Kirjoittaja Aihe: 3 h + k, S  (Luettu 1309 kertaa)

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
3 h + k, S
« : 27.08.2021 10:23:21 »
Nimi: 3 h + k
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S

A/N: En ole pitkään aikaan kirjoittanut mitään, pitkään pitkään aikaan ei edes tuntunut siltä, että kirjoittaisi. Sitten sain ajatuksen, joka sai muhia viikkotolkulla takaraivon syövereissä (tiedättehän, siellä missä on sammiolliset melankoliaa, eksistentiaalista ahdistusta ja muuta positiivista). Sitten sain toisen ajatuksen (joka ei ole vielä ehtinyt muhia montaa viikkoa, joten se ei ole täysin kypsä). Eilen tartuin ensimmäiseen ajatukseen ja kirjoitin siitä raapaleen. Jonain päivänä (toivottavasti lähitulevaisuudessa) toinen ajatuskin kypsyy ja pääsee raapaleeksi asti. Sitten voin sanoa, että tämä on kokoelman alku. Jos ja kun joskus saan kirjoitettua toisen ja mahdollisesti jopa kolmannen, ehkä neljännenkin raapaleen, ne eivät tule jatkamaan samaa tarinaa.

A/N2: Lasketaanko A/N raapaleeksi, jos siinä on tasan 100 sanaa?


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #1 : 27.08.2021 10:25:33 »
Ikäraja: S
Genre: slice-of-life pienellä lisätwistillä
Oiko-/läpiluku: FractaAnima



Viisi sekuntia on pitkä aika

Viisi sekuntia on pitkä aika seisoa pimeässä. Asunnon ikkunattomaan kylpyhuoneeseen pimeys takertuu erityisen tiukasti, eikä mikään pääse häiritsemään sitä. Ei edes kaupunkiyön kelmeäksi värittävä valosaaste.

Viidessä sekunnissa hän ehtii helposti kävellä kylpyhuoneen poikki, pimeässäkin, reitti on tuttu. Aika alkaa katkaisimen naksahduksesta.

Yksi. Kaksi.

Puolitoista askelta eteenpäin ja sivuaskel oikealle, ettei polvi kolahda pesukoneen aukinaiseen luukkuun.

Kolme. Neljä.

Vielä muutama nopea askel ja vasen käsi tuntee altaan viileän posliinipinnan. Hana löytyy kuten ennenkin, vesi saa kohista sormille, kunnes lämpötila on sopiva.

Viisi.

Hän kumartuu huuhtelemaan kasvojaan juuri, kun kattolamppu räpsähtää päälle. Valon syttyessä hän ei huomaa, että hänen peilikuvansa ei kumarru.


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #2 : 27.08.2021 11:29:15 »
Ai kauhee. Ja sanon siis ai kauhee positiivisimmassa mahdollisimmassa merkityksessä. Toi lopun peilikuvajuttu oikeesti creeped me out. En tiiä tiiätkö sellaista sarjakuvapiirtäjää ku Junji Ito, mut tästä tuli tosi samanlaiset fiilikset ku sen lyhytsarjakuvista. Ne alkaa usein sillee et tapahtuu jotain normaalia ja sit viimesessä paneelissa näkyy jotain tosi häiritsevää, ja sä teit saman mut tekstimuodossa, mikä hämmästyttää mua koska pelkillä sanoilla ei voi käyttää mitään visuaalisia tehokeinoja mut silti toi vika virke legit säikäytti mut niin et sydän hyppäs kurkkuun.

Se aivojen synkkä kolkka on ikävä paikka, mut sieltä saa kyllä parhaat ideat, ja toivonkin kovasti että loput ideasi kypsyvät raapaleiksi asti. Ei siis paineita, mut tää oli jo niin perhanan iskevä että jos kirjoitat lisää, oon kyllä heti lukemassa oli ne mitä genreä tahansa. Myös toi että yrittää päästä vessaan ennen kuin valo syttyy päälle oli hauska juttu, koska sen voi joko ottaa niin että päähenkilö yrittää vältellä peilikuvaansa koska se tekee karmivii juttui tai että sillä vaan on elämässä niin vähän sisältöä että sitä sit laskee sekunteja (mikä on samaistuttavaa, lol).

Mut siis, kiitos tästä ja toivottavasti saat kiinni kirjoittamisesta koska kirjoittaminen on kivaa ja sun tekstiä lukis mieluusti vaikka romaanillisen. <3
leipää ja perunasoppaa

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 610
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #3 : 27.08.2021 11:58:23 »
Tosi mukavaa, että oot pitkästä aikaa saanut kirjoitettua! Eihän kirjoittamattomuudessakaan toki mitään väärää ole, niitä kausia on varmasti kaikilla, mutta onhan se kiva jos pitkän tauon jälkeen alkaa ees vähän inspaa 😊 Mulla on kans toi sama et ideoiden pitää yleensä hautua mielessä hyvä tovi ennen kuin niitä sitten voi edes alkaa kirjoittaa.

Lainaus
A/N2: Lasketaanko A/N raapaleeksi, jos siinä on tasan 100 sanaa?
Voidaan laskea :P Kaikki kotiin päin!

Mut joo, ite raapaleeseen. Mä tykkään tosi paljon slice of lifesta ja kaikesta semmosesta tavallisesta ja arkisesta, joten tämäkin oli mukava luettava. Heti alusta alkaen jäin kans miettimään, että mikähän se pieni lisätwist oikein onkaan. Raapaleen sisältö tuntui tosi tutulta ja siihen oli helppo päästä mukaan. Viisi sekuntia tuntuu pitkältä ajalta, mutta tätä lukiessa aika tuntui jopa pysähtyvän, niin ainakin mä tämän raapaleen hetken ihan upposin. Unohduin myös hetkeksi tuumimaan sitä, miten pimeässä ja hiljaisessa (vaikka just vessassa) oleminen on tosi rauhoittavaa. Hyvä paikka nollata mieltään ja lepuuttaa aisteja vaikka työpäivien jälkeen. Silloin kyllä viisi sekuntia tuntuu lyhyeltä ajalta :D

Ja uuu toi loppu ♥ Rakastan kauhua ja se onkin oiva lisätwistin arkeiluunkin. Ja just tollee kivasti vain lopussa ihan pienesti, vähän niin kuin vedetään matto lukijan alta yhtäkkiä eikä jäädä selittelemään mitään. Mut selittelyllä se tunnelma yleensä latistuisikn.

Hirveesti tsemppii kirjoittamiseen, toivottavasti saat tästä kokoelman aikaiseksi 😊
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #4 : 27.08.2021 13:46:27 »
Samaistun sun takaraivoon, kuulostaa tutulta :D Mutta jos sieltä tulee tällaista tavaraa ulos, niin hyvä vaan! Tämä nimittäin oli kovin kiva. Nätisti ja tunnelmallisesti kirjoitettu ensinnäkin, ja toisekseen tykkäsin myös tuosta muotoilutavasta, että siellä oli välissä kursiivilla nuo sekunnit. Tuo laskeminen toi tähän vähän sellaisen painostavan tunnelman. Mä myös samaistun tämän karmivuuteen tosi paljon, tämä aikuinen akka nimittäin on jäänyt jonnekin leikki-ikäisen tason tienoille ja pelkää ihan tosissaan pimeää :D Mua alkoi ahdistaa jo tämän raapaleen alussa, ja siihen vielä tuo laskeminen ja karmaiseva loppu, niin ah, täydellistä arkikauhua. Tuo viimeinen lause oli loistava, tuli oikein sellainen hui/hyi-sekainen muljahdus vatsassa. Nurinkurisesti myös rakastan kaikkea karmivaa ja ahdistavaa, joten tämä oli aivan loistavaa kauhua, paineli kaikkia oikeita nappeja :D Tykkään juuri tällaisista kauhukertomuksista, joissa lopussa tulee joku tuollainen karmiva paljastus, joka saa vatsalta putoamaan pohjan ja sydämen muljahtamaan.

Lainaus
Asunnon ikkunattomaan kylpyhuoneeseen pimeys takertuu erityisen tiukasti, eikä mikään pääse häiritsemään sitä. Ei edes kaupunkiyön kelmeäksi värittävä valosaaste.
Tässä oli erityisen kaunista kuvailua! Pidin siitä että pimeys takertui tiukasti, se on hirmu samaistuttava ajatus. Kaupunkiyön kelmeäksi värittävä valosaaste taas on tosi nokkelasti muotoiltu ja hirmu kaunis ja tunnelmallinen tapa kuvata, miltä yö kaupungissa olevassa asunnossa näyttää.

Tykkäsin hurjasti, kiitos lukukokemuksesta! Jään kärkylle niitä muita neronleimauksia odottamaan :P

bannu by Ingrid

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 785
  • Not killing people is really hard.
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #5 : 27.08.2021 14:33:53 »
Ooh olipa kiva että vinkkasit tän, koska en ehkä muuten olis tähän tarttunut! Tällä on kyllä mielenkiintoinen otsikko, mutten ehkä olisi siihen ihan ilman tällaista vinkkausporkkanaa tarttunut. Tämä oli tosi nopsa lukea ja mielestäni kivasti jaoteltu lukemisen helpottamiseksi, ei ollut ollenkaan raskasta tarttua tähän ihan välittömästi.

Tämä teksti on kiva kuvaus hyvinkin arkisesta tapahtumasta, siitä, kun menee kylppäriin, laittaa valot päälle ja valojen syttyessä onkin jo ehtinyt lavuaarille. Meillä kylppärissä valot syttyy heti, mutta vessassa on just tämmöinen viive valokatkaisijan painamisen ja valojen syttymisen välillä, ja ai että samaistun siihen, että viisi sekuntia on pitkä aika! Varsinkin jos illalla lukenut tai katsonut vaikka jotain jännäriä ja menee sitten yöllä käymään vessassa... Ties koska sieltä ehtii pesukoneesta hyökkäämään kimppuun joku otus!

Tiiät että tykkään tämmöisestä pienestä paranormaaliudesta ja se sopi kyllä tähän! Olis kiva kuulla tarinaa tämän takana enemmänkin, lukisin kyllä heti  8) Muistelen itseasiassa että oot kirjoittanut aiemminkin jotain vastaavaa, toivottavasti olen oikeassa, täytyy käydä kyyläämässä sun listausta! Anyway, tykkäsin tästä hurjan paljon ja kiitos vielä kerran että vinkkasit <3
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Angelina

  • back to my roots
  • ***
  • Viestejä: 6 499
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #6 : 27.08.2021 23:41:55 »
Uuuu, saisinpa mäkin kirjotustaukojen jälkeen tällästä tekstiä aikaan :D Ei toivoakaan, mutta sulta onnistuu ♥

Tää oli mielenkiintonen ja hieno, plus slice of lifehan on just pienellä lisätwistillä parasta ;D Mä komppailen flawia siinä, että muakin alkoi jotenkin jo ahdistaa tuossa alussa ja sitä vaan buustas tuo sekuntien laskeminen ja loppu olikin sitten jo sellasta "ei hele"-osastoo (onnistuin oleen kiroilematta). Tosi mukaansatempaava ja oikeesti vangitseva raapale, uppouduin tähän ihan täysin! Kuten varmasti huomaat, niin en osaa sanoa mitään vähääkään järjellistä, muuta kuin että tykkäsin ♥


or perhaps in slytherin,
you'll make your real friends


bannu © Inkku

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #7 : 31.08.2021 18:08:46 »
Ää, olipa tänne tullut ihania kommentteja. ;;__;; <3

ruttopoika, piti oikeen käydä googlaamassa herra Ito ja musta tuntuu, että olen jossain kuullut hänen töistään aiemminkin (luultavasti, jos ovat Trash Tastessa hänestä puhuneet, niin siellä). Ja otan tän siis todella suurena kohteliaisuutena, että tuli mun rääpäleestä julkaistu sarjakuvapiirtäjä mieleen. Ja muutenkin kehut hirveän vuolaasti, ää. <3
Tuosta vessan valon syttymisen kellottamisesta voin kertoa sen verran, että meillä on siis sellainen taivasta vanhempi kattolamppu, joka rupeaa kasvattamaan sitä syttymisviivettään, kun polttimo on tulossa elämänsä päähän ja kerran sitten piti kellottaa, että siinä menee yli viisi sekuntia - ja se on oikeasti tosi pitkä aika! :D Kiitos aivan ihanasta kommentista. <3

Larjus
Lainaus
Lainaus
A/N2: Lasketaanko A/N raapaleeksi, jos siinä on tasan 100 sanaa?
Voidaan laskea :P Kaikki kotiin päin!
Tykkään sun ajattelutavasta. :P <3

Mutta siis ihanaa, että mun pieni lisätwisti on päässyt yllättämään ja onnistui vetämään maton sun jalkojen alta! Olin aivan varma, että tää on niin nähty, ja lukijat tulee vaan haukottelemaan tänne, et hohhoijaa (siksi en oikeastaan edes halunnut tituleerata tätä kauhuksi). x) Kiitos kommentista! <3

flaw, ihanaa, että nostit ton laskemisen tuoman tunnelman esille, koska vähän sellaista painostavuutta sillä on kieltämättä haetukin. Ja mitä tohon leikki-ikäisyyteen tulee, niin moi, olen muka-aikuinen, joka inhoaa pistää peilikaapin ovea kiinni iltaisin hammaspesun jälkeen, koska olen varma, että joku kerta se mun peilikuvani oikeasti tekee jotain muuta kuin mitä sen pitäisi. :D Tätähän ei siis todellakaan helpota se, että samassa tilassa on lasinen saunanovi, joka heijastaa sit eri suunnasta ja vähän himmeämmin, mut tarpeeksi, että mieli rekisteröi ne heijastuksen liikkeet. x) Mutta kiitos kaunis sinullekin kehuista ja kommentista. <3

Hazyel, hähää, oon iloinen et tykkäsit! Mä tossa jo ylempänä availinkin, että mitä kaikkea tän rapsun taustalla on ja mistä nää ideat on tulleet, kiva että samaistut. :D Jäin kyllä kovasti miettimään, että löysitkö mun listauksesta jotain muuta tän tyylistä, koska en muista ainakaan äkkiseltään, että mitä sellasta siellä vois olla! (Jos löysit, ni et ainakaan kommentoinu, eiku.) Pus, ja kiitos kommentista. <3 Oli oikein mieltä lämmittävä puumerkki!

Ang, ihana, että säkin eksyit tänne! ;D Ei tarvi osata jaaritella sen suuremmin, kiva kuulla, että toi tunnelma ja tuntemusten nostattaminen on onnistunut, eihän tää nyt juonellisesti mikään mestariteos ollutkaan. :D Ehkä mä ens kerralla saan sut jo kiroilemaan. ::) Kiitos muru, pus. <3

Vielä kerran yhteisesti kaikille kiitos! <3 Sanoisin, että jäin ihan sanattomaksi näin ihanista kommenteista, mutta toi mun jaarittelu kertoo vähän muuta.  ::)


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #8 : 03.09.2021 21:30:53 »
Ikäraja: S
Genre: hurttia ilman minkäänlaista comforttia
Oiko-/läpiluku: FractaAnima



Sillä välin, kun taikina kohosi

Asetan puuvillaisen astiapyyhkeen pullataikinan päälle ja jätän kulhon lämpimään veteen. Taikina saa nousta puolisen tuntia. Kaivan kaapista raesokerilaatikon - sokeria on jäljellä tuskin laatikon pohjallistakaan, eikä se mitenkään riitä.

En saa aviomiestäni kiinni joten soitan pojallemme.

“Isäsi ei vastaa puhelimeen ja tarvitsen raesokeria”, sanon tuohtuneena, kun linja aukeaa. Kuulen hiljaisen huokauksen.

“Äiti… Isä on kuollut.”

Muistikuvat nousevat pintaan. Hautajaiset. Arkku oli kaunis.

“Ainiin”, vastaan hiljaa, en edes huomaa istahtaneeni alas. Hetken vain istun siinä, katseeni vaeltaa pitkin keittiötä. Huomaan altaassa kohoavan pullataikinan, melkein tyhjän raesokerilaatikon, ja muistan, miksi soitin.

“Sanotko isällesi, että tuo myös maitoa tullessaan. Käytin viimeiset pullataikinaan.”

“Kyllä, äiti.”


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #9 : 04.09.2021 13:31:45 »
SAAPS!!!!!

Ai kamala huomasin just et tähän on tullu uus raapale ja innostuin ja sit luin sen ja innostuin niin paljon että meinaan haljeta kahtia koska oh my god oh MY GOD!!!! Anteeks mulla on hirvee nälkä ja nukuin liikaa niin oon vähän kujal enkä todellakaa osaa sanoo mitään järkevää myöskään koska mitä tästä muka voi sanoa? Tää miten sä osaat yllättää näin monta kertaa SADAN SANAN SISÄLLÄ siis miten tää on ees mahollista? Eka tulee et isä on kuollut ja olin et "oh", sit lopussa äiti oli taas in denial ja poika oli vaan et joo selvä ja !!!!! En vaan käsitä miten tää kaikki mahtu näin lyhyeen tekstiin ja sit sait viel mahdutettuu kuvailuu jostain raesokerista. Miten. Oikeesti kun näitä sun raapaleita lukee niin tuntuu et joka sana on kohdallaan ja todella harkittu, kun onnistut kertomaan niin hienosti kokonaisen tarinan ja saat sen vielä tuntumaankin joltain. Tässä tapauksessa pahalta, mut you know, sillä hyvällä tavalla.

Aaaaaa miks oot niin hyvä en kestä!!! Tässä kommentissa on ihan liikaa huutomerkkejä mut!!! Oot!! Niin!!! Pahuksen!!!! Taitava!!!!!

Kiitos tästä uudesta ihan hirveesti <333

(Also omg joku muukin täällä joka kuuntelee Trash Tastee, mun lempipodcast <3)
leipää ja perunasoppaa

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 610
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #10 : 04.09.2021 14:00:20 »
Oijoi, jo toi genre lupas jotain kauheeta mut upeeta. Ja tää oli hieno. Alkuun kaikki on mukavan arkista pullan leipomista, mutta sitten iskeekin totuus päälle, kunnes sekin sitten taas lakaistaan maton alle. Selvästi kertoja ei ole vielä käsitellyt miehensä kuolemaa ihan loppuun asti, kun on jäänyt päälle kieltäminen, jota pojan sanatkaan eivät saa järkkymään kuin hetkeksi. Ymmärrän kyllä, miksei poika enää toistamiseen sano mitään isän poismenosta vaan myötäilee vain äitinsä pyyntöä. Oijoi mikä tilanne kyllä. Omalla tavallaan haluis tietää, miten homma tuosta jatkuu, puhutaanko isästä taas kuin hän olisi vielä elossa vai kuinka, mutta sit toisaalta taas ei tiiä uskaltaisko semmosta lukee 🙈 Tää todellaki oli hurtia ilman comfortia, voi miten ontto olo tästä itsellekin jäi :< Mut siis hienosti kirjotettu, oot saanut tähän taustalle luotuu hyvin tunnelman, vaikkei se mikään pehmonen ja ilonen ookaan (ja sehän tän tarkotus olikin). Sit ku viel miettii, et tää on semmonen asia joka periaatteessa voi tapahtua kelle vaa niin voi ääää 😭 ruttopoika oivasti sanoi, että tuntuu pahalta mutta hyvällä tavalla.

Mukavaa kun sai kirjoiteltua lisää! Jatka samaan tahtiin, jos inspiraatiota vaa riittää.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Angelina

  • back to my roots
  • ***
  • Viestejä: 6 499
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #11 : 04.09.2021 14:14:51 »
Hah, mun on ihan mahdoton kommentoida näitä mitenkään muuten, kuin sanomalla että hyi kauhee miten hienoa :''D Mutta siis joo - u know me ja harvoin luen näin synkkää kamaa (I mean HURT without COMFORT?), mutta nää on upeita ja vaan toimii niin hyvin, etten voi olla tykkäämättä ♥ Alkuun tuo pojan toteamus siitä, että isä onkin kuollut oli sellainen "auts", mutta sitten tuo loppu oli oikein tupla-auts ja gave me the creeps ja myös teki surulliseksi ;; Ja joo, finglish on vahvana mutta yritä kestää ;D

Joka tapauksessa -- selkeesti tiedät mitä oot tekemässä ja jos et, niin ainakin esität hyvin :''D Kirjoita lisää ♥


or perhaps in slytherin,
you'll make your real friends


bannu © Inkku

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 702
  • d a d d y
Vs: 3 h + k, S
« Vastaus #12 : 16.09.2021 20:53:09 »
Lainaus
hurttia ilman minkäänlaista comforttia
No siis i meaaaaaan et liioitellut kyllä yhtään. :D

Ah. Tämä kyllä kolahti tosi kovaa. Vanhuus, elämän hiljalleen hiipuminen ja muistisairaudet ovat aiheita, jotka ovat mulle herkkiä ja kipeitä, ja tämä kyllä osui kaikkiin niihin hermoihin ihan hirmu voimakkaasti. Tämä oli kirjoitettu todella taitavasti siten, ettei tarvinnut suoraan sanoa että mikä tämän teema oli, mutta sen kuitenkin tiesi selvästi siitä huolimatta. Pojan hiukan väsynyt tapa muistutella äitiään isänsä kuolemasta ja toisaalta myös luovuttaminen asian oikaisun suhteen olivat tosi osuvia ja samaistuttavia. On ihan hirveää joutua kertomaan toiselle kerta toisensa jälkeen, että tälle rakas ihminen on kuollut, kun tietää, että tämä unohtaa sen aina uudelleen ja joutuu kokemaan sen menetyksen surun, kun vatsalta putoaa pohja tuon uutisen kuullessa, aina vaan uudestaan. Ja kuinka hämmentävää ja turvatonta onkaan elämä, jossa leijut irti todellisuudesta. Tämä kuvasi todella hienosti muistisairaan ahdistunutta ja sekavaa maailmaa, jossa yhtenä hetkenä ollaan yhdessä todellisuudessa ja toisena se nyrjähtää toisaalle. Pullat ja raesokerit kuljettivat tekstiä kivasti eteenpäin ja tekivät tästä arkisen ja elämänmakuisen. Tämä oli todella hyvin kirjoitettu ja samaistuttava, mikä teki tästä todella koskettavan lukukokemuksen. Ja siis. Hitto että sattuukin sydämeen. Tästä jäi ihan kamalan surullinen olo, tämä kosketti todella syvältä ja oli ihan huikeaa, miten näin lyhyt teksti pääsi niin lähelle. Kiitos, tämä oli upea ♥♥

Nämä ovat olleet aivan huikeita ja innolla odotan lisää, sieltä ei voi tulla mitään muuta kuin priimaa, jos näistä kahdesta voi mitään päätellä!

bannu by Ingrid