Vapaa keskustelu > Saivartelija

Formula 1

(1/7) > >>

Tyynis:
Minä voisin vaikka vannoa, etten ole ainoa ketä tällä foorumilla on kiinnostunut formula 1:stä.  Ykkösten vihaajiakin todennäköisesti lyötyy yhtä suurella todennäköisyydellä, mutta eikö eri mielipiteistä saada vain kunnon keskustelu aikaiseksi?

Kyseesssä on siis laji, joka on paljon muutakin kuin ajamista. On monia insinöörejä ja suunnittelijoita, jotka raatavat hiki hatussa kilpaa keskenään, ketä luo nopeimman ja luotettavimman auton. Lisäksi laji suorastaan kuhisee lähes joka kisaviikonloppu juoruja ja tietoja kuskien tulevista tallipaikoista, asemasta tallin sisällä.
Lajiin tulee joka kaudeksi uusia sääntöjä, esimerkiksi tankkauskielto tälle kaudelle. Säännöt voivat myös muuttua kesken kauden. Hyvänä esimerkkinä tästä on turva-autotilanteita koskevat ohitussäännöt ja turva-auton ohittamista koskevat säännöt.

Kehitys vie lajia koko ajan eteenpäin, Sebastia Vettel pystyi esimerkiksi alittamaan eilen Unkarin aika-ajoissa 1.19,000 ajan ensimmäisenä V8:n koneella. Aiemmin tuon ajan on alittanut vain Rubens Barrichello V10:n koneella.

Eli mitä mieltä te olette näistä kehitysaskelista, esimerkiksi autojen, ehkä koomisiltakin vaikuttavista, ilmanohjaimista, F-putkista ja kaikista näistä.
Onko tallimääräykset teidän mielestä hyviä vai huonoja juttuja? Niitä kuitenkin tapahtuu lajissa, tyylikkäästi tai vähemmän tyylikkäästi, kuten viime viikonloppuna Saksan GP:ssä taisimme huomata.
Kuten muussakin urheilussa, myös F1 pystyy helposti tekemään rikkomuksia ja niistä myös rangaistaan, välillä oikein välillä vähän väärinkin.

Kaiken tämän lisäksi siellä on myös ne kuljettajat, vara- ja testikuljettajatkin. Kaikilla meillä on siellä omat inhokkimme ja suosikkimme, haluaisinkin kuulla Teidän mielipiteitänne ajankohtaisiin uutisiin ja tapahtumiin ykkösissä, leppari- ja inohkkikuskinne perusteluineen ja ylipäätän sen, pidätkö tätä urheiluna (jos et niin miksi?).

Itse voin nyt aloittaa omalla Alonso fanituksella, joka on ollut pahassa ristiriidassa Ferrari-siirron kansssa, koska ko. talli ei ole koskaan kuulunut suosikkeihini, lähinnä tallinsisäisen politiikan takia. Ferrari kun teki Rubens Barrichellosta aika moneksi vuodeksi kakkoskuljettajan Schumacherille ja näyttää nyt tekevän Massasta Fernando Alonso apumiestä. Olisin niin mielelläni halunnut nähdä Ferrarikaksikon välillä kunnon kilpailu tilanteen Saksassa, lajissa kun on muutenkin ohitukset vähentyneet lähes minimiin.
Fanitukseni on kokenut muitakin takaiskuja vuosien varrella, kuten McLarenin ja Ferrarin välinen vakoilujupakka 2007, jossa oli lähetelty hieman kyseenalaisia sähköposteja. Sitten oli Singapore 2008, jossa Nelson Piquet Jr. kolaroi tahallaan, niin että tarvittiin turva-auto radalle, mikä taas avitti Alonso voittoon. Itse kuitenkin haluan uskoa, että espanjalainen ei sekaantunut tähän, kuten tapauksen tutkinnassa todettiin. Mutta Alonson kannattaja kun olen ollut jo ennen mestaruuksia, ei leiriä vaihdeta lennosta.

Kovalaista en varsinaisesti fanita, mutta sympatiani ovat kyllä suomussalmelaisen puolella ja minusta olisi hienoa nähdä, että Lotus pystyisi nousemaan parinvuoden sisällä häntäpäästä keskikastiin niin, että Heikki olisi ollut mukana auton kehitytyössä.

Estraadi on Teidän ystävät :)

// Ja kisojen (asiallinen) jälkipyykki on myös suotavaa  ;)

Beatrix Bones:
Et ole tosiaankaan ainoa, joka katsoo formuloita, vaan tämä neiti katsoo myös! Lajissa minua viehättävät eniten ne ulosajot (thah), mutta minusta on mukava veikkailla kunkin kisan voittajaa, miettiä kenen auto sopii parhaiten radalle ja minkä kuskin ajotyyli on paras. Nopeana ratana Monza sopii McLareneille ja Jenson Button ajoikin toiseksi tuossa eilisessä aika-ajossa. Mieluummin hän kuin Lewis Hamilton, josta en koskaan ole oppinut pitämään, varsinkaan aggressiivisen ajotyylinsä takia.

Tallimääräyksissä on hyviä ja huonoja puolia. Yksi hyvistä puolista on se, että ne tuovat sopivasti draamaa mukaan vaikka ne onkin kielletty ja yksi huonoista puolista taas se, että kuljettajan kykyjähän mitataan nimenomaan sillä taidolla ajaa, miettiä sopivia taktiikoita eri kisoja varten ja sillä jalolla ohittamisen taidolla, kun esim. Fernando Alonsoa autettiin antamalla Felipe Massalle tallimääräys päästää hänet ohi. Alonso olisi voinut myös yrittää ohittaa tallikaverinsa, mutta Ferrarin politiikalla MM-pisteissä korkeammalla olevalle piti antaa tietä, mikä olisi sapettanut kyllä minuakin.

Siirrynpä sitten suosikkeihin. Nico Rosberg on ollut suosikkini siitä lähtien, kun hän tuli formuloihin vuonna 2006 Williamsille (jolla on muuten tällä hetkellä Valtteri Bottas testikuljettajana!). Syytä en oikeastaan tiedä, mutta suurin syy taitaa olla se, että hän on puoliksi suomalainen (vaikka ajaakin Saksan lisenssillä, mutta ei se mitään). Pidin häntä lahjakkaana, koska hän onnistui ajamaan heti ensimmäisessä kilpailussaan pisteille ja vaikka myöhemmin ei kisat ole oikein sujuneet, ei ole suosikkiasema mihinkään hävinnyt. Sehän on loppujen lopuksi melko suurelta osin autosta kiinni, miten pärjää eikä taidoista. Toki taidot myös korostuvat, jos auto on joko huono tai sitten todella hyvä. Paras esimerkki taitaa olla Heikki Kovalainen, joka on tasaiseen tahtiin nakuttanut tällä kaudella tulokastalleista niitä parhaimpia aikoja. Lisäksi se pään kestävyys, mikä on ainakin toistaiseksi Rosbergilla hallinnassa, toisin kuin eräällä Sebastian Vettelillä, joka on tehnyt aivan käsittämättömiä virheitä viimeisimpien kisojen aikana. Edellisessä kisassakin (Belgiassa) herra taisi olla kolmessa eri tutkinnassa kisan aikana, joista yhdestä mätkähti varikon läpiajorangaistus. Eli ehdottomasti Rosbergin pään kestävyys on hyvää luokkaa. Tietenkään hän ei ole MM-taistelussa mukana, joten sekin toki saattaa vaikuttaa asiaan, mutta enpä ole muiden neljän herran tällaisia virheitä tekevän. Ehkä hieman sivuraiteille, kun vedin Vettelinkin mukaan? Kyllä vain.

Mort:
Mä työnnän lusikkani tähänkin soppaan ja herättelen tätä henkiin.. :)

Lajina formula on mielenkiintoista seurattavaa, vaikka tämä kausi on kyllä ollut yhden miehen hallintaa - hatunnoston arvoista toimintaa ehdottomasti. Toisaalta kautta on vielä paljon jäljellä ja mitä vain voi sattua ja tapahtua (olenko ilkeä, jos sanon, että se olisi myös toivottavaa).. Eihän se tarvi kuin Vetteliltä muutaman epäonnistumisen, niin Webber ja Alonso ovat jälleen mukana taistelussa mestaruudesta.

Varmaan muutamaan otteeseen täällä joskus Webber-fanitukseni. En tiedä, mikä tuossa miehessä on se syy, miksi hänestä pidän hirmuisesti. Ja Markkia ja Markin uraa olen ruvennut seuraamaan siinä vaiheessa, kun mies siirtyi Eddie Irvinen tilalle Jaguarille. Toivon, että Webber vielä saa Seben pisteissä kiinni, menee ohi ja ajaa vielä seuraavana vuonna Red Bullin tallin väreissä. :)

Mitä olette mieltä tällä kaudella mukaan kuvioihin tulleesta aukeavasta takasiivestä? Hyötyä, haittaa vai jotain siltä väliltä?

Sparks:

--- Lainaus käyttäjältä: Mort - 23.07.2011 01:12:34 ---
Mitä olette mieltä tällä kaudella mukaan kuvioihin tulleesta aukeavasta takasiivestä? Hyötyä, haittaa vai jotain siltä väliltä?

--- Lainaus päättyy ---

Mää sanoisin, että sekä että.

Miinusta antaisin siksi, että olen lähtökohtaisesti kaikkea sellaista vastaan, millä yritetään tuoda keinotekoisesti jännitystä kilpailuihin. Ohittamisen helpottamista vartenhan tuo on olemassa ja tekisi mieleni vain itsepintaisesti jupista, että eikös siellä radalla ole tarkoitus ottaa mittaa autoista ja miehistä, eikä mistään kokoelmasta kaikenlaisia spesiaalisääntöjä.

Plussaa kuitenkin tuolle nimenomaiselle viritelmälle siitä, että se on ihan oikeasti toiminut muutamaan otteeseen tällä kaudella (yhdessä muidenkin muutosten kanssa). Väittäisin, että tällä kaudella ON nähty enemmän todellista kilvanajoa ja hienoja ohitustilanteita kuin monena aikaisempana vuonna. Surettaa vaan, jos ne tilanteet ovat tulosta kaikenlaisista keinotekoisista viritelmistä, eivätkä niinkään kuskien omista taidoista tai itse autoista.

Nyt kun säännöistä puhutaan, niin on siellä joukossa niitäkin, jotka ovat mielestäni aivan kertakaikkisen typeriä. Suosikkini on ehkä se, että kun kuski on ohittamassa toista, edellä ajava saa muuttaa ajolinjaansa vain kerran pitääkseen sen takana tulevan edelleen takanaan. Siis mitä helkkaria?? Eikö se nyt syö aika paljon koko kilpa-ajon tarkoituksesta, jos edessä oleva ei saa kynsin ja hampain puolustaa asemaansa? Ylipäätään luulisi, että ohittajastakin tuntuu aika tyhmältä, jos hän ei päässytkään ohi oman taitonsa takia, vaan siksi, ettei toinen enää voinut sääntörikkomuksen pelossa estellä enempää.

Tähän samaan hengenvetoon, kun nyt tässä näin antaumuksella ränttään nykyformuloiden typeryydestä, minun lienee hyvä rehellisesti tunnustautua 80- ja 90 -lukujen faniksi  ;D Kaikenlainen automaatio, joka on noista ajoista roimasti lisääntynyt, on auttamatta syönyt lajin luonnetta.

Vaan kyllä minä kisoja katson yhä edelleen, kuten jo viimeisten 17 vuoden ajan. Sentään nyt on päästy jo pois siitäkin ajasta, jolloin voittajalista koostui yksinomaan M. Schumacherista. Ei se hauskaa ollut sekään.

Aika hullua on sekin, että radalla on edelleen kaksi miestä, jotka olivat siellä jo formulankatseluni alussa - eli juurikin tämä vanhempi Schumacher ja Rubens Barrichello. Noista kahdesta Barrichello on ollut mukana ihan koko ajan. On siinä miehen uralla hurjasti mittaa ^^

Mort:
Nostellaan nyt tämä ylös, kun kauden ensimmäinen kisa on virallisesti ohitse.

Mä oon ihan täpinöissäni tästä kaudesta. Ensimmäinen syy on se, että nyt meillä sentään on suomalaiskuski kärkipään sijoista kilpailevassa tallissa - vaikka Kimin faneihin en voi sanoa kuuluvani, niin silti ihan mieluusti toivotan herran takaisin mukaan kuvioihin.

Toinen syy, mikä saa tämän tytön hyppimään riemusta on se, että kilpailu kärjessä vaikuttaa ainakin Australian GP:n perusteella huomattavasti tiiviimmältä. Kun Ferrari saa kaiken kolahtamaan kohdalleen, on siellä kärjessä useita talleja kamppailemassa parhaimmista sijoituksista - enkä sano, etteikö Ferrari olisi jo tänään näyttänyt parempaa eiliseen aika-ajoon verrattuna.

Edelleen seison vahvasti Mark Webberin rinnalla - parempi kauden aloitus hänelle kuin viime vuonna ja paras sijoitus tuossa GP:ssä koskaan. Tästä on hyvä lähteä seuraaviin kisoihin.

Mielenkiintoista on myös seurata, mitä tekee Kimin tallikaveri Romain Grosjean . Hieno suoritus eilisissä aika-ajoissa, mutta tänään harmittava keskeytys. Ja kai se on pakko nostaa myös mukaan molemmat Mercedeksen kuskit; Michael Schumacher ja Nico Rosberg - mitä tekee vanha konkari ja olisiko jo Nicon aika valloittaa podiumin korkein koroke.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta