Vapaa keskustelu > Saivartelija

Harry Potter

<< < (19/19)

flawless:

--- Lainaus ---Rahottakoon Rowling trans-vihaansa kuinka paljon lystää, minkäänlaisia lakeja hän ei kuitenkaan rahalla saa pystyyn.
--- Lainaus päättyy ---
Itse asiassa on kyllä valitettavasti saanut jo. Poliittisella lobbaamisella on iso merkitys ja hän tekee sitä tosi aktiivisesti.

Mä en itse aio katsoa sarjaa kuten en tee enää mitään muutakaan, mistä Rowling saisi rahaa, kuten osta Hogwarts Legacy -pelejäkään vaikka kuinka tekisi mieli. Mulle oli myös karvas pettymys etten pääse käymään HP:n Warner Bros Studiolla Lontoossa, missä olen aina halunnut käydä ja mikä on ollut mulle yksi sellainen bucket list -juttu, että pakko päästä näkemään noin huikea paikka. Mä en kuitenkaan pysty mitenkään päin oikeuttamaan sitä, että tietoisesti laittaisin rahaa transvastaisen politiikan tekemiseen. Koska siihen Rowling on avoimesti kertonut Potter-rahat laittavansa, ja se on valitettavasti myös nähty että tätä työtä hän tekee monella eri osa-alueella. Olisi eri asia jos en olisi tietoinen tästä, mutta tässä vaiheessa Rowlingille rahan laittaminen on tietoinen kulutuspäätös ja mä pyrin eettiseen kuluttamiseen vaikka se nykyään onkin kovin hankalaa. Mä en pysty oikeuttamaan sitä, että mun fanitus olisi tärkeämpää kuin transihmisten oikeudet - sen takia asian on oltava yksiselitteisesti niin, että mä en voi enää tehdä asioita joista Rowling saa rahaa. Jos ja kun se tarkoittaa että joudun luopumaan joistain asioista niin sitten joudun, mutta mieluummin minä luovun fanikaman ostamisesta kuin joku transihminen ihmisoikeuksistaan. Painin alkuun tämän asian kanssa tosi paljon ja mulle oli vaikeaa hyväksyä tämä että joutuu luopumaan asioista, mutta lopputulemana olen päätynyt siihen että Rowlingille rahan antaminen nyt vaan on väärin ja mä en halua tehdä niin.

Tätä sarjaa tosin en olisi katsonut kyllä muutenkaan, koska jenkkiversio tuntuu jo niin väärältä ja muutenkin, tarina ollaan jo nähty valkokankaalla niin tää on vaan rahalehmän lypsämistä eikä aitoa luovuuden halua - kaikista vähänkään menestyneistä teoksista tehdään nykyään miljoona uusintaversiota ja se on tylsääääää.

Potter-fanitusta en kuitenkaan lopeta. Rowling ei saa siitä senttiäkään lisää enää että luen kirjoja jotka mulla jo on ja jotka ovat mulle kovin rakkaita. Ne olivat sille koulukiusatulle pikkulapselle joka olin aivan täysi henkireikä, mä kasvoin niiden kanssa ja mä rakastan niitä ihan hurjasti. Ja sitä Rowling ei voi multa viedä pois vaikka kuinka turpaansa soittaisi. Olen aina ollut ja tulen aina olemaan Potter-fani, mutta olen sitä tavalla joka ei enää tuota Rowlingille rahaa.

Mä tykkään todella paljon tatskoista ja mun yksi haave on aina myös ollut ottaa Potter-tatska. En kuitenkaan enää halunnut sellaista joka on selvästi tunnistettavissa Potter-tatskaksi, koska en halua että joku tekee sen perusteella jotain päätelmiä mun arvoista edes puhumatta mun kanssa. Yhden lempibändini kappaleessa joka oli ensimmäinen jonka heiltä joskus aikoinaan esiteininä kuulin on lyriikka collect some stars to shine for you, start today there's only a few ja tämän innoittamani tatskasin itseeni draco-tähdistön jonka valitsin sillä perusteella kaikista tähtirykelmistä että no Draco ;D Tuo symboloi mulle siis sekä Pottereita että tuota yhtä biisiä ja sen merkitys on sellainen, ettei sitä kukaan voi tietää ellen selitä, joten olen tyytyväinen tähän.

Ingrid:

--- Lainaus käyttäjältä: flawless ---En kuitenkaan enää halunnut sellaista joka on selvästi tunnistettavissa Potter-tatskaksi, koska en halua että joku tekee sen perusteella jotain päätelmiä mun arvoista edes puhumatta mun kanssa.
--- Lainaus päättyy ---
Tatska kuulostaa tosi hienolta ja kekseliäältä! Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten suhtaudut itse, jos näet jollakin toisella Potter-tatuoinnin? :) Siis sellaisen Potter-tatuoinnin, joka on ihan selvästi tunnistettavissa fandomtatuoinniksi? Musta tää on yleiselläkin tasolla mielenkiintoinen aihe keskustella - siis se, kuinka ja miksi ihmiset tekevät päätelmiä muista ja miten jotkut tietyt asiat vaikuttaa näkemyksiin ihmisistä, joita ei tunne. Tai ihmisistä, jotka tuntee hyvin. Olin itse viime vuonna kurssilla, jolla en tuntenut ketään, mutta jolle ilmestyi myös yksi tyttö, jolla oli Rohkelikon huispausjoukkueen villapaita päällä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että vau, haluan heti mennä juttelemaan tälle tyypille, höpötellä nostalgisia juttuja Pottereista ja vaan kinata siitä, miksi Korpinkynsi on parempi kuin Rohkelikko. Jotenkin ehkä sellaisen fandomkulttuurin ja erityisesti Pottereihin liittyvään fanituksen hiljentymisen tähden itselleni tulee ennemminkin sellainen nostalginen fiilis, kun näen ihmisillä jotain Pottereihin viittavaa.

--- Lainaus käyttäjältä: Thelina ---Fikkailuun liittyen: oma HP-kirjoitusinspis on kyllä ollut kateissa, eikä fandom enää tunnu sellaiselta helpolta ja hauskalta inspiraationlähteeltä, kun väistämättä tulee ajatelleeksi näitä JKR:n toilailuja.
--- Lainaus päättyy ---
Tämä on varmasti monen muunkin kohdalla totta - että kirjailijan sanomiset ja tekemiset ovat vieneet intoa omasta kirjoitusharratuksesta, mikä ihan yleisestikin ottaen on tosi surullista! Toivottavasti ihmiset kuitenkin löytävät sitten vaikkapa joidenkin muiden fandomien äärelle niin, että inspistä kirjoittamiseen löytyisi ihan muista jutuista. Itse aloitin vastikään uuden Pottereihin liittyvän ficin kirjoittamisen vuuuoooosien tauon jälkeen, mutta siihen oli inspiksenä ehkä ennemminkin oma henkilökohtainen mielenkiinto lasten ja nuorten psykologiaan, traumoihin ja mielenterveyteen - ja toki sitten Pottereissa oleva hahmo, joka on mielestäni aina ollut jollakin kierolla tavalla todella kiehtova.

flawless:

--- Lainaus ---Tatska kuulostaa tosi hienolta ja kekseliäältä! Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten suhtaudut itse, jos näet jollakin toisella Potter-tatuoinnin?  Siis sellaisen Potter-tatuoinnin, joka on ihan selvästi tunnistettavissa fandomtatuoinniksi?
--- Lainaus päättyy ---
Kiitos! ❤️ Mun reaktio on aika samantyylinen kuin mitä sä kuvasit, eli innostunut ja nostalginen ja sellainen, että tulee fiilis että tämän ihmisen kanssa on jotain yhteistä. Varmasti heti tilaisuuden tullen menisin kehumaan tatskaa ja aloittamaan fanihypetyskeskustelun ;D Tämä on aika hassusti ristiriidassa tuohon mitä sanoin siitä että en haluaisi että kukaan ajattelisi musta ennakkoluuloisesti fanitatskan takia kun itse ajattelisin siitä lähinnä että jes miten siistiä ja kivaa - mutta kun tiedän että on sellaisia ihmisiä, joilla se reaktio olisi negatiivinen, niin väistämättäkin se vaikuttaa sitten siihen, että tulee itse varovaiseksi. Jos mulla itselläni olisi ennen tätä Rowlingin mäntteyskaapista ulostuloa otettu tunnistettava Potter-tatska, niin kantaisin sitä varmasti kyllä rakkaudella ja ylpeydellä ❤️ En vaan tällä hetkellä halua ottaa sellaista enää, mutta jos sellainen olisi jo niin en mä sitä katuisi missään nimessä. Kantaisin sitä uhmakkaasti osoituksena rakkaudesta elämäni tärkeimmälle fandomille ja haistattelisin Rowlingille päässäni pitkät. Musta on tosi sääli että Potter-tatskojen peittäminen on niin yleinen ilmiö (vieläpä kun ne on usein niin hienoja 💔), se on todella riipaiseva ajankuva siitä miten Rowlingin teot ovat vieneet faneilta iloa pois ja se on sydäntäsärkevää. Potterit ovat mulle niin tärkeitä, että aina vähän riipaisee kun tätä asiaa ajatteleekaan.

--- Lainaus ---Tämä on varmasti monen muunkin kohdalla totta - että kirjailijan sanomiset ja tekemiset ovat vieneet intoa omasta kirjoitusharratuksesta, mikä ihan yleisestikin ottaen on tosi surullista! 
--- Lainaus päättyy ---
Tää on kyllä todella harmi. Mä olen itse lukenut ihan samaan tapaan ficcejä Potterista kuin aikaisemminkin (ja myös kirjoittanut, vaikka mä kyllä kirjoitan nykyään harmillisen harvoin ylipäätään) ja mä olen kääntänyt sen ajatuksen niin päin, että fanfiction-kulttuurin kautta voi ikään kuin ottaa fandomin takaisin! Ei me tarvita Rowlingia siihen että nautitaan fandomista, se voi olla surkea pikkusieluinen ankeuttaja jossain omassa kopperossaan ja fanit voivat nauttia itselleen rakkaasta fandomista ihan keskenään. Musta se on voimaannuttava ajatus, että Rowling ei pysty sitä faniutta viemään pois vaan ficcailemalla ja lukemalla ja siihen kulttuuriin osaa ottamalla me voidaan nauttia fandomista jota rakastetaan eikä koko Rowlingille tarvitse siinä hommassa siunata ajatustakaan. Toivottavasti tästä näkökulmasta tulisi jollekin edes ripaus ficcailuintoa takaisin! ❤️

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta