Vapaa keskustelu > Jästitaiteen uudet tuulet

Kuvien tekijänoikeuksista

(1/12) > >>

Meryl:
Hei.

Suurin osa Finfanfunin avatareista on tehty We♥itistä otetuista kuvista. We♥it on linkkaus- eli bookmarkpalvelu. Sieltä saa ottaa kuvia, kuten Googlestakin, yksityiseen käyttöön (taustakuva, näytönsäästäjä yms.) mutta ei julkiseen levitykseen, mikäli kuvan ottaja ja oikeuksien hallussapitäjä ei ole antanut erikseen lupaa. We♥itiin voi kuka tahansa linkata kuvan ja muut voivat "tykätä" siitä. Kuvien yläpuolella on kuvan alkuperäinen osoite. Hyvin usein kuvat ovat peräisin Tumblrista, joka ei ole kopiointipaikka. Vastaavanlaisia sivustoja ovat mm. Blogspot, Suntuubi ja Vuodatus. Tumblrista ei saa kopioida kuvia ilman lupaa. We♥it ei ota vastuuta sinne ladatuista kuvista. Linkkaaminen ei ole laitonta, mutta kuvien kopioiminen luvatta on. Katsokaa, mistä kuva on lähtöisin. Jos se on Flickristä, klikatkaa linkkiä ja katsokaa käyttöoikeudet (commons). Mikäli commonseissa lukee All right reserved tai No derivative commons (kuvaa ei saa muokata), kuvaa ei saa käyttää (jälkimmäisessä tapauksessa sitä ei saa muokata). Lupaa voi aina pyytää. Lupaa kysyessä on hyvä muistaa kertoa käyttötarkoitus sekä sivu jolla sitä käytetään.

Olkaa kilttejä, tehkää palvelus ja katsokaa aina We♥itista kuvia ottaessanne, mistä ne ovat. Henkilökohtaisesti olen rekisteröitynyt käyttäjä We♥itissa että Tumblrissa, joten asia on tärkeä minullekin. Kuvien luvaton kopioiminen, muokkaaminen ja levittäminen on yhtä lailla rikos ja kielletty Suomen laissa.

Kiitos.

MYÖS PHOTOBUCKETISTA KUVIEN OTTAMINEN ON KIELLETTYÄ ILMAN LUPAA.

Lady Dynamite:
Mua vituttaa tää tekopyhä "älkää ottako tuolta kuvia" kun koko foorumi on muutenkin laittomuuksia täynnä. Avatarintekijänä niitä kuvia on tarpeeksi vaikea etsiä, ja nyt kitistään sitä että pitäis kysellä joka perkeleen kuvan perään saako käyttää vai eikö. Menee ihan hulluudeksi se.

Yks finin hyvistä puolista oli just se, ettei täällä nipoteta niistä kuvista.

Yks hailee onko niiden kuvien käyttö laitonta vai ei, srsly vituttaa muutenkin koko laki, ja me ei niillä kuvilla mitään rahaa olla tienaamassa että mikä on ongelma.  ::)

Anteeks hyökkäävä sävy muttakun vittusaatana.

laaksokukka:
mäki auon päätäni. mun mielestä sillä ei ole enää mitään merkitystä ottaako kuvia we♥it:stä, koska ne kuvat, ja niistä tehdyt avat on pyöriny ympäri nettiä ties kuinka kauan. jos laittaa omia kuviaan nettiin, on varauduttava siihen, että ne saattavat levitä. sen jälkeen asialle ei vaan enää voi mitään.

Julma-Nala:
Noni joku viisaampi tulee ja korjaa, jos tulkitsen USA:n lakeja väärin, tunnen asiaa lähinnä äidin työn kautta:

Hyvin suuri osa kuvapalveluista on rekisteröity Yhdysvaltoihin. Maan tekijänoikeuslaissa on pykälä nimeltään "fair use", jota noudattamalla itse ficit ovat isompi rike kuin avatarit, joista ei edelleenkään saa rahaa. Ilmaista mainostahan se lähinnä vaikka esim. Twilightille on, jos joku siihen liittyvästä kuvasta avan tekee. Eli siis niin kauan, kun käytöllä ei "vahingoiteta" alkuperäisen teoksen markkina-arvoa tai sille aiheuteta muuta haittaa, niin asiasta on vähän vaikea kanteita nostaa. Jokainen, joka laittaa kuvan/tekstin/mitä tahansa nettiin, tietää, ettei sitä saa sieltä pois ja ettei täydellisiä tekijänoikeuksiaan voi mitenkään valvoa.

Fair use on, kuten linkkiä klikkaamalla näkyy, varsin monimutkainen pykälä, jonka noudattamista tällaisissa tapauksissa ei edes yritetä valvoa ja jolla on niin monta eri tulkintaa, että amerikkalaiset itsekin kopioivat kuvansa ihan huoletta mistä sattuu. Todennäköisesti mikään, mitä finissä tehdään, ei mene pykälien mukaan, eikä asiasta ole täällä ennenkään niuhotettu.

EHDOTUS: Ehkä avatopissa vois olla samanlaiset disclaimerit kuin ficeissä? Joillakin on jo, mutta voisi kai ne muutkin laittaa. Ei täällä muiden ottamia kuvia kuitenkaan omiksi väitetä :)

~Nala~

Meryl:
Weheartitissa ei edelleenkään kysytä lupia linkkaukseen, koska siihen ei yksinkertaisesti tarvita lupaa. Ja vaikka ne kuvat olisivatkin levinneet, tarkoittaako se sitä, että niitä väen vänkää levitetään vielä lisää? Jos sinulla on rutto ja kolmella muulla ihmisellä myös, menetkö heti hieromaan paiseita rakkaimpiisi koska he sairastuvat kuitenkin?

Ja vaikkei kuvilla tienattaisi rahaa, avatarien tekeminen on kuitenkin laitonta mikäli kuvaan ei ole oikeutta. Luuletteko te, että mun mielestä on kovin kivaa itsekään ettei sieltä saa kopioida? Mä olen tehnyt avoja miljoona vuotta niistä kuvista ja tajuttuani sen mun täytyy ettiä kuvat jostain hevon kuusesta. Mä en ole keksinyt tätä huvin vuoks. Ja Photobucketin kanssa sama juttu. Ihan yhtä lailla. Anteeks nyt kovasti, mut mä en voi tekijänoikeuksille mitään.

x Mary

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta