Kirjoittaja Aihe: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S  (Luettu 2613 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« : 19.03.2015 03:10:00 »
Ficin nimi: Longääsh dy lamuur (Langage de l’amour)
Kirjoittaja: Minä taas
Fandom: Sly Cooper
Genre: Humoristinen draama
Ikäraja: S
Paritus: Sly & Carmelita mainittu

Summary: Slylla oli joskus paha tapa jumiutua johonkin asiaan tai puheenaiheeseen niin takiaismaisesti, ettei osannut päästää irti ennen häntä tyydyttävää lopputulosta. Ranskasta oli näköjään tulossa yksi sellainen.

A/N: Voi pojat, meninpä sitten skriivaamaan tällaisen. Pyydän anteeksi ranskan ikävää väärinkäyttöä, syyttäkäämme Cooperia siitä hyvästä. :D



***


”Dimitri kuule”, Sly aloitti täysin spontaanisti, ”sähän puhut ranskaa?”

Nimeltämainittu keskeytti sukellusvälineiden kanssa puuhastelun ja vilkaisi häntä vähän kummastuneena. ”Sen jutun kuvittelin kaikkien tietävän. Outo tapa aloittaa keskustelu, veli."

”Ei kun mä vaan mietin. Se on aika vaikeaa.”

”Eipä sen rankempaa kuin mitä itse solkkaat joka päivä”, Dimitri tuumasi tavanomaiseen venyttelevään tyyliinsä ja kiinnitti huomionsa jälleen varusteiden puhdistamiseen.

Sly hillitsi halunsa pyöräyttää silmiään. Englannin suhteen hän olisi voinut väittää samaa kenelle vain. ”Hyvähän sinun on sanoa.”

”Anna miljöön vietellä!” Dimitri kehotti purkaessaan harppuunan näppärästi sormusten peittämillä sormillaan. ”Pariisi, kulttuurin kehto, luovien mielten paratiisi, sivistyksen valtakunta. Anna äänen johdattaa, älä painele ohitse tuhatta ja sataa.”

Dimitri oli näköjään pääsemässä luentomoodiinsa. Usein tämän loputtomasta kielikuvien ja sanahelinöiden labyrintistä oli hankala erottaa pointtia, mutta Slysta oli kehkeytynyt taitava seuloja. ”Valitettavasti mulla ei ole koskaan ollut mikään maailman paras kielipää.”

”Inhimilliset heikkoudet tiedostaen miksi sitten vaivata päätä liiaksi?”

”Olisi vaan hienoa ymmärtää ja keskustella pitkän kaavan mukaan”, Sly tokaisi ja nojasi tuolillaan rennosti taaksepäin. ”Ranskan kai sanotaan olevan rakkauden kieli?”

Oui, puhellapa sulosoinnuin aamunkajosta auringon maille painumiseen.”

”Se olisi upeaa.” Sly hymyili haaveksuvasti uppoutuen hetkeksi mielikuvitukseensa. ”Auringonlaskun kiireetön katseleminen, sellainen punavalkoinen ruutuliina ja hyvää piknikpopsittavaa.”

”Unohdit olennaisena juttuna viinin.”

”Joo, se tarvitaan myös. Kuiva valkoviini voisi toimia.”

”Minä tykkään enemmän punaisesta, mutten pistä vastaan. Vie sinä, minä vikisen”, Dimitri sanoi unelmoivasti.

”Hetkinen, mikä meni väärin?” Slyn Carmelitaan keskittynyt vaaleanpunainen fantasia luhistui kuin ammuttuna ja hyvä ettei hänen tuolinsa keikahtanut nurin. Mitä ihmettä Dimitri taas päästeli suustaan?

”Ota iisisti, veli hyvä”, hän sai virnuilevan vastauksen. ”Älä näytä noin juksattua naamaa läpän hiukan lentäessä.”

”Okei, mä tajusin”, Sly hymähti ja päätti keskittyä taas Thievius Raccoonuksen tarkasteluun.

Dimitri sai lopulta välineidenpuhdistusoperaationsa päätökseen ja nappasi pöydältä tupakka-askin mennäkseen parvekkeelle vetämään pienet henkoset. Sly vilkaisi miestä sivusilmällä ja oli kahden vaiheilla, lähtisikö perässä ulkosalle. Hänellä oli joskus paha tapa jumiutua johonkin asiaan tai puheenaiheeseen niin takiaismaisesti, ettei osannut päästää irti ennen häntä tyydyttävää lopputulosta. Ranskasta oli näköjään tulossa yksi sellainen.

”Mistä sä opit englantia?” hän esitti viattomasti sulkiessaan parvekkeen oven takanaan. Dimitri ei näyttänyt pahemmin yllättyneeltä saadessaan hänestä seuraa. Tämä oli kai aavistellutkin, että hän tuntisi halua jatkaa aiheesta eikä pannut pahakseen pientä jutustelua.

La musique”, mies tuumasi. ”Melodian viehätys kietoutuneena vieraan kielen siipien suojaan. Ei se vaikeaa ollut.”

Epäilemättä Dimitri oli kuunnellut minuuttikaupalla kaikenlaista muuta musiikkia kuin mitä tämän taiteellinen ego antoi ensimmäiseksi olettaa. Tämän puhetyyliä kuunnellessa kuulosti kuin olisi ollut samaan aikaan tekemisissä kulttuuripiireissä liikuskelevan intellektuellin ja katuslangia veistelevän alamaailman kelmin kanssa. Naulan kantaan, saattoi jälkiviisas todeta.

Sly oli kyllä käsittääkseen kuullut ranskalaista musiikkia huikeita määriä. Etenkin nyt kun he pitivät piilopaikkaansa Pariisissa, hänen olisi luullut olevan vielä entistä alttiimpi uuden kielen vaikutukselle. Ehkä hän todella paineli ohitse tuhatta ja sataa, kuten Dimitri oli asian ilmaissut.

”Pitäisikö mun alkaa kuunnella ranskalaista hiphopia ja muuta katumusaa?” Sly heitti puoliksi tosissaan, mutta Dimitri vain kurtisti kulmiaan.

”Älä hei viitsi, se genre on säveltaiteen niljainen irvikuva.” Mies sytytti tupakan ja imaisi pitkään. Punainen savukkeenpää hehkui iltahämärässä.

”Et sitten haluaisi opettaa jotain? Mä hoksaan jutut suhteellisen nopeasti.”

Dimitri tuijotti häntä laskelmoivan hetken ja puhalsi kuuman savupilven hitaasti suoraan hänen naamaansa kohti. Sly nyrpisti nenäänsä ja hänen silmänsä alkoivat melkein vuotaa. Tosi kiva, nyt hänkin lemuaisi tupakansavulta seuraavat puoli tuntia.

”Teikäläisellä ei kuulemma ollut hääviä kielipäätä.”

”Come on, Dimitri, mähän olen suuri mestarivaras! Muutama lause luistaa alta aikayksikön”, Sly hymähti jostain syystä äkkiä hyvin itsevarmasti. ”Mä oon sitä paitsi aksenttienkin kanssa aikamoinen taituri. Iitse Don Octaaviokin vallan häämmentyi näin hieenosta puuheestaa.”

Sanomattakin selvää, että hän puhui läpiä päähänsä. Ainakin Dimitri sai hyvät naurut.

”Tuollaista roskaa ei jauhamatta nielaise, mutta Don Octavio tuskin koskaan onnistuikaan vakuuttamaan ketään älynsä tasosta”, mies tuhahti halveksivasti.

”Önnistyy myltä myös ränskäläinen äksentti”, Slyn oli pakko tuoda esiin huumorimielessä, vaikkakin vastaanotto osoittautui odotusten mukaan aika jäätäväksi.

”Kärseää, Cyyper”, Dimitri irvi takaisin imitoiden hänen esitystään. ”Noin falskilta kuulostaminen käy jo lahjakkuudesta.”

Sly oli lähellä huomauttaa, että Dimitri itse kuulosti samanlaiselta niinä hetkinä, kun tämä veti päänsä kunnolla täyteen tai hiiltyi tosissaan jostain. Sellaista ei sattunut harva se päivä, mutta se oli silti aina yhtä huvittavaa kuunneltavaa. Tukeva humala tai raivo söivät metkasti englannin taitoa.

”Entä sitten bonsjuur mon ami?”

Dimitri ei selkeästi osannut päättää, haluaisiko mieluummin nauraa vaiko itkeä. ”Se on bonjour.”

”Bonjuur”, Sly toisti.

Bonjour”, Dimitri artikuloi korostetun selkeästi.

Bonjour.”

”Ei pöllömpi”, hän sai tältä jopa myönteistä palautetta. ”Mutta harva toivottaa tähän aikaan päiviä.”

”Olen aina kuvitellut, että se tarkoittaa hyviä iltoja”, Sly tunnusti.

”Paksu pajunköysi on maistunut, veli hyvä. Sano ennemmin bonsoir, niin vaikutat vähemmän sekopäältä.”

”Bonsuaa, mösjöö.”

Comment allez-vous?” Dimitri oli näköjään hiljaisesti myöntymässä hänen ehdotukseensa.

”Hyvin menee, mersii.”

”Joudunko minä oikeasti jokaista sanaasi korjaamaan?” Dimitri huokaisi tuskastuneena ja tumppasi savukkeentyngän punaiseen tuhkakuppiin. ”Vähän yritystä peliin, s’il vous plait.”

Dimitri ei kuulostanut läheskään yhtä gangsterimaiselta kuin englantinsa kanssa. Jollain tapaa ranska sai kaikki kuulostamaan yläluokkaisen hienostuneilta, vaikka olisivatkin puhuneet rumia alatyylin malliin. Mistäpä hän sitä paitsi olisi tiennyt eroa?

Merci, monsieur”, Sly puristi parin keskeneräisen yrityksen päätteeksi ulos ja yllättyi hiukan, miten pätevän kuuloisesti se tuli ulos. Ilmeisesti hän tosiaan oli tehnyt jotain oikein, sillä Dimitri hymähti hienoisesti. ”Kuulosti paremmalta?”

C’est vrai.”


***


Bentley yllättyi ja totta puhuakseen hitusen säikähti havaitessaan piilopaikan tyhjäksi, kun he palasivat Murrayn kanssa takaisin. ”Sly? Dimitri? Oletteko täällä?”

Vastausta ei kuulunut.

”Ehkä hekin lähtivät haukkaamaan vähän happea”, Murray tuumi ja katosi taas ulos säädelläkseen vähän pakettiautoa.

Niin myöhään muka ja jättämättä mitään viestiä? Bentley oli vaikuttavine älyineenkin sen verran vainoharhaisuuteen taipuvainen, että se häiritsi muiden lisäksi välillä häntä itseäänkin. Tyhjään piilopaikkaan saavuttuaan hänen ensimmäiseksi ajatuksekseen juolahti, että Sly ja Dimitri oli saatu kiinni ja pidätetty. Tuskin nämä sentään vain äkillisesti olisivat vain kadonneet kuin Penelope.

Sukellusvälineet lojuivat pöydällä, samaten Thievius Raccoonus. ”Huhuu? Kaverit?”

Bentley rullasi pyörätuolinsa olohuoneen toiseen päähän ja jähmettyi sitten kuuntelemaan parvekkeelta kantautuvaa keskustelua. Raskas kivi vierähti välittömästi hänen sydämeltään, kun hän kuuli ystäviensä äänet.

”Mon sheri, niinkö se meni?”

”No jos haluat puhua minulle, tuo menettelee. Vaan jos haluat lirkutella koppalakkikullannupullesi, suosittelen sanomaan chérie.”

Je’t aime, ma petite chérie.”

Oui, kai sitä hölmömpikin oppii jotain tunnissa parissa.”

Bentleylle ei olisi luultavasti ikinä juolahtanut mieleen, että Sly voisi tuntea halua opetella uutta kieltä. Niinä lukuisina vuosina, joina hän oli ystävänsä tuntenut, hän oli aina ollut se tekninen nero niin tieteen kuin kieltenkin saralla. Ei hänkään ranskan kanssa mikään ruudinkeksijä ollut, mutta arkipäivän jutustelu mahdollisesti olisi sujunut edes jollain tasolla ymmärrettävästi. Dimitrin kanssa hän ei sentään ollut laittanut kielitaitoaan käytännön kokeeseen, sillä hän olisi varmasti tehnyt yhden jos toisenkin nolon munauksen. Sly näköjään ei ollut moksiskaan kritiikistä, joka tosin oli täysin ansaittua. Bentley tyrskähti hiljaa kämmenselkäänsä ja päätään pudistellen kelasi itsensä keittiön puolelle laittaakseen teeveden tulille. Toiset varmaan arvostaisivat rauhoittavaa kamomillaa etenkin intensiivisen käytännön kielikurssin päätteeksi.

”Öö, döö, truaa, sse la vii.”

”Järkyttävää, chérie.”

«Sse nöö epaa dö ma fuut, madmuaasell.”



« Viimeksi muokattu: 26.03.2015 01:03:18 kirjoittanut Ayudara »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Quibbler

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 168
  • Potterhead? Always.
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #1 : 16.04.2015 18:29:43 »
Tämä oli ihan hauska pätkä  ;D Hahmot olivat samankaltaisia kuin peleissä ja teksti oli upeasti kirjoitettu!

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #2 : 18.04.2015 18:59:58 »
Kiitos kommentista, Quibbler! ;D Hauska kuulla, että ficci viihdytti. Sly on kyllä fandomina sellainen, että siitä on suhteellisen helppo ammentaa kaikenlaista veikeää.

- Ayu
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

AgressiivinenFangirl

  • *
  • Viestejä: 1
  • Salut mon ami!
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #3 : 09.06.2016 15:37:19 »
impressionnant! Kirjotat musta hyvin mon ami!
aucune infraction mon ami :)

mursuhilleri

  • vihertumpelo
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 227
  • kahvia koneeseen
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #4 : 07.07.2016 01:08:54 »
(Ooh en oo pelannut kun Sly kakkosta mutta otin spoilaantumisriskin ja oih voih. Mietin että mitämitä tämä on, miksi Sly rupattelee leppoisasti Dimitrin kanssa ja sitten googlasin.. "myöhemmin hänestä tuli Cooperin jengin jäsen Sly 3-pelissä." t. Sly Wiki ;D )

No nyt siihen ficciin, oli pakko lukea koska ranskan kieli tosiaan on mitä mahtavinta :D Tää oli oikein hauska teksti, varsinkin tuo loppu!
Lainaus
”Hyvin menee, mersii.”
Lainaus
”Järkyttävää, chérie.

Oli siis oikein viihdyttävä ficci, kiitos tästä lukuhetkestä :)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #5 : 08.07.2016 14:21:36 »
AgressiivinenFangirl: Kiitoksia ja mukavaa, jos tästä tekeleestä saattoi nauttia. ;D

mursuhilleri: Dimitri on kyllä yksi suosikkejani Sly-sarjassa. Sen lisäksi, että hahmojen muutokset hyvistä pahoiksi tai päinvastoin ovat mielenkiintoisia elementtejä, kaveri ei koskaan ollutkaan mikään suuren luokan pahis ja siitäkin syystä takinkäännös sopi kuvioon. Vieläpä kun mielestäni hahmolle on juurikin se ja sama millä puolella on, kunhan vain omat itsekkäät pyrkimykset toteutuvat. xD Dimitri on kyllä hankala hahmo kirjoittaa, argh. :D

Kiitoksia vielä!

- Ayu
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #6 : 04.09.2021 19:48:27 »
Hyvin alkaa mulla lukemiset, kun jo kohdassa "Nimeltämainittu keskeytti sukellusvälineiden kanssa puuhastelun" meni pahasti pieleen niin, että luin sukellusvälineet sukukalleuksiksi... 🙈🙈🙈 Oli pakko painaa jarrut hetkeksi pohjaan ja vain nauraa kun jumaliste, miten voikin mennä näin pieleen 🤣🤣🤣 Siinä oiskin vähän erilainen fici sitten 😂😂

Lainaus
Vie sinä, minä vikisen”, Dimitri sanoi unelmoivasti.
Alkutiedoissa puhelet Slysa ja Carmelitasta ja sitten kirjottelet tällasta, Mai mitä :DD

Lainaus
Iitse Don Octaaviokin vallan häämmentyi näin hieenosta puuheestaa.
Tästä kohasta tuli vaa mielee se sun hieno STP-fici ja sen kohta "Minä ihan hämmemmämmennyn." ;D Ja kaikki vastaava STP-meininki noin muutenkin :D

Tää oli kyl hauska fici. Sulla on taito kirjottaa kiinnostavaa tekstiä mistä vaan. Ja siis hei, kielet ♥ Vaikka tää onki jo useemman vuoden vanha fici, mua ei yhtää yllätä et sit myöhemmin pistit sen kielimuurihaasteen pystyyn, koska täähän on käytännössä just sitä. Kiva kun Dimitri suostuu opettamaan Slylle ranskaa ja vielä puuttuu tämän ääntämisiinkin (mut ehkä ihan hyvä niin, voin vain kuvitella miten kauheelta Slyn solkkaama ranska kuulostaa). Tollanen "suomalaisittain" kirjoitettu ranska on kans varsin hilpeen näköstä, mut silleen saaki hyvin kiinni siitä mikä onneton aksentti Slylla on. Ei vain taida kauheesti kuulostaa rakkauden kieleltä enää sellaisen käsittelyn myötä :D

Lainaus
«Sse nöö epaa dö ma fuut, madmuaasell.”
😂😂 Ei apuuva. Ja en tiedä, oliko tarkoituksellista (tuskin), mutta mun mielestä tän tankeroranskan kauheuden kruunaa toi, että eka lainausmerkki on ihan erilainen kuin jälkimmäinen ;D Kunnon kaaosmeininki, mut äää, mitäpä muutakaan sulta odottais ;D
« Viimeksi muokattu: 04.09.2021 21:18:24 kirjoittanut Larjus »
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Vs: Sly Cooper: Longääsh dy lamuur, S
« Vastaus #7 : 04.09.2021 21:11:40 »
Kiitoksia jälleen, Larjus! ❤️❤️ Olen jo ajat sitten pudonnut kärryiltä että montako vastausta minun olisi syytä kirjoittaa kommentoinnin lisäksi, mutta jatketaan urakkaa nyt jostain. En osaa edes kuvailla miten paljon ahkera kommentointisi lämmittää sieluani. ✨

Näin tämän ficin viesteissäni ja olin vähän että mikäs se tämän idea olikaan. xD Ai että tätä oli kiva kirjoittaa, ja totesin jälleen miten hankala hahmo Dimitri on kirjoittaa randomin ulosantinsa ansiosta. Häneltä voi odottaa aivan mitä vain, ja se on samaan aikaan hulvatonta ja karmivaa.

Lainaus
Hyvin alkaa mulla lukemiset, kun jo kohdassa "Nimeltämainittu keskeytti sukellusvälineiden kanssa puuhastelun" meni pahasti pieleen niin, että luin sukellusvälineet sukukalluksiksi... 🙈🙈🙈
😂😂 Voi hiivatti.

En muuten edes huomannut tuota viimeisen lauseen lainausmerkkiyksityiskohtaa! Vahingossa se on mennyt noin, mutta toisaalta ehkä se alleviivaa vielä sitä miten hämmentäviä Slyn kielitaiturointiyritykset ovatkaan. Olkoon tuollainen vastedeskin. XD

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."