Vapaa keskustelu > Saivartelija
Eurovision laulukilpailu
serafina II:
Täällä kans yksi, jokle voittaja oli pettymys. Ei iskenyt muhun yhtään vaikka tarina nyt kappaleen takana onkin koskettava. Jotenkin masentava, eikä laulajana mielestäni kuulunut parhaimmistoon. Raadin pisteetkin nostivat esille selkeää vastakkainasettelua Ukraina vs. Venäjä, harvalta tuli molemmille pisteitä. Harmi, että laulukilpailun yli nousee politiikka, tosin aiemminkin pisteitä on herkemmin esim. naapurimaihin rapissut.
Oma henkilökohtainen suosikkini oli yllättäen unkari, symppis raspiääninen komistus ja mielestäni oikein miellyttävä biisi. Ruotsinkin kappale jo paljon radiosta kuultuna miellyttää korvaa, vaikka Fransin esitys olikin jätetty hyvin simppeliksi. Australian esiintyjä oli omaa luokkaansa, oli kuin supertähti muiden "ihan kivojen" rinnalla.
Pisteiden jako oli myös mun mielestä melko kummallinen, oisko ne yleisö- ja raatiäänet mennyt samassa suhteessa mikäli ne olisi ilmoitettu samalla kertaa niinkuin aiempina vuosina? Tosi kummallista et ne oli sitten satoja pisteitä eniten saaneilla niin tilanteet muuttui lopussa radikaalistikin.
Serafina
leofurioso:
Olen tällä kertaa harvinaisen samaa mieltä BadKarmaGirlin kanssa siitä, että, kompromissi tää valinta. Eniten tässä ehkä se huokuu, kuinka yritettiin oikein tekemällä tehdä Ukraina voittajaksi ja se kyllä onnistui loistavasti. Itse taas oon ärsyyntynyt siitä, että periaatteessa koen nykyisen poliittisen tilan vuoksi jopa tän liian poliittiseksi vedoksi. Sitä se kyllä musta ja monesta muustakin tainnut olla, kun kerta EBU sai aikoinaan pyynnön tutkia tän, mut totesivat tän ei niin poliittiseksi. Toki sanoma kiinnostava historiallisesti, mutta toisaalta myös tän perusteella tuli tunne, että halveksittiin muita, jotka mahdollisesti kokeneet Josef Stalinin hirmuteot. Ei ainoastaan Krimin tataarit olleet niitä, jotka kokivat kyydityksiä tai puhdistuksia. Niitä on Neuvostoliiton entisillä alueilla valtavasti, sukuja siis, jotka kokivat näitä, eikä tälläiset hirmuteot suomalaisessakaan suvussa oo kaukaa haettuja, varsinkin jos sukusi itärajan takaa paenneita juuri tästä syystä.
Tää uus pistelaskusysteemi oli kyllä varsin kiinnostava, joskin oisin toivonut vähemmän selkeää politikointia varsinkin tuomarijuryjen antamissa pisteissä. En oikein vielä myöskään sisäistänyt, miksi esim. Suomi antaa täydet 12 pistettä Ruotsille näissä tuomarijuryjen pisteissä. Joskin oli aika kiintoisaa nähdä kuinka hajautettuna pisteet lähti, vaikka niissä näki myös sen, että Venäjälle pyrittiin mahdollisimman huonot lähtökohdat antaa. Ja ehkä tässä systeemissä eniten sai ihmettelemään Puolan menestystä yleisöäänissä ja sitä, miksi Tšekki sai nollan yleisöäänien osalta. Australia kyllä juryn mielestä taitavin ja olihan se ehkä ammattimaisin esitys siellä noin lausunnan ja muun osalta, mutta ehkei myöskään Australia sais voittaa, kun ajatellaan ettei se pomonsa Eurooppaa kuitenkaan, vaikka on kisoissa mukana muita maita, jotka ei myöskään maantieteellisesti oo Euroopassa.
Ukrainan kappaleesta sen verta, etten tykännyt siitä ja koin sen olevan ehkä huonompi voittaja kuin edellinen voittaja Ukrainan leivissä. Ruslanan kappale oli aikoinaan mahtava ja sen lisäksi Ukrainalla on muutamia hyviä kakkossijan saaneita kuten juuri Verka tai Ani Lorak, joiden kappaleista tykännyt. Venäjältä kuitenkin tulee muuan suosikkini ja se on Dima Bilanin Believe. Hän tosin lähes peräkkäisinä vuosina oli korkealla sijalla Euroviisuissa. Sen lisäksi Venäjän iloiset isoäidit olleet mahtavia, Serebron kappale aikoinaan, Serbialta Molitva, In your eyes 1993 vuodelta ihan klassikko, josta lapsena tykkäsin paljonkin, ajalta ennen syntymääni Celine Dionin voittokappale, Azerbaidjanin Elnur ja Samirin kappale, jos oikein muistan ja Ranskan Sognu on olleet sellaisia, jotka löysi tiensä mun soittolistoille. Näiden lisänä yleensä Unkarilla ja Turkilla ollut kiinnostavia kappaleita tai Irlannilla.
Tänä vuonna itse tulin ja äänestin Venäjää ja Unkaria. Ne oli mielestäni kaikkein mahtavimpia esityksiä. Puolaa edelleen ihmettelin ja Ruotsin "pikkupoikaa", joka oli lähinnä syötävän suloinen ja aivan liian nuori. Tais olla yksi viisujen nuorimmista osallistujista historian valossakin mietittynä. Isoista rahoittajamaista kyl täytyy sanoa sen verta, että Ranskalla ja Italialla mahtavat laulut, mut ne muut aiheuttaa edelleen kisojen jälkeenkin tunteen, että mitä hittoa se oli. Australia taas yksinkertaisuudessaan oli mahtava ja esitys kokonaisuutena sellainen, joskin sydän sykki tänäkin vuonna eniten kyl Venäjän Sergeylle. Ja Unkarin Freddille.
Vielä kun miettii viisuhistoriaa, niin karaokemielessä Waterloo Abbalta ihan hauska kappale ja muutenkin Abbaa saanut kuulla kiitos tätinsä. Kuitenkin myös Bonnie Tylerin, Vanilla Ninjan, Sakis Rouvasin ja Dana Internationalin kappaleet ja erityisesti tietenkin 1997 soinut Diva, jääneet myös elämään ja herättää muistoja. Toki joissain kappaleissa oon syntynyt jälkeen esityksen kuten Celine Dionin tai Suomen edesmenneiden esiintyjien kuten Riki Sorsan tai Lasse Mårtensonin, niin ne jää elämään ainakin historiankirjoissa mut myös radiokuunnelmien ansiosta. Ja sen vuoksi myös muistan hyvin esim. 2011 Unkarin edustajan, koska kesän kuuntelin sitä radiossa Budapestissä. Tosin viime vuosina kyl Unkarilla hyviä esiintyjiä, mut ehkä ihmiset vaatii kypsyttelyä, että ne järjestetään joskus sit Budapestissäkin. Ja nyt kun mietitään mikä se kesäbiisi oli, niin Katie Wolfea siellä tuli kuunneltua silloin.
Semifinaaleista jäi harmittaan melkein tää, ettei Pohjoismaat päässyt finaaliin. Sitten muistan parhaiten sen ihmeellisen susiesityksen, joskin maata en enää ees muista. Ettei se esiintyjä ollut sama kuin joka näytti ihan Legolakselta. Ja niin semifinaaleissa kuin itse finaalissa jäin miettimään esim. miksi Israelin Hovi näytti ihan maansa versiolta Jesse Kaikurannasta tai Adam Lambertista ja toisaalta, miksi Kyproksen kappaleesta tuli mieleen Linkin Parkin ja The Killersin sekoitus? Ja monia yhtä kiintoisia asioita, kuten Twitterin sekoaminen Maltan esiintyjän kohdalla, kun Suomen juontaja puhui masuasukista. Tosin oisin voinut tänäänkin kyl nähdä Månsin vähemmissä vaatteissa kuten torstainakin, koska kyllähän sitä katselee mielellään. Ja nahkatakit tais olla tän vuoden juttu tai ihomyötäiset haalarit?
jossujb:
Todellakin äänestin Ukrainaa, tosin en tiedä onko näissä karkeloissa tarkoitus olla oikeasti jotenkin merkittäviä, ajatuksellisia lyriikoita. Sitä paitse se biisi iski minuun kuin metrinen halko - mutta oli se kyllä aika poliittinen :D Jännästi meni kuitenkin poliittisen esitutkinnan läpi Venäjän vastuksesta huolimatta. Se joka sanoo, ettei Euroviisuissa harrasteta politiikkaa niin valehtelee.
Ääntenlasku oli kyllä niin paras, melki koko ajan kuvitteli että noni, nyt Australia voittaa ja sit vime tingassa siitä tuli überlatautunut Venäjä vastaan Unkari mättö xD Tosin itse sain iloa eniten Puolan Rose of Versailles + Johnny Depp rakkauslapsen 222 pistettä yleisöltä upgradesta. Biisi oli vähän perseestä, mutta muoti puhutteli ja altavastaaja on aina hieno yllätys.
Tää ääntenlaskutapa on ehdottomasti minusta edellistä parempi, sillä nyt todella ei tiennyt voittajaa kun aivan lopussa, kun aikaisemmin usein voittajan suurin piirtein tietää ennen kuin äänistä on puoliakaan laskettu.
Isilwen:
Olipahan hienot viisut! Juontajat olivat todella hauskoja ja se heidän "väliaika-biisinsä" todella huikea ja osuva! Olisin toivonut Australian voittavan, koska biisi oli mielestäni ehdottomasti kilpailun tasokkain, mutta mieluummin Ukraina kuin Venäjä, poliittisen ilmapiirin takia. On jokseenkin hauskaa kun väitetään, että Euroviisut eivät olisi poliittinen tapahtuma, koska sitähän ne juuri ovat. Ukrainan kappale oli hyvinkin osuva nykyiseen tilanteeseen nähden Euroopassa ja mukavan omaperäinenkin.
Karvalakkirakastaja:
Mä en osaa päättää oikein, mitä mieltä olisin. Musta on todella keinotekoista toisaalta kieltää poliittiset sanoitukset ja poliittiset tapahtumat, koska ne vaikuttavat oikeasti ihmisten elämään ja sitten pitäisi muka ignoroida sellaiset viisuissa kokonaan, koska ollaan muka yhtenäistä perhettä tapahtui Euroopassa, mitä hyvänsä. Sellainen teeskentely tuntuu oksettavalta. Siinä mielessä olen oikein tyytyväinen, että rankka biisi voitti. Tykkäsin myös Ukrainan biisin tunnelatauksesta, vaikka itse biisi ei muutoin niin suuresti kolahtanut. Venäjän menestyksestä olen edelleen yllättynyt, koska niiden biisi on vaan tylsä visuaalisen kikkailun takanakin. Laulalja puolestaan oli tosi sympaattisen oloinen. Australian esiintyjä kuulosti hyvältä laulajalta, mutta sekin biisi oli musta melko tylsä, joten olen tyytyväinen, että sekä Venäjä että Australia jäivät Ukrainan taakse.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta