Kirjoittaja Aihe: Hautajaisvieraat (K-11)  (Luettu 9722 kertaa)

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Vs: Hautajaisvieraat (K-11)
« Vastaus #20 : 10.10.2021 19:42:31 »
Olin hiljattain hautajaisissa ekaa kertaa vuosiin ja teki mieli lukea tämä sinun hautajaistekstisi ja luinkin, mutta en sitten pystynytkään ihan heti perään kommentoimaan, koska tämähän repi aivan vereslihalle. Toisaalta, olisihan mun pitänyt aavistaa, että sun angstitekstisi tekisi mulle moisen tempun! Oot niiiin hyvä vavistuttamaan lukijaa vähäeleisillä sanavalinnoilla, joissa on vahva dramaattinen ote. 

Minäkin luulin lähtötietojen perusteella, että Remus osallistuisi tietysti Jamesin ja Lilyn hautajaisiin, mutta tässä olikin useita hautajaisia, toinen toistaan lohduttomampia, ja ne useat hautajaisetkin sulautuvat tässä yhdeksi ja samaksi massaksi. Ja hirveästä lohduttomuudesta huolimatta nämä tyypit ovat tosi toimeliaita ja huomaavaisia, ja näistä hautajaisista välittyykin sellainen yhteisöllinen tunnelma, että ne ovat yhteinen muistojuhla. Ei ole sellaista suruisan jähmeää pönöttämistä, mikä on itse asiassa kovin lohdullista. Remus on helppo nähdä juuri sinä tyyppinä, joka istuu alas ja kuuntelee ja miettii, hakee kaiken tarkoitusta ja merkitystä, kun muut pyrkivät käsittelemään ja purkamaan suruaan konkreettisemmin tekemällä ja tohottamalla.

Lainaus
Jamesin vanhempien hautajaisissa Remus oppii, ettei omaan ääneen saa luottaa. Ei edes siinä vaiheessa, kun olo on jo hieman kevyempi, kun on ohimennen naurahtanutkin, sillä se pettää yhtäkkiä, kun katse osuu Jamesin jähmettyneeseen niskaan.
Tämä oli suosikkikohtani, sillä se on kepeä ja synkkä yhtä aikaa, ja koska naurahdus hautajaisissa on herkkä asia. Ja voih, Jamesin jähmettynyt niska saa alahuuleni väpättämään! <3

Tavoilleni ja tottumuksilleni epäuskollisena tykkäsin siitä, että paritukset olivat tässä fikissä tulkinnanvaraisia. Näin tässä monia mahdollisuuksia, ehkä eniten jopa Remus/Jamesia.

Lainaus
Myötätunto muistuttaa, että hän on ainoa, joka jäi jäljelle viettämään hautajaisia. Ainoa joka selvisi, vaikka kuka tätä nyt selviytymiseksi kutsuisi.
Huhhuh, niinpä. Miten viiltävän epäreilua ja katkeraa.

Olipas tämä syvän taidokkaan surullinen teksti. Tässä fikissä suru ja murhe todella velloo ja hyökyy päälle, ja samaan aikaan kuitenkaan ei ihan niinkään, vaan paremminkin väreilee väistämättömänä ja eleettömänä ilmassa kuin pöly. Mahdottoman upea teksti!
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Ricolette

  • ***
  • Viestejä: 509
Vs: Hautajaisvieraat (K-11)
« Vastaus #21 : 17.10.2021 19:41:51 »
Kiitos, Sisilja! Ikävää, että sulla on ollut syy mennä hautajaisiin, ja vereslihalle päätyminen kuulostaa siltä, että tekee mieli hieman pahoitella. <3 Ihanaa, että nostit tästä tuon yhteisöllisyyden, luulen että se oli mulla yksi mietityttänyt asia, kun tätä rupesin kirjoittamaan. Että miten hautajaisissa tunteekin myös aika paljon rakkautta, yhteisöllisyyttä sekä kiinnittymistä ihmisiin ja sukupuolviin. Ilahduttava myös tuo sulle värissyt Remus/James-mahdollisuus! <3 <3
It takes a lot to give, to ask for help
To be yourself, to know and love what you live with
(Damien Rice)