Kirjoittaja Aihe: Vain muutaman dollarin tähden: Rituaalit | S  (Luettu 1564 kertaa)

Aladdin Sane

  • [ə læd ɪnˈseɪn]
  • ***
  • Viestejä: 738
  • just a lad :-)
    • tumblr
Vain muutaman dollarin tähden: Rituaalit | S
« : 15.02.2024 01:31:15 »
Nimi: Rituaalit
Kirjoittaja: Aladdin Sane
Fandom: Vain muutaman dollarin tähden
Genre: Tunnelmapala hahmotutkielmalla. Tuplaraapale.
Ikäraja: Sallittu
Päähenkilö: El Indio
Yhteenveto: Kaikilla vankilassa on omat iltarituaalinsa.
Vastuunvapaus: Vain muutaman dollarin tähden hahmoineen on aivan muiden tahojen kuin minun omaisuuttani, enkä minä tee tällä tekstillä minkäänlaista voittoa.

A/N: Tumblrissa järjestettiin 29.1.-4.2.2024 Dollars Trilogy Fandom Event, jonka seitsemättä ja viimeistä päivää varten tämän ficin englanninkielinen versio (G/Sallittu) on kirjoitettu inspiraatiosanoilla sunsets, justice ja tomorrow (auringonlaskut, oikeus, huominen).

Ficlet300 sanalla 150 indigo.











RITUAALIT





Kaikilla vankilassa on omat iltarituaalinsa. Jotkut rukoilevat, toiset kaivertavat seinään viivan merkitsemään jälleen yhden päivän päättymistä. Indion rituaali, jos sitä voi sellaiseksi kutsua, on katsoa kaltereiden raoista, kun auringon viimeiset säteet maalaavat kiviseinän hetkeksi voimakkaan lämpimillä väreillä ennen kuin haipuvat ja jättävät jälkeensä pelkkää indigonsinistä pimeää.

Hänen uusin sellitoverinsa on kaikin puolin yhdentekevä hissukka, mutta hänelläkin on oma pikku rituaalinsa. Kun Indio katsoo värien liikettä seinällä, hän kaivaa vähistä tavaroistaan pienen kaapin muotoisen veistoksen ja kääntelee sitä käsissään, tutkii sitä joka puolelta ennen kuin piilottaa sen seuraavaa iltaa odottamaan.

Jokin veistoksessa – pienoismallissa? – ja siinä, miten kuumeisesti mies tutkii sitä vielä viikkojenkin jälkeen, on herättänyt Indion uteliaisuuden, mutta hän ei ole sanonut mitään. Mies vaikuttaa sellaiselta tyypiltä, joka pyrkii puheisiin jatkuvasti, jos häneltä kerran erehtyy kysymään jotain, ja Indio on huomannut ajan matelevan näiden seinien sisällä aavistuksen verran notkeammin silloin, kun hän saa syventyä ajatuksiinsa ilman turhia keskeytyksiä.

Tämä ilta on kuitenkin poikkeus. Tämän auringonlaskun jälkeen oikeus toteutuu vihdoinkin. Puolitoista vuotta Indio on virunut näiden kaltereiden takana tätä iltaa odottaen, ja se tarkoittaa, että viimeinen tilaisuus kysyä on käsillä. Siksi Indio nousee laverillaan istumaan ja rykäisee, kun mies alkaa jälleen kahistella tavaroitaan hupenevassa valossa.

”Kerrohan, amigo… mikä tuon veistoksen tarina on?”
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 041
Vs: Vain muutaman dollarin tähden: Rituaalit | S
« Vastaus #1 : 17.03.2024 01:11:56 »
Fandom ei ole minulle tuttu, ja myönnän googlettaneeni kuumeisesti tuota sellitoverin veistosta, että mistä on kyse ;D Ilmeisesti se liittyy jotenkin pankkiin, jonka kassakaapin Indio myöhemmin ryöstää. Oliko veistos pienoismalli tästä kassakaapista kenties?

Fandomin vieraus ei haitannut tunnelmaa lainkaan. Olet todella kauniisti kuvaillut auringonlaskun värejä sellin seinillä ja sitä seuraavaa indigonsineä. Näen sen elävästi mielessäni. Rituaalien tärkeys varmasti auttaa hahmottamaan ajan kulumista, ja no, vankilassa päivät varmaan muutenkin kuluvat samalla tavalla, joten rituaaleja muodostuu pakostakin. Indion hahmosta saa otteen pienillä yksityiskohdilla. Hän ei välitä turhanpäiväisestä rupattelusta, ja hän arvostaa omia ajatuksiaan enemmän kuin toisen ihmisen seuraa. Hiljaisuutensa turvin hän kuitenkin panee merkille tärkeitä yksityiskohtia ja odottaa erittäin kärsivällisesti tilaisuuttaan. Melkoiset hermot Indiolla odottaa viimeiseen asti ennen kuin kysyy veistoksesta, josta hän on kuitenkin ollut utelias jo hyvän aikaa. Ihailtavaa turhan lätinän laskelmoitua minimointia ;D Itse en kykenisi.

Varsin onnistunut hahmotutkielma! Pidin kovasti, kiitos!

Aladdin Sane

  • [ə læd ɪnˈseɪn]
  • ***
  • Viestejä: 738
  • just a lad :-)
    • tumblr
Vs: Vain muutaman dollarin tähden: Rituaalit | S
« Vastaus #2 : 18.03.2024 22:42:04 »
Sokerisiipi, aina kiva kuulla että vibat välittyvät ja hahmosta saa otteen vaikkei fandomia tunnekaan! Indio on vielä tosi mielenkiintoinen hahmo tässä leffassa, kaikessa kamaluudessaan kiehtovan laskelmoiva, älykäs ja hurmaavakin tyyppi, ja tää on itse asiassa ensimmäinen ficci, jossa koetan kirjoittaa hänen näkökulmastaan, vaikka pariin otteeseen oon tutkiskellut Indiota toisten hahmojen silmin :D Ja niin, eipä googlettamisessa oo mitään pahaa :D ymmärsit ihan oikein, veistos on nimenomaan kassakaapin pienoismalli!

Kiitos kommentista! <3
ole minulle ihminen, kun toiset tappaa toisiaan
rakasta minua
minä rakastan sinua