Kirjoittaja Aihe: Viimeisellä kellonlyömällä | S | maaginen realismi, dystopia  (Luettu 4085 kertaa)

Gernumbli

  • ***
  • Viestejä: 239
  • Sisimmässään pieni kiusankappale
    • Tekstit
Nimi: Viimeisellä kellonlyömällä
Kirjoittaja: Gernumbli
Fandom: originaali
Genre: dystopia, draama, musta huumori, maaginen realismi(?)
Ikäraja: S
Varoitukset: ei
A/N: Kun ainoa vaihtoehto on menneisyys, on tavattava Herra Aika.

Tämä on dystopiatarina tulevaisuudesta. Kertojina ovat vuoroin radio ja vuoroin muut ihmiset. Inspiraationlähde tai tunnelma ois varmaan särkyneesti soiva "2080-luvulla".


Henkilö joka pakenee

(Kling-ling kniiik)

Päivää! Siis matkaradio... Pitkällekin matkalle? Ahaa, en taidakaan olla kuullut... Tässä olisi Applen uusin malli, iRadio, vain 4999.95 euroa. Hienoa. Laitanko lahjapakkaukseen? Kiitos. Hyvää päivänjatkoa!


*

(Tsrrrh räks uiiiiii)

...ja siinä kuulim- (viuuu) ...nsertin Venäjän kansallisoopperasta. Äänite oli vuodelta 2031.

Seuraavaksi DJ Juri Kalashnikov esittää klassisen mukaelman baletista Pähkin- (srrh) ...rkijä...

*

Päivää, kyllä, tämä on Kaikkien aikojen virasto. Herra Aika on tavattavissa eilisestä ikuisuuden maanantaihin. Hetkinen, merkitsen teidät kalenteriin.

         vko 32, tiistai, 13. elokuuta

-sunnuntain ensiminuuteilla Kohtalon kehräämössä (Lankakuja 2, se punainen tiilitalo Pub Kerberoksen jälkeen) maailmanlopun kenraaliharjoitus, muista kamera
-pidennä odotushuoneminuuttia 40 cm, Herra A:n vaatimus, KIIREINEN
-lyhennä nuoruutta kolme metriä, ei kiir., valmis viim. itsenäisyyspäiväksi
-käy hakemassa hiukan väliaikaa ennen sinistä hetkeä!!

Hei, sopisiko tapaaminen noin kello 30? Hienoa. Hyvää kaikenjatkoa. Muuten, muistakaa siirtää kellonne alkusyksyn aikaan!


*

(Klik trr piu) Kolmen korttelin takana, kahdeksan vihaisen verokarhun jälkeen näette sosiaalitoimiston luukun. Siellä valkoisten paperien talossa, seitsemän kuolemansynnin seurassa asuu Helppo Elämä niin kauniina ja viehkona kuin ennenkin.

Tämän mainoksen on toimittanut Kuvastin Oy. (klik)

*

Teille siis... lastenlippu eiliseen. Maksatteko matkan käteisellä toivolla vai suoraan lapsuudenmuistosäästöistä?

Kiitos. Stuertti antaa teille katkeruuden siemenen ja hiljaa kasvavan katumuksenne, kun olette päässeet matkaan.


*

(Klik) Ruusunpunaiset silmälasit vain Specsaversilta!

Specsavers. (dam-dim-damm..)

*

Kuulutus koskien lentoa Eiliseen, kone Eiliseen lähtee portilta numero rauhattomuus. Lähtö aikaistuu neljällä tunnilla ja viidellä metrillä johtuen rajusta muisteluaallosta.

*

(krsh) Pada-dam-dam! Tässä H-hetken uutiset ja Toivo Ton, hyvää iltapäivää.

Maailmanlaajuisesti suositun ja moninkertaisesti platinaa myyneen One Direction-yhtyeen viimeinen jäsen, Harry Styles, täyttää tänään 95 vuotta ja ristisanatehtäviä asunnossaan Ranskassa.

Edellisenä yönä siirryimme alkusyksyn aikaan. Kelloja siirrettiin kohti pakastinta, jotteivat ne sulaisi.

Suomen viimeinen petoeläin, Kalle-kärppä, on kuollut. Koko maan rakastama Kalle kuoli eilen illalla Korkeasaaressa hirttäydyttyään muovipussiin. Asiaan ei liity rikosta, poliisi vahvistaa.

Uusin ympäristötutkimus julistaa: ilmastonmuutos on ehkä jo täällä.
"Syytä ei ole kuitenkaan huoleen", totesi Yhdistyneiden Veden Valtaamien Rannikkovaltioiden, YVVR:n edustaja aamuisessa tiedotustilanteessa.
"Vesi yltää vasta puoleen sääreen."

Graffititaiteilija Nimimerkki X:n Rannikkokaupunkien muisto-näyttely avataan ensi viikolla Kiasmassa. Suurten kaupunkien joukosta löytyvät muun muassa vanha New York ja Lontoo, jotka jäivät kolmekymmentä vuotta sitten veden alle.

Poliisi on vanginnut 1,4 miljoonaa nuorta laittomassa mielenilmauksessa eilen illalla Helsingin keskustassa. Ilmaus oli tähän mennessä ryhmän suurin.

Maailmanlopun ensi-iltaan on enää kuukausi. Aiheesta lisää tuonnempana.

Nyt pidämme pienen tauon. (Köh.)

*

Täällä koneen kapteeni, taivas on kauniin sumuinen ja hämärä. Moottorit sammutetaan pian. Valmistautukaa menneisyyden syövereihin kiinnittämällä turvavyönne ja asettamalla luottamusnaamarit kasvoillenne.

*

Täällä taas H-hetken uutiset ja Toivo Ton! Maailmanlopun ensi-iltaan on enää reilu kuukausi, mutta tämä spektaakkeli on ollut jo vuosia loppuunmyyty. Saimme haastateltavaksi näytöksen salamyhkäisen ohjaajan, Mr. Herran.

T. T: Olette valmistellut näytöstä vuosituhansia. Miltä nyt tuntuu?

Mr. Herra: Itseasiassa vuosimiljoonia! (lämmintä naurua) Ja hyvältähän se tuntuu. Olemme lähellä kaiken huipentumaa. Tätä varten kaikki on alunperin suunniteltu.

T. T: Voitteko paljastaa innokkaille kuulijoillemme, mitä näytöksessä tapahtuu? Erikoistehosteissa ei ilmeisesti ole säästelty?

Mr. Herra: (sydämellistä naurua) No, kaikkea en tietenkään paljasta vielä, mutta kyllä, mitään en aio säästää.

T. T: Minulla on tässä näytöksenne ohjelmalehtinen. Takakannessa lukee: " Näytökseen liittyy ydinaseita, runsaasti väkivaltaa ja kauhua. Viimein kaikki huipentuu mustaan aukkoon." Mikä on esityksenne lopullinen genre, heh, jos näin voi sanoa? Entä soveltuuko teos myös perheen pienimmille?

Mr. Herra: No, oikeastaan en ole sitä tarkemmin määritellyt. Genre riippuu täysin mukanaolijasta. Kyllä, teokseni on koko perheelle suunniteltu. Voisi olla niin sanoakseni ristiriitaista asettaa ikärajoituksia, kun itse näytöksessä on mukana runsaasti kaikenikäisiä.

T. T: Kiitoksia paljon! Jäämme odottamaan jännittyneinä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2016 18:00:58 kirjoittanut Gernumbli »
"Gnome saliva is enormously beneficial! Luna, my love, if you should feel any burgeoning talent today — perhaps an urge to sing opera or to declaim in Mermish — do not repress it! You have have been gifted by the Gernumblies!"

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 911
Hymyilin typerästi koko sen ajan, jonka luin tätä. Tai no hymyilen kyllä vieläkin. Tämä taisi ehkä mennä osittain yli mun hilseen, mutta ei missään nimessä huonolla tavalla, kuten tästä typerästä hymystä nyt sopii päätellä.

Tästä tuli mieleen ainakin Linnunradan käsikirja liftareille (lähinnä tuosta maailmanloppujutusta ja kirjoitustyylistä), mutta samalla tämä ainakin mulle vaikutti vähän sarkasmilta. Varsinkin nuo kaikki ilmastonmuutosjutut, vettä puoleen sääreen ja mitä kaikkea. Ihan mahtavia oivalluksia kyllä, voisinkin alkaa käyttää niitä keskusteluissa :D (Älä huoli, muistan copyrightit!)

Toinen juttu, mitä tätä lukiessa aloin miettiä, on se, että kuulostaisikohan nykypäivän puhe tältä jollekin sellaiselle, joka ilmestyisi paikalle reilun kuudenkymmenen vuoden takaa? Internettejä, älypuhelimia, sovelluksia ja kaikkea mahdollista... En yhtään ihmettelisi.

Osa jutuista mulla meni tosiaan ehkä hieman ohi, tai tarkemmin sanottuna en tiedä, tajusinko ne niin kuin olit ajatellut vai en. Lähinnä puhun nyt noista kaikista menneisyyksistä ja tulevaisuuksista ja viiden metrin päähän siirtämisistä. En ole oikeastaan edes varma, mitä ajattelin niistä - luultavasti siinä kohti lähinnä vain luin typerästi virnuillen eteenpäin ja mietin, että voi hitto kun mä tykkään tästä tekstistä. :D Oli siis ihan mahtava lukukokemus, suurkiitokset!
Never regret something that once made you smile.

Gernumbli

  • ***
  • Viestejä: 239
  • Sisimmässään pieni kiusankappale
    • Tekstit
Voi kiitos siitä että hymyilit typerästi! :D se on huippua. Yritin tehdä ajasta jotenkin maagisesti käsiteltävää, samalla mukana tuli sanoilla leikittelyä ja muka-ovelia lauseita, en siis itsekään ihan ymmärrä kaikkia merkityksiä! Mutta kiitos erittäin, niin mukava kommentti! Tämä kirjoitustyyli oli hiukan erilainen kuin mun yleensätekemät tekstit ja pidin itsekin kirjottamisesta. On niin hauskaa ahtaa tekstiin sarkasmia tai piilomerkityksiä ja hihitellä...
"Gnome saliva is enormously beneficial! Luna, my love, if you should feel any burgeoning talent today — perhaps an urge to sing opera or to declaim in Mermish — do not repress it! You have have been gifted by the Gernumblies!"

DulzGraham

  • dar(l)ing
  • ***
  • Viestejä: 1 419
  • Magnificent Bastard
Terveisiä nyt kommenttikampanjasta. Olen myöhässä, mutta kommentoinpahan kuitenkin (ja olisin kyllä kommentoinut ilman kampanjaakin!!)

Täm on nyt sitä sellaista settiä joka on ihan kuin luotu mua varten. Tyrskin ja olin tikahtua (testasin hetki sitten uudelleenlukemista - ratkesin kuin muovipussi (ei ollut kaukana))!  ;D Joka lauseessa on jotain mikä hajottaa! Tämä on niin täynnä oivalluksia: Yhdistyneet Veden Valtaamat Rannikkovaltiot, muovipussiin hirttäytynyt kärppä, 1,4 milj. laittomasta mielenilmauksesta vangittua nuorta (missä on tämmöset säilytystilat??!!), Mr Herra, .... näitä on liikaa! Voisin lainata koko tekstin tähän! Tykkäsin ÄLYTTÖMÄSTI kaikenlaisesta hiukan ironisestakin (tai siis, tätähän tuntuvat leimaavan sarkasmi ja ironia, mitkä on just se mun pala kakkua, näin btw) esim. lento-/aikamatka-jutusta (käteisellä toivolla! katkeruuden siemen! hiljaa kasvava katumus! aww) jnejne., ja Helppo Elämä! (Ja oleskelupaikka kuolemansyntien keskellä!) jaja! Specsavers! Yh! Rakastan tätä.

Tämä ei tuntunut sortuvan liiaksi mihinkään, vaan kaikki tuntui sopivan tähän, sekä tyyliin että sisältöön. Tiedä sitten aukesiko kaikki minullekaan, vaikka kysymyksiä jäi harvinaisen vähän, mutta jokainenhan tulkitsee omalla tietämyspohjallaan joka tapauksessa. Aivan hulvatonhan tämä on. En edes tiedä mistä saat näitä oivalluksia, meidän ajatukset kulkee niin eri tavalla (vaikka suhteellisen hyvin musta tuntuu että ymmärrän, kuitenkin!  :) ). Tässä on kutkuttavia mielikuvia (ja mun tekis mieli maalata tästä kaikki. Semmoiselle vanhalle, käsintehdylle paperille, akvarelleilla ja musteella.)

Linnunradan käsikirja liftareille -samankaltaisuutta on, kuten jo mainittu, ehkä eniten sillä asioiden käsittelytasolla ja -sävyssä. Voi elämä kun en osaa laajentaa tätä arviointinäkökulmaa. Tämä on hieno! Kiitos lukukokemuksen (ja ajatusten, ja piristyksen) tarjoamisesta <3 (sekä kipeistä vatsa- ja poskilihaksista!)

pannu by wolferain ♥

Gernumbli

  • ***
  • Viestejä: 239
  • Sisimmässään pieni kiusankappale
    • Tekstit
DulzGram: Kiitos tuosta kamalan pitkästä ja mukavasta kommentista! En osaa oikeen vieläkään vastata mitään paitsi että kiitos ku tykkäsit!! Oli kiva kanavoida kaikkea kyynistä, joten ehkä tää tulee jatkumaan (ja kans vois nollata samalla ajatukset ja tyhjentää muka-ovelien vertauksien varasto :D)
"Gnome saliva is enormously beneficial! Luna, my love, if you should feel any burgeoning talent today — perhaps an urge to sing opera or to declaim in Mermish — do not repress it! You have have been gifted by the Gernumblies!"

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Bongasin tämän stalkkerinappulan takaa ja olen minä kyllä lukenut tämän joskus aikaisemminkin, mutten tainnut koskaan kommentoida! Tämä on ihan hervoton. Tykkään kovasti. Juuri sopivan älytön, muttei kuitenkaan liian älytön, että tälle pyörittelisi silmiään. Tänään oli ilmastonmuutosasiat kuumana puheenaiheena, kun nähtiin kaveriporukan kanssa kahvilla, ja olen kyllä niin epätoivoinen pallomme tulevaisuuden suhteen, että tämän lukeminen kävi minulle melkein kuin puhdistautumisena kaikesta pahasta. Huumori tekee kaikesta vähän vähemmän kamalaa.

Lainaus
Uusin ympäristötutkimus julistaa: ilmastonmuutos on ehkä jo täällä.
"Syytä ei ole kuitenkaan huoleen", totesi Yhdistyneiden Veden Valtaamien Rannikkovaltioiden, YVVR:n edustaja aamuisessa tiedotustilanteessa.
"Vesi yltää vasta puoleen sääreen."
Tämä kohta. Ihan mainio. 10/10.

Kiitoksia tästä, aika mahtava fikki! <3

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 044
Tämä on lievästi sanottuna hämmentävä ;D Menee paikoin niin maagiseksi, etten enää tiedä, puhutaanko tässä oikeasta todellisuudesta vai jostain keinotekoisesta simulaatiosta, jossa on mahdollista matkustaa eiliseen rauhattomuuden portilta ja turbulenssin sijaan on muisteluaaltoja. Hmm. Voi olla, etten vain pääse sellaiseen päättömään mielentilaan, jossa on ihan loogista sanoa, että korppi on kuin kirjoituspöytä (Liisa Ihmemaassa.) Mutta kyllä minä tästä pidin! Tekstin charmi on loppujen lopuksi juurikin tämä absurdius.

Minulle tuli todella kolkko ja sieluton kuva ihmiskunnasta tämän tekstin myötä, ja juuri sen vuoksi tästä pidinkin. Ollaan ihan totaalisesti too far gone, ettei inhimillisyydestäkään ole jäljellä kuin muisto siitä (jonne halutaan matkustaa.) Vakavat asiat lyödään leikiksi, vitsiksi, mainoksiksi. Elämää eletään jossain aivan muualla kuin läsnä tässä hetkessä. Loppukohtauksesta tuli sellainen fiilis, että Mr. Herra aikoo possauttaa koko maailman kirjaimellisesti säpäleiksi. Mr. Herran sanavalinnat olivat nimittäin sen verran hyytäviä: "olemme lähellä kaiken huipentumaa" ja "mitään en aio säästää". Kenties kyseessä todella on se kaikista suurin, dramaattisin ja vihoviimeisin performanssiesitys ::) (kaikki kuolevat) ja siis, rakastan tällaisia pahaenteisiä tekstejä/loppuja!

Muut pitivät tätä pääosin hauskana, mutta minä pidin tästä juuri sen rivien välissä mätänevän synkkyyden vuoksi! Kiitos siitä, että teit tästä mahdollisimman monitulkinnallisen. Oli ilo lukea!

Gernumbli

  • ***
  • Viestejä: 239
  • Sisimmässään pieni kiusankappale
    • Tekstit
Avaruuspiraatti, kiitos paljon hahahaa! Just palasin hetken mielijohteesta Finiin nostalgisoimaan, olipa hauska huomata kommentteja.

Sokerisiipi, onpa kivaa että just absurdius viehätti! Muistelen, että tätä kirjoittaessa oli vahvasti semmonen olo, että antaa pallon mennä, kun turhautti kaikenlaiset ihmisten asennoitumiset (ja toisaalta myös oma saamattomuus) :D Kiitos pitkästä ja pohtivasta kommentista!
"Gnome saliva is enormously beneficial! Luna, my love, if you should feel any burgeoning talent today — perhaps an urge to sing opera or to declaim in Mermish — do not repress it! You have have been gifted by the Gernumblies!"