Kirjoittaja Aihe: Olen tuntenut sinut (enkä voi unohtaa) | S, femme, angst  (Luettu 1809 kertaa)

Rosena

  • Lumessaeläjä
  • ***
  • Viestejä: 125
  • Dum spiro, spero
Nimi: Olen tuntenut sinut (enkä voi unohtaa)
Kirjoittaja: Rosena
Beta: Haruka

Ikäraja: S
Paritus: Anna/Louise
Tyylilajit: angst, femme, draama, eräänlainen h/c

Yhteenveto: Anna katsoo naisystäväänsä hetken hämmentyneenä, ennen kuin purskahtaa heleään nauruun. Hän ei voi ymmärtää, miksi Louise kysyy sellaista. Eihän sellaista voi unohtaa.

A/N: Joo-o. RoastedGarlic heitti mulle räpellyksessä ideoita ruttumummo-femmestä, josta inspiroitumisen tulos tässä. Opinpa tätä kirjoittaessa ainakin sen, kuka oli Yhdysvaltain presidentti vuonna 1973. :D Otsikosta kiitokset Eppu Normaalin kipaleelle Olen tuntenut sut (enkä voi unohtaa).

Osallistuu Femme10 3.0 -haasteeseen.






Olen tuntenut sinut  (enkä voi unohtaa)


”Sinä tulit sittenkin!”

Annan ääni on käheä, mutta iloinen kun vaalea nainen tulee sisälle huoneeseen. Tätä hän on odottanut koko päivän, odottanut sitä, että Louise tulisi taas kylään. Hänen oma rakas, ihana ja kaunis Louise Darwell. Anna tulee halaamaan rakastaan kietoen kädet tämän ympärille ja sulkee silmänsä nauttien vain hyvästä olosta.

”Tietenkin minä tulin, minähän lupasin”, Louise sanoo hiljaa ja hetken he vain halaavat. Lopulta Anna irtautuu syleilystä ja vetää naisen istumaan vierelleen sängylleen. Kädet eksyvät toisen käsiin, ne tuntuvat lämpimiltä ja pehmeiltä. Turvallisilta.

”Minun oli sinua jo kova ikävä”, Anna kertoo, hymyilee ujosti ja punastuu kevyesti. ”Muistelin ensimmäistä kesäämme yhdessä. Muistatko sen? Olimme telttailemassa, uimme alasti järvessä ja makailimme laiturilla vain tähdet peittonamme…”
”Tietenkin minä muistan sen.”
”En epäillytkään. Sanoit silloin minulle ensimmäistä kertaa, että rakastat minua.”
”Niin sanoinkin. Ja rakastan yhä.”

Hymy levenee Annan huulilla sytyttäen silmät loistamaan kilpaa taivaan tähtien kanssa.

”Se oli hieno kesä.”
”Niin oli. Pitäisikö meidän mennä ensi kesänä uudelleen vuorille?” Louise ehdottaa hymyillen ja puristaa kevyesti Annaa kädestä. Anna nyökkää päättäväisesti ja hänen hymynsä levenee.
”Voi, se olisi ihanaa.”
”Sitten teemme niin. Anna muuten… kuka on tällä hetkellä presidenttinä?”

Anna katsoo naisystäväänsä hetken hämmentyneenä, ennen kuin purskahtaa heleään nauruun. Hän ei voi ymmärtää, miksi Louise kysyy sellaista. Eihän sellaista voi unohtaa.

”Richard Nixon, tietysti. Miksi sinä sellaista kysyt?” Anna ihmettelee huvittuneesti hymyillen.
”Kunhan kysyin, älä sinä siitä huoli. Mutta, minun pitää nyt mennä.”
”Nyt jo?”

Naisen ilme romahtaa useamman asteen alaspäin. Hän ei halua Louisen lähtevän vielä, vastahan hän tuli.

”Tulen huomenna taas uudelleen, käykö?” Louise ehdottaa, yrittää saada Annan paremmalle tuulelle. Se on helppoa, hymy palaa ajan piiskaamille kasvoille hetkessä. Vanhempi nainen halaa vielä kerran nuorempaa, ottaa iltalääkkeet ja käy makaamaan sänkyynsä.

”Hyvää yötä, Louise.”
”Nuku hyvin Anna”, Alice vastaa hymyillen ja vetää peiton Annan päälle. Sen jälkeen hän menee ovelle, jonka suussa seisoo Sirene Hoitokodin uusi harjoittelija Olivia. Hän näyttää surulliselta, Alice ajattelee. Se on ihan normaalia, sillä hän oli itsekin surullinen ensimmäisenä päivänään.

”Kuka on Louise?” Olivia kysyy ja kurkkii ovenraosta huoneeseen. Ovessa on kyltti, jossa on numerot yksi ja kahdeksan, sekä potilaan nimi. Anna Lauper.
”Annan entinen naisystävä, hän kuoli vajaa kymmenen vuotta sitten, jonka jälkeen Anna sairastui piakkoin Alzheimeriin. He olivat kuulemma yhdessä monta vuosikymmentä”, Alice vastaa haikeasti. Anna oli ollut hänen ensimmäinen potilaansa, ja hän oli ehtinyt kiintyä vanhaan naiseen kovasti.

”Eikö meidän pitäisi kertoa hänelle, että Louise on… kuollut? Ja ettei Richard Nixon ole ollut presidenttinä moneen kymmeneen vuoteen?”

Alice naurahtaa hiljaa ja pudistelee päätään, vaikka ei voikaan syyttää Oliviaa tietämättömyydestään. Nainen luo vielä viimeisen katseen huoneeseen, jossa Anna makaa hoitokodin pehmeässä sängyssä, tietämättä, missä vuodessa tai tapahtumassa mennään. Silti vanha nainen näyttää onnelliselta.

”Ei. Antaa hänen elää hyvät hetkensä vielä kerran. Hän on ansainnut sen.”




« Viimeksi muokattu: 10.01.2012 22:15:28 kirjoittanut Rosena »
Sua ootan ja melkeinpä palvon, yöni valvon aatellen:
Tuu mun vaimoksein.

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Olen tuntenut sinut (enkä voi unohtaa) | S, femme, angst
« Vastaus #1 : 10.01.2012 21:50:59 »
Hii, tykkäsin kovasti tuosta koukusta mikä tässä oli. Tää on vähän niin kuin Nicolas Sparksin Kuuntele vain muistojasi teemoiltaan, tai no ehkä ei, mutta mulle tuli se kuitenkin mieleen, ehkä siksi kun vanhuksista kirjoitetaan vaan niin vähän. Mutta se on hyvä kirja, kannattaa lukea. Oho rupean offaamaan toisen tekstissä, mikähän mua vaivaa.

Kuten fabossa sanoin, otsikko sopii tähän ja on kiva :)

Siitäkin tykkäsin, miten ihan parilla lauseella muotoutui koko niiden romanssin alkuaika, nuoruuden kesä ja onnellisuus aivan kadehdittavan täydellisenä.

Lainaus
”Tietenkin minä muistan sen.”
”En epäillytkään. Sanoit silloin minulle ensimmäistä kertaa, että rakastat minua.”
”Niin sanoinkin. Ja rakastan yhä.”
^^lempikohta, tää oli sulava, ei tökkinyt yhtään.

Olisipa kaikilla Alzheimer-potilailla näin onnellista...
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Vs: Olen tuntenut sinut (enkä voi unohtaa) | S, femme, angst
« Vastaus #2 : 12.01.2012 16:54:36 »
Kommenttikampanjakommentti! Tosin vilkuilin tätä jo valmiiksi kiinnostuneena, aihe on nimittäin hirveän mielenkiintoinen.

 Voi, tekstin päähenkilöt ovat kyllä kerta kaikkiaan hellyttäviä. Vanhojen ihmisten rakkaudesta kirjoitetaan ja puhutaan aika vähän, mutta en kyllä itsekään yleensä aiheeseen hirveästi jaksa tarttua. Suloista se on silti.

Pidin naisten muistelmista – niitä olisi voinut olla enemmänkin. Ylipäänsä tuota Annan ja Luisen (ihana nimi!) kohtausta olisi voinut pitkittää hieman, teksti oli kuitenkin aika lyhyt tällaisena.

Käytät nättejä sanavalintoja kuten ”ajan piiskaamat kasvot” ja kirjoitustyylisi on muutenkin erittäin mukavaa lukea.

Ensimmäisellä lukukerralla putosin täysin kärryiltä siinä vaiheessa, kun näkökulma vaihtuu Annasta hoitajiin. Aloin miettiä että häh, mikä tämä Alice nyt oikein on. Loppuun lukiessa asia tietenkin selvisi, mutta tuo näkökulman vaihtaminen oli todella sekava, liian äkillinen. Siihen kannattaisi laittaa väliin vaikka tähtimerkki tai jotain – se ei katkaisisi tarinan kulkua, mutta olisi lukijalle merkkinä siitä, että jotakin vaihtuu nyt.

Tarinan loppu on surullinen! En osannut odottaa, vaikka olisi ehkä pitänyt tajuta.
Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla