Kirjoittaja Aihe: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11  (Luettu 5425 kertaa)

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« : 20.05.2016 20:29:47 »
A/N#1: Tämä topic tulee olemaan sekalaisten originaaliraapaleideni koti, enkä lupaa minkäänlaista yhtenäistä teemaa tai linkkiä raapaleiden välille, puhumattakaan säännöllisestä julkaisusta. :D Toivottavasti täältä löytyy edes jollekin jotakin. :-*

Nimi: Ikuisia mustelmia
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: K-11
Genre: Drama, angst
Varoitukset: Viittauksia perheväkivaltaan

A/N#2: Enpä enää muista mistä idea lähti, mutta iski tahto kirjoittaa jotakin mustelmista, jotka ovatkin ikuisia, ja tämä syntyi (näin kauniin kevätpäivän kunniaksi). Osallistuupi Vuosi raapalehtien V -haasteeseen.


Ikuisia mustelmia

Mustelmat eivät ole ikuisia, ne sanovat.

Ne eivät tiedä niistä, jotka näkee itse, vaikka ne eivät ole siinä. Niistä, jotka tuntee, vaikka ne on aikaa sitten parantuneet.

Ne eivät tiedä millaista on sävähtää kosketusta, jonka pitäisi sattua, vaikkei se satu. Millaista on peitellä käsivarsia pitkin hihoin pelkästä tottumuksesta.

Ne eivät tiedä kuinka kamalaa on tulla tyhjään kotiin ja pelätä, että siellä onkin joku, vaikkei se ole ollut siellä enää vuosiin. Kuinka kamalan vaikeaa on pitää turvotus alhaalla ja meikata todellisuus piiloon.

Ne jotka väittävät, etteivät mustelmat ole ikuisia, eivät tiedä, että jotkut niistä ovat. Vaikka ne paranevat, ne eivät katoa.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2016 17:58:18 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #1 : 21.05.2016 17:57:48 »
Lupa, kiitos kaunis kommentista. :-* Itsellä on aina kauhean pinnallinen olo, kun kirjoittaa jostain näin synkästä ja raskaasta aiheesta ilman pienintäkään kokemusta, joten on mukava kuulla, ettei tämä vaikuttanut ainakaan siihen suuntaan mitenkään teennäiseltä tai tekotaiteelliselta. Rakenne tosiaan oli (allekirjoittaneen tapauksessa) paljon tavallista harkitumpi, hyvä, että se toimii. :)

*

Nimi: Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama, (kevyt) angst

A/N: En oikein itsekään tiedä mitä mieltä olisin tästä. Vuosi raapalehtien V -haastetta täytän tälläkin.


Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Sinä makasit hiljaa ja katsoit kattoon. Yritin lukea ilmeestäsi mitä ajattelit, missä mielesi seikkaili, mutten saanut siitä irti mitään. Sinä, jota rakastin eniten, jonka katseista olin vuosien saatossa oppinut lukemaan kaiken, makasit siinä niin ilmeettömänä, että minun teki pahaa.

Suljit silmäsi. Hetken olin varma, ettet avaisi niitä enää.

Mutta sinä avasit. Ja sinä katsoit suoraan minuun tavalla, josta tiesin, että todella näit minut. Olin näkevinäni elon pilkahduksen katseessasi ja olin varma, että suupielesi nytkähti ylöspäin. Vain aavistuksen.

Nostit katseesi takaisin kattoon. Seuraavalla hengenvedolla olit jälleen jossain kaukana, ilmeettömänä, ja minä katselin sinua seuranani vain varjo siitä toivosta, jonka olit herättänyt.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2016 18:00:33 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #2 : 06.06.2016 09:30:33 »
Nimi: Värikynämuurahaisia
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama

A/N: Levoton aamupäivä ja hivenen ajatuksenvirtaisuutta. Vuosi raapalehtien V.


Värikynämuurahaisia

Hän katsoi hiljaisena pöydällä teennäisen viattomasti oleilevaa kumipurukasaa. Kasa oli yllättävän suuri, ehkä jopa ennemmin keko kuin kasa ja pää kallellaan hän tutkaili sen seasta pilkistäviä harmaanjämiä.

Ainakin viisikymmentä harmaansävyä omaava purukeko, jolta puuttui rakentajansa. Hänen mieleensä nousi kuva teroittimeen katkenneista värikynän teristä. Pinkki, keltainen, vihreä, sininen, lila. Kaiken värisiä värikynänteriä ja niistä kaiverrettuja muurahaisia.

Värikkäät muurahaiset kipittämässä keossa ristiin rastiin, etsimässä lisää kuminpuruja rakennustarpeiksi. Kirkkaat väripisteet keskellä lukemattomia harmaansävyjä.

Hän nojasi selkänsä seinään ja sulki silmänsä. Keko hänen mielessään kasvoi ja kasvoi, ja värikkäitä muurahaisia tuli aina vain lisää. Eriväristen muurahaisten kirjavat jonot pois keolta ja takaisin, aina silmänkantamattomiin.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017 21:02:13 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #3 : 09.06.2016 19:57:08 »
Nimi: Tylsät veitset
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama

A/N: Töissä saa välillä typeriä ajatuksia. Vuosi raapalehtien V.


Tylsät veitset

Leikkaan salaattia ja kuuntelen jorinaa, joka hukkuu säännöllisesti salaattikerän sisään. Veitseni ovat olleet teroittajalla ja nyt saan kuunnella millaista siellä oli.

Nielen huokaukseni ja nostan pilputun salaatin salaattikulhoon. Jätän veitsen leikkuulaudan reunalle ja otan käteeni pienemmän teräaseen. Kuuntelen vain puolella korvalla laudan reunalla edelleen jorisevaa veistäni. Kädessäni oleva tomaattiveitsi vastailee sille yhtyen tämän mielipiteeseen, teroittaja oli jälleen tehnyt hyvää työtä. Aiempi teroittaja oli saanut valituksia veitsiltäni, joten minun oli pitänyt etsiä uusi. Nyt veitseni eivät muusta puhukaan kuin uudesta teroittajastaan.

”Nyt leikkaa sitten hyvin”, murjaisen sopivaan väliin ja saan veitseni hiljenemään kiusallisesti. Näin teräviksi kapineiksi veitseni osaavat sitten olla tylsiä.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017 21:02:24 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #4 : 10.06.2016 16:44:15 »
Nimi: Turvallista siipikarjaa
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama, kevyt humor

A/N: Taas näitä väsyneen työpäivän aikana päähän pälkähtäneitä ajatuksia. Vuosi raapalehtien V.


Turvallista siipikarjaa

”Turvallinen siipikarja”, 7-vuotias Meri aloitti pohtien ja rypisti kulmansa niin kurttuun kuin pieni tyttö vain saattoi. Hymyilin tytölle rohkaisevasti odottaessani miten tämä jatkaisi.

”No siis… Siipikarjan täytyy tarkoittaa lentäviä lehmiä, koska tavallisilla lehmillä ei ole siipiä”, Meri tokaisi kuin latelisi faktoja pöytään.

”Eli jotkut lehmät osaavat lentää?”

”Joo! Isi puhuu niistä välillä. Paljon kummallisia asioita tapahtuu, kun lehmät lentää, että ehkä niitä pidetään hihnassa, ettei ne lennä ja sekoita kaikkea”, Meri jatkoi pohtien. Pidin vaivoin hymyni kurissa.

”Onko lehmillä turpa?” tyttö kysyi kohta hiljaa, tutut uurteet pienellä otsallaan. Nyökkäsin. Meri nyökkäisi itsekseen kuin hyväksyen vastaukseni.

”Eli ne on turvallista siipikarjaa.”
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017 21:02:35 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #5 : 07.07.2016 15:23:36 »
Tämä topic on ollut mulla välilehdissä auki jo hävettävän pitkään, vaikka olenkin välillä vähän silmitellyt täältä joitain rapsuja, joten josko nyt sitä sitten voisi jättää ihan puumerkkinsäkin tänne. :D Kommentin laadusta tai pomppivuudesta en sitten kyllä mene vannomaan... :'D

Ikuisia mustelmia
Hyrrr, kamala aihe ja ihanan kamala teksti. Tämä on kyllä oikeasti tosi hyvin rakenneltu, kun tuossa on nuo samantyyliset lauseet keskellä ja sitten eka ja vika on ihan erilaisia. Sitä jotenkin kiinnittää tarkemmin huomiota niihin sanoihin, kun ne on jäsennelty tuolla tavoin, eikä vain kirjoitettu kaikkea putkeen. Tähän myös sopi tuollainen lievä puhekielinen ote (esim. Niistä, jotka tuntee, vaikka ne on aikaa sitten parantuneet. ja tuo se-sanan käyttö viitteenä ihmiseen), koska se teki tästä jotenkin helpommin lähestyttävän. Jotenkin tavallisemman ja arkisemman, kun ei ihan koko teksti ollut puhtaasti kirjakielellä.

Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
Tekstejä, joissa käytetään sinua ei näekään niin kovin paljoa, joten tämä oli siinä mielessä aika jännä tuttavuus. Tämä oli jotenkin kyllä tosi vaikea ainakin mulle, koska en ole ihan varma, tajusinko mä mitä sä hait tällä takaa. Tiedän kyllä tuon tunteen, kun tuntuu, ettei toinen ihminen näe itseä, joten voin vain kuvitella, kuinka helpottavaa se on ollut kertojalle, kun tuo toinen oikeasti näkee hänet. Ilmeisesti tässä sitten on jonkinlainen semi-yksipuolinen ihastus kyseessä, ja ihastunut osapuoli on nyt sitten tämä kertoja, joka olettaa tuosta hymystä, että tämä toinenkin pitää hänestä? Tai sitten olen ihan hakoteillä (ei olisi kyllä eka kerta)... Mielenkiintoinen, mutta hämmentävä raapale kylläkin. :D

Värikynämuurahaisia
Vähän lisää hämmentäviä rapsuja, koska 50 shades of gray kumipurukeko ja värikynän teristä muurahaisia... Joko mä olen liian väsynyt, liian hidas, tai sun symbolismi on vaan liian vaikeaa mulle (tai sitten tässä ei edes ole mitään sellaista), mutta tämä ei nyt oikeasti ihan aukea mulle... :'D Jotenkin tästä kertojasta tuli kyllä vähän lapsenomainen fiilis mulle, ehkä ihan vain jo senkin takia, että tämän mielikuvitus muutti ihan tavallisen kumipurun muurahaiskeoksi ja värikynien katkeilleet terät muurahaisiksi.

Tylsät veitset
Tästä nimestä tulee kyllä ihan mieleen Hobitin 'Blunt the Knives' (joka muuten soi just nyt päässäkin, thanks to this title :D). Ahaaaa, kyse olikin sitten vähän toisenlaisesta tylsyydestä! :'D Täytyy kyllä myöntää nyt, että tämä topic on hiukkasen erikoisempi kuin kuvittelinkaan. Ei sillä, ihan kivaa vaihtelua, ei sitä aina tarvitse olla niin vakavasti otettavaa settiä, mutta jotenkin jännää, kun tuo ensimmäinen oli niin vakava ja sitten nämä loput ovat jotain ihan muuta. Tässä oli kyllä hieno oivallus tuo, että jorina hukkui salaatinkerän sisälle, naurahdin ehkä lievästi. :D Muutenkin nämä veitset kuulostavat todellisilta juoruakoilta! :D

Turvallista siipikarjaa
Tälle mä olenkin nauranut jo joskus aiemmin, ja nauran edelleenkin, koska turvallinen siipikarja olikin jotain ihan muuta kuin mitä aluksi ajattelisi. :D Ihana pieni tapaus tämä Meri kyllä! <3 Merin logiikka on kyllä täysin aukotonta, koska karjalla tarkoitetaan usein juuri lehmiä ja siipi-etuliite viittaa siivellisiin eli lentokykyisiin tapauksiin, joten siipi + karja = lentävät lehmät. :D Turvallisen kohdalla logiikka on myös aivan täysin pettämätöntä, koska turvallisilla eläimillä ON turpa. :D Suomen kieli on oikeasti ihan loistavaa, kun ei tällaiset sanaleikit onnistuisi muilla kielillä! :D

Kiitoksia siis näistä jännistä pätkistä, pitänee seurailla jatkossakin, mitä kaikkea jännittävää sä pistät tähän topiciin. (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #6 : 08.07.2016 17:56:26 »
Lilla, oi ihanainen, kun piristit kommentillasi. :-* Mä jo vähän ruodin noita yksittäisiä rapsuja sulle irkin puolella, joten ei niistä sen enempää. Edelleen on varsin ihastuttavaa, miten olet etsinyt mun tajunnanvirtaraapaleesta symbolismia, vaikka tietääkseni sitä ei siellä tosiaankaan ole. :D Mutta niin, kiitos kaunis, kun jaksoit kommentoida ja vielä kaikkia erikseen. <3

*

Nimi: Vieläkö muistat
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Haikea drama, kevyt angst

A/N: Tämä lähti liikkeelle pitkäaikaisen väsymyksen ja hetkellisen mielipahan nostattamista kummallisista ajatuksista. Vuosi raapalehtien V ja Teelusikan tunneskaala (katkeruus).


Vieläkö muistat

Pieni tyttö istui ikkunan alla, odotti ajovalojen halkaisevan pimeän.

Pieni tyttö peiton alla, istui, nuokkui pää painuksissa, pelosta, väsymyksestä, mistä lie. Odotti, että tulet kotiin, raadoit monta tuntia keskellä yötä.

Pyysit paljon pieneltä tytöltä, ettei tarvitsisi tulla hiljaiseen kotiin, vaan olisi joku odottamassa.

Pimeässä pieni tyttö pelkoansa niellen kiltisti odotti, koska sinä pyysit. Antoi lempeiden unien vaihtua painajaisiin, valveuniin, koska sinä halusit.

Sinä arvostit sitä silloin, etkö vain? Et unohdukseen antaisi vaipua pienen tytön suurten ponnistusten, tämän istuessa pimeässä yksin vailla tukea ja turvaa.

Et itsekkäästi pyytäisi ja ennen aamua unohtaisi, ethän?

Vieläkö muistat, mitä kaikkea pyysit, kun olin pieni?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017 21:02:50 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #7 : 22.01.2017 11:12:57 »
Nimi: Pinnan alla
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama, fluffy

A/N: Saatoin vähän tunteellistua. Vuosi raapalehtien VI ja Fluffy10 #2.


Pinnan alla

Me istuttiin kahdestaan laiturin päässä ja kuunneltiin toisilleen huutavia lokkeja. Heiluttelin jalkojani vedessä ja katsoin huvittuneena miten sinun pitkäksi hujahtaneet jalkasi näyttivät jatkuvan veden alla ainakin kilometrin.

"Muistatko, miten sun jalat ei yltäneet laiturilta veteen?" kysyin kiusallani ja vilkaisin sinun sivuprofiiliasi. Pyöräytit silmiäsi tavalla, jolla vain ylikasvanut pikkuveli voi, ja reaktiosi kirvoitti minusta ilkikurisen virneen.

"Vielä hetki sitten olit niin pieni ja nyt oot muka aikuinen."

"Lain mukaan nyt ainakin", vastasit ajatukset selvästi jossain muualla. Piirsit oikealla jalallasi ikuisuuden kahdeksikkoa pinnan alla.

"Mikä on?" kysyin viimein, kun olin kuunnellut hiljaisuuttasi tarpeeksi pitkään. Loit minuun katseen, jollaista en ollut saanut sinulta enää vuosiin: punnitsit mielessäsi kannattaisiko koettaa valehdella vai ei.

"No kun minä luulen", aloitit hiljaa. Oikea jalkasi antoi vasemmalle vuoron jatkaa vedenalaista kahdeksikkoa. "Minä luulen, että minä tykkään pojista."

Katselin hiljaisena jalkasi piirtoliikettä, kunnes et enää pystynyt jatkamaan. Nostin katseeni kasvoihisi, toinen suupieleni nousi väkisin, kun jännitit niin paljon. Kaikista ihmisistä jännitit juuri minua.

"Ne on suurin osa sitten aika törppöjä." Puhalsit keuhkosi tyhjäksi mahdollisimman hiljaa ja hienovaraisesti, ja minä koetin olla hymyilemättä liikaa.

"No parhaathan on homoja." Minun oli pakko nauraa keveälle tokaisullesi. Nauruni ei katkennut vielä silloinkaan, kun puolta päätä pidempänä vedit minut kainaloosi.

"Selkeästikin, kun säkin kerran."
« Viimeksi muokattu: 27.01.2017 21:03:06 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #8 : 17.06.2017 23:13:38 »
Nimi: Sängynalusmöröistä ja yövaloista
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama

A/N: Pitkästä aikaa kirjoittelin kodittoman raapaleen ja päätin taas nostaa tätäkin topicia. Kasvata puu -haaste (aiheella pelkojen kohtaaminen) ja Vuosi raapalehtien VI.


Sängynalusmöröistä ja yövaloista

Matilda on kuusivuotias, joka pelkää pimeää ja sängynalusmörköjä. (Vaatekaapin möröstä hänen ei tarvitse huolehtia, sillä hänen vaateensa ovat lipastossa, jonka laatikot ovat niin pienet, että niihin mahtuvia mörköjä ei tarvitse pelätä.) Yleensä isi tarkastaa Matildan sängynalusen ja lukee iltasadun, sekä jättää yövalon palamaan siltä varalta, että Matilda herää yöllä.

Tänään isi ei ole tekemässä sitä kaikkea, joten Matildan pitää olla Iso Tyttö. Pestyään hampaat huolellisesti Matilda seisoo huoneensa ovella tuijottaen tiiviisti sänkyään. Aivan sängyn päällä oleva kattolamppu luo sängyn alle tumman varjon, ja ilman isin läsnäoloa Matildaa jännittää.

Rohkaistuaan itseään tarpeeksi Matilda kipittää sänkyyn – hän hyppää varmuuden vuoksi viimeiset sentit, ettei sängynalusmörkö ehdi tarraamaan häntä nilkasta. Sängyssä Matilda nappaa Jänön tiukasti kainaloonsa. (Jänö on todellisuudessa pitkäkorvainen kirahvi.) Vapaalla kädellään hän kaivaa tyynyn alta taskulampun, jonka isi on sinne jättänyt varmuuden vuoksi.

Matilda vetää puhisten keuhkonsa täyteen ilmaa ja napauttaa taskulampun päälle. Sitten, Jänöä tiukasti itseään vasten rutistaen – hän kumartuu sängyn reunan yli katsoakseen sängyn alle. Kurkistus on pikainen, ja sydän pamppaillen Matilda suoristautuu. Mitään ei näkynyt.

Jänö edelleen rintaa vasten painettuna Matilda nousi sängystään. Oli aika sammuttaa kattovalo. Oven vieressä olevaan pistorasiaan Matilda koettaa aikansa saada sitä samaa yövaloa, jonka isi hänelle aina jättää. Kun Matilda ei saa sitä paikoilleen, hän päättää pärjätä ilman.

Rohkeasti hän sammuttaa kattovalon ja suuntaa taskulampun valossa takaisin sänkyyn. (Jälleen hän hyppää viimeiset sentit, vaikkei sitä koskaan kenellekään myöntäisikään.)Päästyään hyvin peiton alle Matilda katsoo Jänöä taskulampun valossa, ja lupaa sammuttaa valon ihan kohta. Onhan hän Iso Tyttö.

Aamulla isi löytää Matildan vierestä himmeänä palavan taskulampun.


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 543
  • 707
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #9 : 18.06.2017 13:59:46 »
Moikka! Kommentoi nuo muut myöhemmin ja nyt nappaan ruodittavaksi Sängynalusmöröistä ja yövaloista (S). Tulin siis Kasvata puu-haasteen tiimoilta ja mitä katselin, niin jänniä ovat varmasti muutkin raapaleet!

Itsekin sängynalusmörköjä pelänneenä tämä oli kyllä kaikinpuolin hauska teksti. Olihan tunnelma jännittynyt, mutta minusta oli hienoa, miten Matilda suoriutui tehtävästä. Matildan jännittäytyneisyyden pystyi aistimaan ja niin pois päin. <3 Jänö, joka olikin kirahvi, oli hauska yksityiskohta. Jäin kyllä vähän ristiriitaisiin fiiliksiin siitä, että osa oli laitettu sulkuihin. Pidin sisällöstä, mutta jotenkin sulut taas itsessään jotenkin tökkivät, vaikka en olekaan niitä vastaan (ja olen itsekin käyttänyt).

Lopetus oli kanssa tosi huippu. Pidin siitä, että taskulamppu oli sitten kuitenkin jäänyt päälle, mutta olihan Matilda jo ollut Iso Tyttö, kun oli itse päässyt sänkyyn ja kurkannut sängyn allekin, vaikka ne viimeiset sentit pitikin hypähtää.

Kiitos siis tästä ja palailen taas jossain vaiheessa muidenkin raapaleiden pariin (vaikka siinä voikin kestää)!

Ps. Tajusin just, että nillitin suluista ja käytin kahdesti niitä kommentissa u___u mutta kun, jotenkin en päässyt sisään niihin, vaikka sisällöstä tykkäsin, vaikka en osaakaan selittää, mitä haen takaa. Ehkä se on se, kun ne on keskellä kappaletta, eikä erikseen tai lopussa. Makukysymyksiä, koska varmaan joskus olen tykännyt näinkin, enkä kyllä nytkään epätykkää.
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #10 : 19.08.2017 16:42:43 »
Odo, ensinnä kiitos kaunis kommentista. <3 Tuo sulkeiden käyttö oli sellainen tyylillinen kokeilu, ymmärrettävästi toisia miellyttää ja toisia ei. :D Ja Matilda oli joo Iso Tyttö, vaikka se taskulamppu jäikin päälle - olihan hänellä yleensä kuitenkin yövalo, jota ei itsekseen saanut seinään, joten sallittakoon taskulampun unohtuminen päälle. Rohkea neiti oli silti. <3

*

Nimi: Kaikenlaisia kauhukuvia
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Drama (tajunnanvirta-ish), fluffy

A/N: Jostain syystä lähdin nostalgisoimaan omituisia hetkiä. Vuosi raapalehtien VI ja Fluffy10 #2.


Kaikenlaisia kauhukuvia

Se  antaa ajan suhteellisuudelle aivan uuden merkityksen, kun istuu tuntikaupalla puolitäydessä linja-autossa matkalla tapaamaan itselle uutta ihmistä.

Minuutit valuvat hi-taas-ti, ja mielessä ehtii käydä monen monta ajatusta, joista suurin osa on kauhukuvia ja loput, no, kysymyksiä, jotka kyseenalaistavat itsessä kaiken. Yhdenlaisia kauhukuvia ovat siis nekin.

Mutta kun toisen viimein kohtaa, ei voi kuin halata ja hihittää – paljon. Voi yhtäkkiä puhua tuntikaupalla asioista, jotka ovat yhteisiä, ja asioista, joista haluaa yhteisiä. On kuin olisi tuntenut jo vuosia, ja mieli alkaa oitis muovata muistoja siitä, mitä olisi voinut olla. Mutta ei ikinä ollut.

Kai se on rakkautta ensisilmäyksellä, vähän perinteistä vähemmän romanttisesti.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2017 18:32:23 kirjoittanut Saappaaton »


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Ikuisia mustelmia ja muita raapaleita, K-11
« Vastaus #11 : 16.09.2021 21:22:25 »
Hei! Nappasin tän kommenttikampanjasta koska voih, se sun uudempi originaalirapsutopa on niin mun mieleen joten aattelin että tääkin varmasti iskee, vaikka onkin vähän vanhempi.

Ja jo tuo eka rapsu todisti että kannatti napata tää koska ah ja voih. Parisuhdeväkivalta on vaikea ja kamala aihe, mut onnistuit tiivistämään osan siitä tuohon raapaleeseen ihan täydellisesti. On meinaan aivan totta, että vaikka mustelmat paranis keholta, ne ei parane mielestä, ja vaikka muut sanoo että se kipu ei ole ikuista, siitä on hirveen vaikea päästä yli - jos pääsee ollenkaan. Erityisen hieno oli tää:

Lainaus
Ne eivät tiedä millaista on sävähtää kosketusta, jonka pitäisi sattua, vaikkei se satu.
koska siis, tää on niin totta. Tuollaisten kokemusten jälkeen ihmisistä tulee usein tosi arkoja ja sitä pelkää ihan kaikkea kosketusta, kun on tottunut siihen väkivaltaan ja ajattelee et normaalienkin kosketusten pitäisi sattua. Kuvasit tätä aihetta muutenkin tosi aidosti ja pääsit kertojan pään sisään selkeästi tosi syvälle.

Toi Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa sitten, tykkäsin siitäkin ja se herätti hirveesti kysymyksiä, lähinnä että mistä tässä on kyse. Tääkin oli hirveen aito ja tykkäsin siitä miten se jäi vähän auki, eikä lukija tiedä mitä kertojan rakastetun päässä liikkuu, koska ei toi kertojakaan taida tietää. Pettääkö kumppani ja näyttää siksi ilmeettömältä koska ei haluais olla siinä? Vai onko kumppanilla joku kriisi? Kinda ajattelen että ehkä tolla kumppanilla on joku jäätävä dissosiaatio päällä, kun tästä tuli niin vahvasti tunne nimenomaan siitä et kumppani ei oo läsnä. Mutta oikeesti, en ymmärrä miten pystyt niin hyvin luomaan näin vähillä sanoilla tällasia kohtauksia, jotka pystyy oikeesti näkemään ja tuntemaan. Oot ihan mielettömän taitava.

Värikynämuurahaisia, onpa ihana otsikko! Mun hölmöt aivoni heti ottivat kaiken tosi kirjaimellisesti ja aloin ajatella että kertoja ilman muuta ihan tosissaan näkee niitä muurahaisia ja sillä on psykoosit tulilla - mut joo, ehkä enemmän ajoit takaa vain sellaista hetkeä jona mielikuvitus lähtee laukalle kun on tylsää. Tai en tiiä, voihan ton tulkita molemmilla tavoilla! Hyvin samaistuttava tää oli, mäkin erityisesti lapsena aina tylsistyessäni aloin kelailla ihan ihme juttuja, just tän kaltaisia, ja tää oli mukavan hauska ja pirtsakka tuon angstin jälkeen.

Eiiii toi seuraava, ihan sika hauska! :--D Ajattelin eka et toi veitsien jorina on vaan joku metafora sille äänelle mitä ne pitää kun ne leikkaa sitä salaattia, mut ne puhui oikeesti ja mietin et mitä häh miks, mut sit tuo loppu - ne ei nauraneet kertojan vitsille ja kertojan mielestä ne onkin sit ihan eri tavalla tylsiä kuin ennen reissua teroittajalle. Ai jummi miten nerokasta, oikeesti mistä oot hommannu sun mielikuvituksen, haluun samaa kamaa!

Turvallinen siipikarja - oh, more puns, I see! Heti kun siinä puhuttiin lehmistä mä näin mihin tässä oltiin menossa, lol, ja siis tää oli kans tosi hyvä ja hauska, samaa settiä kuin edeltävä, mut tiiätkö sen tunteen kun kuulet jonkun tosi höpsön puujalan ja oot sillee "elä nyt viitti", mulle tuli tästä sama, mut sehän vaan tarkoittaa että puujalka on onnistunut. En tienny et puujalkavitsejä voi kirjottaa raapalemuotoon, mut sä oot tehnyt siitä uuden taiteenlajin ja elän sille. Puujalat best, tosin onks lehmillä turpa?

Vieläkö muistat - oi ei, tää oli surullinen. En oikein osaa sanoa mitään, koska se iski liian syvälle ja samaistuin siihen liikaa. Hieno se on. Paljon tunnetta. Mutta. Yhyy.

Voi tuo Pinnan alla! Mulle tuli ihan hirveen hyvä mieli ja lämmin olo. Ihana kesäinen fiilis ja ihanan pehmoista sisarusrakkautta! Tässä oli hieno näkökulma kaapistatuloon, kun käsiteltiin sitä tuon vanhemman sisaruksen kautta, jolle asia tunnustettiin. Kaikki propsit tuolle kertojalle, kun ei tehnyt asiasta numeroa, sanoi vain että pojat on sitten törppöjä, hirveen suloista ja yhyy, sulan tänne. Kaikki pienet homot ansaitsisi tuollaisen sisaruksen! ;__;

Sängynalusmöröt ja yövalot oli kans tosi lutunen, musta on aina kivaa lukea tekstejä pikkulasten näkökulmasta, ja itse asiassa muuten tykkäsin noista suluista, koska niillä tuntui tässä tarinassa olevan merkitys, tai en tiiä, noi kaikki sulkuihin jääneet virkkeet olivat vähän sellasia sivuhuomioita ja jotenkin noi sulut korosti sitä aspektia. Ja toi sänkyyn hyppääminen oli kiva toistuva yksityiskohta ja jotain mitä oon itsekin harrastanut lapsena samasta syystä, haha. Ihan on ymmärrettävää jättää valo palamaan kun ei ole isiä suojelemassa möröiltä, Matildaa Isommatkin Tytöt nukkuu välillä valon kanssa! Ihana söpö Matilda, tui <3

Tuo vika vois olla raapale mun omasta elämästä. Hirveen nokkelaa pohdintaa tuo että noi kyseenalaistavat kysymykset on kans kauhukuvia, koska tottahan se on. Onneks kauhukuvat eivät tulleet toteen, ainakaan vielä! Ja on ihan parasta tavata joku jonka kanssa klikkaa niin hyvin että juttua senkus vaan virtaa

Kiitos tästä raapaleketjusta kovasti, oot kyl huiman hyvä kirjottaja, en voi kuin ihailla ja nostaa hattua oikein oikein korkealle! <3
leipää ja perunasoppaa