Finfanfun.fi
Harry Potter -ficit => Godrickin notko => Aiheen aloitti: marieophelia - 02.10.2025 15:17:23
-
Nimi: Remus Lupinin rästitehtävä
Kirjoittaja: marieophelia
Ikäraja: S
Tyylilaji: koulu-/identiteettidraama
Henkilöt: Minerva McGarmiwa, Peter Piskuilan + muu luokka
Yhteenveto: ”Tänään harjoittelemme katouttamistaikaa! Minulla on tässä laatikollinen rottia –”
A/N: Feeniksin killassa (2004, 402) Hermione tekee muodonmuutostunnilla jotakin aivan hirveää: katouttaa kissanpentuja! Ääää!!!! Ajattelin ensin kirjoittaa hahmosta, joka kieltäytyy mokomasta tehtävästä, mutta lopulta ideani jalostui alla olevaan muotoonsa.
Kaanon ei sano mitään Peter Piskuilanin isästä tai kelmien luokan tyttöoletetuista, mutta mulla on erittäin laaja headcanon – samoja hahmoja ja viittauksia esiintyy myös muissa ficeissäni.
Tämä ficci on lojunut pitkään julkaisemattomana, sillä se ei mielestäni ole kerronnaltaan niin sujuva kuin haluaisin. Otan oikein mielelläni vastaan parannusehdotuksia – vaikka eihän niitä tietenkään ole mikään pakko keksiä. :)
Remus Lupinin rästitehtävä
”Jatkamme tänään katouttamistaikoja”, ilmoitti Minerva McGarmiwa viidesluokkalaisille rohkelikoille, jotka parhaillaan kaivelivat oppikirjoja ja taikasauvoja koululaukuistaan. ”Viime viikolla jokainen teistä onnistui katouttamaan sisiliskon. Tänään tarkoitus on edetä selkärankaisiin. Kuten olette läksynä olleesta lähdeteoksesta lukeneet, taikaa ei enää rakenteeltaan monimutkaisempaa selkärankaista katouttaessa voi kohdentaa pelkkään eläimen nahkaan, vaan teidän on ajateltava ennen kaikkea eläimen koossa pitävää rankaa, pyrittävä pinnan sijaan osumaan ytimeen. Minulla on tässä laatikollinen rottia –”
”EI!”
Minerva hätkähti. Kuka kumma oli kiljaissut? Oppilaat olivat kuunnelleet häntä täysin rauhallisina, ja hän puolestaan oli puhuessaan pitänyt haukankatseensa tiivisti Sirius Mustassa – viime viikolla Musta oli ujuttanut sisiliskonsa Dorothea Abbottin kaavun kaula-aukosta sisään – ja James Potterissa ja oli varma, ettei kumpikaan näistä ollut viimeisen kolmen minuutin aikana voinut tehdä mitään koirankujetta kenellekään luokkatoverilleen.
Minerva pälyili tutkivasti oppilaitaan, ja myös osa heistä vilkuili hämmentyneinä ympärilleen.
”Onko jokin hätänä?” Minerva kysyi terävästi.
Kukaan ei sanonut mitään. Minerva päätti antaa asian olla. Ehkä Murjottava Myrtti itkeskeli taas putkistossa.
”Selvä – kuten olin sanomassa: tässä on laatikollinen rottia, joilla harjoittelemme taikaa. Neiti MacDonald, jakaisitko jokaiselle yhden rotan, kiitos?”
Kun Mary MacDonald nousi paikaltaan hakemaan rottalaatikkoa, Minerva silmäsi vielä luokkaa. Ainoastaan Remus Lupin oli poissa. Minerva merkitsi poissaolon päiväkirjaansa, – kalenterin mukaan näkyikin olevan täysikuu – etsi työpöytänsä laatikosta palan pergamenttia ja kirjoitti sille läksyn: kuudentoista tuuman essee elollisten olentojen katouttamiseen liittyvistä ongelmista ja niiden välttämisestä. Minerva tuumi hetken. Teoria oli toki tarpeellista tuntea, mutta Lupin jäisi toisista jälkeen, ellei harjoittelisi muodonmuutosta myös käytännössä. Lupin toipui täydenkuun vaikutuksista Rääkyvässä röttelössä. Kenties hän löytäisi sieltä sopivan rotan, jolla harjoitella?
Mary MacDonald palasi huomattavasti tyhjemmän pahvilaatikon kanssa. Minerva poimi laatikosta jäljelle jääneen rotan ja asetti sen eteensä opettajanpöydälle.
”No niin, havainnollistan vielä käytännössä, mitä teidän on tarkoitus seuraavaksi tehdä – Potter lopeta heti paikalla tuo – huomioikaa ensin, että otatte sauvasta oikeanlaisen otteen.”
Minerva nosti käsivarttaan korkeammalle, jotta kaikki näkisivät, miten sauvasta tuli pitää kiinni ja selitti sitten, miten taika kannatti kohdistaa rottaan. Murjottava Myrtti ulisi jälleen lujempaa.
”Kas näin: katoutus”, Minerva näpäytti sauvaansa terävästi, ja rotta katosi pöydältä. ”Nyt on teidän vuoronne.”
Minerva aloitti luokkahuoneen kiertämisen tapansa mukaan luokan takaosasta, jonne oli sijoittanut Sirius Mustan. Jollain hullun tuurilla Musta oli muodonmuutoksissa suorastaan erinomainen, mutta kyllästyi helposti ja häiritsi toisia. Nytkin Musta näytti harkitsevan, pudottaisiko rottansa Emeria McGarrickin reppuun vai Fern Meadowfieldsin kenkään.
Minerva asettui seisomaan luokan perälle Mustan selän taakse. Musta katseli häntä olkansa yli kasvoillaan viaton, suorastaan koiranpentumainen ilme.
Pian Minerva huomasi kuitenkin yhtä ja toista korjattavaa useamman oppilaan sauvaotteessa ja joutui jättämään tarkkailupaikkansa.
”Varovasti neiti Ward, sauvaa ei tarvitse puristaa! Malttia neiti Evans! Potter, lopeta heti! Hellempi ote sauvasta neiti Abbott!”
”Minä voin harjoitella hellempiä sauvaotteita sinun kanssasi illemmalla, Dorothea”, letkautti Sirius Musta takapulpetistaan.
Minerva määräsi Mustalle tunnin jälki-istuntoa ja siirtyi sitten ripeästi auttamaan Emeria McGarrickia, joka oli vahingossa katouttanut rotastaan pelkän nahan, ja kirkui nyt kauhuissaan.
Emerian rauhoituttua Minerva huomasi, että Mary MacDonald viittasi etupulpetissa.
”Tarvitsetko apua?”
MacDonald oli näköjään edistynyt jo oikein hyvin – rotan vasen etutassu oli huomattavasti haalistunut, ja yksi varvas kadonnut kokonaan. Mutta rotan sijaan MacDonald osoitti vieressään istuvaa Peter Piskuilania. Minerva hätkähti huomatessaan, että Piskuilan itki.
”Voi hyvänen aika.”
Minerva kyykistyi alemmas. Luokassa onneksi riitti tapahtumia – myös Jennifer Ward oli onnistunut katouttamaan rotastaan pelkän nahan, mutta näköjään Evans ja Potter auttoivat kilpaa korjaamaan asiaa – eikä kukaan kiinnittänyt huomiota etupulpetissa vetistelevään Piskuilaniin. Piskuilan oli vetänyt kaapunsa hupun niin suppuun kuin oli mahdollista ja vetäytynyt sen suojiin. Minerva huomasi, ettei tämä ollut edes ottanut sauvaansa esiin.
”Hän sanoo, ettei pysty katouttamaan rottaansa”, Mary MacDonald kuiskasi.
Minerva huokaisi. Piskuilan ei ollut muodonmuutoksissa ollenkaan niin huono kuin luuli. Välillä hän onnistui oikein hyvin, ja etenkin eläinmuodonmuutoksissa Minerva piti häntä melko taitavanakin. Piskuilan kuitenkin vertasi itseään jatkuvasti Mustaan ja Potteriin, jotka usein oppivat taiat varsinaisesti vaivautumatta opettelemaan niitä, ja se söi hänen itseluottamustaan.
”Ottaisitko sauvasi esiin herra Piskuilan?” Minerva kehotti reippaasti. ”Sinähän sait katoutettua sisiliskosi melkein kokonaan viime viikolla. En näe mitään syytä, miksi nyt sujuisi sen huonommin.”
Mutta Piskuilan pudisti päätään ja käpertyi kohti seinää. Hän vavahteli tuolillaan, ja hänen itkunsa kävi sitä äänekkäämmäksi, mitä enemmän hän koetti sitä pidätellä.
Minerva vilkaisi ympärilleen. Piskuilan ei ikinä rauhoittuisi, jos joutuisi pelkäämään, että koko luokka huomaisi hänen alennustilansa.
”Mene hetkeksi luokan ulkopuolelle”, Minerva sanoi. ”Minä tulen kohta perässä.”
Mary MacDonald siirsi avuliaasti tuoliaan, ja Peter pujottautui ylös pulpetistaan. Luokan ovi sijaitsi onneksi aivan lähellä etummaista pulpettiriviä, eikä hänen tarvinnut ohittaa ketään luokkatovereistaan. Kukaan muu kuin MacDonald ei todennäköisesti edes huomannut Piskuilanin poistumista.
Minerva kiersi luokan vielä kaksi kertaa. Oppilaat vaikuttivat päässeen hyvin jyvälle katouttamistaiasta: Ifigenia Alderin rotasta erottui enää häntä, Fern Meadowfielsin pulpetilla tepasteli yksinäinen tassu ja Sirius Mustakin oli malttanut keskittyä sen verran, että tarvitsi harjoitusta enää taian voimakkuuden tehostamisessa – hänen rottansa pysyi kadoksissa vain muutaman sekunnin ennen kuin poksahti taas näkyviin.
”Minun on valitettavasti nyt poistuttava minuutiksi”, Minerva ilmoitti. ”Professori Patapalo tuo muutamia otuksia, joita tarvitsen seitsemäsluokkalaisten tunnilla. Pidän oven auki”, professori vilkaisi Mustaa, ”ja palaan tuossa tuokiossa.”
Kukaan luokassa ei vaikuttanut kiinnittävän juuri huomiota Minervan ilmoitukseen, jokaisen taiassa oli vielä jotakin hiottavaa, jonka he halusivat saada kuntoon ennen tunnin loppumista. Vain Mary MacDonald nyökkäsi Minervalle hieman, kun tämä poistui ovesta.
Piskuilan istui penkillä luokkahuoneen ulkopuolella. Hän vaikutti rauhoittuneen ja oli ottanut hupun pois päästään. Minerva taikoi hänelle nenäliinan ja istui itsekin penkille.
Ei ollut mitenkään epätavallista, että ensi- tai toisluokkalaiset purskahtivat itkuun muodonmuutosten tunneilla. Muodonmuutokset oli Tylypahkan vaikeimpia oppiaineita, eivätkä nuoremmat oppilaat usein osanneet pitää hidasta edistymistä kehittymisenä. Viides- ja seitsemäsluokkalaisillekin sattui joskus hermoromahduksia, mutta yleensä vasta lähempänä V.I.P.-kokeita. Piskuilanin epätoivoinen nyyhkytys oli kuitenkin poikennut kaikista Minervan oppitunneilla aiemmin havaitsemista itkukohtauksista.
”Onko sinulla kotona kaikki hyvin?” Minerva kysyi hiljaisella äänellä. Gladys Piskuilan oli kylläkin kirjoittanut Minervalle viimeksi eilen ja lähettänyt varmuuden vuoksi Tylyahon lupalapun. Hän lähetti sellaisen harva se viikko, koska ei kerta kaikkiaan ymmärtänyt, ettei jokaiselle retkelle tarvinnut kysyä lupaa erikseen. Gladysin kirjeessä ei ollut lukenut mitään poikkeavaa – hän kirjoitti Minervalle melko usein ja kyseli Peter-paran perään. Ehkä Peterkin oli vastavuoroisesti huolissaan äidistään?
”Kaikki on hyvin”, Peter sanoi hiljaa. ”Ei tämä ole sitä.”
”Entä onko teillä jotain riitaa Mustan, Potterin ja Lupinin kanssa?”
Piskuilan pudisti kiivaasti päätään. Ei Minerva sitäkään tosissaan epäillyt, päinvastoin nelikko oli vaikuttanut viime aikoina entistäkin hilpeämmältä, ja hän oli muutaman kerran nähnyt Mustan läimäisevän Piskuilania kehaisevasti hartioihin, aivan kuin tämä olisi saavuttanut jotain juhlanarvoista. Mikä Piskuilania sitten vaivasi?
”Entä, onko – öh –”
Minerva puri huulensa sisäpintaa. Hänestä tuntui aina hieman kiusalliselta kysellä tupalaistensa sydämenasioista – etenkin poikien. Hän tiesi, että useampi luokan tytöistä oli iskenyt silmänsä Mustaan ja että Potter oli mustasukkainen Evansin ja Luihuisen tuvassa opiskelevan Severus Kalkaroksen ystävyydestä. Mutta Piskuilanin lemmenhuolista hänellä ei ollut aavistustaan. Emeria McGarrick oli joskus juorunnut, että Piskuilan pelkäsi tyttöjä.
Piskuilan tuntui aavistavan, mihin suuntaan Minervan ajatukset olivat siirtyneet.
”Ei tässä ole mitään muuta kuin, etten minä halua nähdä, kun rottia satutetaan. Enkä minä halua itse tehdä niille pahaa”, hän sanoi hyvin nopeasti.
Minerva hämmästyi. Tehdä rotille pahaa – sitäkö Piskuilan kuvitteli katouttamisen olevan? Tämä ei taaskaan ollut tehnyt läksyjään kunnolla!
”Sinäkö huusit ’ei’ heti tunnin alussa?” Minerva kysyi.
Piskuilan nyökkäsi.
Minerva odotti hetken. Hän ei halunnut kuulostaa liian närkästyneeltä, kun poikaparka oli yhä itkun partaalla.
”Katouttaminen ei ole rotalle millään tavalla vaarallista –”
”Professori Kuhnusarvio katoutti minun rauhanjuomani viime liemitunnilla. Hän sanoi, että se räjäyttäisi muuten noidankattilani!” Piskuilan vinkaisi. ”Siitä ei jäänyt mitään jäljelle!”
”Taikajuomat katoutetaan eri loitsulla kuin elolliset olennot. Elollisia olentoja ei voi katouttaa pysyvästi. Teillähän oli kesälomaläksynä katouttamistaikojen eri tyyppeihin tutustuminen.”
”Mutta jos minä käytän vahingossa väärää loitsua!” Piskuilan parkaisi.
”Se ei ole mahdollista”, Minerva sanoi kärsivällisesti. ”Jos käyttäisit väärää loitsua, rotalle ei tapahtuisi mitään. Elävä olento jättää itsensä aina jäljen –”, Minerva ajatteli hetken Piskuilanin isää, joka oli aave. Mutta koska Todd Piskuilan oli myös potkut saanut pimeyden voimien suojautumisen opettaja, hän päätti jättää tämän mainitsematta. ”— ja kuten varmasti huomasit viime kerralla, kun harjoittelimme katoutustaikaa sisiliskoihin, ne palasivat näkyviin viimeistään kaksoistunnin lopussa.”
Piskuilan nyyhkäisi.
”Se tuntuu minusta silti pahalta”, hän sanoi hiljaa. ”Kun se ensin on siinä – ja sitten ei olekaan. Eikä kukaan välitä vähääkään, ettei sitä enää ole –” Piskuilanin ääni sortui.
Minerva huokaisi. Tuntia oli jäljellä enää kolmannes, eikä Piskuilan millään oppisi taikaa pelkästään itsekseen harjoittelemalla. Muodonmuutosten V.I.P.-kokeessa poikaparka tietysti joutuisi katouttamaan vaikka oman etusormensa, jos tarkastaja sitä pyytäisi, mutta sillä ei kannattaisi pelotella nyt.
”Tuleeko sinulle mieleen jokin pienikokoinen nisäkäs, josta et erityisemmin pidä?”
”Pöllö”, Piskuilan niiskaisi.
Minerva joutui toden teolla hillitsemään itsensä. Auta armias, jos Piskuilan ei olisi vasta lakannut parkumasta, Minerva olisi määrännyt hänelle laiskanläksyä eläinkunnan taksonomiasta.
”Enkä minä oikeastaan tykkää kissoistakaan.”
Minerva sähähti vahingossa. Poika vetisteli rotan takia, mutta ei voinut sietää kissoja! Piskuilan katsahti professoria hieman pelokkaasti. Minerva pakotti itsensä tyynemmäksi. Piskuilan ei varmasti ollut tarkoittanut mitään henkilökohtaista. Eihän katouttamisessa tosiaan ollut mitään vaarallista –oikeastaan oppilaat ehkä tajuaisivatkin sen paremmin, jos katouttamistaikoja ei aina harjoiteltaisi tuhoeläimiin. Kissa – no, totta kai kissan saattoi katouttaa siinä missä rotankin.
”Aivan, se käy”, Minerva sanoi ja nousi seisomaan. ”Tule minun mukaani opettajanhuoneeseen, haetaan sieltä professori Patapalon seitsemäsluokkalaisille lähettämät limasimput ja sinulle kissanpoikanen, jolla voit tänään harjoitella.”
Vahtimestari Voron Borriska-kissa oli muutama viikko sitten saanut pentuja. Voro toki raivostuisi, jos saisi tietää Minervan lainanneen niistä yhtä, mutta mistäpä hän sitä koskaan saisi tietää – professori Mercur oli juuri aamiaisella pyytänyt Voron koko aamupäiväksi tähtitornia siivoamaan. Minerva suuntasi reippaat askeleensa kohti opettajanhuonetta, ja Piskuilan seurasi hänen vanavedessään.
Minuutin kuluttua Piskuilan istui takaisin etupulpettiin hieman punertavasilmäisenä, mutta muuten tyynenä ja päättäväisenä. Hänen edessään pulpetilla lyllersi tomunharmaa kissanpoikanen, jolla oli lamppumaiset silmät ja hieman hapsottava, pörheä häntä. Muu luokka vaikutti rauhalliselta. Minerva nyökkäsi rohkaisevasti Piskuilanille, etsi sitten käteensä liidun ja alkoi kirjoittaa läksyjä taululle.
Äkkiä hän muisti, että myös Lupinin läksyn kirjoittaminen oli jäänyt kesken.
Jos mahdollista, etsi sopiva rotta, ja harjoittele katouttamistaikaa käytännössä, Minerva kirjoitti pergamentinpalalle.
Hän antaisi lapun tunnin lopussa Piskuilanille, ja Piskuilan voisi toimittaa rästitehtävät viikonlopun aikana Lupinille.
-
Olipa tää jotenkin erittäin sympaattinen teksti. Just tällaiseksi olen aina Minervan kuvitellut, vaikka hän onkin yleensä melko tiukkis niin kyllä hän osaa tarpeen tullen myös lohduttaa. Mua ilahdutti tässä viljellyt hauskat yksityiskohdat, kuten se että kelmien mainitaan jostain syystä olevan erityisen hyviä eläinmuodonmuutoksissa ja se, että Siriukseen viitataan koirailmaisuilla (koirankujeet, koiranpentuilme.) Ai niin ja myös erityismaininta Borriskalle ;D Haluan kuvitella että tuo kissa jolla Peter harjoitteli oli nimenomaan Norriska. Ketään tuskin olis hirveesti haitannut vaikka se olisikin kadonnut lopullisesti. Ai niin, ja hauska yksityiskohta oli myös se että Remus, ainoa hahmo jonka nimi on ficin nimessä, ei edes esiinny koko tekstissä muuten kuin mainintoina.
Jotenkin huvitti myös se että Minerva ei edes aluksi tajunnut äänen tulevan Peteristä. Tavallaan ihan kamalaa, mutta useinhan Peter kuvataan just näin huomaamattomaksi. Tuntuu vähän oudolta että mulle jäi tästä päällimmäiseksi hassunhauska huumorifiilis vaikka olihan tässä muitakin elementtejä. Valitettavasti Peter on vaan kuvattu niin kaameaksi aikuisena etten oikein osaa häntä sääliä lapsenakaan.
Pakko muuten mainita, olen juuri aloittanut amk-opinnot ja kun aloin lukea tän tekstin A/N:ää niin eka ajatus oli että apua eikö näistä lähdeviitteistä pääse eroon vapaa-ajallakaan :'( Ei vaan, nyt niitä vaan näkee joka paikassa kun on joutunut ruveta kiinnittämään niihin aiempaa enemmän huomiota.
-
Ihan loistava aihe! Minulle oikeastaan tuli ensin heti pelko, että eläin katoaa kokonaan olemasta, mutta eihän niin voi olla, vaikka välillä kirjojen taikuus ei ole kauhean johdonmukaista, joten ymmärrän oikein hyvin Peterin pelon. :D Minusta tämän juoni soljui oikein kivasti ja erittäin toimivaa oli minusta ero siinä, mitä Minerva ja mitä lukija tietää. Et korostanut kohtuuttoman oudosti esimerkiksi Kelmien osaamista muodonmuutoksissa tai Peterin huolta rottien katouttamisestai tai miksi hän ei oikein tykännyt pöllöistä tai kissoista. Se kaikki sopi tosi hyvin yhteen Minervan havainnoinnin kanssa siihen, mitä lukija oikeasti tietää tästä hetkestä. Käy hyvin järkeen, että kun Kelmit ovat tässä vaiheessa oppineet animaageiksi, he olisivat hilpeämpiä ja itsevarmempia ja Minerva on erinomainen opettaja ja osaa lukea oppilaitaan, mutta ei tietenkään pystyisi päättelemään asioiden todellista laitaa. :)
Minerva opettajana oli myös ilahduttavan osaava ihan vain lasten käsittelemisessä. Esimerkiksi iloitsin, miten hän antoi Siriukselle jälki-istuntoa, koska tämä ahdisteli seksuaalisesti luokkakaveriaan. Oikein! Ja samoin hän oli hyvin kärsivällinen jutellessaan Peterille, vaikka samalla oli ihminen, jolle kissat ovat lähellä sydäntä, eikä hän voinut estää itseään loukkaantumasta, koska Peter ei pitänyt kissoista. Mutta siitä huolimatta hän keksi viisaan ratkaisun ongelmaan ja osasi jopa reflektoida, että ehkä tuhoeläimien käyttö ei ollut paras mahdollinen tapa opettaa katouttamista. Erittäin hyvä havainto. :) Minervan opettajapersoona kuulosti kaiken kaikkiaan ymmärtäväiseltä, sopivan tiukalta ja neuvokkaalta löytämään oikean tavan lähestyä oppilaiden oppimista. ^^ Kaikki hahmot, keksityt tai canonista poimitut, solahtivat saumattomasti osaksi tarinaa ja lopetus oli vielä kirsikka kakun päälle. ^^
Kiitos tästä!
-
Uniprinsessa:
Pakko muuten mainita, olen juuri aloittanut amk-opinnot ja kun aloin lukea tän tekstin A/N:ää niin eka ajatus oli että apua eikö näistä lähdeviitteistä pääse eroon vapaa-ajallakaan :'(
Ai, kauhea! :D Onneksi sentään luit varsinaisen ficinkin, vaikka alkusanat jo aiheuttivat puistatusta! Voi sentään! Mulla on tapana ottaa inspiraatiota milloin mistäkin sivulauseista, joita en sitten enää myöhemmin löydä niin helposti, kun haluaisin tarkistaa jotain, joten lähdeviitteet ovat lähinnä itselleni. En nyt muista, että kukaan muu täällä sellaisia kauheasti käyttelisi. :)
Mahtavaa kuitenkin kuulla, että pidit ficistä, erityisesti kaikista kissa- ja koirajutuista! Minä itse ajattelen, että Voron Borriskalla oli useampi kissanpentu, joista Voro sitten niiden isommiksi kasvettua valitsi työparikseen sen, joka vaikutti inhoavan oppilaita eniten. ;)
Kiitos paljon kommentista! <3
Meldis: Kiva kuulla, että pidit aiheesta ja toteutuksesta! Tajusin itse tänään päivällä mitä tästä ficistä puuttuu ja miksi se omasta mielestäni tuntui keskeneräiseltä, mutta eipä sille enää mitään mahda... (Mun olisi pitänyt mainita tässä hirvi! Peterin olisi pitänyt kysyä, voiko vain pieniä eläimiä katouttaa vai myös isoja -- esimerkiksi hirviä. Oon niin vihainen itselleni! >:( :D Ei pitäisi olla niin hätäinen julkaisija!)
Mutta joo -- järkytyin itsekin, kun luin FK:a ja siinä vaan kissanpentuja katoutettiin niin kuin se olisi jokin saavutus. Täytyi sitten järkeillä tämä homma jotenkin vähemmän hirveäksi. :D Kiva, että pidit Minervan toteutuksesta. Haluaisin ajatella, että Tylypahkassa on oikeasti hyviäkin opettajia, jotka paitsi hallitsevat oppiaineensa, myös kasvattavat nuorista säällisiä ihmisiä.
Kiitos paljon! <3
-
Pidin tästä tosi paljon! Peter on hyvin unohdettu hahmo muiden Kelmien keskellä, mutta onnistuit silti tavoittamaan Peterin ytimen. Jotenkin hätkähdin, miten paljon kirjoittamasi hahmo tuntuikin Peteriltä, koska en ole aikaisemmin hahmoa juurikaan ajatellut tai edes tiedostanut, että minulla on hänestä jonkinlainen mielikuva. Hän on kuitenkin juuri tuollainen kuin kuvasit: hiukan tilannetajuton, vähän avuton mutta omalla tavallaan hyväsydäminen.
Tsemppiä Minervalle, ei voi olla helppoa opettaa koko koululle muodonmuutoksia ja kaiken päälle laatia rästitehtäviä. Hän on kuitenkin yllättävän kärsivällinen jopa Peterin kaltaisten oppilaiden suhteen. Kiitos tekstistä, tämä oli mielenkiintoinen lukukokemus!