Kirjoittaja Aihe: Falloksen varjo, drama, S  (Luettu 2021 kertaa)

Vodkamartini

  • ***
  • Viestejä: 153
Falloksen varjo, drama, S
« : 16.07.2009 00:09:27 »
Kirjoittaja: Vodkamartini
Ikäraja: S

Genre: Draamaa? Parituksia ei tässä pätkässä vielä ole.
Yhteenveto: Oli kyse sitten musiikista tai koruompelusta, ei mitään saa aikaan ilman helvetinmoista työtä.
Kirjoittajan kommentti: Wahteran kaupunki löytty vain korvieni välistä, kartalta ei kannata etsiä. Tarina sijoittuu maailmaan josta minulla on kehitteillä kaksi eri tarinaa, Falloksen varjo sekä Viena&Vladimir. Ensimmäistä olen kirjoittanut tämän verran, jälkimmäistä 4 sivua. Dimitrin menneisyyttä voi kartoittaa myös Ensimmäinen kerta kun isä löi Vladimiria -tekstistä. Jatkoa en tälle tarinalle uskalla luvata.

*****

Traileri:

Olipa kerran bändi…

”…on tällä hetkellä kiertämässä Jenkeissä, josta matka jatkuu Etelä-Amerikan ja Aasian kautta Suomeen missä Sinners of city- kiertue huipentuu suureen Hartwall-areenan konserttiin.”

… jolla oli rumpali…
”No helvetti jos ette niitä basareita löydä niin tuokaa edes vitun isoja kattiloita, meillä on keikka vedettävänä!”


…jolla oli tytär…

”Tuota, et sitten sanonut että olen sukua Valjakkalalle.”
”Et tullut kysyneeksi…”

…jolla oli bändi.

”Siis millaista musiikkia te oikein soitatte?”
”Suomalaista turskalta haiskahtavaa kissanraiskaus heviä venäjäksi. Tai siis englanniksi. Venäjä kuulostaa tuossa vain paremmalta. Ja sitäkin me siis lauletaan.”

Fallos…

”Ai et ole koskaan kuullut Falloksesta?”
”En tiedä että mitä tai ketä sinä tarkoitat, mutta kaikki fallokset jotka minä olen tavannut, ovat olleet kovia ja pystyssä.”

…ja sen varjo.

”Hyvät nuoret, kyseessä on joulujuhla, ei mitkään tasavallan karnevaalit!”
”Hyvä, sillä ei me sambaa osatakkaan soittaa.”
”Tiedät vallan hyvin mitä minä tarkoitin, nuori mies”
”Epäselväksi jäi, mutta me nousemme nyt lavalle. ”

Tämä on tarina unelmista…

”Yli kymmenentuhatta katsojaa, loppuunmyyty Olympiastadion, nyt jätkät joka  saatanan poppikone soimaan täältä Munajärvelle!”

…ja niiden toteuttamisesta.
”Ne haluaa meidät soittamaan joulujuhlaan? Mistä ne edes tietää että me osataan soittaa?”

Ihmiset, tämä on Falloksen varjo.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014 22:16:49 kirjoittanut Snoop. »
Älä kahlitse kättäni lyttyyn,
olenhan monestikkin vierelläsi.
Siltikin lytyssä.

Vodkamartini

  • ***
  • Viestejä: 153
Vs: Falloksen varjo
« Vastaus #1 : 16.07.2009 00:10:09 »
Luku 1.

"Melu on valtava. Tuhatpäinen yleisö huutaa ja mylvii vaatiessaan lisää. Aurinko häikäisee silmiäni mutta en välitä siitä. Nuo tuhannet ihmiset ovat tulleet katsomaan meitä, vain meitä, joten nyt on pistettävä kaikki peliin. Hurmos on valtava ja minun ei tarvitse katsoa bändikavereita tietääkseni että he ovat samanlaisessa mielentilassa. Yleisön huuto vain yltyy kun basisti rämpäyttää ilmoille E:n. Huuto vain yltyy kun tulee A:n vuoro. Kitaristi kääntyy puoleeni ja virnistää niin leveästi kuin onnellinen hymy antaa myöten, enkä voi olla hymyilemättä takaisin. Kun viimein aloitamme biisin, yleisö räjähtää. Vaikka vokalistimme olisi hiljaa, koko yleisö laulaisi silti mukana. Hakkaan kannuja kuin viimeistä päivää samalla kun todellisuus hämärtyy. Musiikki ja me, yleisö ja me. Melu on valtava, ja juuri kun biisi on huipentumassa…”

”…eiköhän lopetella. Maria, älä nyt kovin. Ne kalvot ovat vanhat ja hauraat eivätkä ne kestä moista paukutusta. Noniin, muistakaa että torstaina on levyraati johon jokainen tuo yhden kappaleen. Hyvää viikonloppua kaikille!” Avasin silmäni ja katsoin ympärilleni. Täysi stadion muuttui tavalliseksi, joskin todella vanhanaikaiseksi luokkahuoneeksi jonka soittimet olisivat sopineet paljon paremmin sorsanmetsästykseen kuin musiikin tekemiseen. Muut musiikinryhmäläiset pakkasivat laukkujaan ja juttelivat iloisesti eivätkä yrittäneetkään peittää tyytyväisyyttä sen suhteen että äsken loppunut tunti oli ollut toiseksi viimeinen laatuaan tälle lukuvuodelle. Laskin katseeni käsissäni oleviin kolhuisiin rumpukapuloihin ja nakkasin ne nurkkaan josta olin ne tuntia aiemmin joutunut tonkimaan. Myös rumpujen kalvot näyttivät enemmän edamjuustolta, ja oli vain ajan kysymys että milloin ne kuluisivat lopullisesti käyttökelvottomiksi. Tosin en epäillyt yhtään etteikö koko rumpusetti romahtaisi kasaan pienestä tuulenvireestä. Nousin jakkaralta ja raahustin laiskasti pakkaamaan laukkuani. En vaivautunut ottamaan mukaan harjoittelemamme kappaleen nuotteja, sillä en minä sitä kuitenkaan joutuisi soittamaan. Musiikinopettajamme mielestä minä en osannut soittaa ollenkaan. Kornia sinänsä, sillä olin kuitenkin osannut soittaa lukuisia kappaleita rummuilla ennen kuin aloitin ensimmäisen luokkani. Mutta minkä minä sille voin, että kaikki eivät pitäneet Morbid Angelia, In Flamesia, King Diamondia, Black Sabbathia tai edes Fallosta musiikkina. Antaa Pertin, joka soittaa niin rauhallisia tahteja, hoitaa kevätjuhla. Minä sain soittaa kotonakin enemmän kuin tarpeeksi.
   Mielialani koheni huomattavasti kun pääsin ulos tunkkaisesta koulurakennuksesta, sillä aurinko oli tullut esiin pilvien takaa eikä aamuisesta rankkasateesta ollut enää muita merkkejä kuin kostea asfaltti jalkojen alla. Toiseksi viimeinen viikko ennen kesäloman alkua oli tuntunut kuluvan aivan liian hitaasti, varsinkin kun yhdeksäsluokkalaiset olivat joka hetki kyselemässä korvan juuressa että montako aamua. Itselläni oli vielä vuosi yläastetta jäljellä, eikä mitään kiirettä pois. Sitä paitsi minusta ei ollut tulossa ylioppilasta tai lääkäriä tai mitään sellaista. Minusta tulisi muusikko, maailman parhaimman bändin rumpali. Halusin päästä siihen pisteeseen, että muut ostaisivat enemmän minun bändini levyjä kuin minä muiden. Mutta siihen menisi aikaa, pitäisi ensin hommata jostain bändikin. Olin jo vuoden verran puuhannut asiaa, mutta kaikilla soittotaitoisilla tuntui olevan jo useampi kuin yksi projekti meneillään, ja he kaikki tuntuivat uskovan vakaasti että minä olin liian nuori heidän bändiinsä. Sitä paitsi minä olin tyttö. Ei tyttö voi soittaa rumpuja hevibändissä. Saavat vielä nähdä.
   En tosiaan ollut ainoa jolla oli loppunut hetki sitten koulu, vaan ryysis oli melkoinen jopa avaralla pihamaalla kun viisisataa oppilasta pääsi kerralla kotiin. Pääsin kuitenkin suhteellisen kivuitta pyöräkatoksille, missä avasin pyöräni lukon ja lähdin runnomaan sitä muiden pyörien keskeltä avarammalle alustalle. Se ei ollut helppoa, sillä en ollut ainoa pyörällä kulkeva ihminen.

”Maria! Odota!” Kuulin huudon takaani, ja kääntyessäni katsomaan näin Millan juoksevan pääovilta minua kohti. Pihamaa ei tosin ylittynyt hetkessä varsinkaan kun hänelläkin oli pyörä katoksessa, joten jäin odottamaan häntä muiden ihmisten virratessa ohitseni. Sälekaihtimien läpi näin kuinka viereisessä rakennuksessa lukiolaiset istuivat vielä seuraavan päivän kokeen valmistelevalla tunnilla odottaen malttamattomina pääsyä vapauteen ja vilkuillen toiveikkaina auringonpaisteessa kylpevälle pihamaalle.

”Ei helkkari kun täällä on kuuma” Milla huohotti kun pääsi viimein pyöränsä kanssa vierelleni.
”Milla hei, sitä kutsutaan kesäksi”, sanoin nauraen samalla kun kaivoin laukustani tummat aurinkolasit ja laitoin ne suojaamaan vihreitä silmiäni auringolta.
”Kesä tai ei, mutta ei täällä voi olla. Saan kohta auringonpistoksen.” Millan vaaleat pitkät hiukset tosiaan nappasivat auringonvalon helposti aiheuttaen ikävän päänsäryn. Itse olin onneksi kohtalaisen immuuni auringonpistoksille.
”Hanki hattu. Mennäänkö jäätelölle?”, kysyin samalla kun sidoin pääni ympärille tummanvihreän huivin. Vaikka en saanutkaan helposti auringonpistosta, niin en jaksanut arvostaa sitä kun aurinko kuumotti mustiin ja pörröisiin hiuksiini.

”Jos tarjoat.” Lähdimme polkemaan kohti keskustaa. Matkaa ei ollut kuin alle kilometri, mutta se oli aika pitkä matka Wahteran kokoisessa pikkukaupungissa. Kadut olivat täynnä koulusta päässeitä ja auringosta nauttivia nuoria ihmisiä joilla ei ollut muita huolia kuin että mitä pistäisivät päälle viikon kuluttua häämöttävään kevätjuhlaan.

”Voinko tulla teille yöksi? Isä ja äiti lähtivät sinne moottoripyöräreissulle viikonlopuksi, ja Sami aikoo pitää bileet kavereidensa kanssa. Minua ei oikein huvittaisi jäädä kotiin, varsinkaan kun uskon että sinne tulee enemmän kuin kaksi ihmistä. Samin tuntien puoli kaupunkia.” Sami oli Millan isoveli, ja täysin alkoholittoman ja muutenkin päihteitä vastustavan pikkusiskonsa vastakohta.
”Minun pitää kysyä mummilta, mutta uskon että se sopii. Ei hänellä ole koskaan ollut mitään sitä vastaan. Käydään ostamassa sushi tarvikkeet, ja voidaan katsoa illalla joku elokuva tai…”
”…soittaa rumpuja. Jos kuitenkin katsotaan joku elokuva. Meillä on muuten kotona wasabia ja paprikaa. Pitää muistaa ottaa ne mukaan samalla kun haen muut kamppeet.” Milla hymyili, enkä ollut varma olisiko minun pitänyt suuttua moisesta keskeytyksestä ja pilkasta. En kuitenkaan vaivautunut, päivä oli liian kaunis eikä Millalle kuitenkaan jaksanut olla kauaa vihainen.
”Joo. Käydään illemmalla kaupassa. Meilläkin saattaa olla jotain, siitä on kauan kun viimeksi tein sushia joten ei voi muistaa.” Pyöräilimme kauppojen ja kahviloiden ja baarien patioiden reunustamaa kävelykatua kohti torinrantaa missä sijaitsi kaupungin paras, ja ainoa, jäätelöbaari. Meri kimmelsi torin toisella puolella olevassa pienvenesatamassa kun parkkeerasimme pyörämme Nino’s Icen seinustalle ja astuimme sisään. Pysähdyin tavan takaa katsomaan että onko oven vieressä olevalla ilmoitustaululla mitään uutta Millan mennessä edeltä tilaamaan. Joku kauppasi tammista kulmasohvaa, toinen halusi ostaa halkoja. Immortal sisters oli tulossa Wahteraan keikalle, ei sillä että olisin koskaan kuullut koko bändistä. Jonkun pyörä oli varastettu, siitä luvattiin löytöpalkkio.

Pieni lappunen kuitenkin kiinnitti huomioni. Se oli runtattu ilmoitustaulun oikeaan alakulmaan, ja kirjoittajassa oli selvää lääkärin ainesta sillä käsialasta sai hädin tuskin selvää. Hevibändi etsii osaavia soittajia. Ota yhteyttä. Luin ilmoituksen uudelleen ja jäin miettimään. Ilmoituksessa ei ollut mitään vaatimuksia iän- tai sukupuolen suhteen. Ei siinä tosin ollut juuri mitään muutakaan. Otin kännykän taskustani ja tallensin ilmoituksessa olevan puhelinnumeron joka ei muistuttanut mielestäni yhdenkään tietämäni seksilinjan numeroa joten ainakaan sen suhteen kyse ei ollut vain huonosta pilasta. Aloin jo henkisesti valmistautua, sillä illalla minä soittaisin noille ihmisille ja kysyisin että pääsisikö mukaan.

**

Kurvasin kotipihaan ja kaadoin pyöräni puolihuolimattomasti nurmikolle samalla kun kaivoin avaimia taskustani. Vaikka mummi oli varmasti kotona, aina hän oli, niin silti ovet olivat yleensä lukossa. Mummi pelkäsi varkaita melkein enemmän kuin sitä että taivas putoaisi hänen niskaansa.

Minä, mummi ja isä asuimme suuressa kivitalossa jonka isä ja äiti olivat rakentaneet silloin kun Falloksen keikkaliksat ja levymyynti nousivat sille tasolle että varaa alkoi olla. Nyt tosin äiti on kuollut, joten mummi muutti meille koska minä en kuulemma voinut olla yksin kun isä oli kiertueilla. Ei tosin sillä että olisin edes halunnut. Yksin asuminen ei houkuttanut varsinkaan koska nytkään vapauttani ei rajoitettu kohtuuttomasti.
Eteisessä poljin maiharit jalastani ja lähdin suunnistamaan kohti keittiötä. Nakkasin laukkuni keittiön yhteydessä olevan olohuoneen sohvalle ennen kuin päädyin jääkaapille. Melkein samassa mummin ääni kuului yläkerrasta:

”Siellä on lihakeittoa. Lämmitä sitä mikrossa!” Laskiessani suurehkon kattilan keittiötasolle, en voinut olla ihmettelemättä isoäitini kuuloa. Ei mummi tosin ollut kuin viisikymmentä seitsemän, mutta en minäkään ollut mitenkään erityistä melua pitänyt. Olin varma että
tuo nainen olisi kuullut vaikka Fat Manin räjähtämisen Nagasakista Multialle jos olisi ollut siihen aikaan jo syntynyt.

Olin juuri lopettelemassa syöntiä kun mummi tuli keittiöön hiljaa itsekseen hyräillen. Vai viisikymmentäseitsemän muka. Jos en tietäisi paremmin, voisin luulla mummia vain hieman päälle nelikymppiseksi. Aika oli kohdellut häntä todella hyvin, sillä tummissa kiharoissa ei ollut juurikaan harmaita hiuksia ja kasvojen rypyt ja juonteet olivat hyvin pieniä ja kaukaa huomaamattomia. Tapansa mukaan mummi meni laittamaan pöydälle jättämäni soppakattilan takaisin jääkaappiin ja pyyhki pöydältä liemiroiskeet. Neljän vuoden yhteiselomme aikana hän oli saarnannut minulle niin paljon omien jälkien siivouksesta ilman mainittavaa tulosta, että ei enää vaivautunut.

”Voiko Milla tulla meille yöksi?” kysyin vaikka tiesinkin jo vastauksen.
”Voi tietenkin, jos huoneesi on siinä kunnossa että sinne voi ylipäätään ketään päästää. En uskalla mennä edes katsomaan”, mummi ei ollut huomaavinaankaan silmienpyörittelyäni, vaan jatkoi aivan normaalisti: ”mitä ajattelitte tehdä?”
”Sushia, ja käydään varmaan vuokraamassa joku elokuva. Milla aikoi tulla tuossa neljän aikaan, joten pistän sen huoneen kuntoon ennen sitä.” Mummi nyökkäsi hyväksyvästi samalla kun vein käyttämäni astiat tiskialtaaseen. Olin usein miettinyt, että mistä ihmeestä se johtui että olin kaveripiirini ainoa joka oli isoäitiään lyhyempi. Totta kai tiesin että geenit ne olivat tuohonkin syyllisiä, mutta silti se ärsytti. Mummin kanssa liikkuessa tunsin itseni aina turhan lyhyeksi, vaikka sitä minä taisin ollakin. Vaikka isäni oli melkein 190 senttiä pitkä, minä olin vain 152, ja mummi lähes kaksikymmentä senttiä enemmän. Olin tullut äitiini, kuten muutenkin hoikan ruumiinrakenteeni suhteen.
 Nappasin reppuni ja takkini mukaan sohvalta, ennen kuin kiipesin yläkertaan missä huoneeni sijaitsi. Astuessa huoneeni kynnyksen yli, ei voinut kuin todeta että mummin epäilyt olivat osuneet oikeaan. Lattiaa tuskin erotti likaisten vaatteiden, koulukirjojen ja muun satunnaisen rojun alta. Hämärä valaistus vain korosti asiaa. Huokaisin raskaasti ja koikkelehdin huoneen poikki lattialla lojuvia särkyvän näköisiä esineitä väistellen avaamaan ikkunaverhoja jotta valo pääsisi paremmin huoneeseen. Kymmenien julisteiden henkilöt tarkkailivat minua minkä poseeraukseltaan kerkesivät kun aloin tehdä toimintasuunnitelmaa siivouksen suhteen. Vilkaisin Fallokselle omistettua sängynpuoleista seinää valmistautuen samalla henkisesti tulevaan siivoukseen. Pieni hymy karkasi huulilleni kun isäni tuijotti useista julisteista ja lehtikuvista takaisin vakavasti poseeraten muun bändin kanssa. Fallos oli juuri nyt kiertämässä Etelä-Amerikkaa, mistä matka jatkuisi Aasiaan. Kotiin heitä ei kuuluisi kuin vasta viikkojen päästä jolloin oli vuorossa useita Suomen keikkoja. Käänsin katseeni takaisin lattialle huokaisten jälleen. Aloin kerätä likaisia vaatteita yhteen läjään, jonka jälkeen pinosin musiikkilehdet, Aku Ankat, Tex Willerit ja koulukirjat omiin pinoihinsa. Pinot nostelin siististi kirjahyllyyn. Naurahdin hiljaa kun jälleen löysin tummansinisen mattoni joka tuppasi katoamaan mystisesti siivousten välissä. Kun lattia oli kohtalaisessa kunnossa, kävin sänkyni kimppuun. Nakkelin likaiset lakanat pyykkipinoon ja hain kaapista uudet. Samalla vaivalla tosin otin lakanat myös Millalle.
Kun viimein huone alkoi olla menettelevässä kunnossa, hain puhelimeni laukusta ja lysähdin sängylle. Nostin jalkani jalkopään seinälle ja tuijotin kattoon teippaamaani julistetta. Children of Bodomin jäsenet tuijottivat takaisin, ja annoin aivojeni sutata tyhjää katsoessani heitä kaikkia vuorollaan silmiin. Äiti oli aikoinaan ollut hieman kärmeissään, mutta sisäisesti huvittunut kun olin keksinyt pistää julisteen kattoon. Olin silloin vasta yhdeksänvuotias, mutta Bodom oli ehdottomasti yksi lempibändeistäni. Ajattelin, että olisi mukavaa herätä ja nähdä nuo muusikot ensimmäisenä aamulla. Vaikka innostukseni Bodomin suhteen oli vuosien mittaan laantunut, oli juliste yhä siellä – ja saisi minun puolestani ollakin kunnes tulisi aika heittää lusikka nurkkaan. Nostin kännykkäni silmieni tasalle ja naputtelin esiin bändi-ilmoituksesta poimitun numeron. Nimenä toimi yksinkertaisesti Bändi koska mitään tarkempaa ilmoituksessa ei ollut ollut. Tuijotin kuitenkin tuota yhtä sanaa peukalo vihreällä luurilla usean tovin samalla kun jännitys kasvoi sisälläni. Entä jos en saisi sanaakaan suustani? Entä jos bändin jäsenet olisivatkin jotain keski-ikäisiä ukkoja? Entä jos he vain nauraisivat? Entä jos. Aloin suuttua omaan pelkuruuteeni, ja olin jo painaa nappia. Mutta… Painallus, henkäisy, luuri korvalle. Tuut, tuut, tuut… Olin aivan varma että kuolisin. Jännitys kalvoi mahassani ja puristi rintaani niin että olin aivan varma että kohta oksentaisin. Halusin painaa punaista luuria ja suorastaan toivoin että kukaan ei vastaisi vaikka sisäisesti sitä halusinkin. Sitten: ”Joo?”
Ääni kuului selvästi nuorelle miehelle, ehkä joitain vuosia minua vanhemmalle. ”Maria täällä hei. Etsitte hevibändiin soittajia.” Luurin toisessa päässä oli hetken yllättynyt hiljaisuus ennen kuin ääni huomattavasti terävöityi: ”Niin?”

”Niin, että mitä soittajia kaipaatte? Soitan rumpuja.”
”Tuota, joo. Rumpalia me itse asiassa kaivataankin. Tiedätkö Dimitrin?” Nimi oli minulle tuttu, mutta meni hetken ennen kuin sain itseäni vuoden vanhemman pojan kasvot mieleeni.
”Yhdeksännellä Mehtolassa?” Kysyin viitaten Wahteran toiseen yläasteeseen, samaiseen jota itsekin kävin.
”Joo. Mene juttelemaan sille. Minä en näistä asioista pahemmin mitään tiedä, saatikka perusta. Moi”, puhelin tuuttasi korvaani vasten linjan katkeamisen merkiksi. Selvä, menisin siis juttelemaan tälle Dimitrille jonka tiesin sen perusteella että hän soitti kitaraa vuotta vanhempien ryhmässä. Itse asiassa, jos tarkkoja ollaan niin kaikki tiesivät Dimitrin vähintään nimeltä. Olihan hän sentään Vladimirin pikkuveli. Vladimir oli kuulemma muutamia vuosia sitten seonnut koulussa ja jahdannut oppilaita puukolla, minkä hänet oli suljettu puoleksi vuodeksi laitokseen. En ollut ollenkaan varma jutun todenperäisyydestä, sillä paljon oli vettä virrannut Wahteran koskessa tuon jälkeen. Mutta se oli ainakin yleisessä tiedossa, että nykyään Vladimir vaikutti ihan terveeltä – tai ainakin niin terveeltä kuin Wahteran lukiossa voi olla. Dimitri vaikutti kuitenkin mielestäni ihan mukavalta. Vaaleat hiukset olivat takaa sekaisin ja edestä sivuun kammatut, ja hieman veitikkamaiset kasvot aina hymyssä. Koska Dimitri oli vain vuoden minua vanhempi, eivät muutkaan bändin jäsenet voineen kovin vanhoja olla. Maanantai tuntui sekä pelottavalta että jännittävältä, kun mietin että miten asiani ilmaisisin. Koulussahan se oli sentään paras hoitaa, kai. Toivottavasti. Sitten sen näkisi..



Älä kahlitse kättäni lyttyyn,
olenhan monestikkin vierelläsi.
Siltikin lytyssä.

Vodkamartini

  • ***
  • Viestejä: 153
Vs: Falloksen varjo
« Vastaus #2 : 16.07.2009 00:11:15 »
Luku 2.

Parkkeerasin pyöräni katokseen ja vilkaisin kelloa. Olin kymmenen minuuttia etuajassa. Ihmisiä valui koulua kohti kohtalaisen pirteän näköisenä, sillä olihan nyt alkava viikko sentään viimeinen ennen kesälomaa. Lähdin kulkemaan pihan poikki kohti pääovia, samalla hakien katseellani Millaa, ja tietenkin Dimitriä. Olin päättänyt että hoitaisin SEN asian pois kuljeksimasta heti kun tilaisuus koittaisi, mieluiten ennen ruokatuntia sillä syöminen oli tosiaan jäänyt hieman vähemmälle viikonloppuna. Kumpaakaan ei kuitenkaan näkynyt kulkiessani koulun läpi kohti kuviksenluokkaa. Vuoden viimeinen kuvaamataidontunti oli käsillä, vaikkakin ei sillä ollut juurikaan enää minun osaltani merkitystä koska olin jo saanut kaikki pakolliset työt valmiiksi aikapäiviä sitten. Laadusta en mennyt takuuseen, mutta ainakin olin käyttänyt mielikuvitusta. Luokassa oli vain pari oppilasta, joiden kanssa en juurikaan tullut juttuun joten raahustin vain omaan nurkkaani vakiopöytäni ääreen. Tunti menisi taas piirrellessä, siitä olisin varma.

**

Tunti meni tosiaan aivan kuin kuvittelin. Opettaja oli käskenyt piirtää jonkin paikan jossa tulisin kesän aikana käymään, mutta minä olin piirtänyt dinosauruksia. Työ ei olisi kuitenkaan mennyt arvosteluun, joten mitä väliä että mitä se esitti? Pääsimme vartin etuajassa, joten olin maantiedonluokan edessä hyvissä ajoin jotta sain paikan parhaalta sohvalta. Nojasin taaksepäin hautautuen paremmin untuvaisten tyynyjen syövereihin ja nostin oikeanjalan sääreni vasemman reiden päälle lappeelleen samalla kun kaivoin puhelimen farkkujeni taskusta. Olin juuri aloittamassa matopelin, kun näin hänet. Dimitri käveli minua kohti myös kännykkäänsä näpytellen pieni ryppy tummien silmien välissä. Hänen lähestyessään huomasin tosin, että ei hän minua kohti kävellyt, vaan sohvaa. Vieressäni oli reilusti tilaa, ja siihen hän lysähti samalla puhelimen korvalleen nostaen. Hän ei vilkaissutkaan minuun, vaan alkoi kaivaa laukustaan jotain. Kynä ja kalenteri. Puhelimessa vastattiin, ja Dimitri alkoi selittää jotain hyvin kiivaasti, enkä minä tajunnut sanaakaan. Kieli oli vieras, mutta veikkasin sen olevan venäjää. Poika oli kuitenkin niin keskittynyt asiaansa, että minä pystyin sivusilmällä katselemaan häntä. En voinut olla huomaamatta, että pidin hänen tyylistään. Hänen mustista matalavyötäröisistä- ja lahkeista levenevistä housuistaan ei puuttunut remmejä eikä vetoketjuja, ja kohtalaisen tiukka musta nappipaita kertoi hyvin selvästi sen että ylimääräistä ei vyötäröllä – tai missään muuallakaan ollut. Kenkien kohdalla hymyilin, samanlaiset maiharit kuin minulla. Käytäville alkoi ilmestyä jo muitakin ihmisiä, kun Dimitri viimein lopetti puhelunsa. Hän raapusti jotain kalenteriinsa, ja nojasi sitten taaksepäin väsyneesti kattoon tuijottaen. Tiesin tilaisuuteni tulleen, mutta jännitys painoi päälle. Olin valmis jänistämään. Käänsin katseeni häneen ja ennen kuin kerkesin itse mitään tajuta, olin äänessä – ja varmasti punainen.

”Moi.” Dimitri käänsi katseensa minuun katsoen suoraan silmiini.
”Huomenta. Perhana kun väsyttää, meni viikonloppu vähän pitkäksi. Autossa nukkuminen ei koskaan ole ollut vahvin lajini.” Olin kuin ällikällä lyöty. Olin olettanut että Dimitri katsoisi minua kuin mitäkin tunkeilijaa, mutta tämä puhuikin kuin olisimme vanhoja tuttuja.

”Ai”, kaikki mitä sain suustani.
”Mutta oli se kyllä sen arvoista. Voitin ensimmäisen 130-ratani ja Ratiganin kanssa natsahti viimein kaikki kohdalleen. Kolme puhdasta rataa viikonlopun aikana, eikä se hypännyt kertaakaan pystyyn.” Dimitri oli innoissaan, mutta minä olin pihalla. Katsoimme hetken toisiamme, ennen kuin kysyin: ”Tuota, mikä on Ratigan? Ja mistä sinä ylipäätään puhut?” Dimitri räpäytti silmiään.

”Ai joo, me ei taidetakkaan tuntea toisiamme. Dimitri Fadorov”, hän ojensi kätensä kätelläkseen ja minä tartuin siihen. ”Maria Valjakkala”

”Niin ja siis Ratigan, ja Jasmine jota en tainnut nimeltä mainita, ovat hevosia. Esteratsastus on työni ja harrastukseni. Olin kisoissa Lahdessa ja kaikki meni loistavasti! Pitkään tosin meni, olen nukkunut viime yönä alle kaksi tuntia.”

”Ahaa”, kyllä, tuo ihminen osasi vetää sanattomaksi. Olimme jälleen hiljaa ja Dimitri katseli taas kattoa. Rikoin jälleen hiljaisuuden: ”Tuota, näin Nino’s Icessä ilmoituksen jossa bändiin haettiin jäseniä, ja kun soitin numeroon, niin käskettiin kääntyä sinun puoleesi.” Pelkäsin hänen reaktiotaan, ja olin varma että nyt hän ainakin nousisi ja lähtisi nauraen kävelemään. Miksi, sitä en osannut sanoa. Tunne oli kuitenkin vahva. Dimitri kuitenkin kohensi vain asentoaan pystympään jotta pystyi paremmin katsomaan minuun päin.

”Joo, rumpalia ja syntikkaa haetaan. Osaatko soittaa kumpaakaan?”
”Rumpuja.” Poika ei näyttänyt vielä vakuuttuneelta, joten koin parhaaksi lisätä: ”Olen soittanut alle kouluikäisestä lähes päivittäin.” Dimitri katsoi minuun tutkivasti ja koitti selvästi selvittää ulkomuotoni perusteella että osasinko soittaa hyvin. Sitten hän nyökkäsi.

”Joo, onko sinulla omaa settiä?”
”On”
”Aina parempi. Täytyy tosin luonnollisesti selvittää että osaatko sinä oikeasti soittaa. Tai siis, ymmärtänet että sanat eivät riitä.” Nyökkäsin. Dimitrin rento ja vapautunut asenne sai minutkin rentoutumaan. ”Tulisitko koulun jälkeen käymään niin soitan jotain? Tai no pitää sinun varmaan muidenkin bändin jäsenten kanssa puhua. Itse asiassa, kuinka monta teitä on? Ja yli päätään mitä soitatte?” Nuo kysymykset olisi tietenkin kannattanut esittää heti alkuun, mutta parempi myöhään kuin milloinkaan. Huomasin myös muiden oppilaiden mennen jo viisi minuuttia sitten alkaneille tunneille, ja olin aivan varma että Dimitrinkin huomanneen sen. Siinä me silti istuimme.

”Tyyliä on aika vaikea määrittää, siinä trashin ja powerin välillä. Aika paljon Falloksen ja Staminan tyylistä, itse asiassa tällä hetkellä hieman liiaksikin. Ei olla soitettu vielä Antin ja Niilan kanssa pitkään joten oma tyyli on vähän haussa. Niila laulaa, Antti bassottaa, minä soitan kitaraa ja laulan taustoja. Missä päin asut?”  
”Tuossa vähänmatkanpäässä, kävellen kymmenisen minuuttia. Koulu loppuu kahdelta.”
”Okei” Dimitri näytti mietteliäältä ja vilkaisi seinällä olevaa kelloa. Olisimme jo kaksikymmentä minuuttia myöhässä.
”Koulunjälkeen maailma odottaa, mutta miten olisi nyt? Tunnista on kohta puolet mennyt ja tämän jälkeen on ruokatunti. Eiköhän me tunnissa selvitä?” Vilkaisin kelloa ja totesin myös sen olevan jo niin paljon että tunnille meno ei olisi kannattavaa. Mummi tosin ei ilahtuisi jos pelmahtaisin sinne kesken päivän vieraan pojan kanssa. Tähän aikaan hän tosin on yleensä ulkoilemassa ja tapaamassa muita mummoja. Mietin vielä hetken.

”Okei, mennään.”

**

Kymmentä minuuttia myöhemmin olimme jo kävelemässä meille. Olin jättänyt pyörän koululle, sillä Dimitri oli kävellen. Keskustelimme musiikista, ja minulle selvisi että hän oli soittanut kitaraa pienen ikänsä, ja että tämä oli hänen ensimmäinen bändinsä. Hän fanitti Fallosta ja lähes kaikkia muitakin lempibändejäni. Musiikkimaun suhteen meillä oli ainakin yhteistä. Dimitri oli todella kova puhumaan, ja kun musiikista loppui sanottava, hän siirtyi hevosiin ja siitä nopeasti kouluun. Minulle kuitenkin selvisi että hänellä oli itsellään kaksi kilpahevosta, joista Jasmine oli poni ja Ratigan hevonen, tamma ja ori. Lisäksi hänen perheellään oli ratsastuskoulu. Puolet hevostermistöstä meni minulta ohi, mutta kun Dimitri siirtyi jälleen musiikkiin, tuli olostani jälleen kotoisampi. Huomasin myös hänen puhetulvaansa kuunnellessa että paikoin puheesta kuulsi läpi vieras korostus, ja välillä hän saattoi pitkää kesken lauseen parin sekunnin taukoja kuin miettien että miten asian ilmaisisi. En kuitenkaan viitsinyt takertua asiaan, kaikella oli tapana selvitä ajallaan.
En saanut juurikaan suunvuoroa ennen kuin tulimme kotipihaani. Sain ilokseni huomata että mummin pyörä oli poissa joten saisimme olla rauhassa.

”Montako kerrosta tässä talossa on?” Dimitri kysyi katsellessaan persikankeltaiseksi rapattuja ulkoseiniä.

”Kaksi ja kellari.” Kaivoin avaimet laukusta ja astuin sisään. ”Mennään suoraan alas”, jatkoin ja kävelin suoraan aulassa oleviin kellariin vieviin portaisiin ympärilleen uteliaana vilkuileva Dimitri perässäni. Kun avasin kellarinoven, poika katseli selvästi yllättyneenä ympärilleen.

”Vau!” Tämä huone oli minun ja isän kirkko, eikä mummilla ollut sinne mitään asiaa ilman lupaa. Dimitrin katse vaelteli seinillä joille oli ripustettu kaikki Falloksen kulta- ja platinalevyt, sekä muita kunniakirjoja ja kunnianosoituksia. Tyhjän seinätilan täytti myös useat julisteet ja seinäliput. Yhdessä nurkassa oli jääkaappi ja mikro, ja rummut heti ovesta vastapäisellä seinustalla.

”Tuota, et sitten sanonut että olen sukua Valjakkalalle.”
”Et tullut kysyneeksi” Dimitrin hämmennys oli kieltämättä täysin ymmärrettävää. Ville Valjakkala, Suomen menestyneimmän metalliyhtyeen Falloksen rumpali, minun isäni. En juurikaan ruukannut kehuskella asialla, mutta en yllättynyt kun Dimitri tajusi asian niinkin nopeasti. Sinänsä se ei ollut yllätys kun seinät olivat täynnä Fallosta. Nakkasin laukkuni oven vieressä olevalle sohvalle ja avasin hupparini vetoketjun ennen kuin kiersin rumpusetin taakse ja otin jakkaralta kapulat. Dimitri nakkasi laukkuni loitommas ja istuutui sohvalle.

”Mitäs soitetaan?” En voinut olla virnistämättä kun katsoin Dimitrin edelleen hieman hämmentyneisiin kasvoihin.

”Anna mennä vaan.”
”Odotas.” Nappasin seinällä olevalta hyllyltä kuulosuojaimet ja pistin ne korvilleni samalla kun kaivoin kaapista toiset ja nakkasin ne Dimitrille.

”Kuulee mutta ei turhan kovaa.” Istahdin jakkaralle ja harkitsin sekunnin tai kaksi että mitä soittaisin. Päätin aloittaa Falloksen Claudia’s secretistä, keskinopeasta biisistä joka ei kuitenkaan ollut ihan helpommasta päästä. Osien väliset fillit kuitenkin muokkasin enemmän mieleisiksini ja annoin mennä. Pauke täytti huoneen ja minä olin jälleen täydellä Olympiastadionilla. Ei helvetti että minä tosiaan nautin soittamisesta. Biisin lopussa jatkoin Memoriessiin ja siitä Paranoidiin mikä sai Dimitrin hymyilemään. Kun lopetin, hän näytti siltä kuin ei tietäisi että itkeä vai nauraa.

”Ei saatana, olet bändissä. Tosin olisihan se ihme jos Valjakkalan tyttö ei osaisi rumpuja soittaa.” Hymyilin ja menin jääkaapille. Otin sieltä kaksi kokista ja ojensin toisen Dimitrille.

”Soitetaanko yhdessä? On meillä kitarakin.”
”Meillä on vielä reilusti aikaa joten mikä ettei.”  Joimme kokikset vaitonaisia Dimitrin kirjoittaessa viestiä ilmeisesti Niilalle ja Antille.

”Missä te treenaatte?” Kysyin kun rupesin herättämään nurkassa olevaan vahvistinta henkiin.
”Meillä lähinnä. Pappa antoi meidän käyttöön yhden aitan jonne tulee sähkö.”
”Missä asut?”
”Maalla, kymmenen kilometriä pohjoiseen. On sinne tähän mennessä kyydit hoitunut, yleensä saan Vladimirin tai Stanislavin kuskaamanan.” Avasin kitarakotelon ja ojensin pitkään käyttämättömänä olleen perinteisen mustan sähkökitaran Dimitrille.

”Tiedätkö, ei se Vladimir ketään ole puukolla jahdannut, ja sairaalassa se oli vuoden siasta vain kaksi kuukautta. Tuo juttu on hieman paisunut.” Katsoin Dimitriin yllättyneenä. Kieltämättä tuo tapaus oli käynyt mielessä aina kun Dimitri mainitsi isoveljensä, mutta en ollut olettanut sen näkyneen päälle päin. Dimitristä kuitenkin selvästi näki, että asia oli hänelle arka. Ennen kuin kerkesin sanoa mitään, Dimitri jatkoi: ”Kerron koko jutun paremmalla ajalla, tuo juttu on vain juurtunut harmittavan syvälle vääristyneenä.” Tunsin punastuvani, mutta poika alkoi vain viritellä kitaraa ilman suurempaa numeroa.

***

Ja sitte sitä kommenttia
« Viimeksi muokattu: 16.07.2009 00:13:56 kirjoittanut Vodkamartini »
Älä kahlitse kättäni lyttyyn,
olenhan monestikkin vierelläsi.
Siltikin lytyssä.