoastaan nyrkkinsä ja pistooli aseenaan, vai nähdä hänen tekevän hengenvaaran itselleen. Useasti löydän hänet nukahtaneena tuoliltaan tai osin lattialta, kylmästä hiestä märkänä nykien, huumeiden kiertäessä ja tehdessä tuhojaan hänen ruumiissaan.

Joskus olen aivan lamaantunut, etten osaa edes mennä lähelle saati tarkistaa onko hän vielä hengissä. Lääkäri, joka makaa sairaan vuoteessa, osaamatta tehdä mitään.

Onko se aina ollut näin suljettujen ovien takana? Vai onko... olenko minä tehnyt hänen sisäisistä hirviöistään kestämättömämpiä? Raaempia?


Sateenvarjo (S)

Holmes koettelee minua ja tyrkkää käteeni päällepäin tavallisen mustan sateenvarjon, josta minun sitten pitäisi osata sanoa jotain tähdellistä. Tunnen itseni aivan käsittämättömän pöhköksi pistäessäni ääneen merkille miten kahvassa on kulumia, eikä varjo varmasti muutenkaan ole siisteydestään huolimatta mikään uusi. Tapa, jolla Holmes kehuu minua, on kuin koiraa palkittaisiin, kas kun en ole vielä kasvattanut häntää, jota heiluttaa!

Seuraavaksi kuuntelin pitkän luennon siitä miten ihmisen elintavan ja monia hämmästyttäviä yksityiskohtia voi nähdä yksinkertaisesti naulakkoon jääneestä sateenvarjosta, ja Holmes sai sen kuulostamaan kuin hän olisi luetellut arkipäiväisiä itsestäänselvyyksiä.

Jostain syystä tunsin häpeää, vaikka hyvinkin tiesin, ettei minulle ole suotu yli-inhimillisen päättelyn lahjoja.


Venäläistä balettia (S) Tupla

Ei Holmesia teatteriin tai oopperaan saanut kuin hyvän syyn varjolla, ja totta tosiaan, minulla on kyllä hyvät syyt usein vähissä. Minä kun vain nauttisin viihdykkeestä, sivusta seuraaminen on vain Holmesin mielestä niin äärettömän pitkäveteistä.

Mutta jos jonkun mysteerin avaaminen vaati pynttäytymistä juhlallisuuksia varten, hän totisesti laittautui kuin parkettien terävin partaveitsi. Hänen makunsa on moitteeton, joskin hieman erikoinen. Loppujen lopuksi kuitenkin, lähimpänä sitä, että voisimme kertoa järjestelyistämme kaikelle kansalle, on osallistua iltoihin parina.

Vaan tilaisuudet nauttia Holmesin seurasta juhlavammissa piireissä olivat harvat ja kaukana toisistaan. Ihmetyksekseni, ja jossain määrin myös huolekseni, syystä tai toisesta, Holmes ei ole aikoihin käynyt kuuntelemassa suosimaansa (ikävähköä) saksalaista musiikkiakaan. Ei, vaikka Lontoossa oli juuri tämän yhden muusikon suuri päätöskiertue... nimi on päässyt lipsahtamaan mielestäni. Tarkistan sen myöhemmin.

Tämä kerrottuani ymmärtänee järkytykseni löytäessäni rouva Hudsonin valmistaman aamiastarjottimen seasta, tarkemmin ottaen kahvikuppini tassin alta, kaksi lippua venäläiseen balettiin.

Olin syvästi otettu, sillä baletti on eräitä asioita, jotka Holmesin mukaan ovat samalla kertaa käsittämättömiä kuin tarpeettomiakin. Puhkesin vilpittömään nauruun ja halusin jättää aamupalan sikseen sukeltaakseni takaisin sänkyyn hänen kanssaan. Mutta pentele sentään, hetken lapsukseni aikana Holmes oli ottanut ja häipynyt vuoteesta, lakanat olivat mytyssä ja tyynyssä pään muotoinen painauma.

Ikkuna oli auki.

Ei kai se hullu hypännyt varpasillaan kadulle!


Mokoma (S)

En edes ehdi seuraamaan norjia tyttöjä lavalla, notkeita kuin taipuisat pajunvitsat, kun silmäni harhailevat Holmesiin, joka istuu vieressäni kuin nukkuen. Hän sanoi kuuntelevansa mieluummin musiikkia kuin seuraavansa Joutsenlammen irvokkuutta, mutta jollen ole aivan jo höpsähtänyt, niin kutsuisin tuota pientä heijaamista nuokkumiseksi.

Haha, Holmes-parka. Vielä yli puolet esityksestä järjellä ja jo nyt joudun eleillä pyytelemään anteeksi ihmisiltä ympärillämme, jotka ovat panneet salapoliisin torkahtamisen merkille. Tarkastaja Lestrade naureskeli penkkiriviä taaenpana rouvansa kera. En jaksa uskoa Lestraden olevan samassa näytöksessä sattumalta, mahtanee Holmes hankkinut lippunsa hänen kauttaan.

Nukkukoot.
Mokoma.

Olisi muuten satumainen tilaisuus katsella balettia ja pitää Holmesia kädestä tässä Scotland Yardin nenän alla.





A/N: Ja kyllä, minä katsoin männä päivänä The Private Life of Sherlock Holmes -filkan ja siitä sain idean venäläisestä baletista. Muutenhan tuo leffa nyt ei mikään kovin erikoinen ollut, muuten kuin muutamien todella herkullisten Holmes/Watson juitsujen vuoksi. Mutta kun jos se ei ole Rathbone tai Brett se ei ole Sherlock :)
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 07:00:56 kirjoittanut Kaapo »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Ahhha! Sateenvarjo ja Mokoma olivat kyllä ehdottomasti tästä satsista parhaat!

Sateenvarjossa tykkään siitä, miten Watsonin toinen puoli tulee esille. Tämä hieman katkeroitunut puoli. Katkeroitunut siihen, miten Holmes aina sättii häntä ja juuri näissä päättelytehtävissä alentaa sinne koiran tasolle. Ehkäpä Watsonilla on jo häntä? Sellainen näkymätön.

Mokomassa, minä rakastuin aivan mahdottomasti siihen vikaan lauseeseen. Se vaan kruunas sen koko jutun! <:

Ps. Onko Lestradella vaimo? :'D En osaa kuvitella.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Penber, olen edelleenkin iloinen siitä, että olen onnistunut viihdyttämään. Tuo Watsonin lievä katkeroituminen on minusta harvinaisen kiinnostava aihe, muista lukeneeni koulussa seiskaluokalla ääneen yhdestä novellista äidinkielentunnilla juuri sellaisen kohdan, missä Holmes pistää Watsonin töihin vain huomautellakseen miten muuten niin fiksut huomiot eivät osu aivan maaliinsa. Holmes on vain täysin ylivoiman päättelyssä, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Todennäköisesti Lestradella ei ole vaimoa, nyt kun mietin, niin eikö kyseessä ole sellainen aika nuori ja turhankin innokas tyyppi? Voi olla että kirjoittaessa minulla oli joku toinen mielikuva päässä, mene ja tiedä. No, toivottavasti tuo nyt ei haittaa liiaksi. Ja nyt muutamia uusia lisää, kun tuli taas kirjoitettua. Raapaleita vain syntyy, ei niitä niin kirjoittaa tarvitse :D



Omituisempi kuin uskotkaan (S)

Ulkopuoliselle muutos oli pieni. En usko juorujenkaan liikkuneen sen enempää kuin silloin kun muutin Baker Streetille tunnettuani salaperäisen herra Holmesin vain yhden päivän ajan. 

Mitä ihmeteltävää olisi ollutkaan, Lontoossa jos todella tahtoo elää poikamiehenä on vain luonnollista jakaa vuokraa kohtalotoverin kanssa. Se, että meistä tuli lähes yhdessä yössä hassu parivaljakko, ei myöskään herättänyt erityisesti huomiota. Holmes kun oli jo kauan ennen minua ollut tunnettu lievästä omituisuudestaan ja oli vain oletettavaa, että hänen ympärillään pörräisi muitakin omituisia ihmisiä.

Minä, aivan tavattoman tavallinen lääkärismies, olen onnistunut kasvattamaan mainetta yhtä lailla erikoisena tapauksena vain ystävystymällä oikeaan etsivään.

Hah! Tietäisivätpähän vain kuinka erikoinen tosiaan!


Moitteita (K-11) Puolitoista

Holmes oli mustelmilla ja kivulias. Itsekin olin lohkaissut hampaani, en varmastikaan näyttänyt yhtään sen paremmalta ja pahainen alamaailman kätyrikin oli päässyt karkuun. Silti en huolehtinut hetkeäkään itsestäni, vaan raahasin Holmesia käsipuolesta turvaan ja piiloon näiltä Lontoon kujien säälimättömyydeltä.

Kuvittelin, että hän olisi loukkaantunut todella pahasti, mielessäni kiilui kauhukuva ampumahaavasta, sillä katsoessani muualle olin kuullut hetkeä aikaisemmin laukauksen. Näin ei kuitenkaan ollut. Rikollinen rotta, ampui ohitse.
Mikä helpotus.

Holmes kuitenkin riiputti päätään vasten polviaan istuen katukivetyksellä, puristaen luisevia käsiään raivoisasti nyrkkiin.

”Kaikki valuu tyhjiin! Virheitä, hätäilyä, minkälainen typerys olenkaan...”

Yritin auttaa, sanoa muutaman lohduttavan sanan siitä miten mitään ei ole vielä menetetty, muuta kuin aikaa, ja oli varmasti kymmenen muuta tapaa saada havittelemamme tiedonmurunen käsiimme. Holmes ei vain ottanut sanoja kuuleviin korviinsa. Laskin käden hänen olalleen, mutta hän riuhtaisi sen väkivalloin pois, inho silmissään. En ole koskaan nähnyt sellaista määrää primitiivistä halveksuntaa tavallisesti niin kryptisissä silmissä. Kaikki kohdistuneena häneen itseensä.


Vatsaa kuristava tunne (S) Puolitoista

En tiedä tunnetteko muuan hämmästyttävää laitetta, jonka kyydissä istuin kerran Pariisissa. ”Venäläinen vuori” kuten mainospuhujat sitä kutsuivat. Se on rakennettu puusta ja metallista. Korkeampi se oli kuin mikään tavallinen talo, joita olen koskaan nähnyt, ja leveämpi. Metallisia kiskoja pitkin hinasivat kirkkaan värisiä pieniä kärryjä. Pikkuruisia junia, kuin tehtynä pienemmille ihmisille.

Yritin keksiä miten kuvailla rintani kipua, kun mietin Holmesia, ja jotenkin huomaan vain ajattelevani itseäni siinä pienessä kärryssä. Matka ylös kestää niin kauan, kaikkialla nitisee ja natisee. Täytyy vain oppia tuntemaan enemmän, luottamaan Holmesin ajatuksenjuoksuun, vaikka monet asiat menevät yli pääni. Luota vaijeriin, ettei se mene poikki.

Huipun korkeimmasta kohdasta näkee koko Pariisin.

Sekunnin ajan.

Alastulo on niin hurja, että se kääntää sisälmykset ympäri, tekee mieli huutaa ja suojata päätä, käydä ravistamassa Holmesin olkia ja huutaa:
”Miksi teet pahasti itsellesi?”

Tärkein huomioni - ja toivon tämän tekevän vertauksestani vähemmän epäkelvon - on kuitenkin, miten hämmentävällä tavalla kyydistä noustua tekee mieli lisää.


Sinulle (S)

”Kuka mahtaa olla se onnen tyttö?” tiedusteli kukkakaupan vanhempi rouvashenkilö, joka leikkasi minulle kaksitoista tulipunaista ruusua.

”Vai on tohtorilla salaisuus. Kuinka romanttista”, rouva hymyili kun vain vihelsin ja parantelin valkoisia hansikkaita käsissäni. Taitavissa käsissä kimpusta tuli symmetrinen, tiivis ja kaunis. Hän kysyi tahdonko harsokukkaa tai jotain muuta koristetta, mutta kielsin ehdottomasti. En halunnut koristeellista paperia tai värillistä nauhaa, maksoin jopa ylimääräistä ettei kukkiini lisättäisi mitään.

Baker Streetillä oli hiljaista, Holmesista ei kuulunut äännähdystäkään. Iltapäivästä huolimatta hän oli edelleen unten mailla.

Istahdin täysissä pukeissani sängyn viereen odottamaan kunnes hän ärsyyntyisi kysyäkseen mitä oikein aion, ja miksi häntä niin piinaan.






A/N: Jostain syystä nautin itse tuosta viimeisestä raapaleesta, vaikkei siinä edes tapahdu mitään. Joo, on minulla sokerihammas :D
Niin, ja puolitoista-raapaleet (eli tasan 150 sanaa) ovat kohtuullisen yleisiä nykyään englanniksi, toivottavasti ne käyvät raapalehaasteeseen, koska joskus puolitoista on vain precis mitta.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 07:01:27 kirjoittanut Kaapo »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Lainaus
Todennäköisesti Lestradella ei ole vaimoa, nyt kun mietin, niin eikö kyseessä ole sellainen aika nuori ja turhankin innokas tyyppi? Voi olla että kirjoittaessa minulla oli joku toinen mielikuva päässä, mene ja tiedä. No, toivottavasti tuo nyt ei haittaa liiaksi. Ja nyt muutamia uusia lisää, kun tuli taas kirjoitettua.

Ei se nyt sentään haitannut! : DD Ja muutenkin, miksipäs ei Lestradella vaimoa olisi? Kun eletään sellaista aikaa, niin ei siinä mitään outoa olisi.

Mutta sitten itse asiaan.

Kaikki näistä olivat taas omalla tavallaan, jokainen erityisiä ja suloisia. Varsinkin tuossa ensimmäisessä se, miten Watson nauraa muulle maailmalle, eihän se tästä parivaljakosta tiedä mitään.

Tuo Moitteita oli hyvä sen surullisuutensa vuoksi. Se miten Watson on aina ihan hädässä Holmesin takia, vaikka on itsekin avohaavoilla. Ja se, miten Holmes puolestaan ei näytä olevan huolissaan kun vain siitä, että on kerrankin erehtynyt tai ollut hetkellisesti hitaampi kuin yleensä. Mainiota ja niin Holmesia. Ja tietenkin.. voi tohtori-rukkaa ):

Lainaus
Istahdin täysissä pukeissani sängyn viereen odottamaan kunnes hän ärsyyntyisi kysyäkseen mitä oikein aion, ja miksi häntä niin piinaan.

Aww :3. Suloista!

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Penber, olet sinä kyllä ihana kun käyt näitä lukemassa <3 Minusta on jotenkin älyttömän hauskaa kirjoitella näitä raapaleita, varsinkin kun niissä saa ihan luvan kanssa ottaa vähän eri aspektin jokaiseen, eikä tarvitse ihan hirveästi selitellä kauttarantain kaikke, mikä on muuten ficcaamisessa helmasyntini. Sitten kun saan tämän ketjun valmiiksi (josta en toki tiedä milloin niin tapahtuu) niin olen ajatellut tekeväni ehkä samantyyppisen ketjun, mutta Holmesin näkökulmasta. Kuulostaisiko lukemisen arvoiselta? Enivei, kiitos aivan hirmuisesti kommentistasi, lämmitit sydäntäni kuin pieni liekki <3



Keksejä (S)

Rouva Hudson kattoi meille pöydän iltapäiväteetä varten. Hän oli mielissään saadessaan kerrankin tehdä sitä mihin hänet oli palkattu, sillä viime päivinä Holmes oli kieltänyt niin aamiaisen, päivällisen kuin illallisenkin valmistelun.

En tiedä pysyikö Holmes kenties Pyhällä Hengellä elossa.

Hänen silmänsä ympärystät ovat muuttuneet mustansinisiksi ja posket painuneet lommoille. Kiilto hiuksista on kadonnut, mutta silti tänään hän oli pukeutunut yhtä siististi kuin kirkkaimpina hetkinään kimpussa purtavan pähkinän. 

Söin liikaa keksejä saadakseni verukkeen tyrkyttää niitä, joka olikin varsin toimiva taktiikka. Kolme rouva Hudsonin rasvasta ja sokerista paistettua vehnäpalloa on omiaan tuomaan väriä kenen tahansa poskille, riippumatta siitä kuinka paljon niistä mureni rinnuksille.


Perhosia (K-11)

Moni muu mies ennen minua on vailla epäilystä tuntenut perhosten lepattelun rinnassaan, vaan voiko tuollaista mitätöntä sensaatiota verratakaan siihen kuinka vain Holmesin mustat silmät piikittivät kuin jäällä olisi puhkaistu sydämeen reikä?

Olohuoneessa leijaili savuverho, yhtä tasainen ja varmasti myrkyllinen kuin oikea savusumu. Holmesin profiili piirtyi ikkunaa vasten tummana ja pehmeäreunaisena, hihitin aivan omiani, sillä vereni oli kyllästetty konjakilla. Taisin olla pahastikin humalassa, puheeni nimittäin sammalsi.

”Ota se riepu pois Holmes.”

Mahdoinkohan nukahtaa nähdäkseni juopuneita unia, vai riisuiko Holmes todella aamutakkinsa esitelläkseen arpista ja kaunista vartaloaan?

”Jos voisin Holmes... jos voisin, niin sinut naisin.”
”Älä puhu joutavuuksia Watson.”



Mycroft (S)

Äärimmäisen yllättäen Mycroft Holmes teki pikavisiitin Baker Steetille. Minuun hän ei kiinnittänyt huomiota sen enempää kuin vain kysyäkseen missä hänen veljensä oli, vaikka yritinkin udella mikä oli saanut hänet kerrankin poistumaan kotoaan. Mycroft ei totisesti ollut niitä miehiä, joihin vain törmää kaupungilla.

Viittasin makuuhuonetta ja hän ryntäsi sisään vähemmän säädyllisesti.

Vierailu oli ohitse ennen kuin ehdin kunnolla kiinnostua mistä he puhuivat kuulomatkani etäisyydellä. Yhtä nopeasti kuin oli tullutkin, häipyi Mycroft Holmes sanomatta hyvästejä, pamauttaen oven kiinni mennessään.

Yritin turhaan tiedustella yksityiskohtia Holmesilta. Hän vain otti rakkaan viulunsa ja alkoi soittaa, ja soittikin niin vimmatusti, että luulen koko Baker Streetin kuulleen.


Lepää rauhassa (K-11)

Olin joka päivä pelännyt, joskus avoimesti, joskus salaa, Holmesin kuolemaa.

Olenko hirviö sanoessani olevani lähes helpottunut?
Murskana.
Tuskissani.
Yksin.
Mutta helpottunut?

Holmes kuoli ollessaan se Sherlock Holmes, josta olen kertonut vaatimattomissa muistiinpanoissani, sellaisena kuin minä haluan hänet muistaa. Nerona, joka löi Scontland Yardin etsivät laudalta huononakin päivänä! 

Kuolema ei tullut varjoista injektioneula kädessään. Ei piinaa, ei tuskaa.
Ei korvanjuuressa huutavia demoneita. Sherlock Holmesin elämä loppui kuin viimeinen paraati, kaikissa väreissään ja kaikella sillä kunnilla mitä voi vain toivoa.

En tarkoita sitä, ettenkö edelleenkin itke silmiäni punaisiksi surressani niin, että luulen saavani sydämeeni halvauksen.

Nyt ei kuitenkaan ole enää syytä pelätä.





A/N: Tässä teille rakkahille pientä bonusmateriaalia:
Baker Street 221B
Vihreä huivi
Etsiviä ja lääkäreitä
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 07:01:48 kirjoittanut Kaapo »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Lainaus
Sitten kun saan tämän ketjun valmiiksi (josta en toki tiedä milloin niin tapahtuu) niin olen ajatellut tekeväni ehkä samantyyppisen ketjun, mutta Holmesin näkökulmasta. Kuulostaisiko lukemisen arvoiselta?

Kysytkin vielä! No todellakin! : O

Mutta siis.. Olenkin tässä nyt sitten kipeänä, joten nämä piristi.

Lainaus
En tiedä pysyikö Holmes kenties Pyhällä Hengellä elossa.

Tätä sopinee miettiä. Eikö jotkut eläimet varastoi ruokaa ennen kuin menevät talviunille? Jos Holmes on samanlainen? Hmm..

Mutta, oi voi kun minä hajosin tuhansiksi pirstaileiksi humaltuneelle Watsonille! :'D Heti Holmesin kimpussa!

Lainaus
”Jos voisin Holmes... jos voisin, niin sinut naisin.”
”Älä puhu joutavuuksia Watson.”

Suloista! :3

Mycroft on aina ollu jotenki.. Outo : D. Etäinen hahmo. Hyvä, että hänkin kuitenkin sai jopa oman raapaleensa. Kai Lestradestakin tulee vielä jotain tämänkaltaista? :3 Jäi niin kutkuttamaan, että mikäs Mycroftille sitten niin tuli, kun niin kiivaana poistui.

Ja tuo viimeinen. Oli kaunis ja surullinen. Niiskutan täällä jo valmiiks nii toi sai niiskuttamaan vielä lisää. Voi pientä Watsonia <3.

Bonusmateriaalit oli muuten mahtavia! c;

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Penber, Holmes on vähän ihmemies, selviää hengissä vaikka mistä jos on tarvis^^ Ja humaltunut Watson huvitti allekirjoittanuttakin liian kanssa. Mycroftista ja Lestradekin saavat lisää raapaleitansa, mutta olen varannut ne ideat enemmän Holmesin omaan ketjuun, joka tulee olemaan vähän niin kuin sisarteos tämän ketjun kanssa, jonka viimeiset raapaleet tulevat seuraavassa. Tosin ajattelin ehkä yhden pidemmän ficin kirjoittaa ennen Holmesin näkökulmaa, koska on huomattavasti vaikeampi kiertää aivonsa Holmesin tavoin kieroon, kuin on kirjoittaa Watsonin näkökulmasta. Ja kiva kun tykkäsit bonuksista muuten <3
Joo, siis, tämän ketjut viimeiset raapaleet, mutta en toki fandomia vielä hylkää, kun niin kivaa alkoi tässä olla.



Mutta (S)

Tätä on ehkä vaikea uskoa, mutta kyllä minä rakastan Marya. Hän on kaunis ja älykäs. Vertaansa vailla keittiössä, josta todisteena jokunen ylimääräinen pauna.

Eikä hän ole niitä hepsankeikkoja, jotka metsästävät ahne kiilto silmissään rikasta miestä. Toiselta kantilta taas katsottuna, eipä hän myöskään ole mikään vaniljan tuoksuinen mamselli, vaan ihastuttavan kovapäinen, jos sille päälle sattuu.
Useinpa sattuukin.

Eihän sellaista naista voi kuin rakastaa. Millainen hullu valittaisi puolta sanaakaan kaikesta mitä olen saanut? Sellaista mielisairautta en myönnä ainakaan itsessäni tähän mennessä vielä diagnosoineeni. Olen siis tietysti äärettömän tyytyväinen täyteen elämääni, joka täytti kaikki odotukset.



Mutta kun Mary ei tuoksu piipputupakalta aamuisin.


Lapsellinen (S)

Olen tottunut kysymyksiin Holmesista. Olen kävelevä juorukone, matkijat ja pyrkyrit haluavat tietää suuren etsivän metodeista, nuoret naiset siitä millainen hän oli ihmisenä. Aina lapsista vaareihin asti kimpussani hyöritään vastausten toivossa.

Sherlock Holmes alkoi muistuttaa liiaksi lapsille kerrottavia mörkösatuja, joilla pelotellaan kurittomat kakarat hyväkäytöksisiksi kansalaisiksi.
Mikäs siinä.
Kertokoot muut mitä tahtovat, minä olen sanonut jo kaiken dokumenteissani. Silti minua vain patistellaan toistamaan samat tarinat kerta toisensa perään.

Mary ei oikein pidä siitä miten ärisen, jos puheenaihe liikahtaa taas ystävääni. Hänestä olen perin lapsellinen, varsinkin jos murahtelen rumasti hänen sisarensa innokkaille pikkuetsiville.

Anteeksi pyydellen suostun kertaamaan siskonpojalle punaisten kirjainten arvoituksen vielä kerran.


Järkytys (K-11) Puolitoista

Yllätykset ovat elämän suola, pippuri ja samassa lystissä kaikki hyväntuoksuiset mausteet, joita rouva Hudson käytti aikoinaan kakuissaan.

Paras yllätys, tietenkin, on iloinen.
Ellei sitten kuole järkyttyneenä sydänlihashalvaukseen.

Rehellisenä lääkärinä voin vannoa käsi Raamatulla, ettei rinnassani pamppailevassa pumpussa ole pienintäkään vaivaa. Mutta kun näin Sherlock Holmesin – kolme pitkää vuotta kuolleena maanneen Sherlock Holmesin – jätti keuhkoni hengittämättä, sydämeni lyömättä ja vereni kiertämättä.

Kuinka usein tällaiset haavekuvat ovat olleetkin vain silkkaa kohtalon pilkkaa, kaihoisia yliromantisoituja unia, joista herää vain itkemään? Silti, siinä hän kuitenkin oli, Sherlock Holmes, elämäntapaetsivä, joka on voittanut shakkipelissä itsensä Kuoleman!

Puristan hänen olkiaan ja käsiään, sillä ne olivat ensimmäiseksi siinä. Tartun häntä vyötäröstä ja ravistin lujaa nähdäkseni, ettei hän vain haihdu savuna tuuleen. Suutelen hänen suutaan todistaakseni miten hän todellakin on mies verestä ja lihasta, eikä harhaisten muistojeni pölyä.

”Aikaa on myöhemmin tälle riittämiin”, hän vain toppuuttelee lähes kylmästi, on kiire. Uskollisena ja sisäsiistinä sylikoirana nielen haluni heittää kärrynpyörää.


Höppänä (S) Puolitoista

Olen kai tullut vanhaksi. Kirjoitan muistikirjaani rakkausrunoja.

Sellaisia, oikein imeliä, täynnä adjektiiveja. ”Suloista”, ”kaunista”, ”tähtikirkasta” toisensa perään, eikä niille voi kuin vain nauraa. Jos näyttäisin pientä muistiotani kenelle tahansa, ei sitä jo vanhemman puoleisen herrasmiehen raapustamaksi arvaisi.  Sitä voisi ennemminkin haukkua alta seitsemäntoista kesäisen tytön päiväuneksi.

Hmh.

Miten muka muuten voisin muka kuvailla ensimmäistä yötäni Holmesin kanssa (ja kyllä, kuka kuolleista nousee takaisin elävien kirjoihin on uudestisyntynyt, ja kaikki tapahtuu taas ensikerran) niin, etten tahri kaikkea tahdittomuuksilla ja rivouksin?

Toisaalta, kaunokirjallinen hölynpölyni on sikäli myös väärin, sillä se latistaa tulen palavan kuumuuden sievästi palavaksi kynttilänliekiksi. Suoraan sanottuna kirjoittajan kykyni ovat kovin mitättömät kuvailemaan jotain, mitä taiteilijat vimmatusti yrittävät pyydystää kankailleen.

Ja kas, huomaan sortuneeni taas naiviin romantisointiini. Antakaa tämä minulle anteeksi, olenhan vain poloinen rakastunut.

Mitäköhän Holmes mahtaisi ajatella pienistä kirjallisuuden irvikuvistani, jos kerran kaikin puolin totuuden mukaiset kertomukseni suuren etsivän Sherlock Holmesin seikkailuista ovat olleet värittyneitä ja täynnä epäolennaisuuksia.


John (K-11) Tripla

Minkä vuoksi vasten parempaa tietämystäni annan Holmesin aivoituksille aina periksi? Tällä kertaa olisin todella tiennyt paremmin, vai olenko kirjoittanut tohtorinpaperini ihan vain diplomin seinälle saadakseni? Haluanko menettää hänet yhä uudestaan?

Paholaisen jalkaa mukamas, oli kuulemma tähdellistä testata sitä itse. Pyh ja pah, itsetuhoisuudeksi minä sitä sanon ja pahemmaksi sellaiseksi, kuin mitä olen koskaan häneltä odottanut ja nähnyt, sillä hän olisi totta vie kuollut, ellen olisi häntä raahannut savusta ulos ja heittänyt vihreälle nurmelle selällensä, vaikka olin itsekin aivan puhki. Mistä sainkin voimaa moiseen ponnistukseen, kiitos Jumalalle.

Voi miten kovaa Holmes huusikaan, en saanut sanoista kuitenkaan selvää. Sen vain tiesin miten nuo hallusinaatiot polttivat hänen verkkokalvoilleen kuvia kauhuista, joita kuvittelemaankaan en pysty. Pahasta olostani huolimatta pidin lujaa kiinni, ettei hän olisi repinyt silmiä päästään Paholaisen sumentamana. Huusin hänen nimeään, mutta katse ei tarkentunut ollenkaan, vaan kierteli näyissä, joita ei ollut. Panikoin ja painoin häntä maahan kutsuen, mutta olen nähnyt hänen kaltaisiaan harhaisia ihmisriepuja ennenkin.

Sitten Holmes pysähtyi ja katsoi minua.

”John!”
Hän tarttui minuun kuin viimeiseen vapisevaan oljenkorteen. Otsa oli märkä kuin hukkuvalla. Hymyilin, vaikka olin sisimmässäni kuin kiehuva kattila, mutta en hetkeäkään harkinnut ravistavani anovia käsiä irti.

”Tekosi oli tyhmä ja vaarallinen!” ärähdin vain seuratakseni Holmesin katsovan minua kuin kiirastulen lävitse käyneenä, raukeana ja silmät kosteina.
”Tiedän... mitä tahansa... jos se todisti sen mitä pitää. Mutta olen todella, todella pahoillani.”

Suututti niin hirveästi, vaikka Holmes ensimmäisen kerran koskaan koski poskeani ja verille purtuja huuliani muuten kuin mekaanisena, opittuna hellyyden osoituksena. Ensikerran hän suuteli ensin, ahnaasti, vailla velvollisuudentuntoa. Vetäen olkaani ja roikkuen pelastuneena, säikähtyneenä. Olin todellakin se pelastusrengas, joka piti pään pinnalla.

Kiedoin käteni hänen ympärilleen ja puristin vihastuksissani liian lujaa. En välittänyt, jos joku meidät päällekkäin nurmella näkikin, en ollut vähääkään kiinnostunut mitä joku turhanpäiväinen ohikulkija meistä ajatteli, sillä Holmes tarrasi minuun.

Enkä saata kääntää sille selkääni.





A/N: Tässä oli raapalesarjani Watsonin näkökulmasta, kokonaiset 24 kappaletta. Tuo viimeinen oli siinä mielessä ihana kirjoittaa, että se perustuu novelliin Devil's Foot, joka on yksi ensimmäisistä kirjallisista teoksista joka Conan Doylen kuivahkosta kirjoitustyylistä huolimatta sai minut itkemään. Mutta enemmän minä kyllä perustin sen TV-sarjan jaksolle (joka muuten todellakin kannattaa katsoa), jossa Holmes todella kutsuu Watsonia Johniksi sen yhden ainoan kerran. Sulattaa sydämen joka kerta. Otin tosin suuria taiteilijanvapauksia^^
Mutta, enköhän minä mene tästä aloittamaan Holmes-ketjuani. Kerro toki mitä mieltä olit, varsinkin jos olet tänne asti päässyt ja kiitos seurasta.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 07:02:14 kirjoittanut Kaapo »
Here comes the sun and I say
It's all right

Penber

  • Vieras
Voi ei! Viimeiset raapaleet! No ainakin odottelen kahta enemmän sitten niitä uusia. Todellakin nostan sille hattua, että aiot kirjoittaa niitä Holmesin näkökulmasta. Itse en edes uskaltaisi. Siinä jätkässä vaan on jotain, mistä pysyy kaukana :'D..

Aww! Siis rakastuin tohon viimeseen! No ehkä siks, koska Devil's Foot on siinä Granandan tekemässä Holmesissa yks lempparijaksoistani. Aivan mahtavastit olit saanut Watsonin ajatukset tohon. Tuli niin mieleen Ted Hardwicken ilme tossa kohtauksessa. Nää ajatukset ois sopinu siihen ku nenä päähän!

Lainaus
Ensikerran hän suuteli ensin, ahnaasti, vailla velvollisuudentuntoa.

Oijoijoi! <3___<3

Miksei ne siinä jaksossa voinu tehdä tollee? :'D Brettillä oli muute söpö tukka siinä.. Sellanen lyhyt :3.

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Kommentoidaan näin lyhyesti, kun muuten ei tuu mitään järkevää, ja sä olet kuullut mun hihhulointia tarpeeksi parina päivänä:

Aidon oloista:
Hyvä että kaikilla on oma lemmikki.
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan

Kharon

  • coolein rotta
  • ***
  • Viestejä: 357
  • papa has dough
Luen tän varmaan jotain viidettä kertaa taas läpi, mutta vasta nyt kommentoin, hävettää. :-[ En oikein edes tiedä mitä tästä osaisi sanoa, mikään kommentti ei ehkä tarpeeksi kiittäisi tätä. Niin realistista kuin vaan voisi olla. Jopa Watson kirjoittelemassa höperöitä sokerilla kuorrutettuja rakkausrunoja näiden kahden "ensimmäisestä yöstä" kuulostaa täysin järkevältä tähän raapalesarjaan kuuluvana palasena. Rakastin joka ikistä raapaletta, mutta mulle syntyi kaksi ehdotonta suosikkia.

Ensinnäkin tuo Perhosia. Se teki mut tavallaan vähän haikeaksi; tekstistä on tietysti vaikea lukea mitä Holmesin mielessä käy kun se vastaa että "älä puhu joutavuuksia", mutta jotenkin tulee sellainen mielikuva, ettei se halua tuollaisia asioita kuulla. Tai ehkä se ei halua niitä kuulla kun tietää niiden olevan mahdottomuuksia. En tiedä, joka tapauksessa kamalan hieno pätkä, kaikissa pienissä kuvauksissaan.

Ja toinen oli sitten toi Lepää rauhassa. Se sai oikeasti silmät kyyneltymään, se miten helpottunut Watson on siitä, että Holmes todella kohtaa "arvoisensa kuoleman" eikä sitten loppujen lopuksi menehdy niihin myrkkyihin joista ne kumpikin on kärsinyt. Ihan äärettömän kaunis, siitä huokuu se suru ja loputon onnettomuus ja ahdistus, mutta sellaisella arvokkaalla tavalla...

Lainaus
Nyt ei kuitenkaan ole enää syytä pelätä.

Taisin oikeasti tyrskähtää itkusta tuossa kohdassa. Kiitos tästä hienosta sarjasta johon palaan aina uudelleen; mulle tää on ehkä aidointa Watsonia mitä oon koskaan lukenut Doylen kirjojen ohella.. :')
“Viini on suloista, mutta suloisempaa on ihmisveri.”

Otuksia.

cooperaur

  • grieving widow smith
  • ***
  • Viestejä: 626
  • multipussies on vaa porttihuume
Aaaaah. Miten, mitä, hm, mistä aloitan, helkkari. En tiedä miksi ylipäätään löydän tällaisen aarteen vasta nyt tai miksi en ole aiemmin perehtynyt sun Holmes -ficceihin joita listaustasi silmäiltyäni huomasin löytyvän melkolailla. Pitää tehdä asiaan muutos pikimmiten, aloitetaan nyt tästä siis.

En usko että oon ikinä nähnyt kenenkään kirjoittavan tästä fandomista ja parituksesta niin itselleni mieleiseen tyyliin kuin tässä, varsinkaan suomeksi. Perinteinen Sherlock Holmes on ollut mulle fandomina aina paljon vaikeampi lähestyä kuin vaikka uusi BBC!Sherlock, erityisesti kylläkin kirjoittamisen kannalta, mutta myös lukemisen. Ja niin, sitten alan lukemaan tätä ja huomaan että kas, nämähän ovat täydellisiä ja rakastun. Kirjoitat Watsonin hahmoa minä-muodossa niin virheettömästi että kadehtisin jos ihastukseltani joutaisin. Koko kokonaisuus on niin canonin henkinen että, itse luin tätä kirja!Holmesin lisäksi aika vahvasti Granada!Holmesina, jotenkin näen vain ihan ilmiselvästi ihanat Brettin ja Burken tässä. :33

Pidin näistä ihan jokaisesta, ja jokainen ansaitsee jonkin kommentin, joten taidan käydä nämä yksitellen läpi niin pysyy joku tolkku tässä mun kommentissani ->

Vaara: Eipä tähän nyt hirveämmin voi muuta sanoa, kuin allekirjoittaa Watsonin pohdiskelut. Holmesin hyvä kunto on kyllä yksi suurimpia mysteerejä ikinä, kun Mycroftia ajatellen ei uskoisi geeneilläkään olevan asian kanssa kovinkaan paljon tekemistä. :'D

Lainaus
Vaikka olen itse kerännyt lähiaikoina turhankin paljon painoa voin sanoa olevani keskimääräistä paremmassa kunnossa, on Holmes minua huomattavasti vahvempi ja kestävämpi.
Oon lukenut tämän lauseen abouttiarallaa viiskymmentä kertaa ja alan vihdoinkin olla aika varma että joo, kyllä tässä tosiaan on virhe. Eli kun ensimmäisen lauseen "vaikka"  viittaa Watsonin kerääntyneeseen painoon, se ei riitä viittaamaan enää hänen keskimääräistä parempaan kuntoonsa, joita molempia se tässä nyt yrittää tehdä. Toisen lause tarvitsee siis alkaa esimerkiksi sanalla "mutta" ja siirtää tuo "on" vasta "Holmesin" perään. Epäselvä selitys, sortsit, mutta ehkä tajusit mitä ajan takaa.

Viulu: Uu, viulunsoitto, se kyllä ansaitsee oman raapaleensa! Watson on epäilemättä oikeassa tuossa alussa, asiasta huomauttamisesta olisi todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Fiksu tuo "paholaisen soitin" pointti lopusssa, lisää tarvittavaa syvyyttä ja pohdiskelun aihetta raapaleeseen.

Sokea: Tavallaanhan aika perus selittelyä tämä, mutta mitä oivimmin sanankääntein. Ensimmäinen kappale on kaikessa simppeliydessään niin uskottava kuin olla ja voi. Koko pätkässä mun mielestä on ovelaa se, että siinä näkyy hyvin vahvasti se mikä Watsonin hahmossa on niin tärkeää ja onnistunutta; se että Watson on lukijan kanssa useimmiten samassa tilanteessa, hän on lopulta vain fani joka ei ymmärrä suuren etsivän aivoituksia juuri sen paremmin kuin kukaan muukaan ja siksi hänen näkökulmansa on helposti lähestyttävä ja niin toimiva kuin se on.

Paha: Ahdistava, ja se mikä tästä erityisesti tekee ahdistavan mun mielestä, on se että oot tuonut esille sen että Watson on lääkäri (jonka ihastuksekseni teit myöhemminkin monesti!). Tottakai se että Watson Holmesin ystävänä välittää hänen hyvinvoinnistaan ja kärsii tietäessään hänen huumeidenkäytöstään on jo surullista itsessään, mutta se että Watson joutuu myös rikkomaan omaa ammattietiikkansa ja katsomaan kädettömänä vierestä toimintaa joka sotii varmasti koko hänen maailmankatsomustaan vastaan, tekee kuviosta kymmenen kertaa piinaavamman. Kaikkea tätä ajatellen onkin jännä pohtia tota kysymystä tuossa lopussa, sitä että ymmärtääkö Holmes kuinka paljon hän Watsonia satuttaa. Hän varmastikin kokee asian kovin eri tavalla, hm.

Passiivista polttamista: Tämä! Holmes on niin vahva luonne, että empaattinen Watson menee kyllä  helposti virran mukana viemäriin. Otsikko on mahtava.

Äärilaitoja: Yksi suosikkejani. Tää huojuu niin jännästi fluffin ja angstin rajalla, joskin se fakta miten epäterveellisesti Watson elää Holmesin mielenalavaihteluiden mukana tekee tästä kyllä lopulta aika raastavan.

Lainaus
Holmes kietoutui rähjääntyneeseen päiväpeittoonsa ja hymyili itselleen silmänsä ummessa.
Brett!Holmes pls. ♥ Nään vaan sen tässä niin kirkkaasti!

Holmesin ääntä kuullaan aika harvoin näissä, mutta kuten tuossa "Toteuta toki mielihalusi...", se on loistavan IC aina kun oot sille repliikin antanut.

Sairas: No jo tämä otsikko on aikas sielua riipivä. Homoseksuaalisuuden ongelma on tietenkin Holmes-ficeissä paljon käsitelty aihe, mutta aina siitä yhden otteen lukee. Parka Watson tuossa lopussa, ei ole epäilemättä helppoa rakastaa ihmistä jonka pelkkä kyky varsinaisesti rakastaa on jo vähän kyseenalainen.

Hän: Tässä on samat sydäntäsärkevät elementit esillä kuin "Pahassakin".

Lainaus
Lääkäri, joka makaa sairaan vuoteessa, osaamatta tehdä mitään.
*Pum, kräks, riks, raks* ja *poks*
- sydämeni

Lainaus
Vai onko... olenko minä tehnyt hänen sisäisistä hirviöistään kestämättömämpiä? Raaempia?
Jäin hieman miettimään mitä tällä on ajettu takaa, miksi Watson pelkää tällaista? Ajatteleeko hän moraalinsa tuomaa painetta, heidän suhteensa laatua...? Jotenkin en uskoisi kummankaan näistä ahdistavan Holmesia paljoakaan, eri asia toki mitä Watson uskoo.

Sateenvarjo: Kun viettää yhdeksänkymmentä prosenttia ajastaan neron kanssa, alkaa jossain vaiheessa varmasti väkisinkin tuntea itsensä typeräksi. Watsonhan suhtautuu asiaan erinomaisen hyvin, mutta olisihan se outoa jos ei hänenkin asenteensa joskus rakoilisi.

Lainaus
Tapa, jolla Holmes kehuu minua, on kuin koiraa palkittaisiin, kas kun en ole vielä kasvattanut häntää, jota heiluttaa!
Itseään dissaava, sarkastinen Watson, 5/5. :'DD

Lainaus
Jostain syystä tunsin häpeää
Ikävimmältä tuntuu ehkä se, että tuo "jokin syy" on monesti enemmänkin se että Watsonin puhdas tarve päästä miellyttämään Holmesia ja saada häneltä kehuja on niin huutava, kuin niinkään se että hän pelkäisi näyttävänsä typerältä jos ei osaisi vastata.

Venäläistä balettia ja Mokoma: Nämä kaksi ovat ehkäpä suosikkejani, kaiken angstipitoisuuden seassa näissä on piristävää keveyttä. Watsonin kerronnasta huokuu huojentavaa onnellisuutta vaihteeksi, ja näihin on ujuttautunut kivasti ripaus huumoriakin. Mokoma on ehkä paras ja suloisin sana ikinä kuvailemaan Sherlockia Watsonin suusta.

Lainaus
Ei kai se hullu hypännyt varpasillaan kadulle!
Ihana. :33

Lainaus
Tämä kerrottuani
n-kirjain on karannut.

Lainaus
En jaksa uskoa Lestraden olevan samassa näytöksessä sattumalta, mahtanee Holmes hankkinut lippunsa hänen kauttaan.
*olla hankkinut

Omituisempi kuin uskotkaan: Jännää miten Watson rivien välissä selkeästi osittain toivoo että heidän erityinen omituisuutensa huomattaisiin ja pantaisiin merkille. Ensinnäkin on herttaista miten vähän Watson välittää Holmesin seuran myötä saamastaan osasta hänen omituista mainettaan, ja toisekseen mielenkiintoista miten hän tavallaan jopa pitää siitä (vaikka usein kyllä toisenlaisen viestin antaakin).

Moitteita: Tohtori Watson yrittää auttaa, mutta ko. potilaan huoliin ei ole paljoakaan lääkärillä sanomista, ystävä voi turhaan yrittää. Käy sääliksi molempia.

Lainaus
Holmes oli mustelmilla ja kivulias.
Kivuissa, kivulias tarkoittaa kipua aiheuttavaa.

Vatsaa kuristava tunne: En oikein osaa sanoa muuta kuin että Watsonin vertaus on kyllä kaikkea muuta kuin epäkelpo. Ja miten mahtava tuo "venäläinen vuori"!

Sinulle: Kuten itsekin sanoit, niin eihän tässä mitään tapahdu, mutta voi kun onhan se nyt söötti hei. Viimeinen lause oli se ripaus mitä kunnon fluffi mun mielestä aina kaipaa. ^^

Keksejä: Pyhällä Hengellä vai millä lie, ikr Watson! Täydellinen tuo keino miten Watson saa Holmesin tuossa syömään edes hieman, joskin tarkemmin ajateltuna tietysti vähän surullista myös että hän on perehtynyt asiaan tarpeeksi keksiäkseen tuollaisen jipon.

Perhosia: Yksi parhaista, en edes. Juopuneesta tunnelmasta ja Holmesin negatiivisuudesta huolimatta tämä ei loppujen lopuksi tunnu edes niin kamalan haikealta, oikeastaan vain ihanan aidolta ja jotenkin lämpimältä. Humaltunut Watson on hurmaava. (Jostain syystä tuosta "Jos voisin Holmes..." -lauseesta tuli btw ihmeelliset Jude Law!Watson vibat vaikka kuulun itsekin siihen ryhmään joka ei näistä leffoista sen kummemmin välittänyt. Hei mutta hei, nyt muistinkin että Watson taisi olla A Game of Shadowsissa melko humaltunut jossain kohtaa, johtunee siitä. :'D)

Mycroft: Tässä nyt ei oikein mitään ihmeellistä ollut, mutta Mycroft on suosikkihahmoni joten oli ihan mukavata että hänellekin oli uhrattu pieni muistiinpano.

Lepää rauhassa: Tämä on niin sydäntäsärkevä. ;___; Ja varmasti myöskin niin todenmukainen, tuo Watsonin helpotus on niin masentavaa, mutten epäile yhtään etteikö hän olisi juuri sitä tuntenut. Se miten hän iloitsee siitä miten Holmes kuoli ja minkä muiston hän jätti jälkeensä on tosi realistisen kuuloista kaikin puolin.

Lainaus
kunnilla mitä voi vain toivoa.
a-kirjain, sinä senkin perkele.

Noi lisämatskut! Gawd, oot siis mahtavan kirjoittajan lisäksi myös hirmuisen hyvä piirtämään! Upeita, tuo viimoinen nosti aika idioottimaisen hymyn huulille täällä, teki ihan hyvää tuon viimeisen raapaleen lukemisen jälkeen.

Mutta: Rehellisyys sentään, rakastan tapaa jolla Watson puhuu Marystaan tässä. Mikään ei ole niin hassua kuin Maryn vähättely, joten todella kivaa että hänellekin on oma pätkänsä ja hetkensä niin kuin pitääkin. Toki siellä on tuo mutta, mutta minkäs mutalle mahtaa kun mutta on totta.

Lapsellinen: Watson raukka, en nyt sanoisi että lapsellinen. :/ Hänen on epäilemättä vaikeaa ja rasittavaa joutua puhumaan Sherlockista vähän väliä ja vastailemaan ihmisten kysymyksiin. Tuo mörkösatu kohta, oaww pidin siitä kamalasti.

Järkytys: Tykkäsin siitä miten tämä pakollinen kohtaus oli käsitelty hieman kepeästi, ei oltu liikaa menty dramaattisuuksiin. Toki Watsonin kertojaääni on kovin teatraalinen tässä, mikä on kyllä vain osuvaa, hänen yllättyneisyytensä ja onnellisuutensa huokuu läpi.

Lainaus
Silti, siinä hän kuitenkin oli, Sherlock Holmes, elämäntapaetsivä, joka on voittanut shakkipelissä itsensä Kuoleman!
Ah etenkin tämä, jotenkin niin canonmaisen kuuloista tuollainen ylenpalttisin sanankääntein ylistäminen kuin olla ja voi.

Lemmikki-sylikoira-koira vertauskin tuli taas, ei siitä voi olla pitämättä.

Höppänä: Tää nimi on niin täydellinen, en kestä (monessa muussakin on ollut samantapaisia sanoja kuten pöhkö ja hömelö, me likey). Höppänä, romantisoiva , rakastunut Watson on aika ihana.

Lainaus
Miten muka muuten voisin muka kuvailla ensimmäistä yötäni Holmesin kanssa (ja kyllä, kuka kuolleista nousee takaisin elävien kirjoihin on uudestisyntynyt, ja kaikki tapahtuu taas ensikerran) niin, etten tahri kaikkea tahdittomuuksilla ja rivouksin?
("muka" toisto tuolla). Aww, joten päätit sitten jättää kaiken likaisen mielikuvitukseni varaan, arvon tohtori? : D

John: Johnin ristiriitaiset, raivokkaat rakkauden ja vihan tunteet on kuvattu hienosti. Tuo miten hän hymyilee kuullessaan etunimensä ja vähät välittää jos joku näkee heidät, nngh. Ja Sherlock, damn it you. :33

Umm niin. Siinäpä se nyt sitten. Pitää sanoa vielä se, että oli kiva miten näissä oli kronologista järjestystä ja pätkät seurasivat loogisesti toisiaan, helpotti lukemista ja selkeytti kokonaisuutta, joka on oikeasti hyvinkin pitkälti täydellinen ja kokonaisvaltainen kuvaus Johnin elämästä Sherlockin kanssa. Kirjoitat tosi miellyttävästi, kuvailua ei ole liikaa, mutta se on hyvää aina kun sitä on. Sanavalinnoissa oli jonkin verran mukavia omaperäisyyksiä joista tykkäsin suuresti etkä missään kohtaa oo sortunut jaarittelemaan, jokainen sana on lukemisen arvoinen ja paikallaan.

Vähättelen tiivistäessäni nyt tämän siihen, että pidin näistä tosiaan erittäin, erittäin paljon. Kiitos! ♥
Ei ollut gluteenia Hitlerin aikaan.
- Steve Rogers


ava by dusketo@tumblr