Kirjoittaja Aihe: Puolesta, vastaan? (Draco Malfoy, S)  (Luettu 1967 kertaa)

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Puolesta, vastaan? (Draco Malfoy, S)
« : 03.11.2008 17:47:13 »
Title: Puolesta, vastaan?
Author: hiddenben
Ikäraja: S
Genre: drama, angst
Summary: Olemme kuin naapureita, me ja viholliset.
A/N: Halusin kirjoittaa Dracon ajatuksista, ennen kuin hän päätti ns. vaihtaa puolta. Tämä idea kumpusi Travisin Side-kappaleesta, ja osallistun tällä ficillä Albumihaasteeseen. Pilkunviilaajilta sen verran pyydän, että jos virheitä bongailette, niin tänne päin ilmoitusta! Ja muutenkin kommentteja onnistumisestani.

Puolesta, vastaan?

Well I believe there's someone watching over you
They're watching every single thing you say


– Jos olisin sinä, Draco, varoisin. He tarkkailevat sinua. Älä sano mitään, ellet ole varma, ettei kukaan ole kuulemassa. Älä tee mitään, mikä voisi paljastaa sinun todellisen minäsi.
Katson sinua, ehkäpä hieman kunnioitusta silmissäni. Hymyilet tyytyväisenä, kun nyökkään. Uskot minua. 39

Olen aina kunnioittanut sinua. Ihaillut sinua, vihannut sinua. Olen anonut sinulta anteeksiantoa polvillani, kun olet suuttunut minulle. Vaikka olet tönäissyt minut syrjään, lyönyt tai potkaissut, olen aina noussut ylös ja kunnioittanut sinua. Mieleeni ei ole koskaan ilmestynytkään ajatusta ryhtyä kapinaan kanssasi. Merkitset minulle kaikkea, olet minulle esikuva. Sellainen, joka tahdon olla isona.

And when you die they'll set you down and take you through
You'll realise one day


Sinä uskot, että joku katsoo minua. Tarkkailee. Uskot, että joku kuuntelee jokaista sanaani tarkkaan, kirjaa ne ylös ja kertoo eteenpäin. He ovat valmiina tappamaan minut, jos vain saavat selville, että se, mitä näytän olevani, onkin valetta. He ovat jatkuvasti valppaina tarkkailemassa, valmiina tappamaan. Mutta toisaalta, jos kuolisin, minut luultavasti vain heitettäisi pois näkyvistä. Out of sight, out of mind.

Muutama päivä sitten tajusin sen. Tajusin totuuden, sen, ettei kukaan oikeasti välitä minusta. Ei isäni, ei äitini, ei kukaan edeltäjistäni. Olen vain perillinen, suvun jatkaja. Sillä mitä teen tai sanon, ei ole merkitystä. Minä olen vain neutraali. Huomaamaton. Välikäsi.

That the grass is always greener on the other side
The neighbour's got a new car that you wanna drive
And when time is running out you wanna stay alive
We all live under the same sky
We all will live we all will die
There is no wrong
There is no right
The circle only has one side


Joskus saan itseni kiinni ajattelemasta heitä. Vihollisiamme, kuraverisiä ja verenpettureita. Feeniksin kiltaa, ja kaikkia sen kannattajia. Heillä näyttää kaikki olevan hyvin. Olemme kuin naapureita, me ja viholliset. Vihollisilla tuntuu kaikki olevan parempaa, nurmikko on vihreämpi, auto on sellainen, jonka minäkin haluaisin. Me olemme se ryhmä, joka saa tyydytystä vain isäntämme kehuista. Emme elä paljolla.

Toisaalta, olemme kaikki samalla puolella. Haluamme kaikki elää saman taivaan alla – tosin siten, että vihollinen on kuollut – ja haluamme myös kaikki kuolla sen samaisen taivaan alla. Me kaikki haluamme elää elämämme viimeiset päivät rauhassa, olimme sitten hyvän tai pahan puolella. Ympyrää ei ole jaettu kahtia, vaan se on yksi yhtenäinen ympyrä, missä me kaikki seisomme yhdessä.

Olisiko minun parempi toisella puolella? Hyvien puolella? Tosin, en ole koskaan perustanut puolilla seisomisesta. Tappaminen ei saa minua hyvälle tuulelle ja haluan päästä eroon tästä pelosta, joka kalvaa minua joka ikinen hetki. Toisaalta ei hyvänkään tekeminen aina tee minulle itselleni hyvää. Haluan vain rauhaa, en mitään muuta. Ei ole oikeaa tai väärää, on vain yksi ainoa puoli, jolla me kaikki seisomme. Sen pitäisi riittää meille kaikille.

------------------------------
Side - Travis
Well I believe there's someone watching over you
They're watching every single thing you say
And when you die they'll set you down and take you through
You'll realise one day

That the grass is always greener on the other side
The neighbour's got a new car that you wanna drive
And when time is running out you wanna stay alive
We all live under the same sky
We all will live we all will die
There is no wrong
There is no right
The circle only has one side

We all try hard to live our lives in harmony
For fear of falling swiftly overboard
But life is both a major and minor key
Just open up the chord

But the grass is always greener on the otherside
The neighbour's got a new car that you wanna drive
And when time is running out you wanna stay alive
We all live under the same sky
We all live
We all die
There is no wrong
There is no right
The circle only has one side

Side (3x)

But the grass is always greener on the otherside
The neighbour's got a new car that you wanna drive
And when time is running out you wanna stay alive
We all live under the same sky
We all live
We all die
There is no wrong
There is no right
(2x)

The circle only has one side
Side (6x)
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 13:06:09 kirjoittanut hiddenben »

between the sea
and the dream of the sea

Maom-mix

  • Vieras
Vs: Puolesta, vastaan? (Draco Malfoy, S)
« Vastaus #1 : 14.03.2012 17:57:01 »
Ihana ficci! Rakastan! Tuon takia jopa latasin puhelimeeni tuon Travisin Siden  ;D

Kiittäen

~Maom-mix

NicuQ

  • Vieras
Vs: Puolesta, vastaan? (Draco Malfoy, S)
« Vastaus #2 : 18.03.2012 02:06:16 »
Ja näin tämä yökukkuja Kommenttikamppanjasta saapuu paikalle. Eli hei, saavuin lukemaan, luin useammankin kerran ja totesin, että kannatti hyökätä tämän kimppuun. :) Koska tämä on vain mahtava. Dracoa ja puhdasta tajunnanvirtaa. Vain sykähdyttävän ihanaa. Teksti oli ihanan helppolukuista niin, että sitä pystyi lukemaan hieman tokkurassa näin vähän myöhemmällä ajankohdallakin. Ficin pituus oli jotenkin sopiva, asioita ei oltu turhaan pitkitetty tai ängetty turhia täytelauseita tuonne väleihin. Joissakin kohdissa oli kyllä mielestäni tarpeettomia pilkkuja.
Lainaus
He ovat valmiina tappamaan minut, jos vain saavat selville, että se, mitä näytän olevani, onkin valetta.
- Esimerkiksi tässä kohdassa, vaikka se kieliopillisesti onkin oikein, voisi hieman vähentää pilkkuja. Lause särähti ikävästi niiden takia.

Draco ja hahmon ajatukset oli kirjoitettu hyvin, aidontuntuisesti ja realistisesti. Kappale sopi hyvin ficin tunnelmaan ja sanat oli sovitettu hyvin noiden tekstinpätkien väliin. Teksti kulki mukavasti eteenpäin niinkään töksähtelemättä, tosin yhden kirjoitusvirheen taisin bongata:
Lainaus
Mutta toisaalta, jos kuolisin, minut luultavasti vain heitettäisi pois näkyvistä.
- Kuuluisiko tuon kenties olla heitettäisiin?

Lempikohdistani en oikeastaan osaa paljoa sanoa, mutta ne olisivat ehkä seuraavat.
Lainaus
Ei ole oikeaa tai väärää, on vain yksi ainoa puoli, jolla me kaikki seisomme. Sen pitäisi riittää meille kaikille.
- Niin totta.

Lainaus
Haluamme kaikki elää saman taivaan alla – tosin siten, että vihollinen on kuollut – ja haluamme myös kaikki kuolla sen samaisen taivaan alla.
- Näinhän se yleensä menee ja ajatus on hyvin realistinen. Tälläisistä, ajatuksia herättävistä lauseista minä pidän.

Eli kiitos siis tästä, oli mukavaa lukea tälläistä, parituksetonta tekstiä Dracosta. Kunnon rakentava on jäätymässä jossakin, joten anteeksi siitä. Mutta kokonaisuutena tämä oli hyvä, ehdottomasti lukemisen arvoinen ficci ja olen vain iloinen, että kaappasin tämän kommenttikamppanjasta kommentoitavakseni.

Kiittäen.