Kirjoittaja Aihe: Pori o rakkaude kiäli [ K-11, James/Lily, Jatkoa 20.6!]  (Luettu 5256 kertaa)

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
// Alaotsikko: K-11, James/Lily, Drama, Romance (Murrehaaste)

Nimi: Pori o rakkaude kiäli
Kirjoittaja: Eulalia
Ikäraja: K-11 (?)
Paritus: Lily/James
Genre: Drama, Romance
Vastuuvapaus: Hahmot ja miljöö kuuluvat Rowlingille, porin murre kuuluu porilaisille ja minä leikin, muah ;D
Varoitukset: Pori murre, ekstiä ;)
Summary:

"James? Oletko sä kunnossa?" Sirius kysy ja katto mua ko mää olisi iha pöfferlöffi.
"Joo, oon mää iha kunnos, ei mitää kummii klummei ilmaantunut minnekkää nii ko ylees ko Lily mua förpannaa. Mitä fiinii kiroust sää Lily muhu oikee kokeilit?" mää kysyi ja mietei vähä ihmeissäni, et kui voi ol, ettei viälkää ollu tapahtunu mitää.


A/N: No, mitä tässä nyt voisi sanoa. Murrehaasteeseenkin oli naama pakko tunkea, kun idean sain ja JunosDesiren Tuu takas mu luakse -ficistä inspiroiduin. Olen itse Porista, ja tämä olkoon nyt kyseenalainen tribuutti kyseenalaisesta maineesta nauttivalle kotikaupungilleni <3 Ei se oikeasti ole niin kauhea paikka :D Ja murrekin on siis niin ihastuttavaa sompailua, ettei voi olla rakastamatta... Kirjoitan tähän useamman osan, tähtään viiteen, mutta varmasti jää alle kymmenen. Ensimmäisenä tulee prologi, joka ei vielä ole poriksi, mutta siitä eteenpäin sitten sitä murretta tunkee silmille oikein isän kädestä ;D Kommentteja arvostaisin oikein, oikein paljon - ei tämä ficci pelkästään porilaisille ole suunnattu. Ei kai tästä muuta voi sanoa, kuin että itseäkin vähän hämmästyttää, mitä tästä tulee...

* * *

PROLOGI


Pullonpyöritys.

1970-luvun hitti nuorten noitien ja velhojen keskuudessa, kiistatta kulutetuin seurapeli Tylypahkan muurien sisäpuolella. Viikonloppuiltojen suosikki, jolle ei vielä ollut löytynyt haastajaa, vaikka yleinen mielipide olikin alkanut kyllästyä viuhahtamaan käytävillä ja suutelemaan mielivaltaisesti valittuja kumppaneita. Totuuksista puhumattakaan. Eri tupien makuusaleissa tuskin nukkui sellaista nuorta, joka ei tavalla tai toisella olisi pullon pyörähdettyä joutunut osaksi kiusallisia tunnustuksia ja ikätovereiden hillitsemätöntä naurua.

Sinäkin kohtalokkaana iltana seitsemännen luokan rohkelikot olivat kokoontuneet oleskeluhuoneen pehmeälle villamatolle pyörittämään Sirius Mustan armeliaasti tyhjentämää tuliviskipulloa. Heidän joukossaan hampaitaan kiristeli Lily Evans, joka oli juuri saanut kokea ystävien kesken vallitsevan solidaarisuuden omalta kannalta ikävimmässä muodossaan, kun Peter Piskuilan oli usuttanut James Potterin suutelemaan häntä. Ei sillä, että suudelma olisi Lilyn mielestä ollut huono, ei ollenkaan. Oikeastaan se oli ollut aika hyvä suudelma, mutta juuri se ärsytti Lilyä. Hän ei pitänyt Jamesista, eikä hänen siksi kuulunut pitää Jamesin kanssa jaetuista suudelmistakaan.

Kaikkein kestämättömintä tilanteessa oli kuitenkin virne ringin toisella puolella istuvan Jamesin kasvoilla. Tyytyväisyys ja rakastunut voitonriemu loistivat luultavasti naapuriplaneetalle asti, eikä Lily mitään muuta niin paljon toivonut kuin mahdollisuutta iskeä tuliviskipullo rikki pojan ilmeisen paksuun kalloon. Vastauksena tuolle typerälle ilmeelle Lily veti omille kasvoilleen mahdollisimman myrkyllisen ilmeen ja keskittyi hautomaan kostoa. Jos hän vain saisi päättää tehtävästä, hän pakottaisi Peterin ja Jamesin suutelemaan ihan vain tehdäkseen ensimmäiselle selväksi, ettei kaikkia ihmisiä kannata ärsyttää.

Valitettavasti pullo ei tuntunut suosivan Lilyä sinä iltana. Hänen omilla pyöritysvuoroillaan pullo kierähti aina hänen omiin ystäviinsä, joille hän ei koskaan hennonnut keksiä ikäviä tehtäviä tai noloja asioita paljastettavaksi. Illan edetessä Lily oli hä varmempi, ettei koskaan saisi kostoaan, mutta Jamesin virne sen sijaan vain syveni. Hän lähetti enemmän tai vähemmän vaivihkaisia lentosuukkoja Lilyn suuntaan saaden tytön punastumaan kiukusta ja uhkaamaan anteeksiantamattomien kirousten käytöllä.

Pelin alkaessa pikkuhiljaa hiipua ihmisten väsyessä, pyöritti Sirius pullon Lilyn kohdalle. Lily huokaisi alistuneena ja oli varma, että Sirius sulkisi hänet luutakomeroon yhdessä Jamesin kanssa. Hän mietti pitkään, olisiko viisaampaa valita totuus, mutta Siriuksen kysymykset olivat aina olleet melko suorasukaista ja ala-arvoista luokkaa, ja arveli siksi säästyvänsä pienemmällä nöyryytyksellä, vaikka joutuisikin luutakomeroon yhdessä Jamesin kanssa.
"Tehtävä", Lily vastasi siis ja sai Siriukselta kulmankohotuksen vastaukseksi.
"Tehtävä?" poika kysyi kiusoittelevalla äänellä ja katsoi Jamesiin. "Oletko sinä nyt ihan varma?"
"Tehtävä", Lily vastasi painokkaasti, vaihtaminen olisi ollut noloa.

Sirius mietti pitkän aikaa aivan hiljaa, katsoi vuorotellen Lilyyn ja Jamesiin.
"James on paras kaverini, joten pitäisi varmaan keksiä jotain, mistä hän tykkää", hän mutisi itsekseen, sai Lilyn tahtomattaankin punehtumaan hieman.
"Toisaalta, hän kyllä söi ilman lupaa kaikki Tylyahosta ostamani sokerihiiret, ja olen siitä vähän vihainen..." Sirius jatkoi arvoituksellisesti. "Ja jollakin sairaalla tavalla sitä on aina kiva seurata, kun sinä Lily rökität Jamesia hänen tehtyään jotain tyhmää... Joten, tehtävänäsi on kirota James!" hän paljasti lopulta, sai sekä Lilyn että Jamesin leuat loksahtamaan hämmästyksestä.

"Sirius!" James parkaisi ensimmäisenä. "Sinun piti olla paras ystäväni - et voi antaa Lilyn kirota minua!"
"Kirota?" Lily kysyi järkyttyneenä, joskin salaa aika tyytyväisenä.
"Jep. Kiroa James. Ei mitään anteeksiantamattomia kirouksia tietenkään, mutta jotain vaikuttavaa kuitenkin."
"Onko jotain toiveita?" Lily kysyi, eikä voinut enää piilottaa tyytyväisyyttään tajuttuaan sittenkin saaneensa mahdollisuutensa kostaa Jamesille tämän idioottimaisuus. Sirius pudisti päätään:
"Minä haluan nähdä jotain luovaa."

Noustessaan seisomaan Jamesin kanssa ja kaivaessaan taikasauvaansa esiin Lily tunsi mielensä käyvän suunnattomalla nopeudella läpi muistinsa syövereihin kätkettyä kirousten listaa. Ilme Jamesin kasvoilla oli vaihtunut järkyttyneestä uhmakkaan kiusoittelevaksi.
"No, mikä kirous on mielessä? Muutatko minut taas puhpalluraksi niin kuin viime kurpitsajuhlissa?"
"Enköhän minää keksi jotain ihan uutta, kirouksia on maailma täynnä, enkä ole vielä ehtinyt kokeilla sinuun kuin murto-osaa!" Lily tuhahti. Hän ei voinut ymmärtää, kuinka James saattoi olla noin rasittava kirouksenkin uhatessa.

Lily otti aikansa miettiessään kaikkia niitä potentiaalisia kirouksia, joita oli haaveillut Jamesiin käyttävänsä. Hän mietti sinisiä pahkuroita tai saparoa, kenties jokin viikkoja kestävä iho-ongelma... Valinnanvaraa oli paljon, eikä James helpottanut valintaa inhottavimpien välillä ärsyttäessään koko ajan.
"No niin, Lily! Anna tulla, kultaseni - vai suudellaanko mieluummin uudelleen!" poika härnäsi, kerjäsi selvästi verta nenästään.
"Kerjäät turpaasi!" Lily tiuskaisi, sai Jamesin vain lähettämään uuden lentosuukon.
"Tee pahimpasi!" hän nauroi, ei lainkaan aavistanut, raukka, että niin taikasauvansa kohottanut Lily juuri tekikin...

* * *
« Viimeksi muokattu: 20.06.2011 23:04:07 kirjoittanut Eulalia »

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Vs: Pori o rakkaude kiäli
« Vastaus #1 : 27.02.2011 08:33:40 »
Hmm... Mielenkiintoinen idea. En ole hirveästi harrastanut näitä murrehaasteita, mutta tämä kuulosti niin hauskalta, että oli pakko lukea. Kelmit on tietysti aina vain ja ainoastaan plussaa.  ;D

Teksti oli sujuvaa, virheetöntä (tai en ainakaan virheitä huomannut) ja muutenkin mukavaa. Pidän kirjoitustyylistäsi.  :D

Lainaus
Sirius mietti pitkän aikaa aivan hiljaa, katsoi vuorotellen Lilyyn ja Jamesiin.
"James on paras kaverini, joten pitäisi varmaan keksiä jotain, mistä hän tykkää", hän mutisi itsekseen, sai Lilyn tahtomattaankin punehtumaan hieman.
"Toisaalta, hän kyllä söi ilman lupaa kaikki Tylyahosta ostamani sokerihiiret, ja olen siitä vähän vihainen..." Sirius jatkoi arvoituksellisesti. "Ja jollakin sairaalla tavalla sitä on aina kiva seurata, kun sinä Lily rökität Jamesia hänen tehtyään jotain tyhmää... Joten, tehtävänäsi on kirota James!" hän paljasti lopulta, sai sekä Lilyn että Jamesin leuat loksahtamaan hämmästyksestä.
Tää on niin iiihana kohta. Sirius on yli, hybersöpö. <333

Toivottavasti jatkat pian, jotta pääsen lukemaan sitä murrettakin.

Alice Katarina kiittää mukavasta lukukokemuksesta.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Shazzer

  • ***
  • Viestejä: 6
Vs: Pori o rakkaude kiäli
« Vastaus #2 : 17.03.2011 18:10:25 »
Ihanaa pori murret! Porilaise o mukava lukee.
the ocean knows HER name

Tippi

  • ex-Hopeakettu
  • ***
  • Viestejä: 653
  • avatar ja banneri Ingridiltä
Vs: Pori o rakkaude kiäli
« Vastaus #3 : 18.03.2011 09:04:01 »
   Hm, vau! En ole aiemmin hirveästi lukenut James/Lilyä - jostain syystä jälkimmäinen ärsyttää minua hieman - mutta tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta.

   Kirjoitustyylisi iski heti. Se on jotenkin niin mukavaa ja luontevaa ja tavallaan pirskahtelevaa (kuulin tuon mainion sanan kaverini suusta, ja viimeinkin pääsin sitä hyödyntämään :D). Tiedätkö, jotenkin hahmotkin heräsivät heti elämään (mitä ei suinkaan kaikissa teksteissä käy), ja jotenkin tuo alku oli niin mukaansanappaava, pidän tuollaisista "yhden sanan aluista". Mutta katsoo sitten, miten meikäläisen käy, kun sitä murretta alkaa tulla, tajuanko yhtikäs mitään... :D

pöfferlöffi

   Hihi, ihana sana - mutta mitä se meinaa? :) Pitääkö mun ostaa kohta joku Suomi-Pori-Suomi -sanakirja... :D

Jos hän vain saisi päättää tehtävästä, hän pakottaisi Peterin ja Jamesin suutelemaan ihan vain tehdäkseen ensimmäiselle selväksi, ettei kaikkia ihmisiä kannata ärsyttää.

   Trallalei, saattaisi Jamesin hymy hiukkasen hyytyä... Mutta jatkoa odotellessa, kiitos tästä!

   //Oho, kiitokseja, Winga! Olishan se pitänyt tajuta, että netistähän se vastaus löytyypi.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2011 01:07:59 kirjoittanut Hopeakettu »

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
Vs: Pori o rakkaude kiäli
« Vastaus #4 : 18.03.2011 09:17:41 »
(psst, Hopeakettu, netistä löytyy Suomi-Pori -sanakirja, tsekkaapa se)

Ohoho, tämähän vaikuttaa kovin mielenkiintoselta. Luen niinko tosi harvoin kelmifikkejä, mutta kaipa sitäkin vois välistä vähän lisätäki, sitä lukemista, varsinnii, ku Lily vaikuttaa niin lupaavalta tässä.

Huijaa, ootan, että se eka luku tulee, tahon tietää, kuin nopsaan Jamesille selviää, mitä Lily on tehny ja kuin paljo sille nauretaanki ja kauanko, aaaa!

Joo, järkevämpää musta nyt ei saa irti, kiitos ja niiaus, lisää olis kiva saaha.
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

rruina

  • ***
  • Viestejä: 21
Vs: Pori o rakkaude kiäli
« Vastaus #5 : 20.05.2011 13:22:54 »
Jatkoa ^^ Haluun tietää miten Lily kiros Jamesin :--D

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Pori o rakkaude kiäli, K-11
« Vastaus #6 : 20.06.2011 22:59:32 »
A/N: Okei, mm. pääsykoerumbasta johtuen tämän ficin (kuten muidenkin kirjoitusprojektien ja projektien ylipäänsä) jatkaminen on ollut pitkään jäissä. Toisena syynä viivästykselle on ollut ficin haastavuus. Olin aivan yllättynyt siitä, kuinka vaikeaksi omalla murteella kirjoittaminen muodostui. Päähenkilön näkökulma pelkällä murteella vaikeutti varsinkin kuvailua ja siksi pelkään, että ensimmäinen luku jäi tunnelmaltaan vähän tyhjäksi ja kokonaisuus muutenkin haparoivaksi. No, tein parhaani ja toivon kehittyväni jatkossa. Tavallaan pidän juuri tämän projektin haasteellisuudesta sekä tämän antamasta mahdollisuudesta syventyä omaan murteeseen ja kaivaa esiin sen erikoisimpia muotoja. Tosiaan, tässä ficissä esiintyvä Pori on todella erilaista siihen verrattuna, jota esimerkiksi minä käytän puhuessani itse. Olen tarkoituksella kaivanut esiin kummallisia sanoja, jotka olen suomentanut loppuun (netistä löytyy kiva Pori-Suomi sanakirja). Hmm, no pidemmittä selityksittä kiitosten kautta Porin murteen pariin :)

Alice Katarina: Kiitos positiivisesta palautteesta! Kiva kuulla, että pidit kirjoitustyylistäni, se tosin saattaa nyt murteen ja n'kökulman vaihdoksen myötä vähän muuttua. Toivottavasti kuitenkin jatko pysyy lukemisen arvoisena. Ihana nimimerkki muuten :)
shazzer: Kiitos myös sinulle kommentista. Katsotaan, onko porilaisenkaan mukavaa enää jatkossa lukea, koska itse ainakin olen löytänyt käyttöön sellaisia Porin murteen piirteitä, jotka eivät omaan poriini kuulu ja joita en tajua :P
Hopeakettu: Oi, vautsi, olen tosi otettu ihanasta ja kannustavasta kommentistasi. Itsekään en ole koskaan ollut mikään James/Lily -parituksen suosikki, mutta
tätä ficciä suunnitellessani tuli vain sellainen olo, ettei tämä onnistuisi millään muilla hahmoilla. Olen iloinen siitä, että kirjoitustyylini kolahti, ilmeisesti minullakin on hetkeni :D Toivottavasti ficci jaksaa pitää mielenkiintoasi yllä myös jatkossa.
Winga: Kiitti paljon kommentista, toivottavasti jatko vastaa odotuksiasi :)
rruina: Kiitokset sinullekin kovasti kommentista!

A/N2: Okay, finally, let the Porinian dialect commence :)

* * * * *

1. Pölfvästi ärripurri honostooppeli


Porilaiskirous o vähä niiku jonkisorti lekenra tääl Tylypahkas. Tarina kertoo, et ku anteeksantamattomist kirouksist tehtii Ministeriös päätöst, ni porilaiskirous oli vahva ehrokas, ku se vaikutukset o nii piru kiusallisii. Kato se uhri alkaa puhuu sillee Pori murteel, eikä lainkaa pysty lopettaa, vaik kui haluis. Ja se puhe sit o vaa nii siätämätönt, et helpol kuulijoist tulee iha hullui. Ja se just tekee se kiroukse, ku vaik se uhri ei ite tiätty huamaa puheessas mitää konstikast, ni muut huamaa ja usei sit se kiroukse uhrist tulee vähä niiku sosiaaline hylkiö. Ja kaikkeist pahint siin kiroukses o, ku ei ketää tiä, millai se murretaa. Jokku uhrit o päässy siit eroo muutamas minuutis, jokku o sit taas joutunu elää porilaiskiroukse al useit vuasii. Ja sit o viäl ne, ku ei ikän pääs siit eroo. Et se sit niiku selittää, kui porilaiskirouksest meinattii tehä anteeksantamato ja kui se o just vähä niiku lekenra.

Ei varmaa enää täs vaihees aut mainit, et just porilaiskirouksel se Lily mua iski.

Mää en eka oikee millää meinannu tajut, et kui varte se Sirius nii hirveesti järkytty, ku Lily oli mu faanannu. Mää en kato ite huamannu ensteks mitää eroo entisee, ku oli lähinnä orottanu Lily kiroukse aiheuttava jotai paiseit tai muit möhkyröit tai sit saparoo tai muut rumaa uloket. Emmää ikin olis arvannu et mu rakas Lily vois ol nii julma, et se iskis mua porilaiskirouksel. Ja ku se teki se viäl sillee yhes krahaukses, ni emmää ollenkaa osannu varautuu...

"Kui kävi? Meniks se vääri, ku ei mitää tapahtunu?" mää kysyi omast mielestäni iha normaalisti, ku en kai mää ny itte kuullu höpötyksessäni mitää konstikast. Porilaiskiroukses o just se nii hirveet, ku ei sitä ikän itte tajuu olevas kirottu. Määki vaa iha tyytyväisen siin knököti ja vartosi, et millane se kirous olis. Olimmää kato kuullu siit tiätty ennestää, ku porilaiskirous kerra o sellane lekenra, ja kyl mää siitäki tiatone oli, et se o yks kauheimpii kirouksii heti anteeksantamattomie jälkee. Mut ikän enne mää en ollu kuullu, et ketää ois sitä pruuvat uskaltanu, ku ei ketää kerra iha tarkkaa tiä, mitä kaikkee se kirous hantteeraa.

"James? Oletko sinä kunnossa?" Sirius kysy ja katto mua ku mää olisi iha pöfferlöffi. Se naama oli iha hualest vääntyny ja mua melkee nauratti, ku se näytti nii hamaniisult.
"Joo, oommää iha kunnos, ku ei ees mitää kummii klummei ilmaantunut minnekkää niiku ylees ku Lily mua förpannaa. Ei vissii tua kirous onnistunu ny sit täl kertaa, ku mää oo iha oma itteni erellee" mää huamauti, mut miätei kyl vähä ihmeissäni, et kui voi ol, ettei Lily ollu osannu yht porilaiskiroust muhu iskee, ku mää oli ain luullu, ettei täs maailmas sellast kiroust oliskaa, jota se ei osais toteuttaa. Ylees Lily ku o nii tarkka noitte kiroustes kans, ja loppuviimeks ne o ain joteski ikävii.

Ja nii vaa oli tääki.
 
"Lily... Et kai? Ethän sinä vain...?" Sirius änkytti siin viäres iha ko jotai tavattoma kamalaa ois tapahtunu ja käänty tuijottaa Lilyy sillee aika vihasesti. Mää pualestani e viälkää ollu tajunnu tapahtumii, vaa knököti siin paikallani ja orotteli ja miätei hiljaa, et ehkä porilaiskirous iskee vast vähä viiveel ja iha pia mää saisi tuta nahoissani koko kauhee kiroukse voima. Ku enkai mää voinu tietää, et mut oli jo förpiiskattu! Kyl kai mää vähä ihmetteli, kui se Lily nii vaivautuneen siin oleskeluhuanee soffaa nojas ja vastas Siriukse tiukkaa tuijotuksee sillee tosi pahottelevasti.

"Porilaiskirous! Lily, miten sinä saatoit tehdä noin Jamesille!?" Sirius parkas ja sai Lily punastuu ja naputtaa kenkäs kärjel lattiaa vähä kiusaantunee olosen. Mää e iha viälkää ollu päässy kärryil tapahtumist, mut kyl mää se verra tajusi, et Siriukse hualestuneisuus oli paha merkki. Ku ei Sirius kato ylees lainkaa hualestu mistää, ni ny kyl se pruttune ilme naamal sai mu melkee jo vähä säikähryksii ja mul tuli eka kerra sellane finninki, et ehkä se porilaiskirous oli tehny jotai sellast, mitä mää e itte lainkaa ollu huamannu.

"Itsehän sinä käskit kirota Jamesin!" Lily yritti vängät vastaa heti, ku se pääs yli kiusaannuksestaa, mut Sirius ei näyttäny yhtää rauhottuva.
"No käskin joo, mutta en minä ajatellut sinun olevan niin tyhmä, että käyttäisit porilaiskirousta!" se huamautti vähä kireel äänel Lilyl.
"Sehän on vain kirous muiden joukossa!" Lily pualusti ittees. "Olen lukenut siitä eräässä kirjassa, ei se muistaakseni tee mitään muuta, kuin pakottaa uhrinsa puhumaan Porin murteella."
"Muistaaksesi?" Sirius kiakas nii, et korvis tuntu ja levitteli käsiää vähä sillee, ku se leikkis jotai joutsent tai muut puluu.

Se oli nii ressaantunu siit tilanteest, ettei se pitkää aikaa saanu ees sanaa suustas - levitteli vaa niit käsiää ja hiaro välil naamaas nii, et pia se oli yht punane ku Lily tukka. Ku se lopult puhu, ni se ääniki täris.
"Lily. En voi uskoa, että tekisit jotain noin vastuutonta. Vastuuttomuus on minun juttuni! Sinun piti olla järkevä, ei sellainen ihminen, joka käyttää kirousta, jonka kaikista ominaisuuksista ei tiedä!"
"Miten niin en tiedä? Juurihan sanoin, että porilaiskirous pakottaa puhumaan Porin murteella!" Lily tokas siihe sitte ja mää aloi vihdoinki tajuu, et vissii se kirous oli sitteki onnistunu ja mää vissii oli huamaamattanu alkanu praattaa porilaisittai.

Vai että porilaisittai puhumist. Jännää, mää aatteli sillo, ku e paremmi tiänny, milt Pori murre kuulostaa. Mää e viäl siin vaihees jaksanu vaivat päätäni millää yksityiskohril, mut Sirius oli selvästi iha tosi hualissaa ja mua alko vähä ärsyttää, ku ne puhu niinko mää en olis lainkaa ollu siin kuulemas.
"Mitä te ny siin purnaatte, ku mul o kaikki iha hyvi?" mää kysyi, mut ne molemmat vaa viittas mua kärel hiljaseks ja mää sit vähä loukkaannui.

"Tiedätkö sinä ollenkaan, miten se kirous loppuu?" Sirius tenttas Lilyy, joka vast siin vaihees tajus, mitä Sirius ajo takaa.
"Kai se kuluu itsestään pois...?" se vastas varuillaa ja sai Siriukse nauraa.
"No kun nimenomaan ei!" se huus.
"Ja mistä sinä sen muka tiedät?" Lily kysy kiukkusesti. Selvästi sitä haittas, ku Sirius syytti sitä vastuuttomaks ja viäl kaike lisäks tiäsi enemmä jostai loitsust ku Lily, luaka priimus.
"Minun Alphard-enoani iskettiin porilaiskirouksella hänen nuoruudessaan", Sirius sano.

Ny muaki alko vähä kiinnostaa. Sirius ei ollu koskaa sanonu, et sil o oma käre tiatoo porilaiskirouksest.
"No, kuinka kauan sitä kesti? Miten se päättyi?" Lily kysy ja määki höristi korviini, et kuulisi varmaa kaike.
"Alphard-eno oli äidin mukaan aika nuori, kun hänet kirottiin. Kirous pakotti hänet puhumaan porilaisittain, eikä hän pystynyt lopettamaan, vaikka kuinka yritti. Sitä jatkui yli kaksikymmentä vuotta, ja hänen ensimmäinen vaimonsakin jätti hänet, kun ei kestänyt sitä mongerrusta. Ihme, että hän koskaan löysi uuden naisen, eikä sekään suhde varmaan olisi kestänyt, ellei jokin yhtäkkiä olisi saanut Alphardia lopettamaan! Minäkin muistan sen puheen yhä, vaikka olin ihan pieni ennen kirouksen haihtumista. Se oli kamalaa..." Sirius selitti ja mää tunsi itteni kauhee epäuskoseks.

"Kaksikymmentä vuotta?" Lily kuiskas ja käänty sit kattoo mua ja naama iha sen näkösen, et se vois alkaa itkee. "James, olen tosi pahoillani. En... En tiennyt, että kirous olisi noin paha. En tarkoittanut..." sen ääni hiipu ja mää kurtisti kulmiini lähinnä huvittuneen. Kato ei toi Siriukse nyyhkytarina Alphard-enon kauheest kohtalost mua paljoo jaksanu vaivat, vaa mää aatteli, et se o kaikki vaa kauheet liiotteluu. Varmaa sil oli ollu muitki ongelmii avioliitos, ku emmää millää voinu uskoo, et herrassöönskä olis iha vaa jonku puheeparre takii ottanu jalat allee.
"Mitä sää et meinannu?" mää kysyinki sit lähinnä huvittuneen, ku joteski oli ihanaa kerranki nährä Lily pahoillaan siit, et se o faanannu mu.
"Pilata elämääsi. Sitä Lily ei tarkoittanut", Sirius tokas aika kolkost, ja mua suaraa sanottun alko jo ärsyttää sen kärttysyys. Ku ei Siriukse kuulu ol vihane tai hualissaa, vaa sen tehtävän o nimeomaa ol ain vastuuton ja muuteski iha hurlumhei vaa koko aja.

"Älä ny viitti ol tommone ihme pölfvästi ärripurri honostooppeli ja kohkat koko aja, ku ei tää ny oo olleskaa nii vakavaa. Mitä senny sit o välii, jos mää puhu Porii, ku iha sama James mää silti oo ku ain enneski. Kato ei mikää puhe ny nii kauheelt voi kuulostaa, ettei sen kaa elää vois. Ja iha varmaa tää haihtuu pois iha pia - ei mikää kirous koskaa kauhee kauaa oo mus kestänu, ku mää oo tämmöne vahva ja järkiklupu tyyppi, ni äkkiihä mää tästäki eroo pääse", mää seliti ja katoi sit mahrollisimma ittevarmana Siriuksee ja Lilyy, joka - mun suureks järkytykseks - alko itkee tihruttaa ja lysähti siihe oleskeluhuanee soffal istumaa.

"Kyl te ny ootte valla mahrottomii. Mää sanoi jo, et ei tää oo nii vakavaa. Lily-mussukka, älä ny itke, yks pikku pusu sulta, ni kaikki olis anteeksannettu ja förbi" mää nauroi ja koiti keventää tunnelmaa. Aattelin kato, et Lily suuttus mul siitä, et mää sanoi sitä mussukaks ja alkas huutaa ja kaikki palais normaaliks. Ku Lily ei koskaa itke, se o nii vahva ja ittevarma ja tempperamenttine ja muuteki nii täyrelline, ja just siks mää siit nii paljo tykkäänki. Jote ny mää aloi vähä ihmettelee, et mitä se ny noi alko viuraa yhrest murrekirouksest. Siin se loju soffal ja pyyhki silmäkulmiis slaafrokkis helmaa ja näytti nii surkeelt, et mua iha syrämee sattu.
"Kunpa tämä olisikin hoidettavissa suudelmalla", se huakas ja hautas sit pääs käsiis ja jatko nyyhkimistää, mikä mu miälest oli edellee siihe tilanteesee nähre aika yliramaattist.

"Siis iha tosi. Vitsi te ootte iha hamaniisui molemmat... Aiva mahrottomii raamakuninkattarii ja pöfferlöffei ootte kyl molemmat. Siis iha tosi, kui voikaa ol, et te ootte noi maanne myyneit, yhe piäne trykfeeli kiroukse takii?" mää jatkoi pauhaamistani ja koiti saara ne kaks käyttäytyy vähä enemmän niiku ne ylees käyttäytyy. Siis enemmä ku sitä porilaiskiroust mää sil hetkel kauhisteli kollottavaa Lilyy ja Siriust, joka näytti iha silt, ku joku olis eka sitonu se knäävelit solmuu ja sit potkassu se naama erel fiilipunkkaa.

Kunnes.

Mää iha säikähri, ku takaa alko kuuluu toiston mu äskesii sanoi.
"Pölfvästi ärripurri honostooppeli... Aiva mahrottomii raamakuninkattarii ja pöfferlöffei... Trykfeeli kirous..." mää kuuli, kui Remukse taikasauvast kantautuva ääni kiärs oleskeluhuanees. Siis nii aiva totaalise kamalii ja käsittämättömii sanoi kiri mu korvii ja yritti moukaroid tärykalvoi hajalle. Siis ihan tosi, mitää noi kauheet en oo sit koskaa aikasemmi elämässäni kuullu! Jalat petti alt enne ku mää ees kunnol kerkesi tajuu, et se oli mu oma ääni koko aja, joka mua tol karmival puheel kirutti.
"Huomaatko nyt?" Sirius kysy kireesti ja mää tunsi, ku ilma alko karkaa keuhkoist.
"Apuu!" tais ol viimine pihaus, jonka mää onnistui suustani päästää, enneku järkytys ja tuska sai valla...

* * * * *

Suomennokset :D

Kui/Kui varte=Miksi/Minkä tähden (Kuinka-sanan väärinkäyttöä...)
Faanata/Förpannata=Kirota
Krahaus=Nopeasti
Hantteeraa=Toimia
Pöfferlöffi=Hölmö
Hamaniisu=Hassu
Klummi=Kyhmy
Förpiiskattu=Kirottu
Pruttune=Ruttuinen/Kurttuinen
Finninki=Aavistus/Tunne
Herrassöönskä=Hieno/Varakas rouva
Meinata=Tarkoittaa
Pölfvästi=Idiootti
Honostooppeli=Tajuamaton
Kohkata=Touhottaa
Järkiklupu=Fiksu
Förbi=Ohi
Viurata=Itkeä
Slaafrokki=Viitta
Trykfeeli=Virhe
Kollottaa=Itkeä
Knäävelit=Viikset
Fiilipunkka=Viilipytty


* * * * *

/AN: Kommentteja arvostaisin edelleen kovasti :)
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011 17:22:05 kirjoittanut Eulalia »

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Vs: Pori o rakkaude kiäli [ K-11, James/Lily, Jatkoa 20.6!]
« Vastaus #7 : 22.06.2011 23:37:45 »
Upea idea! Ja mähän ihan rakastan murteita.  ;) Jatkoa toivoisin edelleen. Kirjoitustyyli on ihana ja vaikka murteella lukeminen on hiukkasen haastavaa niin hyvät kappalejaot kyllä helpottavat asiaa huomattavasti. Siitä iso kiitos!

AK
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Kuukeiju

  • Vieras
Vs: Pori o rakkaude kiäli [ K-11, James/Lily, Jatkoa 20.6!]
« Vastaus #8 : 27.06.2011 21:31:36 »
Ihana, ihana ficci! Voi James-rassua, mitenköhän se tuosta kirouksesta pääsee.. vai pääseekö ollenkaan ;D Ei se pori kyllä mitenkään kamalalta kuulosta, ennemminkin veikeältä ja söpöltä kuin tärykalvoja rikkovalta... Jatkoa odotellen  :)

Arion

  • ***
  • Viestejä: 622
  • Huffleclaw Bard
Vs: Pori o rakkaude kiäli [ K-11, James/Lily, Jatkoa 20.6!]
« Vastaus #9 : 30.06.2011 13:39:05 »
Hyvä alku! Jäi sääliks Jamesia. Jäin ihmettelee, mitä sille tapahtu...
Mä nii nauroin prologis, Sirius oli aivan oma itsensä. :D Oli jotenki liikuttavaa lukee, et Sirius oli huolestunut... En tiedä, miks, ehkä sen takii, et Sirius on suosikki hahmoni... (nimestä ehkä huomaa)
"I think kids will read more good books than we can possibly produce " - Rick Riordan