Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #2  (Luettu 73364 kertaa)

Okakettu

• revonhäntä
Vs: Kirjat & kirjasarjat #2
« Vastaus #860 : 01.03.2018 21:51:59 »
Minä olen Goodreadsin suurkuluttaja, välillä tuntuu että käytän aikaa enemmän siellä pyörimiseen kuin varsinaiseen lukemiseen. :D Se on minusta kätevä paikka pitää kirjaa siitä, mitä on milloinkin lukenut, ja muiden lukemisia on tosiaan kanssa yhtä lailla mukava seurata. Omalle lukulistalle on Goodreadsin ansiosta päätynyt paljon sellaisia teoksia, jotka olisivat muuten jääneet huomioimatta, niin vanhempaa kirjallisuutta kuin uutuuksiakin. Nimimerkkini on Raadelma, saa ehdottomasti pyytää kaveriksi!
« Viimeksi muokattu: 01.03.2018 21:59:48 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava © benchable

Abarat

« Vastaus #861 : 02.03.2018 10:56:34 »
Kesä Toscanassa lainattu! Onko kukaan sattumalta lukenu kirjaa Toscanan auringon alla, jonka pohjalta on tehty myös elokuva?

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #862 : 02.03.2018 11:47:48 »
Muistaakseni joskus silloin luin kun se oli uudempi. En muista sitä enää kunnolla muuten, kuin että pidin enemmän vähän vastaavista kirjoista Annie Hawes: Extra virgin ja Kypsä poimittavaksi. Niissä on sama idea; ulkomaalaisen silmin ihmetellään Italian maaseudun paikallisväriä.
I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #863 : 02.03.2018 20:07:00 »
Goodreads <3 Olen sielläkin Arte, ja minut saa myös lisätä kaveriksi. Goodreads on ihan huippu paikka seurata omaa lukemista! Helposti sitä unohtaa, mitä hienoja kirjoja on lukenut, ja Goodreadsin avulla pystyn helposti selaamaan lukuhistoriaani taaksepäin ja tsekkaamaan, mikä olikaan se hieno kirja, jonka luin muutama vuosi taaksepäin. Oon ollut tuolla vuodesta 2010 asti enkä muista aikaa, jolloin en olisi käyttänyt sivustoa aktiivisesti. Aivan jokaikistä kirjaa ei välttämättä ole tullut sivustolle laitettua, jos kirjaa ei vaikkapa ennestään ole ollut järjestelmässä enkä ole jaksanut sitä sinne lisätä (tähän voi pyytää erilliset oikeudet), mutta nämä ovat jääneet yksittäistapauksiksi. Tykkään eritoten siitä, että Goodreads antaa nykyään lisätä kirjaan monta lukukertaa, kun aikaisemmin olit lukenut kirjan kerran ja that's it. Tästä syystä esimerkiksi menneiden vuosien luettujen kirjojen määriä ei voi oikein tsekata, koska jos olet lukenut saman kirjan useaan kertaan, löytyy vain se viimeksi luettu päivämäärä.

Mutta suosittelen sivustoa ehdottomasti lukuharrastuksesta tykkääville. (:
“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Mohea

• Vieras
« Vastaus #864 : 02.03.2018 21:11:33 »
Viime aikoina olen ollut innostunut taas pitkästä aikaa matkakirjallisuudesta. Oon nojatuolimatkaillut Kaakkois-Aasiaan, Japaniin, Sveitsiin, Latinalaiseen Amerikkaan, ja tällä hetkellä hengailen Islannissa. En ole innokas kaukomatkustaja, joten minusta on sitä kivempi tutustua eri maiden kulttuureihin matkakertomusten kautta. Muita nojatuolimatkailun faneja?

Minä, minä! Tällä hetkellä luen Merja Mähkän Ihanasti hukassa -matkakirjaa ja Minna Eväsojan Melkein geishaa. Jälkimmäisestä vakuutuin, kun viime kesänä kuuntelin Puheelta Eväsojan haastattelun, jossa hän vaikutti juuri sellaiselta ihmiseltä, jonka kertomuksia olisi mukava lukea. Viime kuussa muistin kirjan, kun olin oikealla hyllyllä kirjastossa. Ihan aluksi ajattelin, että taas joku on innostunut Japanista ja luulee tietävänsä siitä kaiken, mutta tietysti olin täysin väärässä. Juuri tällaisia maakuvauksia on poikkeuksellisen kiinnostava lukea - niissä sanotaan jotain asia ja kokemus edellä, kulttuurin sisäpuolelta, silti muukalaisena.

Muita kiinnostavia kirjoja odottaa, ja Hillaryn Everestin huipulle on kesken. Se on valtavan hyvä, mutta asiasisällön ja tosipohjaisuudesta johtuvan juonettomuuden takia etenen sen kanssa hitaasti, muutama luku silloin tällöin.

Odotan tällä viikolla tilaamaani Rafael Karstenin kirjaa siinä mielessä jännittyneenä, että uskon vihdoin osaavani lukea tämäntyylistä teosta "oikein". Tiedän valmiiksi jotain ja olen valmis oppimaan, kokemaan ja ymmärtämään lisää. Toivon, että saan Mähkän kirjan luettua viikonlopun aikana, että pääsen heti Karstenin ja Ecuadorin intiaaniheimojen pariin, kun kirja saapuu. Enemmän kuin kaksi tai kolme kirjaa yhtä aikaa tuntuu kirjojen kannalta epäreilulta, koska jokainen teos ansaitsee oman jakamattoman huomionsa ja hyvän ja kiireettömän lukukokemuksen.

Olen lukenut tosipohjaisia seikkailu- ja matkakuvauksia harvakseltaan teini-iästä lähtien, ja nykyään nautin valtavasti, kun osaan tunnistaa itseäni kiinnostavan teoksen ensimmäisestä kappaleesta tai vaihtoehtoisesti hylätä kirjan saman tien. Kun hyvä kirja löytyy, tiedän että saatan hullaantua siitä (vaikka en voi tietää mitä odottaa, mikä vain lisää kokemuksen intensiivisyyttä), ja että tulen hankkimaan sen talteen kirjahyllyyni. Lisäksi on upeaa miten voimakkaasti kirjat sivistävät! Tietää mistä puhutaan kun puhutaan Humboltista, rasvalinnuista, savannikoirista, tietää mikä ei pidä paikkaansa, mikä nimi on muuttunut, minkä takia asiat ovat niin kuin ovat, miten ne olivat ja tulevat olemaan ja miksi. Tietysti tiedän säälittävän mitättömän vähän, mutta silti.

Eri aikakausilla kirjoitetut tarkat ja jännittävät matkakuvaukset ovat kuin avaimia. Toistuvan altistuksen myötä kartat aukeavat kuin taidegalleria, historia kuin nykyisyys.

Taisin päästä vauhtiin

Arte, mistä kirjoista kirjoitit?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2018 21:18:55 kirjoittanut Mohea »

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #865 : 02.03.2018 21:32:16 »
Mohea, oi, kiva kun joku muukin on innostunut matkakertomuksista!

Mainitsemani kirjat:
Markku Saksa - Ihmisiä ja elämää Meksikosta Tulimaahan (Ihan ok, vaikka jostain syystä miesmatkakirjailijoille niin tyypilliseen (tässä tapauksessa hieman) raporttimaiseen tyyliin kirjoitettu.)
Minna Eväsoja - Melkein geisha (Ihan huippu kirja! Nokkelasti ja kiinnostavasti kirjoitettu.)
Liisa Helve-Sibaja - Hausfrau: kotona Sveitsissä (Ihan ok, kivan kevyt ja simppeli luettava.)
Satu Rommi - Aina matkalla - kirjoituksia Malesiasta, Singaporesta ja Balilta (Lempikirjailijoitani, olen lukenut hänen kaikki matkakertomuksensa. Joogaopettaja-kirjailija-nomadin mietteitä Aasiasta, joogasta ja jatkuvasta reissaamisesta.)
Satu Rämö - Islanti voittaa aina (Kesken, mutta erittäin vetävä kerrontatapa.)

Olen myös itse lukenut tuon Mähkän kirjan, se on myös oikein menevä teos! Tosin pidän kyllä enemmän sellaisista teoksista, joissa kirjoittaja on oikeasti asunut jossain maassa pidemmän aikaa eikä vain reissaa koko maailmaa läpi.

Minäkin tykkään siitä, kuinka vieraista kulttuureista pääsee oppimaan niin fiktion kuin tällaisten matkakertomustenkin kautta. Olen oppinut esimerkiksi Afganistanin tilanteesta paljon enemmän kirjallisuuden kuin vaikka uutisten tai koulun kautta. Luen oikeastaan vain ns. uusia julkaisuja enkä ole tutustunut mihinkään vanhoihin retkikertomuksiin. Olen aika kranttu luettavani suhteen enkä jaksa puisevaa tai raporttimaista kerrontatyyliä, ja koen että etenkin mieskirjailijoiden teokset valuvat helposti näihin kategorioihin... Se vähän harmittaa, koska osa mielenkiintoisia aihepiirejä käsittelevistä kirjoista jää suoraan kirjaston hyllyyn, kun kerrontatyyli lähinnä kyllästyttää.
- Neil Gaiman

Secu

• Kaskukuiskaaja
  • ava © Johanna Tarkela
« Vastaus #866 : 02.03.2018 22:28:37 »
Heipä hei lukijat :)

Uskaltauduin jakamaan lukukokemuksiani, kun joku mainitsi matkakertomukset ja kaukomatkailun mm. Aasiaan.

Arten mainitsemat Satu Rommin matkakertomukset ovat ihania! Vaikka niissä tuodaan esiin eri Aasian maiden ongelmia, päällimmäiseksi jää kuitenkin hyvä mieli, mikä Rommilla on tarkoituksenakin. Hänen tietonsa, ihmisten kohtaamiset ja kokemukset nivoutuvat nautittavaksi lukukokemukseksi, joka ei ole ollenkaan tylsä :) Hänen ammatillinen taustansa tuo kirjoihin sekä kivaa twistiä että hauskan näkökulman. Myös mainittu Melkein geisha oli nautittavaa luettavaa, vähän päiväkirjamainen ja elämänmakuinen arkipäivän selviytymisen opas kommelluksineen, ongelmineen ja onnistumisine, kulttuuritietoa tuli imettyä kuin huomaamatta ^^

Tietokirjojen puolelta suosittelisin eläinrakkaille ihmisille ehdottomasti Helena Telkänrannan Millaista on olla eläin? (2015) ja Eläin ja ihminen (2016). Kirjoissa on esitelty eläinten erilaisia kykyjä tai ominaisuuksia, kuten sitä, osaavatko koirat laskea, ovatko eläimet vasen- vai oikeatassuisia, ymmärtävätkö norsut kuoleman, onko delfiineillä kielioppi, oppivatko mehiläiset asian X. Telkänranta on biologi ja eläinten käyttäytymis- ja kognitiotieteen tutkija. Kirjoissa käydäänkin läpi eläinten mielenmaailmoja käyttäytymisen kautta, mutta pohditaan myös eläinten kohtelun eettisyyttä ja oikeutusta sekä tuodaan ilmi vallitsevia eläinten kohteluun liittyviä ongelmia tai puutteita. Kirjat eivät kuitenkaan ole saarnaavia, vaan pikemminkin herättelevät ajatuksia. Pidin itse enemmän Telkänrannan toisesta teoksesta Eläin ja ihminen, jossa oli ensimmäistä enemmän psykologinen ote eläimiin - olen kiinnostunut psykologiasta. Kirjoja ymmärtääkseen ei tarvitse ymmärtää kognitiotieteestä tai biologian syövereistä mitään, kirjat on suunniteltu niin, että kuka vain voi niitä lukea :)

Sitten niihin Aasia-kirjoihin.

Tässä sekalainen lista lukemistani Aasiaan sijoittuvista kirjoista (romaaneja):

Arthur Goldenin Geishan muistelmat, sijoittuu Japaniin, pääasiassa Kiotoon.
Qiu Xiaolongin Komisario Chen Cao -dekkarisarja, sijoittuu Kiinan Shanghaihin.
Anja Angelin Joka tiikerillä ratsastaa, sijoittuu Kambodzaan
Kim Echlinin Kadonneet, sijoittuu Kambodzaan
Jan-Philipp Sendkerin Sydämenlyönneissä ikuisuus, sijoittuu pääosin Burmaan
Jan-Philipp Sendkerin Sydämenlyöntejä ei voi unohtaa, jatko-osa, sijoittuu puoliksi Burmaan
Daniel Masonin Pianonvirittäjä, sijoittuu Burmaan
Hiraide Takashin Kissavieras, sijoittuu Japaniin
Kawakami Hiromin Sensein salkku, sijoittuu Japaniin
Murong Xuecunin Unohda minut tänä yönä, Chengdu, sijoittuu Kiinaan
See Lisan Lumikukka ja salainen viuhka, sijoittuu Kiinaan

Sitten kirjoja, joissa on aasialainen päähahmo tai sivuhahmo:
Kim Edwardsin Unien järvi, sivuhahmo
Jamie Fordin Hotelli Panama, sijoittuu Seattleen, amerikan-kiinalainen päähahmo
Jamie Fordin Kiinalainen kehtolaulu, sijoittuu Seattleen, amerikan-kiinalainen päähahmo

Toivottavasti näistä joku saa lukuvinkkejä, kerron mielelläni kirjoista lisää! :)
« Viimeksi muokattu: 03.03.2018 08:52:48 kirjoittanut Secu »
The world is but a canvas to the imagination

They call us dreamers but we are the ones who don't sleep

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #867 : 03.03.2018 21:17:42 »
Geishan muistelmat on kyllä ihana <3 Imaisin sen aikanaan englanniksi parissa päivässä. Tosi koukuttava teos. Kiitos muuten Telkänranta-vinkeistä, Secu, laitoinpa heti varaukseen tuon "Eläin ja ihminen"-teoksen. (:

Minua kiinnostaa myös paljon Kiinan yhden lapsen politiikka, joten annanpa tässä samalla pari suositusta siihen aihepiiriin:
- Mari Manninen: Yhden lapsen kansa. Kertoo siitä, miten yhden lapsen politiikka on vaikuttanut kokonaiseen sukupolveen. Käsitellään sekä hyviä että huonoja puolia eri ryhmien kannalta.
- Xinran: Kiinan kadotetut tyttäret. Yhden lapsen politiikan käsittely nimenomaan tyttöjen kannalta. Erityisesti keskitytään maaseudun tilanteeseen.
Molemmat teokset hotkaisin melkeinpä yhdeltä istumalta, joten suosittelen, mikäli aihe kiinnostaa.

Secu, kun kerran aasialaiset romaanit kiinnostavat, suosittelen kokeilemaan Kevin Kwanin chick-lit-romaaneja Crazy Rich Asians, China Rich Girlfriend ja Rich People Problems. Kevyttä ja hupaisaa luettavaa nykyajan Singaporen sikamaisen rikkaista nuorista aikuisista, heidän suvuistaan ja tavoistaan. Erityisen kiinnostavia teoksista tekee se, että kirjailija itse tulee varsin hyvistä oloista Singaporesta. Ensimmäisestä kirjasta on tulossa elokuvakin. Viihdyttäviä kirjoja, kunhan pähkähulluun meininkiin ensin tottuu. :D

- Neil Gaiman

Secu

• Kaskukuiskaaja
  • ava © Johanna Tarkela
« Vastaus #868 : 03.03.2018 21:32:22 »
Arte, kiitos suosituksista ja mukavaa, että Telkänrannan kirja kiinnosti ^^ Luen kuitenkin mieluiten käännöskirjallisuutta, sillä haluan tukea kirjallisuuden kääntämistä, ja pidän suomeksi lukemisesta muutenkin, vaikka englantini onkin vahvaa. Mikäli kyseiset kirjat käännetään, saatan tarttua niihin uuden genren kokeilumielessä, sillä chick-lit ei ole oikein ominta alaani ollut, mutta toinen mahdollisuus kannattaa aina antaa.

Kyllä! Geishan muistelmat on lumoava niin suomeksi kuin englanniksi, ahmittava ja koukuttava, luin itsekin ko. kirjan parissa päivässä, vaikka yleensä olen aika hidas ja nautiskeleva lukija. Kirjan pohjalta on tehty myös elokuva, ja niin paljon kuin kirjan hahmoja rakastankin, pidin ehkä karvan verran enemmän elokuvaversion puheenjohtajasta. Oscariensa arvoinen.

Suosittelen myös mainittuja Kiinan tietokirjoja!

Minna Eväsojalta on tullut uusi kirja: Shoshin - aloittelijan mieli, jossa avataan lyhyillä luvuilla japanilaisia perinteisiä ja vanhoja kulttuurille ominaisia termejä.
Matkakirjoista vaikutti mielenkiintoiselta Terhi Rannelan Kesyt kaipaavat, villit lentävät, jossa kirjailija matkaa ympäri maailmaa ja jakaa kokemuksiaan päiväkirjamaisten merkintöjen kautta, hyvä nojatuolimatkailuun ja matkavinkkien saamiseen :)
« Viimeksi muokattu: 03.03.2018 21:44:00 kirjoittanut Secu »

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #869 : 03.03.2018 21:40:29 »
Luen kuitenkin mieluiten käännöskirjallisuutta, sillä haluan tukea kirjallisuuden kääntämistä, ja pidän suomeksi lukemisesta muutenkin, vaikka englantini onkin vahvaa. Mikäli kyseiset kirjat käännetään, saatan tarttua niihin uuden genren kokeilumielessä, sillä chick-lit ei ole oikein ominta alaani ollut, mutta toinen mahdollisuus kannattaa aina antaa.
Kiva ajatus kyllä! Minä taas taidan suosia alkuperäiskielillä lukemista, koska sitten en jää esimerkiksi pohtimaan sitä, olisiko kirja toiminut kielellisesti paremmin alkuperäisessä muodossaan. Luen myös paljon sellaista kirjallisuutta, jota ei suomenneta, kuten kevyttä fantasiaa, joten lempigenreni kanssa tulisi kyllä itku kurkkuun, jos pitäisi vain suomenkieliseen valikoimaan tyytyä...

Minäkään ei ole chick-litin suurkuluttaja, mutta tässä teoksessa nimenomaan tuo aasialainen lähestymistapa oli todella kiinnostava ja pääsyy, miksi kirjaan alunperin tartuin. Vaikka kirjat olivatkin melkoista hömppää, koin silti oppivani Singaporen kulttuurista ja sen suhteista muihin Aasian maihin. Ja jos sattuu olemaan kiinnostunut muodista ja vaatteista, kirjat olivat pullollaan varsin yksityiskohtaisia vaatejuttuja, jotka itse aika onnellisesti sivuutin...

Komppaan Secua siinä, että Geishan muistelmista tehty leffa on myös huippu. (: Minäkin pidän siinä olevasta puheenjohtajasta! Voi, pitääpä kyllä lukea kirja joskus uudestaan, olen leffan useampaan kertaan nähnyt...
- Neil Gaiman

Secu

• Kaskukuiskaaja
  • ava © Johanna Tarkela
« Vastaus #870 : 04.03.2018 00:11:55 »
Arte, pistän nuo Singaporen chick-lit-kirjat korvan taakse :)

Aasiasta pääsee hyvin seuraavaan suureen alueeseen eli Yhdysvaltoihin, tarkemmin Arizonan osavaltioon. Sinne sijoittuvat koiraihmisille kevyehköjen ja lähes leikkisien dekkarien ystäville soveltuvat Quinn Spencerin Nuuskijatutkimuksia 1: karvat pystyssä ja Nuuskijatutkimuksia 2: häntäkarvan varassa. Yksityisetsivä Bernie Little ratkoo rikoksia koiransa Chetin avustuksella - koiran näkökulmasta :) Englanniksi sarjassa on ilmestynyt kahdeksan osaa ja lisäksi erään sivuhahmon - sivukoiran? - tarinoita. Toinenkin koirasarja Spencerillä on, mutta en ole tutustunut siihen.

Kissaihmisille suosittelen aiemmin mainitsemaani Hiraide Takashin Kissavieras-kirjaa, joka sopii hyvin kevään ja kesän lukemiseksi! ^^ Pieni ja suloinen, lähes runollinen kirja, jossa minimalistisesta kerronnasta huolimatta tehdään tarkkoja havaintoja elämästä, ihmisistä ja eritoten kissoista.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2018 00:16:42 kirjoittanut Secu »

Lyra

« Vastaus #871 : 11.03.2018 20:00:00 »
Nyt mainostan kirjasarjaa, koska on sulattanut mun sydämeni -> jos ette ole vielä lukeneet niin Diana Gabaldonin muukalainen kirjalla alkava sarja, myös tvstä tuttu:D (outlander) sekin sarja kannattaa ja musiikit ovat aivan ihania, mutta tässä kirjassa on jotenkin ihana kerronta ja kannattaa. Minä olen neljännessä menossa ja onneksi on kotona kaikki, että pääsee lisää lukemaan.

Kiltit lapset näkyvät, mutta eivät kuulu. 

Melba

« Vastaus #872 : 16.03.2018 13:50:00 »
Olen oppinut esimerkiksi Afganistanin tilanteesta paljon enemmän kirjallisuuden kuin vaikka uutisten tai koulun kautta.
Olisiko heittää tästä suosituksia? Khaled Hosseinin teokset on tullut kahlatuksi läpi, ja ne jättivät itseeni kyllä suuren vaikutuksen. Mielelläni lukisin kyllä lisääkin tätä aihetta käsitteleviä kirjoja.

Täällä keskustelussa nyt ollut Melkein Geisha on kyllä ollut itsellänikin lukulistalla jo vähintäänkin siitä asti, kun luin Mia Kankimäen kirjan Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Aivan ihastuttava kirja! Kankimäki jätti päivätyönsä ja matkusti vuodeksi Japaniin tutkimaan tuhat vuotta sitten elänyttä hovinaista Sei Shonagonia, joka kirjoitti Tyynynaluskirjaansa havaintoja yhteiskunnastaan todella moderniin tyyliin. Todella kaunista kuvailua yhdistettynä mielenkiintoiseen tarinaan siitä, kuinka selvitä vieraassa kulttuurissa ja mahdottomalta tuntuvan tehtävän parissa. Nyt juuri tuo samainen Tyynynaluskirja on muuten myös suomennettu! Odotan kyllä innolla sitä hetkeä, kun se saapuu kirjaston varauslistalta hyppysiini.

Japania käsittelevät kirjat kuuluvat kyllä muutenkin suosikkeihini, ja varsinkin tuo geishakulttuuri on aina kiehtonut. Haruki Murakami on varmaankin suosikkikirjailijani, vaikka en olekaan aivan kaikille hänen teoksilleen lämmennyt. Suosikkejani ovat olleet Norwegian Wood ja 19Q4, kun taas esimerkiksi Maailmanloppu ja ihmemaa jäi itseltäni kokonaan kesken (tosin osasyy voi olla sekin, että otin mokoman tiiliskiven uhkarohkeasti viikon pikalainana, ja sitten kun se ei napannutkaan mukaansa, niin aikakin jo loppui kesken...) Kazuo Ishiguron Ole luonani aina oli myös itselleni valtava pettymys. En oikeastaan enää edes muista, mistä kyseinen kirja kertoo... Ehkä täytyisi antaa sille, kuten myös joillekin noille Murakamin teoksille vielä uusi mahdollisuus.

Itselläni on tällä hetkellä kesken Elena Ferranten Loistava ystäväni. Jotenkin suhtauduin tähän etukäteen pienellä varauksella. Olin jotenkin ennakkoluuloisesti kuitannut tämän joksikin hiukan puolivillaiseksi hömpäksi. Voi kuinka väärässä olinkaan! Aloitin tämän eilisiltana, ja nyt olen jo ahminut yli puolet kirjasta. Todella soljuvasti kirjoitettua tekstiä ja mielenkiintoinen juoni, joka imaisi aivan hetkessä mukaansa. En oikeastaan edes muista, olenko taas hetkeen ollut mistään kirjasta yhtä innoissani kuin tästä juuri nyt.

Niin, ja toki minutkin saa Goodreadsissa lisätä! Aina kaipaan lisää kirjasuosituksia, ja tuo on kyllä ihan paras paikka niitä itselleen haalia.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2018 14:03:31 kirjoittanut Melba »
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Arte

• Puuskupuh
  • Valvoja
« Vastaus #873 : 16.03.2018 14:38:33 »
Olen oppinut esimerkiksi Afganistanin tilanteesta paljon enemmän kirjallisuuden kuin vaikka uutisten tai koulun kautta.
Olisiko heittää tästä suosituksia? Khaled Hosseinin teokset on tullut kahlatuksi läpi, ja ne jättivät itseeni kyllä suuren vaikutuksen. Mielelläni lukisin kyllä lisääkin tätä aihetta käsitteleviä kirjoja.
Pari suositusta:
Fariba Nawa: Oopiumin maa: erään naisen matka lapsimorsianten ja huumekeisareiden Afganistaniin
Sahar Delijani: Jakarandapuun lapset
Ensimmäinen on tietokirja Afganistanin oopium-tilanteesta, ja toinen on romaani Iranin lähihistoriasta ja sen vaikutuksesta nykyiseen nuoreen sukupolveen. Khaled Hosseinit olen itsekin lukenut läpi, ja pidän niistä erittäin paljon. Minusta tuntuu, että olen lukenut alueelta vielä jotain muitakin kirjoja, mutta voi olla, että muistelen vain Hosseinin kirjoja.
- Neil Gaiman

leofurioso

• Kiitos Koiranruusulle avasta aikoinaan. <3
« Vastaus #874 : 16.03.2018 23:06:57 »
Goodreads on rakkauteni. Ja minut löytää lähinnä aina kaikkien aikojen Suomi/Finland käyttäjälistoilta turhan hyvin. Olen siellä omalla nimellä. En muista onko leofurioso tai Fire yhteydessä profiiliin, kun sen käytännössä jouluna 2012 tein. Siitä saakka olen sitä käyttänyt lähes päivittäin ja kirjoja kertynyt liian paljon listoille. Tosin hyllyjä myös kymmeniä jos ei satoja eri tyypeille. Saa kyllä Sarin lisätä kaveriksi Goodreadsissa, mikäli meinaa kestää mun äärettömän kyseenalaisen kirjamakuni. Joskus se meinaan aiheuttanut sellaisia kommentteja, kuinka voi tietynlaisia kirjoja lukea. Mutta lukeminen on tärkeämpää minusta ja, että nauttii siitä.
endless rain,fall on my heart, kokoro no kizu,let me forget, all of the hate, all of the sadness....by X- Japan

Abarat

« Vastaus #875 : 24.05.2018 19:15:30 »
Onko kukaan koskaan lukenut Philippe Djianin kirjaa Betty Blue? Aloitin itse kirjan joskus ja sen huumori veti puoleensa mutta sitten kieli muuttui jotenkin rumaksi tarinan edetessä. Elokuvaa en ole nähnyt. Kannattaako tähän kirjaan enää tarttua? Mietin vaan jos joku on lukenut sen.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2018 19:17:37 kirjoittanut Abarat »

Okakettu

• revonhäntä
« Vastaus #876 : 17.09.2018 21:31:00 »
Ajattelin herätellä tätä topaa. Oletteko te muut lukeneet mitään hyvää viime aikoina? :)

Itselläni on ollut aika huono kirjavuosi - olen lukenut tähän mennessä 21 kirjaa, kun viime vuonna tähän samaan aikaan määrä oli jotakuinkin 50. Ei siinä muuten, mutta kun mitään erityisen hyvää ei ole tullut hirveästi vastaan. Parhaimpia lukukokemuksia ovat kuitenkin olleet Hiromi Kawakamin Sensein salkku ja Madeline Millerin Circe. Sensein salkku yllätti jotenkin täysin, kun en odottanut siltä mitään kummempaa, mutta ihastuin tosi paljon sen vähäeleiseen kerrontaan. Circe puolestaan oli ihan äärimmäisen upeasti kirjoitettu uudellentulkinta useammastakin kreikkalaisesta myytistä. Luin samalta kirjailijalta myös Akhilleen laulun (ilahduttavaa, että se oli käännetty suomeksi), joka oli hyvä sekin.

Lisäksi on pari kirjaa, joiden ilmestymiseen lasken kärsimättömänä päiviä. Alison Goodmanin fantasiaa ja Englannin regency-aikakautta yhdistelevä Lady Helen -trilogia saa päätöksensä marraskuussa, ja syyskuun loppupuolella ilmestyy englanninkielinen käännös ranskalaisesta nuorille aikuisille suunnatusta La passe-miroir -fantasiakirjasta. Samanlaisen kirjamaun omistava ystäväni luki viimeksi mainitun vastikään ranskaksi ja piti siitä todella paljon, joten odotan lukemista innolla. Saan siitä ainakin fanitaiteen sun muun perusteella Diana Wynne Jones -viboja, mikä on lupaavaa. Toivottavasti käännös on hyvä. :)

Kaikkein eniten odotan kuitenkin Katherine Ardenin Winternight-trilogian päätösosaa The Winter of the Witch, joka ilmestyy tammikuussa. Sarjan aiemmat osat ovat kohonneet ehdottomasti lempikirjoikseni - rakastan sitä miten niissä yhdistyvät Venäjän historia, folklore ja mytologia sekä fantasia ja feministiset teemat (muuatta traagista slow burn -romanssia unohtamatta. ::)) Arden kirjoittaa mielestäni aivan upeasti hänkin. Vielä pitäisi jaksaa sinnitellä kolme kuukautta...
« Viimeksi muokattu: 17.09.2018 22:33:01 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava © benchable

Crysted

• Queen of dead plants
  • inFINIty
    • Listaukseni
« Vastaus #877 : 18.09.2018 10:37:26 »
Mäkään en ole lueskellut tänä vuonna yhtä paljon kun viime vuonna, oikeastaan alotin kirjojen lukemisen kunnolla vasta kesällä sillee, että on ollu aina joku kirja iltalukemiseksi yöpöydällä. Tykkään kauheesti mysteerijutuista yms dekkareista, että aikalailla kaikki mitä suosittelen lankeaa siihen kategoriaan, mutta mun mielestä parhaat kirjat on sellasia, jotka pitää sut kiinni siinä kirjassa viime sivuun asti :) Ekana taisin tänä vuonna lukea Dan Brownin Alku ihan mahtava jännäri, arvasin että tykkäisin siitä, koska Dan Brown osaa kyllä kirjottaa jännäreitä (esim Da Vinci koodi ja Inferno on siltä mun lemppareita nyt tän lisäks, mutta suosittelen lukemaan koko tuotannon). Mun mielestä täntyyppisissä trillereitä lukemaan alottaessa on hyvä tietää mahdollisimman vähän kirjasta, ite en edes lukenut takakantta ennen kun hyppäsin sen kimppuun niin olin yllättynyt alusta loppuun asti :D Tää on yks harvoista kirjoista, joka tekee mieli jopa lukea uudestaan joskus sitten, kun on ehtinyt kirjan tapahtumat paremmin unohtua. Mutta jos yhtään tykkää kyseisestä genrestä ja Dan Brownin tuotannosta, kannattaa vilkasta!

Pari muuta mysteerikirjaa jotka oon lukenu on Paula Hawkinsin Nainen junassa ja Gillian Flynnin Kiltti tyttö. Molemmat tosi vaiheikkaita ja täynnä yllättäviä juonenkäänteitä. Näistä pidin ehkä jälkimmäisestä enemmän, koska se sai todellakin yllättämään ihan viimesille sivuille asti ja se on paras fiilis :D En muista nyt oonko suositellu täällä joskus vuosi tai pari sitten lukemaani Lionel Shriverin Poikani Kevin, mutta sekin on kyllä yks tällänen mysteerityyppinen, joka on ehdottomasti yks lemppareistani tän genren suhteen ja viimesten sivujen jälkeen jäi kyllä kylmät väreet iholle :D

Jos kotimaisia kirjoja suositellaan, niin luinpa tuossa viimein Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen. Siinä on melkein se 800 sivua, että ei ihan kevyttä lukemista ja täytyy myöntää että mielenkiinto hiipui aina välillä, mutta ymmärrän miksi se on kotimaisen kirjallisuuden klassikoita ja oli siinäkin kiinnostavia käänteitä ja paljon tärkeitä opetuksia.

Toinen kotimainen joka mulla on ollu viime vuodesta asti kirjahyllyssä, mutta jonka sain nyt vasta luettua, on Kati Hiekkapellon Kolibri. Se on aika perus salapoliisiromaani, en nyt sanois että mitenkään parhaimpia, jonka olen lukenut, mutta kiinnostus ainakin pysyi loppuun asti ja oli helppolukuinen. Tykkäsin varsinkin siitä, miten päähenkilö on maahanmuuttaja ja miten kirja antoi valoa maahanmuuttotaustaisten kohtaamaan rasismiin ja vaikeuksiin.

Nyt mulla on yöpöydällä House of Cards -kirjasarja, jonka lainasin puhtaasti siksi että nimi on tuttu Netflix sarjan kautta ja oli kirjastossa vähän kiire napata jotain :D Mutta en ole päässyt vielä kovin pitkälle, kun se on tollanen poliittispainoitteinen, eikä sitä kautta kovin tuttu maailma mulle. Mutta jos nyt ton ekan kirjan kolmesta sais luettua ja kattoo sitten jaksaako niitä kahta jälkimmäistä.

Mutta jos jollakulla on jotain hyviä jännärisuosituksia, otan niitä innolla vastaan :)

Never underestimate the power of fanfiction

nominal

« Vastaus #878 : 19.09.2018 07:57:39 »
Jos kotimaisia kirjoja suositellaan, niin luinpa tuossa viimein Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen. Siinä on melkein se 800 sivua, että ei ihan kevyttä lukemista ja täytyy myöntää että mielenkiinto hiipui aina välillä, mutta ymmärrän miksi se on kotimaisen kirjallisuuden klassikoita ja oli siinäkin kiinnostavia käänteitä ja paljon tärkeitä opetuksia.

Heei pääsitkö tähän kirjaan mukaan hyvin, vai alkoiko se vasta jossain vaiheessa kiinnostaa? Yritin nimittäin kuunnella tätä automatkalla, mutta tunnin jälkeen oli vain pakko lopettaa. Tuntui, että tarinassa ei ollut päästy yhtään mihinkään, ja samoja asioita toisteltiin vain uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, ja aloin jo raivota kirjalle ääneen. Lopulta huolestuin, että rupean liikenneraivoajaksi, kun meni kirjaan niin pahasti hermot, joten siksi tosiaan lopetin kuuntelun ;D ;D Tää on kuitenkin sellainen klassikko, että mua ärsyttää kun en ole lukenut sitä!
Never regret something that once made you smile.

Isfet

• Korpinkynsi
  • kuppi teetä kaipaukseen
« Vastaus #879 : 19.09.2018 09:12:14 »
Minäkin olen lukenut Sinuhen, jo pari vuotta sitten tosin. Minusta kirja oli ihan kiinnostava, äänikirjana en kyllä sitä järkälettä ehkä lähtisi kuuntelemaan. 

Isän mielestä ensimmäisen sadan sivun jälkeen helpottaa  ;D Itse tosiaan luin ihan mielelläni, vaikka hidaslukuinen kirja olikin. Liian pitkää taukoa lukemiseen ei kannata jättää, kun kirja on ollut pari päivää sivussa siihen on vaikeampi tarttua uudelleen. Sen sijaan käsi alkaa ojentua kohti sarjakuvia...

Mutta joo, nominal, kyllä useimmilla kirja alkaa ennen pitkää  enemmän kiinnostaa, vaikka alku tahmoisikin  :D ;)
So wake me up when it's all over
when I'm wiser and I'm older
all this time i was finding myself
and I didn't know I was lost