Ficit (kaikki fiktiiviset fandomit ja RPF, pl. Harry Potter) > Toinen ulottuvuus

Good Omens: Epäjumalainen näytelmä (Crowley/Aziraphale, K-11, jatkis, VALMIS)

<< < (2/2)

wishbone:
Olipa kiva nähdä tämä pomppaamassa taas ilmoille, mukavaa mimamu että tykkäsit ja jaksoit vielä jättää pitkästi kommenttia :) Kuten tuli aiemmissa kommenteissa mainittua, tässä tunnelma heittelee vähän laidasta laitaan, mutta olen jo tehnyt ficcaajana rauhan sen kanssa että menee se läpi näinkin kaikesta poukkoilusta huolimatta.

Historiallisesta tarkuudesta: todettakoon ensin että Good Omensin omassa kaanonissahan Nooan arkinrakennus on aito historiallinen tapahtuma, siinä missä dinosaurukset ja kaikki ennen vuotta 4004 eaa tapahtunut taas ei :D Neil Gaiman myöntää myös sössineensä siinä, että 1700-luvulla Crowley pelastaa Aziraphalen Bastiljin linnakkeesta vaikka kyseisen linnakkeen pitäisi siinä vaiheessa historiaa olla jo purettu. Itse historianörttinä yritän kuitenkin pitäytyä faktatiedoissa parhaani mukaan. Mitä tulee Galileoon, olen vähän eri linjoilla siitä voiko kyseistä herraa pitää nimenomaan teleskoopin keksijänä (sellaisena kuin itse teleskoopin ymmärrän, eli nimenomaan avaruuteen asti katsovana tähtikaukoputkena, ei pelkkänä kaukoputkena). Itse varmaan ajattelit sitä alankomaalaista heppua joka ensimmäisenä haki patenttia vastaavalla laitteelle (tosin ilmeisesti vain maankamaralla etäisyyksien päästä tähystelyyn), mutta ei kuitenkaan sellaista saanut, ja jonka ympäri Eurooppaa levinneistä suunnitelmista Galileo sitten inspiroitui ja niitä paranneltuaan vuotta myöhemmin esitteli oman teleskooppinsa, juurikin taivaankappaleita havainnoidakseen. Toisaalta ehkä Crowley ja Aziraphale ovat tässä vain äärimmäisen pedanttisia, koska käsittääkseni sanaa "telescope" käytti ensimmäisen kerran eräs kreikkalainen matemaatikko nimenomaan Galileon laitteesta italialaisessa tiedeakatemiassa kaksi vuotta kyseisen härvelin keksimisen jälkeen (Galileo oli käyttänyt omassa tutkimuksessaan eri nimeä). Ainakin tässä mielessä ensimmäinen teleskooppi-niminen laite oli siis Galileon :D

(Oikeasti Crowley ja Galileo olivat kamuja, ja oli totuus mikä tahansa, Crowley antaa tälle kunnian.)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta