Kirjoittaja Aihe: Ikivelka | S | hurt/comfort | Juho/Pekka  (Luettu 1177 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 043
Ikivelka | S | hurt/comfort | Juho/Pekka
« : 19.02.2020 16:17:10 »
Ikäraja: S
Tyylilaji: hurt/comfort
Paritus: Juho/Pekka
Haasteet: Vuosi raapalehtien VII

A/N: Ylimääräisiä rapsuja toisesta kokonaisuudesta, julkaisen ne nyt näin. Toivottavasti joku tykkää :>




I K I V E L K A

Kun palasin takaisin, riitaisasta välikohtauksesta oli jäljellä enää painostava hiljaisuus. Mirja ja Valtteri olivat huoneessaan. Heiltä oli turha pyytää anteeksi enää tänä yönä. Kun astuin taloon, heidän puheensorinansa vaikeni hetkeksi. Ei ollut vaikea arvata, kenestä he puhuivat. Minua ei kiinnostanut. Hain hammasharjan ja kävin peseytymässä ulkona järvenrannassa. Taivaan vaaleaa sineä heijastava vedenpinta väreili vain aavistuksen. Kesän alku oli kaunis ja elinvoimainen. Oli hassua, miten kaaoksen keskelläkin vuodenajat pysyivät samanlaisina. Se oli jollain tavalla myös rauhoittavaa. Luonto ei tuhoutunut ihmiskunnan mukana. Siinä se yhä oli, kauniina ja levollisena. Tuijotin vedenpintaa enkä osannut enää pitää kiinni suuttumuksestani. Pesin kasvoni ja palasin talolle.

Minä ja Pekka jaoimme huoneen ja vuoteen. Talossa olisi ollut kolmekin huonetta, mutta minä en halunnut nukkua yksin. Riisuuduin ja kömmin vuoteeseen. Mirja ja Valtteri jatkoivat jutteluaan. Odotin, että Pekka tulisi nukkumaan, mutta häntä ei kuulunut. Olin levoton ja huolissani. En jaksanut odottaa kauaa. Puin päälleni housut ja menin etsimään häntä.

Löysin Pekan istumasta rantatörmällä. Hän oli käärinyt lahkeensa ja loiskutteli jalkojaan vedessä. Seurasin pieniä laineita, jotka saivat järven pinnan elämään.

”Mitä sinä täällä?” kysyin.

”Ajattelen”, Pekka vastasi. Vaikka hän ei kuulostanutkaan vihaiselta, tiesin, että käytökseni oli vaikuttanut häneen. Pekka ei ollut silti edes ärähtänyt minulle. Miten hän kykenikin olemaan niin kärsivällinen minun kanssani? ”Etkö sinä halunnutkaan olla yksin?”

”En nukkuessa”, sanoin. Pekka ei sanonut mitään. Seisoin siinä katselemassa hänen jykevää hahmoaan, totisia kasvoja ja viisaita silmiä. En halunnut palata takaisin ilman Pekkaa. Lopulta istuin Pekan viereen. Katselimme kaukaisuuteen sanomatta sanaakaan. Nojasin häneen, ja Pekka antoi minun. Katsoin sen hyväksi merkiksi.

”Sinä palelet”, hän totesi viimein.

”Vähän”, myönsin. Minulla ei ollut paitaa tai kenkiä. Pekka huokaisi ja nousi ylös. Seurasin hänen esimerkkiään, ja me menimme huoneeseemme. Mirja ja Valtteri olivat vaienneet. Pekka riisuutui ja meni omalle puolelleen lähelle seinää. Hän käänsi selkänsä minulle. Riisuin housut ja menin sydän jyskyttäen Pekan viereen. Nykyisin Pekan alastomuus hermostutti ja kiihotti minua. Halu koskettaa häntä kivisti vartalossani, mutta ne ajatukset myös hävettivät minua. Enhän minä edes pitänyt miehistä sillä tavalla.

Käänsin selkäni Pekalle, mutta en pystynyt unohtamaan välillämme tapahtuneita asioita. Olin levoton ja jännittynyt. Kuuntelin Pekan rauhallista hengitystä, laskin seinätapetin repeämiä ja odotin unta.



Heräsin Pekan itkuun ja vaikerointiin. Käteni tarttui tyynyn alla olevaan puukkoon, kunnes heräsin tarpeeksi tajutakseni, mistä oli kyse. Pekka näki painajaista. Unissaan itkeminen ja huutaminen oli meille tavallista. Olimme selvinneet, mutta eloonjäämisellä oli oma hintansa, ja se velka oli ikuinen. Käännyin ja ravistelin Pekkaa lempeästi.

”Pekka, herää. Näet unta”, sanoin. ”Pekka.”

”Mitä – kuka-” Pekan ääni oli pelosta pieni. Oli kamalaa nähdä hänet näin hädissään. Tuntemani myötätunto sai minut herkistymään.

”Juho tässä”, kerroin Pekalle. ”Ei hätää. Olet turvassa.”

Pekka hengitti nopeasti ja itki hiljaa. Pekka vaikutti olevan tavallista pahemmin tolaltaan kuin yleensä painajaisia nähdessään. En tiennyt, mitä sanoa tai miten lohduttaa häntä.

”Tule tänne”, keksin viimein ja vedin lempeästi Pekkaa lähemmäs. Pekka painoi päänsä rintakehälleni, ja minä pitelin häntä, vaikka hänen karkeat partakarvansa kutittivatkin minua. Silitin Pekan selkää, kunnes hän vähitellen tyyntyi.

”Oletko kunnossa?” kysyin ja irvistin itselleni. ”Anteeksi. Se oli typerä kysymys.”

”Ei ollut”, Pekka sanoi. Hänen äänensä oli käheä ja piinattu. ”Minä vain-”

”Tiedän”, sanoin. ”Ei se mitään.”

”Näin Astan”, Pekka kuiskasi, ”ja sinut…”

Vatsassani muljahti. Saatoin jo aavistella.

”Näit unta siitä yöstä?”

”Niin, mutta asiat menivät eri tavoin”, Pekka sanoi. ”Teidän osanne olivat vaihtuneet. Sinulla oli Polte, ja Asta ampui sinut. Yritin estää häntä, mutta olin liian hidas… ja sinä kuolit.”

Tuska Pekan äänessä häkellytti minua, ja sitten tajusin, minkä takia Pekka oli niin poissa tolaltaan. En tiennyt, mitä olisin ajatellut hänen tunteistaan. En uskonut ansaitsevani hänen kiintymystään. En voinut kertoa Pekalle, miten usein toivoinkaan, että olisin kuollut Astan sijasta.

”Se oli vain unta.” Ääneni oli pettymyksestä raskas.

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 554
Vs: Ikivelka | S | hurt/comfort | Juho/Pekka
« Vastaus #1 : 11.03.2020 19:55:34 »
Otin tämän kommenttikampanjasta ja täytyy sanoa, että Juhon ja Pekan lisäksi huomioni kiinnitti hieno nimi! Hurt/comfort on tietysti myös parasta ja sopii tälle kaksikolle niin hyvin :)

Vaikka taustalla on näissä Juho/Pekka -tarinoissa paljon raskaita asioita, on mukavaa, miten esimerkiksi kauniin luonnon kuvaus keventää tekstiä hieman. Samoin on esimerkiksi arkisten toimien, kuten hammaspesun laita: tietyt rutiinit pysyvät, vaikka olisi tapahtunut mitä. Tykkään siitä, miten Pekka ei rannalla sano tai näytä tunteitaan (antaa vain Juhon nojata ja alkaa tehdä lähtöä, kun huomaa, että toisella on kylmä), vaan vasta painajainen saa hänet paljastamaan tuntemuksensa ääneen. Tuo, miten Juho tuntee myötätuntoa ja herkistyy ja Pekka itkee, koskettavat kyllä syvältä lukijaakin! Tuntuu ihan, että minäkertoja vielä voimistaa tuota tapahtumien ja tunteiden välittymistä sekä näissä että muissa Juho/Pekka -tarinoissasi.

Tuo hurt/comfort -hetki oli tosiaan ihana, vaikka sitä varjostaakin tuo kamala painajainen. Ihan sydäntä koskee kummankin puolesta. Vaikka kiintymys on läsnä, kumpikaan ei voi unohtaa Astaa ja Juhon tunteisen ristiriitaisuus, yhtäältä syyllisyys ja toisaalta Pekasta välittäminen tulevat hyvin esiin.

Kiitos tästä, tämän parituksen pariin on aina mukavaa palata, olen ihan huomaamatta alkanut tykätä näistä tosi paljon :)
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 043
Vs: Ikivelka | S | hurt/comfort | Juho/Pekka
« Vastaus #2 : 20.04.2020 11:04:22 »
Thelina: Olen kyllä itsekin harvinaisen ylpeä tästä nimestä! ^-^ En nykyisin enää hirveästi kirjoita hurt/comfortia. Koen sen aika hankalana genrenä, mutta kiva kuulla, että se sopii näille :3 Pekan rauhallisuus ja vaitelias huomaavaisuutensa on kyllä yksi lempiasioistani näissä kahdessa <3 Oi, ihana kuulla, että minäkertojalla on positiivinen vaikutus tunteiden ja tunnelmien välittäjänä! Näiden hellillä hetkillä on kyllä yleensä aina melko synkkä undertone, mutta kuuluu asiaan. Aww, ihana kuulla, että pidät tästä kaksikosta <33 Kiitos kommentista!!