Harry Potter -ficit > Godrickin notko

Kun yksi kirje avaa uuden maailman (Dean Thomas, S, drama, 4/4)

<< < (2/4) > >>

hiddenben:
Huippua, tirsu, kiitos kommentista! On hauskaa saada lukea, mitä mietit tarinasta ja millaisia kysymyksiä se herättää. Varsinkin idea Debbien näkökulmasta, voisin hyvin kuvitella tämän kertovan innoissaan ja vähän huomaamattaankin kavereilleen Deanin velhoudesta. Ajattelen sen ainakin jotenkin niin, että Nick ja Josie pitäisivät parhaana, jos Tylypahkasta ei puhuttaisi talon seinien ulkopuolella.

Näen ehdottomasti Deanin tarinassa ja varsinkin hänen (perhe)taustassaan mielenkiintoisia aiheita, joihin tarttua! Mielessä on pyörinyt muutamakin idea, saa nähdä, jos ne päätyvät toteutusvaiheeseen asti ;) Ylipäätänsä Deanista ei taida olla paljon ficcejä, minkä takia hahmoon oli ehkä helpompi tarttua. Sain itse rakentaa taustaa itselleni mieluisalla tavalla.

Kiitos vielä kommentista! Tulin niin iloiseksi kivasta ja positiivisesta palautteesta :)

Paquette:
Hei! Minun piti tätäkin kommentoida jo heti tuoreeltaan, mutta niinpä se taas on jäänyt. :( No ehkä nämä Finikesän kommentointihaasteet vähän potkivat minua raapustamaan rästiin jääneitä kommentteja.

Minä olen miettinyt paljonkin jästisyntyisten ja puoliveristen ja heidän perheidensä suhtautumista velhomaailmaan, joten tämän fikin aihe kuulosti heti todella kiinnostavalta. Deanin vanhempien reaktiot kirjeen saapumiseen vaikuttavat minusta uskottavilta ja toisaalta myös Deanin innostus on ymmärrettävää. Mietin, onko hän kenties jo aiemmin osoittanut jonkinlaisia merkkejä taikavoimista, Harryhan ainakin taikoi jo ennen Tylypahkaan menoa. Voi tosin olla, että Dean on elänyt sen verran tasapainoisemmassa ympäristössä, ettei taikoihin ole ollut tarvetta.

Deanin vanhemmat vaikuttavat mukavilta, ja kuten jo totesin, heidän suhtautumisensa kirjeeseen tuntuu realistiselta. Varmasti itsekin pitäisi tuollaista kirjettä lähinnä vitsinä, ja voisihan se jopa hieman pelottaakin. Minerva on mainiolla tavalla oma itsensä. Minusta lähes parasta Pottereissa oli Harryn vaiheittainen tutustuminen taikamaailman ihmeellisyyksiin ja tässä Deanin ensimmäisessä Viistokujan retkessä on samaa uutuuden jännitystä ja taianomaisuutta. Viittaukset hänen isäänsä herättävät kysymyksiä, joihin jää kaipaamaan vastauksia, niin Dean ja hänen perheensä, kuin lukijakin.

Hienoa jos innostut jatkamaan tätä! Deanin isän arvoituksen lisäksi minua kiinnostaisi lukea ihan arkisistakin asioista, joita perheen täytyy tällaisessa tilanteessa miettiä. Miten he kertovat Deanin koulunkäynnistä esimerkiksi sukulaisille ja naapureille, sekä tietysti Debbielle? Nick vaikuttaa suhtautuvan velhoiluun melko nuivasti kun taas Josie on innostunut, joten sekin asetelma on mielenkiintoinen.

Siispä kiitoksia tästä ja jatkoa odotellen. :)

hiddenben:
Kiitos suuresti kommentista ja ajatuksistasi, Paquette! Minunkin piti vastata kommenttiisi heti, kun sen näin, mutta se jäi, joten... samassa veneessä ollaan :D

Mutta hauskaa kuulla, että olen onnistunut ficin kirjoittamisessa! En ollutkaan ajatellut tuota taikavoimien merkkien osoittamista. Onhan se mahdollista, että Deankin on jotain merkkejä osoittanut, mutta jästiperheenä kaikki ovat vain yrittäneet selittää sen maalaisjärjellä taikuuden sijaan? Toisaalta teoriasi tasapainoisesta ympäristöstä tuntuu myös loogiselta – molemmat selitykset ovat varmaan ihan mahdollisia :)

Hauskaa, että tuo Viistokuja-luku oli onnistunut! Halusin hakea juuri sitä uutuuden tunnetta Viistokujalla ilman, että se muistuttaisi liikaa Harryn omia kokemuksia – mutta samalla kaikki oli yhtä uutta Deanille kuin Harryllekin, eli ehkä elämyksessä on silti samat elementit.

Katsotaan, jos saisin tehtyä jatko-osan tälle! Mahdollisuuksia jatko-osille ainakin löytyy. Kiitos vielä kommentistasi :)

Sielulintu:
Kommenttikampanjasta heippa. :)

Tämä vaikutti todella kiinnostavalta ihan jo alkutietojenkin perusteella, koska oon joskus itsekin pyöritellyt mielessä, millaista mahtaa olla jästisyntyisten lasten perheissä, kun kirjeet Tylypahkasta tulevat. Varmasti tässäkin on isoja eroja perheiden välillä, mutta tässä Deanin vanhempien reaktiot olivat musta todella mukavaa luettavaa. Sen lisäksi, että vanhepien ajatukset ja toiminta olivat uskottavia, ne tuntuivat myös siltä, että Deanin on helppo tuosta lähteä rakentamaan elämäänsä kahdessa maailmassa, siinä, missä hän itse tulee viettämään suurimman osan ajastaan ja siinä, missä hänen perheensä elää.

Pidin myös tosi paljon siitä, mten olit jakanut tarinan kolmen eri ihmisen näkökulmiin. Kaksi ensimmäistä osaa valottivat kivasti Deanin vanhempien hiukan erilaisia suhtautumistapoja ja ajatuksia Tylypahkaan liittyen. Oli kiinnostavaa nähdä, kuinka ensin järkytys ja epäusko vaihtuu hyväksyntään, kun McGarmiwan vierailu oudosta koulusta saa asiat näyttäytymään todellisempina. Luultavasti viimeistään Viistokujan retki karkotti viimeisetkin epäilykset, vaikka olihan McGarmiwan muodonmuutostemppukin jo taatusti melko vakuuttava. :)

Kiinnostava yksityiskohta oli Deanin biologisen isän ottaminen mukaan kuvioon. Huispauskaupan omistajan ja ministeriön tyypin reaktiot puhuvat kyllä vahvasti sen puolest, että Dean olisi perinyt taikavoimiaan isältään. Mahtaa olla melko suuri järkytys Deanin äidillekin yhtäkkiä alkaa miettiä, että olikohan entinen mies velho.

Pidin muutenkin älyttömän paljon Josien hahmosta. Hänen huolensa mutta samaan aikaan myös innostuksensa uuteen maailmaan astumista kohtaan välittyi tekstistä todella hyvin. Erityisesti viistokujalle meno oli mun mielestä loistavasti kirjoitettu, kun Josie on innoissaan kaikesta uudesta ihan kuten Deankin.


--- Lainaus ---Äiti ja minä osoitamme vuorotellen toisillemme mitä ihmeellisimpiä näkyjä pöllöistä ja sammakoista itsestään liikkuviin esineisiin eri puotien ja liikkeiden näyteikkunoissa, kun kävelemme ostoskatua pitkin.
--- Lainaus päättyy ---

Tämän kohdan lisäksi myös juna-asemalla ennen lähtöä tapahtunut tilanne oli jotenkin todella kivasti keksitty. Josien kevyt ja hilpeä jutustelu varmasti lievittää Deaninkin jännitystä ja huolta.


--- Lainaus ---”Kirjoita sitten paljon kirjeitä ja lähetä ne pöllöllä. Kuulostaa niin jännittävältä saada pöllöpostia!”

Äidin innostus saa jopa minut hymyilemään ja tuntemaan oloni hieman paremmaksi.
--- Lainaus päättyy ---
Aivan ihana kohta! :)

Vielä tähän loppuun itse tekstistä sen verran, että musta näkökulmien vaihdokset näkyi hyvin myös tekstin tyylissä ja siinä, millaisia yksityiskohtia nousi esiin. Erityisesti tämän huomioin elävöittävänä ja nuoremman hahmon näkökulmaan siirtymisestä kertovana yksityiskohtana.


--- Lainaus ---Mietin, puristaako nuttura hänen päätään. Se selittäisi, miksi hän on niin vakava ja tiukka.
--- Lainaus päättyy ---
Kuulostaa juurikin sellaiselta asialta, jota tuon ikäinen lapsi voisi alkaa pohdiskella. :) Tästä tuli vielä mieleen, että McGarmiwan hahmo oli mun mielestä tosi hyvin otetu tähän mukaan ihan sellaisena kuin hänet kirjoissakin kuvataan. Ihan tyypillistä McGarmiwaa aina sama tiukka nuttura, lyhyet vastaukset ja ulkoisesti tylyhkö käytös mutta silti samaan aikaan luotettavalta tuntuva olemus.

Kiitos paljon oikein kiehtovasta ja hyvin kirjoitetusta tekstistä! Ehdottomasti luen mielelläni, jos tähän joskus tulee jonkinlainen jatko-osakin vaikka juuri ensimmäisestä Tylypahkan kouluvuodesta. :)

Thelina:
Tämä oli mukavaa luettavaa! Jälleen totean, että olet todella hyvä tuomaan eloa tällaisiin hieman vieraampiin ja vähemmän ficeissä esiintyviin hahmoihin, kuten Dean. Pelkän kirjeen saapuminen ilman saattajaa toi pientä jännitystä ja tuo asia olikin kekseliäästi rakennettu, että ilmeisesti Deanin oikea isä olikin velho, mutta oli onnistunut pitämään asian salassa Josielta. Deanin perhe oli minusta ihana ja varsinkin äiti, joka oli ostosretkelläkin innokkaana mukana ja innostui vielä itsekin shoppailemaan :D näinköhän löytyneessä neuleessa oli jotakin mahtavia taikaominaisuuksia :D

En ole koskaan ollut erityisen ihastunut Deaniin, mutta tämän tarinan kuvaus herätti heti kiinnostuksen. Onneksi luin, sillä tykkäsin paljon ja voisin kyllä mielellään lukea Deanista lisääkin. Hyvien tarinoiden kautta monesta aiemmin etäisemmästäkin hahmosta voi tulla itselle hyvin tärkeä ja kiinnostava. Kiitos tästä!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta