Kirjoittaja Aihe: Outo Finland | S  (Luettu 2629 kertaa)

Klara-nne

  • ***
  • Viestejä: 110
  • aurinko on, tuuli on, tähdet on liikaa
Outo Finland | S
« : 10.04.2008 23:25:49 »
Ikäraja:S

Tässä minä sitten seisoin, Suomessa, lukion ruokajonossa. Kauhoja oli näköjään vain yksi. Oi, kuinka järjestelmällisiä nämä ihmiset ovatkaan! He vaihtavat kauhaa jonosta toiseen, ottaja antaa aina vastapäisessä jonossa olevalle. Kotimaassani tällainen ei olisi tullut kuuloonkaan. Joku olisi jo äänekkäästi protestoinut keittiönväkeä tai kauhojaa. Ihmettelen suuresti, miksi kukaan ei mene ilmoittamaan keittiön henkilökunnalle, että kauhoja on vain yksi. No, maassa maan tavalla.

Eteneepäs jono hitaasti. ”Hyyyi!” Se on vaaleahiuksinen tyttö, voita on osunut tämän kädelle. Onkohan sillä aidosti noin vaalea tukka? Täällä kaikilla tuntuu olevan siniset tai vihreät silmät. Ryppyjäkin on paljon, melkein joka opettajalla. Englanninopettaja on tällä mittapuulla nuori. Hänelläkin on siniset silmät. Silmälasejakin tuntuu olevan melkoisesti. Tässäkin jonossa kolmella ihmisellä! En ole nähnyt kuin kolme mustahiuksista itseni lisäksi. Heillä on varmasti värjätyt hiukset, sillä iho on niin kovin kalpea ja silmät vaaleat. Näin yhden kauniin tytön, tällä oli ruskeat silmät ja tummanruskea tukka, se oli ehkä ensimmäinen kaunokainen täällä Suomessa. Toisaalta, tänään huomasin hänellä noin puolensentin pituisen läikän vaaleahkoa tyvikasvua. Harmistuin.

Täällä kaikki tuntuvat olevan hyvin vaaleita. Hiukset ovat vaaleanruskeat tai aivan valkoiset. Osalla on keltaiset, on vaikea sanoa ovatko ne värjätyt vai eivät. Tyvikasvua ei näy, mutta voiko niin keltaisia hiuksia olla? Kuin olkipelto kotimaassani ovat nuo ohuet suortuvat. Pojat ovat tummempia, mutta silmät ovat heilläkin vaaleat. Suurella osalla pojistakin on päästäisen värinen tukka. Tekisi mieli koskea.

Kukaan täällä ei katso minua kummastellen. Tytöt katsovat uteliaasti ja poikien katseita en osaa tulkita. Eivät he ainakaan vihaisesti katso. He alkavat puhua toisilleen heti kun olen kävellyt ohitse. En koskaan kuule tai saa selvää mitä he sanovat. Suomen kieli oli helppo oppia, mutta täällä painotetaan aivan eritavalla mitä olin kuvittellut. Englantia he osaavat puhua paremmin kuin minä. Vitsejäkään en välillä ymmärrä, nauran vain mukana omalle tyhmyydelleni.

Eilenkin ruokapöydässä, poika, muistaakseni Juho, sanoi vakavalla äänellä jotakin ja kaikki nauroivat. Totta kai minäkin. Poika oli hassun näköinen ja juttu oli varmasti hauska. Täällä pojat ja tytöt näyttävät liikkuvan melkoisen paljon yhdessä. Kuitenkin, on myös suuria porukoita joissa on vain poikia.

”Sori”, joku ehkä pahoitteli tönäisyä, tai pikemminkin se oli kosketus. Eivät varmasti tiedä, että olen ollut elämäni aikana valtavassa tungoksessa, useampaan kertaan vielä. Harvat täällä halailevat, enemmän he pussailevat. Ihmiset nauravat paljon. Se on mukavaa.

Minun vuoroni. Ah, vihdoinkin ruskeasilmäinen poika! Hän antaa minulle kauhan ja hymyilee. Minäkin hymyilen. Onkohan täällä aina näin miellyttävä tunnelma? Elävätköhän ihmiset oikeasti noin sovussa, vai esittävätköhän he vain minulle?           


// Ancka korjasi ficin ikärajan. K-8 ei ole käytössä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014 15:49:24 kirjoittanut Snoop. »

Vodkamartini

  • ***
  • Viestejä: 153
Vs: Outo Finland
« Vastaus #1 : 11.04.2008 10:29:00 »
Tästä ei päässyt oikein jyvälle. Onko tämä vain one-shot vai jatkuuko tämä? Onko tämä hettiä, slashia, romancea? Niin, pistä genret alkuun näkyviin, samoin kuin kannattaa kirjoittaa pieni Summary mistä saa selville että millainen tarina on tulossa. Se helpottaa huomattavasti lukiankin elämää.
Ja kirjoita pidempiä lukuja - jos tämä siis jatkuu. Tuosta ei oikein kerennyt saada vielä minkäänlaista kuvaa tarinasta. Ilmeisesti joku vaihto-oppilas Suomessa? Teksti meni välillä vähän jaaritteluksi. Uskon tosin että lähes kaikki viat jotka mieleen pomppaa häviää jos saat muista luvuista kaksi- tai kolmekertaa pidempiä. Silloin on helpompi ajatella kokonaisuutta laajempana eikä yksittäiset virheet jää niin helposti mieleen.
Älä kahlitse kättäni lyttyyn,
olenhan monestikkin vierelläsi.
Siltikin lytyssä.

Vandarine

  • ***
  • Viestejä: 64
  • orchid child
    • Always in your shadow
Vs: Outo Finland
« Vastaus #2 : 11.04.2008 12:31:03 »
Mulla tuli tosi jännä fiilis, kun luin tätä.  Oli aika hauskaa lukea Suomesta ja suomalaisista jonkun muunmaalaisen näkökulmasta ja huomata, kuinka jotkut pienetkin seikat voi poiketa maiden välillä. Itsekin vietin tässä vähän aikaa sitten melkein kaksi kuukautta toisessa maassa ja tein ihan samanlaisia huomioita siitä kulttuurista.

Mutta tosiaan. Jäi vähän auki, että tuleeko tämä jatkumaan vai oliko se tässä?
Genretkin ja päähenkilön sukupuoli eivät oikein hahmottuneet, mutta oikeastaan tuo päähenkilön sukupuolen tietämättömyys ei tässä ekassa kappaleessa ainakaan vielä haitannut. Ainakin musta se jotenkin sopi tuohon kappaleeseen, että se olisi voinut olla kumpi vain, tyttö tai poika.  Tosin mielsin hahmon lähes heti pojaksi, en tiedä miksi.

Kaiken kaikkiaan olisi tähän kivaa jatkoakin saada ja vähän enemmän selvitystä siihen, minkälainen novelli tämä tulee olemaan.   
No one dies a virgin. Life screws us all.

http://alwaysinyourshadow.blogspot.fi/