Kirjoittaja Aihe: Eurovision laulukilpailu  (Luettu 84706 kertaa)

Karma91

  • Sassmonster
  • ***
  • Viestejä: 415
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #20 : 15.05.2016 11:58:10 »
Mä en osaa päättää oikein, mitä mieltä olisin. Musta on todella keinotekoista toisaalta kieltää poliittiset sanoitukset ja poliittiset tapahtumat, koska ne vaikuttavat oikeasti ihmisten elämään ja sitten pitäisi muka ignoroida sellaiset viisuissa kokonaan, koska ollaan muka yhtenäistä perhettä tapahtui Euroopassa, mitä hyvänsä. Sellainen teeskentely tuntuu oksettavalta.

Mun ongelma ei ole niinkään politiikan sotkeminen vaan se, että säännöt tuntuvat olevan asian suhteen erilaiset jokaiselle maalle. Hyvä esimerkki on mielestäni biisi, joka valittiin edustamaan Georgiaa 2009 - kappaleen nimi oli Put in, eikä sitä hyväksytty edustamaan, koska sitä pidettiin liian poliittisena, vaikka Georgialla oli silloin meneillään hyvin samantapainen konflikti Venäjän kanssa, mitä niillä on nyt Ukrainan kanssa. Armenia joutui viimeksi vaihtamaan kappaleensa nimen, koska viittaukset kansanmurhaan ja Sveitsi ei saanut 2013 esiintyä pelastusarmeijan nimellä. Toivoisin yksinkertaisesti sääntöjen olevan kaikille samat, nyt tuntuu että joidenkin valtioiden kanssa ollaan löyhempiä sääntöjen kanssa.

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #21 : 15.05.2016 12:05:21 »
Lainaus käyttäjältä: BadKarmaGirl
Mun ongelma ei ole niinkään politiikan sotkeminen vaan se, että säännöt tuntuvat olevan asian suhteen erilaiset jokaiselle maalle. Hyvä esimerkki on mielestäni biisi, joka valittiin edustamaan Georgiaa 2009 - kappaleen nimi oli Put in, eikä sitä hyväksytty edustamaan, koska sitä pidettiin liian poliittisena, vaikka Georgialla oli silloin meneillään hyvin samantapainen konflikti Venäjän kanssa, mitä niillä on nyt Ukrainan kanssa.

Joo, tämä on kyllä yksi erittäin ärsyttävä piirre, että säännöt ei ole samat kaikille. Just siksi mitään sensuuria ei saisi olla. Tosin en tiedä, kuinka äkkiä sitten viisut muuttuisi pelkäksi poliittiseksi taistelukentäksi ihan suoraan ja kuinka paljon tulisi pelkkää poliittista sanoitusta. Ei varmaan sekään olisi hyvä. :P

//Pakko sanoa, että kaiken visuaalisen pommituksen keskellä tykkäsin tosi paljon Ruotsin biisistä.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2016 12:17:03 kirjoittanut Karvalakkirakastaja »

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #22 : 15.05.2016 12:54:48 »
Lainaus
//Pakko sanoa, että kaiken visuaalisen pommituksen keskellä tykkäsin tosi paljon Ruotsin biisistä.
Jännä, mä taas inhosin sitä. Ihmettelen syvästi, miten ihmeessä noin huono esitys voi oikeesti olla vittu viidentenä ääntenlaskun jälkeen, ihan uskomatonta... Mut Ruotti on Ruotti, son iha sama mitä saissea ne syöttää, ne on aina parhaimpien joukossa. Suomi ois jäänny viimeseksi tuollasella esityksellä.
Mut kai siitä sitten jotkut muut ovat tykänneet. Makunsa kullakin. : )

Ukrainan voitto oli minusta ihan ansaittu. Ei se mun suosikki ollut, mutta yksi parhaista joka tapauksessa. Hieno biisi ja laulajalla oli upea ääni, jota hän myös käytti tosi taitavasti. Tykkäsin myös Kyproksesta, Serbiasta ja Unkarista, kun nyt vilkaisen, mitä kirjoitinkaan eilen muistiinpanoihini. : D

Mähän en ikinä kato muiden maiden esityksiä ennen varsinaista finaalia, mun mielestä ne täytyy tulla yllätyksenä. Semifinaaliakaan en kato koskaan, luen vaan lehestä sitten, onko Suomi päässyt läpi, muuten spoilaannun muista maista. : ) Tämän takia tarvitsen viisufinaalin katsomiseen kynää ja paperia, johon kirjotan ylös eri maat ja pari avainsanaa niiden esityksistä, muuten unohdan ne ja sekotan keskenään.

Joskus aikaisemmin tuolla keskusteluissa puhuttiin, mikä on ihmisten kaikkien aikojen suosikkiesitys viisuissa. Mun täytyy sanoa tähän kohti, että Azerbaijan vuonna 2013. Lasilaatikkoesitys. Eikä pelkästään siksi, että esitys oli upea, vaan se biisi itsessäänkin olisi jo kolahtanut muhun, ilman mitään rekvisiittoja. : )

Saphira

  • ***
  • Viestejä: 304
  • One Last Time
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #23 : 15.05.2016 12:59:18 »
Omat suosikkini olivat Venäjä, Itävalta, Puola ja Unkari. Niistä jäi jotain mieleen, toisin kuin melkein kaikista muista lauluista. Itse en pidä tästä uudesta pisteidenlaskutavasta, se tuntuu jotenkin hätäiseltä ja tuomariston vaikutus korostuu. En haluaisi muutenkaan, että on mitään tuomaristoja. Ja nyt kaikki pisteidenantajat pitivät kiitospuheen, jota muistaakseni ei toivota pitävän.

Minua vähän ihmetytti, että mitä Justin Timberlake siellä teki. Ja samoin herättyäni (joo nukahdin kesken kaiken univelkojen takia xD) näin sir Ian McKellenin, mikä ilahdutti, mutta myös hämmensi, koska viisut kumminkin järjestettiin Ruotsissa. Väliaikalaulu oli mielestäni parempi kuin jotkin osallistuneet laulut :D Ruotsin viisuhistorian ja muun sellaisen katsomiseen kyllästyi jo ensimmäisen semifinaalin jälkeen. Aika modernia oli muutenkin kaikki väliaikashowt. Tajusin, että pidänkin paljon enemmän sellaisista tanssiesityksistä, joita ennen pidin tylsinä. Ihan kiva kumminkin nähdä välillä jotain uutta.

Ukrainan voitto ei minua haittaa, en kummemmin kuitenkaan välitä kappaleesta. Ja samaa mieltä olen, että kaikille pitäisi olla yhteiset säännöt. Venäjän olisi mielestäni pitänyt voittaa, mutta loppujen lopuksi oli samantekevää voittaako Ukraina vai Venäjä.
Sé onr sverdar sitja hvass!

Felia

  • ***
  • Viestejä: 1 605
  • jokainen päivä on sun arvoinen
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #24 : 15.05.2016 15:16:50 »
Raapustelenpa tännekin jotain, vaikka Euroviisuja ei tulekaan enää seurattua. :)

Elikkäs, mie en ole enää vuosiin ollut kiinnostunut Euroviisujen seuraamisesta - suurin syy innostuksen hiipumiseen on varmaankin ollut koko kisojen tason lasku. Silloin 2006, 2007 tuli seurattua ja vielä 2008, mutta sen jälkeen en ole niitä juurikaan seurannu. Jotenkin vaan tuntuu, että nykyään kaikilla mailla on niin samantyyppisiä biisejä siellä, ja sen takia koko hommasta on mennyt maku... Yleensä olen kyllä ottanut vähän selville noita kilpailubiisejä, kuunnellu joitakin läpi ja näin, mutta tänä vuonna en enää vaivautunu sitäkään tekemään (koska satuin unohtamaan koko Euroviisujen olemassaolon). Rehellisesti sanottuna mulla ei edes ole hajua, kuka oli tänä vuonna Suomen edustaja.

Itselle parhaiten on varmaan jääny mieleen vuoden 2007 viisut, kun olin silloin niin innoissani niistä ja silloin monilla mailla oli tosi hyviä biisejä. Muistaakseni ehdottomiin suosikkeihini kuului silloin Valko-Venäjän, Sveitsin, Serbian, Moldovan ja Tanskan biisit. Niitä tuli kyllä luukutettua silloin ihan älyttömästi ja joskus vieläkin tulee veljen kanssa verestettyä muistia ja kuunneltua tuota Valko-Venäjän viisubiisiä. :) Muuten kaikki on kyllä jääny enemmän ja vähemmän unholaan vuosien saatossa.

Kävin tuossa kuitenkin pienestä uteliaisuudesta kuuntelemassa tuota voittaneen maan viisukipaletta, mutta kuuntelu loppui kyllä puolen välin jälkeen. Ei ihan uponnu muhun, mutta koska en muista biiseistä tiedä, niin en osaa sanoa, oliko tuo nyt sieltä parhaimmasta päästä vai ei. 
minne ikinä sä meet, sinne minä jään
ku siellä missä oot ei oo ikävää

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 989
  • Clara, my Clara
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #25 : 15.05.2016 15:36:25 »
Täällä yksi, joka on myös pettynyt siihen, että Ukraina voitti. En tykännyt yhtään biisistä eikä se laulajakaan ollut mun mielestä mitenkään hyvä. Ja olen sitä mieltä, että voitto putosi Ukrainalle vain biisin lyyrikoiden vuoksi. Mä kuuntelen joka vuosi ennen semifinaaleja jokaisen maan kappaleet ja Ukrainan biisin kuuntelu tuli jätettyä kesken, koska se oli vaan niin kamalaa kuunneltavaa. Korvani eivät vaan kestäneet.

Oma suosikkini, Tanska, ei edes päässyt jatkoon, mikä oli tietty hieman harmi. Sen vuoksi toivoinkin voiton tippuvan joko Saksalle (sija 26) tai Alankomaille (sija 11). Mutta ei niin ei. (Onneks missikisat voitti sentään suosikkini.)

Suomen edustajasta mulla oli hiukan neutraali mielipide, sellane tjaa ihan okei. Olisin tietty suonnut hänen pääsevän finaaliin, mutta en kyllä ihmetellyt, että miksi hän ei päässyt. Ensi vuonna odotan näkeväni Hovimuusikko Ilkan euroviisuehdokkaana. :D

>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Natura Morta

  • Iha Namo vaa
  • ***
  • Viestejä: 93
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #26 : 20.02.2017 14:03:24 »
Vuoden 2017 viisufiilistely on hyvä aloittaa nyt, koska se vain alkoi.
Meitsikin pettyi aika pahasti, viimevuotiseen voittajaan ja mitä nyt on lukenut Ukrainan viisujärjestelyistä, niin ne on aivan hirveesti myöhässä  ja jotakin parhaita fanilippupaketteja ei ilmeisesti tule myyntiin (lähde: http://www.iltasanomat.fi/euroviisut/art-2000005087980.html). Ja unohdinpa mainita muistakin tänä vuonna ilmenneistä viisukohuja. Ilmeisesti Kiovassa on alettu "siivoamaan" katuja kulkukoirista ja -kissoista ja tässä asiassa nyt ei ole mitään positiivista, sillä tällä tarkoitetaan eläinten tappamista. (Lähde: http://www.iltasanomat.fi/euroviisut/art-2000005088907.html).
Lisäksi Espanjan viisuedustajan valinnassa on tapahtunut jotakin sellaista, mikä on suututtanut osan faneista, tästä en ole niin hyvin kärryillä, mutta käsittääkseni monet ovat epäilleet, että valinta oli etukäteen suunniteltu.

Näistä tähän mennessä valituista (13?) biisesitä tykkään tosi monesta, se on hyvä juttu. Tällä hetkellä henkilökohtanen lemppari on Italia https://www.youtube.com/watch?v=-OnRxfhbHB4, ja voisin kuunnella tätä biisii 24/7, koska tää on aivan ihana.
Muita suosikkejani ovat esimerkisi Ranska https://www.youtube.com/watch?v=JtgM7laoukA ja Sveitsi https://www.youtube.com/watch?v=YbNasd8qXFE. Erityispisteet annan myös Valkovenäjälle, koska myös tää biisi on hirveen ihana ja tästä tulee aina hyvä fiilis https://www.youtube.com/watch?v=ElqbLPcTHAI.

Suomen tän vuoden biisi on kans pikkuhiljaa muuttunu sellaseksi, mistä pidän. Alkuun se oli tosi tylsä, mut UMK finaalissa se kuulosti tosi upealta.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2017 16:51:19 kirjoittanut Natura Morta »
"Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT"

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 471
  • ava Claire + bannu Ingrid
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #27 : 09.05.2017 13:37:03 »
No niin, Euroviisuhuuma on alkanut jo! Tänään on siis ensimmäinen semifinaali, joka starttaa Suomen aikaa klo 22 ja on nähtävissä Yle 1:llä sekä tiettävästi Areenassa. Meinaako joku katsella ja onko teillä omia ennakkosuosikkeja?

Itse olin jotenkin ihan hukassa tänä vuonna. :D Ensin luulin, että ne on vasta ensi viikolla, koska en ollut ottanut asiasta yhtään selvää ja nyt olen melko ulapalla tämän vuoden esityksistäkin. Katsoin puolet ennakkokatselusta viime lauantaina, ja mukana kyllä oli ihan hyviäkin biisejä, mutta kuten Euroviisuissa yleensä, ne on just sellasia, että ne unohtaa heti seuraavana päivänä. :D Joten itselläni ei tällä hetkellä oikein ole mitään ennakkosuosikkia nostaa, kun en ole edes nähnyt kaikkia. Hiiskatin kouluhommat, vie aina aikaa kaikelta kivalta. :D Pitänee pitää joku nopea Youtube-tsekkaus tänään vielä ennen h-hetkeä.

Euroviisufiiliksiä? Onko teillä kisakatsomoita tänään? Katseluherkkuja ostettuna? Euroviisubingo valmiina? :D
Hyppää lehtikasaan!

tarrr

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #28 : 09.05.2017 17:04:30 »
Täällä ainakin jo yhden hengen kisakatsomo odottaa jo kuumeisesti iltaa! :D Pitäähän se katsoa miten Suomi pärjää, toivottavasti ainakin paremmin kuin viime vuonna, ja päästäisiin aina finaaleihin asti. Huomasin tuossa juuri ensimmäisen semifinaaleiden esiintyjälistaa katsellessa että kaikki omat suosikit on vasta toisessa semissä, joten sinällään tästä illasta saattaa olla tulossa vähän tylsä, mutta vannoutuneena viisuttajana pitää kuitenkin katsoa. xD

Omaksi lempparikseni on tänä vuonna noussut Romanian Yodel It! Tänä vuonna on tosi paljon balladeja joten tuo on mun mielestä iloinen piristys siellä kaiken seassa, ja muutenkin siinä on vähän tuollaista erilaista ja outoa (en ainakaan muista milloin viimeksi viisulavalla olisi kuulunut jodlaamista), joka on mun mielestä juurikin sitä parasta Euroviisua. Täytyy toivoa, että se pääsee toisesta semistä eteenpäin, että pääsen sitä sitten itsekin äänestämään finaalissa!

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #29 : 10.05.2017 09:35:54 »
Harmittaa kovasti Suomen puolesta, kun ei (taaskaan) päästy pidemmälle. Taisi kohtaloksi koitua balladien runsas lukumäärä ja se, että Suomen edustajilla on viime vuosina ollut todella vaisu lavashow. Laulu oli tänä vuonna erinomainen, mutta euroviisuissa pitäisi visuaalinen puolikin vetää mieluummin överiksi kuin että jää vajaaksi. Ruotsin biisi oli pirun tarttuva, mutta parhaiten mieleen jäi Moldovan esitys ja epic sax guy.  ;D Vahvoja naisääniä, mutta moni balladi oli vähän turhaa taiteilemista ja euroviisuilta kaipaisi enemmän monipuolista tarjontaa. Moldova ja Ruotsi sekä jossain määrin Belgia valloittivat, vaikka jälkimmäinen oli lavalla aika pelokkaan näköinen. Laulu kyllä mielettömän kiva.

Mutta torstaita odotellessa!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #30 : 10.05.2017 10:44:29 »
Minuakin harmittaa, ettei Suomi päässyt finaaliin näinkään hienolla kappaleella. Tulee vähän epätoivoinen fiilis, että mitähän ihmettä sinne pitäisi lähettää, että se erottuisi edukseen ja purisi kansainvälisesti... ;D Sitä en ihmettele yhtään, että kahtena viime vuonna on jääty semeihin, mutta tänä vuonna todellakin ihmettelen. En voi käsittää, että esimerkiksi Kreikan geneerinen ja ärsyttävä maailmanhalausbiisi etenee finaaliin ja Suomen vaikuttava, kuuntelemaan hiljentävä esitys ei. Puhumattakaan jostain Australiasta, voi apua. No, ehkä minun makuni ei vain korreloi valtavirran maun kanssa. ;D

Balladeja oli tähän ensimmäiseen semiin kasautunut todellakin reippaasti. Lisäksi Suomen esityksen synkkyys, yksinkertaisuus ja tietynlainen loppuhuipennuksen puute saattoivat vaikuttaa siihen, ettei finaalipaikkaa irronnut. Minusta esitys oli joka tapauksessa tyylikäs ja sopi biisille erinomaisesti. Kurjaa, ettei yksinkertaisuus ja biisi edellä meneminen tunnu tehoavan kovin hyvin.

Olen myös vähän harmissani siitä, ettei Albania päässyt finaaliin. Okei, livenä se ei ollut niin pureva, mutta biisistä pidän kovasti ja mielestäni siinä olisi ollut potentiaalia. Iloinen sen sijaan olen Moldovasta ja Belgiasta niin kuin Unohtumaton. :)


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #31 : 10.05.2017 19:24:04 »
Mua harmittaa myös Suomen puolesta, koska tykkään kovasti Suomen biisistä, mutta luulen kanssa, että balladien runsaus koitui Suomen kohtaloksi. Mullekin jäi mieleen parhaiten nopeammat ja iloisemmat biisit, joten en sen takia ollut kauhean yllättynyt Suomen putoamisesta. Tuntui itsestäkin, että mieluummin jotain kaunista ja positiivista olisin äänestänyt, mutta en äänestänyt, koska en olisi osannut päättää. Sitä en mäkään kyllä meinaa käsittää, että Kreikan hirveä biisi pääsi jatkoon. :D Menee usko ihmisten musiikkimakuun. Epic sax guy eli Moldova on ehkä mun suosikki nyt kun Suomi putosi.  :D Belgian City Lights on myös sellainen, mistä tykkään.

Nevski, mulla tahtoo mennä jo hermot tuohon Venäjän pelleilyyn. Käy sääliksi venäläisiä musiikki-ihmisiä.

Riddler

  • ***
  • Viestejä: 65
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #32 : 11.05.2017 12:21:34 »
Mua kiinnostaisi, mitä ihmiset on mieltä Venäjän "sotkusta"? Ensin maan Euroviisu-edustajan esiintyminen Ukrainan maaperällä kielletään ja sitten Venäjä vetäytyy koko kisasta.
Naurettavaa pelleilyähän tuo on Ukrainan taholta, eivät ole vieläkään päässeet yli siitä että krimiläiset (suurin osa krimin asukkaista on etnisiä venäläisiä) päättivät rehellisessä kansanäänestyksessä jättää Ukrainan ja liittyä Venäjään, Venäjä ei siis ole vallannut krimiä niin kuin valtamedian propaganda väittää. Venäjän taholta poisjäänti oli ainoa oikea ratkaisu, sillä edustajan vaihtaminen olisi ollut liian iso myönnytys Ukrainalle.

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #33 : 14.05.2017 02:18:46 »
Portugali voitti! Se ei missään vaiheessa kuulunut omiin ykkössuosikkeihini, mutta olen silti iloinen sen voitosta. :) Kappale on kaunis ja miellyttävä kuunnella, ja esitys oli harmoninen, intiimi ja selvästi musiikki edellä toteutettu. Minusta on mukavaa, että tällainen vaatimaton, turhia koreilematon esitys voi pärjätä ja voittaa. Plus ihan mahtavaa, että Portugali sai ensimmäisen viisuvoittonsa!

Vähän täytyy kyllä nuristakin, koska minua ärsytti pirusti noiden raatiäänien seuraaminen. En ymmärrä, miten ammattilaisraadit lähes järjestään suosivat naapurimaita tai maita, joiden kanssa on jotain yhteistä, vaikka kappaleet olisivat millaisia. Minun on todella vaikea uskoa, että esimerkiksi Kyproksen esitys olisi oikeasti ollut Kreikan ammattilaisten mielestä illan parasta antia. Siis ihan todella vaikea uskoa. Mutta no, sellaista tämä kilpailutouhu tuppaa olemaan... Jotta naapureiden suosimisesta päästäisiin, pitäisi varmaan järjestää kilpailu, joissa katsojat saisivat vasta äänestyksen päätyttyä tietää, mikä esitys oli minkäkin maan, haha. x) Tulisi aika erilaiset viisut!

Omat ääneni menivät tänä iltana Belgialle ja yllättäen Iso-Britannialle. Belgia oli yksi suosikeistani jo semifinaaleissa, mutta Britannia yllätti minut täysin. Olin kuunnellut biisin ehkä kerran aikaisemmin ja todennut, että ei kiitos, ei taas tällaisia tusinaballadeja, mutta live-esitys tekikin minuun suuren vaikutuksen. Se vangitsi minut hiljentymään, kuuntelemaan ja katsomaan. Visuaalinen puoli toimi, mutta erityisesti laulaja vakuutti. Jotenkin aitoa esiintymistä. Tuli sellainen olo, että hän todella tarkoittaa laulamaansa. Kappale itsessään ei ole kovin kummoinen, mutta tykästyin kokonaisuuteen.

Pidin myös Itävallan, Valko-Venäjän ja Moldovan hyväntuulisista esityksistä. Bulgarian suosiota sen sijaan en oikein ymmärtänyt. Se ei jotenkin iskenyt minuun, eikä minulla ole vieläkään biisistä minkäänlaista muistikuvaa.

Olipa muuten aikamoinen se Australian lippuun kietoutuneen katsojan viuhahdus Jamalan esityksen aikana... ;D Onneksi Jamala onnistui jatkamaan esitystään ammattilaisen elkein!


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Karma91

  • Sassmonster
  • ***
  • Viestejä: 415
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #34 : 14.05.2017 02:57:53 »
Tämä oli sitten kolmas kerta kun Suomi karsiutuu finaalista RAATIEN takia. Pertti Kurikan Nimipäivien kohdalla tuon ymmärsin, mutta miten Blackbirdin kaltainen mestariteos voi jäädä 12. Musiiikkiammattilaisia tosiaan... Voisko noi Juryt heivata - nyt ne vaan tuplaavat naapuriäänien määrän  >:(

Portugalin biisi ei kuulunut lähimainkaan suosikkeihini, mutta esiintyjät olivat herttaisia ja ihanaa, että omalla kielellä laulettu kappale voitti. Moldovan kolmas sija ilahduttaa myös kovasti, enkä malta odottaa kaikkia uusia epic sax-guy meemejä :D

Jos tarkemmat pisteytyksen kiinnostaa niin ne löytyvät Eurovisionin sivuilta.

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 164
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #35 : 14.05.2017 03:39:29 »
Portugali oli ihan mukava ja sympaattinen esitys, ja suon sille ihan hyvin mielen voiton, vaikkei se omaan kärkikymmenikkööni mahtunut. Laulajan esiintymistapa oli omaan makuuni tosi outo, enkä ihan syttynyt siitä mutkuilusta ja kiemurtelusta. Mutta ehkä sellainen persoonallinen tyyli sitten vetosi katsojiin. Kappale sentään oli kaunis ja olin iloinen siitä, ettei voittajaksi nuossut mitään kamalan kuuloista. Belgian kappale kuulosti mielestäni karmivalta, en ymmärrä miten se pääsi Suomen sijasta semifinaalista jatkoon tai miten se sai nyt niin paljon pisteitä. Voi, ihan nousi mieleen Lenan Satellite muutaman vuoden takaa. En ehkä koskaan pääse yli siitä, että niin järkyttävän hirveä kappale voitti Euroviisut.

Itse tykkään paljon iloisista kappaleista ja kunnon showsta! Ovathan toki balladitkin kivoja, mutta itse rakastan sellaisia päähän jääviä renkutuksia. Nytkin soi Ruotsin kappale päässä ja vaikka en aluksi tykännyt siitä yhtään, lämpenin sillä tänään jo tosi paljon. Moldova oli ylivoimaisesti oma suosikkini, se oli niin ihanan iloinen ja hauska, ja saksofoni oli mieletön <3 Valko-Venäjällä oli myös ihanaa iloa esityksessään samoin Romanialla. Tosin olisin kaivannut Romanialle vähän jotain koreografiaa, nyt naisen epämääräinen ketkutus näytti tosi kömpelöltä ja tuli ihan mieleen peruskoulun konsertit, kun kukaan esiintyjistä ei tiennyt, kuinka heidän pitäisi lavalla olla, kun ei ollut heidän vuoronsa laulaa. Bulgarian poika taas oli niin suloinen etten kestä!! Italian apina oli hauska ja jäin vähän kaipaamaan enemmän tuollaisia humoristisia esityksiä.

Mekin hämmästeltiin noita naapurimaiden ääniä, vie kokonaan idean ammattiraadeista, koska niillähän pitäisi nimenomaan tuoda sitä puolueettomuutta. Muutenkaan en yhtään tykkää tästä uudesta äänisysteemistä. En tajua, miksi ensimmäiset yleisöäänet pitää julkistaa niin hirveää vauhtia, ettei mukana pysy. Eikä tässäkään kyllä mitään jännitystä ollut lopussa, koska Portugali sai niin suuren kaulan jo raatien äänistä, että sen olisi yllättäen pitänyt saada todella vähän yleisöääniä jäädäkseen kakkoseksi. Tahdon vanhan systeemin takaisin :<

Kokonaisuudessaan oli kyllä tosi kiva kattaus biisejä. Useampikin sellainen ihanan iloinen kappale, joka jäi päähäni soimaan.

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #36 : 14.05.2017 15:51:41 »
Minä olen pitänyt tapana katsoa Euroviisuista finaalin. En jaksa yleensä piitata siitä ennakkosählingistä, ja sellainen europoppi harvoin kuuluu omaan musiikkimakuuni. Sen kerran kun joskus oli joku minusta kiva kappale, niin yleensä se ei ole menestynyt. ;)

Nytkin kävi niin, että en ole edes kuullut Suomen edustuskappaletta kertaakaan, pitää varmaan käydä ihan uteliaisuudesta se jostain googlettamassa. Tavallisesti Suomen kappaleet ovat olleet minusta ihan kamalia. En muista yhtäkään, josta olisin ikinä tykännyt. Lordiakin kammosin ja vaikka oli ihan hienoa että voittivat, minusta oli samalla inhottavaa tulla sellaisista möröistä tunnetuksi maailmalla.

Kun kuuntelin tuon finaalitarjonnan läpi, ylivertainen suosikkini oli Portugali, mutta yleensä tuon tyyppiset kappaleet ovat jääneet vauhdikkaampien varjoon. Oli hämmentävää että se voitti, mutta olen kyllä oikein iloinen siitä, varsinkin kun minusta on aina hauskaa jos joku sellainen voittaa, joka ei yleensä ole pärjännyt. Voin kerrankin sanoa että nyt aion mennä lisäämään Euroviisun voittajakappaleen Spotifyyn ja muuhun mistä musiikkia kuuntelen! ;) Toinen suosikkini oli Kroatia, jolla oli omalaatuinen yhdistelmä mutta miellyttävän kuuloinen kuitenkin. Muut menivät ohi suuremmitta huomioitta, osan kelasin eteenpäin kuunneltuani jonkun matkaa, kun en tykännyt.

Tuo Portugalin laulaja osuvasti sanoikin, että tuo oikean musiikin takaisin. Kiitos siitä. Sitä kaivataan! Tuollaista musiikkia minäkin kuuntelen mielelläni. Nykyään tehdään aika vähän kaunista musiikkia.

// Lisäänpä vielä, että parempi kuin odotin tuo Suomen kappale Blackbird. En silti hirveästi siitäkään pitänyt. Olisin voinut kyllä kuvitella, että olisi tuolla valikoimalla päässyt pidemmälle jatkoon.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2017 15:56:28 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 164
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #37 : 14.05.2017 16:19:03 »
Itseäni taas inhottivat todella paljon Portugalin laulajan kommentit "oikeasta" musiikista. Laski reippaasti mielipidettäni kyseisestä tyypistä tuollainen musiikkielitismi. En vaan tajua sitä kuinka muusikot kokevat tarpeelliseksi haukkua muita musiikkityylejä. Tekno tai elektroninen musiikki ei pure yhtään minuun, mutta en silti yhtään tykkää siitä, että se leimataan jotenkin huonommaksi musiikiksi ja sitten oma musiikki onkin ylempiarvoista.

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #38 : 14.05.2017 16:41:12 »
Itseäni taas inhottivat todella paljon Portugalin laulajan kommentit "oikeasta" musiikista. Laski reippaasti mielipidettäni kyseisestä tyypistä tuollainen musiikkielitismi. En vaan tajua sitä kuinka muusikot kokevat tarpeelliseksi haukkua muita musiikkityylejä. Tekno tai elektroninen musiikki ei pure yhtään minuun, mutta en silti yhtään tykkää siitä, että se leimataan jotenkin huonommaksi musiikiksi ja sitten oma musiikki onkin ylempiarvoista.
Nyt on kyllä komppailtava. Mielipiteitä saa totta kai olla, mutta minusta vaikuttaa jotenkin ylimieliseltä ja alentuvalta dissata muunlaista musiikkia. Eritoten jonkin tietynlaisen musiikin nimeäminen "oikeaksi musiikiksi" nostaa minulla karvat pystyyn, koska en vain tajua ajatusta. Minusta kaikki musiikki on musiikkia, ei ole mitään oikeaa tai väärää tai parempaa tai huonompaa, on vain erilaisia tyylejä ja henkilökohtaisia mielipiteitä. Minusta on hienoa, että tähän maailmaan mahtuu monenlaista musiikkia, vaikka osa onkin sellaista, etten siitä itse niin välitä. :)


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #39 : 14.05.2017 17:08:05 »
No sen verran pitää tuohon vielä lisätä, että en ajatellut sitä mitenkään toisia musiikkityylejä dissaavana vaan pikemminkin sellaisena, että annetaan arvoa myös sellaisille tyyleille, jotka nykyään ovat jääneet musiikinteossa selkeästi vähemmistöksi. Annetaan tietysti kaikkien kukkien kukkia, mutta kyllä minua on jollakin tapaa häirinnyt se, että kun uutta musiikkia tehdään, ei se oikein vedä vertoja sellaiselle mitä on ennen aikaan tehty. Sama kuin melkein kaikessa muussakin halpatuotannossa, jos näin voi sanoa mitenkään väheksymättä sitä, että toki kaikelle varmasti oma fanikuntansa löytyy. Tuntuu että nykyisin niin paljon tehdään vain "halvalla", koneilla, korjausohjelmilla sun muilla systeemeillä ja aika vähän on pääosassa se, että itse lauletaan ja soitetaan. Ennen vanhaan kun ei ollut muuta, se laulutaito, soittotaito ja esiintyjän karisma nousi nimenomaan merkitykselliseksi. Nykysysteemeillä saataisiin varmaan minustakin leivottua tähti aikaiseksi, jos joku sellaiseen lähtisi.  ::) ;D

Minusta on tosi hienoa, että perinteitä pyritään kunnioittamaan kaiken nykyaikaisuuden keskellä, olipa kyse sitten musiikista, käsityöstä, taiteesta, mistä tahansa. Onhan nykytaidekin taidetta, mutta en kyllä silti osaa rinnastaa yhtä arvokkaaksi vaikka jotain vanhoista barbeista ja kaatopaikan muoviromusta tehtyä rumaa möykkyä jos vertauskohteena on käsin veistetty marmoripatsas johon on oikeasti tarvittu sekä silmää että taitoa. Erilaisilla taiteenmuodoilla on eri tarkoitus; moni nykytaiteen teos on tarkoitettu enemmän herättämään ajatuksia kuin miellyttämään silmää. Taide on taidetta, mutta kyllä minä silti pidän jotakin taidetta oikeampana kuin toista. Joku muu saa vapaasti olla eri mieltä.

Myös se, mitä tässä tapauksessa tuo esittäjä sanoi "oikeasta musiikista" kuvastaa hänen mielipidettään. Ei kai hän nyt ole mitenkään sellaisessa vallassa, että voisi määrätä koko maailman musiikin oikeaksi tai vääräksi (eikä kukaan muukaan sen puoleen). Kyllä minusta silti jokainen saa olla omaa mieltä ja itse ymmärrän hyvin, että jos hänelle on tuon tyylinen musiikki mieleen eikä sitä ole juuri aiemmin arvostettu tai julkisesti tunnustettu, siitä iloitsee ja sen ilonsa tahtoo tuoda myös esille.

Olisiko siitä tullut vastaava fiilis, jos joku ihan toisenlainen, myöskin vähemmin pinnalle noussut musiikkityyli olisi voittanut ja sen voittaja olisi sanonut samoin?


I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~