Kirjoittaja Aihe: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)  (Luettu 7953 kertaa)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« : 28.03.2018 00:05:31 »
Nimi: Gellertin vuori
Kirjoittaja: Rowena
Ikäraja: S
Tyylilaji: Draama
Paritus: Minerva/Albus
Vastuuvapautus: Maailma ja hahmot ovat Rowlingin.
Tiivistelmä: Noitavainojen aikana jästien keskuudessa huhuttiin Unkarin Gellértinvuorella järjestettävän noitasapatteja. Näin ei tietenkään ollut, vaan Gellértinvuoren Akatemia on 1400-luvulta alkaen tarjonnut Euroopan taikaväelle mahdollisuuden suorittaa professorin virkaan vaadittava opetusharjoittelu. Mutta miten on mahdollista, että Minerva McGarmiwa pääse opettamaan Tylypahkaan muodonmuutoksia ilman opetusharjoittelun tekemistä?
Kirjoittajan sana: Jos menette Budapestiin, menkää illalla risteilemään Tonavalle. Gellértinvuori on kaunis pimeällä.



GELLERTIN VUORI


Kesä 1956.

Monet sanoivat, että olin hullu, kun lähdin Taikaministeriöstä. Siellä minulla olisi ollut edessä lupaava ura ja nuoresta iästäni huolimatta olin päässyt tekemään siellä jo vaikka ja mitä.

Mutta.

”Minä haluan sinut opettamaan muodonmuutoksia.”

”Albus… mitä? En minä osaa opettaa.”

”Aivan varmasti osaat.”

”Minun pitäisi tehdä Akatemialle opetusharjoittelu ja kirjoittaa väitöskirja ja…”

”Minä voin ohjata väitöskirjasi.”

”Mitä? Eihän se… en minä… Tämä tuli niin äkkiä.”

”Hyvät asiat yleensä tulevat. Minerva, minä haluan juuri sinut.”

Kesäkuussa 1956 Albuksesta tuli Tylypahkan rehtori ja minusta muodonmuutosten opettaja. Muutin Viistokujalta Tylyahoon, vaikka opetusvelvollisuuteni alkaisi vasta syksyllä. Mutta ajattelin, että maaseudulla saisin kirjoitettua väitöskirjaani paremmin kuin Viistokujan hälinässä. Lisäksi sattui niin hyvin, että paras ystäväni Pomona lähti kesäksi tekemään yrttitiedon opetusharjoitteluaan Unkariin ja hänen kotinsa Hunajaherttuaa vastapäätä jäi tyhjilleen. Muutin siihen. Kesä kului nopeasti. Kirjoittaminenkin alkoi sujua, kun sain aiheeni rajattua järkevään muotoon. Tutkin väitöskirjassani Gampin muodonmuutoslakeja ja sitä, miten ne… no, tämä teitä tuskin kiinnostaa.

Sen lisäksi, että kirjoitin, vietin paljon aikaani Albuksen kanssa. Ensiksi puhuimme lähinnä väitöskirjastani, mutta kun kesäkuu kääntyi heinäkuuksi, tajusin, että meillä oli paljon muutakin puhuttavaa. Ja kun sateinen heinäkuu vaihtui lämpimäksi elokuuksi, huomasin olevani rakastunut.

En oikein osannut suhtautua asiaan. Hyvä on, olin jo ennen kesää tuntenut Albuksen paremmin kuin luultavasti kukaan toinen hänen entisistä oppilaistaan. Seitsemännen kouluvuoteni syksynä vietin monta iltaa Albuksen toimistossa opetellen animaagiksi. Kun sitten vihdoin olin onnistunut muuttamaan muotoni kissaksi ja siitä takaisin itsekseni (ilman viiksiä ja hajanaisia mustia karvoja), oli Albus hihkunut ja kaapannut minut halaukseen. Jo silloin olin tuntenut sähkön välillämme, mutta olin yrittänyt sulkea sen mielestäni. Albus oli opettajani ja kaiken lisäksi paljon, paljon minua vanhempi.

Mutta nyt, kun Albus puhui minulle kuin vertaiselleen, vei minut piknikille lammen rannalle ja nauroi hirveille vitseilleni, en voinut tunteilleni enää mitään.

Kun elokuu alkoi lähestyä loppuaan, tiesin, että en voisi olla hiljaa. Uusi lukukausi alkaisi pian, ja silloin me molemmat hukkuisimme kiireisiin. En voisi keskittyä uuteen työhöni, jos vain pohtisin koko ajan, tunsiko Albus samoin kuin minä.

Elettiin elokuun viimeistä viikkoa, kun sitten kutsuin Albuksen luokseni teelle. Aika viime tipassa, niin sanoakseni; tiesin Pomonan tulevan illalla takaisin kotiin.

”Päivää, Minerva!” Albus sanoi hymyillen. Hän lukeutuu niihin ihmisiin, jotka tullessaan paikalle valaisevat koko tilan.

”Terve, Albus! Hauskaa, että pääsit tulemaan”, sanoin ja nostin Pomonan kidusruohon paikoilleen yhdelle keittiön monista hyllyistä. Olin hyvin huojentunut, että tämä oli viimeinen päivä, jona minun täytyi kastella Pomonan kasvit. Merlinin kiitos, ne kaikki olivat pysyneet kesän hengissä.

”Onko kirjoittaminen sujunut?” Albus kysyi ja istuutui puisen keittiönpöydän ääreen. Minä leijutin hänen eteensä höyryävän teekupin.

”Kirjoitin eilen koko päivän. Aloitin johdantolukua, kun rupesi tuntumaan, että sen kirjoittaminen voisi selventää ajatuksiani”, sanoin ja mietin mielessäni, että väitöskirja ei todellakaan ollut se asia, joka sai ajatukseni sekaisin. Syy oli pikemminkin mies, joka puhalteli teekuppiinsa ja kurottautui sitten ottamaan keksin lautaselta, johon Pomonan äiti oli maalannut alruunanlehtiä.

”Se kuulostaa hyvältä. Mietiskelin kävellessäni tänne, että pitäisikö analyysiosioon laittaa sittenkin vielä yksi alaluku, tuli nimittäin mieleeni, että…”

Niin paljon kuin rakastankin muodonmuutoksista puhumista Albuksen kanssa, en pystynyt nyt keskittymään. Huomasin teekuppia pitelevien käsieni tärisevän. Varovasti laskin kuppini pöydälle ja istuuduin Albusta vastapäätä.

”… mutta mitä mieltä sinä itse olet?”

”Niin… ihan hyvä ajatus”, sanoin, vaikka en tiennyt ollenkaan, mistä Albus oli puhunut. Hän näytti tänään käsittämättömän komealta. Hän oli kesän ajan antanut partansa kasvaa ja ruskea pukinparta näytti hänellä todella hyvältä. Pohdin, uskaltaisinko sanoa sen hänelle, kun yllättäen tunsin Albuksen tarttuvan käteeni.

”Mikä mieltäsi painaa?” Albus kysyi ja puristi kättäni. Puristin takaisin ja olin pitkään hiljaa.

”Etkö sinä tiedä?” kysyin lopulta ja katsoin Albusta silmiin. Ikuisuudelta tuntuvan ajan jälkeen hän nyökkäsi.

”Taidan minä tietää”, hän sanoi enkä minä yllättynyt. Albus oli viisas velho, totta kai hän tiesi.

”Miksi sinä kuulostat noin surulliselta?” kysyin. Albuksen silmistä oli sammunut se ilo, joka niissä yleensä välkehti. Hän katsoi minua pää vähän kallellaan. Ensimmäistä kertaa huomasin, että hänen ruskeissa hiuksissaan oli ohimoilla jo häivähdys hopeaa.

”Sinun ystävyytesi on minulle äärettömän rakasta, Minerva. Minä en haluaisi vaarantaa sitä.”

”Se on minullekin rakasta. Mutta minä haluaisin… enemmän”, sanoin ja puristin Albuksen kättä. Hän puristi takaisin, mutta veti sitten kätensä pois ja nojautui taaksepäin narisevalla tuolillaan.

”Minä en taida pystyä antamaan sinulle tämän enempää”, Albus sanoi hiljaa ja rintakehääni sattui.

”Minä… minä olen sitten tainnut tulkita sinut väärin.”

”Et sinä ole. Joinakin hetkinä olen ollut varma siitä, että sinun kanssasi minä voisin… mutta kun en minä voi. Olen pahoillani, että en ole pystynyt kätkemään tunteitani sinulta.”

”Nyt minä en ymmärrä yhtään”, sanoin totuudenmukaisesti. Mikä tässä oli ongelma, jos kerran Albus tunsi samoin kuin minä?

”Jos me tärvelisimme ystävyytemme, en koskaan…”

”Miksi se tärveltyisi? Eikö se voisi vain kasvaa ja vahvistua ja…”

”Minerva-rakas. Minä olen tuhonnut jo yhden ystävyyden rakastumalla. Minä en voi tehdä sitä virhettä toistamiseen. Sinä merkitset minulle liian paljon.”

”Sinä puhut hevoskotkan huttua! Et sinä voi verrata meidän suhdettamme johonkin… johonkin, jonka nimeä en edes tiedä!”

”Grindelwald.”

Säpsähdin niin rajusti, että kaadoin teekuppini kumoon. Albus siivosi sotkun ja leijutti liedeltä teepannun täyttämään kuppini uudelleen. Koko sen ajan katsoin häntä ja yritin ymmärtää, mitä hän oli juuri sanonut.

”Grindelwald? Gellert Grindelwald?” sanoin lopulta. Albus otti toisen keksin.

”Niin.”

”Oliko Grindelwald sinun ystäväsi?”

”Oli. Ja rakastajani.”

”Minä… nyt minä en tiedä, mitä sanoa.”

”Nyt sinä tuskin enää tahdot suhdetta kanssani.”

”Se ei pidä paikkaansa”, sanoin ja Albus katsoi minua hämmästyneenä.

”Vaikka minä rakastin sellaista hullua? Vaikka minä ajoin hänet tekemään niitä hirmutekoja?”

”Et varmasti ajanut. Jokainen tekee itse omat valintansa", sanoin. Kaikki tuntui uskomattomalta, kuin unelta. Albus ja Grindelwald… eihän siinä ollut mitään järkeä.

”Sinä et tiedä kaikkea”, Albus sanoi ja näytti pohjattoman surulliselta. Olisin halunnut nousta ja mennä halaamaan häntä, mutta se tuntui nyt aivan liian rohkealta.

”Siitä on jo monta vuotta.”

”Ei tarpeeksi. Minerva, minä en pysty rakastamaan sinua niin kuin sinä ansaitsisit. Minua pelottaa aivan liian paljon.”

”Minä olen kärsivällinen. Edetään hitaasti. Minulle riittäisi, että saisin pitää sinua kädestä, nukkua vieressäsi, suudella…

Albus huitaisi kädellään käskien minua olemaan hiljaa.

”En minä pysty.”

Pitkään oli hiljaista, ainoastaan Pomonan kello raksutti kovaan ääneen pöydän päällä. Albus ja minä tuijotimme toisiamme.

”Onko tuo sinun viimeinen sanasi?” kysyin lopulta ja Albus nyökkäsi. Minua itketti aivan kamalasti, mutta kyyneliä ei tullut.

”Minä olen pahoillani”, Albus sanoi ja näytti tavattoman uupuneelta.

”Niin minäkin.”

”Minä toivon, että tämä ei vaikuta meidän ystävyyteemme. Tai sinun väitöskirjaasi”, Albus sanoi. Nyökkäsin.

”Ei anneta sen vaikuttaa.”

Samassa pieni hiiripöllö suhahti sisään raollaan olevasta ikkunasta. Se pudotti pergamentinpalasen Albuksen syliin ja lennähti matkoihinsa. Albus avasi pergamentin. Näin, miten hänen kätensä tärisivät. Tunsin siitä omituista tyydytystä, ehkä tämä keskustelu oli sittenkin saanut hänessä jotakin liikkeelle. Ehkä ajan kanssa hän… mutta sitä ei saanut nyt ajatella. Haavekuviin tarrautumisesta ei koskaan seurannut mitään hyvää.

”Voi Merlinin mörkö. Priscilla Dupont on tulossa Tylypahkaan puolen tunnin sisällä. Hän haluaa tavata minut”, Albus sanoi ja huokasi raskaasti. Tiesin, ettei hän varsinaisesti nauttinut kiivasluonteisen taikaministerin seurasta.

”Sitten sinun täytyy varmaan mennä”, sanoin ja tunsin raskaan painon sydämessäni. Oli kestämätöntä ajatella, että ihan kohta jäisin yksin.

”Niin kai minun täytyy”, Albus sanoi. Sitten hän nousi tuoliltaan, käveli viereeni ja kietoi kätensä ympärilleni. Painoin pääni vasten hänen rintakehäänsä. Hänen sydämensä löi nopeasti, paljon nopeammin kuin mitä hänen rauhallisesta olemuksestaan olisi voinut päätellä. Hän nosti toisen kätensä hiuksiini ja silitti niitä sillä tavalla, että olisin varmasti kehrännyt, jos olisin ollut animaagimuodossa.

”Minä ihailen sinun rehellisyyttäsi”, Albus sanoi hiljaa.

”Ihan kuin siitä olisi ollut mitään hyötyä äsken.”

”Siitä on aina hyötyä”, Albus hymähti. Hänen kätensä oli pysähtynyt niskaani, enkä voinut mitään sille, että omakin sydämeni alkoi hakata kiivaammin.

”Haluatko kuulla lisää rehellisyyttä?” kysyin.

”Kai minun on pakko, kun juuri äsken sitä suitsutin”, Albus naurahti.

”Minusta on aivan tavattoman surkeaa, jos en tule koskaan näkemään sitä Lontoon metrokartan muotoista arpea polvesi yläpuolella”, sanoin. Albus oli hetken typertyneen hiljaa, mutta remahti sitten äänekkääseen nauruun.

”Älä sinä siitä huoli! Minä voin viedä sinut heti huomispäivänä uimaan, niin näet sen”, Albus nauroi ja äkkiarvaamatta painoi suudelman korvani taakse. Säpsähdin yllätyksestä ja samoin teki Albus, joka nopeasti irrottautui minusta.

”Ah, anteeksi.”

”Älä pyydä anteeksi. Minä kysyn sinulta vielä kerran…” aloitin suudelman rohkaisemana, mutta Albuksen vakava ilme sai minut hiljenemään.

”En minä voi. Minä todella rakastin Gellertiä. Ja usko minua, se ei tehnyt hyvää meille kummallekaan.”

”Minä en ole Grindelwald”, sanoin ja Albus hymyili vähän.

”Mutta minä olen yhä minä.”

Pomonan kello löi tasatunnin merkiksi ja Albus huokasi:

”Nyt minun täytyy todella lähteä. Mennäänkö huomenna uimaan? Vaikka kahdeltatoista?” Albus kysyi ja hänen puheessaan oli jutusteleva sävy. Minun teki pahaa.

”Mennään vain”, sanoin. Uiminen oli viimeinen asia, mitä halusin tällä hetkellä tehdä Albuksen kanssa, mutta jos nyt olisin kieltäytynyt, olisi ystävyytemme voinut jäädä tällaiseksi sekavaksi sopaksi kuin se nyt oli.

”Hyvä. Nähdään silloin”, Albus sanoi ja hymyili jähmeästi. Hän otti askeleen minua kohti, mutta tuli sitten toisiin ajatuksiin. Hän nyökkäsi minulle pienesti ja askelsi sitten nopeasti ovelle. Minä jäin istumaan paikoilleni.

Grindelwald ja Albus. Eihän siinä ollut mitään järkeä. Kuten ei myöskään siinä, että Albus ei halunnut olla minun kanssani, koska pelkäsi… niin, mitä hän oikeastaan pelkäsi? Että ystävyytemme tuhoutuisi? Tai että minä tappaisin puolet taikaväestöstä Grindelwaldin tapaan? Miksi Merlinissä hän pelkäsi jotakin niin älytöntä?

Kun Pomona tuli kolmen tunnin kuluttua, istuin yhä keittiönpöydän ääressä. Sain ilmeisesti taiottua kasvoilleni jonkinlaisen hymyntapaisen, koska Pomona ei kysynyt, mikä minua vaivasi. Sen sijaan hän kertoi kaiken hienosti sujuneesta opetusnäytteestään, uusista oivalluksistaan väitöskirjansa parissa sekä Unkarin kauniista luonnosta.

”Voi Minerva, sinun täytyy käydä Budapestissa! Et usko, miten upeaa siellä oli. Niin paljon perhosia kaikkialla! Kävin kahdessa eri kylpylässäkin, voitko kuvitella, minä! Viimeisenä iltana kävimme risteilyllä. Tonava oli yöllä aivan hurjan tunnelmallinen. Gellértinvuori piirtyi vasten synkkää taivasta uhkaavana, vaikka tiesin, ettei siinä ollut mitään uhkaavaa, mutta se oli niin vaikuttava, että… itketkö sinä?”

En ollut edes huomannut, että kyyneleet olivat alkaneet valua pitkin poskiani.

Gellértinvuori.

Gellertin vuori.

Juuri se Albus oli. Grindelwald oli pitänyt huolen, ettei kukaan hänen jälkeensä pystyisi valloittamaan Albus Dumbledorea.
« Viimeksi muokattu: 29.03.2018 12:42:55 kirjoittanut Rowena »

Lunalotta

  • Valon ja ilon tuoja
  • ***
  • Viestejä: 1 064
  • Kuinka mielettömäksi kaipuu kasvaa nopeesti
    • Smaragdien säihke
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #1 : 28.03.2018 16:22:18 »
Oii ihailen niin paljon sun kirjoitustaitoasi! Opettajista en oo parittanut erityisemmin ketään mutta Minerva/Albus on kieltämättä varsin hyvä ja kutkuttava paritus. Ja miten surullisesti tämä päättyikään! :( Onneksi Albus kuitenkin antoi edes pienen suukon. Kai kirjoitat jatkoa näille kahdelle? Tää shotti kävisi musta ihan hyvin jonkin shottisarjan alulta, ja tästä jatkuisi tämä tarina ja saataisiin nähdä eteneekö näiden kahden suhde sitten kuitenkaan vai ei. x)

Kiitos paljon tästä!
Ex-SparklingAngel
Tupani on Puuskupuh
Kaakao ja suklaa ovat lähellä sydäntä <3
Laittakaa ihmeessä yksityisviestiä jos haluatte jutella tai tutustua, ilahdun suuresti :)

listaus

Avasta kunniat Fractalle <3

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #2 : 06.04.2018 16:43:06 »
Lunalotta, kiitos kaunis kommentistasi <3!

Minerva/Albus on musta ihana paritus, mutta jatkoa näille kahdelle en lupaa. Ellei ensi talvena Ihmeotukset ja törkeän komea nuori Albus inspaa jotenkin erityisen paljon XD.

Tosi ihana kuulla, että pidät teksteistäni, kiitos!

Voldemort

  • Vieras
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #3 : 04.06.2018 19:39:54 »
Oi tämä on aivan ihana! Olin lähdössä ulos lenkille, mutta oli pakko pysähtyä lukemaan tämä kun huomasin. Minerva/Albusta ei oikeastaan enää tahdo ainakaan Finistä löytää. Ei se sinänsä ihme ole, kun Albuksen rakkaus Gellertiin paljastui, mutta vähän harmi se minusta silti on. Mielelläni lukisin yhä heistä vaikka tällaisia ficcejä, vaikka tämä hyvin surumielinen onkin. Minerva on tässä aivan ihana. Samaan aikaan vahva, akateemisen uran valinnut nainen ja sitten rakastunut. Oi voi rakastuminen Albukseen ei vaan ole hyvä juttu. Hitsi, haluaisin pystyä ja osata antaa kommentin, jonka tämä teksti ansaitsisi, mutta en osaa. Molempia hahmoja tulee surku. Ymmärrän kyllä Albuksen pelon siitä, että joku toinenkin muuttuu hänen seurassaan ja takiaan hulluksi, mutta toisaalta sen ei pitäisi vaikuttaa koko loppuelämän ajan. Toisaalta se johti sisaren kuolemaan, joten se kyllä riittää ymmärtämään, miksi Albus pelkää itse itseään. Minervalle niin soisi onnea. Tää oli ihana ja koskettava.

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #4 : 02.09.2018 22:16:55 »
Voldemort,

iso kiitos kommentistasi ja pahoittelut myöhäisestä vastauksesta! Kommenttisi ilahdutti tuolloin kesän alussa paljon ja ilahduttaa yhäkin :).

Mustakin on harmi, ettei Minerva/Albusta löydy Finistä juuri ollenkaan, mäkin lukisin heistä mielelläni. Mä oon tosi iloinen, että luit tämän ja piditkin! Tätä oli musta ihana kirjoittaa.

Kaikkea hyvää sun syksyyn!

Cagothmilla

  • Queen Of Weird Ships
  • ***
  • Viestejä: 15
  • you should be scared of me
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #5 : 21.11.2018 15:39:56 »
Tästä nyt on jo ikuisuus kun tää ficci on kirjotettu, mutta nyt on ihan pakko tulla sanomaan jotain! Ensinnäki kirjotustaitosi on jotain äärimmäisen kaunista, ihailen. Ja vaikka tämä näin surullisesti päättyikin olen salaisesti onnellinen, että Albus ei ollut päässyt yli Gellertistä, sen verran kova Gellert/Albus fanityttö olen xD Nuo viimeiset lauseet kolahtivat kunnolla, koska ilmaisu "Gellertin vuori" on jollain tavalla erittäin kaunis ja vielä siihen lisäys Gellertin valloittamasta Albus Dumbledoresta teki lopusta täydellisen! Tietysti olen myös Minerva/Albus fani, joten kaikki tässä kävivät täydellisesti yhteen. Onnistuit kirjoittamaan Albuksen niin Albusmaisesti, että ihan jo epäilin, että luenko J. K. Rowlingin kirjoittamaa lisäystä tarinaan vai sinun kirjoittamaasti ficciä xD Mutta oli mahtava! Kiitos kun tämän kirjoitit ! <3

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #6 : 26.11.2018 11:52:45 »
Tämä otsikko jotenkin kolahti jääden mieleeni kummittelemaan ja nyt sitten avasin ja luin.
Ja olen tyytyväinen että luin, sillä tämä oli oikea "lukuleivos" yksityiskohtineen. Näistä kahdesta
olen lukenut kovin vähän niin en edes tiennyt mitä voi odottaa.
Se että tässä raotettiin Minervan Tylypahkan uran alkua ja sen vaatimaa väitöstyötä oli yksi
näistä kivoista yksityiskohdista. Kiitos tästä.  :)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #7 : 13.12.2018 18:49:09 »
Ihania kommentteja, kiitos <3!

Cagothmilla, kommentit piristävät aina tosi kovasti, oli ficci uusi tai vanha :). Oli ihana kuulla, että tämä ilahdutti sinua noin paljon! Minua ilahdutti puolestaan kovasti kommenttisi, varsinkin se, miten paljon kerroit pitäväsi kirjoittamastani Albuksesta.

Fairy tale, hihi, lukuleivos! Kiva, että luit ja kommentoit! Ja että otsikko jäi mieleen, nimien keksiminen on mun suosikkipuuhaa. Tämänkin ficin kirjoittaminen lähti tuosta nimestä liikkeelle.


Kiitos vielä molemmille ja oikein lämmintä joulunodotusta!
« Viimeksi muokattu: 13.12.2018 18:51:06 kirjoittanut Rowena »

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #8 : 13.10.2020 20:38:49 »
Voi että, olipas tämä aidon tuntuinen, hyvin kirjoitettu ja niin surullinen! Minerva/Albus kuulosti niin vieraalta ja oudolta paritukselta minun mielestäni, kun en osaa oikein kumpaakaan ajatella romanttisessa suhteessa, varsinkaan toistensa kanssa, että oli pakko klikata tätä ja ottaa selvää. Paritus toimii hyvin näin, surumielisenä ja toteuttamattomana. Ystävyytenä. Onpa haikeaa! Pidin paljon myös kuvailemistasi yksityiskohdista, kuten väitöstyöstä, yrttitiedon opetusharjoittelusta ja Pomonan raksuttavasta kellosta. Kiitoksia tästä lukunautinnosta. <3

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #9 : 22.10.2020 13:38:47 »
Ansa, kiitos kommentista <3! Olen tosi iloinen, että valitsit juuri tämän, tämä on mulle yksi rakkaimmista ficeistäni.

Oli kiva kuulla, että pidit yksityiskohdista. Kommenttiarpajaisten kommenttien myötä luin joitakin vanhoja ficcejäni vuosien tauon jälkeen, ja oli hauskaa muistaa, että oon kirjoittanut velhojen väitöskirjoista jo 2009 :'D.

Kiitos vielä, hauskaa, että viihdyit!

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #10 : 11.07.2021 14:04:45 »
Oi, tämän fikin nimi on ihan mielettömän kaunis! Ja melankolinen, koska jo nimestä näkee, ettei Minervalle ja Albukselle ole tarjolla onnellista loppua. Tykkään hirmuisesti tästä symboliikasta, että Gellertin jälkeen kukaan muu ei voi enää valloittaa Albusta, että Albus on Gellertin vuori. Vuoressa on myös jotain surullista järkähtämättömyyttä!

Albuksen tavoin ihastelin Minervan rehellisyyttä tässä, samoin kuin molempien rohkeutta puhua näin suoraan näin herkistä asioista. Ehkäpä se kertoo jotain painavaa näiden kahden välisestä yhteydestä. Tykkäsin joskus aikoinaan ajatuksesta Minervasta ja Albuksesta parina, mutta seiskakirja pyyhki sen shipin kyllä iloisesti mennessään, samoin kuin nämä Ihmeotus-leffat (tosin kakkosleffassa en sitten kuitenkaan oikein onnistunut lämpenemään Depp!Gellertille, joten odotan innolla Mads Mikkelseniä ja hänen versiotaan. Jude Law sen sijaan on ollut alusta asti oikein vetävä ja ihastuttava, oon jäänyt ainoastaan kaipaamaan rohkeasti leikattuja kaapuja niiden jästimäisten vaatteiden tilallle), joten ihastuin tämän fikin asetelmaan todella paljon. Siis siihen, että Minerva rakastaa ja kaipaa ja Albus voisi jopa vastata Minervan tunteisiin, mutta ei anna itselleen lupaa rakastua - kenties ei edes usko pystyvänsä kunnolla enää rakastumaan. On toisaalta hyvin surullinen ajatus, että yksi ihminen voisi tuhota niin totaalisesti, ettei rakkaus olisi enää mahdollista sen tietyn ihmisen jälkeen, mutta näin fiktiossa tällainen on ihanan musertavaa, siinä murheessa on suorastaan ilo kieriskellä. Niin että lopulta minua suretti tätä lukiessa enemmän Albuksen kuin Minervan puolesta. Tahtoisin uskoa, että Minerva voi löytää onnensa vielä muualta, mutta jos tätä fikkiä peilaa canoniin, niin vähän meinaa suru kuitenkin laajeta myös Minervan puoleen. Haikeaa kaikin puolin siis, miten ihanaa! (Ja toisaalta toisaalta, mitä se Harry Potter nyt on opettajien rakkauselämästä lopulta tiennyt, ei mitään! ::))

Ihanan hienovaraisesti rusentavien tunnekuvausten lisäksi pidin paljon siitä, miten syvensit velhomaailmaa väikkäreillä ja opetusharjoitteluilla. Lisäksi käytät kieltä tosi kauniisti ja hauskan terävästi, hekotutti se että herkän tunteiden tunnustamisen ja niistä keskustelemisen jälkeen Albus voi todeta jotain sellaista kuin "voi Merlinin mörkö". ;D

Oli mukavaa kuvitella nämä kaksi uimaan! Albusta ajattelee helposti turhan eteerisenä hahmona, joten on hyvä välillä muistaa, että hänkin voi käydä uimassa arvet vilkkuen. <3

Oli myös surullisen hauskaa ja kovin inhimillistä, kuinka usein Minerva toistelee itselleen, ettei Albuksessa ja Gellertissä ole mitään järkeä. Voi Minerva! Ja voi että tämä fikin loppu, tämä on ihan täydellinen ja vetää kovin herkäksi:

Lainaus
En ollut edes huomannut, että kyyneleet olivat alkaneet valua pitkin poskiani.

Gellértinvuori.

Gellertin vuori.

Juuri se Albus oli. Grindelwald oli pitänyt huolen, ettei kukaan hänen jälkeensä pystyisi valloittamaan Albus Dumbledorea.

Kiitos tästä upeasta fikistä! Pääsisinpä vielä joskus Budapestiin katselemaan Gellértinvuorta omin silmin!
« Viimeksi muokattu: 11.07.2021 16:47:24 kirjoittanut Sisilja »
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #11 : 05.08.2021 12:27:53 »
Sisilja, kiitos ihanasta kommentista ❤️. Kiva, että valitsisit mun listauksesta just tämän.

Jude Law on Albuksena ihan huippu! Mä kans ootan, millainen uus Gellert me saadaan. Olis myös kivaa, jos Minerva sais uudessa leffassa ruutuaikaa. Ja ehkä sen myötä saatais myös lisää Albus/Minerva -ficcejä Finiin 8).

Ja Budapest on ihana! Toivottavasti kohta matkustaminen on jälleen turvallista.

Kiitos vielä ja lämmintä elokuuta ❤️!

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 750
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #12 : 31.07.2022 10:38:20 »
Juhannustoiveesi mainitsi Minerva/Albuksen ja minua kiinnosti kovasti lukea tällä parituksella jotain - ja mikäpä sen parempi kuin sinun oma ficcisi :D Albuksen suhde Gellertiin on vaikuttanut paljon siihen, että en ole osannut parittaa Albusta mielessäni oikein kenellekään muulle kuin juuri Gellertille. Tässä ficissä onnistut kuitenkin tuomaan esiin uskottavasti Minervan ja Albuksen mahdollisuudet - vaikka ne tässä vielä kaatuvatkin Albuksen omiin sisäisiin ongelmiin ja pohdintoihin. Siitä tykkään!

Tässä ficissä on hyvät lähtökohdat: ihastuttaa ajatus Minervasta Pomonan talovahtina (ihanaa myös, että he ovat niin läheisiä ja valmistuvat opettajiksi suurin piirtein samaan aikaan!) sekä väitöskirjatyö Albuksen ohjaamana. Olen aina ajatellut, että Minerva ja Albus ovat samalla tasolla älykkyyden ja ajattelukyvyn suhteen. Siksi onkin todella luonnollista, että Albus lähtee ohjaamaan Minervan väitöskirjatyötä ja heidän ystävyytensä syvenee työn aikana. Tykkäsin tämän kohdan tiiviistä kerronnasta, joka kertoo kaiken olennaisen:

Lainaus
Ensiksi puhuimme lähinnä väitöskirjastani, mutta kun kesäkuu kääntyi heinäkuuksi, tajusin, että meillä oli paljon muutakin puhuttavaa. Ja kun sateinen heinäkuu vaihtui lämpimäksi elokuuksi, huomasin olevani rakastunut.

Tuntuu tavallaan ei-minervamaiselta, että hän poimii Albuksen pienet eleet ja kosketukset ja antaa niiden vahvistaa tunteitaan. Hän on niin käytännön ja järjen nainen, että luottaa selkeisiin tekoihin enemmän kuin sanoihin :D Samalla se on luonnollista, sillä jos on johonkin jo ihastunut, sitä etsii vastaavia tunteita ja eleitä toisen käytöksestä ja sanoista. Mutta onneksi Minerva päättää kohdata Albuksen silmästä silmään, kertoa tunteistaan ja ottaa vastaan sen, mitä tulee. Se olikin kivulias keskustelu, kun Minervalle selviää asioita Gellertistä ja Albuksen taustasta. Kirjoitat sen todella kauniisti ja herkästi ja siitä aistii, miten sekä Minerva että Albus ovat ikään kuin vereslihalla, avautuvat toisilleen ja kertovat rehellisesti ajatuksiaan ja tunteitaan. Se on valtavan herkkä hetki ja kertoo Albuksesta paljon, että hän pelkää tärvelevänsä ystävyyssuhteen rakkaudella ja että vika on hänessä, hän on se tekijä, joka pilaa monet suhteet. Kamalaa :( Tässä tiivistyy tuo Albuksen tunteiden ristiriitaisuus:

Lainaus
Albus nauroi ja äkkiarvaamatta painoi suudelman korvani taakse. Säpsähdin yllätyksestä ja samoin teki Albus, joka nopeasti irrottautui minusta.

Tässä mielessä Albuksen ja Minervan suhteessa on tavallaan jotain samaa kuin Hestian ja Jamesinkin. Kamalaa kiusausta, mutta Albus sentään tajuaa, ettei voi tehdä Minervalle tuolla tavoin. Olisipa James tajunnut tehdä samoin. Loppu olikin haikean kaunis. Minervan suru on käsinkosketeltavaa ja hänen ajatusketjunsa Gellertinvuoresta oivaltava ja hyvin minervamainen. Pidän siitä, että tässä ei täysin teilata Albuksen ja Minervan suhteen mahdollisuuksia, mutta onhan tämä nyt surullista! Minerva on kuin tuomittu rakkauselämänsä suhteen, mutta onneksi hänellä sentään on hyvä ja vahva tukiverkko Tylypahkassa ja Albuksen ystävyys, jos ei muuta. Tämä jättikin vähän haikean, mutta toiveikkaan olon! Kiitos siis tästä, tämä oli hyvä ensikosketus Albus/Minervaan :)

between the sea
and the dream of the sea

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #13 : 31.07.2022 11:46:34 »
Oh olipas hieno! Pidin siitä myös että nämä kaksi ottivat asian puheeksi rohkeasti ja päättivät lopputuloksesta huolimatta yrittää pysyä ystävinä. Oon aikasemminkin ihaillut sun taitoa kirjottaan canonmaisia tekstejä eli sillee että voiskuvitellakin että näiden kahden menneisyydessä vois ollaki tällästä mutta siitä päästään vuosien varrella yli ja ystävyys on taas leppoista ja luontevaa :) minervan ja pomonan ystävyyden maininta oli myös kiva ja tuki tarinanrakennusta.

-Crys

Never underestimate the power of fanfiction

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #14 : 04.03.2023 18:06:51 »
Kiitos kommenteista, hiddenben ja Crys ❤️!

Oon tuolla aikaisemmissakin kommenttivastauksissa kertonut, että tää on yks mulle rakkaimmista omista teksteistä, joten ilahdun aina erityisen kovasti, kun joku tätä lukee ja vielä kommentoikin. Teidän ajatuksia oli tosi mielenkiintoista lukea! Jäin pohtimaan varsinkin tota hiddenbenin ajatusta siitä, mitä samaa on mun kirjoittamien Albuksen ja Minervan sekä Hestian ja Jamesin välisessä suhteessa. Musta on aina kiva pysähtyä miettimään, että kirjoitanko koko ajan yhtä suurta tarinaa; vaikka hahmot vaihtuvat, liikkeelle paneva voima on (ainakin mulla) usein teksteissä sama. Jokin oma haava tai havainto maailmasta.

Menipä nyt syvälliseksi 😅. Mut aattelen, että joskus tekstiä kirkastaa tosi paljon, jos pysähtyy miettimään, että mitä mä tällä tarinalla haluan omasta maailmankuvastani välittää, mihin havaintoon tarttua.

Kiitos vielä kommenteista ❤️!


Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #15 : 20.04.2023 19:52:58 »
Olipas tämä yksinkertaisesti ihana fici! Pelkkä otsikkokin kuulosti kiinnostavalta, ja vähänkö ihailen sitä nerokkuutta, jonka olet muodostanut Gellértinvuoren ja Gellertin vuoren välille. Siis voi että, ihan mainiota sanoilla (ja kielikuvilla) leikittelyä, ja oot yhdistänyt ne tähän tekstiin niin hyvin! Koko ajan heti alkutiedot luettuani odotin, että millainen yhteys niiden välille tulee, ja erinomainen tulikin. Dumbledore tosiaan taitaa olla kuin Gellertin vuori, jota kukaan muu ei koskaan tule valloittamaan. Surullista, ainakin Minervan osalta, ja oikeastaan Dumbledorenkin, vaikka kyseessä onkin tämän päätös ja varmasti tekee senkin "yhteistä hyvää" ajatellen. Mutta silti surullista 😅

Tää oli kyllä kaiken kaikkiaan hieno: vähän haikean surullinen mutta kaunis, ja tosi mielenkiintoinen. Tykkään tosi paljon siitä, että kirjoitat myös niistä hahmoista, joista vähän vähemmän ficejä kirjoitetaan, ja myös siitä miten kirjoitat heistä. Annat heille lisää syvyyttä ja uusia ulottuvuuksia canonia hyödyntäen, mikä on hieno taito ♥ Lopputulos olikin (varsin odotetusti) myös todella hieno. Kiitän tästä lukukokemuksesta! 
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Gellertin vuori (Minerva/Albus, sallittu)
« Vastaus #16 : 22.06.2023 11:01:03 »
Larjus,

kiitos kommentista <3!

Lainaus
Tykkään tosi paljon siitä, että kirjoitat myös niistä hahmoista, joista vähän vähemmän ficejä kirjoitetaan, ja myös siitä miten kirjoitat heistä. Annat heille lisää syvyyttä ja uusia ulottuvuuksia canonia hyödyntäen, mikä on hieno taito
Ihana kuulla! Mua sivuhenkilöt ovat kiinnostaneet alusta alkaen kaikkein eniten, en oo tainnut kirjoittaa yhtäkään ficciä golden triosta. No, keltaisessa Finissä mulla oli yks Harry/Cho -ficci, mutta se tuhoutui foorumin mukana enkä ole jäänyt sitä kaipaamaan :D. Vaikka onhan vanhoissa ficeissä nostalgia-arvo, ja olin tosi iloinen löytäessäni tulosteena ekan kirjoittamani ficin vuodelta 2002 XD. Ei saakeli, 21 vuotta sitten...

Kiitos vielä sun kauniista sanoista ja ihanaa juhannusta!