Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 68655 kertaa)

Crysted

• Slytherin
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #880 : 19.09.2018 12:41:52 »
Komppaan Isfetiä ekat sata sivua on tavallaan sitä "tylsempää" osiota, jotka kertoi Sinuhen nuoruudesta, jossa ei niin paljo kiinnostavia juonenkäänteitä tapahtunut, mutta sitten kun päästiin neljänteen kirjaan (se kirja on siis jaettu viiteentoista kirjaan eli periaatteessa lukuun) niin alkoi tapahtua enemmän asioita, joista sitten lähti juoni eteenpäin. Että jos jaksat sen kahlata läpi niin sitten uskoisin, että alkaa kiinnostamaan enemmän :D

Never underestimate the power of fanfiction

Violetu

• Shipperi
  • You are not alone
« Vastaus #881 : 27.09.2018 01:40:32 »
Haha, voi Sinuhe. Yritin lukea sitä joskus 2012 tai 2013(?), pääsin sivulle 125, mutta sen jälkeen kiinnostus lopahti totaalisesti.
Että ilmeisesti riippuu lukijasta, missä kohtaa kirja imaisee tai vaihtoehtoisesti sylkee ulos ::)

Tällä hetkellä yöpöydällä kesken Siiri Enorannan Tuhatkuolevan kirous.
Olen tykännyt hänen aiemmista kirjoistaan ja tässäkin alku nappasi heti mukaansa, mutta nyt on vähän mielenkiinto hiipunut. Päähenkilö on siis päässyt taikakouluun, mutta kaiketi itselle Tylypahka on se ainoa oikea taikakoulu, kun tämä ei nyt oikein jaksa kiinnostaa.

Toisaalta voi johtua siitäkin, että olen sortunut uudelleenlukemaan varhaisteiniaikojen suosikkia, Animorphs-sarjaa tässä samalla, aloitin kyllä jo kesällä. Netistä löytyy onneksi pdf:nä englanniksi kaikki ne kirjat, joita ei koskaan suomennettu, mutta enemmän olen nyt lukenut niitä, jotka löytyy omasta hyllystä. Sarjan kirjoja ei varmaan saa enää mistään (kirjastostakin poistuneet), nyt kun on herännyt halu omistaa ainakin kaikki käännetyt. ::) Sen sarjan huumori on vaan jotain niin huikeaa, ja se on samaan aikaan hirveän viaton ja silti niin raadollinen sarja. Uppoaa yhä näin vähintään 15 vuotta myöhemmin yllättävän hyvin.

Vie minut kanssasi yöhön ja
seikkailuun.

"This is my voicemail. Make your voice... a mail."
~ Castielin puhelinvastaaja

Melba

« Vastaus #882 : 01.10.2018 23:07:34 »
Oi, Sinuhe! Luin sen viimeinkin tänä kesänä, otin sen lukemisen itselleni oikein kesän tavoitteeksi. Ensimmäiset sata sivua omalla kohdallani menivät varsin sutjakasti, mutta sitten pari seuraavaa satasivuista etenivät todella tahmeasti... Mutta sitten jossakin vaiheessa, kun Sinuhe palasi retkiltään jälleen takaisin Egyptiin, tarina alkoi taas luistaa. Loppujen lopuksi lukukokemus oli kyllä suurenmoinen. Kirjasta tuli varmaankin oma suosikkini suomalaisista klassikoista... Tai no, ehkä Täällä Pohjantähden alla oli vieläkin parempi.

Erityisesti vaikutuksen teki kirjan sisältämä filosofinen pohdiskelu, joka tuntuu kestäneen aikaa todella hyvin! Uskomatonta, kuinka hyvin joihinkin Sinuhen mietteisiin pystyi samastumaan, vaikka on parikymppinen nainen 2010-luvulla. Waltarin muuhun tuotantoon en oikeastaan ole tutustunut, mutta ainakin tämän kirjan kohdalla jälki oli kyllä aika vakuuttavaa.

Eli kyllä, jatkakaa vain sitkeästi eteenpäin! Jossakin vaiheessa takkuaa (ja pahasti), mutta sitkeys palkitaan kyllä loppujen lopuksi, tai niin kävi ainakin itselleni. Jotkut ovat kyllä kehuneet, että toimisi kuunnelmana paremmin kuin luettuna teoksena.
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Angelina

• Queen of cynicism
  • Valvoja
« Vastaus #883 : 01.10.2018 23:55:59 »
Loppujen lopuksi lukukokemus oli kyllä suurenmoinen. Kirjasta tuli varmaankin oma suosikkini suomalaisista klassikoista... Tai no, ehkä Täällä Pohjantähden alla oli vieläkin parempi.

Mä en oo lukenut Sinuhea, eikä se oikeestaan oo ollut mun luettavien listallakaan, mutta Täällä Pohjantähden alla mun on pitänyt lukea jo ikuisuuden! Rakastan nimittäin Tuntematonta sotilasta ja sen lukemisen jälkeen mun on pitänyt tarttua myös tuohon Pohjantähteen. Kiva siis kuulla, että se on oikeesti hyvä! Hitto, pitää varmaan mennä huomenna kirjastoon ;D

ava © kasienka-nikki | bannu © Fracta

Aurinkolapsi

• saatanan tonttu
  • mä sotken sut suohon
« Vastaus #884 : 07.10.2018 19:45:24 »
Tuntematon sotilas mainittu! Rakastan sitä kirjaa niin hirveen paljon, Linna on vaan jumala mulle. Se kuvailu, ne hahmot, se tarina, kaikki sydäntä raastavat kuolemat. Se on vaan ehkä mun lempikirja ikinä. ♥ Pitäis kanssa lukea Täällä Pohjantähden alla -trilogia, en tiiä niistä oikein mitään muuta kuin sen että Koskela :----D Ja Koskela on bby joten ihan senki takia voisin ♥ Ja sitten no, se on Linnan kirjottama. Pakko sanoa, että joskus teini-iässä Tuntematon (ja muutenkin suomalaiset, etenkin vanhemmat suomalaiset kirjat) tuntui ihan typerältä. Ajanhukalta. En koskaan jaksanut edes katsoa niitä elokuvia - ja nykyään oon vaan. Niin fani. :----D Ehkä oon kasvanut aikuiseksi?

Nyt kun oon kutsunut itteäni aikuiseksi, niin voisin nostaa sellasen nuorten kirjasarjan kuin Derek Landyn kirjoittaman Keplo Leutokalma elikkäs englanniksi Skulduggery Pleasant. Se kertoo siis maageista mainly Irlannissa. Päähenkilönä tosiaan Stephanie niminen aloitteleva maagi josta tulee Keplo Leutokalma -nimisen luurankoyksityisetsivän side kick ja hän valitsee nimekseen Valkyria. ♥ Tässä on tosiaan sellainen tosinimisysteemikin, että kaikilla on tosinimi, ristimänimi sekä oma valitsema nimi joka suojelee siltä, että kukaan voisi kontrolloida. Se joka tietää toisen ristimänimen tai tosinimen voi tosiaan siis kontrolloida tätä, saada sen tekemään melkein mitä tahansa.

Löytyykö täältä ketään, joka olisi lukenut tai edes kuullut? ;; En ole koskaan puhunut niistä kenenkään kanssa, ja ne oli mun lapsuuden ja teini-iän lempikirjoja ja edelleenkin rakastan niitä. Pitäisi raidata kirjastot josko niitä löytyisi kun ei ole rahaa hankkia omaksi - vaikka olen vuosia kyllä haaveillut että saisin ne, mielellään vielä englanniksi vaikka ne suomennokset on kyllä u p e i t a. Niitä on tainnut tulla jo monta uutta kirjaa sen jälkeen kun viimeksi olen saanut luettua, mutta pitäisi itsekin palata niiden pariin ;;;

"ja yritän aatella et mieluummin olemassa epätäydellisenä ku olemattomana täydellisii"
- Orca, 2018

Fairy tale

« Vastaus #885 : 20.11.2018 20:05:08 »
Sinuhe- järkäle tai ei niin minä muutama vuosi sitten nimenomaan kuuntelin sen äänikirjana läpi, kun lukeminen ei houkutellut.  :) Hommasin äänikirjan sellaiseen tilanteeseen, että minulla oli ollut pitkä kausi jolloin oli kauhean vaikeaa nukahtaa, vaikka olikin väsynyt. Laitoin äänikirjan aina illalla viimeiseksi läppäriini pyörimään sängyn vierelle ja kuuntelin sitten nukahtamiseen asti. Kun on hyvä lukijan ääni, niin sitä kuunteli kyllä vallan mielellään.

Nyt tartuin pitkästä aikaa kirjaan. Kun 1.1.2019 televisioon tulee katsottavaksi Outlanderin 4 tuotantokausi, päätin aloittaa lukemaan tarinaa alusta, ensimmäisestä kirjasta alkaen. Siitä onkin nyt tasan vuosi, kun tutustuin koko tarinaan television kautta. Mutta Diana Gabaldonin kirjasarjasta on iloa pitemäksi ajaksi. Nyt on sarjan ensimmäinen osa Muukalainen luettu ja toista kirjaa Sudenkorento aloitin. Melko uskollisesti filmatisointi seuraa kirjaa, mutta sitten löytyy myös poikkeavia kohtia ja kirja tarjoaa tietysti tarinan paljon yksityiskohtaisemmin. Yllätyin että kirjassa on oikeasti noita K-18 kohtia, eivätkä ole siis pelkästään televisionäkemyksiä. Kirja ei lopu heti kesken ja siinä tapahtuu koko ajan jotain, mikä sopii minun tyylilleni. En jaksaisi kauhean montaa lukua lukea jotain yksitotista tapahtumatonta ajanjaksoa.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2018 20:07:13 kirjoittanut Fairy tale »

Abarat

« Vastaus #886 : 28.11.2018 21:52:36 »
Voiko joku suositella japanilaisten kirjailijoiden suomennettuja kirjoja? Millainen on Haruki Murakamin Suuri lammasseikkailu? Pidän Yasunari Kawabatan tyylistä. Nyt saa suositella!

Entä jotain kevyttä luettavaa? Kotimaisista Pirjo Rissasen Rakkaus on kuin lupiininkukka oli vaikuttava. Jotain rakkauspitoista luettavaa?

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #887 : 28.11.2018 23:27:59 »
Kotimaista ja kevyttä voisivat olla vaikka nuo Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarina -sarjan kirjat. Paula Havasteen Vihat-sarja oli minusta ihan kiintoisaa luettavaa.
I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #888 : 29.11.2018 11:29:34 »
Kotimaista ja kevyttä voisivat olla vaikka nuo Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarina -sarjan kirjat. Paula Havasteen Vihat-sarja oli minusta ihan kiintoisaa luettavaa.
Suosittelen näitä molempia sarjoja erittäin lämpimästi. Kevyttä luettavaa, viihdyttävää, opettavaista, ja rakkauttakin löytyy.

“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Neiti Syksy

• Korpinkynsi
  • Valvoja
  • "Snadaff unmuh! Radamsa!"
« Vastaus #889 : 29.11.2018 11:44:34 »
Entä jotain kevyttä luettavaa? Kotimaisista Pirjo Rissasen Rakkaus on kuin lupiininkukka oli vaikuttava. Jotain rakkauspitoista luettavaa?
Aina jos puhutaan kevyestä rakkauspitoisesta luettavasta, niin suosin Nora Robertsia. Varsinkin Hääsarja (Jotain uutta, Jotain vanhaa, Jotain lainattua ja Jotain sinistä) on yksi lemppareistani. Ne hahmot ovat ihania ja tykkään nimenomaan tuollaisesta hömpästä, jota saa lukea lämpimässä viltin alla ja juoda kaakaota (tai punaviiniä) ja mutustaa suklaata. Parhaita hetkiä. Marian Keyesin romaaneita myös suosittelen lämpimästi. Esim. Lucy menee naimisiin, Sushia vasta-alkajille tai Vielä on toivoa. Kaikki mitä olen lukenut tähän asti, on herättäneet erilaisia tunnetiloja, laittanut ajattelemaan mutta ollen kuitenkin niin kevyitä, että lukemisesta jää hyvä mieli. :>

Muita kevyitä ja rakkauspitoisia pitäisi varmaan etsiä omasta kirjahyllystä, joka tällä hetkellä tosin on vähän liian kaukana. Dekkareita osaisin sitten taasen suositella vähän laajemmin näin apteekin hyllyltä.

Vendela

• Teeholisti
  • Maistuisiko kupponen teetä?
« Vastaus #890 : 29.11.2018 12:24:03 »
Suosittelen suurella lämmöllä Robert Galbraithin (J. K. Rowling) dekkareita joita on ihmestynyt tähän mennessä neljä: Käen kutsu, Silkkiäistoukka, Pahan polku ja uusimpana tänä syksynä julkaistu Valkoinen kuolema.

Olen kuunnellut nämä äänikirjoina ja nauttinut kovasti niin dekkari-juonesta kuin päähenkilöiden henkilökemioista. Pääosaa tarinoissa esittää Cormoran Strike -niminen entinen sotilas, joka on Afganistanissa haavoittumisensa jälkeen perustanut yksityisen etsivätoimiston Lontooseen. Ensimmäisessa kirjassa hän saa sihteerikseen Robin Ellacottin ja yhdessä tämä pari lähtee selvittämään ensimmäistä rikostaan, kuuluisan mallin kuolemaa.

Se mikä kirjoista tekee hyvät on sujuvan kerronnan lisäksi päähekilöiden välinen jännite joka suorastaan huutaa kirjoittamaan fani fictiota. Lisäksi suurena dekkareiden ystävänä olen ollut positiivisesti yllättynyt kuinka juonikuviot on rakennettu ja teokset ovat parantuneen joka kerta. Etenkin tämä vimeisin, Valkoinen kuolema, on mielestäni ehdottomasti näistä paras. Kannattaa kuitenkin lukea nämä järjestyksessä vaikka toimivat toki myös yksittäisinä teoksina :)

Toinen suositus menee noille Fairy talen jo mainitsemille Diana Gabaldonin teoksille. Olen lukenut sarjan ensimmäiset kirjat jo yli kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran ja olen jäänyt totaaliseen koukkuun. Jamien ja Clairen tarina on ihana ja todella, todella rönsyilevä. Tässä sarjassa ei juonenkäänteet lopu kesken! Romantiikkaa, seksiä, historiaa ja seikkailua juuri sopivissa suhteissa keskenään.
I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Nevski

• ⅓ full of it.
« Vastaus #891 : 29.11.2018 13:56:44 »
Vendela, kuinka paljon noiden Rowlingin dekkareiden kerronta tms. muistuttaa sitä Paikka avoinna -romaania, tiedätkö sanoa? Mietin, että jokusen dekkarin voisi imaista tässä ennen joulua, mutta ainakin tuo Paikka avoinna jäyti niin kylmäksi aikoinaan, että pakko suhtautua vähän varauksella Rowlingin aikuiskirjallisuuteen...

Tuli sitten vihdoin luettua Nousiaisen Maaninkavaara. En nyt oikein tiedä, mitä muuten pidin Matti Huttusen hahmosta ja muutosvastarinnasta, mutta voisin kysellä muita juoksuaiheisia suosituksia! Murakamin Juoksemisesta on luettu ja siitä pidin kyllä, mutta vielä ei ole uudelleen lukemisen aika.

Vendela

• Teeholisti
  • Maistuisiko kupponen teetä?
« Vastaus #892 : 29.11.2018 14:10:27 »
Nevski, itse en ole Paikka vapaana -teosta lukenut, muistelen kyllä että yritin aloittaa mutta se ei vain lähtenyt. Olin varmaan aivan liian Potter-fiiliksissä silloin. Nyt kuitenkin näitä dekkareita lukiessani ajattelin ennemmin juonta kuin sitä kuka kirjoittaja on vaikka sen toki koko ajan tiesinkin.
Poimin tuolta menneisyydestä Fiorellan viestin liittyen tähän jos tästä olisi apua :) Ja toki jos joku osaa tähän vastata niin asia kiinnostaa kyllä minuakin!

Robert Galbraith (J. K. Rowling): Käen kutsu tuli luettua hiljattain, ja pidin siitä enemmän kuin odotinkaan. :) Paikka vapaana kun ei innostanut lukemaan eteenpäin, joten se on yksi harvoja kirjoja, joka jäi minulta kesken, kun oli sillä hetkellä mielenkiintoisempia aiheita tarjolla. Politiikka ei kolahda makuuni muutenkaan, mutta dekkareita luen mielelläni, ja luulen, että Rowlingilla olisi siihen genreen hyvät mahdollisuudet; pidin Pottereissakin siitä, että jo ensimmäisistä kirjoista sai poimia tiedonmuruja, jotka osoittautuivat myöhemmin kokonaisuuden kannalta ratkaiseviksi.
I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #893 : 29.11.2018 21:14:15 »
Nevski, edelleenkään en ole lukenut tuota Paikka avoinna -kirjaa, se tökki niin pahasti jo alkumetreiltä. Sen sijaan Vendelan tavoin koukutuin aika hyvin tuohon dekkarisarjaan. Suosittelen kokeilemaan, jos tykkäät dekkareita lukea.

Luulen, että Rowling on nauttinut niiden kirjoittamisesta ihan jo siksi, että on päässyt revittelemään erilaisilla jutuilla kuin lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Noissa on paikoin aika ikäviäkin juttuja; kovia kohtaloita ja goreällötyksiäkin.

Lainaus
Aina jos puhutaan kevyestä rakkauspitoisesta luettavasta, niin suosin Nora Robertsia.
Allekirjoitan tämän itsekin. Juuri sellaista "en nyt jaksa ajatella mitään ylimääräistä" -luettavaa, mistä voi vain leppoisasti nauttia. Vastaava kirjallisuus tökkii helposti, en ole kioskiromantiikan ystävä noin yleensä, ja Robertsiltakin tunnustan lukeneeni vain viralliset romaanit, en harlekiini-julkaisuja, joita niitäkin hän on tehtaillut melkoisen määrän. Häneltä löytyy myös aikamoinen määrä eri tyyppisiä tarinoita saman kaavan sisältä, nyt uudemmissa on ollut paljon fantasiaa kuten kaiken maailman vampyyreja, merenneitoja ja velhoja, tai sitä aiemmissa kummitustarinoitakin, puhumattakaan (romanttisista) murhatrillereistä. Omia suosikkejani ovat Irlantiin sijoittuvat romanttiset tarinat, herrasmiesvarkaat ja muut sen sellaiset. ;)
I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Elfmaiden

• haaveilija
« Vastaus #894 : 14.12.2018 23:49:34 »
Vendela
Lainaus
Toinen suositus menee noille Fairy talen jo mainitsemille Diana Gabaldonin teoksille. Olen lukenut sarjan ensimmäiset kirjat jo yli kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran ja olen jäänyt totaaliseen koukkuun. Jamien ja Clairen tarina on ihana ja todella, todella rönsyilevä. Tässä sarjassa ei juonenkäänteet lopu kesken! Romantiikkaa, seksiä, historiaa ja seikkailua juuri sopivissa suhteissa keskenään.
Tämä Muukalaisesta alkava tarina on tosiaan kiehtova ja kiinnostava, suosittelen tutustumaan! Minusta nuo kirjat ovat kuitenkin vähän liiankin rönsyileviä, kun heille sattuu ja tapahtuu vaikka mitä, eivätkä he oikein saa kunnolla rauhaa ja lepoa... Jaksoin n. 10 v. sitten lukea yhteen menoon vain noin 3-4 ensimmäistä kirjaa, vaikka sarja onkin pitkä, ja siihen on julkaistu sivuhahmojen omia tarinoitakin. Tv-sarjaa en ole nähnyt, mutta se voisi olla potentiaalisesti kiinnostava - vaikken ole varma ovatko Claire, Jamie ym tarpeeksi "oikean" näköisiä. Nyt oltuani vuosi sitten pitkään Skotlannissa osuin moniin tarinasta tuttuihin paikkoihin ja tv-sarjan kuvauspaikkoihinkin, ja kun tiedän kuvauslokaatioita, saattaisin jäädä niihin liikaa kiinni ja keskittyä vain bongailemaan niitä ja sijoittamaan niitä Skotlannin kartalle. Kuitenkin innostuin lukemaan sarjaa alusta, mutta olen toistaiseksi päässyt vain 2.kirjan puoliväliin (aloitettuani sen ehkä kesäkuussa), kun fanfiction yms on tarjonnut enemmän muuta kiinnostavaa luettavaa, ja muistan, että kirjassa on tulossa vastaan ikäviä asioita, joista en oikein haluaisi lukea uudestaan (se asia mainitaan jo takakannessa, joten tämä tuskin on iso spoiler)... Mutta kyllä minä ehkä tuon kirjan yritän päästä loppuun, harvoja olen jättänyt oikeasti kesken, ja ehkä innostunut lukemaan jatkoakin.

Jos historia kiinnostaa, onko muuten Jean. M. Untinen-Auelin klassikkosarja Maan lapset tuttu? En ole selannut tätä ketjua läpi, ehkä näistä jo puhutaan täällä? Kyse on esihistoriaan, jääkauden aikaiseen Etelä-Eurooppaan sijoittuva kuusiosainen tarinasarja, joissa on Ayla-nimisen nykyihmisen elämänvaiheita lapsuudesta aikuisuuteen. Kirjojen kautta tulee tutuksi monenlaisten kivikautisten heimojen elintavat, seikkaperäisesti - niissä on hyvin antropologinen näkökulma. Monenlaisia ihmisyyden peruskysymyksiä ja tunteitakin kuitenkin käsitellään, sekä seksuaalisuutta ja hengellisyyttä. Löysimme nämä kirjat yläasteaikoina ystäväni kanssa ja ahmimme ne!
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

kirinsara

« Vastaus #895 : 15.12.2018 15:07:44 »
Voiko joku suositella japanilaisten kirjailijoiden suomennettuja kirjoja? Millainen on Haruki Murakamin Suuri lammasseikkailu? Pidän Yasunari Kawabatan tyylistä. Nyt saa suositella!

En ole tuota Suurta Lammasseikkailua lukenut, mutta mielestäni Murakami on noin yleisesti varsin mukavaa luettavaa. Erityisesti pidän hänen novelleistaan, ja niitä on suomennettu kokoelma Miehiä ilman naisia. Edellä mainittu on muutenkin hyvä, nopealukuinen kurkkaus Murakamin "maailmaan" jos ei ole ennen lukenut!

Aika äskettäin lukemani ihana tuttavuus oli Takashi Hiraiden Kissavieras. Kyseessä on runollinen pohdiskelu elämästä erään kissan kautta. Toinen miellyttävä tuttavuus oli Yoko Ogawan Professori ja taloudenhoitaja. Ogawa on muutenkin todella kauniisti tyylittelevä ja tuottoisa kirjailija, mutta häneltä ei ole käsittääkseni suomennettu muita teoksia.

Gil Galad

• Luihuinen
  • LightHowl8815
« Vastaus #896 : 22.12.2018 14:53:02 »
Olen lukenut Maanlapset sarjasta kaikki osat. En kauheasti välittänyt Maalattujen luolien maa kirjasta, koska osa juonesta perustui Mammutinmetsästäjien tavoin sille että Ayla ja Jondalar eivät kommunikoi kunnolla, mikä ärsytti kirjoissa minua suuresti.

Pistän oman mielipiteeni spoilerin alle jos joku ei ole vielä lukenut kirjoja kokonaan mutta haluaisi.

Spoiler: näytä
Maalattujen luolien maan konflikti Aylan ja Jondalarin välillä oli minusta siksi idiotttimainen, koska Jondalar halusi harrastaa seksiä, mutta koska Ayla opiskeli Zelandoniksi niin hänen piti olla välillä selipaatissa. Jondalarin ratkaisu seksi juttuun oli harrastaa seksiä naisen kanssa jonka kanssa hänen oli tarkoitus mennä naimisiin mutta Jondalar jänistikin. Syy miksi Jondalar ei halunnut puhua seksin puutteesta Aylankanssa oli koska Aylan oli vaikea sanoa ei seksille koska asuessaan Neanderilaisen klaanin luona hänelle oli opetettu että seksiin täytyi aina myöntyä halusi hän sitä tai ei. Ja kun Ayla sitten sai tietää Jondalarin seksi suhteesta näkemällä itse aktin, sen siaan että olisi yrittänyt puhua asiat läpi hän päätti kokeilla Neanderilaisten juomaa millä ne pysty tekemään henkimatkoja, mutta meenasi kuolla siinä sivussa ja Jondalar pelasti hänet ja kaikki oli taas hyvin.
Se, mitä ihminen näkee ja kuulee, riippuu hyvin paljon siitä, missä hän seisoo; se riippuu myös siitä, millainen hän on. TS 51

Elfmaiden

• haaveilija
« Vastaus #897 : 22.12.2018 17:26:22 »
Itsekin pidin enemmän Maan lapset -sarjan aiemmista osista, eniten ehkä 2.-4. kirjoista.
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

leofurioso

• Kiitos Koiranruusulle avasta aikoinaan. <3
« Vastaus #898 : 27.12.2018 23:47:18 »
Itse tainnut jossain vaiheessa lukea koko Maan lapset- sarjan ja tykkäsin siitä kyllä. Ayla hahmona oli kyllä kiinnostava. Samanlaisia kirjoja musta tosin on Sue Harrisonin kirjat eli Äiti Maa, Isä Taivas, Veli Tuuli vai miten se menikään.

Kuinka moni on nyt vuonna 2018 osallistunut Helmetin lukuhaasteeseen? Itse osallistuin ja odotin malttamattomasti tänään julkaistua vuoden 2019 haastetta. Millaisia mietteitä se herättää muissa, sillä itse koin ensi vuoden haasteen paljon helpommaksi kuin mitä tämä vuosi oli. Tosin voisin tarvita pieniä apuja eli jos finiläisten joukossa alle 18-vuotiaita on, tai sisaruksia siihen ikäluokkaan, olisi kiinnostava kuulla ehdotuksia ja suosituksia. On näet eräs kohta haasteessa sellainen ja uskallus kysyä omien serkkujen muksuilta tai kummilapsiltani aika pelottavaa, koska sieltä saattaa tulla tosi pelottavia asioita eteen itselle. Kuten mm. LOTR, joka ainoa kirja/kirjasarja jota ei pysty lukemaan. Kai mulla se fontti ja niin "hidas" lähtö tapahtumien osalta syynä, ettei yrityksistä huolimatta 100 sivua pidemmälle oo yrityksissäni päässyt. 🤔
endless rain,fall on my heart, kokoro no kizu,let me forget, all of the hate, all of the sadness....by X- Japan

Nevski

• ⅓ full of it.
« Vastaus #899 : 22.01.2019 12:36:02 »
Kuinka moni on nyt vuonna 2018 osallistunut Helmetin lukuhaasteeseen? Itse osallistuin ja odotin malttamattomasti tänään julkaistua vuoden 2019 haastetta. Millaisia mietteitä se herättää muissa, sillä itse koin ensi vuoden haasteen paljon helpommaksi kuin mitä tämä vuosi oli.

En viime vuoden puolella osallistunut, mutta tän vuoden lista tuli kyllä askarreltua itselle ja sitä päässytkin jo ihan mukavasti täyttelemään. Musta muutamat kohdat on vähän päänsärkyä aiheuttavia (kuten rodullistettu kirjailija, pitäisikö kirjailijan olla omamääritelmänsä mukaan rodullistettu vai pitäisikö lukijan päättää, kuka on rodullistettu? eikö viimeksimainittu ole nimenomaan haitallista ajattelua määritelmää tukevien ihmisten mielestä?). Mutta ihan hauska kyllä, että on sellaisiakin kohtia, joissa joutuu vähän menemään oman mukavuusalueen ulkopuolelle (kuten itselle nyt vaikka sokkona hyllystä valittu kirja, mikä ei kuulosta ollenkaan kivalta arpomiselta...).

Haasteen ansiosta tuli vihdoin luettua Amerikan Psyko, joka on viime kesästä maannut hyllyssä odottamassa. En nyt oikein tiedä, mitä teoksesta ajattelisin. Olen joskus miljoona vuotta sitten nähnyt elokuvan (ja sen melko kehnon jatko-osan). Oletin, että jotkut asiat ovat alleviivatumpia kirjassa. Pitkistä pukeutumisvalintaluetteloista ja muista listauksista tuli välillä olo kuin lukisi Raamatun sukuluetteloita; mikä ei lähtökohtaisesti ole kovin ihanteellinen fiilis. Onko täällä muita, jotka ovat Bret Easton Ellisiä lukeneet?