Kirjoittaja Aihe: Minä olen koko maailma // S  (Luettu 1943 kertaa)

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Minä olen koko maailma // S
« : 15.06.2015 08:24:49 »
Title: Minä olen koko maailma

Author: Iloinen Sipuli

Rating: S

Genre: Tajunnanvirta, eksistentiaalinen pohdinta, one-shot


A/N: Tämä teksti syntyi inspiraation innoittamana haasteeseen Kesäetydejä, inspiraationlähteenä mainio runo, joka löytyy aivan tekstin lopusta. Tämä on puhdasta tajunnanvirtaa, ja kirjoitettu alun perin käsin ruutupaperille, erään vuoren huipulla, missä maiseman ja tuon runon innoittamana yllyin syvälliseen eksistentiaaliseen pohdintaan ja siitä lähti tajunnanvirtana syntymään tekstiä. Tyylilajiltaan tämä ei ole oikein mitään, mitä nyt pätkä tälläistä fiilistellyä ja olemassaolon rakenteen kyseenalaistamista. Solipsistisia näkemyksiä ja pohdintaa.




Tänään olen kaunis, sillä olen täällä aina.

Elän varmasti ikuisesti, sillä ikuisuus on nyt, sillä ikuisuus on olemassa, sillä ikuisuus on juuri tässä silmien räpäytyksessä. En ole keskellä maailmaa, vaan maailma keskellä minua. Jokainen pala sitä löytyy silmistäni ja niiden takaa.

Minä olen koko maailma. Minä olen auringon loiste ja pilvien varjo. Olen kivi ja kallio, olen koivu vihreine lehtineen. Olen maan sammalpeite ja jokainen muurahainen. Olen tie, olen risteys. Olen jalkapallokenttä. Olen linja-auto matkalla kohti määränpäätänsä. Olen pelto ja kuivunut järvenpohja. Olen moottoritie ja sen jokainen auto. Olen asema, olen IC-junan kaikki vaunut, ja veturi. Olen mäntyjen kävyt ja kuusien havut. Olen kaikkien autojen vauhti ja ääni. Olen joki joka virtaa, puro joka tulvii. Olen tunneli. Olen jyrkänne.

Ja olen olemassa vain hetken. Silmänräpäys, ja on poissa auringon loiste ja pilvien varjo. Poissa jokainen kivi, kasvi ja hyönteinen, poissa tiet, risteykset ja autot. Poissa jokainen pelto, järvi ja juna, poissa kaikkien autojen vauhti ja ääni.

En muista koskaan syntyneeni. Olen ollut olemassa aina, aika alkoi myötäni, ja kulkee rinnallani, seuraa minua minne menenkin. Minä olen aika ja aika on minä. Ja koska en milloinkaan muista syntyneeni, en voi myöskään milloinkaan havaita kuolevani. Siispä minun on pakko olla ikuinen. Olen aika, olen ikuisuus.

Eikä mikään saa kuolla, ei mikään saa kadota. Vaikka kun suljen silmäni, se on jo poissa, vaikka kun suljen silmäni, kaikki katoaa jo, sulautuu pimeyteen, muuttuu mustaksi, poistuu ja lähtee. Tulee takaisin vasta kun raotan taas silmiäni, kun kuvat taas piirtyvät verkkokalvoilleni, sinne missä niiden ainoa koti on. Neliösentin verkkokalvoon mahtuu kokonainen maailmankaikkeus.

Tässä seison ja katson sieluni piirtämää kuvaa ja maisemaa, hengitän täysin siemauksin ilmakehää, haltioidun totuudesta, joka mahtuu väleistä pienimpään.

Sillä sitä mahdollista totuutta, sitä en kuitenkaan koskaan näe, sillä siitä olen itse vain palanen, sirpale, murunen, turhaakin turhempi hiekanjyvä ajan rattaissa. Jos jossain olisi oikea maailmankaikkeus, sitä en milloinkaan näkisi, en pystyisi kohtaamaan. Ainoa, minkä havaitsen täällä, on kuva omilla verkkokalvoillani, viestit, jotka kulkevat omissa aivoissani. Siinä ja vain siinä on koko maailmani, aikojen alusta aivan loppuun saakka.

Minä olen yksin koko maailma. Minä yksin olen auringon loiste ja pilvien varjo.


*


*


*


*


*

Remember:
your body is made
of the same elements
that lionesses are built from.
Three quarters of you
is the same kind of water
that beats rocks to rubble,
wears stone away.
Your DNE translates into the
same twenty one amino acids
that wolf genes code for.

When you look in the mirror
and feel weak, remember:
the air you breathe in
fuels forest fires capable of
destroying everything they touch.

On the days that you
feel ugly, remember:
diamonds are only carbon.
You are so much more.

If you ever feel
insignificant, remember:
homo sapiens will become
extinct, eventually.

You will be no less important
than anyone else
when there is nobody left to
remember humanity.


« Viimeksi muokattu: 29.07.2015 13:00:28 kirjoittanut Iloinen Sipuli »
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Minä olen koko maailma // S
« Vastaus #1 : 21.07.2015 19:10:00 »
Kommenttikampanjasta tervehdyksiä! (: En ole tosiaan taas hetkeen lueskellut originaalipuolella mitään, joten ajattelin sitten napata tämän tuolta kampanjasta, enkä kyllä katunut sitä!

olen maan sammalpeite ja jokainen muurahainen.
En tiedä, oliko sulla ihan tarkoituksella tuolla tämän lauseen aloitus pienellä, vai onko se jäänyt sinne vahingossa, mutta ajattelin nostaa sen kuitenkin esille.

Toinen kohta, jonka haluan nostaa esiin, on tuo kun käytit kahdessa eri kohdassa konjunktoita vaikka ja kun peräkanaa, mikä ainakin mulla pisti hieman silmään. Esim. tässä kohdassa:
Vaikka kun suljen silmäni, se on jo poissa
Ymmärrän kyllä, mitä haet tuolla takaa, mutta tuo on kenties hieman turhan vaikeasti ilmaistu, koska itselleni ainakaan tuo 'vaikka kun' ei ole mitenkään luontainen tapa ilmaista asioita.

Muutoin mulla ei kyllä ole mitään valittamista tämän suhteen. Tämä oli kyllä hyvin erilaista, kuin mitä yleensä luen, joten ihan hyvä vain, että nappasin tämän kommenttikampanjasta, olisi muuten varmaan jäänyt lukematta. Tykkäsin kyllä kovasti tästä, etenkin tuosta aloituksesta, jossa oli kaikkea IC-vaunuista peltoihin ja erillisiin puihin. Muutenkin sun kerrontatapasi oli todella kiva mun mielestäni! (: Tämän jälkeen jäi kyllä kauhean pohtiva fiilis noin niinkuin ihan yleisessäkin mielessä, joten kiitoksia tästä, taidanpas jäädä nyt pohtimaan omaa olevaisuuttani tänne oikein filosofisesti! :D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Minä olen koko maailma // S
« Vastaus #2 : 29.07.2015 13:00:14 »
LillaMyy, paljon kiitoksia kommentistasi! Kiitos hirveästi tuosta typon bongaamisesta, kauheaa miten en ollut huomannut lainkaan, korjaankin sen heti...

Tuo toinen mainitsemasi kohta taas, no jaa, se oli kyllä ihan tarkoituksella siellä, mutta ymmärrän että se saattaa kuulostaa monen korviin kököltä, sillä tuo ei tosiaan ole ihan luontevinta suomenkieltä. Itse tykkään käyttää toistoa tyylikeinona vähän liikaakiin, ja pidin tuotakin rakennetta kummallisuudestaan huolimatta hyvänä ja osuvana juuri tuohon kohtaan, mutta ymmärrän kyllä hyvin pointtisi :)

Mutta kiva kuulla että tämä herätti muissakin pohdintaa ja mietiskelyä :), filosofia on aina jees. Kiitos vielä paljon!

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Vs: Minä olen koko maailma // S
« Vastaus #3 : 30.07.2015 14:51:28 »
Oon lukenut tän muutamaan kertaan, ja oon jokaisella kerralla halunnut jättää tähän kommentin. En vain oikein ole tiennyt, mistä voisin aloittaa, koska tässä on kuitenkin hyvin moniulotteisesta ja isosta asiasta kyse :) Sanon nyt aluksi siis, että tästä kommentista saattaa tulla vähän sekavansorttinen :D

Minusta tämä oli hyvä teksti, sulla on kiva tapa kirjoittaa ja se tekee lukemisesta miellyttävää :) Minun silmäni eivät bonganneet kirjoitusvirheitä, ei sillä että siihen kannattaisi mitenkään luottaa :D Ficcisi oli minusta vaikuttava, ja se sai kyllä pohtimaan tätä olemassaoloa uudesta näkökulmasta. Sillä periaatteessa kaikki, mitä tekstissä sanotaan, on jollain tavalla totta. Jokaisen meidän maailma on erilainen, ja me olemme sen meidän maailmamme keskipisteessä. Maailma on sitä, mitä me näemme ja koemme, ja jokainen kokee sen eri tavalla.

Itse olen vähän kokematon puimaan läpi tämänkaltaisia tekstejä, taidan olla vähän hönö sellaiseen :DD Tämä on erilainen teksti mitä yleensä luen, mutta välillä kannattaa hypätä tämän mukavuusalueen ulkopuolelle. Nimittäin tämän kohdalla minusta se oli oikea ratkaisu. Teksti oli minusta vaikuttava, ja minusta osasit hyvin kirjoittaa näinkin suureellisesta asiasta ymmärrettävästi :) Oli myös mukava kokea jonkinlaisia oivalluksia tätä tekstiä lukiessa, nyökytellä päätä ja todeta että no oikeastaan tuo voisi hyvinkin olla noin :)

Kirjoitustapasi on (kuten jo mainitsinkin) minusta oikein miellyttävä, ja tykkäsin joistakin ilmaisuista, joita olit tekstissä käyttänyt:

Jokainen pala sitä löytyy silmistäni ja niiden takaa.
Kiva ilmaisu, tykkäsin :3

haltioidun totuudesta, joka mahtuu väleistä pienimpään.
Varmaan mun lempparikohta tässä tekstissä, koska tuo väleistä pienimpään - kohta oli jotenkin sulavasti sanottu. Jos vaikka vertaa siihen, että tässä olisi tuon sijaan ollut esimerkiksi kaikista pienimpään väliin, se ei olisi minusta kuulostanut aivan yhtä maagiselta :)

Kokonaisuudessaan tämä oli minusta varsin hyvin kirjoitettu teksti, joka poikkesi positiivisella tavalla niistä teksteistä joita yleensä luen. Olen kyllä hyvilläni siitä, että tämän luin :)

Kiitos hirmuisesti hyvästä lukukokemuksesta! :)

-DragonHeart58
« Viimeksi muokattu: 31.07.2015 21:40:52 kirjoittanut DragonHeart58 »

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Minä olen koko maailma // S
« Vastaus #4 : 05.08.2015 20:43:08 »
Oooi, kiitos paljon kommentistasi DragonHeart58! ^^

Ei haittaa lainkaan, vaikka ei kommentissa osaisi puida läpi kaikkea, mitä mieleen on tullut :D. Musta on pikemminkin hienoa kuulla jälleen, että tämä herätti pohdintaa, ajatuksia ja oivalluksia! Sehän oli tarkotuskin, ja on totta ettei tän tyyppisiin teksteihin yleensä törmää. Tosi mukava kuulla että oot jaksanu lukea vielä useampaan kertaankin :)

Kiitos vielä hirveästi, jäädään vielä vaan pohtimaan näitä syntyjä syviä :)

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)