Vapaa keskustelu > Saivartelija

Sherlock Holmes (kirjat, elokuvat, tv-sarjat yms.)

<< < (3/18) > >>

Vilna:
sensi, et kysynyt multa ja tää menee vähän Sherlock-aiheen ohi, mutta kuitenkin. :D

Mulla ei ole mitään Marya vastaan, se on ihan okei hahmo ja harvoin mä ainakaan voisin sanoa, että inhoan jotain hahmoa. Inhoa on iso sana, ja vihaaminen siitäkin vielä. Eikä mun tietääkseni Sisilja tai Hallahäive kumpikaan sanonut varsinaisesti inhoavasa Marya. :D Korjaatkaa jos oon väärässä, mutta ite en saanut sellasta kuvaa.

Mutta musta hahmon "inhoamiseen" tai että ei pidä siitä, ei välttämättä ole edes mitään syytä sellaisessa merkityksessä, jossa sä haet, sensi. Ihan irl:ssäkin saattaa tavata ihmisen, jonka olemus/puheet/etc ei miellytä, vaikka ei välttis edes tunne koko henkilöä. Erotuksena tässä tietenkin, että fiktiivisiä hahmoja on niin paljon helpompi dislikettaa (...) kuin oikeita ihmisiä. Maryn hahmossa on paljon ns. "inhottavaa" pintapuolisesti tarkkailtuna. Just noi mitä oot maininnut, mutta musta ei pidä unohtaa canonin/tv-sarjan eroa, koska näyttelijät ja näiden muuntautuminen hahmoksi on toisinaan... no, niin. On huonoja näyttelijöitä ja hyviä näyttelijöitä ja on sellaisia näyttelijöitä, joista pitää ja joista ei pidä. Oon huomannut valitettavan usein, että en pidä hahmosta, jos en pidä näyttelijästä. Kauhean pinnallista, I know.

Tästä ei välttis edes ole kysymys (imo Amanda on jees), mutta halusin tuoda esiin sen, että aina ei välttämättä ole sellasta syväluotaavaa asennetta hahmoihin. :D Teillä kaikilla kolmella on mun tulkinnan mukaan kuitenkin intohimoisempi suhde tähän fandomiin, mut joo. En ole edes varma, mitä halusin sanoa. Niin paljon on kyse niistä viboista, joita siitä hahmosta saa, eikä välttämättä teoista.

Sisilja:
Vilna, mä allekirjoitan sun vastauksesi. :D En ole tarkastellut asiaa suurennuslasilla ja lähinnä viestini ydinpointti oli, etten suhtaudu hahmoon samoin enää nykyään kuin heti post-kolmoskausi. En lähde pohtimaan naishahmovihaa tai mitään muutakaan liian yleistävää syytä siihen etten pidä Marysta, kunhan nyt satuin toteamaan ääneen, kuinka jännää on, että pelkkä ajan kuluminen muuttaa näkemystä hahmoa kohtaan. Suoranaisesta inhosta ei ole kyse, Mary on jännittävä hahmo.

En suoraan sanottuna kyennyt lukemaan sensin viestiä kokonaisuudessaan, koska se tuntui heti alkuunsa vähän turhan syyllistävältä ja sellaiselta, että tarkoituksena oli haastaa riitaa. Silti, peace ja no hard feelings, sensi. Jatketaan!

Funtion:
Keskustelu on kaikille vapaa, tervetuloa mukaan. :D

--- Lainaus käyttäjältä: Vilna - 27.01.2015 15:28:51 ---Mutta musta hahmon "inhoamiseen" tai että ei pidä siitä, ei välttämättä ole edes mitään syytä sellaisessa merkityksessä, jossa sä haet, sensi. Ihan irl:ssäkin saattaa tavata ihmisen, jonka olemus/puheet/etc ei miellytä, vaikka ei välttis edes tunne koko henkilöä. Erotuksena tässä tietenkin, että fiktiivisiä hahmoja on niin paljon helpompi dislikettaa (...) kuin oikeita ihmisiä. Maryn hahmossa on paljon ns. "inhottavaa" pintapuolisesti tarkkailtuna. Just noi mitä oot maininnut, mutta musta ei pidä unohtaa canonin/tv-sarjan eroa, koska näyttelijät ja näiden muuntautuminen hahmoksi on toisinaan... no, niin. On huonoja näyttelijöitä ja hyviä näyttelijöitä ja on sellaisia näyttelijöitä, joista pitää ja joista ei pidä. Oon huomannut valitettavan usein, että en pidä hahmosta, jos en pidä näyttelijästä. Kauhean pinnallista, I know.
--- Lainaus päättyy ---
Mitä tahansa saa tehdä vain sen tekemisen vuoksi, ehdottomasti. Halusinkin keskustella niistä syistä jotka näiden tekemisten takana on, koska molemmat, sekä Halla että Sisi, sanoivat aluksi pitäneensä Marysta ja vasta sitten ajatelleet häntä negatiivisesti (Sisi mainitsi omalla kohdallaan "ristiriitaisia tunteita"). Juurikin tämän vuoksi ajattelin, et ehkä, mahdollisesti, fandomin yleinen Mary-viha (se on todellakin silmitöntä vihaa jollaista en väittänyt Sisin tai Hallan harrastavan vaikka heitinkin ton linkin toho oivaan kirjoitukseen) on saanut heidät muuttamaan mielensä ja siks halusin puolustaa häntä hahmona ja selittää miten itse hänet näen. Arvuuttelin myös mahdollisia syitä negatiivisuudelle takertuen niihin perusteluihin joihin oon eniten törmännyt (ja joita itsekin oon miettinyt Maryn kohdalla tbh).

// Ja nyt Sisi tuli väliin joten kommaan sitä:

--- Lainaus käyttäjältä: Sisilja - 27.01.2015 15:43:51 ---En suoraan sanottuna kyennyt lukemaan sensin viestiä kokonaisuudessaan, koska se tuntui heti alkuunsa vähän turhan syyllistävältä ja sellaiselta, että tarkoituksena oli haastaa riitaa. Silti, peace ja no hard feelings, sensi. Jatketaan!
--- Lainaus päättyy ---
Mun keskustelutapani on hyvin... noh, järkiperäinen joskin liioitteleva mut ehkä se ei oo sopivin tapa tunneperäisiin aiheisiin. Yritin parhaani mukaan jättää perisyntini eli sarkasmin pois (ja mielestäni jätinkin?) mut ilmeisesti ilmaisin itseni silti huonoin sana/lausemuodoin kun tällainen maku jäi suuhun. :D En jaksa turhia riitoja enkä varsinkaan tästä aiheesta, mullon varmaan vaan eri käsitys siitä mikä loukkaa ihmisiä? Haluan nimenomaan keskustelua ja pohdintaa ja mietteitä mut ofc haluan myös vakuuttaa toista osapuolta ja haluan et se toinen osapuoli vakuuttais mua tai ainakin avais perustelujaan. Tällanen ei oo kaikkien juttu ja siks alussa sanoinkin et mikäli haluutte keskustella tästä.

En muistanut tota juttua et joku vois vihata hahmoa näyttelijän takia, Vilna, toi on hyvä lisäys. Mullon siitä omakohtaisia kokemuksia nyt kun asiaa mietin, sillä joku aika sitten Sisi suositteli mulle yhtä sarjaa mut mä sanoin et no thanks, koska siinä on Martin Freeman. Joitakin näyttelijöitä on vaan sietämätöntä katsoa niiden persoonallisuuden/jonkun muun jutun vuoksi.

En vaan vieläkään ymmärrä mitä viboja se Mary sit ihmisissä aiheuttaa jos kyse ei oo noista aiemmista jutuista. Siis kun tää ilmiö on ihan äärettömän laaja fandomissa, tässei oo kyse muutamista negoilijoista vaan uskallan väittää et sellasia ihmisiä jotka ei tykkää Marysta on enemmän kuin niitä jotka tykkää. Vielä kun osa ihmisistä vihas sitä jo ennen kuin se tuli sarjaan. Jokainen voi ite miettiä miks.

Ansa:
BBC!Sherlock-fani ilmoittautuu (pidän myös Elementarysta, mutta olen nähnyt vain ensimmäisen tuotantokauden.)
Miksikään superfaniksi en voi itseäni kutsua, kun eniten fanitytön aivoistani tilaa vie Potter (lukekaa Voldemort), mutta sen verran kuitenkin, että jotenkin pysyy kärryillä fandom-keskusteluissa.

Koska olen heikkona pahiksiin, lempihahmoni on, yllätys yllätys, Moriarty. Toinen lempihahmoni on Mary, Irenekin oli ihana, mutta muut hahmot ovatkin sitten aika meh. John on tylsä sylikoira (mutta Martin Freemanista sitten taas pidän PALJON.) Sherlock taas on (tungetaan imo väliin, ettei herneet juutu nenuun) yliarvostettu, ja alkuhuuman jälkeen myös tylsistyttävä ja ennalta-arvattava hahmo (nyyh, John on kaikki kaikessa, minä olen paras kaikessa, vaadin arvostusta ja kunniaa, yyh, en ole hyvis vaikko olenkin.)

--- Lainaus käyttäjältä: sensaatio - 27.01.2015 15:59:13 ---En vaan vieläkään ymmärrä mitä viboja se Mary sit ihmisissä aiheuttaa jos kyse ei oo noista aiemmista jutuista. Siis kun tää ilmiö on ihan äärettömän laaja fandomissa, tässei oo kyse muutamista negoilijoista vaan uskallan väittää et sellasia ihmisiä jotka ei tykkää Marysta on enemmän kuin niitä jotka tykkää. Vielä kun osa ihmisistä vihas sitä jo ennen kuin se tuli sarjaan. Jokainen voi ite miettiä miks.

--- Lainaus päättyy ---
Itse olen huomannut, että moni Maryn vihaaja on hc Johnlock-shipperi. Ja muutenkin naiset tuntuu vihaavan eniten juuri naishahmoja, kun ne tulee unelmien miehien tai paritusten tielle. Samasta syystä tiedän ihmisiä, jotka vihaa Ireneä. Mun mielestä sitte taas Sherlockissa on niin hyviä ja vahvoja naishahmoja, että ei voi kuin tykätä (Mary on fiksu, itsenäinen ja ex-palkkamurhaaja, Irene älykäs ja osaa kyllä hyvin käyttää avujaan hyväkseen. Molly taas deittaili Jimiä [okei, se vaati kyllä luultavasti enemmän kanttia Jimiltä], avusti Sherlockia vale-itsarissa ja veteli samaista tyyppiä korville. Me likes.)

En nyt tiedä mitä höpöttäisin, mutta haluaisin kyllä keskustella. :)

// Ah, ai niin! OTP on Sheriarty/Jimlock, yllätys. :,D Siis fanfictionissa, mutta jos se olisi BBC!Canonia, niin en kyllä pitäisi. Elementary taas onnistui siinä hyvin. (:

-Ansa

Sarveiskalvo:
Täälläkin on yksi BBC!Sherlock-fani, muihin Holmes-versioihin ei ole tullut kovinkaan paljoa tutustuttua.

Oma suosikkihahmoni on Sherlock, mutta pidän myös Johnista ja Gregistä. Moriartya kohtaan tunteeni ovat ristiriitaiset, toisaalta inhoan mutta toisaalta hahmo on aivan mahtava soittoäänineen. Ensimmäisen tuotantokauden aikana inhosin Mycroftia, mutta hiljalleen olen hahmolle lämmennyt varsinkin perhekuvioiden myötä, veljekset pelaamassa sitä lääkäripeliä oli ihan mahtava kohtaus! Kolmoskaudella kiherrystä aiheutti myös Sherlockin pikkuvelimäinen reaktio, kun äiti tenttaa tupakoimisesta: "It was Mycroft!" ;D

Mary-keskusteluun minun on vaikea sanoa paljoakaan, vaikka asia kyllä minua periaatteessa koskettaa. Hahmo on todella moniulotteinen ja pidän yleisesti monissa sarjoissa vahvoista naisista, jotka eivät ole mitään avuttomia kotiäitejä. Kuitenkin jostain syystä en ole missään vaiheessa oikein pitänyt Marysta. Hahmo vaikuttaa jotenkin teennäiseltä ja on olemukseltaan sellainen, että IRL en haluaisi tutustua sen enempää. Jos vertaan tällä osa-alueella Marya vaikkapa siihen Sherlockiin, joka olisi IRL-henkilönä todella rasittava ja ajaa omia etujaan muiden kustannuksella, Sherlock olisi kuitenkin henkilö, jonka haluaisin vähintäänkin tavata.

Minua ärsyttää Maryyn liittyvässä kuviossa myös se, miten paljon todennäköisemmin John olisi Maryn todella jättänyt, jos nainen ei olisi ollut raskaana. Jos vauvakuviota ei olisi ollut, olisi Mary voitu saada potkaistua sarjasta pois, ja se jos mikä olisi minua riemastuttanut. :D (Todetaan nyt kuitenkin, etten tietenkään sano Johnin ottaneen Maryn takaisin pelkästään vauvan takia, mutta uskoisin sen nyt kuitenkin päätökseen vaikuttaneen.)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta