Vapaa keskustelu > Saivartelija

Fanikulttuurista

(1/5) > >>

Lady Riddle:
Hei kaikki!

Päädyin tälle foorumille 10 vuoden jälkeen ja ilokseni näin, että tämä on vielä pystyssä ja oma tilikin vielä olemassa. Tästä innostuneena haluaisin näin nostalgia höyryissäni keskustella fanikulttuurista. Kiinnostaisi kuulla teidän mielipiteitä/fiiliksiä/muistoja esimerkiksi seuraavista kysymyksistä:

Mitä fanikulttuuri tarkoittaa sinulle?

Mikä fanikulttuurissa on mielestäsi parasta / mikä tässä yhteisössä on mielestäsi parasta?

Onko fani-uraasi tullut katkoksia? Kuinka pitkiä? Mikä sai sinut palaamaan?

Onko muita fanituksen kohteita, joissa olet aktiivinen?


Itse muistelen, että parasta Potter yhteisöissä oli nimenomaan se yhteisön tunne. Hype ja vertaistuki aina uuden kirjan ilmestyttyä ja kaikenlaiset tapahtumat toivat omaan varhaisnuoruuteen paljon iloa ja silloinkin tuntui, että se kaikki oli hyvin spesiaalia. Muistan myös, että mt-ongelmat olivat silloin keskusteluissa ja itsekin löysin täältä vertaistukea ja lohtua, kun sitä en muualta saanut. Se oli tärkeää.

Viimeisen kirjan ilmestyttyä oma Potter innostus hiljalleen laantui ja myös aktiivisuus eri faniyhteisöissä hiipui. Yksi asia kuitenkin pysyi, fanfiction. Vuonna nakki ja kivi löysin tämän kirjallisen ihanuuden juurikin FinFanFunin kautta ja kautta vuosikymmenen se on pysynyt mun salaisena ilona. Aiheet tosin ovat siirtyneet Potterista aina Star Warsiin ja Marveliin. Tällä hetkellä sanoisin, että juurikin supersankari hömpötykset on Harry Potteria kiinnostavampia, mutta näinhän tämä menee, mielenkiinnon kohteet vaihtuu ^^

Potter fanitus on hiipumisista riippumatta pysynyt tärkeänä osana identiteettiä. Se oli mulle henki ja elämä nuorempana. Oon tosi iloinen, että aikoinani löysin fanikulttuurin ilot, näin aikusiällä ne suorastaan kiinnostavat. Kiitos siis FinFanFun <3

Onko täällä yhä aktiivisia käyttäjiä vuosilta -2009? Oma prime taisi (ainakin viestien määrän perusteella) olla vuonna 2008.

Olisi kiva kuulla muiden fanimuistoja niiltä ajoilta, kun uutta kirjaa odotettiin kuin kuuta nousevaa :)

- Lady Riddle
(omg tätä nostalgiaa)

Fiorella:
Kivaa kun löysit tänne takaisin, Lady Riddle! Tottahan muistan sinut. :)

Tämä onkin mielenkiintoinen aihe keskustella, kehno vain kun pitäisi olla jo nukkumassa tähän aikaan. Mutta Fini on kyllä ihan omaa luokkaansa ja tämä yhteisö on edelleen hyvin rakas. En ole koskaan ollut täältä kovin pitkään poissa, ainoastaan hiljaisempia aikoja on ollut ihan irl-kiireiden takia. Nyt parina vuonna itsekin olen aktivoitunut enemmän, erityisesti ehkä The Walking Dead -fandomin innoittamana. HP on kuitenkin se pääasiallinen fandom edelleen, ja kaikki muu lähinnä huvittelua siinä sivussa.

Palaan aiheeseen paremmin ehtiessäni. Toivottavasti muutkin innostuvat kirjoittelemaan ajatuksistaan!

Fairy tale:

--- Lainaus käyttäjältä: Lady Riddle - 14.06.2018 01:06:30 ---Päädyin tälle foorumille 10 vuoden jälkeen ja ilokseni näin, että tämä on vielä pystyssä ja oma tilikin vielä olemassa.
--- Lainaus päättyy ---


Kukkuluuruu.
Myös minä olin täältä 10 vuotta pois ja kävi kuten sinullekin, vanhat tunnarit olivat olemassa ja salasanankin nousi jostain muistin perukoilta. Olin myös vanhassa Finissä vuodesta 2004 alkaen ja sieltä siirryin tänne 2007. Pidin tosiaan pitkän tauon 2007-2016 mutta lähinnä uusi kirja "Kirottu lapsi" ja elokuva "Ihmeotukset" saivat minut lukemaan Potteritkin uudelleen läpi ja niiden jälkeen Taikamaailma alkoi jälleen elämään ja taikaveri virtaamaan suonissa.

Mitä fanikulttuuri tarkoittaa sinulle?
Fanikulttuuri on minulle asiasta jauhamista samanmielisessä porukassa, joidenkin fanitavaroiden tai vaatteiden omistamista ja hankkimista, fanifiktion kirjoittamista ja elokuvien/sarjojen aina vain uudelleen katsomista tai kirjojen uudelleen lukemista. Alussa kirjoitin fanifiktiota hobiteista (2004-2005) ja nämä ovat toisella foorumilla vielä tallessakin. Sen jälkeen olen kirjoittanut pääasiassa Taikamaailmaan sijoittuvia fikkejä, joissa oli myös kirjoitustaukoa sen samaiset 10 vuotta jotka olin täältä pois.

Mikä fanikulttuurissa on mielestäsi parasta / mikä tässä yhteisössä on mielestäsi parasta?
Fanikulttuuri tarkoittaa minulle sitä, että on samanmielinen joukko tai porukka, jonka kanssa voi keskustella asiasta sillä tasolla että kysymyksiin löytyy aina joku joka osaa vastata. Jos jostain asiasta herää keskustelua, se saa kannatusta ja siihen löytyy keskustelijoita ja vastaajia. Voidaan siis keskustella vaikkapa Voldemortin lapsuueesta tai Severuksen mielenterveydestä siinä missä kahvinjuonnista tai jäätelönsyönnistäkin.

Onko fani-uraasi tullut katkoksia? Kuinka pitkiä? Mikä sai sinut palaamaan?
Fani-urassani on ainoastaan foorumillakäyntikatkoksia. Itse fanitus on aina pysynyt. Siihen vaikuttaa sekin, että toinen aihe saattaa "olla nukkumassa" kun jokin muu aihe on ajankohtaisempi. Kun Taikamaailmassa alkoi tapahtua, se vain ponnahti ylös ja palasin myös foorumille.

Onko muita fanituksen kohteita, joissa olet aktiivinen?
Fantasia-fanitukseni alkoi vuonna 2000 luettani Taru Sormusten Herrasta ja silloin eksyin ensimmäistä kertaa edes minnekään netin syövereistä löytyvälle keskutelufoorumille. Olen sydämeltäni hobitti - aina. Siellä foorumillakin olen ollut katkoitta ja ihmisiä näen miiteissä irl. Siellä fanitetaan myös Pottereita, Doctor Whota ja Uutta Sherlockia joita itsekin fanitan. Sinne mahtuu myös Star Wars ja paljon muuta (joita en niinkään fanita). Mutta sieltä löytyy ihmisiä, joiden kanssa voi keskustella hobiteista, enteistä, haltioista ja Potterin taikamaailmasta siinä missä päivän syömisistäkin.

Mitähän tarinoita muilta löytyy?

Lady Riddle:
Fiorella Uskallanko edes kysyä mistä muistat mut?  :D

Fiorella:

--- Lainaus käyttäjältä: Lady Riddle - 14.06.2018 20:29:27 ---Fiorella Uskallanko edes kysyä mistä muistat mut?  :D
--- Lainaus päättyy ---
Hih, ihan nimimerkiltä. :) En olisi varmaan edes tajunnut, että olet niin kauan poissa ollutkaan, ellet olisi sanonut. ;)

Mikä fanikulttuurissa on mielestäsi parasta / mikä tässä yhteisössä on mielestäsi parasta?
Uskaltaisin väittää, että Finissä on ihan oma tunnelmansa ja ihanaa porukkaa. <3 Juuri se yhdessä tekemisen meininki, joukkoon kuuluminen ja vuorovaikutteisuus on minulle täällä tärkeää.

Onko fani-uraasi tullut katkoksia? Kuinka pitkiä? Mikä sai sinut palaamaan?
Sanoisin että "fini-uraani" on tullut pieniä taukoja, jos elämä on pitänyt kiireisenä. En ole kuitenkaan koskaan jättäytynyt kokonaan pois sen koommin, kuin aikanaan vihreään Finiin kirjauduin. Jollen ole joutanut osallistumaan, olen kuitenkin aika ajoin kurkistellut, mitä täällä on tekeillä. :) Kirjoittamisessa on ollut taukoja pakon edessä, kun ei ole ollut aikaa, mutta finiläisyyteeni se ei ole vaikuttanut.

Onko muita fanituksen kohteita, joissa olet aktiivinen?
Minusta tuli joku vuosi sitten yllättäen melko kova The Walking Dead -fani (erityisesti tiettyjen hahmojen/näyttelijöiden suhteen), joka on ainakin minulle tosi epätyypillinen ja yllättävä juttu. En ole juuri milloinkaan kiinnostunut näyttelijöistä, laulajista jne, vaan hahmoista, musiikista, elokuvista, kirjallisista tuotoksista itsessään.

Fanikulttuurissa on tapahtunut sosiaalisen median ja internetin myötä tosi iso muutos. Enää ei eletä sitä aikaa, kun etsittiin hitaalla ja monimutkaisen tuntuisella internet-haulla Johnny Deppin ja Winona Ryderin kuvia ja opeteltiin foorumipohjaisen keskustelun käyttämistä alkumetreiltä. Nykyajan fanit ovat yllättävän paljon läsnä idoliensa arjessa ja tietävät miltei reaaliajassa, missä nämä ovat ja mitä tekevät. Tieto leviää somessa pelottavallakin nopeudella. Monet julkisuuden henkilöt keskustelevat faniensa kanssa tai huomioivat näiden tekemisiä hämmentävänkin paljon.

Myös faniyhteisöt ovat kehittyneet. Olen kokenut riemastuttavana ja elämää rikastuttavana asiana faniyhteisöihin kuulumisen, sillä vaikka minulla on laaja ystävien ja läheisten piiri, silti melkein kaikki, mikä minua kiinnostaa, on muiden mielestä tosi outoa ja heidän on vaikea ymmärtää, mikä jossain tällaisessa jutussa kuin vaikka fanifiktiossa voi oikeasti niin paljon inspiroida. ;) 

Potter-innostus minulla ei ole hiipunut, ennemminkin elpyi entisestään, kun nyt on tullut uusia juttuja. Ennen kirjoitin pelkästään HP-fanfictionia, mutta nyt on joukkoon tupsahdellut myös uusia fandomeja ihan huvin vuoksi. ;) Jopa tuokin Star Wars ja Marvel ovat nyt alkaneet kiinnostaa kirjoittamisen suhteen.

Olisi kiva kuulla muiden fanimuistoja niiltä ajoilta, kun uutta kirjaa odotettiin kuin kuuta nousevaa :)
Ne kirjan odotukset olivat legendaarisia, kun pohdittiin porukalla miten juonenkäänteet voisivat mennä, ja luettiin entisiä sataan kertaan alle ja kirjoitettiin ficcejä, joissa esitettiin vaihtoehtoisia tulevaisuuskäänteitä (joko huumorilla tai vakavissaan). :D Ja kun luettiin sitä uutta kirjaa ja keskusteltiin samalla kun luettiin. :) Se oli ihanaa, sitä tunnetta kaipaan.

Minulla on erityisen lämpimät muistot siitä, että viimeisimpien kirjojen aikaan (varmaan viitosesta eteenpäin?) luin sen aina ensin itse heti suoraan englanniksi, ja sitten luin ne ääneen ystäville ja siskoille samalla suomeksi kääntäen. Meillä oli pitkiä lukuiltoja, joimme teetä ja söimme herkkuja ja keskustelimme kirjan tapahtumista. Luin ääneen useamman tunnin putkeen, eikä kukaan olisi millään malttanut lopettaa. Ne ovat jääneet tosi ihanana aikana mieleen, oli todella hauskaa! <3

Finimuistoista vahvimpina ovat jääneet mieleen ne ajat, kun keskustelut rönsyilivät oikein kunnolla ja foorumilla oli ihan kunnon draamaa, mitä seurata. Sitten, kun Vihreä Fini kaatui ja ficit katoilivat pohjalta, se yhteishenki ja välittäminen ja yhteinen luopumisen tuska oli sydäntälämmittävää kaiken sen hämmingin keskellä. Muistan sitä tosi lämmöllä, että yhteydenpito tärkeimpien finikavereiden kanssa onnistui aina jotain kautta, vaikka foorumi ei toiminutkaan. (Minulla ei ollut ketään irl-finituttua, joten pelko yhteyksien menettämisestä oli todellinen!) Ja millä riemulla lähdettiin jälleenrakentamaan uutta Finiä. :)

Yhteen aikaan tulivat pinnalle Livejournal ja kaikensortin rinnakkaisfoorumit eri fandomeille. Myönnän pitkin hampain, että on se oikeasti ihan kivaa, että Fini on auki nyt myös muille fandomeille, vaikka minut varmaan muistetaan kaiken uudistuksen ja erityisesti HP-keskittymän purkamisen suurena vastustajana.  ;D Olen silti erittäin iloinen kun Fini kuitenkin on pysynyt juurilleen uskollisesti ennen kaikkea HP-foorumina.

Myös Finin kirjamessuilla edustamisesta jäi lämmin muisto. :) Se onkin ainut kerta, jolloin olen tavannut finiläisiä livenä, ihan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta