Kirjoittaja Aihe: Hiihtolenkki, S  (Luettu 1634 kertaa)

criselda

  • ***
  • Viestejä: 5
Hiihtolenkki, S
« : 28.10.2011 10:00:04 »
Ikäraja: S flawless lisäsi myös alkutietoihin

Kylmä ilma tunkeutui keuhkoihini työntäessäni lisää vauhtia. Sukset suhisivat ladulla, suhina toi mieleeni kesän. Pellon, sinisen taivaan ja kesäisen leppeän tuulen. Kirpakka pakkasilma puri minua terävillä jäähampaillaan. Teki mieleni luhistua ladulle, lepäämään. Lumi ottaisi omakseen - tiesin sen. Vierellä kulkevat varjot levittäytyivät kirkkaalle hangelle kuin mustat peitteet. Ahmivat ahnaasti  kimaltelevaa puuterilunta, johon itsekin jätin jälkeni. Jokaisella sauvan iskulla lumeen jäi oma merkkini, "minä kävin täällä", sanaton tervehdys seuraavalle kulkijalle, joka tietäisi että ei olisi yksin ladulla. Pysähdyin pyyhkimään kasvojani hiestä märillä lapasillani. Katsoin ympärilleni. Toisella puolellani laaja tasainen alue, kuin metsän keskelle painettu siisti, suorakulmainen neliö. Toisella puolellani surullisen lehdettömät, lumiset puut, jotka kurkottelivat surumielisesti oksillaan kohti minua.

Puhdistautunut, olin hengittänyt puhdasta ilmaa kaukana kaupungin saasteista. Tunsin oloni puhtaaksi ja alastomaksi kuin pikkulapsi ennen kylpyä. Astuttuani kaupungin rajojen sisään, tunsin kuin kerros saastetta olisi kiemurrellut ympärilleni ja tarttunut iholleni. Hyveellisyys, puhtaus, kaikki oli poissa. Olin taas se sama ihminen, kuin se, joka lähti ladulle tekopyhästi puhdistautumaan. Se ihminen, joka omalla toiminnallaan edistää tuhoamme.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011 10:30:38 kirjoittanut flawless »

Seidig

  • prinsessa
  • ***
  • Viestejä: 338
Vs: Hiihtolenkki, S
« Vastaus #1 : 16.09.2013 20:12:54 »
Päätin etsiä täältä jonkin tekstin, joka olisi tänne postattu kauemman aikaa sitten eikä siitä huolimatta ole saanut kommentteja. Alkutiedot puuttuvat tekstistä, ne olisi voinut laittaa.

Enpä ole koskaan aikaisemmin lukenut mitään hiihtolenkistä. Itse en edes pidä hiihtämisestä :> Pidin ihan hirveän paljon kuvailusta ja kielikuvista, kuten pakkasen terävistä jäähampaista. Tää oli lyhyydestään ja arkisesta aiheestaa huolimatta fiksu ja nätti pätkä, loppukin sai kylmät väreet kulkemaan selkää pitkin, viimeinen lause nousikin varmaan suosikiksini tästä, tai ainakin yhdeksi niistä.
Tästä muuten se tunnelma nousi hienosti esiin, ihan kuin itse olisi ollut tuolla ladulla puskemassa väkisin eteenpäin kolmenkymmenen asteen pakkasessa.

Lainaus
Hyveellisyys, puhtaus, kaikki oli poissa.

Tämä myös lempparikohtia ^. Jotenkin kauhean tylyä, mutta siitä huolimatta kaunis lause, lopullinenkin.

Joo, kiitos tästäkin lukukokemuksesta. Ihmettelen, miksei tällä aiemmin ollut kommentteja :>
eilen vielä päätin elää ilman sua
x x