Kirjoittaja Aihe: Porttiavain ja matka-arkku - Velhomaailma aiheiset matkakohteet  (Luettu 229 kertaa)

Lenune

• Pink fluffy unicorn
En löytänyt keskustelua aiheesta, joten päätin luoda sellaisen. Mikäli tällainen on jo olemassa, niin linkatkaa joku minut sinne välittömästi (ja modet varmaan voi poistaa tämän sitten :D)!

Inspiroiduin aiheesta ollessani pari viikkoa sitten reppureissaamassa Puolassa, kun törmäsin vahingossa Harry Potter -teemaiseen kahvilaan Krakovan kaduilla. Nopea googletus kertoi, että myös mm. Singaporesta, Hong Kongista ja Pakistanista löytyy Harry Potter-teemaisia kahviloita ja uskon, että niitä on paljon muuallakin, mutta luonnollisesti kaltaisiltani jästeiltä kätkössä!

Missä päin maailmaa olet törmännyt tai tiedät olevan Harry Potter -teemaisia paikkoja?

Nyt on aika jokaisen paljastaa salaiset loitsut, joilla se viattoman näköinen baarin tiiliseinä missäkin päin maailmaa muutetaan portiksi Velhojen kujille! Ketjun ideana olisi siis listata Harry Potter-teemaisia paikkoja (kahvilat, ravintolat, kaupat, teemapuistot, museot, studiot, nähtävyydet) koti- ja ulkomailta ja keskustella näistä paikoista. Jottei tämä mene pelkäksi listaamiseksi, niin kerrothan vähintään muutamalla lauseella kohteesta ja jos olet itse tai tuttavasi on käynyt, niin myös kokemus/kuvaus paikasta olisi huippujuttu. Ylipäänsä, koska listaamisketjut ja arvosteluketjutkin taitavat olla kiellettyjä, niin tehdään tästä keskustelusta paikka, jossa voi myös keskustella siitä, millaisia taianomaisia paikkoja olisi ihana saada maailmaan, miten kehittäisit jo olemassa olevia paikkoja jne. Paikan ei välttämättä tarvitse olla täysin Harry Potter-teemainen, jos se muuten on hyvin velhomainen tai tuo selkeästi mieleen Potter-maailman. Sen ei myöskään tarvitse koskea pelkästään Harry Potteria, esim. kauppa, jossa on Harry Potter -tavaran lisäksi muiden fandomien tuotteita, on täysin ok.

Myös muu keskustelu aiheesta on sallittua!
Pitäisikö jonkun perustaa Suomeen Harry Potter-kahvila?
Millainen sen tulisi olla?
Puuttuuko maailmasta velhomainen sekatavarakauppa, josta voisi ostaa kaiken taikaliemiin ja huispaukseen tarvittavan?

Ajattelin, että listaan tähän alle paikkoja teemoittain sitä mukaa, kun niitä ilmiannatte. Jos teillä on tiedossa paikan nettisivut, instagram tms. niin linkittäkää ihmeessä myös ne.

Harry Potter -kahvilat:
Dziorawy Kociol. Osoite: ul. Grodzka 50/1, Krakova: Kahvilan Instagram

Aloitan itse kertomalla tästä Krakovan kahvilasta! Krakovassa oli perusmeininkiä, että kahviloiden, ravintoloiden ja erilaisten elämyspalveluiden edustajia kuljeskeli kadulla jakamassa paikan esitteitä ohikulkijoille. En yleensä ottanut läheskään joka lippulappusta, mutta jo nähdessäni jakajan kädessä Harry Potter -kahvilan laput, tunnistin Potterien kannessa käytetyn fontin ja jäin itseasiassa odottamaan paikalleni, että saisin mainoksen #potterhead. En ymmärtänyt lapusta sanaakaan, koska en puhu puolaa, mutta sattumalta yrittäessäni ymmärtää lappua huomasin myös kahvilan kyltin erään talojen sisäpihalle vievän käytävän reunalla ja tietenkin suuntasin suinpäin sisään. Kahvila sijaitsi kellarikerroksessa ja jo portaikossa minua tervehti kattoon ripustettu ankeuttaja. Olin aivan järjettömän onnellinen, koska kuinka siistiä löytää yllättävä Potter-kahvila. Asteltuani portaita alas sympaattiseen kahvilaan oli ensimmäisenä vastassa baaritiski ja kirjahyllyt, jotka pursusivat vanhan näköisiä kirjoja. Sain baaritiskiltä listan ja ohjeen tulla tiskille tekemään tilaukseni, kun olen päättänyt, mitä haluan.

Kahvila koostui baaritiskihuoneen lisäksi kahdesta kiviseinäisestä huoneesta, joista toisessa oli pari suurempaa ja 6 pienempää pöytää ja toisessa kolme isompaa pöytää, joiden ympärillä oli sohvat. Sohvahuoneessa oli myös (sähkö)takka ja se oli hyvin oleskeluhuonemainen ja lämpimillä punertavilla valoilla hämärästi valaistu. Toisessa huoneessa puolestaan oli kattoon ripustettu niinikään ankeuttaja, sekä kaikkien tupien vaakunaliput ja peräseinälle oli maalattu Tylypahkan pikajuna. Lisäksi jokaisen pöydän päässä seinällä oli, ilmeisesti kahvilan omistajien itse tekemiä, piirroksia Pottereiden tärkeimmistä hahmoista. Kahvilan tunnelma oli varsin lämmin ja paikka oli mukavan velhomainen. Listalta löytyi luonnollisestikin kermakaljaa, kurpitsapiirakkaa ja Bertie Bottin Joka maun rakeita. Listalla oli myös taikajuomia ja mm. syömäni Muffin, who survived (Nimi ei ollut tässä tapauksessa enne  ;) ) Muutamia suolaisiakin ruokia listalta löytyi, mutta niitä en itse testaillut. Valtaosa listan herkuista oli kuitenkin makeita ja erilaisia vaihtoehtoja oli monta sivua, kaikki tutulla Potterien kansifontilla vanhan näköiselle paperille kirjoitettuna tietenkin. Myös annosten ulkonäköön oli panostettu ja ne olivat varsin kauniita!

Juomapuoli oli parempi kuin ruokapuoli. Kävin kahvilassa kahteen otteeseen. Molemmilla kerroilla valitsemani juoma (Kermakalja ja Suklaakahvi) olivat erinomaisia, mutta muffinssi ja mansikkakakku olisivat kaivanneet hieman jotain lisää. Henkilökunta oli ystävällistä, vaikka vain yksi heistä puhui hyvin englantia. He olivat myös melko nuoria, ehkä minun ikäisiäni (26v) ja ymmärsin, että he olivat perustaneet kahvilan itse. Osin tämän takia halusin käydä paikalla vielä toiseenkin otteeseen, mielestäni oli ihanaa, että he olivat perustaneet kahvilan oman faniutensa innoittamina. Tämä fanius näkyi niin kahvilan sisustuksessa, ruokien nimeämisessä kuin pienissä yksityiskohdissa, joista suosikkini olivat ehkä tiskillä olevat tippipurkit, joita oli normaalin yhden sijasta 4 ja jotka oli nimetty tupien mukaan. Annoin tietty oman tippini Korpinkynsille. Hintataso oli ehkä hieman muita testaamiani kahviloita korkeampi, mutta se ei minua pysäyttänyt, kahvila oli silti Suomeen verrattuna erittäin edullinen ja erikoiskahvi+leivos maksoi molemmilla kerroilla vajaat 4€.

Jotenkin itseäni huvitti myös tilanne, jossa olin menossa kahvilalle toisella kertaa. Olin kävellyt sujuvasti kahvilan ohi, koska sinne tosiaan mentiin noin metrin levyisen sisäpihakäytävän kautta ja käytävän suulla oli vain A4:sen kokoinen lappu. Totta puhuen luulen, ettei se edes ollut paikoillaan, kun kävelin siitä ensin ohi. Jouduin nimittäin googlettamaan paikan osoitteen, ennen kuin löysin sen :D Googlettamisen jälkeen lappu oli taas paikallaan, enkä tiedä, miksen muka nähnyt sitä ensimmäistä kertaa ohi kävellessäni. Totesin, että ehkä se oli suojattu näkymättömyysloitsulla jästeiltä, jotka eivät tienneet sitä etsiä. Kuka tietää  ::)

Henkilökohtaisesti olen erittäin kiinnostunut, jos joku on käynyt Harry Potter -studioilla Lontoossa! Se on kuitenkin melko ikoninen vierailukohde Potter-fanille, joten jos olet käynyt ilmianna itsesi ja kerro kokemuksestasi muillekin!
"Varo liittymästä heihin, jotka usko eivät enää mihinkään" CMX-Melankolia
"Keep it dirty, just like Sid Vicious" -Jeffree Star

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
Kuulostaapa ihanalta! :)

En ole itse sattunut sellaiseen paikkaan osumaan, mutta pitääkin pitää silmänsä auki! :) Lontoossa olisi vaikka mitä, toki, mutta ehkä ensi keväänä pääsisin käymäänkin. Amerikassa on muistaakseni Floridassa joku teemapuisto enkä ihmettelisi vaikka tässä vaiheessa elämää jo useampiakin.
I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
Ihana aihe!

Olin viime keväänä Edinburghissa, joka tietenkin pursusi kaikkea Potter-kamaa. Brittien toinen iso kirjakauppa, Blackwell's, oli koristellut koko näyteikkunansa Potter-teemaisesti. Toisesta isosta kirjakaupasta, Waterstonesta, taas löytyi Lisko Scamander matkalla laiturille 9 3/4. Näihin proppeihin saattoi olla syynä se, että tänä vuonna tosiaan juhlitaan Potterin 20-vuotistaivalta, mutta kokonainen näyteikkuna täynnä Potter-kirjoja oli kyllä aivan mahtava...

Edinburghissa on Victoria Street -niminen katu, jota Rowling käytti inspiraationa Viistokujaa luodessaan. Katu viettää jyrkästi alamäkeen, mikä takia rakennukset on rakennettu kahteen kerrokseen! Jos olette selanneet Jim Kayn kuvittamaan Viisasten kiveä, siellä oleva aukeama Viistkujasta todellakin muistuttaa Victoria Streetin maisemaa. Pikkuisia kapeita kauppoja ja huoneistoja aivan vieriviereen. Samaiselta kadulta löytyi pieni Potter-teemainen kauppa, josta sai kaikkea Potter-kamaa. Siellä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti mitään kauhean erikoista, samaa kamaa sai myös noista mainitsemistani kirjakaupoista.

Edinburghista löytyy myös se kahvila, jossa Rowling aloitti Potter-kirjojen kirjoittamisen. Se alkuperäinen kahvila ei ole enää pystyssä, mutta paikalla on uusi kahvila, joka mainostaa kyllä edelleen kissankorkuisin kirjaimin, että Potter-kirjat aloitettiin täällä. En käynyt sisällä, joten paikasta en osaa enempää sanoa. Edinburghista pitäisi löytyä myös Valedron hautakivi joltain hautausmaalta, mutta kuulemma se on varsin haastava löytää eikä meillä valitettavasti ollut aikaa lähteä etsimään sitä.

Eli jos haluaa sellaisen pienen Potter-matkan tehdä Rowlingin inspiraatiopaikoille, Edinburgh sopii siihen loistavasti. (:

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman