Vapaa keskustelu > Saivartelija
Tv-sarjat #2
Meldis:
Katsoin ensi kertaa Netflixistä sarjan Half Bad, joka on tehty saman nimisestä kirjasta. En oikein muista kirjaa kunnolla, siitä on aikaa kun luin sen, mutta huomaan silti, että sarjaa on jonkin verran muutettu. :D Tykkäsin, että ikäraja oli korkeampi, kirjat on aika synkkiä, joten tuntui oikealta, että sai kiroilla ja veri lentää. Ja alku tuntui lupaavalta, Nathanin näyttelijä sopi rooliinsa, hän oli ehdoton sarjan suola. Monet muutokset olivat kuitenkin aika erikoisia tai sitten en muista kirjoja kunnolla.
Spoiler: näytäEn ymmärrä, miksi Gabrielista tehtiin niin vanha. En muista hänestäkään kauheasti kirjoista, muuta kuin romanssin pääpiirteet ja että hän oli teini. Aika outoa, että näyttelijä on kolmikymppinen ja Nathan 16, eikä romanssia kuitenkaan poistettu, mitä epäilin. Muutenkin koko Soulin juoni oli tosi tylsä ja ennalta-arvattava ja loppua kohden kelailin sarjaa, että pääsisin loppuun. On toisaalta harmi, että sarja ei saanut jatkoa, se oli ihan viihdyttävä paikoin, tehosteet näyttäviä ja rakastin musiikkia, mutta ehkä se olikin hyvä opetus, että se alkuperäinen teos on suosittu syystä ja silloin sille kannattaisi olla uskollinen. :D
Onko joku muu lukenut kirjat ja katsonut sarjan? Minua kiinnostaisi tietää, miten paljon sarja poikkeaa kirjoista, kun en enää muista niistä juurikaan. Hitto, pitääköhän nyt lukea uudelleen. :D
Kosmik:
Bingetin Squid Gamen 2. kauden viime viikonloppuna ja täytyy sanoa, että oli hyvä kausi, vaikka osa sitä kritisoikin. Pakkohan se oli katsoa yhdeltä istumalta, kuten kävi ykköskaudenkin kohdalla. Mun piti alun perin katsoa se eka kausi muistin virkistykseksi ennen tuota toista kautta, mutta huomasin, että asiat muistui yllättävän hyvin mieleen. :D Rakastan myös kaikkia meemejä, joita tuosta kakkoskaudesta on nyt sikiänyt ja odotan innolla kolmoskautta. Hahmot oli jälleen kerran ihan mahtavia, rakastettavia, ihastuttavia, vihastuttavia ja kaikkea siltä väliltä.
Spoilaa Squid Gamen 2. kautta!
Spoiler: näytä
Thanos olisi saanut selvitä vielä kolmoskaudelle, vaikka se olikin aivan helvetin ärsyttävä, mutta se just oli sen hahmon suola. :D Yllättäen pelaaja numero 001 oli itse Front Man, eikä Gi-hun osannut epäillä mitään. Noiden hahmojen välinen kieroutunut kuvio oli sarjan parasta antia, kun välillä ei osannut edes sanoa, kenen puolella In-ho oli. Lopussa jo toivoin, että hän kääntyisi omiaan vastaan ja siirtyisi Gi-hunin puolelle, mutta tavallaan mitä mainioin pahismainen veto siinä vikassa jaksossa. Ehkä se sinetöi In-hon päätösen kääntyä Gi-hunia vastaan, kun Gi-hun päätti edetä sieltä motista eteenpäin pelaaja 390:n kanssa.
Tiedän, että pelaaja 120 on saanut kritiikkiä siitä, että hahmoa esittää cis-mies, mutta mielestäni hahmo oli kirjoitettu ja näytelty hyvin. Oli yksiä suosikkejani ja isoimpia sankareita koko kaudella. Se vanhempi rouva oli myös mainio, joskin sen poika oli vähän ärsyttävä. Olisin toivonut, että sen sairaan pikkutytön isä olisi saanut isomman roolin. En nyt muista, tuliko hän ammutuksi siinä vikassa jaksossa, mutta jos ei tullut, niin toivottavasti nousisi isompaan rooliin 3. kaudella. Sitten se vartija(?) numero 011 oli kanssa mielenkiintoinen, kun mulle jäi vähän epäselväksi hänen motiivinsa osallistua peliin guardin(?) roolissa. Hän halusi saada lapsensa Etelä-Korean puolelle, oli ilmeisen varaton, mutta jäi sellainen fiilis, että hänellä oli joku muukin taustamotiivi osallistua peliin. En nyt muista, tajusiko hän, että se sairaan pikkutytön isä aikoo osallistua Squid Gameen pelaajan roolissa ja sen takia lähti itsekin mukaan vai mitä hä. :D Pitää varmaan katsoa toi toka kausi uudemman kerran, kun selkeästi jotain asioita on mennyt vähän ohi.
Vähän sellainen fiilis, että ne jäljellä olevat pelaajat vaan jatkaa niitä pelejä eteenpäin tuosta välikohtauksesta huolimatta. Ainakin siltä se vähän vaikuttaisi, kun 3. kauden teaserissa oli sellainen creepy poikanukke. :D Ilmeisesti 3. kausi saadaan tän vuoden puolella. Jännä nähdä, miten sarja päättyy.
Violetu:
Peruin pari suoratoistopalvelua, joten nyt katson sitten urakalla HBO Maxilta kaikki mahdolliset kesken jääneet sarjat ennen kun sekin loppuu vajaa parin viikon päästä ;D
The Sex Lives of College Girls on ihan hauska hyvän mielen sarja, hahmojen ystävyys on kuvattu kivasti, queer-representaatiota on kiitettävästi. Toki vähän silleen vaikeasti samaistuttavaa, kun päähenkilöt vaihtaa kumppaneita/säätöjä parin jakson välein, mutta oikein oivallinen sarja, jos haluaa aivot narikkaan. Toki tää ottaa kantaa myös rasismiin, mielenterveysjuttuihin yms, mutta ei liian raskaalla tavalla. Katsoin ykköskauden joskus ajat sitten, ja jatkoin nyt suoraan kakkosesta, ja toimi ihan hyvin, vaikka ei ihan kaikkea ekalta kaudelta mustanutkaan.
Tullut katsottua tässä tänä vuonna myös Hannibal kokonaisuudessaan uusiksi, ja siis se on niin sairas sarja, että apua. Hyvällä tavalla siis.
Bridgertonin kolmoskauden katsoin myös uusiksi, se miljöö on vaan niin ahhh, ja jännitteet on siinä sarjassa myös toteutettu tosi hyvin. Plus koko sarja on täyttä silmäkarkkia värikkäine tanssiaispukuineen ja tanssiaisineen. Eri lailla kun Hannibal, mutta yhtä syötävä visuaalisesti 😂
Hyllystä löytyy myös Bridgertonin ykköskirja, mutta en oo kuullut siitä hirveästi hyvää, joten on toistaiseksi jäänyt lukematta.
Kosmik:
Nyt on katsottu 4 jaksoa The Last of Us 2. kautta ja ajattelin vähän jakaa mietteitä tuosta, koska... ::)
SPOILAA tosiaan siis The Last of Us 2. kautta!
Spoiler: näytäEn muista hirveästi pelistä muuta kuin pääpiirteet, mutta ensituntuma uudesta kaudesta on, että aikamoinen pettymys. Tiedossa oli, että sarjaan tulee lisäyksiä, joita ei ollut pelissä, mutta suurin osa noista lisäjutuista on aika tarpeettomia. Lisäykset ei sinällään haittaa, mutta kun ne ei kauheasti tuo mitään lisäarvoa, niin mikä niiden pointti on? Esim. se zombien (en muista millä näitä sieni-zombeja kutsuttiin pelissä) hyökkäys sinne niiden settlementtiin oli iso kymysmerkki, että miksi ja se ekan jakson tarvikkeiden keräily. Siis en tajua tuollaisen turhan action-setin lisäämistä, jotka ei palvele sarjaa millään lailla, kun että jee, tässä tapetaan nyt hirviöitä tai että päähahmot nyt hetken piilottelee jotain hirviötä jonkun kaapin takana. XD Joo, toi on ehkä se pelillinen aspekti, joka yritetään tuoda osaksi sarjaa, mutta mä käyttäisin ne lisäykset vaikka ennemmin hahmojen syventämiseen tai vaikka just Joelille lisäaikaa.
Joel tapettiin jo tokassa jaksossa, enkä tajunnut oikein sen terapeutin ideaakaan. Ellien ja terapeutin keskustelu oli myös todella awkward ja musta tuntuu, että koko Ellie on tosi awkward. En laita sitä yksinään Bella Ramseyn syyksi, koska käsikirjoituksella on myös osansa tässä. Ellie on jotenkin aika rasittava koko ajan ja vaikka hän oli melko humoristinen hahmo pelissäkin, niin hän oli silti vakavasti otettava ja hahmon kipupisteet tuli paremmin iholle. Hänellä oli hyviä toisiaan tasapainottavia piirteitä. Bella Ramseyn Elliestä en saa kunnolla otetta. En tiedä, voiko sen laittaa näyttelijän nuoruuden piikkiin vai mihin. Tässä nelosjaksossa meni paikoin myös ylinäyttelyn puolelle.
Joel kuoli pelissäkin melko varhaisessa vaiheessa, mutta sarjassa hän olisi kaivannut lisää jotain ennen tuota kuolemaa. Olisi kai pitänyt katsoa se eka kausi tähän alle ennen kuin aloittaa kakkoskauden katsomisen, koska nyt hahmot tuntuu melko irrallisilta, eikä se kuolemakaan tuntunut ainakaan mulla missään. Mua lähinnä häiritsi ne tietokone-efektit, vaikka kaikkialla muut on kauhistelleet sen kuoleman raakuutta, mutta musta sen olisi voinut toteuttaa jotenkin realistisemmin. Mua myös häiritsee, miten nopeasti Ellie tuntuu päässeen Joelin kuolemasta yli, mutta toisaalta tässä on vaan 7 jaksoa, niin eihän koko kausi voi kulua Joelin kuoleman voivotteluun. Se hetki kun Ellie oli siellä Joelin verstaassa oli hyvin toteutettu ja se haudalla käynti oli jotenkin koskettava. Että hyviäkin hetkiä on saatu ympättyä onneksi mukaan!
Dinan näyttelijä sen sijaan on uskottava, mutta mielestäni hänen ja Ellien väliltä puuttuu kemiaa, mikä hieman haittaa katsomista. Olin vähän pettynyt siihen 4. jakson kitarakohtaukseen. Ne jotenkin vesitti sen sillä Dinan itkulla ja sit sillä "Joel opetti sut hyvin" -lätinällä, joka oli liian rautalangasta väännetty. Siis piti ihan se OG-kitarakohtaus katsoa nyt YouTubesta, että millainen se oli pelissä ja siis wow, tossa lyhyessä pätkässäkin jo välittyy ihan eri tunnelma, mitä sarja välitti siitä hetkestä/hahmoista. Ensinnäkin peliversio oli rosoisempi, eikä kuulostanut niin studiossa äänitetyltä kuin sarjassa. Joo, Bella Ramsey osaa laulaa, mutta oli liian puhdas veto omaan makuun, koska toi OG on vaan niin hyvä. Ja tosta peliversiosta välittyy jo noinkin lyhyessä hetkessä Ellien koko olemus. En muistanutkaan, miksi se oli niin pidettävä hahmo pelissä, mutta now I remember, siellä oli sitä kipua koko ajan aistittavissa, joka sarjasta on toistaiseksi puuttunut paikoitellen. Kauheeta ruotia näin tyhmiä pikkujuttuja, mut harmittaa että pelin tähtihetket, joita olen odotellut on vähän vesitetty.
Sitten Abby. Ilmeisesti kolmoskausi keskittyy Abbyn osuuteen tarinasta. Ainakin olin jostain niin lukevinani, ja pelihän seurasi välillä Ellietä, välillä Abbya. Abby ei vakuuta mua lainkaan tähän astisen perusteella. Se ei haittaa, että hahmo ei vastaa ulkonäöllisesti pelin Abbya, mutta mietin, miten se näyttelijä saa kannateltua koko kolmoskautta tuon perusteella, mitä hänestä on tähän mennessä nähty. ::) Se oli tiedossa, että Abby tulee saamaan katsojien vihat niskaansa, koska hän oli pelissäkin jo vihattu, niin odotin vähän väkevämpää esitystä. Mutta en halua tuomita vielä, koska Abbya on nähty tosi vähän vasta. Se vähän ärsyttää, että sarja jo paljasti Abbyn motiivin Joelin tappamiselle ja se pitkä monologi oli kuin suoraan jostain Disney-käsikirjoituksesta. ::) Muistaakseni Abbyn motiivi pidettiin pelissä piilossa pitempään, mikä oli toimiva ratkaisu, koska ensin sut saadaan vihaamaan sitä hahmoa ja sit sut pistetään pelaamaan sen hahmon näkökulma läpi.
Näyttelijät tekee mielestäni hyvää työtä siihen nähden, että käsikirjoitus ontuu paikoitellen. Ja lavastus on kyllä ensiluokkaista. Ne miljööt tuntuu kuin suoraan pelistä repäistyiltä. Siinä on onnistuttu tosi hyvin. Ja just musiikit, ne on tosi nostalgiset peliä pelanneille. En tiiä, kaipaisin enemmän syvyyttä hahmoihin. Pelissäkin oli huumoria paljon, mutta se tuntuu paikoitellen menevän sarjassa yli tai sitä on laitettu outoihin kohtiin tai se on yksinkertaisesti vain awkwardia. Kolme jaksoa vielä näkemättä ja musta tuntuu, ettei sarja ole vielä ponkaissut kunnolla edes käyntiin, vaikka Joel on jo tapettu ja vaikka mitä.
//Aloitin eilen katsomaan ekaa kautta uudelleen, kun YouTubesta jatsoin jotain klippejä ekalta kaudelta ja ne oli parempia kuin muistin. Katsoin tosiaan sen ekan jakson eilen muistin virkistykseksi ja jumankauta se oli muuten hyvin toteutettu! Aion nyt katsoa sen ekan kauden kanssa tän kakkoskauden etenemisen lomassa, niin ehkä pääsen paremmin sisälle tähän tokaan kauteenkin. Pedro Pascal on kyl hyvä Joel, vaikka jossain häntä olikin vähän kritisoitu, ettei saa hahmoon sitä syvyyttä, mitä peleissä oli. Mut kumpikin peli on varmaan about 20 tunnin mittainen, jos oikein muistan, niin totta kai pelissä pääsee lähemmäs hahmoja kuin 9-osaisessa sarjassa. Mut olen biased, koska Pedro Pascal on vaan niin ihana ja symppis tyyppi ja hänen ääntään voisi kuunnella loputtomiin. <3 En kyl muistanut, että Joel oli noin tyly tossa ekan kauden alussa, mutta se on just ihana kontrasti, kun hän pehmenee Ellien myötä ja tulee lopulta niin suojelunhaluiseksi, jopa omaksi haitakseen asti. En muistanut, että Tess oli noin hyvä tuossa sarjassa, sanoisin että hahmona jopa vakuuttavampi sarjassa kuin pelissä, koska näyttelijä näyttää just kovia kokeneelta ja haastavan elämän karaisemalta. Upeaa näyttelemistä muutenkin! Ellie oli kyl kans hyvä tossa ekassa jaksossa, enkä muista että olisin ekalla kaudella ollut häneen millään lailla pettynyt. Siksi mä vähän nyt ihmettelenkin, mikä tässä tokassa kaudessa mättää, koska en mä nyt kauheasti valittamista mielestäni ekasta kaudesta löytänyt näyttelijöiden osalta. Mä vähän alan kallistua sille kannalle että tokalla kaudella käsikirjoitus on vähän romuttanut jotain. En tiedä. :D Toivottavasti kausi paranee vielä näiden tulevan kolmen jakson myötä.
Kosmik:
Lol minä taas täällä Last of Usin tiimoilta. ::)
Aattelin, että katselen verkkaiseen tahtiin sen ykköskauden tässä kakkoskauden lomassa, mutta sain eilen katsottua sen jo loppuun, kun sarja imaisi niin hyvin mukaansa. Kannatti kyllä katsoa se tälleen melko putkeen muutamana päivänä, kun siinä tarinassa pysyy ihan eri tavalla mukana kuin että katsoisi jakson kerran viikossa -tahdilla.
En muistanut ollenkaan, että se eka kausi oli noin hyvä! Melkein joka jakson aikana sai itkeä ja hitto että oli rankka katselukokemus. Se Bill/Frank-jakso broke me, se oli ihanan kamala. :') Silleen upea jakso, että Billin ja Frankin osuus oli vain noin tunnin mittainen osa koko sarjaa ja siinä tunnissa saatiin noin kokonaisvaltaisesti esitettyä heidän tarinansa. Upeaa tarinankerrontaa. Muistelin, että se jakso kosketti aikoinaan jopa mun puolisoa, joka ei koskaan myönnä, jos se herkistyy jollekin. X'D Ja se Joelin loukkaantuminen sarjan loppupuolella oli jo pelissä ihan kamalan ahdistava ja se oli sitä myös sarjassa. Hyi hitto se lahkoäijä on kyllä jotain niin karmeeta että ja jotenkin hirveetä nähdä sen kokemuksen vaikutus Ellieen. Henry ja Sam oli pelissä ihan kauhee juttu, kuten myös Sarah ja ne välittyi tosin hyvin sarjaankin.
Tavallaan ymmärrän nyt sen kritiikin Joelia kohtaan, ettei Pedro Pascal saa häneen samaa syvyyttä kuin peleissä, mut se johtuu mielestäni ihan vain käsikirjoituksesta, eikä näyttelijästä, koska en mä voisi kuvitella ketään muuta Joeliksi kuin Pascalin. :D Ne Joelin avautumiset Tommylle ja Ellielle (sarjan loppupuolella) tuli vähän puskista. Olisin kaivannut enemmän pohjustusta ennen niitä avautumisia, ne oli vähän rushed, mikä menee täysin käsikirjoituksen piikkiin, eikä Pascalin syyksi.
Kyllä mä Elliestä tykkäsin tällä ekalla kaudella ja tykkäsin että DLC:n Rileyn osuus oli ympätty ekalle kaudelle mukaan. Näyttelijöiden nuoruus näkyi paikoitellen, varsinkin kauden ihan vikassa kohtauksessa kaipasin enemmän tunnetta mutta pääsääntöisesti olin tyytyväinen. Tietyt kohtaukset oli varmasti näyttelijälle rankkoja, esim. se vitun lahkoäijä.
En muistanut, että pelin Ellien ääninäyttelijä näytteli sarjassa Ellien äitiä. Eikä pelissä muistaakseni koskaan selitetty, miten Elliestä tuli immuuni, mutta sarja antoi sille jonkinlaisen selityksen. Tykkäsin myös siitä, että sarja antoi taustaa sienipandemialle, koska se puuttui kokonaan pelistä. Tällä ekalla kaudella oli hyviä lisäyksiä tarinaan, jotka mielestäni palveli tarinaa. Tokalla kaudella ne lisäykset ei ole ainakaan vielä mulle auenneet, mutta katson varmaan uudelleen noi julkaistut jaksot, jos niistä saisi enemmän irti, kun on eka kausi tuoreeltaan alla katsottuna.
//Spoilaa TLOU 2. kautta!
Spoiler: näytä
// 5. jakso nähty ja ei vittu nyt. Toka kausi menee vaan jakso jaksolta huonommaksi. ::) Alussa ei taas tapahdu oikein mitään ja loppujaksosta hirveetä tykitystä koko ajan. Siis mua alkaa raivostuttaa tuo muka hauska läpänheitto Dinan ja Ellien välillä, varsinkin tilanteissa, joissa ehkä olis syytä olla hiljaa ja keskittyä havainnoimaan ympäristöä ja mahdollisia vaaroja, niin heitetään ihan ihme läppää, joka ei edes ole hauskaa tai se kohta itsessään ei tarvitsisi mitään kevennystä. Tulee niin juvenile-fiilis tuosta kaksikosta, vaikka kyseessä on kuitenkin noin parikymppiset hahmot. Joo, ne on vielä nuoria, mut kun tää alkaa tuntua muka edgylta -teinisarjalta. ::) Se Dinan avautuminen perheestään oli kanssa ihan random, eikä siihen saatu pakattua mitään tunnelatausta. Sitten siellä ihme varastorakennuksessa yhtäkkiä Jesse ilmestyy pelastamaan päivän. Siis kuka tän on käsikirjoittanut. :'D En muista, miten Jesse ilmestyi pelissä sinne niiden seuraksi, mutta ei varmaankaan noin tökerösti kuin sarjassa tai jos ilmestyikin, niin ei se ainakaan tuntunut niin tökeröltä.
Yhtäkkiä sit ollaan Arpien alueella ja sieltä takaisin WLF:lle, koska why not ja Ellie juoksee siellä rakennusta ympäri sen Noran perässä, eikä kukaan muka saa sitä kiinni. Siis apua. :'D Ja itiötartunta tulee vasta nyt oleellisesti osaksi mukaan sarjaan!? Muistaakseni pelissä just itiöt paljasti Dinalle, että Ellie on immuuni ja muistaakseni itiötarunta oli juttu ihan jo ekassa pelissäkin, että piti käyttää kaasunaamaria, jotta ei saa tartuntaa itiöiden saastuttamalta alueelta. Joo, tykkäsin tavallaan, kun Ellie tappoi Noran ja toivottavasti tuollaista raivoa ja kostonhimoa saadaan hahmoon lisää, koska Ellie oli pelissä kompleksisempi kuin sarjassa ja mun on vaikea nyt ottaa sarjan Ellietä enää tosissaan ton takia, kun se on kirjoitettu tosi lapselliseksi. Mua hämäsi tässä 5. jaksossa sekin, että Dina on koko ajan ekana menossa joka paikkaan, vaikka pelissä Ellie oli toki aina se edellämenijä, koska hänellä konkreettisesti pelattiin. Musta myös tuntuu, että Elliestä on tehty "tyhmempi" sarjaan ja Dina hoitaa jatkuvasti ajatustyön, koska Ellie on liian impulsiivinen. ::) Ja miks musta tuntuu, että Tommy on kans tosi tylsä ja mitäänsanomaton. Sillä oli enemmän persoonaa pelissä. Tää alkaa muistuttaa TWD:n uusimpia kausia, kun ne meni niin tökeröiksi lopulta. ::) Kaksi jaksoa vielä tulossa, mutta en usko, että ne voi mitenkään pelastaa tätä kautta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta