Kirjoittaja Aihe: Skins 3.kausi, Ääneen lausumatta, Effy, S  (Luettu 3579 kertaa)

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Skins 3.kausi, Ääneen lausumatta, Effy, S
« : 25.12.2010 19:50:42 »
Nimi: Ääneen lausumatta
Kirjoittaja: Fiorella
Tyylilaji: Surumielinen draama
Ikäsuositus: S
Fandom: Skins –tv-sarja, sen 3. tuotantokausi, kauden alkupuolen jaksoihin pohjautuen.
Vastuuvapautus: Tv-sarjan käsikirjoittajat ja tuottajat (joita en edes tiedä nimeltä) omistavat hahmot ja tarinan, minä vain vilkkaan mielikuvituksen ja joutilasta aikaa kirjoittaa. :)
Yhteenveto: Effyn äitiä huolestuttaa salaa.
Lukijalle: Tämä on ensimmäinen ficcini tästä fandomista, ja kirjoitin ihan testimielessä, kun satuin näkemään uusintana tulleen jakson ohjelmasta. En ole nähnyt sarjasta enempää kuin pelkän irrallisen kolmannen kauden jaksot, ja niistäkään en ihan kaikkia, joten tietämykseni hahmoista ja heidän suhteistaan perustuu ihan vain siihen vähään mitä tiedän, siksi pyydän anteeksi jos jokin menee eri tavalla kuin fandomissa kokonaisvaltaisena on tiedossa. Vilkaisin vähän Wikipedian juonitiivistelmää aiemmista ja tulevista kausista ja päätin että myöskin pysyttäydyn tässä kolmannessa kaudessa, sillä aiempien kausien hahmot ovat minulle ihan vieraita ja en taida pitää kovin paljon niistä asioista, mitä tuleman pitää näiden tutumpien osalta. Ficcini on siis minun omaa tulkintaani sarjasta.


Ääneen lausumatta


Katselen häntä salaa hänen nukkuessaan. Unessaan hän on vielä minun pieni tyttöni, hengittää tuhisten suu avoinna, etuhampaiden kulmat esiin pilkistäen. Kippuralla peittonsa sisään kääriytyneenä, niin pienenä keränä, että melkein näen silmissäni myös valkoiset sängynpinnat ja pehmopupun, jonka korvat hän imi karvattomiksi ollessaan ihan pikkuinen. Joskus silitän hänen hiuksiaan varoen, etten herätä häntä, mutta useimmiten vain katselen. Kun suukotan hänen hiostunutta otsaansa, hän hymyilee unissaan; keneksi lie minut kuvittelee. Kunpa hän olisi yhtä levollinen myös valveilla ollessaan. Kiirehdin takaisin keittiöön, kun hän alkaa liikehtiä tajunnan herätessä uuteen päivään. Tiedän, miten hankala Effy osaa halutessaan olla, niinpä koetan varmistaa, että hänen päivänsä alkaisi mahdollisimman hyvin.

Aamiaisella hän murjottaa, tuijottaa sulkeutuneesti pöydänkanteen, kulmat huolestuneessa rypyssä. Hän ei juuri syö, vaikka laittaisin mitä tarjolle. Nakertaa jonkin murun, puraisee paahtoleipää, haukkaa pari lusikallista muroja. Katso äiti, minä syön, et voi valittaa, hän viestittää katseellaan ja paiskaa oven kiinni takanaan niin huolettomasti, ettei se mene kunnolla kiinni. Kun katson ovelta hänen peräänsä, näen miten pakarat vilkkuvat liian lyhyen mekon helmojen hulmahdellessa. Huokaan syvään ja suljen oven. Effy on tottunut pitämään päänsä, ja minä en jaksa riidellä. Minkä minä sille mahdan.

Hänen isänsä on eri mieltä. Hänestä kaikki on minun syytäni. Päästitkö tytön taas ulos siinä hutsun asussa? Mitä sinun päässäsi oikein liikkuu? Mikset pidä yhtään kuria lapsillesi? Kun kurista puhutaan, he ovat aina minun lapsiani, eivät meidän. En muista, milloin hän olisi puhunut minulle kauniisti, edes katsonut lempeästi. Hän huutaa Effylle, hän huutaa minulle. Jos rähinä on hänen tapansa välittää, minä en enää kaipaa hänen välittämistään. On muitakin keinoja hakea lohtua, jos ei saa rakkauden osoituksia puolisoltaan eikä lapsiltaan.

Effy on oppinut julkeaksi, se on myönnettävä. Päivällisellä hän istuu pöydässä näykkien ruokaansa poissaolevana, sanoo harvoin sanaakaan, ellei häntä puhuttele suoraan. Kun minä kyselen hänen päivästään, hän luettelee merkityksettömiä itsestäänselvyyksiä. Ihan hyvää. Joo, huomenna on kokeet, luen niihin sitten illalla. En nyt ehdi, menen varmaan ulos, näen kavereita. Esitän uskovani hänen kevyet sanansa, nyökyttelen vain. En uskalla kysyä niitä asioita, jotka haluaisin oikeasti tietää hänen elämästään. Hän saattaisi jopa puhua totta minua järkyttääkseen, enkä ole varma, kestäisinkö kuulla kaikkea. Mitä te oikein teette siinä kaveriporukassa? Ettehän te vain ole sotkeutunut huumeisiin? Eihän kukaan pakota sinua sellaiseen, mitä et haluaisi tehdä? Jos – taivas varjelkoon, kun- olet poikien kanssa, muistathan huolehtia turvallisuudestasi? En kuitenkaan voi kysyä sellaisia mieheni läsnä ollessa, hän raivostuisi, väittäisi että yllytän tyttöä huonoon käytökseen. Ja Effy tarttuisi annettuun yllykkeeseen, se on varmaa.

Kun hänen isänsä menettää malttinsa, Effy ei väistä eikä käännä katsettaan, vaan uhmaa välinpitämättömyydellään, mikä suututtaa häntä vielä entisestään. Pienenä hän itki, jos isä pettyi häneen, mutta eipä itke enää. Hän riiputtaa silmiään laiskasti, hymyilee ärsyttävällä tavalla ja kohottaa kulmiaan kuin ilmaistakseen, ettei pidä toista inttämisen arvoisena. Hänestä on tullut tuhma tyttö, ja jollakin tapaa hän ylpeilee asialla kuin se olisi tavoiteltavakin status. Näettekö, en välitä, kertovat hänen röyhkeästi kaartuvat huulensa, hän katsoo suoraan silmiin häpeilemättä ja piittaamatta. Ihan sama.

Kotiarestia, jyrkkiä kieltoja - yhtä tyhjän kanssa. Hän karkaa, jos päättää lähteä. Ette voi pidätellä minua, päätän itse elämästäni, omista menoistani, hän viestittää käytöksellään. Ei hän jää kuuntelemaan isänsä rähjäämistä, minä teen sen hänen puolestaan. Koti on joskus vaikea paikka teini-ikäiselle. Silti toivoisin, että hän kuitenkin viihtyisi kotona; kun hän on poissa, olen aina niin huolissani. Hän pitää itseään aikuisena, tietenkin pitää, mutta sitä hän ei vielä ole. Ehkä hän ei edes tiedä, miten paljon hänestä välitetään. Hän hakee koko sielunsa voimalla välittämistä, lohtua, turvaa - mutta jostakin toisaalta, ei sieltä missä sitä hänelle tarjotaan. Siksi pelkäänkin niin kovasti hänen puolestaan.

Tahriintuneet stringit, repeytyneet pitsit rintaliiveissä. Totta kai minä huomaan, minähän ne pesenkin. Kerään pitkin hänen huoneensa lattioita, kaivelen likapyykkikorista pestäkseni käsin. Ei sellaisia hepeneitä koneeseen laiteta, mutta mistäs Effy sen tietäisi. Eihän isän pikku prinsessaa saanut kotitöihin pakottaa. Nykyään hän ei tekisi mitään, vaikka pakottaisikin. En tahdo edes yrittää, en nyt, kun välimme tuntuvat olevan edes jotenkuten kunnossa. Effy itse ei sano mitään, vaikka täytyyhän hänen huomata, että vaatteet ilmestyvät puhtaina hänen kaappiinsa päivä toisensa jälkeen.

Vielä niin pieni, vielä niin valtavan epävarma kuorensa takana. Hän esittää muuta, totta kai, mutta kyllä minä sen näen. Taas uusi aamu, jolloin tyttö on ilmestynyt yön aikana kotiin äänettömänä kuin aave, kääriytynyt peittoon kuin suojaavaa syliä kaivaten. Minun tekisi niin mieleni ottaa hänet syliin, kuten silloin kun hän oli vielä pikkuinen, viaton lapsi, mutta ei hän enää sallisi, en siksi edes yritä. En ehkä kestäisi torjuvia käsivarsia, vihaista kipinää pitkin kasvoja kuivuneen mascaran takaa irvistävistä lapsen silmistä. On helpompi kuvitella, että hän on vielä se pikkuinen Elizabeth, on niin rauhoittavaa nähdä, että jotain entistä hänessä on vielä tallella. Suu maiskuttaa, sormet ojentuvat ja koukistuvat tyynyllä. Pilvien lomasta suodattuva valo lankeaa hänen silmilleen ja saa ripset värähtelemään.

Pian hän taas herää, siirtyy unimaailmansa rauhasta jokapäiväiseen ahdistavaan arkeensa. Minun pikku tyttösestäni on kasvanut kaunis, viehättävä nuori nainen. Sanon sen kyllä hänelle usein, Olet kaunis, Effy, minä sanon, mutta oikeasti tahtoisin sanoa jotain muuta. Luota itseesi, luota muihin ihmisiin, älä satuta itseäsi, uskalla elää omaa elämääsi, ei toisten odotusten mukaan. Kasva terveeksi, hyväksi naiseksi. Uskalla rakastaa. Ennen kaikkea tahtoisin sanoa: Ole onnellinen, rakas tyttäreni. Ole onnellinen.

Kenties jonakin päivänä vielä sanonkin. Mutta tänään ei ole se päivä. Hiivin huoneesta laittamaan teen valmiiksi, paistamaan munia paahtoleivän päälle. Tänään meitä on aamiaispöydässä vain kaksi, se tarkoittaa rauhaa, väistämättä myös hiljaisuutta. Mutta kun Effy tulee suihkusta, kattamani valmis aamiainen kertoo hänelle puolestani: Rakastan sinua, tyttö kultani. Ja jos aamuauringon säteet ovat saaneet hänet nousemaan sängystään hyväntuulisena, hän istuu pöytään, maistaa teetä suosikkikupistaan ja vastaa minulle hymyllään.

Minäkin sinua, äiti.   


* ~ * ~ *


(Olen hyvin utelias kuulemaan kommentteja tältä uudelta aluevaltaukselta.)
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014 21:46:47 kirjoittanut Beyond »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Garesu

  • Vieras
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #1 : 26.12.2010 10:09:08 »
Oi.

Effyn äiti on sikäli tosi symppis hahmo, kun sitä ei vaan ymmärretä. Kyllä se tuntuu rakastavan miestään ja tytärtään ihan pyyteettömästi, ne ei vaan huomaa sitä. Tää oli ihan loistava kertomus hänen näkökulmastaan. Tykkäsin erityisesti tuosta alusta, miten Effyn äiti valvoo tyttärensä unta toivoen, että voisi päästä hänen elämäänsä. Kertoa pojista. Varoitella huumeista.

Yksinkertaisesti  tää oli... kaunis. Surumielinen.

Kiitos ~ :-*

Garesu ♥

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #2 : 29.12.2010 18:44:03 »
Paljon kiitoksia kommentistasi, Garesu! Oli kiva että joku huomasi tämänkin tarinan kaiken muun joukosta. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

St. Jimmy

  • Vieras
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #3 : 03.01.2011 01:35:07 »
Tykkäsin tästä kovasti ja Garesu kertoikin kommentissaan jo kaiken oleellisen. :>

Enpä ennen kauheesti Effyn äidistä välittäny, mutta tän lukemisen jälkeen se pisti kyllä ajattelemaan eri tavalla kun yleensä.

Jinmuru

  • Fangirl
  • ***
  • Viestejä: 1 323
  • Ava (c) Okakettu
    • Tumblr
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #4 : 10.01.2011 13:34:36 »
Vaaau. o_o

Oot oikeesti kattonu vaan pari jaksoa? Ja silti sait tän näin aidoksi? O_O Ei voi ku ihailla. ^^

Skins on tavallaan kauheen vaikea fandomi (teinisekoilua, lol :'D), mutta sää onnistuit hyvin. <3 Ja mun mielestä ainaki oli ihan todenmukainen, ei mitään asiavirheitä tai vastaavia. :3

Lainaus
Ja jos aamuauringon säteet ovat saaneet hänet nousemaan sängystään hyväntuulisena, hän istuu pöytään, maistaa teetä suosikkikupistaan ja vastaa minulle hymyllään.

Minäkin sinua, äiti.

Aww, ihana kohta... <3

Kiitos tästä! ^^ Kannattaa kahtoa/kirjottaa lisää Skinsiä, mua ainaki kiinnostas lukea lisää sulta. :3

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #5 : 10.02.2011 00:53:12 »
Jotenkin luulin jo näihinkin kommentteihin vastanneeni, mutta jäi näköjään taas vähän myöhäiseksi. Luin kuitenkin ne jo tuoreeltaan ja olin ihastuksissani, ja nyt vielä uudelleen, joten tuplakiitokset teille, St. Jimmy ja Jinmaru! :)

Tosiaan tämän kirjoittaessani olin nähnyt vain pari jaksoa uusintoja ja jokusia loppukauden jaksoja silloin melkein vuosi sitten, joten jännitin siksi kovastikin, pysynköhän tulkinnassani aiheessa päinkään, kun ei ole kokonaiskuvaa hallussa.

Näin hiljattain uudestaan kolmoskauden loppujakson, jossa Effyn äiti miettii huolissaan minne tyttö oikein katosi, ja alkoi tehdä mieli kirjoittaa lisää aiheesta. Mietin jo, pitäisikö kehitellä tästä vaikka "Skins-äidit" -ficcisarja, kun myös JJ:n äiti herätti tunteita ja ajatuksia. ;) Saapa nähdä, miten inspiraatio kulkee. Pistin nauhalle nuo kolmoskauden loppujaksot, tarkemman katselun varalle, jossain niistä on sekin erityisen hellyttävä kohta, jossa järkytyksen lyömä Effy on kirjaimellisesti riisuttuna kuorestaan ja sallii äidin pitää huolta.

Tänään uskaltauduin kuitenkin katsomaan neloskauden ekan jakson, mutta siinä on jotain erilaista enkä oikein tiedä pidänkö siitä, kun pikkuiset ovat kasvaneet vähän isommiksi. Ja kun tietää että ei välttämättä niin kovin onnellinen tulevaisuus niillä ole edessä. Eräs ystäväni sanoi (eikä ole ainoa niin sanonut) että kolmoskausi on Skinsin heikoin ja pinnallisin, ja suositteli katsomaan ne ensimmäiset kaksi kautta, mutta en ainakaan vielä ole niihin kerinnyt ajatustani laittamaan. Siellähän tietysti olisi vieläkin pikkuisempi Effy sivusta seurattavana, ja moni muu kehuttu hahmo, eihän sitä tiedä mitä sekin tuottaisi ficcien saralla, jos oikein innostuisi. ^^ Teinisekoilu ei ihan ole minulle luontaisin fandom/genre, mutta toisaalta sekin jollain tapaa puhuttelee. Jos ei muuten niin näin sukupolvien välisen kuilun ja hoivavietin kautta. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

thyone

  • ***
  • Viestejä: 191
  • Tylypahkan oikea ottelija
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #6 : 20.02.2011 14:08:52 »
Kommenttikampanjasta hei! Anteeksi, nyt tulee vähän heikko kommentti, kun olin kokonaan unohtanut tämän, ja nyt olis jo kiire lähteä (viikoksi Englantiin). Sen jälkeen saattaisin olla jo vähän myöhässä tän kommentin suhteen... Joten täältä pesee :)

Yleensä en lue Skins-fikkejä. En tiedä miksi en. Jotenkin se ei ole ikinä ollut ajatus, joka kiinnostaisi. Rakastan Skinsiä, mutta jotenkin fikit on vaan jääneet lukematta. Tämä oli kuitenkin sellainen, jonka luin, ja pidin tästä myös. Tykkäsin, miten tää ikään kuin ujuttautui osaksi sitä tarinaa eikä sotkenut kuvioita. (En tykkää kun Skinsissä sotketaan kuviot.) Hahmot olivat erittäin IC, mikä on tosi hyvä saavutus kun olit kerran niin vähän tätä sarjaa vasta nähnyt kun tän kirjoitit. Tällaisia tunnelmallisia ajatuksenjuoksutunteilufikkejä voisin lukea enemmänkin, myös tällä fandomilla.

Kaunista ja sujuvaa kieltä, hienosti rakennettu ja mukava lukea. Kaikkea tätä oli tämä fikki, ja oli ehdottomasti ilo törmätä tähän ja lukea. Tää kuvaa mun mielestä hienosti Effyn ja Anthean suhdetta, ja siis myös Effyn osuutta tässä koko jutussa, vaikka Anthea tässä puhuikin. It's complicated, mutta olkoon. Kaunis teksti yhtä kaikki.

Nyt en osaa sanoa mitään, anteeksi! Hieno fikki oli, kiitos kun kirjoitit tämän ja kirjoita ihmeessä lisää!
so I tried to surround myself with real love
you know, the kind that makes the wheels go 'round
I get so low I need a little pick-me-up
I get so high I need a bring-me-down

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #7 : 22.02.2011 23:30:22 »
Kiitos kommentista, thyone! :) Ja hyvää meneillään olevaa Englannin-viikkoa! Oli mukava kuulla, että autenttisuus ei kärsinyt liiaksi. En tiennytkään Effyn äidin nimeä ennestään, joten kiitos siitäkin.

Minä tykkään juuri sellaisista todellisten tapahtumien lomaan ujuttautuvista tarinoista, joten siinä mielessä tämä tällainen on hyvin minun tyylistäni. Mukava että miellytti! :)


I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #8 : 25.03.2011 22:23:53 »
Ooh, miten oon voinut kulkea tämän ohitse? Onneksi osui osastoa selaillessa silmiin!

Tykkäsin tosi paljon, hieno ja tarkkanäköinen ficci. Effy on itsensä näköinen, tai ainakin sen näköinen, miltä se aikuisen silmissä näyttää. Pidin erityisesti niistä kohdista, missä kuvasit Anthean rakkautta tytärtään kohtaan. Ficistä välittyi kivasti myös huoli, joka lienee yhteinen kaikille teini-ikäisten tyttöjen äideille: se, ettei ymmärrä lastaan eikä enää tiedä, missä tämä kulkee ja kenen kanssa.

Ficci sopii kyllä hyvin kolmoskauteen, ja koska et oo aiempia/pidemmälle katsonut, on ihan ymmärrettävää, että vähän ristiriitaa on. Huomautankin niistä vain siksi, että sua saattaisi kiinnostaa Effyn ja Anthean hahmot enemmänkin. :) Antheahan on vähän samaa maata tyttärensä kanssa, ailahtelevainen ja 2. kaudella masentunut, jolloin Effy ja Tony joutuu pitämään taloa pystyssä. Ei siis ole ihan totta, ettei Effy ikinä laittais tikkua ristiin. ;---D Mun käsitys näiden äiti-tytär-suhteesta on enemmän sellainen, että Anthea kyllä rakastaa tytärtään tosi paljon (ja myös näyttää sen esim. laittamalla aamupalaa), mutta sillä ei oo keinoja huolehtia Effystä sillä tavalla kuin se huolenpitoa tarvis (sillä on itelläänkin niin paljon ongelmia). Mutta joo, tää ei ollut tarkoitettu kritiikiksi, joten älä ota sitä sellaisena!

Lyhyesti vielä: tykkäsin kovasti, lämminhenkinen ja koskettavakin kuvaus äidin ja tyttären suhteesta. thyonen tavoin pidän enemmän canonia noudattavista tai ainakin niihin sovitettavista ficeistä ja muutenkin tällaisesta pohdiskelevasta, analyyttisestä fiilistelystä. Kiitos kovasti mainiosta lukukokemuksesta!

her shaking shaking
glittering bones

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Ääneen lausumatta, Skins 3.kausi, Effy, K-7
« Vastaus #9 : 26.03.2011 00:02:12 »
Kiitos paljon kommentoinnista, sugared! :) En ole vieläkään nähnyt 1-2 -kausia, joten ne ovat edelleen hämärän peitossa, mutta ostin nyt kumminkin sen sarjaboksin jossa ovat 1-4 kaudet, joten katsotaan jos se valottaisi kokonaiskuvaa sitten kunhan sen ehtii katsomaan. Tilasin myös sellaisen sivutuote-kirjan, kun maksoi vain muutaman euron, se valottanee sitä kesää kolmannen ja neljännen kauden välissä. Näköjään sitä heittäytyy kunnolla mukaan kun kerran jostakin asiasta kiinnostuu. ;) Jospa sitten pysyisi canonissakin paremmalla todennäköisyydellä.

Juuri tuo Effyn ja Anthean keskinäinen suhde kiinnostaa, joten on mielenkiintoista kuulla tarkennusta asiaan! Tällä haavaa innostaisi kovasti kirjoittaa Skins-teemalla enemmänkin, mutta mietin asiaa vielä. Etenkin se Italian-aika inspiroi, kun Italia on itselle niin mieleinen maa moneltakin kantilta.

Olin oikein hyvilläni kuullessani että pidit ficistä, vaikka se nyt tosiaan olikin vähän tällainen kaikesta irrallinen tunnelmapalanen. Tällaiseen vieraan fandomin tekstiin on jollain tapaa vielä palkitsevampaa saada lukijoita kuin HP-aiheiseen. Kiitos!

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~