Kirjoittaja Aihe: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)  (Luettu 9070 kertaa)

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 783
  • Not killing people is really hard.
Kirjoittaja: Lauchuo
Beta: FractaAnima
Ikäraja: S
Genre: angst, romance
Paritus: Draco/Luna
Vastuuvapaus: Hahmot omistaa Rowling, tarinaidean minä
Tiivistelmä: Rakkaustarina kahdesta nuoresta, joita ei koskaan ollut tarkoitettu toisilleen.

A/N: Tekstin inspiraationa toiminut Kaiken maailman ficlettejä -haaste, kiitos mahtaville modeille sen pitämisestä! Useampiakin tekstejä on pitänyt sen pohjalta kirjoittaa, mutta oon niin saamaton... Onneksi nyt sain tän kirjoitettua, vihdoin!

Koko tekstin nimi ja osien nimet tulee Tehosekoittimen kappaleesta Valonkantaja, ideasta hurjan suuri kiitos ihanalle pikabetaajalle FractaAnimalle! Koko ficletsarja omistettu hänelle ja myös Neiti Syksylle, hyvää synttäriä kultsi, vaikkakin etuajassa <3 Jatko-osat ilmestyvät mitä todennäköisimmin vielä tämän päivän aikana.

Teksti osallistuu myös haasteisiin Kaiken maailman ficlettejä IV (viikko 32), Se oikea ja sen haaremi (Draco/Luna), Genrehaaste (romance), Kerää kaikki hahmot-haaste (Luna Lovekiva), FanFic100 (010. Vuodet) ja One True Something 20.



Valonkantaja

Katso mua nyt (inspiraatiokuva )

Ensimmäisen kerran huomasin hänet joulutanssiaisissa neljäntenä vuonna. Hänellä oli yllään kirkkaan oranssi juhlamekko ja jalassa vaaleanpunaiset tanssitossut, jotka eivät sopineet lainkaan pukuun, mutta se ei haitannut, koska hän oli siitä huolimatta lumoavan kaunis. Ja älykäs, olihan hän korpinkynsi. Sen huomasi hänen korvakoruistaan, jotka olivat kultaiset ja korpin muotoiset. Katsoin häntä pitkään kauempaa ja muutamaan kertaan katseemme kohtasivat. Luihuistoverieni lähdettyä omille teilleen illaksi, menin hänen luokseen ja pyysin häntä tanssiin kanssani. Saatoin jopa suoda hänelle ystävällisen hymyn, ja muistan sipaisseeni vaaleita hiuksiani kuriin, vaikka eihän niissä ollut mitään vikaa. Tanssin hänen kanssaan pitkälle yöhön Kohtalottarien tahtiin.

Toista kertaa hänet tavatessani hän onnistui melkein tainnuttamaan minut. Inkvisitiopartioni sai hänet kuitenkin kiinni ja hän sylki päin kasvojani, silloin katsoin häntä halveksuen, melkein inhoten. Sillä hetkellä en muistanut millaista meillä oli ollut vain vuotta aikaisemmin. Sillä hetkellä vihasin häntä ja hänen saastaisia Rohkelikkokavereitaan sydämeni kyllyydestä. En voinut käsittää, miksi kukaan haluaisi olla Potterin, kuraverisen tai verenpetturin kaveri. Silloin hänen silmänsä roihusivat ja hän näytti hurjalta kuin kotka saalistamassa. Myöhemmin sitä hetkeä ajatellessani muistan, kuinka hänen silmistään paistoi pyyntö siitä, että ymmärtäisin häntä ja hänen ystäviään. Sillä hetkellä en sitä pyyntöä huomannut.

Siinä tilanteessa, jossa katseemme kohtasivat kolmatta kertaa, en sitä osannut ollenkaan odottaa. Professori Kuhnusarvio oli järjestänyt juhlat omalle pienelle kerholleen, ja vaikka sitä onkin vaikea myöntää, olin siellä vakoilemassa Potteria luvatta. Jäädessäni kiinni kohtasin hänen katseensa, josta paistoi selvä sääli ja myötätunto. Hänen kätensä oli kiedottu Potterin käsikynkkään ja se jos mikä raivostutti minua vielä enemmän kuin kiinnijäämiseni. Hän vaikutti onnelliselta, tyytyväiseltä ollessaan niin kutsutun Valitun kanssa, enkä halunnut hänen olevan sitä juuri Potterin kanssa. Halusin olla se, joka sai hänen huulilleen aikaiseksi sen hymyn, jonka olin nähnyt kerran joulutanssiaisissa.

Neljännen kerran katseemme kohtasivat suuressa salissa Pimeyden Lordin kukistumisen jälkeen. Vanhempani olivat kuolleet, samoin monet Lunan läheisistä, mutta siitä huolimatta hänellä riitti aikaa hymyillä minullekin, huomioida minuakin. Hänen vaaleat kiharansa pomppivat pitkin salia hoivaten omaisensa menettäneitä, valaen heihin toivoa, jota hänellä itsellään riitti jakaa kaikille sitä tarvitseville. En kestänyt katsoa sitä, vaan juoksin kauimpaan vielä pystyssä olevaan torniin. Sieltäkin jopa hän löysi minut ja valoi uskoaan ja toivoaan minuunkin.

Joka kerta hänet tavatessani, hän oli kuin eri ihminen. Aina niin kaunis, mutta haavoittuvainen.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2015 19:44:07 kirjoittanut Lauchuo »
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 783
  • Not killing people is really hard.
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 1/5 (1.4.2015)
« Vastaus #1 : 01.04.2015 16:25:51 »
A/N: Jee toka osa esille, pidän teitä vielä hetken aikaa jännityksessä ennen muiden osien julkaisua, mutta jos joku vaikka intoutuisi tässä välissä jo kommentoimaan niin olisin onnellisuus <3



Rakkaudenantaja (inspiraatiokuva )

Muistan istuneeni lähellä Korpinkynnen oleskeluhuoneen sisäänkäyntiä. En tiedä miksi, mutta askeleeni olivat kuin itsestään vieneet minut sinne, vaikken ollut ajatellut koko asiaa lainkaan. Ehkä kaipasin häntä sillä hetkellä, mutta koska en voinut pysyä hänen luonaan, olin mennyt sinne, missä hänen läsnäolonsa olisi ollut todennäköisintä millä tahansa muulla hetkellä.

En ehtinyt olla yksin kauaa, kun vaaleat kiharat tipahtivat silmieni eteen ja Luna kumartui katsomaan alaspäin luotuihin kasvoihini. Hän hymyili minulle ja minä hymyilin väkinäisesti takaisin, vaikka en tiennyt yhtäkään syytä hymyillä. Hänen läsnäolonsa sai minut tuntemaan oloni hieman paremmaksi, mutta se ei herättänyt vanhempiani henkiin tai estänyt tekemiäni hirmutekoja tapahtumasta. Se ei voinut viedä minua ajassa taaksepäin, jotta saisin korjattua kaiken oikeaksi. Sillä hetkellä saatoin jopa nyyhkäistä ja nielaista silmiini kihoavat kyyneleet, en halunnut hänen näkevän niitä.

Luna istui vieressäni pitkään, emme puhuneet sanaakaan, tuskin edes katsoimme toisiamme. Hän piti kädestäni kiinni, silitti hiuksiani ja lohdutti, vaikkei sanonutkaan sanaakaan. Muutamaan kertaan kohtasin hänen katseensa ja hymyilin hänelle, joka kerran hieman vähemmän teennäistä hymyä. Ja hänen hymynsä oli kerrasta toiseen aitoa, hieman surullista, mutta aitoa joka tapauksessa. Se sai minutkin tuntemaan oloni paremmaksi.

Epäilin, että olimme istuneet siinä varmasti jo useamman tunnin, kunnes Luna ilmoitti, että hänen olisi pakko mennä alakertaan auttamaan haavoittuneita ja pitämään huolta menehtyneiden omaisista. Ennen kuin ehdin vastata hänelle mitään, hän painoi huulensa vasten minun huuliani ja suuteli minua. Sitten hän oli kadonnut ja jättänyt minut yksin Korpinkynnen torniin.

Edes lämpimän suudelman muistot huulillani eivät voineet korjata niitä sirpaleita, jotka olin itse aiheuttanut tuhotessani elämäni.
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 2/5 (1.4.2015)
« Vastaus #2 : 01.04.2015 21:57:37 »
Hiphei, täällä ollaan, kuten lupasin. Oma Campini ei luista (lue: Thorin ei suostu yhteistyöhön), joten kommentoin tätä(kin) sitten tässä välissä. :D

Musta tuntuu, että aikaisemmat Draco/Lunat, joita olen lukenut, on olleet Lunan näkökulmasta, joten kiva lukea välillä näinkin päin tällä parituksella. Luna on kyllä niin Luna tuossa ensimmäisessä osassa, ja oli kiva lukea siitä, mihin Draco kiinnittää hänessä huomiota. Muutenkin sun kirjoitustyylisi on tosi kiva, kun vaikka periaatteessa sanotkin joka kappaleen ekan lauseen alussa samaa asiaa, niin sanot sen aina eri tavalla, mikä on piristävää. (: Joka kappaleessa on muutenkin kiinnitetty hienosti huomiota aina eri asioihin: ekalla kertaa vaatteisiin, tokalla kertaa siihen, että Luna on "väärällä puolella" jne.

Huhupsista, multa loppui sanottavat kesken, koska lukaisin tuon tokan osan tässä välissä ja awwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww! Tulihan se varmasti selväksi, että tuo oli ihan älyttömän söpö! :D <3 Sääli Dracoa, joka menetti vanhempansa, mutta tui tui, Luna ja Draco on yhdessä vaan todella söpöjä.

Äää, apua, multa loppuu ihan oikeasti sanomiset kesken... ): Joten, ööö, palailen astialle sitten niiden muiden osien saavuttua myös paikalle, ja kokeilen sitten uudemman kerran tätä kommentointia... :'D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Deathless

  • Haaveilija
  • ***
  • Viestejä: 101
    • Kuolemattoman kollaasi
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 2/5 (1.4.2015)
« Vastaus #3 : 01.04.2015 23:45:41 »
Oioioi, ompa söpöjä! Tää paritus on tosi kiehtova ja minnuu aina mietityttää miten ihmiset saa Dracon ja Lunan pariksi, kun ne kuitenkin elää ihan eri maalmoissa ja Luna vielä kaiken hyvän lisäks elää aina ihan pää pilvissä :D

Joo, mutta se piti sanomani, että tykkään tästä ja siun kirjotustyylistä! Ja viimeisimpään osaan viitaten: voi Dracoa, kun se tajuaa kaiken aina liian myöhään  <3
It doesn't make you weak if you fall down.
It makes you weak if you don't get up.
Is love Deathless?

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 783
  • Not killing people is really hard.
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 3/5 (2.4.2015)
« Vastaus #4 : 02.04.2015 00:29:03 »
A/N: Voiiii Lillamyy oot ihana <3 Ihanaa että tykkäät, enkä osaa oikeestaan vastata mitään järkevää tähän aikaan yöstä mut TYKKÄÄN SUSTA KIITOS! Ja tuli selväksi, että oli ilmeisesti kovin söpö osa! :D

Deathless, sulle myös hurjan iso kiitos lukemisesta ja vielä kommentoimisestakin! En oikeesti olettanut, että kovin moni muu kuin ne, joille oon tätä mainostanut, niin lukisi saati kommentoisi, joten olen nyt hyvin iloisuus! Toivottavasti seuraavatkin osat miellyttää suakin!

Ja tässä kolmatta osaa, katsotaan julkaisenko vielä yön aikana loputkin osat vai jätänkö huomiselle, mulla on kovin ristiriitaisia tuntemuksia sen suhteen, että tällaisesta sarjasta julkaisisin kaikki osat kerralla!



Valehtele kauniisti (inspiraatiokuva )

Vuosia suuren velhosodan jälkeen olin jo muuttanut yhteen Lunan kanssa, olin onnistunut saamaan itseni kasaan ja hankkinut työn. Luna toimi edelleen kriisiavussa, tosin hieman erilaisissa tehtävissä kuin mitä oli tehnyt suuressa salissa Pimeyden Lordin kukistumisen jälkeen. Mutta hän piti työstään, vaikka se olikin raskasta ja hän oli sen takia toisinaan hyvin paljon poissa kotoa. Mutten voinut valittaa, enhän itsekään ollut juuri koskaan ruoka-aikaan kotona pitkien työpäivieni takia ja ministeriön kiireiden vuoksi. Taikalainturvaajan työni vuoksi olin myös monesti ulkomailla, eikä Luna koskaan valittanut, ja vaikken vieläkään ollut täysin parantunut saamistani henkisistä kolhuista, hän oli tukenani aina.

Kesäkuun viidentenätoista päivänä vuonna 2002 sain työmääräyksen ulkomaille. Kyseessä oli ainakin vuoden työkeikka, mahdollisesti pidempikin. Olinhan aiemminkin ollut melko pitkiäkin aikoja ulkomailla, joskus jopa muutamankin kuukauden kerrallaan, eikä se ollut haitannut meistä kumpaakaan. Palasin aina takaisin. Tämä oli kuitenkin lopullisempaa. Ei ollut varmuutta siitä, kuinka pitkään olisin poissa ja palaisinko viimeistään vuoden kuluttua, vai palaisinko ehkä ollenkaan. Enkä voinut työn luonteen takia ottaa edes häntä mukaani, eikä hän olisi halunnutkaan, sillä häntä tarvittiin edelleen Lontoossa.

Elämäni vaikeimpia hetkiä oli lentokentällä, kun astuin koneeseen tietäen, etten enää palaa takaisin pitkään aikaan. Etten näe häntä enää hyvin pitkään aikaan, ehkä en koskaan, mikäli käy huonosti. Astuin melkein takaisin, melkein päätin, etten lähdekään. Mutta siitä huolimatta lähdin, ja jätin kaiken taakseni, miettimättä sen enempää tekojeni seurauksia. Olinhan kuitenkin tehnyt kauheuksia, jotka minun tarvitsi hyvittää maailmalle. En voinut jättää tätä työkeikkaa tekemättä, sillä kun se olisi hoidettu, voisin nauttia lopun elämäni yhdessä Lunan kanssa, sen jälkeen minun ei tarvitsisi enää koskaan olla poissa sunnuntain päivälliseltä.

En koskaan saanut yhtäkään kirjettä häneltä, en yhtäkään viestiä tuovaa pöllöä tai suojeliusta.
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 783
  • Not killing people is really hard.
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 4/5 (3.4.2015)
« Vastaus #5 : 03.04.2015 01:13:33 »
Kaupunki on autiomaa (inspiraatiokuva )

Ensimmäisten kolmen vuoden jälkeen aloin olla jo epätoivoinen. Näytti siltä, etten pääsisi koskaan kotiin, etten tosiaankaan enää koskaan näkisi Lunaa. Olin tietysti jo tottunut siihen, etten kuullut hänestä mitään, en enää edes odottanut yhteydenottoa. Olin kuitenkin varma, että kotona hän odottaisi minua vaikka hamaan tulevaisuuteen asti. Ehkä hänellä oli tässä välissä ollut joku toinen, ehkä ei, sillä ei ollut mitään väliä, sillä tiesin, että hän kaipasi vain minua. En olisi edes ollut vihainen, jos hänellä olisi ollut joku muu.

Viidennen vuoden puolessa välissä sain kirjeen. Siinä kerrottiin, että saisin palata kotiin, että saisin jäädä varhaiseläkkeelle, sillä olin tehnyt ministeriön hyväksi jo niin paljon, jos niin haluaisin ja saisin viettää rauhaisaa elämää, voisin perustaa perheen. Ei enää koskaan ulkomaanmatkoja tai pitkiä työpäiviä, hyvät eläkerahat ja valmiiksi suuret säästöt, joilla voisin ostaa sen talon, jota Luna oli halunnut useampi vuosi takaperin, mutta johon meillä ei ollut ollut varaa. Hymyilin kirjeelle ja kirjoitin heti omani, jossa tiedotin häntä, että olisin tulossa kotiin kuukauden sisällä, kunhan saisin asiani täällä hoidettua niin, että olisin valmis jättämään paikan loppuiäkseni.

Vastausta kirjeeseeni ei koskaan kuulunut, mutta en antanut sen haitata. Ehkä kirjepöllö oli eksynyt matkalla, ehkä Luna ei ollut kokenut tarpeelliseksi enää vastata, sillä joka tapauksessa olin jo matkalla kotiin. Vain sillä oli väliä, että olisin pian kotona ja tapaisin hänet pitkästä aikaa. Ehkä hänellä jopa oli ollut kiireitä valmistellessaan kotiinpaluutani, ehkä hän ei ollut lähettänyt pöllöä siksi, ettei tiennyt tulisiko se enää perille, koska ei tiennyt olinko jo kotimatkalla. En ollut osannut sanoa tarkkaa päivämäärää, sillä en tiennyt tarkasti kauanko asioideni kuntoon hoitamisessa menisi.

Palasin takaisin, tyhjään taloon. Yhteisiltä ystäviltämme kuulin, että Luna oli kuollut syöpään vain kaksi viikkoa lähtöni jälkeen. Hän ei ollut koskaan kertonut minulle siitä, sillä olin aina velhosodasta lähtien ollut heikko ja haavoittuvainen, eikä hän halunnut huolestuttaa minua.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2015 19:43:52 kirjoittanut Lauchuo »
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

Deathless

  • Haaveilija
  • ***
  • Viestejä: 101
    • Kuolemattoman kollaasi
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 4/5 (3.4.2015)
« Vastaus #6 : 04.04.2015 00:24:48 »
Voi eiiii! Ensin aattelin, että Luna on hylänny Dracon tai luullu, ettei Draco palaa tai vastaavaa. Vasta loppumetreillä aloin pelätä, että Luna on kuollu! Ja niinpä sinä (julma) ihminen päätitkin tehdä  :'( Mutta aivan ihana tää raapalesarja, vikaa osaa odotellen!
It doesn't make you weak if you fall down.
It makes you weak if you don't get up.
Is love Deathless?

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 783
  • Not killing people is really hard.
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #7 : 08.04.2015 19:46:47 »
Deathless, eihän nyt sentään, en mä olisi voinut tehdä Dracolle sitä, että se olisi hylätty... mutta tottakai saatoin tapattaa Lunan! Hähähää! Ihanaa, että tykkäät silti, tässä vikaa osaa, toivottavasti tääkin maistuu!

Ei oo mitään menetettävää (inspiraatiokuva )

Muistotilaisuus oli pidetty jo heti Lunan kuoleman jälkeen, mutta varsinaisia hautajaisia oli lykätty minun paluuseeni asti. Vaikkei kukaan edes ollut varma paluustani, kukaan ei myöskään ollut halunnut haudata Lunaa ilman läsnäoloani. Sen sijaan hänen ruumistaan oli säilytetty kylmiössä. Minulta kysyttiin, haluaisinko nähdä hänet viimeistä kertaa, mutten tietenkään halunnut. Muistin hänet iloisena ja eläväisenä, hänen kiharansa olivat kauniin vaaleat ja silmänsä loistivat, miksi olisin halunnut nähdä hänet kuihtuneena ja sairaana, kuolleena?

Hautajaisia edeltävät kaksi viikkoa menivät pääosin sumussa. En ollut varma, mikä päivä oli, en tiennyt mitä valmisteluja oli vielä tehtävänä. En oikeastaan edes muista, kuka valmistelut järjesti. Minä valitsin vain arkun ja kiven.

Hautajaispäivänä en itkenyt. En ollut eläessäni itkenyt Lunan nähden, joten en aikonut tehdä sitä, kun hänet haudattaisiin. Vakava ilme kasvoilla laskin oman kukkaseppeleeni hänen arkkunsa päälle, luin lyhyen siihen kirjoitetun värssyn, joka ei missään tapauksessa antanut kunniaa tunteilleni ja surulleni. Ei sellasta voinut kuvailla sanoin. Ääneni ei edes värissyt sanoja lausuessani, aivan kuin en olisi välittänyt ollenkaan. Mutta kyllä minä välitin, enemmän kuin kukaan muu paikallaolijoista.

Arkun lasku hautaan sujui tuskallisen hitaasti ja katsoessani alas hänen viimeiseen lepopaikkaansa, olin vähällä hypätä itse perään ja jäädä sinne, kieltäytyä tulemasta pois ennen kuin kuoppa olisi täytetty mullalla. En kuitenkaan tehnyt sitä, sillä tiesin, ettei Luna olisi halunnut minun tekevän sitä. Hän olisi halunnut, että jatkan elämääni onnellisena, mutta juuri sillä hetkellä en kokenut pystyväni siihen enää ikinä. Halusin vain hänen luokseen, kaipasin vain häntä, eikä mikään tulisi koskaan muuttamaan sitä.

Se ilta kului myös kuin sumussa, en edes muista milloin nukahdin. Seuraavana päivänä itkin, totuus iski minuun pahemmin kuin oli iskenyt kertaakaan aikaisemmin. Sillä hetkellä toivoin, että Korpinkynnen tornissa olisin näyttänyt tunteeni hänelle ja saanut kasattua itsestäni sen vahvan Dracon, joka olin ollut aikaisemmin. Sillä hetkellä toivoin, että hän olisi ollut pitämässä kädestäni kiinni ja valanut toivoa minuunkin.
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #8 : 08.04.2015 21:06:22 »
Pöh, itse olet ihana! <3 Jos nyt sitten vaikka saisin kommentoitua jotain muutakin kuin <3 :'( yms. :'D

Kolmas oli varsin hieno pätkä, tykkäsin erityisesti siitä, että siinä myös Dracosta huomasi jotenkin paremmin, että tämä oikeasti piti (rakastikin kenties?) Lunaa, kun aikaisemmin sitä ei ole niin kovin paljoa näkynyt selkeästi toisin kuin Lunan puolelta. Luna on jotenkin koko sarjan aikana ollut ihanan avoin oma itsensä, kun taas Draco on ollut sulkeutuneempi kuten canonissakin annetaan sellainen kuva hänestä. Tässä sitten oli kiva nähdä vähän toisenlainen vilahdus hänestä, vaikkei sieltä mitään suurensuuria rakkaudentunnustuksia tullutkaan. Tämä oli kuitenkin ehkä jopa luontevampi ratkaisu Dracolle. (:

Neljäs taas oli varsinainen nyyhkypätkä, koska ääää, ei näin saa tehdä. ): Ihanaa, että Draco pääsi palaamaan kotiin, mutta sitten taas ei ollut niinkään ihanaa, että kotona ei ollutkaan enää ketään odottamassa häntä. Jotenkin Lunalta odottaisikin jotain tällaista, koska hän tuntuu aina tietävän, mikä on tarpeellista missäkin tilanteessa ja ehkä hän tiesi (tai ajatteli), että Dracoa tarvitaan enemmän jossain muualla kuin mitä hän tarvitsee. Kuitenkin jotenkin todella surullista, että kukaan ei ollut vaivautunut ilmoittamaan Dracolle, että Luna kuoli, ellei Luna sitten ole nimenomaan kieltänyt näitä tekemästä sitä...

Viides sitten meni jos mahdollista vielä nelostakin nyyhkymmäksi. Toisaalta ihanaa, että Lunan hautajaisia oli lykätty, jotta Dracokin pääsi paikalle, mutta sitten taas toisaalta, miksei niitä oltaisi voitu pitää aikaisemmin ja lähettää viestiä Dracolle? Ymmärrän täydellisesti tuon, ettei halua nähdä rakasta ihmistä kuolleena, koska eihän se ruumis enää muistuta sitä samaa vanhaa tuttua ihmistä... Draco on erittäin Dracomainen, kun hän suorastaan jopa kieltäytyy itkemästä hautajaisissa, koska ei ole tehnyt sitä aiemminkaan Lunan nähden. Mäkin toivon, että Draco olisi siellä tornissa kasannut itsestään vahvan Dracon, mutta aina ei voi saada sitä, mitä haluaa.

Tykkäsin koko sarjasta, pahoitteluni, että kommentoin näin harvakseltaan, mutta välillä en vain olisi saanut aikaiseksi muuta kuin "äääää <3" -tyylisiä kommentteja, joten ajattelin sitten säästää kommenttini siihen, että saan jotain fiksuakin sanottua. (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #9 : 10.04.2015 23:25:11 »
Kommenttikampaajalta, hyvää iltaa. Miten voisimme suoristaa ja kihartaa kommenttejanne? Eiku hetkinen... kyse taisikin olla kampanjasta.

Asiaan.

Draco/Luna on just in. Molemmat on sieviä kuin posliininuket ja sitä paitsi Luna on aivan ihana! ♥ (Ja tästä kommentista huomaa jo nyt, että mua väsyttää juupelisti...) Musta tämä oli aivan ihana kokoelma myös ja nuo inspiraatiokuvat oli käytetty oivaltavasti. Erityisesti ensimmäisen hyödyntäminen oli suorastaan nerokasta.

Pidin tässä siitä, miten Draco lähti hakemaan katharsista työn kautta, mutta sitten lopulta menettikin sen myötä myös rakastettunsa - vaikka olisi toisaalta menettänyt joka tapauksessa, kun Lunalla kerran oli syöpä. (Se onkin mielenkiintoinen kysymys: eikö velhoilla ole parannuskeinoja syöpiin?)

Lunan kuolema oli kyllä hirveän surullinen, mutta sen myötä tässä sarjassa pystyttiin käsittelemään laajempaa skaalaa tunteita. Sen myötä tosin mietin, että oisko draamaosasto tai angstiosasto ollut tälle sopivampi, mutta kirjoittaja toki tekee määrittelyn ja jos tässä on mielestäsi pääosassa romanssi, silloin se on. (Ja onhan rakkaus kyllä tärkeässä osassa: Dracon suruakaan ei olisi, ellei hän joutuisi päästämään irti rakastetustaan.)

Tykkäsin tästä kovasti, kiitoksia. :)

P.S. Nimi on muuten tosi ihana!


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #10 : 11.04.2015 10:11:27 »
Olipas virkistävää lukea pitkästä aikaa Potteria! Luna ja Draco on musta hyvinkin kiinnostava ja ficcipotentiaalinen pari, ihan jo siksikin, että niiden lapset olis varmaan ihan mielettömän kauniita. :'D

Tykkäsin tästä kovasti – erityisesti, kun tarina ei ollut pelkästään ah-niin-siirappista romanssia. Komppaan Nevillaa tuossa, että sovitusta työnsä kautta tavoitteleva Draco oli mielenkiintoinen hahmo. Ajatuksia herättävää sekin, että vaikka Draco ja Luna rakastivat toisiaan niin paljon, he tekivät tahoillaan hyvin itsekkäitä ratkaisuja. Sellaisiahan me ihmiset ollaan. Pidin myös siitä, miten teksti käsitti parin suhteen sen alusta (tai oikeastaan jo ennen alkua) asti, ja alku toimi ikään kuin prologina.

Lainaus
En koskaan saanut yhtäkään kirjettä häneltä, en yhtäkään viestiä tuovaa pöllöä tai suojeliusta.

Tää oli musta erityisen painava ja hieno lause. Tästä lukija osaa jo aavistaa, ettei kaikki ole niin kuin pitäisi, ja sitä surullisemmalta tuntuu lukea tuota kohtaa, missä Draco onnellisena kuvittelee yhteistä tulevaisuutta. Tykkään kirjoitustyylistäsi, ja teksti tuntuu vielä vahvistuvan loppua kohden. Erityisesti Dracon surun ja sen käsittelyn kuvailu oli hyvin onnistunutta ja uskottavaa. Ja osien nimet olivat kuin niitä varten tehty.

Kiitos paljon tästä haikean kauniista pätkästä!

her shaking shaking
glittering bones

Ming

  • 大难不死的女儿
  • ***
  • Viestejä: 207
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #11 : 15.07.2015 05:14:25 »
Moro!

Öhdjnfjskd en tiedä mitä sanoa, kun tässä tapahtui niin paljon. Haittaako jos vaan luettelen mistä asioista pidin? Ei? Hyvä!

Luna/Draco ei ollut niin kamalaa ku ajattelin! Se toimi itseasiassa yllättävän hyvin. H/D 4ever Tykkäsin myös siitä, ettet ollut tässä(kään) kirjoittanut kaikkea auki ja että osien välissä oli vähän taukoa ja kehitystä. Tykkäsin noiden otsikoista, erityisesti ensimmäisestä ja toisesta ja niiden yhteenkuuluvuudesta.

Tykkään angsti-Dracosta ja tässä se oli erityisen ihana, kun jotenkin se ei pystynyt vaikuttamaan yhtään mihinkään ja se oli hyväksynyt sen, että kaikki tulee kuitenkin menemään huonosti.

En tiedä, oliko Lunan teko ilkeää vai ei, mutta itse en kai kykenis oleen edes surullinen, jos joku olis antanut mun lähteä just ennen kun ne kuolee. Ja sit mietin sitä Lunan ruumista ja Dracoa ja niiden suhdetta ja voi Draco.

Kiitos, hyy <3 Seuraavan kimppuun. >:3

(Tykkäisin muuten kans epilogista tai spinoffista tai tai no jostain - mutta millon en tykkäisi...)
vi skall lära så länge vi lever och inte tro att förstånd kommer av sig med åren

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 071
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #12 : 21.10.2015 16:41:35 »
Huh huh, mä luulin, että sun Bellojas ois vaikea kommentoida, mutta tää taitaa viedä kuitenkin voiton. Kokonaisuutena tää oli kaunis ja jotenkin todella Lunamainen, vaikka tää Dracon kannalta olikin kirjoitettu. Toivottavasti tää oli päivän viimeinen maanis-depressiivisyyspläjäys, koska tää oli niistä pahin.

Katso mua nyt on hieno kokoelma erilaisista hetkistä ja tunnetiloista ja toimis ehdottomasti itsekseenkin. Luna on todella IC, samanaikaisesiti häälyvä ja vakaa. Paras kohta ehdottomasti:
Lainaus
-- hänen silmänsä roihusivat ja hän näytti hurjalta kuin kotka saalistamassa.

Rakkaudenantaja jatkoi sellaista ihanaa, Lunamaista maailman pelastusta ja vaikka Draco on niin surkea, niin rikki ja koettaa olla niin etäinen, ei voi silti vastustaa Lunaa. Tää oli pätkänä hyvin suloinen surullinen samanaikaisesti.
Lainaus
Edes lämpimän suudelman muistot huulillani eivät voineet korjata niitä sirpaleita, jotka olin itse aiheuttanut tuhotessani elämäni.

Kyllä mä vähän aavistelin Valehtele kauniisti -pätkän lopusta, että nyt oot keksinyt jotain todella ilkeää. Mutta minä(kin) olin optimisti ja vähän olettelin, että Luna vaan lähtee kävelemään.. Että Dracon päätös oli vaan sen verran itsekäs, tai jotain.
Lainaus
Elämäni vaikeimpia hetkiä oli lentokentällä, kun astuin koneeseen tietäen, etten enää palaa takaisin pitkään aikaan.

Kaupunki on autiomaa oli mulle kova pala, piti oikein pysähtyä (ja kiukutella IRC:n puolella) ennen kuin pystyi jatkamaan. Hirveän julma olet. :( Tosin jostain syystä kirjoittaessa on usein helpompi tappaa hahmo kuin lukijana hyväksyä sen kuolema... Joka tapauksessa musta oli Lunalta todella itsekästä olla kertomatta, koska Dracon olisi pitänyt saada olla siellä tukena ja turvana, oli sitten kuinka rikki ja hauras tahansa.

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä Ei oo mitään menetettävää on realistinen ja perusteellinen läpiluotaus Dracon tuntemuksiin. EIpä mulla enempää sanottavaa taida ollakaan.
Lainaus
En ollut eläessäni itkenyt Lunan nähden, joten en aikonut tehdä sitä, kun hänet haudattaisiin.

Kiitos tästäkin. <3


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #13 : 08.12.2015 23:36:46 »
Tätä(kin) olen jo jokseenkin sinulle kommentoinut, koska betasin tämän, mutta ajattelin palata uudelleen tämän pariin ja kommentoida ihan täällä finin puolellakin, koska kommenttien saaminen on kivaa ja koska tämä on kiva ficletsarja. Ja kappas, tämähän on näemmä myös omistettu minulle, kiitos siitä.  :-*

Luna/Dracossa on jotain hassua. Se on samaan aikaan täysin absurdi ja sitten kuitenkin hyvin helpostikin toteutettavissa. He ovat kaksi täysin erilaista ihmistä, joilla olisi paljon oppimista toisiltaan. Luna on tässä sarjassa hyvin oma itsensä. Draco taas tapahtumien myötä kovin vaisu, mutta sen ymmärtää. Kukapa ei olisi menetettyään vanhempansa ja tehtyään toinen toistaan väärempiä valintoja elämässään?

Kolmannessa osassa tunnelma muuttuu alusta täysin ja sitten jo ymmärtää, että oikeastaan koko ajan mukana on häilynyt sellainen haikea tunnelma; sellainen, että kaikki ei tule päättymään hyvin. Pidän siitä, miten tässä jo vanhempi Draco on omistanut elämänsä sille, että hän hyvittää tekonsa maailmalle ja sitten sen jälkeen, hän hyvittää uudet valintansa Lunalle, ollen kotona, jopa joka sunnuntai. Ja sitten Luna lakkaa pitämästä yhteyttä. Muistan kuinka hämilläni olin tässä kohtaa näitä oikolukiessani. Jotainhan on täytynyt sattua?

Ja niinhän sitten onkin. Neljännessä osassa huomaa sen, että vuosien aikana jotain on tarttunut Lunasta Dracoon. Sellainen kevyt naivius ja usko siihen, että kaikki on hyvin, vaikka kaikki katastrofin merkit ovatkin jo ilmassa. Draco uskoo ja luottaa Lunaan kuin kallioon, sillä tämä on aina ollut hänelle olemassa. Ja sitten ei olekaan. Se on aika julmaa. Noin niin kuin kirjoittajalta lukijallekin.

Tässä välissä muuten mainitsen siitä, kuinka kivaa on kurkata aina nuo inspiraatiokuvat. Kiitos, että olet jaksanut linkata ne otsikkojen perään. :)

Viimeinen osa, jossa Draco on ehkä eniten oma vanha itsensä, on jotenkin raastava. Hän ei näytä tunteitaan, ei vaikka on ollut rikki jo niin kauan, ettei ehkä tunnista mitään ehjää koskaan omistaneensa, ei ehkä muista mitä se edes on. Lapsellinen ajatus kuoppaan hyppäämisestä ja kieltäytymisestä nousta sieltä pois on hieno. Jotenkin siinä on sitä epätoivoa, joka piilee kaiken alla, mutta impulsseille ei anneta valtaa. Surun keskellä ollaan hajalla, mutta kukaan ei saa nähdä. Kovin malfoymaista. Ja sitten lopulta, kovinkin kuori murtuu. Harmi, että se tapahtui vasta vuosia kaiken jälkeen. Ehkä juuri sitä Luna saattoi odottaa koko sen ajan, kun hän oli ollut Dracon kanssa. Että hän voisi olla paikalla ja auttaa kokoamaan kaikki kuoren sisällä irrallaan olleet palaset. Hmmh.

Kaunis, hieno, haikea ja surullinen sarja. Olipa hyvin kannattavaa palata tämän ääreen. Löysin paljon uutta sanottavaa. :3

Kiitos!

- Frac


I'm into Herbology now u_u

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #14 : 06.05.2016 09:53:14 »
Tällä on niin kiva nimi! Jotenkin houkutteleva ja omalla tavallaan oikein valoisa, toiveikas ja hempeä. Mietin moneen otteeseen, että onkohan tämä teksti Pimeyden voimissa vai Herttuassa, mutta näemmä olit pistänyt tämän Herttuaan!

Oi voi, olipas se. En ole sulta ennen lukenut mitään minä-muodossa, ja tämä oli tosi kiinnostava lähestymistapa ja näkökanta. Tykkäsin, se toimi. Draco tuntui olevan aika paljon omissa maailmoissaan, ja Luna oli se, joka linkitti hänet todellisuuteen, ankkuroi paikalleen. Viidennen ficletin loputtua jäikin sellainen huolestunut fiilis: Mitä nyt, mitä Dracolle käy, miten hän selviää, mitä hän oikein aikoo tehdä ikuisuuden kestävällä eläkkeellä, jota ei pääsekään viettämään Lunan kanssa? Kauhean karua! Kyllä vähän hyppäsi sydän kurkkuun, kun kerroit Lunan kuolleen, koska olin odottanut lähinnä sitä, että Luna olisi vain unohtanut koko Dracon ja siirtynyt elämässään eteenpäin. Mutta ei!

Tykkäsin tästä. Ainoa mikä häiritsi oli se, että Draco lähti ministeriön töihin ulkomaille lentokoneella. Mielestäni pitkän matkan porttiavain olisi ollut huomattavasti uskottavampi valinta. Mutta muuten ficci oli oikein koskettava ja helppolukuinen, tästä jäi kyllä sen verran ankea fiilis että olisin tosissani voinut kuvitella tämän Voimiin. Kiitos ♥


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

repa

  • ***
  • Viestejä: 551
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #15 : 01.06.2016 00:23:22 »
Diudau, ariBzkzfosj! Mä oon ihan (hemmetin väsynyt ja) sanaton!

Okei. Lähdetään liikkeelle parituksesta, joka kuulosti kiintoisalta. Mulla on ollu pyörityksessä Draco/Luna, mutten saa sitä kasaan. Tässä oli kasattu ficci hyvin, oon kade! Kokonaisuus tuntui harmoniselta. Tapahtumat eteni sopivalla tahdilla etkä turhia jaaritellut (ihailen aina taitoa tiivistää). Mä en ymmärrä, miten muut osaa poimia tekstiin vaan oleelliset kohdat samalla ku mää ite höpötän aiheen vierestä ja ympäriltä kaikkea höpöpöpöä...

Tunnelma! Ihan hitsin ihana. Tempauduin mukaan tarinaan ja (lapsellisena) Draco-fanina (kirjoitin vahingossa Snaco...) tykkäsin minä-kertojasta. Ylläri? Nope...Alun tapahtumat olit muotoillu oivaltavasti ja tuntui hirmuisen uskottavalta. Mun mielestä ylipäätään Draco oli tässä uskottava. Luna ei ole kovin tuttu hahmo, mutta vaikutti luontevalta hänkin. Ihanaa kunnioitusta alkuperäisiä hahmojen persoonia kohtaan! Mua suretti ihan himputisti Draco, mutta myös uhrautuvainen Luna. Voi, pariskuntana nää kaksi on aika kivoja! Täydentävät toisiaan.

Oli hauskaa, miten lukijalle vihjattiin, ettei kaikki  ole ok, mutta Draco ei hoksannut sitä kuin vasta kotiinpalatessaan. Sen on täytynyt olla isku vasten kasvoja! Raukkaparka hautajaisissa... Oh no. Lempikohtani:

Lainaus
Arkun lasku hautaan sujui tuskallisen hitaasti ja katsoessani alas hänen viimeiseen lepopaikkaansa, olin vähällä hypätä itse perään ja jäädä sinne, kieltäytyä tulemasta pois ennen kuin kuoppa olisi täytetty mullalla.

Ylipäätään sait ihanasti tunnelmia vangittua eri kohtauksiin. Kokonaisuudessaan mahtava ficci, vaikka itsekin jäin vähän miettimään muutamia aukkija, esim. tiedottamispuolta. Voisi kuvitella, että Draco olisi tavoitettu puolison kuoleman vuoksi. Mutta ehkä tähän on joku syy, jota en vaan nyt oikein ymmärrä väsymykseltäni :D

Kuitenkin oli hirmuisen positiivinen ja ajatuksia herättelevä teksti. Jäi tosi hyvät fiilikset ja tän iltasadun voimalla kelpaa mennä nukkumaan. Kiitos!! <3

P.s. Oon kännykällä niin kommentin taso on mitä on... (ihana tekosyy <3 )

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #16 : 24.08.2017 22:26:09 »
Valitsin tämän kommenttikampanjasta, ja tykkäsin, niin haikea kuin olikin.

Draco/Luna ei välttämättä olisi yhtään hullumpi pari ainakaan noin ulkonaisesti, etenkin kun ottaa huomioon sodanjälkeisen herkemmäksi muuttuneen ja aikuistuneen Dracon. Luna on ymmärtäväinen ja herkkä havaitsemaan toisen tunteita. Minusta tämä pari vaikutti ihan uskottavalta ja suloiselta.

Alussa Dracon havainnointi Lunaa kohtaan oli suloista luettavaa. Harmi kyllä inspiraatiokuvat eivät enää toimi.
 
Lainaus
Myöhemmin sitä hetkeä ajatellessani muistan, kuinka hänen silmistään paistoi pyyntö siitä, että ymmärtäisin häntä ja hänen ystäviään. Sillä hetkellä en sitä pyyntöä huomannut.
Erityisesti tämä oli minusta herttainen kohta, tuntuisi hyvin Lunamaiselta.

Lainaus
Joka kerta hänet tavatessani, hän oli kuin eri ihminen. Aina niin kaunis, mutta haavoittuvainen.
Itsekin haavoittuvaisessa tilassa oleva Draco etsi siis tavallaan kaltaistaan. Minusta oli suloista, miten Draco halusi myös hoivata ja suojella Lunaa, vaikka tiesikin tämän vahvaksi ja pärjääväksi nuoreksi naiseksi.

Toisen osan lohtukohtaus oli minusta ihana. Ehkä suosikkini näistä pikku palapelin palasista. Siinä kaikki oli vielä edessäpäin ja tulevaisuudentoivoa ilmassa, vaikka Draco ei suuremmin senhetkisessä fiiliksessään toivoa nähnytkään.

Kolmannen osan hyppäys ajassa hieman yllätti minua. Olisi ollut mukava lukea, miten tähän tilanteeseen päädyttiin, ja miten nuorten arki oli lähtenyt käyntiin. Nyt kumpikin oli jo nuorella iällä kiinni kiireisessä urassaan, ja tärkeissä tehtävissään. Se hieman pisti silmään, käyttävätkö velhot jästien lentokoneita, mutta ehkäpä tässä oli jo sen verran integroiduttu ympäröivään yhteiskuntaan, etteivät velhotkaan olleet niin vanhakantaisia kuin aikoinaan. Draco rikkaan perheen poikana ja työn puolesta tärkeässä asemassa olevana olisi varmasti voinut matkustaa myös nopeammin ja helpommin porttiavaimella... Mutta toisaalta, ehkä tämä työ ja jästejä kohtaan tehdyt vääryydet saivat tosiaan hänen syyllisyydentuntoisesta mielestään vahvistusta ja hänen toiveensa hyvittää menneet meni muun mukavuudentavoittelun edelle.

Lainaus
En koskaan saanut yhtäkään kirjettä häneltä, en yhtäkään viestiä tuovaa pöllöä tai suojeliusta.
Tämä lause herätti heti lukijassa huolta ja aavistusta siitä, että nyt on jotakin pielessä. Kun koko ajan oli korostettu Lunan huolehtivaista ja välittävää olemusta, ei tuntunut uskottavalta, että vuosiin ei kuuluisi mitään. Ihme, että Draco ei lähtenyt tarkistamaan tilannetta tai laittanut itse viestiä kotipuoleen.

Lainaus
Palasin takaisin, tyhjään taloon. Yhteisiltä ystäviltämme kuulin, että Luna oli kuollut syöpään vain kaksi viikkoa lähtöni jälkeen. Hän ei ollut koskaan kertonut minulle siitä, sillä olin aina velhosodasta lähtien ollut heikko ja haavoittuvainen, eikä hän halunnut huolestuttaa minua.
Miten haikea kohta, ja kuitenkin kovin Lunamaista sekin, että hän oli kenties toivonut ajan ja etäisyyden parantavan Dracon kaipausta?

Dracon päällisin puolin kylmäkiskoinen käytös hautajaisissa oli myös hahmoon sopivaa ja uskottavaa, hautaan hyppäämisestä tuli jotenkin Ashley Wilkes -fiilis. ;) Tosin sitä en oikein osaa ymmärtää, miksi ruumista olisi säilytetty yli viittä vuotta, jos muistotilaisuuskin oli jo pidetty. Eiköhän puolison kuolema ole kuitenkin sen verran iso tapaus, että mistä tahansa työstä olisi päässyt siihen osallistumaan, kauempaakin. Ja tosiaan varsinkin kun velhoilla on käytössä omat konstinsa, porttiavaimet sun muut. Mietin myös sitä, miltä parhaitenkin säilytetty ruumis näyttäisi viiden vuoden jälkeen, ellei siihen tosiaan ole käytetty jotakin taikakeinoja. En minäkään olisi halunnut katsoa, ymmärrän Dracoa hyvin!

Lainaus
Sillä hetkellä toivoin, että hän olisi ollut pitämässä kädestäni kiinni ja valanut toivoa minuunkin.
Lopetus oli herkän kaunis ja koskettava. Myös nuo kappaleiden nimet istuivat jokainen kauniisti paikalleen. Tämä oli surumielisyydessään viehättävä ficci, ja ei voinut kuin toivoa että kaikki olisi päättynyt toisin kuin menikään. Kiitos tästä. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Valonkantaja, Draco/Luna, S, ficletsarja 5/5 (8.4.2015)
« Vastaus #17 : 19.07.2023 19:15:05 »
Terkkuja Vaihdokkaista! Draco/Luna on parituksena musta mahdottoman mielenkiintoinen! Tuntuu, että se voisi olla laajemminkin fikattu shippi (mietin miksei se ole ja viekö kenties Draco/Hermione suurimman shippaustilan Draco/Lunalta, mutta tällaiseen pohdintaan on tietty kauhean vaikeaa saada vastausta :D).

Jo tämän fikin tiivistelmä antoi ymmärtää, ettei Dracon ja Lunan rakkaustarina tule välttämättä saamaan onnellista loppua, ja mun mielestä näissä kaikissa osissa oli kiehtovan melankolinen pohjavire, silloinkin kun Dracon elämään pilkahti Lunan kautta ripaus enemmän toivoa ja onnea. En toisaalta yhtään ihmettele, että Draco, joka on joutunut kokemaan mitä on, ui mietteissään tavallista syvemmissä vesissä. Olisi muuten ollut hirmuisen mielenkiintoista päästä kurkistamaan jokaisen osan yhteyteen linkattuja inspiskuvia (erityisesti kun muut kommentoijat olivat niiden tunnelman välittymistä tekstistä kehuneet), mutta linkit eivät enää toimineet. Tosin pärjäsin hyvin ilmankin, sillä ei tästä tekstistä tunnelmaa puuttunut!

Pidin siitä, kuinka Draco oli pannut Lunan ainutlaatuisuuden merkille jo neljäntenä vuonnaan joulutanssiaisissa (ja että Luna oli Ginnyn lailla päässyt juhliin muita hiukan nuorempana, oi, mua olisi kiinnostanut vielä tietää että kenen parina, mutta todennäköisesti tietysti jonkun random kanssakorpparin! :D) ja kuinka heillä oli ollut jo silloin mukavaa toistensa kanssa, mutta että heidän suhteensa kehittyi kuitenkin vähitellen ja vasta kouluvuosien jälkeen. Olisin Fiorellan tavoin kovasti tahtonut saada tietää, miten tarkalleen he päätyivät parisuhteeseen, sillä kakkososa päättyy Dracon kannalta kovin lohduttoman oloiseen toteamukseen oman elämänsä tuhoamisesta, ja kolmannessa osassa ollaankin hypätty vuosia eteenpäin sodan päättymisestä. Toisaalta mua viehättää ajatus siitä, ettei tässä tarinassa olennaista olisikaan se, miten Draco ja Luna ovat päätyneet pariksi ja millaista heillä on parina - koska heitä ei ollut, kuten jo fikin tiivistelmässä todetaan, koskaan tarkoitettu toisilleen. Draco vaikutti keskittyvän pahan olonsa ja syyllisyytensä selättämiseen, tai ainakin hän tuntui hakevan jonkinlaista sovitusta omistautumalla työlleen, samoin kuin toisaalta Lunankin kerrotaan olleen paljon poissa kotoa oman työnsä vuoksi. Ehkäpä he siis vain ajautuivat toistensa luo sopivana hetkenä, päätyivät olemaan kaksin, mutta olivat kuitenkin todellisuudessa melkoisen yksin.

Näistä osista heräsi kaiken kaikkiaan ihanan paljon ajatuksia ja kysymyksiä, ja musta on tosi kiinnostavaa, mitä kerrotaan ja mitä toisaalta ei kerrota. Dracon kerrotaan välittävän Lunasta ja saavan lohtua Lunalta, mutta toisaalta heidän ei kerrota juuri viettävän aikaa yhdessä eikä sitäkään, mikä muu kuin sotakokemukset heitä yhdistää. Sekin kävi mielessäni, että ehkäpä Draco on sodan jäljiltä liian rikki pystyäkseen olemaan kunnolla parisuhteessa, pystyäkseen antamaan Lunalle kovin paljoa, vaikka Draco kolmannessa osassa vakuuttelikin, että olisi saanut itsensä kasaan. Minusta tuntui tässä kohtaa lukijana, että Draco voisi olla jopa vähän epäluotettava kertoja! :D

Mutta voi Dracon armotonta itseruoskintaa! Oliko pitkätyökomennus ulkomaille todella välttämätön, kun se erotti hänet Lunasta niin pitkäksi aikaa (tosin eihän Draco tiennyt, että eron syyksi muuttuikin pian Lunan kuolema eikä Dracon ulkomaankomennus, aijai, ihan kauheeta :'( )? Musta tuntui, ettei Draco sallinut itselleen lupaa olla onnellinen, vaan päätti lähteä kauas mukamas pakon edessä, vaikka varmaan vaihtoehtoja olisi ollut (sanoihan hän, että hänen tarvitsi hyvittää kauheuksiaan maailmalle </3). Samalla tavalla Draco vaikutti rankaisevan itseään valitsemalla matkustustavakseen lentokoneen jonkin helpomman taiallisen matkustuskeinon sijaan. Ja sekin vielä, ettei Dracon kerrota yrittäneen ottaa itse yhteyttä Lunaan, hänen kerrotaan vain odottaneen, että Luna lähestyisi häntä pöllöllä tai suojeliuksella. Miksi Draco miksi! </3 Tosin hei, se pitää aiempaan pohdintaani todeta, että kyllä itse asiassa muakin voisi houkuttaa lähteminen kauas viideksi vuodeksi, jos niiden vuosien jälkeen työnantaja lupaisi varhaiseläkkeen, ei ehkä sittenkään mikään huono diili! Voi vitsit kun olisin halunnut tietää, mitä Draco oikein teki, että ministeriö tahtoi osoittaa tällaista kiitollisuutta (ja miten ihmeessä sitä pääsisi itse samaan asemaan, hehe! :D). Siinäkin kohtaa raaputin vähän päätäni ja mietin, oliko Draco nyt aivan rehellinen, olisiko loppuelämä todella ollut taloudellisesti turvattu ja pelkkää rauhaisaa oleskelua. Vaan miten ihmeessä Draco ja Luna eivät olleet yhteydessä, sitä jäin eniten miettimään, ja tietysti pettäminen kävi mullakin mielessä, mutta ei niin yhtään tämä kuolemavaihtoehto! Pääsit siis todella yllättämään!

Ja kylläpä suorastaan pyöritin järkytyksestä päätäni kun sain lukea, että Luna oli kuollut jo vuosia aiemmin eikä yhtään kukaan ollut kertonut siitä Dracolle, millään tavalla! Miten heidän yhteiset ystävänsä (ja keitä ne ystävät olivat!) saattoivat tehdä niin – ja kuitenkin ajatella Dracoa siinä kohtaa, että hautajaisia päätettiin lykätä eikä pitää niitä ilman häntä. Ei ihme, että Dracolla meni viikkoja sumussa! Voi Draco parka. :'( Sydämestäni otti, ettei Draco antanut itselleen lupaa edes itkeä hautajaisissa. Ja sydäntäni ihan viilsi sitten se, että Draco kertoi olleensa vähällä hypätä Lunan perään tämän hautaan. Ai jestasss. Fiorella kertoi että hänelle tuli siitä Ashley Wilkes -fiilis, mun mieleeni taas tuli Twin Peaks -sarjan Leland Palmer! Traaginen juttu joka tapauksessa. :'( Ja voi, vieriväthän ne Draconkin kyyneleet sitten lopulta, seuraavana päivänä. Kauheeta että lopussakin Draco vain katuu ja toivoo, että olisi toiminut toisin. Jäi tunne, ettei Draco saa ikinä rauhaa. Mutta ehkäpä vielä joskus ajan kanssa, ajan kanssa, niin ainakin tahdon uskoa.

Ai että kun tämä oli syvän traaginen ja tunteikas lukukokemus. Kiitos tästä!
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!