Kirjoittaja Aihe: Musta kuoppa | K-11 | angst | LW16  (Luettu 1887 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 044
Musta kuoppa | K-11 | angst | LW16
« : 21.10.2018 20:16:11 »
Nimi: Musta kuoppa
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: angst, deathfic
Paritus: Joel/Vili
Varoitukset: maininta huumeista
Haasteet: Teelusikan tunneskaala (syyllisyys), Lyrics Wheel 16 (sanat lopussa), Neliottelu, Genretasohaaste (deathfic) ja Random10

A/N: Huh! Meinasi jo jäädä boneri saamatta, mutta täällä ollaan! On ollut blokkia ja kaikenmoista kriisiä kirjoittamisesta, että oon vaan iloinen, kun sain jotakin (synkkää) aikaan.



MUSTA KUOPPA

”En mä syytä itseäni”, Vili sanoo. Hänen äänensä kuulostaa ontolta ja vieraalta. Hänestä tuntuu kuin joku muu puhuisi hänen suullaan sanoen sen, minkä hän tahtoi olevan totta. ”Tai siis.”

Vilin silmät sumenevat. On hankala hengittää. Hän ei meinaa kestää tätä. Vili ei tiedä, miten hän saa kaiken tämän sanotuksi romahtamatta. Vili sulkee silmänsä ja kyyneleet ryöppyävät poskille. Hän hautaa kasvot käsiinsä. Värisevä sisäänhengitys. Vili pakottaa itsensä kohtaamaan Joelin. Se näyttää pieneltä. Joel ei ole menettänyt vain kiloja. Se on kuihtunut. Lommoiset posket ja kalpea, luiden ja jänteiden päällä kiristynyt iho. Joel näyttää jo kuolleelta, vaikka sen rintakehä yhä nousee ja laskee.

”Sä olit ihan holtiton”, Vili kuiskaa itkuisena. ”Joka ilta sä olit juomassa. Pitämässä hauskaa, sä sanoit. Kuuluu opiskelijaelämään, sä vakuutit. Sanoin, että sulla on ongelma ja sun pitää hakea apua siihen. Sä vakuutit, että kaikki on hallinnassa, ja vaikka mä todistin, ettei ole, sä et silti uskonut. Et tajunnut, miten kusessa oikeesti olit. Soitin sun mutsille ja kerroin kaiken. Se tuli tänne ja sai sut kuiville. Tai niin mä luulin. Sä sanoit, että se on ohi. Hetken oikeesti kuvittelin, että me selvitään tästä.”

”Mut sitte –” Vilin ääni murtuu. ”Sitte mä löysin ne vitun pillerit sun patjan alta!”

Vili tahtoo nousta, huutaa ja iskeä nyrkkinsä seinästä läpi, mutta siitä ei olisi mitään hyötyä. Kaikki on jo ohi. Tapahtunutta ei voi muuttaa, ei kumpikaan heistä. Vili on niin vihainen. Hän kiroaa Joelin ja syyttää tätä mielessään. Hän toivoo, että voisi vielä kostaa sen, miten Joel satutti häntä, mutta Vili on auttamattoman myöhässä. Joel on hänen tavoittamattomissaan.

”Miten sä saatoit…”

Vili vaikenee. Hän tuijottaa kattoa ja odottaa pahimman tunnekuohun hellittämistä. Hän ei itke, koska näitä tunteita ei saa ulos kyynelehtimällä. Ne ovat jo osa Viliä. Joel jätti ne hänelle. Musta kuoppa hänen sydämessään on kuin kirous. Ehkä se vie Vililtäkin hengen.

”Silloin mä tajusin, miten syvällä sä oot”, Vili sanoo. ”Vain sä olisit voinut pelastaa ittes, ymmärrätkö? Sä valehtelit kaikille, jopa itelles. Enkä mä voinut jäädä sellaiseen suhteeseen. Sä petit mun luottamuksen, ja se on hyvä syy lähteä.”

”Tiiän sen”, Vili sanoo. Hän nojautuu lähelle ja kuiskaa aivan Joelin korvaan:

”Ja silti musta tuntuu siltä, että se olin mä, joka sut lopulta tappoi. Et mun lähtö ajoi sut reunan yli.”

”Sä saat kuolla, Joel”, Vili sihisee, ”mutta mä joudun elämään tän asian kanssa koko loppuelämäni, että kiitos vaan helvetisti, senkin runkkari.”

Vili vetäytyy. Hän katsoo hengityskoneeseen kytkettyä miestä. Yliannostus. Kooma. Aivokuolema. Joel on enää vain nimellisesti elossa, ja Vilin sanat tuskin yltävät hautaan saakka, mutta sillä ei ole väliä. Hän on täällä itsensä vuoksi. Vili ei aio kaatua Joelin mukana. Hän jättää hyvästit. Hän käsittelee asian. Vili päättää selvitä, ja ehkä vielä joskus syyllisyys päästää hänestä otteensa.



Epik High - Here Come the Regrets

Honest to God
I don’t remember why
I woke up on the floor
’bout a quarter after four
Must have been something
Cuz you keep on calling
Telling me we’re done
I was tryin’ to have some fun

Ever since you left, been rainy days
I’ve been a fuckin’ mess
Wakin’ up in a sweat
Memories a haze
Still faded and drunk as shit
Been anywhere that trouble is and God is not
Girl, I confess
I’ve been crossin’ off death wishes
Like I got a kick-the-bucket list
Lookin’ for that fast love
Been givin’ out the same pain that you dealt out
Can you blame me for being heartless
When I had my fuckin’ heart ripped out?
Flip out till I’m kicked out
Cuz I taste you in every shot that I take down
But I feel so hollow
What I’m trying to say is I’m so…

Sorry
Baby, things got crazy
I know I know I know
I know I know I know

Here come the regrets
Here come the regrets
Here comes the
I wish I hadn’t done it
I wish I hadn’t said it
I wish that I could take it all back

Here come the regrets
Here come the regrets
Here comes the
I wish I hadn’t done it
I wish I hadn’t said it
I wish that I could take it all back
Here comes the…

Where was I?
What did I do?
Who with?
When did I get here and why?
Man, I’m clueless
Regrets?
I got a few…
Thousand
I blame the city
Blame the view
The music’s too damn loud and…
Look around
Look inside and out back
Smile at the world
Get a frown back
Is it me?
The whole fuckin’ town’s mad
Full of ratfuckers and no mousetrap
I found that it’s a sound fact
If you put your money where your mouth at
You’re either gonna choke or be a mute
I’d rather put my soul in a brown bag

God I know you’re up there (yeah)
God I know you’re up there (yeah)
God I know you’re up there (yeah)
God I know you’re up there
God I know you’re up there
But I needed You down here

[Hook: Lee Hi]
Here come the regrets
Here come the regrets
Here comes the-
I wish I hadn’t done it
I wish I hadn’t said it
I wish that I could take it all back

Here come the regrets
Here come the regrets
Here comes the-
I wish I hadn’t done it
I wish I hadn’t said it
I wish that I could take it all back
Here comes the…

Hand to god
I swear I don’t remember how it started
Must have been the blow
It sure was alcohol related
Layin’ here tremblin’
Paranoia ragin’
Tryin’ to keep my sanity
While I’m so medicated (Ohhh)
Ouu, I knew

[Outro: Lee Hi]
Here come the regrets
Here come the regrets
Here comes the-
I wish I hadn’t done it
I wish I hadn’t said it
I wish that I could take it all back

Here come the regrets
Here come the regrets
Here comes the-
I wish I hadn’t done it
I wish I hadn’t said it
I wish that I could take it all back (take it all back)

Ouu, ouu, ouu
Here come the regrets

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 185
Vs: Musta kuoppa | K-11 | angst | LW16
« Vastaus #1 : 20.01.2019 00:30:35 »
Kommenttikampanjasta tere! Lyrics Wheel -teksteihin on mielenkiintoista tutustua, ja etenkin itse tuollaisen LW-blokkiavauksen läpi taistelleena tämä oli siinäkin mielessä kiinnostava teksti. Joten täällä olen!

On erityisesti jännää, kuinka monesta eri näkökulmasta Vilin tunteita Joelin tilanteeseen tarkastellaan tän lyhyen tekstin aikana. Siellä on syyllisyyttä, surua, raivoa jopa vihaksi taipuvana... ja tarkastelet hahmojen dynamiikkaa sitenkin mielenkiintoisella tavalla, että Vilin tunteet kohdistuvat sekä Joeliin että häneen itseensä. Toki yliannostuksen ja kuoleman tilanteet on vaikeita, ja ihmiset tuskin kykenevät järjellä toimimaan niissä (tai sitten täytyy olla täysin kylmä ja tunteeton, mikä ei oo kovin hyvä asia!), joten tän tietyn sotkuisuuden kuvaaminen tekstissä toimii hienosti. Laulun sanojen yhteys tekstiin on myös kiva. Sulava siirtyminen yhdestä fiiliksestä toiseen tapahtuu laulussa luontevan oloisesti, ja oot mun mielestä saanut saman tunnelman siirtymään tyylikkäästi tähän tekstiin. Ja mikä hienointa, se tapahtuu tässä tosi kokonaisvaltaisesti! Se ei aina oo helppoa, kuten itekin Lyrics Wheel -tekstejä vääntäessä on huomannut, joten koko laulun fiiliksen näkyminen koko tekstissä on hieno suoritus. Well done!

Kiitokset tästä, oli kiva (jos nyt deathficciä sellaiseksi voi sanoa) iltalukemisto!