Kirjoittaja Aihe: Tyttö tehtynä lasista K-11, anoreksia/bulimia  (Luettu 2243 kertaa)

Tunnelimyyrä

  • en idiot
  • ***
  • Viestejä: 114
Name: Tyttö tehtynä lasista
Author: Tunnelimyyrä
Rating: K-11
Warnings:  muutama kirosana, viittauksia anoreksiaan ja bulimiaan

___________________________________

Kun ensikertaa luin siitä, jokin juorulehti mässäili sillä. Se ja sekin tähti kuului tähän sekopäiden kastiin. Se oli parantunut, tuo taas ei parantunut vaan kuoli. Se oli mielenkiintoista. Sivulle oli kerätty usean Hollywood tähden kuvia, kuvia naisista ja muutamista miehistä. Kuvia kävelevistä luurangoista. Posket kuopalla, kylkiluut näkyvissä, kädet ja jalat pelkkiä tikkuja. Kerrottiin Sen Kuuluisan päivän ruokalista ja treeniohjelma, tämä tähti kävi puolentoista tunnin lenkillä, vähintään tunti kuntosalilla ja vielä illalla aerobictunti. Ja söi muka vain kaksi porkkanaa, kuusi hernettä, tomaatin ja puolikkaan omenan päivässä. Eihän kukaan sellaisella määrällä elä.
Ajatus jäi vaivaamaan mieltä. Kuvat laihoista julkkiksista kummittelivat mielessä. Isoäidin lausahdus toissa vuoden hautajaisissa: “Miten susta noin pulska on tullut?” Niin. Miten?
Mä aloitin  telmimään kukkapenkissä muurien vieressä, lipsuin aina välillä muurein toisellekin puolelle. Mutta en kuitenkaan koskaan marssinut suoraan porteista sisään. Enhän mä, hyvästä ja ennen kaikkea terveestä perheestä oleva nuori nainen tietenkään sairastuisi. Mä jatkoin mun omia leikkejäni ruoalla. Hyppelehdin sairaan ja terveen käytöksen välillä.
Sitten jossain napsahti. Mä marssin niistä porteista sisään. Vittuako sillä on väliä. Enää väliä on sillä, että on laiha ja sillä, että onko tahdon voimaa sanoa ei.
Sanoa ei ruoalle.
Jotta siihen pystyy, pitää valehdella kuin viimeistä päivää, saada kaikki ummistamaan silmänsä siltä, että jokaisen ruokailun jälkeen hiivit vessaan, laitat pannan, jotta hiukset eivät ole tiellä ja kumarrut vessanpöntön puoleen. Samalla kun tyhjennät mahaasi, toivot, että kukaan ei kuullut kun vedit vessan oven kiinni ja lukkoon. Tai että kukaan ei näe kuinka kuihdut olemattomiin.
Sitä verhoaa itsensä isoihin vaatteisiin, vaikka ennen olisi vannonut farkkujen, kireiden farkkujen nimeen. Syyksi sanoo vaikkapa sen, että on alkanut kuuntelemaan hip-hoppia, käy liikuntapainotteista koulua tai yksinkertaisesti, että ei viihdy enää farkuissa. Aina keksii jotakin, millä välttää pukeutumisen vaatteisiin, jotka paljastavat kuihtuneen vartalon, millä välttää kyläilyt paikkoihin, missä on tarjolla pullaa.
Ja jos joutui kylään mussuttamaan pullaa ja kakkua, illalla “lähdettiin kaverille” kolmeksi tunniksi, toisin sanoen kipitettiin kahden ja puolen tunnin lenkille, ja puoli tuntia istuttiin paikallaan, tasattiin hengitystä ja kosteuspyyhellää pyyhittiin hiet kainalosta.
Toinen vaihtoehto oli se, että kahvipöydästä noustua lähdin vessaan korjailemaan meikkiä, otin käsilaukun mukaan, juoksin miltei täyttä vauhtia vessaan, ovi lukkoon, pöntön kansi ylös ja annoin oksennuksen tulla. Äänettömästi, ilman mitään ylimääräisiä yökkäyksiä sun muita. Roiskeet vessapaperiin, paperi pönttöön ja vedin vessan. Huuhtelin suun vedellä, harjasin hampaat ja otin purkan samalla kun tarkistin, ettei vessanpönttöön jäänyt todisteita. Avasin oven lukosta ja vedin tekohymyn naamalle. Tekohymyn, joka viesti, että kaikki oli hyvin, olen täynnä ja voin paremmin kuin ikinä.
Hymyn takana, pääkopan sisällä tekee mieli itkeä, käpertyä sänkyyn ja ulvoa täyttä kurkkua, mutta kylässä ei voi. Eikä kotona. Vanhemmat voivat kuulla. Kuka tahansa voi kerrostalossa kuulla. Pitää päästää tuska ulos äänettömästi, oksentamalla, urheilemalla kuin hullu, itkemällä ääneti. Nyyhkäykset ravisuttavat pientä kehoani. Hetkittäin ymmärrän sen, että olen pieni, samanlainen kuin ne tähdet siinä juorulehdessä. Sitten se taas unohtuu, painuu taka-alalle.
Olen tyttö tehtynä lasista. Herkästi särkyvä. Ja sen näkee.
Olen astunut muurien sisään, ja nämä muurit eivät päästä minua pois. Portti näytti ulkoa kutsuvalle ja kauniille, mutta sisäpuolelta se näyttää pahemmalta kuin mikään. Olen kuin Tähkäpää tornissaan, paitsi että minulla ei ole prinssiä, joka tulee pelastamaan minut. Minulla on vain itseni, alistettuna herralleni, anoreksialle ja bulimialle. Herralleni, josta en pääse enkä halua päästä eroon.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2016 19:04:24 kirjoittanut Arte »
En osaa olla epätavallinen, enkä tavallinen, mikä siis olen?
*klik*

saralin

  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #1 : 03.08.2009 23:27:54 »
Tämä aihe koskettaa minua siinä määrin, kun parhaalla ystävälläni on syömishäiriö ja kaikki mitä tässä kirjoitit oli ihan kuin hänestä. Isot vaatteet, lenkit, kaikki. Ihan samanlaista kuin meidän elämässä. Ystäväni on yhä se sama tyttö, joka pelasti minut lukemattomia kertoja ongelmista ja jota rakastan ihan kamalasti, mutta samalla hänessä on jotain niin sydäntäsärkevän surullista. Jotain samaa kuin tässä ficissä. Se on tosi pelottavaa, kun en ikinä ole nähnyt hänen itkevän vaikka hänellä menee niin surkeasti. Tällaisten kirjoitusten avulla ymmärrän hieman enemmän häntä ja sitä mitä hän kokee juuri nyt. Eli kiitos loistavasta ficistä, joka oikeasti kosketti minua  :)
the universe is in your bones, the stars in your soul

Tunnelimyyrä

  • en idiot
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #2 : 03.08.2009 23:31:40 »
Saralin, kiitos kommentista. On helppo kirjoittaa siitä, mikä on omassa elämässä joka ikinen päivä mukana. Helpompaa on kirjoittaa siitä, mitä itse tuntee ja kokee, kuin jotakin, minkä joku toinen tuntee ja kokee. Tavallaan kaikkien syömishäiriöisten elämä on samanlaista, kaikki salailu siitä mitä tekee, mitään ei paljasteta ennen kuin on tavoite saavutettu. Jos silloinkaan.
En osaa olla epätavallinen, enkä tavallinen, mikä siis olen?
*klik*

saralin

  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #3 : 03.08.2009 23:40:34 »
Totta puhut. Jo se salailu on itsessään raskasta, mutta vielä syömishäiriö siihen mukaan  :( toivottavasti sulla menee kuitenkin hyvin. Jaksamista ja haleja ja kaikkea hyvää !
the universe is in your bones, the stars in your soul

Tunnelimyyrä

  • en idiot
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #4 : 03.08.2009 23:43:40 »
Salailu, pienet ruoka annokset, kamala määrä liikuntaa, oksentaminen, ruokien piilottelu ja valehtelu vie voimat aika tehokkaasti. Ja mulla menee aina hyvin, totta kai! Aina ei jaksaisi, mutta on pakko, luovuttaminen on nössöille, enkä halua ko. kastiin kuulua.
En osaa olla epätavallinen, enkä tavallinen, mikä siis olen?
*klik*

PlanetEarth

  • ***
  • Viestejä: 28
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #5 : 04.08.2009 18:37:57 »
Vau tää  oli tosi hyvä samasta asiast mistä itekin olin just kirjottanu. Mut tää sun oli tosi paljon
parempi :D aidosti olit kuvaillut kaiken muutenkin juuri miten sitä peittää muilta aina kaikilla
hammaspesuilla ja purkalla. Ei se helppoo oo  :-\
Scottish Verse is my Bible

__rreB

  • ***
  • Viestejä: 28
  • I want to feel the wind in my eyes
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #6 : 04.08.2009 21:01:10 »
Tää ficci puhutteli tosi paljon ja otti kantaa syömishäiriöihin. Mulla on itelläkin ollut lievä syömishäiriö nuorempana, mut mun kaverit sai mut järkiintymään. Ja se on niin hirveän surullista, kun ihmisillä on anoreksia tai bulimia. Miksei voi olla tyytyväinen sellaisena kuin on? Hyväksyä itsensä? Tämä oli kyllä mahtava!

Surullinen ja Haikea.

Mahtava.

Synkkä.

Valoisa.
Pack up your things
Your work here is done
A slave to the beast
No mercy with time
(No mercy with time)

Don't be running late
are you on time today

Tunnelimyyrä

  • en idiot
  • ***
  • Viestejä: 114
Vs: Tyttö tehtynä lasista
« Vastaus #7 : 04.08.2009 21:09:16 »
__rreB, kiitos kommentista :) Jännä sinänsä, tämä on hutaistu eilen illalla muutamassa minuutissa, ja tästä tuli hyvä. Sensijaan ne muutamat yritelmät, joihin panostin, menivät päin ***tua.. Sulla oli tuuria, kun järkiinnyit, hyvä vaan kun et päätynyt yhdeksi niistä useasta, jotka ramppaavat osastolla monta kertaa. Täällä päin ainakin osastolla lihotetaan tismalleen sen verran, että on normipainoinen, kysytään kerran että "miksi?" ja potkitaan pihalle.
Harva sinänsä on tyytyväinen itseensä, aina löytyy jokin pieni asia, minkä haluaisi muuttaa. Osa vain löytää näiden muutamien pikku asioiden lisäksi viaksi myös sen, että vaaka ja mittanauha isottelevat, ja koska pystyy niitä muuttamaan, niin miksei kokeilisi? Sitä vaan kokeilee ja kun se onnistuu kyseenalaisilla keinoilla, näitä keinoja rupeaa noudattamaan tarkemmin. Ja sen jälkeen on helvetin vaikeaa hyväksyä itsensä.

Oho, tuli vastaukselle vähän pituutta.. :D Kiitos vielä kerran kommentista, piristää iltaa :)
En osaa olla epätavallinen, enkä tavallinen, mikä siis olen?
*klik*