Vapaa keskustelu > Saivartelija

Podcastit

(1/5) > >>

Sokerisiipi:
Mikä on podcast?

"Podcast on digitaalisesti jaettava sarja, jonka kuuntelija voi tilata ja ladata esimerkiksi puhelimeen tai tietokoneelle.
Podcastiä ei lähetetä tiettyyn aikaan kuten radio-ohjelmaa vaan kuuntelija voi kuunnella sen silloin kun hänelle sopii."
(lähde: kertojanaani.fi)

Itse olen innostunut (lue: hurahtanut) podcasteihin tänä vuonna, ja nyt kiinnostaisikin keskustella teidän kanssa niistä. Jaetaan kokemuksia ja suosituksia! Tykkään sekä tarinamuotoisista (aka audiodraamoista) kuin faktapohjaisistakin. Valitettavasti tarinamuotoisiin on vaikea vain "törmätä" eli niitä pitäisi etsimällä etsiä. Niistä kuulisin mielelläni suosituksia!

Tykkään podcasteista siksi, että niiden pariin on helpompi ajautua kuin esimerkiksi äänikirjojen, koska jaksot on lyhyempiä ja yleensä käsittelevät tiettyä aihetta tai teemaa, joka vaihtuu jaksoittain. On tosi matala kynnys tsekata, että hei, mielenkiintoisen kuuloinen podcast, kuuntelenpa hetken ja katon, miltä se vaikuttaa. Niissä on myös yleensä sellainen kiva, huomaavainen (ja symppis) yleisfiilis. Kovin kuuntelijaystävällistä meininkiä siis. Yleensä niiden vetäjät tuntuvat myös sellaisilta mukavilta ja hyviltä tyypeiltä. Kuin siellä toisessa päässä olisi ystävä, joka jutustelisi kiinnostavia. Eikä podcastia tarvitse ikään kuin kuunnella "loppuun" tai kokonaan nauttiakseen niistä. Sieltä voi valita ne itseä kiinnostavimmat palaset ja silti pysyä mukana. Tarinallisia podcasteja ei välttämättä voi kuunnella tällä tavoin, jos koko podcast on yhteinäinen tarina, mutta sellaisiakin podcasteja on, jossa yksi jakso sisältää joko yhden tai useamman novellin.

Itse ajauduin podcastien pariin Spotifyn kautta, josta näitä kuuntelenkin pääasiassa, ja ensilöydökseni valikoitu suomalainen, varsin laadukas true crime -podcast: Jäljillä, jossa sen pitäjä kertoo kulloinkin eri rikostapauksesta tai katoamisesta. Hän käy läpi kunkin jutun hyvin tarinamuotoisesti ja johdonmukaisesti, mikä tekee kuuntelemisesta miellyttävää. On hänellä myös ihana, rauhallinen äänikin! En ennen juuri true crimestä välittänyt, mutta podcastien myötä olen tykästynyt tähän maailmaan! Muita suomalaisia true crime -podcasteja, joita voisin suositella, ovat: I don't like mondays, Huorapuutarha ja Murha mielessä. Nämä kolme, etenkin tuo viimeinen, ovat vähän rennompia ja jutustelevampia kuin Jäljillä, joka on hyvin asiapitoinen eikä sisällä niin paljon pitäjän omaa pohdiskelua. Murha mielessä saa myös nauramaan, kiitos runsaan mustan huumorinsa!

Ehkä "kuuluisin" suomalainen podcast on Kaverin puolesta kyselen, jossa Anna Karhunen ja Tiia Rantanen kertovat kavereidensa noloista mokista ja kömmähdyksistä niin töissä, treffeillä, parisuhteissa, krapulassa jne. Heille voi myös lähettää Instagramissa omia tai kavereiden tarinoita! Itse tykkään tästä kovasti! Koska nää tarinat ovat aivan loistavia ja sairaan hauskoja. Vetäjät ovat kauhean symppiksiä ja luontevia. Ei tule yhtään esittämisen fiilis heistä! Kaverin puolesta kyselen on vähän niinku koko maanlaajuinen puskaradio :D Jokaisen jakson lopuksi esitetään myös aivan hirveä joko tai -kysymys.

Tarinallisista podcasteista voisin jutustella myöhemmin enemmän, jos tämä aihe saa tuulta alleen!

Vendela:
Minäkin olen löytänyt podcastit vasta tänä vuonna, ja mitään hurjaa kokemusta minulla ei niistä ole. Otan kuitenkin vinkkejä vastaan, ja Sokerisiiven suosittelema Jäljillä kuulostaa juuri sellaiselta mistä tykkäisin varmasti! Tykkään lukea dekkareita ja rikokset kiinnostavat muutenkin, joten pistänpä tämän vinkin talteen :)

Itse kuuntelin keväällä Auta Antti! podcasteja (löyyy mm. täältä (mikähän tämän ikäraja olisi...)) joissa näyttelijä Antti Holma vastaa ihmisten lähettämiin kysymyksiin ja "auttaa" omalla ihanalla tavallaan. Jaksoissa on erilaisia teemoja ja Holmalla on aivan hurmaava ote hommaan. Jos käytte katsomassa tuota linkkiä, niin näette pienet yhteenvedot ja kestot joka jaksosta :) Tätä on ilmestynyt kaksi tuotantokautta, mutta olen harmikseni ymmärtänyt ettei lisää ole tulossa. Jaksoja voi kuunnella sekalaisessa järjestyksessä, mutta silloin tällöin Holma saattaa viitata johonkin edellisen jakson vinkkiinsä/ajatukseensa. Lämpimästi suosittelen tätä!

Toinen mistä olen kuullut paljon, mutta en ole itse kuunnellut on Lettukestit, onko kellään kokemusta tästä? Käsittääkseni kyseessä on varsin suorasanainen podcast ;D Joten jos joku on kuunnellut, niin olisi kiva kuulla kokemusksia.

summerblue:
Itse olen kyllä huomannut, että podcastit ovat kovasti pinnalla nyt. Näyttää, että monet tubettajatkin ovat ottaneet siihen rinnalle podcastin tekemisen. Itse en ole niistä oikein innostunut. Esimerkiksi taustalla en voi podcastia kuunnella, kun joko keskityn siihen kuunteluun tai siihen toiseen aktiviteettini. Mikäli taas on vapaata aikaa, luen mieluummin kirjaa tai kirjoitan omia ficcejä.

Olen kuitenkin jonkun verran kuunnellut yhtä podcastia. Kyseessä on Welcome to Night Vale. Halusin tietää mistä tuossa on kysymys ja ensin yritin tutustua siihen kirjana. Omasta mielestäni tuo ei toimi kirjana erityisen hyvin, joten päätin rohkaista mieleni ja tartuin podcastiin. Tarinat ovat olleet ihan mielenkiintoisia, mutta itseäni motivoi kuunteluun englannin kielen harjoitteleminen. Koen, että puhuminen ja kuullun ymmärtäminen ovat kielitaitoni heikoimmat osa-alueet ja toivon, että tuosta saisi vähän vahvistusta esimerkiksi ääntämiseen, kun mahdollisuuksia oikeaan englannin puhumiseen on niin harvoin :)

Thelina:
Oletteko kuunnelleet Potterless -podcastia? Kaverini, joka myös on Potter-fani, suositteli sitä minulle ja olen nyt kuunnellut n. 25 jaksoa. Ideana siinä on, että amerikkalainen Mike Schubert alkoi 24-vuotiaana lukea Harry Potter -kirjoja ensimmäistä kertaa ja tekee lukumatkastaan podcastia vieraanaan Potter-faneja, joiden kanssa hän keskustelee kirjoista pala kerrallaan. Hän nostaa mainiosti esille hauskoja huomioita, keskustelee juonesta ja henkilöistä, yrittää arvata mitä kirjoissa seuraavaksi tapahtuu ja valittaa siitä, miten huispaus on kuulemma maailman järjettömin urheilulaji :D Suosittelen kokeilemaan! Vaikka tämä on englanniksi, pysyy siinä kyllä hyvin mukana :)

Silloin tällöin on tullut kuunneltua myös Afterwork-podcastia, jonka yksi tekijä on Pupulandia-blogin Jenni Rotonen. Hänen blogistaan tuon alunperin löysin ja aiheita Afterworkissä piisaa kyllä laidasta laitaan, kepeämpiä ja vakavampia.

Naela:
Minä olen myös kuunnellut tuota Thelinan mainitsemaa Potterless -podcastia, nyt jo yli sadan jakson verran. Taisin aloittaa sen kuuntelun reilu vuosi sitten, koska halusin vähän kehittää omaa englanninkielentaitoani, ja kyllähän se sitäkin tarkoitusta palveli. Tykkäsin tästä podcastista erityisesti siksi, että sen avulla saattoi tavallaan elää uudelleen koko tarinan ihan uudesta näkökulmasta. Schubert nostaa esille paljon sellaisia asioita, joita ei ole itse tullut kirjoja lukiessa edes ajatelleeksi, vaikka olenkin kahlannut ne läpi moneen kertaan. Hauskaa oli myös kuunnella hänen teorisointiaan eri asioista, kun itse jo tiesi, mitä tulee tapahtumaan. Eläydyin tähän podcastiin niin kovasti, että melkein itkin, kun matka tuli kirjojen osalta päätökseen. Vahva suositus siis Potterless:lle myös minulta!

Itse olen käyttänyt spotify:sta löytyviä erikielisiä podcasteja lähinnä kielitaitoni parantamiseen, ja usein annan niiden soida taustalla siinä toivossa, että jotain tarttuisi päähänkin :D Saahan siinä ainakin totutettua korvaa vieraalle kielelle, jos ei muuta. Suomenkielisistä podcasteista en ole ihan hirveästi innostunut, mutta en toisaalta ole kovin tosissani itseäni kiinnostavaa kuunneltavaa etsinytkään. Ehkäpä annan mahdollisuuden tässä keskustelussa esiin nousseille suomalaisille podcasteillekin. :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta