Kirjoittaja Aihe: Täällä Pohjantähden alla: Runoilija | S | ficlet muunsukupuolisesta Valenti Leppäsestä  (Luettu 1059 kertaa)

Aladdin Sane

  • [ə læd ɪnˈseɪn]
  • ***
  • Viestejä: 738
  • just a lad :-)
    • tumblr
Nimi: Runoilija
Kirjoittaja: Aladdin Sane
Fandom: Täällä Pohjantähden alla
Genre: Pohdiskelua ja hahmotutkielmaa. Ficlet (paria vaille 500 sanaa).
Ikäraja: Sallittu
Päähenkilö: Leppäsen Valenti
Yhteenveto: Valenti ei koskaan ole osannut kantaa itseään oikein.
Vastuunvapaus: Täällä Pohjantähden alla on Väinö Linnan luomus.

A/N: Ficlet300 sanalla 087 (poika). Albumihaasteeseen Juice Leskinen & Coitus Intin kappaleella Per Vers, runoilija (biisin voi kuunnella esim. YouTubessa tai Spotifyssa).

Tämä syntyi siitä, kun menin sanomaan Tumblrissa tässä päivänä muutamana, että headcanonoin Leppäsen Valentin muunsukupuoliseksi; että itse asiassa Leppäsen Valentin voi kaikessa kirjoittamassani lukea muunpuolisena; että se ei käytännössä näy ulospäin mitenkään, koska Valenti kuoli vuonna 1918 ja koska aika ja paikka ja olemassa olevat asenteet ja termit ja käsitykset ja suomen kieli jossa luojan kiitos on sukupuolineutraalit pronominit; ja että jos julkaisen pohjantähtificin otsikolla Runoilija, niin siitäpä tiiätte mitä odottaa. Lähestyn aihetta aika lailla oman sukupuolikokemukseni kautta (ml. se että sitä on melkoisen haastavaa ruveta sanoittamaan), ja täähän on siis ihan puhdasta omissa mieliteoissa lillumista.






RUNOILIJA




Se takertuu Valentin ajatuksiin muiden uusien sanojen mukana ja piiloutuu hänen tajunnanvirtaansa niin kuin nuppineula mattoon.

Hänellä on aina ollut valitettavaa taipumusta laiskuuteen ja hajamielisyyteen. Pudonneita neuloja ei joskus kerta kaikkiaan jaksa etsiä, ja kumartuminen vie keskittymisen, jota ei ole varaa kadottaa, joten hän arvioi kohdan, johon neula on uponnut, ja päätyy kävelemään sen ympäriltä.

Jossakin vaiheessa hän unohtaa, miksi kiertää. Silti levottomuus täyttää mielen, kun hän koettaa muuttaa askeltensa suuntaa.

Hän siis kiertää.

 

*

 

Kuluu kuukausia. Lukeminen kulkee paremmin kuin kirjoittaminen, kuunteleminen paremmin kuin puhuminen, mutta Valenti edistyy yhtä kaikki. Hänen kynäniekkuutensa huomataan, ja se saattaa hänet suomenkielisen naapurustonsa lehteen töihin. Kuluu vuosi, ja hän puhuu englantia sujuvammin kuin päätoimittajansa.

Kaiken aikaa se töröttää tikkuna hänen mielessään. Hän kiertää sen, mutta näkee etäältäkin, kuinka kirkas, rikkumaton virta hajoaa sekavaksi roiskeeksi juostessaan sen läpi.

Hän ei ajattele sitä liikaa.

 

*

 

Hän ei koskaan ole osannut kantaa itseään oikein.

Kun toiset rupesivat miehiksi kasvaessaan liikkumaan eri tavalla kuin siihen asti, yksi toisensa jälkeen, Valenti ainoana oli niin kuin oli aina ollut, mielellään puoli piilossa kirjoitustensa kanssa keittiössä Emman laitellessa iltasta. Hän ei koskaan ole ollut oikein kotonaan omissa nahoissaan.

Hän on päätellyt sen johtuvan siitä, miten muutoinkin on erilainen kuin muut. Hänellä ei ole ollut mitään syytä ajatella toisin, kun se jo yksin tekee niin paljon.

Hän katsoi joskus heijastustaan saunan ikkunassa, lyhdyn valon pimeydestä esiin tuomaa ja höyryn sumuiseksi huoannutta, muttei koskaan iljennyt katsoa liian kauaa. Kävellessään lyhyttä polkua saunalta taloon häntä huimasi, mutta sen hetken ajan hänen askeleensa tuntuivat osuvan maahan eri tavalla.

 

*

 

Hän pyörittää venähtänyttä hiussuortuvaa hajamielisesti sormensa ympäri, ja punastuu tajutessaan, mitä tekee. Hän on joutunut rahojen vähyyden takia odottamaan tavallista kauemmin, että pääsee leikkauttamaan tukkansa. Vielä ei kukaan ole sanonut siitä mitään, mutta äkkiä Valentista tuntuu kuin hän olisi eksynyt alasti keskelle markkinoita.

Hän kumartuu kiireen vilkkaa takaisin viimeistelemänsä artikkelin puoleen eikä mieti, miksi hänestä tuntuu kuin hän olisi jäänyt kiinni pahanteosta.

 

*

 

Maate käydessään, ohuessa rohdinpaidassaan, hän katsoo katuvalojen, sadepisaroiden ja kynttilän vääristämää kuvajaistaan pimeässä ikkunassa. Kallistaa päätään. Siristää silmiään.

Hän puhaltaa kynttilän sammuksiin ja vetää verhon ikkunan eteen. Kylmän lattian poikki kävellessään hänen sielunsa on hetken kokonainen ja kevyt.

 

*

 

Marraskuussa hän lähettää kotiin joulukortin.

Hyvää Joulua, hän kirjoittaa. Terveisin 

Kynä häälyy kauan kortin yllä. Ontto epämukavuus puristaa Valentin rintaa. Se hämmentää. Tekee levottomaksi.

Poikanne Valenti, hän suhaisee tuskin vilkaistenkaan sanojaan, ja toivoo kortin ehtivän perille pyhiksi.

 

*

 

Kyse ei ole vain siitä, hän kirjoittaa kerran muistikirjaansa. Ei kahdesta vaihtoehdosta. Ei siitä, että

Hän jättää lauseen kesken ja vilkaisee taakseen. Käsi tärisee, mutta sydäntä painaa niin, että sanat on saatava ulos. Hän hengittää syvään ja painaa kynän takaisin paperille.

minun vaihtoehtoni olisi väärä

Valenti katsoo sanoja otsa rypyssä. Vetää viivan sanan väärä yli.

vastakkainen. Kyse on siitä, että vaihtoehtoja on.

Hän alleviivaa viimeisen sanan. Hengitys värisee nopeasti kiertävän veren mukana. Hän ajattelee höyryn ja pisaroiden pehmentämää kuvajaista, joustavia, kokonaisia askelia, ja pelkää.

Hän päätyy repimään sivun varovasti irti ja polttamaan sen kynttilänsä liekillä.

 

*

 

Minä olen runoilija, lukee hänen muistikirjansa sisäkannessa.

Se on rohkein ajatus, johon hän kykenee.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2021 00:16:50 kirjoittanut Aladdin Sane »
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 261
Tulin tänne tuon Roolin kautta, kun ajattelin että luen tämän ensin ja sitten sen :D Ja ai että minkälainen teksti tämä olikaan! Luin kahdesti ja tuntuu, että tämä pitäisi lukea vielä kerran koska tuntuu että tästä oivaltaa kerta kerralta enemmän. (Okei, luin kolmannenekin kerran.)

En tiedä osaako tai pysytynkö edes kommentoimaan tätä "oikein", ei sillä että olisi mitään oikeaa tai väärää tapaa kommentoida. Mutta en haluaisi sanoa mitään väärää. Tämä kosketti ja puhutteli. Tämä oli äärettömän kaunis teksti ja kertoi aivan mieletöntä tarinaa. Valentin epävarmuus, tunteet ja yksinkertaisesti kaikki tuntui niin todellisilta, uskottavilta. Yksinäiset hetket ja pelko oli kuvattu todella hienosti.

En halua tulkita tätä tekstiä liikaa, koska mielestäni tämä ei tarvitse sellaista. Nautin tämän lukemisesta ihan hurjasti ja ihailen kykyäsi kirjoittaa ja sanoittaa tämmöisiä asioita :) Tuo viimeinen osa/kappale oli jotenkin pysäyttävä, se että Valentin ei uskalla "tunnustaa" vielä muuta kuin tuon vaikka hänen sisällään on niin paljon. Tästä näkyi hienosti myös aika ja se, kuinka oikeita sanoja ei ole ollut.

Kiitos tästä! Palaan tuohon Rooliin myöhemmin, joten tavataan siellä :)

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Aladdin Sane

  • [ə læd ɪnˈseɪn]
  • ***
  • Viestejä: 738
  • just a lad :-)
    • tumblr
Kiitos paljon kauniista kommentista ja kehuista, Vendela! <3 Ei ole mitään oikeaa tai väärää kommentoida tätä(kään) tekstiä. Saa sanoa ja olla sanomatta, tulkita ja jättää tulkitsematta. Ihana kuulla, että pidit tästä <3
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua