Kirjoittaja Aihe: Varpunen, k-11  (Luettu 2405 kertaa)

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Varpunen, k-11
« : 03.05.2009 12:58:08 »
Nimi: Varpunen
Kirjoittaja: pihlajanmarja
Ikäraja: Luulisin että joku k-11.
Varoitukset: Sisältää kuoleman
Summary: Usva oli tyttö, joka halusi siivet.
Tyylilaji: En tiedä. Ehkä se silloin on draamaa. Vaikka en mie tätä niin kuvailisi. Lukekaa, niin tiedätte, mitä tämä on. (Tai ette. :D)
A/N: Kirjoitin tämän varmaan joskus puoli vuotta sitten, ja löysin sen äsken tuolta yhdestä vihosta. Päätin sitten kirjoittaa sen puhtaaksi tietokoneelle ja pistää tänne. Sanokaa, mitä mieltä olette! :)

Varpunen

Usva oli tyttö, joka halusi siivet. Hänestä tuntui, että hänet oli luotu lentämään, siivet oli vain unohdettu laittaa hänen selkäänsä. Hän ajatteli lentämistä joka päivä, katseli taivaalla kaartelevia lintuja kateellisena ja levitti kätensä leveäksi toivoen tuulenpuuskan tarttuvan niihin. Niin ei koskaan tapahtunut, mutta Usva ei lopettanut unelmointiaan. Hän ei halunnut elää normaalia ihmisen elämää. Maankamaralta katsottuna kaikki oli tylsää. Mutta voi jos hänellä olisi ollut selässään siivet, hän olisi voinut kohota aina vain korkeammalle kunnes ihmiset olisivat näkyneet pelkkinä mustina pisteinä.

Usvan vanhemmat eivät huomanneet mitään. He eivät paljon tyttärensä kanssa jutelleet, he olivat liian kiireisiä. Koulussa Usva oli hiljaa ja tuijotti ikkunasta taivaalle. Siivistä oli tullut hänelle pakkomielle. Hän seurasi lintujen liikkeitä tarkasti painaen mieleensä jokaisen siiveniskun ajatellen: ”Sitten kun minulle kasvaa siivet…” Hän ei jossitellut asian kanssa, hän tiesi, että siivet olivat jo etukäteen niin suuri osa häntä, että jonakin päivänä niiden täytyi kasvaa hänen selkäänsä. Usva oli luottavainen; täytyi vain odottaa.

Usva odotti, odotti ja odotti. Hän oli jo kuusitoista, kolme kokonaista vuotta oli hän odottanut. Ja sitten, eräänä yönä tapahtui jotakin. Sinä päivänä varpunen oli törmännyt Usvan huoneen ikkunaan ja pudonnut alas kuolleena. Nyt sen pieni ruumis makasi kerrostalon asfalttipihalla. Usva oli täysin tietämätön tästä, kun hän kävi nukkumaan. Hän nukahti nopeasti ja näki unta, että hän lensi. Hän ei tiennyt, mikä hän oli, ihminen ei ainakaan, mutta hän lensi korkealla ja nautti jokaisesta siiveniskusta.
Usva heräsi säpsähtäen kesken unen. Hän oli varma, että nyt hän osaisi lentää, että uni oli antanut hänelle sen taidon. Omituisessa huumassa hän avasi ikkunan, meni kyykkyyn ikkunalaudalle, levitti kätensä levälleen ja heittäytyi ilman varaan. Voitonriemu täytti hänet. Hän lensi.


Mies ja nainen seisovat järkyttyneen näköisinä pihalla. He katselevat tytön ruumista, joka makaa asfaltilla kädet levällään ja verta ympärillään. Vielä eilen tuossa kohdalla oli pienen linnun hento ruumis, mutta sitä ihmiset eivät tiedä, eivätkä välitäkään tietää.
”Meidän olisi pitänyt huomata jotakin! Miksi hän ei puhunut minulle? Miten kauan hän oli masentunut? Minä en tiedä miten kestän tämän…”
Kukaan ei kuule erään varpusen halveksuvaa tirskahdusta. Se nauraa tuskaisen äidin monologille, joka tuntuu jatkuneen iäisyyden. Varpunen levittää siipensä ja lentää koivunoksalta pois. Ylemmäksi, ylemmäksi, kunnes ihmiset näkyvät enää pieninä pisteinä. Ilma kannattelee siipiä mainiosti. On hyvä lentosää.

« Viimeksi muokattu: 13.06.2011 21:56:02 kirjoittanut pihlajanmarja »
I've got blisters on my fingers!

Brunburga Blue

  • ***
  • Viestejä: 483
    • Tales
Vs: Varpunen
« Vastaus #1 : 07.02.2011 02:32:50 »
Yyh, miks kukaan ei ole kommentoinu tätä?

Mä vähän itkin tätä lukiessa. Tää oli herkkä, haikea ja vähän jotenkin satumainen. Tässä tuli hyvin esiin silta todellisuuden ja ihmisen sisäisen maailman välillä, kuten myös ristiriita näiden kahden välillä. Pidin tästä kovasti ♥

Lainaus
Siivistä oli tullut hänelle pakkomielle. Hän seurasi lintujen liikkeitä tarkasti painaen mieleensä jokaisen siiveniskun ajatellen: ”Sitten kun minulle kasvaa siivet…” Hän ei jossitellut asian kanssa, hän tiesi, että siivet olivat jo etukäteen niin suuri osa häntä, että jonakin päivänä niiden täytyi kasvaa hänen selkäänsä. Usva oli luottavainen; täytyi vain odottaa.

Kaunista. Muistuttaa unelmiin uskomisesta. Vaikka toi loppu olikin vähän karu, mutta kai se Usvan unelma kuitenkin tavallaan toteutui. :')
Hello darkness my old friend
I've come to talk with you again

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Varpunen
« Vastaus #2 : 07.02.2011 05:40:25 »
Oi, kiitos kun kommentoit, Brunburga Blue! Satumaisuutta juuri halusinkin tähän. :> Ihanaa että pidit! Muakin on vähän harmittanut kun kukaan ei ole kommentoinut tähän, vaikka itse tykkään tästä tosi paljon. (Onko se itserakkautta? No ääh. :D)
I've got blisters on my fingers!

Vanilje

  • haywiress
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 441
  • © Ingrid
Vs: Varpunen
« Vastaus #3 : 07.02.2011 06:45:43 »
Todellakin, minä ihmettelen myös, miksei tätä ole kommentoitu enempää?? Minä ainakin tykkäsin tästä. Tää oli just semmosen surullisen kaunis ja haikea tarina unelmista. Miulle tuli muuten tästä ficistä yks kirja mieleen, mikä piti lukee joskus koulussa. Siinä oli kans yks poika, joka halus osata lentää ja jotain sinne päin. Mutta joo, ehkä menen sitten itse asiaan, eli tän kommentoimiseen. :D

Kuten jo sanoinkin tuossa aiemmin, tää oli no, aika surullinen lopuksi, mutta silti kaunis tarina. Omiin unelmiin uskomisesta, siitä miten ei koskaan kannattais lakata uskomasta niihin. Vaikka tuo loppu sinänsä oli aika karu, niin silti se sopi ainakin mun mielestä tähän tarinaan hyvin, sellaisella hienolla ja koskettavalla tavalla. Ehkä juuri siinä Usvan unelma sitten kävi todeksi tietyllä tapaa, vaikkei se itse sitä ehkä ihan tuolla tavoin hypätessään ajatellutkaan. Se, että tytöstä sitten lopulta tuli se varpunen. Se oli jotenkin niin ihanan kaunis vertauskin tästä. Ainakin minä ajattelin sen näin, en tiedä sitten mikä oli kirjoittajan oma ja alkuperäinen ajatus tästä. Varpuset on vaan mun mielestä sellaisia, no kauniita eläimiä tietyllä tavalla.

Ehkä tässä tekstissä jotenkin näkyi myös se, miten ihmisen mielessä todellisuuden ja fiktiivisen maailman raja voi joskus hämärtyä. Ettei aina tiedä mikä on totta ja mikä ei. Se voi olla ehkä aika pelottavaakin, jos sen esimerkiksi jälkikäteen sitten tajuaa. Mutta sillä tietyllä hetkellä sitä ei ehkä osaa ajatella. Kuten tässä tarinassakin Usva heräsi unestaan ja hyppäsi ikkunasta luullessaan osaavansa lentää. Mutta sitten ei oikeasti kuitenkaan osannut. Vaikka ehkä tyttö ajatteli sen koko ajan olevan oikeaa lentämistä. Se teki myös tästä ajatuksesta jotenkin kauniimman. Ja tietenkin surullisen, mutta juuri myös omalla tavallaan satumaisen, kuten Brunburga Bluekin sanoi.

Apua, toivottavasti sait edes jotakin selkoa tästä miun epäselvästä kommentista. Joka tapauksessa halusin siis sanoa, että tämä oli ihanan kaunis teksti. Minä tykkäsin kovasti. :)


i lost my heart / my home is the ocean

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Varpunen
« Vastaus #4 : 07.02.2011 08:04:39 »
Vanilje, sain selkoa kommentistasi. :) Kiva että kommentoit ja pidit! Minuakin vähän hirvitti kun kirjoitin tätä, muistan kun ulkona oli jo pimeää ja kuvittelin, miten tyttö herää yöllä ja hyppää ikkunasta. :s Minulla oli mielessä jotakin sellaista, että tyttö sitten kuitenkin toteutti unelmansa jollakin tapaa, vaikkakin aika karusti.
I've got blisters on my fingers!

pumpkin

  • Hatuttaja
  • ***
  • Viestejä: 81
  • Almost Alice
Vs: Varpunen
« Vastaus #5 : 07.02.2011 09:22:24 »
Tykkään  todella  paljon  tarinan  symboliikasta.  Yliselkeys  hieman  häiritsi  aluksi,  mutta  kun  tajusi  senkin  merkityksen,  tekstistä  alkoi  nauttia.  :)

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Varpunen
« Vastaus #6 : 07.02.2011 19:18:19 »
Kiitos kommentista, pumpkin! Kiva kun pidit. :)
I've got blisters on my fingers!