Kirjoittaja Aihe: Balettitanssija || Rose, Sallittu  (Luettu 2823 kertaa)

Paineside

  • ***
  • Viestejä: 215
Balettitanssija || Rose, Sallittu
« : 12.12.2009 13:53:51 »
Nimi: Balettitanssija
Ikäraja: Sallittu
Genre: Random tilannekuvaus
A/N: Viimeaikainen ihastukseni ruusuihin, pitsiin ja kaikkeen puuterinväriseen & The Village- elokuvan soundtrackeja: tässä tulos. Suomen kielioppi on vääntynyt aivan mutkalle ja sanavalinnat ovat hyvin omituisia, mutta ilahtuisin silti, jos kommentoisitte.

                                                                                                                        ~*~

Rose oli prinsessa. Pitkät, kiharaiset hiukset, suukkosuu, sirot nilkat ja ruusukuvioinen hiusrusetti; niin, oikeaakin oikeampi prinsessa.

Prinsessan huone oli aivan erilainen kuin muiden rumat, tavalliset huoneet. Prinsessan huoneessa oli aarteita, sellaisia, jotka kimalsivat aamuauringon valossa kuin pikkuiset timantit. Huoneessa oli sievät tapetit, joiden kukkaseppeleet saattoi nähdä vain tarkastelemalla. Huoneessa oli suuri, valkoreunainen peili, josta heijastui prinsessa, hänen ruusukuvioinen rusettinsa ja sirot nilkkansa.

Prinsessan kauniissa huoneessa oli seinällä pieni, metallinen haka, johon oli ripustettu vaaleanpunaiset balettitossut. Tossut olivat puhtaat ja kovakärkiset, aivan kuin oikeiden balettitanssijoidenkin. Ja voi, totta kai olivat, sillä prinsessa Rose oli aivan oikea tanssija! Oikea perhonen, oikea lintunen, kevyempi kuin untuva ja sirompi kuin lasijoutsen! Liikkeen mestari, taiteiden enkeli, musiikin hennosta kosketuksesta lentoon nouseva unelma!

Kesäiltaisin, kun valo oli haaleaa mutta olemassa ja kun kaikki muut olivat jo nukkumassa, prinsessa Rose otti balettitossut seinältä. Hän käsitteli niitä varoen, solmien silkkinauhat oikeaoppisesti sirojen nilkkojensa ympärille. Hän otti yöpöydältään (joskus kirjoituspöydältään) valkoisen hiusklipsin, jolla hän kiinnitti kiharaiset hiuksensa ylös korkealle nutturalle. Vielä kermanvärinen, pitsillä koristeltu mekko – prinsessa oli valmis tanssimaan.

Jalan ojennus, käden heilahdus, sievä niiaus, siinä kaunis aloitus esitykselle kuin esitykselle. Sitten, yksi sulava liike, jolla prinsessa veti itsensä pikkuiseksi sykkyräksi maahan. Lasku kolmeen; yksi, kaksi, kolme: pää nousi katselemaan yleisöä, joka koostui posliininukeista, nallekarhuista ja pörröisistä eläinystävistä. Silmät tarkastelivat katselijoita hetken, viattomana, sillä se kuului esitykseen.

Musiikin edetessä prinsessa alkoi nousta hitaasti ylös. Seisoma-asento oli suora ja ryhdikäs, aivan kuten pitikin. Prinsessa ojensi kätensä, teki nopean liikkeen jalallaan ja pyörähti hallitusti ympäri. Sitten hän vei jalkansa ylös, ja alas, kädet sivulle ja hypähdys oikealle, sievää tanssahtelua kuin suoraan kaupunginteatterin näyttämöiltä. Hypähdys takaisin vasemmalle, ja siitä taakse, uusi pyörähdys ja hyppy – monimutkaisia asentoja, jotka vain prinsessa osasi. Hän kuuli selvästi, kuinka yleisö haukkoi henkeään. Hyppy, ojennus, pyörähdys ja piruetti. Liikkeet kuin enkelillä, voima kuin tiikerillä, puhtaus kuin lumella. Puna poskilla kuin suoraan omenoista.

Tanssia jatkui koko ilta, yökin: sillä prinsessat ovat niitä, jotka jaksavat, kun kukaan muu ei enää usko eikä uskalla.

Ja Rose oli prinsessa. Pitkät, kiharaiset hiukset, suukkosuu, sirot nilkat ja ruusukuvioinen hiusrusetti; niin, oikeaakin oikeampi prinsessa.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 22:08:46 kirjoittanut Pops »
we must all face the choice
 between what is right
 and what is easy

Upsila

  • aallotar
  • ***
  • Viestejä: 1 248
    • and here are all your lies
Vs: Balettitanssija
« Vastaus #1 : 12.12.2009 19:17:00 »
Olen sanaton, todella, todella sanaton. En ole lukenut ikuisuuksiin tälläistä yksinkertaista ja söpöä ficciä, mikä saa hymyilemään ihastuksesta muutaman sanan jälkeen. Sanavalintasi eivät todellakaan olleet omituisia, vaan hyvin keksittyjä ja oivaallisesi punottuja pitseistä ja ruusuista.

Rose on tässä ficcissä suloisesta suloisin prinsessa. Yksinkertaisesti ihana prinsessa, jolla on suukkosuu, sirot nilkat, balettitossut, hiusrusetti ja kaikkea mitä pikkuiset tytöt tahtoisivat. Rakastan kirjoitustyyliäsi, se on vaan niin upeasti väännetty, että ihan kadeksi menee. Sinä osaat vain hommasi ja kannattaa olla ylpeä taidostasi. Kuvailut menivät täydellisesti nappiin, enempää en voisi toivoakkaan. Kirjoittaisit lisää näitä, lukisin mielelläni. Prinsessasta taikka prinssistäkin. Hm, olisi muuten mielenkiintoista tietää, että mitenköhän prinsessa Rose viettää joulunsa *vinkvink*. ;)

Kiitoksia ihanimmasta lukukokemuksesta!
I'd rather have one sunflower from you than a million roses from any other boy.

Paineside

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Balettitanssija
« Vastaus #2 : 12.12.2009 20:12:59 »
Oih, kiitos kovasti kommentista, Upsila! Olen viime aikoina kirjoittanut ihan erityylistä tekstiä kuin tämä tässä, joten on mukava kuulla että myös kolmannessa persoonassa kirjoittaminen luonnistuu edelleen. Ja tuota noin, jospa sitä jonkinlainen inspiraatio näihin prinsseihin taikka prinsessoihin syttyisi, pikkuinen Sirius-prinssi tuntuu jo hieman niin kuin kolkuttelevan pääkoppaa... Kiitos vain itsellesi!
we must all face the choice
 between what is right
 and what is easy

A.M.Charlotte

  • Epäsosialinen tatti.
  • ***
  • Viestejä: 144
  • © A.M.Charlotte
    • A.M.C.:n kootut teokset
Vs: Balettitanssija
« Vastaus #3 : 13.12.2009 10:46:39 »
Mä sulin tän tekstin edessä! Aivan käsittämättömän upeaa ja tarkkaa kuvailua. Rakastan lukea balettiaiheisia tekstejä, sillä ne ovat niin kauniita.

Rosen tanssin näin sieluni silmin. Tulin suorastaan kateelliskesi, koska itse olen kömpelö. Tuli halu oppia itsekin tanssimaan balettia.  :D Rosen yleisö oli hurmava. Hymy nousi huulille ajatellessa kaikki nuket ja nallukat siistiin riviin ihailemaan tanssia.

Enempää en saa kommentoitua. Veti sanattomaksi. ♥
A.M.C.
so what if u could see the darkest side of me?
wanna see?

~pinkie~

  • ***
  • Viestejä: 73
Vs: Balettitanssija
« Vastaus #4 : 13.12.2009 12:24:11 »
Hmm.. No joo, tavallaan pidin ja tavallaan taas en.

Minä rakastan kuvailua, olen niin hulluna siihen. En tietenkään mihinkään kliseeseen, mutta kaikkeen, minkä kirjoittaja itse on keksinyt, rakastan kaikkia upeita oivalluksia, kuinka kuvata aivan uudella tavalla jokin asia.

Ja ehkä tämän piirteeni takia pidin tästä, tässähän oli kuvailua.

Mutta toisaalta, tyyli jolla kirjoitit on minulle rakas. Tavallaan. Vaikka sen käyttö on lisääntynyt niin valitettavan paljon viimeaikoina, niin että koko tyylistä on tulossa vähän klisee, enkä voi sietää kliseitä. Ja jotenkin tuo tyyli tällaisessa tekstissä oli vain niin klisee, vaikka tuntui että teksti oli kirjoitettu tai ainakin yritetty kokonaisuudessaan kirjoittaa niin, että se ei olisi klisee. En ymmärrä että mikä tässä muka sitten oli vialla.

Mutta, jos nyt lopetan tuon pohtimisen ja mieluummin keskityn kivaan kuvailuun, ei parasta mitä olen lukenut mutta ihan kivaa, sellaista suloista joka piristää oikein kivasti näin sunnuntaina. Minä ehkä kuitenkin sanoisin, että minä pidin tästä ja olet oikein hyvä kirjoittaja.

Kaunis kiitos mukavan söpöstä tekstistäsi siis.

<3Pink

Paineside

  • ***
  • Viestejä: 215
Vs: Balettitanssija
« Vastaus #5 : 16.12.2009 15:01:41 »
A.M.Charlotte, kiitos kovasti kommentistasi! Minäkin haluaisin kovasti osata tanssia, mutta kun en osaa, kirjoitan tällaisia typeriä tanssijuttuja : D
~pinkie~, ymmärrän mitä tarkoitat kerronnan kliseisyydellä, olen itsekin huomannut tämäntyyppisen kirjoitustyylin comebackin. En osaa kuvailla, mikä täsä tyylissä minua viehättää, mutta no, ehkä ei tarvitsekaan. Kiitos paljon sinullekin!
we must all face the choice
 between what is right
 and what is easy