Kirjoittaja Aihe: Ja Kevät piti mykkäkoulua (S) Talvi/ Kevät, Kevät/ Kesä kolmiodraamaraapale  (Luettu 2155 kertaa)

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 832
  • 🇺🇦
Nimi: Ja Kevät piti mykkäkoulua
Kirjoittaja: marieophelia
Ikäraja: S
Tyylilaji: kolmiodraamaraapale  (200 sanaa)
Henkilöt: (Pohjolan) Talvi/ Kevät, Kevät/ Kesä, pilvet
A/N: Jätäthän kommenttisi! Ei mulla muuta.
// Nyt on -- nimittäin jatko-osa: Syksy uneksi ihmeestä, S.
// Ja toinen: Häiriintynyt Kevät K-15.



Ja Kevät piti mykkäkoulua

Vanha Talvi väistyi yleensä sopuisasti nauravan Kevään tieltä. Syrjästä ja vaitonaisena Talvi ihaili, kuinka Kevät sulatti mustuneet kinokset, kutsui muuttolinnut takaisin etelästä.  Mutta silloin tällöin, ihan vain kiusallaan, Talvi valpastui ja lähetti vielä jonkin riehakkaan lumikuuron juuri puhjenneiden leskenlehtien varomattomaan niskaan, viipyi hetken kauemmin Kevään rinnalla. Vuorotellen he komentelivat pilviä, kiistelivät muka tosissaan siitä, sataisiko vettä vai lunta. Kevät nauroi, Talvi nauroi, mutta pilvet murjottivat: niitä kyllästytti alistua lempiväisten vuodenaikojen leikkeihin. Lopulta satoi räntää. Monta viikkoa satoi pelkkää räntää.

Vaikka Talvella meni vuosituhansia myöntää sitä edes itselleen, hän rakasti Kevättä.

”Muistatko silloin kerran, ei siitä ole kauaakaan, kun lähetit lumituiskun kiusakseni vielä toukokuussa?” Kevät muisteli.

Toki Talvi muisti. Silloin eräs ampiainen oli eksynyt pistämään häntä kesken sikeän unen. Totta kai Talvi oli raivostunut. Ampiainen toukokuussa ei voinut olla merkki muusta kuin, että Kevät vehtaili taas Kesän kanssa.

”Kuule”, Kevät kysyi. ”Voisitko tehdä ensin vuonna hieman lyhyemmän vuoron? Eikö sinulle jäänyt univelkoja edellisen jääkauden jäljiltä?”

Talven lumivalkeat sukat mustenivat. Kevät väitti, että hänellä ja Kesällä oli enemmän yhteistä.

”En ole niin vanha ja väsynyt kuin luulet”, Talvi murahti.

Kevään kauniit, odottavaiset kasvot synkkenivät. Monta päivää satoi jäätävää tihkua. Pilviä sapetti: Talvi oli kieltänyt niitä väistymästä auringon edestä. Ja Kevät piti mykkäkoulua.



« Viimeksi muokattu: 27.08.2021 08:58:09 kirjoittanut marieophelia »

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Minä mielenkiinnosta tarkastelin profiilista aloittamiasi aiheita katsoakseni olet julkaissut minkälaisia tekstejä, sillä sattumalta eräs raapalejuoksussa kirjoittamasi juttu jäi mieleen poikkeuksellisen lahjakkaana.

Samaa voisin sanoa tästäkin <3 Jotenmin silmissäni näin miten hauskan animaation tästä konseptista saisi. Minulle tuli kovasti paljon surullinen olo Talven yksipuolisen ihastuksen takia, sillä toki kaikki hänen yrityksensä saada Kevään huomio ovat jotenkin destructiivisia. Halla talvella aiheuttaa vahinkoa, eikä oikeastaan ole yhtään kivaa kenelläkään, jos on jäätävän kylmä huhtikuussa. Ehkä Kevät ei nyt ymmärrä tällasiat huomionhakua romanttisessa mielessä, vaan tulkitsee sen tahalliseksi kiusanteoksi.

Tämä oli todella kiva pieni tarina, ajattelin käydä vilkaisemassa mitä muuta olet mahtanut kirjoittaa nyt kun huomio on päällä  :D

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 832
  • 🇺🇦
Suuret kiitokset kommentista jossujb! Vähän yllätyin, että Raapalejuoksun "Eeva raveissa" on houkutellut sut muiden  tekstieni pariin :D Mutta näköjään senkin raapustaminen sitten kannatti ja piti vielä tarkistaa, että sähän olit jättänyt seuraavalle sanan pankki, joten kiva kuulla, että siitä rustaamani teksti jäi mieleen.

Vuodenaikojen holtiton mustasukkaisuudella voi tosiaan olla aika tuhoisia seurauksia. Kiitos animaatio-kommentista! Mulla on sellainen palapeli, jossa vuodenajat on kuvattu jumalhahmoina ja tän tarinan idea varmaan osittain siitä lähti. Kiinnostavaa kuulla, että sulla tuli hahmoista visuaalisia mielikuvia.

Olen otettu osoittamastasi huomiosta! :)

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Hauskaa ja somaa tällainen "elottomien asioiden elollistaminen ja inhimillistäminen" :D Henkilölistakin oli jotenkin niin sympaattinen ♥ Tässä oli paljon oivia kohtia, joita voi pitää vertauksina sille, mitä oikeasti säässä/ilmastossa voi tapahtua. Täällä pohjoisessa talvi on selvästi ihan lääpällään kevääseen! Ei osaa väistyä toisen tieltä.

Lainaus
Ampiainen toukokuussa ei voinut olla merkki muusta kuin, että Kevät vehtaili taas Kesän kanssa.
Tää oli ehkä mun lemppari kohta. Kunnon kolmiodraamaa siellä menossa! Mitäköhän Syksy mahtaa muiden puuhista tuumata :D Onko raukka jäänyt ihan ulkopuoliseksi? (se voi kyllä olla ihan hyväkin asia.)

Ja voi reppana pilviä, kun joutuvat tottelemaan keskenään draamailevia vuodenaikoja! Toivottavasti saavat tehdä välillä muutakin kuin vain mitä vuodenajat käskevät :D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Seila

  • Vieras
Kommenttikampanjasta tervehdys!

Tähän olikin pakko tarttua, koska vuodenajat ja kolmiodraamaa! Olit ihanasti kuvannut Talven ja Kevään yhteistä suhdetta sekä myös ujuttanut pienen palan Kevättä ja Kesää joukkoon. Tykkäsin ideasta, että Talvi on mustasukkainen Kesästä, jolla on myös suhde Kevään kanssa. Talvella ja Keväällä tuntuu olevan tuollainen leikkisä, kiusoitteleva suhde, kun toinen lähettää välillä lumikuuroja ja toinen vettä. Ja voi pilvirukat, kun joutuvat olemaan rakastavaisten keskellä!

Jotenkin erityisesti pidin kohdasta, jossa kerrottiin, kuinka ampiainen oli pistänyt Talvea ja Talvi tiesi siitä, että Keväällä oli meneillään juttua Kesän kanssa. Voin niin nähdä, että Talvi on kiukkuinen ja hyvinkin mustasukkainen persoonaltaan, kun taas Kevät tuntuu sellaiselta kepeältä, hauskaa pitävältä, hupsuttelevaltakin, joka harmistuessaan jää juurikin mököttämään. Voi että.

Kiitos tästä pikku suloisuudesta, tästä jäi hyvä mieli! Täytyykin jatkaa tuon toisen osan pariin ja katsoa, että mitä Syksyllä on sanottavanaan!

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 832
  • 🇺🇦
Kiitokset kauniista ja pohdiskelevasta kommentistasi Larjus!  Onneksi huomasitkin, että kommenttisi jäi pyörimään mielessä niin, että kirjoitin tälle jatkoakin. Oikein suuret kiitokset siis!<3


Kiitokset myös sinulle Seila! Hauskasti ja osuvasti analysoit hahmojen luonteita.<3 Olen iloinen, että kommentoit ja pidit tästä, sillä luulen, että idean saadessani minulla oli vielä alitajunnassa sinun veikeä teekuppitekstisi. Sen lukeminen varmaan inspiroi kokeilemaan tällaista elollistamisteemaa. Ja vuodenajat ja kolmiodraama ovat toki parasta :) Kiitokset!

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Kommiksesta helou! Päädyin nappaamaan tämän ihan puhtaasti ton nimen perusteella, koska musta se oli hauska :: D Talvi/Kevät/Kesä kolmiodraama ei tullut kyllä ensimmäisenä mieleen, mutta tää oli tosi hieno! jossun tavoin mullekin tuli tästä vähän sellaset animaatiovibat ja kuvittelin vuodenajat erilaisina hahmoina tätä lukiessa :D

Sääliksi kävi Talvi-raukkaa, joka oli niin epätoivoisen rakastunut Kevääseen, joka sitten taas ei ilmeisesti tosiaan ihan tätä ymmärtänyt ja vielä menee sanomaan, että hänellä ja Kesällä on enemmän yhteistä : ( Symppasin kyllä myös kyllästyneitä pilviä, jotka joutuivat seuraamaan kaikkea tätä draamaa ja kikkailua aitiopaikalta ja vielä alistumaan sen tähden kaikenmoiseen, kuten viikkotolkulla kestäneeseen räntäsateeseen.

Mietin myös tuota, että snif Syksy on nyt jäänyt ihan yksin ja ulkopuolelle (vaikka toisaalta, ehkä se ei tässä kolmiodraamassa oo huono asia), mutta näemmä olit jo kirjoittanut jatkoa, joten kipaisen lukemaan senkin >>


ava & bannu © Inkku

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 832
  • 🇺🇦
Angelina: kiitos paljon kommentistasi. Kiva jos nimi houkutteli valitsemaan, sillä mun oli hirveän vaikeaa keksiä tälle sopivaa nimeä :D (Niin kuin varsinkin raapaleille yleensäkin.) Tulin myös superhyperiloiseksi, että olit jatkanut lukemaan toisenkin osan ja vielä jättänyt kommenttiakin<3 Ilahduttavaa kuulla, että tarina jatkui sun mielestä hyvin siinä. Saapa nähdä, miten neliödraamassa jatkossa käy! ;) Kiitos hurjasti kommenteista molempiin teksteihin!

kaaos

  • huitulapää
  • ***
  • Viestejä: 1 090
Onnittelut! Kirjoitat paljon kaikenlaista kivaa, erityisesti oon ilolla silmäillyt sun vähän rarempia pottertekstejä, mutta päädyin nyt kuitenkin lukemaan tämän kevätkaihossani. ja oi, mitä se toikaan mulle! hauskaa kolmiodraamaa vuodenajoilla, pitää varmaan toi syssystä kertovakin lukaista, keväällä ja syksyllä ei taida tässä universumissa olla toisiinsa oikein kosketuspintaa. Mielenkiintoinen oli tuo kuvaus, että talvi olisi vanha ja kevät nuori... vaikka onhan se toki niin, että keväässä on paljon kaikkea uutta ja lukemattomia vauvoja, eli puhkeavia siemeniä, niin kai se nuorentaa <3

mutta voi ei tuota nuorta kevättä, joka vaan lemppaa talven hehkeän kesän vuoksi <'3

kiitos, tämä oli suloinen!
words make worlds

tuorein jatkis: Hämäränsäteet, K15, H/D

ava: sokerisiipi, bannu: Ingrid

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 457
Kevät on lempivuodenaikani ja siksi myös tämän nimi osui silmiini. Ihan älyttömän älykäs ja hieno idea kertoa näin vuodenajoista! Minulle raapaleisiin on aina vähän vaikea päästä sisälle, mutta joskus se on juuri mitä tarvitaan. Minusta tämä ei enempää tarvinnutkaan kertoakseen tosi mielenkiintoisen tarinan näistä hahmoista. Hirveän montaa lausetta ei tarvittu, kun olit kertonut vuosituhansien mittaisen tarinan yksipuolisesta rakkaudesta, mustasukkaisuudesta ja hyvin osuvista persoonista noiden lomassa. Jokainen lause oli täynnä yksityiskohtia, että en saa edes valituksi yhtä kohtaa, jonka lainaisi, kun pitäisi laittaa vain koko teksti. ^^

Talvessa todella on vähän kahta puolta, sitä leikkisää, kun voi peuhata lumessa ja nauttia ihan erilaisesta vuodenajasta ihan eri tavoin. Mutta samalla se on kylmä ja pimeä vuodenaika ja olit tosi hyvin tuonut esiin molemmat puolet. Talvi halusi leikkisästi kisailla Kevään kanssa, mutta vetäytyi välillä synkkyyteensä, kun ei aina voinut vain olla Kevään rinnalla. Kevättä en olisi voinut muunlaiseksi kuvitellakaan, niin osuva kuvaus, aina iloinen, nauravainen.  :) Kesäkin tuli hieman tutuksi tässä ja oli hirveän jännä huomio itselle, että Kevät on tavallaan vähän enemmän Kesän kaltainen, vaikka on niin sidoksissa silti talveen.

Olit luonut tosi hauskoja kuvia, joita Talven ja Kevään leikki aiheuttaa ja miten jäätävä tihku oikeasti syntyykään tai miksi joskus toukokuussa tulee kinoksittain lunta. Tästä saisi irti aivan vaikka ja mitä kivoja yksityiskohtia, kun olit pilvetkin ottanut osaksi maailmaa ja ne olivat oma henkilönsä, jotka olivat vuodenaikojen vietäminä. Oih ja tuli myös pakosti mieleen Kevään pyynnöstä, että Talvi pitäisi lyhyemmän vuoron, että pikku hiljaa alkaa Talven vuoro lyhenemäänkin, mitä lämpimämpi tällä pallolla alkaa tulla. ;D
Kiitos kamalasti tästä todella kauniista tekstistä, pitääkin tarkastaa nuo jatko-osat vielä! ^^
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 747
Vaihdokkaista hei! Minulla ei ole kauheasti jäljellä sinun tekstilistauksestasi sellaista, mitä en olisi lukenut ja kommentoinut, mutta tämä vuodenaikatrilogia on jäänyt minulta kokematta. Tavallaan olen jättänyt sen ikään kuin jälkiruoaksi hyvää hetkeä odottamaan, mikä taisi tämän haasteen kautta tulla nyt :) Ja tämä on aivan huikea! Rakastan tällaisia tekstejä, joissa luonnonilmiöt ja muut maailman menoon liittyvät asiat, jotka eivät ole eläimiä tai ihmisiä, saavat kasvot ja luonteen.

Pidän aivan valtavasti koko tuosta asetelmasta, että Talvi rakastaa Kevättä, mutta Keväällä taas on enemmän kemiaa Kesän kanssa. Talvea tulee ihan sääliksi, kun hän murahtaa tuon ”En ole niin vanha ja väsynyt kuin luulet”. Voi surkeus, voisinpa antaa Talvelle halauksen ♥ Vaikka se saattaisikin olla vähän kuin Mörköä halaisi :D Minusta oli myös huikeaa, että pilvet saivat oman roolinsa. Etenkin tuo Kevät nauroi, Talvi nauroi, mutta pilvet murjottivat: niitä kyllästytti alistua lempiväisten vuodenaikojen leikkeihin. Ei ole helppoa olla pelinappula vuodenaikojen pelissä...

Aloitin eilen Eeva Kilven ihanaa Punainen muistikirja -päiväkirjateosta, jossa hän viettää kesää mökillään ja tarkkailee kesän säätiloja ja miettii maailman menoa. Teoksen alussa on kesäkuun loppu, mutta se on hyytävän kylmä ja kostea ja juhannusruusukin pääsee kukkimaan vasta heinäkuussa. Kun luin tätä, mietin tuota Kilven kuvailemaan kesää ja huvituin ajatuksesta, että Talven mustasukkaisuus jatkunee yhä tuon kirjan aikana :P

Vaikka vuodenaikojen tunteet ja kemiat ovat tässä tekstissä koetuksella, kokonaisuutena tämä on todella sympaattinen. Tällaisia tekstejä on ihana lukea etenkin tällaisena runsaslumisena talvena ja miettiä, että Talvi on elementissään. Ihana teksti, kiitos tästä! ♥ Lupaan katsastaa trilogian muut osat, tämä raapale oli nimittäin kiusoitteleva alkupala :D

between the sea
and the dream of the sea

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 832
  • 🇺🇦
kaaos: Kiva, että kevätkaiho houkutteli tänne! Hahhah, joo "samanikäisiä" vuodenajat varmaan periaatteessa on, ehkä mä olen sillä tavalla ajatellut, että Talvi on jo ehtinyt väsyä puhkumaan pakkasiaan siinä vaiheessa, kun Kevät virkeänä heräilee ja siksi Talvi Kevään mielestä vaikuttaa niin väsyneeltä ja tylsältä, kun hän itse on kovin elinvoimainen. :) Kiitos paljon kommentista!<3

Meldis: Voi kiitos, onpa ihana kuulla, että pidit vuodenaikojen luonteista tässä tekstissä ja siitä miten ne heijastuivat säätiloissa ja pilvissä. Mä en itsekään aina niin raapaleista perusta, vaan ajattelen ne enemmän kirjoitusharjoituksina kuin varsinaisina teksteinä. Mutta mahtavaa kuulla, että koit tämän välittäneen kokonaisen tarinan lyhyestä mitasta huolimatta! Kiitoksia kauniista sanoistasi!<3

hiddenben: Hahhah, koitin miettiä, mitä tekstiä et olisi kommentoinut, eikä niitä tosiaan paljon ole! Täytyy varmaan kirjoittaa lisää ihan vaan sen takia. :D Olipa kiva lukea ajatuksiasi tästäkin tekstistä! Hauska tuo Mörkö-vertaus, sillä voipi olla että Talvi on niin kuin Mörkö, eikä eikä olemuksellaan houkuttele muita lähelleen - vaikka kaipaisi rakkautta siinä missä muutkin! Minä katselen nyt parhaillaan aika pettyneenä ulos, sillä lumet taitavat sulaa pois... Onkohan tämä Talven vai Kevään aikaansaannosta? :D Tuli muuten mieleen, kun usein mainitset kommenteissasi, mitä kirjaa olet lukemassa, että haastan sut (ja toki jokaisen muunkin, joka tämän viestin lukee) laatimaan Mustepulloon oman Lukulistauksen! ;)
Paljon kiitoksia kommentistasi!<3

DulzGraham

  • dar(l)ing
  • ***
  • Viestejä: 1 417
  • Magnificent Bastard
Tässä on tosi söpö konsepti :D Vuodenaikojen kolmoisdraama! Ja oikein elävästi oot kuvaillut kevättä koko sen mitalta, melkein saa mutkin pitämään siitä. Kohtahan se jo saapuu. Kuulopuheiden ja haaveiden mukaan on jo alkamassa, mutta minä toivoisin, että talvi pitäisi ohjat vielä pikkuisen aikaa. Kuukauden ainakin. Mutta varmaan toivon turhia.

Lainaus
Eikö sinulle jäänyt univelkoja edellisen jääkauden jäljiltä?
naurahtelin tälle!

Ja kun vuodenaikojen iästä puhuttiin kommenteissa, ajattelin, että ehkä vuodenajat tavallaan syntyy joka vuosi uudelleen nuorina ja vanhenee kunnes jää taas uinumaan ennen seuraavaa vuotta ja uutta alkua. Sellainen kierto sopisi teemallisesti hyvin, no, luonnonkiertoon.

Kiitän!
pannu by wolferain ♥

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 832
  • 🇺🇦
DulzGraham: Mä vähän kauhistuin, kun huomasin, että oot tätä (viisosaista) trilogiaa kommentoinut, sillä en oo ollenkaan varma, että tämä kestää luonnontieteilijän katsetta. :D :D Mutta kiva, että tykkäsit! Munkin puolesta saisi talvi vielä jatkua! Jännä sinänsä, miten eri lukijat ovat reagoineet tähän sarjaan sen mukaan, mikä on kenenkin lempivuodenaika.
Kiitän kommentista!<3