Harry Potter -ficit > Godrickin notko

Mercutio on turha marttyyri (S, Lily/Severus, ficlet)

<< < (2/2)

hiddenben:
Minä olen huomannut tässä viime päivinä kovaa halua lukea enemmän Lily/Severusta, koska siinä on jotain kummallisen vastustamatonta! Ehkä se johtuu jotenkin siitä, että heillä olisi oikeasti ollut kaikki mahdollisuudet onnistua, jos taikamaailma heidän ympärillään olisi ollut hieman toisenlainen eivätkä tuvat olisi olleet niin toisiaan vastaan. Sen sijaan Severus etääntyi Lilystä normien pakottamana, Lily taas löysi rakkautta (ehkä) omiensa parista - ja sitten, kun saan lukea Lily/Severusta, vähän hymyilyttää, koska heillä on ihan oma tunnelmansa :)

Toki tässä tunnelma on aivan toisenlainen ja synkkyys pakottaa kohtaamaan asiat sellaisina kuin ne canonissa menivät. Pidin kovasti valinnasta puhua sinusta ja minusta sekä siitä, että tämä sijoittuu vähän myöhempään aikaan. Ajattelin ensin, että tässä olisi kohtaus ajasta ennen Tylypahkaa, mutta mitä pidemmälle luin, tajusin tämän sijoittuvan jonnekin viimeisiin kouluvuosiin ellei jopa sen jälkeen. Viittaukset sotaan ja ystävien kuolemiin johdattivat sinne, ja se teki tästä todella mielenkiintoisen. Tykkäsin myös siitä, kuinka Lily on niin tietoinen suhteen huonoista vaikutuksista ja halusta ottaa etäisyyttä, mutta samalla sitä on vaikea ottaa, kun toinen vetää puoleensa tiedolla ja ehkä jonkinlaisella synkkyydelläkin.

Romeo ja Julia -viittaus on hauska ja sopii etenkin Lilylle! Voin hyvin kuvitella, että hän on houkutellut Severuksen lukemaan tarinan myös, ja ehkä löytänyt jonkinlaisia yhteneväisyyksiä oman elämän kanssa. Tavoitit siinä mielessä hyvin tuon kuudestilaukeavan haasteen otsikko-osuuden :P Tekstissä ehdoton suosikkilauseeni oli tämä:


--- Lainaus ---Minä olen sinulle suolilja, upottava ja monivuotinen, aivan liian monivuotinen. Sinä olet minulle koiruoho, runsaasti käytettynä myrkyllinen. Me olemme toisillemme aivan liian raskaita kantaa.
--- Lainaus päättyy ---

Siinä tiivistyy jotain kamalan kaunista ja tuo määrittää aika osuvasti sen, miksi Lily ja Severus eivät voi pysyä yhdessä loppuelämäänsä. Minä olen ihan tyytyväinen canoniin sellaisena kuin se on näiden kahden osalta, mutta ai että, kun tällaiset katkeransuloiset Lily/Severus-ficit ovat joskus juuri sitä, mitä kaipaan :D Tämä oli oivallinen apu pieneen ficcinälkään, kiitos tästä!

Rowena:
Kiitos kommenteista, Vuorna ja hiddenben! Ne lämmittivät mieltä tuolloin kesällä ja lämmittävät vieläkin :) <3.

Severus/Lilyssä on kyllä niin se oma, vastustamattoman traaginen tunnelmansa! Ja niin on Romeossa ja Juliassakin, vahva suositus myös 90-luvulla tehdylle filmatisoinnille! Ja Mercutio on niin upea hahmo, että sen traagisuuden pohjalta voisi kirjoittaa pidemmänkin tekstin.

Ihania syyspäiviä teille!

Larjus:
Bongasin tän ficin muutama päivä sitten (en tosin muista enää oliks se ihan vaa Notkosta vai stalkkerinapin kautta), ja random otsikko veti puoleensa. Jotain Shakespearea oon lukenut (mm. Hamletin) mut Romeota ja Juliaa muistaakseni en, vaikka kyllähän se tarina on eri sovitusten ja muun populäärikulttuurin kautta tuttu. Mercution koko olemassaolonkin tosin muistan vain Sims 2:n kautta XD (koska siellä on pari perhettä joiden jäsenet on viittauksia Romeoon ja Juliaan.)

Tää oli tosi runollinen fici, sävyltään tälle parille sopivan tumma mutta kuitenkin levollinen. Vertaukset olivat hienoja ja osuvia ja olivat kivasti soljutettu yhteen sen kanssa, mitä Lily ja Severus tässä puhelivat. Voin muutenkin hyvin kuvitella, että he juttelevat noinkin tunnetusta teoksesta. Molempien lapsuudet ovat olleet jästien elämää, niin ei siltä varmastikaan ole voinut välttyä mitenkään. Pohdinnat näytelmässä käytettyyn myrkkyyn ja elävien kuolleiden juomaan käyvät nekin hyvin järkeen ja sopii tälle kaksikolle puheenaiheeksi. Ja kuten sanottu, tässä on kivaa heijastumaa Romeon ja Julian (koko näytelmän) sekä Severuksen ja Lilyn elämän/tilanteen välillä.


--- Lainaus ---”Minun on hyvä olla tässä”, sanot ja silität hiuksiani.
--- Lainaus päättyy ---
Lällyilyä rakastava mieleni menee tämmösissä kohdissa ihan höttöhattaraksi ;D ♥ Ihana kun oli vähän tämmöistäkin mukana, tuomassa rauhaa ja turvaa tähän muuten ytimeltään tummasävyiseen ficiin. Se lohduttaa varsinkin kun tietää, miten canon tätä kaksikkoa lopulta kohtelee! (Ficeissä voi kyllä onneksi mennä halutessaan eri reittejä.)

Rowena:
Larjus, kiitos kommentista <3!

Hamlet on myös hieno teksti! Ja Sims hieno peli :D.

Kiva, että kommentoit :). Ihanaa joulunodotusta!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta