Kirjoittaja Aihe: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S  (Luettu 4534 kertaa)

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« : 31.03.2015 17:14:26 »
Title: Propagandaa ja sensuuria
Author: Beatrix Bones
Genre: Huumori/parodia
Rating: S
Fandom: Taru sormusten herrasta
Summary: Sauronin näkökulma Keski-Maasta.

A/N: Mielessäni on pyörinyt jo pidempään parodia-ficci Taru sormusten herrasta, johon sain idean aikoja sitten eräästä memestä nimeltä "Good Guy Sauron". Nyt sain vihdoin siirrettyä memen herättämät ajatukset tekstikenttään ja tulos on tämä. Toivottavasti pidätte!




Sensuuria ja propagandaa



Jokaisella kolikolla on kaksi puolta. Teille on uskoteltu, että minä, Sauron, olen paha ja haluan tuhota Keski-Maan ja kaikki sen kansat. Haluan heille vain ja ainoastaan pahaa, mutta joku on selvästi kääntänyt asiat täysin päälaelleen. Kuinka teillä raukoilla on ollut edes mahdollisuutta saada tietää totuus Gandalf Harmaan ja Aragornin harjoittaman sensuurin ja propagandan vuoksi?

Teille on jätetty kertomatta sellainen pieni ja tärkeä yksityiskohta, että minä loin miljoonia työpaikkoja heille, jotka eivät ulkonäkönsä, puhutun kielensä, uskontonsa tai ihonvärinsä puolesta kelvanneet työskentelemään muiden kansojen alaisuudessa. Toisin sanoen, Keski-Maata asuttavat hobitit, velhot, kääpiöt ja ihmiset, haltioista puhumattakaan, ovat rasistisia. He luulevat olevansa toisten yläpuolella eivätkä hyväksy eri kulttuureista tulevia olentoja. Minä hyväksyn kaikki sellaisina kuin he ovat, olivat he sitten örkkejä, merirosvoja tai etelän villimiehiä.

Voidakseni luoda kaikki nämä työpaikat minun oli löydettävä asuttamaton alue, johon luoda niitä. Löysin Gondorin itäiseltä puolelta autiomaan nimeltä Mordor, joka ei ollut kelvannut kenellekään siellä olevan levottoman tulivuoren ja kovettuneen laavan luoman kivikovan maaperän vuoksi. Minä kuitenkin näin alueen potentiaalin ja loin oman yritykseni pääkonttoreineen sinne, mutta senkin muut kansat onnistuivat jotenkin kääntämään minua vastaan.

Lisäksi tarvitsin työnjohtajia pitämään työntekijöitäni silmällä. Koska pidetty johtaja tarvitsee karismaa, valitsin ihmisten joukosta yhdeksän kuningasta, sillä he ovat tottuneet pitämään maansa järjestyksessä ja tekemään vaikeitakin päätöksiä kaikkien yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Minun kauttani nämä yhdeksän ihmistä, jotka eivät muissa olosuhteissa olisi tavanneet, saivat toisistaan elinikäiset ystävät. Vahvistaakseen heidän välistä sidettään teetin heille myös ystävyyttä symboloivat sormukset, jotka olivat täydellisiä kopioita omasta valtasormuksestani. Näin he tuntevat olevansa myös minun ystäviäni, eivät alaisiani.

Valtasormuksesta puhuttaessa, loin sen palvelemaan vain itseäni, jotta kukaan muu ei saisi valjastettua sen voimia käyttöönsä omia itsekkäitä päämääriään varten. Voin vain kuvitella, mitä Gandalf Harmaa olisi saanut sormuksella aikaan saati sitten Minas Tirithin johtaja Denethor, jos olisi saanut sen käsiinsä. Jälkimmäisellä herralla kun oli muutenkin villien huhujen mukaan valta kihahtanut hattuun, joten pelkkä ajatuskin hänestä sormuksen käyttäjänä puistattaa.

Sormukseni kadottua tarvitsin muiden kansojen jäseniä auttamaan minua, jotta saisin sen takaisin, ennen kuin joku tekisi jotain todella typerää ja peruuttamatonta. Esimerkiksi sormuksen tuhoaminen tappaisi minut ja tuhoaisi sitä kautta työpaikat ja kaiken muun hyvän, jonka olen saanut aikaan Siksi palkkasin etsintää varten tasavertaiseksi kumppanikseni Sarumanin ja annoin hänelle franchising-luvan lisäksi keinon pitää yhteyttä minuun pitkienkin matkojen päästä, palantirin. Totesin sen hyväksi yhteydenpitokeinoksi, sillä se on helppo kantaa mukana ja sen kautta olen aina tavoitettavissa.

Edellä mainittujen syiden vuoksi kysynkin, kuinka minua voidaan pitää pahana? Kohtelen työntekijöitäni tasa-arvoisesti ja ylennän heidät, jotka ylennyksen ansaitsevat. Jos työnjohtajalle antamani hevonen kuolee valtasormuksen pelastusmatkalla haltian vedenpaisumusloitsun vuoksi, ostan hänelle uuden, joka osaa lentää. Yrityksessäni on avointen ovien politiikka, jolloin kuka tahansa voi tulla tarkastamaan toimiani. Ei ole minun vikani, jos muut Keski-Maan kansat ovat niin ennakkoluuloisia, etteivät halua tulla vierailemaan Mordorissa, koska pelkäävät suurta loihtimaani silmää. Loin sen voidakseni vahtia aluettani pitääkseni rikokset kurissa, jolloin minun ei tarvitse rikkoa kirjesalaisuutta saadakseni tietää, kuka diilaa riippuvuutta ja syöpää aiheuttavaa piipputupakkaa ja kenelle.

Kaiken tämän jälkeen voisi luulla, että olisin katkera muille kansoille heidän ennakkoluulojensa vuoksi, mutta en ole. Kun yksi suuruudenhullu työntekijäni onnistui selkäni takana lietsomaan sodan muita kansoja vastaan ja houkuteltua avukseen merirosvot ja etelän villimiehet olifantteineen, minä sentään varoitin muita kansoja tulevasta vaarasta maasta taivaaseen ulottuvalla turkoosilla salamalla. Silti sekin onnistuttiin kääntämään minun järjestämäkseni hyökkäykseksi.

Yritä tässä sitten olla hyvä ja auttaa muita, kun kaikki ovat sinua vastaan.
Ava © flawless

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #1 : 31.03.2015 19:39:55 »
Tässä tuli monta tosi hyvää faktaa, jotka oikeestaan käy järkeen. Tykkäsin tästä, just koska esim. fandomiin tutustumaton vois ihan hyvin ajatella, että Sauron olis "hyvis". Itselläni kun sattu kuitenkin olemaan vähän enemmän tuntemusta tästä fandomista, niin sen parodisuuden havaitsi hyvin. Kuitenkin jos miettii, niin noi kaikki väitteet vois kyllä olla ihan tottakin :p
Lainaus
minä sentään varoitin muita kansoja tulevasta vaarasta maasta taivaaseen ulottuvalla turkoosilla salamalla.
Oli kyllä tosi huomaavaista Sauronilta ^.^
Toi vika lause oli muuten tosi hyvä ;D
En teidä tuliko sekava kommentti, mutta järkevämpää en saanut ainaan :P
Kiitoksia tästä!

Never underestimate the power of fanfiction

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #2 : 07.04.2015 16:30:37 »
Crysted, ulkopuoliselle tästä todellakin tulee sellainen "yes, I see the point" -fiilis, mutta hyvä, että sä kuitenkin sait tästä irti sen, mitä mä kirjoittajana olinkin hakenut! Onhan Sauron nyt kuitenkin todella huomaavainen, mutta muut vain eivät suostu näkemään sitä. :D

Kiitos kovasti kommentistasi! :)
Ava © flawless

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #3 : 09.04.2015 15:33:18 »
Lainaus käyttäjältä: Beatrix Bones
ulkopuoliselle tästä todellakin tulee sellainen "yes, I see the point" -fiilis
No, ulkopuolisena voin sanoa, että niin tuleekin! :D Minulla ei ole kokemusta LotR:sta enempää kuin kahden kauan sitten katsotun (ja unohdetun) leffan verran, mutta koska perusjutut taitaa olla tiedossa ja olin nähnyt tuon "Good Guy Sauron"-memen niin päätin tämän ihan uteliaisuudesta lukea.

Onhan miljoonien työpaikkojen luominen syrjityille ja onnettomille pieni, mutta tärkeä yksityiskohta. :'D Erityisesti tykkäsin Sarumanin franchising-luvasta ja siitä, että Sauron loihti silmän, ettei hänen tarvitsisi rikkoa kirjesalaisuutta. Ja viimeinen virke tosiaan on aika hupaisa.
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #4 : 09.04.2015 16:29:00 »
Talviomena, hyvä että säkin uskaltauduit lukemaan ja löysit tästä ficistä jotain ammennettavaa, vaikka fandomia et sen kummemmin tunnekaan (ps. tykkään siitä, että tykkäsit franchising-heitosta). Kiitos kovasti kommentistasi! :)
Ava © flawless

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #5 : 19.04.2015 09:50:11 »
Tämä oli hauska! Mielenkiintoista, en oo ikinä ennen tainnut lukea Sauronin näkökulmasta kirjoitettua ficciä. Ja olihan tässä kieltämättä aika monta järkeenkäypää pointtia. :D Oon myös nähnyt joskus tuon "Good Guy Sauron" -memen.

Lainaus
Yrityksessäni on avointen ovien politiikka, jolloin kuka tahansa voi tulla tarkastamaan toimiani. Ei ole minun vikani, jos muut Keski-Maan kansat ovat niin ennakkoluuloisia, etteivät halua tulla vierailemaan Mordorissa, koska pelkäävät suurta loihtimaani silmää. Loin sen voidakseni vahtia aluettani pitääkseni rikokset kurissa, jolloin minun ei tarvitse rikkoa kirjesalaisuutta saadakseni tietää, kuka diilaa riippuvuutta ja syöpää aiheuttavaa piipputupakkaa ja kenelle.
Hienoa, että Sauronin silmänkin perimmäinen tarkoitus selvisi. :))

En taida saada nyt mitään kovin rakentavaa aikaiseksi, mutta jätinhän kuitenkin puumerkkini tänne. Kiitoksia tästä! :)

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #6 : 20.04.2015 17:52:31 »
Evelix, mäkään en ole koskaan törmännyt Sauron näkökulmasta kirjoitettuun ficciin ja juuri tuon Memen nähtyäni mietin, että hei, pitääkin korjata asia. Ei se haittaa, vaikka et kovin rakentavaa kommenttia saanutkaan aikaiseksi, pääasia että kerroit pitäneesi ficistä! Kiitos kovasti kommentista! :)
Ava © flawless

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: LotR: Sensuuria ja propagandaa | S
« Vastaus #7 : 21.07.2015 19:22:17 »
Heipä hei kommenttikampanjasta! (: Tätä mun on pitänyt jo useammankin kerran kommentoida, mutten ole sitten ikinä saanut kuitenkaan aikaiseksi, joten kommenttikampanja oli sopivaa perseelle potkimista sen suhteen. (:

Ainakin edellisten kommenttien perusteella taidan olla yksi harvoista, joka on lukenut aikaisemminkin ficciä pahisten näkökulmasta, siispä tämä ei ollut mulle aivan täysin uutta ja erilaista. Tässä on kuitenkin se erilaista tuohon lukemaani ficciin, että tässä samat asiat, jotka tuolla nostettiin 'totuuksina' tuotiin esille parodian keinoin. Siinä mielessä siis tästäkin löytyi jotain uutta! (:

Yritä tässä sitten olla hyvä ja auttaa muita, kun kaikki ovat sinua vastaan.
Tsih, kylläpäs Sauronilla nyt on rankkaa! :D

Olit kyllä nostanut tuonne hyvin kaikkia mahdollisia pointteja, jotka voidaan teoriassa ihan oikeastikin laskea Sauronin ja Mordorin plus-puoliksi (kuten juuri nuo työpaikat + kaikkien rotujen sillisalaatti), vaikka oikeasti kirjassa ne käännetäänkin häntä vastaan. Tämä on kuitenkin taas näitä ficcejä, että kun kääntää kaiken päinvastoin, niin sitten ei osaa enää sanoa, että onko tuo tyyppi hyvis vai pahis. : D Mulla oli samaa ongelmaa myös tuon toisen pahisten näkökulmasta kirjoitetun ficcin kanssa, koska siinä melkein kaikki hyvikset oli muutettu kyllä niin vastenmielisiksi tapauksiksi, ettei mitään rajaa! No joo, ei tästä nyt mikään kovin fiksu kommentti tullut, mutta mun aivot meni niin solmuun tämän kanssa, että tällä hetkellä en kykene parempaankaan... :'D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid