Vapaa keskustelu > Saivartelija

Olipa kerran

(1/3) > >>

ruttotohtori:
Vaan ei ollut toista kertaa. Hehheh. xddd

"Mainessa on kaupunki, jossa jokainen tuntemasi satuhahmo on vangittuna kahden maailman väliin. He ovat voimakkaan kirouksen uhreja. Vain yksi tietää totuuden ja vain yksi voi murtaa kirouksen."

Elikkäs nyt kun yksittäisille fandomeille on sallittua pystyttää topiceja, olihan mun pakko luoda ketju tälle sarjalle. Olipa kerran eli Once Upon A Time on kuitenkin kerännyt sen verran fanikantaa myös Suomessa, että uskon jonkinlaista keskustelua syntyvän. Tai toisin sanottuna: pliis, tulkaa fiilistelemään niin plöötille tulee hyvä mieli. Luotan teihin, toverit.

Vähän keskustelua avaavia kysymyksiä:

Kuka hahmoista on paras? Mitkä paritukset on jees ja mitkä taas ei uppoa ollenkaan? Onko sarja parantunut vai huonontunut kausien lisääntyessä? Pitäisikö Reginan vihdoin saada onnellinen loppunsa? Kenen kanssa Emma oikeasti kuuluu yhteen?

HUOM! Suomessa sarjaa on ilmestynyt kolmoskauden kolmanneksi viimeiseen jaksoon saakka, joten jos puhutaan sitä myöhemmistä tapahtumista, muistetaan ne spoilerivaroitukset!


Vähän jos itse aloittelisin, niin löysin tosiaan OUATin siinä 2012 loppupuolella, ja 2013 asti olen katsonut sarjaa jenkkitahtiin. Suurin hämmennyksen aiheeni tätä sarjaa koskien on, että miksi pidän siitä. Kun laitan objektiiviset, analyyttiset kriitikkolasit päähän, Olipa kerran on musta oikeastaan aika järkyttävän huono, mutta jotain koukuttavaa tässä on. Liekö se sitten ajatus onnellisista lopuista ja saduista ja muusta tuollaisesta piristävästä ja herttaisesta, joka muhun vetoaa. Olipa kerran on täydellistä materiaalia eskapismin harjoittamiseen, vaikka nykyään lähinnä harmistun suunnasta johon sarja on menossa. SPOILEREITA: Suunnalla meinaan siis sitä, että koko ajan lisätään uutta ja unohdetaan vanhaa. Monet vanhat, kivat sivuhahmot on unohdettu täysin. Joillain näyttelijöillä on toki muita töitä, mutta missä Archie? Dr. Whale? Mulan? Kathryn? Tuhkimoa sentään vihdoin näkyi neloskaudella sen, hmm, pari sekuntia. Kakkos- ja kolmoskausilla tätä ongelmaa jo oli, mutta neloskaudella tää ongelma karkasi käsistä, kun ignooraaminen alkoi ulottua jo päähenkilöihin. Rupesinpa huvikseni tarkastelemaan, ketkä neloskauden missäkin jaksossa oli keskiössä ja mitä, yhdessä taisi olla Ingrid, vikassa oli Rumbelle ja muissa Anna ja Elsa. Ei mulla Frozenia mitään vastaan ole, ja tykkäsin Frozen-kaaresta, mutta se vei ihan liikaa tilaa sarjan alkuperäisiltä hahmoilta, mikä näkyi hahmojen vähäisessä ruutuajassa ja siinä, ettei esimerkiksi Rumpelstiltskinin motiiveja selitetty ollenkaan. Neloskauden ekan puoliskon tapahtumat alkoi käydä järkeen vasta, kun olin lukenut tarpeeksi twitter-kommentteja ja haastatteluja, mikä ei musta ole hyvä laisinkaan. Pelkäänpä siis vähän, mitä neloskauden tokasta puoliskosta tulee, kun tulee kolme uutta (tai kaksi uutta ja yksi uusvanha) hahmoa lisää. Onneksi Ursula ja Maleficent on sentään yhteydessä Arieliin ja Auroraan, mutta neloskauden alkupuolisko oli sellainen pettymys, että uskalla oikein odottaa mitään.

Lempihahmoni on alusta asti ollut Rumpelstiltskin eli Tittelintuure, koska se on, hands down, yksi parhaiten luotuja televisiohahmoja koskaan, ja Tittelintuure oli skidinä mun ehdoton lempisatu. Ei ehkä kovin yllättävää, että suosikkiparitukseni on Rumbelle, mutta siinä vaan on... jotain. Järjettömän kaunista. Ja näyttelijöiden välinen kemia on lumoavaa, en vaan.

Regina ansaitsee kaiken onnellisuuden mitä maailmasta löytyy ja Emma kuuluu Nealille nyt ja ikuisesti. Jaaaa nyt on teidän vuoronne sitten hölistä. Don't let me down. :---D

LillaMyy:
No, jospa minäkin nyt sitten avaisin sanaisen arkkuni... (:

Aloitin siis itse seurailemaan sarjaa silloin, kun se alkoi tulla Suomen televisiosta (Wikipedian mukaan lokakuussa 2012) ihan Suomen tahtiin, kunnes sitten pikkusiskoni, joka oli seurannut sarjaa alusta lähtien Jenkkitahtia innosti mut katsomaan jotain uudempia jaksoja, joita ei näkynyt vielä Suomen televisiossa moneen aikaan ja siinä kohtaa jäin aika totaalisesti koukkuun. Katsottiin sitten siskon kanssa pikavauhtia Jenkkijaksojen loppuun asti, ja viimeistään siinä kohtii, kun Mr. Kapteeni Koukku saapui ruutuun, niin tämä neiti istui lähestulkoon liimattuna läppärinsä edessä. :D Siitä lähtien olen siis seurannut sarjaa enemmän tai vähemmän tiiviisti, aina mahdollisuuksien mukaan. (:

SPOILER Täytyy kyllä myöntää, että olen itsekin harvinaisen pettynyt siihen, että sarjaan tungetaan koko ajan vain lisää ja lisää hahmoja, ja sitä rataa niitä vanhoja työnnetään paperikorin pohjalle. Muun muassa plöötin edellä mainitsemat Archie, Dr. Whale ja Mulan (plus monet, monet muut) ovat jääneet sarjan uusien hahmojen jalkoihin. Oli muutenkin jotenkin jännää, että sarjan tekijät päättivät nostaa Frozenin hahmot tapetille, kun se on kuitenkin aika uusi verrattuna näihin muihin 'satuihin'. Itsehän jouduin siis juuri tämän takia katsomaan ensin Frozenin ja sitten vasta OuaTin neloskautta, että tajuaisin tämän Frozen-kaaren. Muutenkin neloskausi on ollut lievä pettymys tähän mennessä, koska juurikin nuo Rumplen motiivit jäivät aivan täysin hämärän peittoon itselläni. Herra vaan tuntui muuttuvan kuin taikaiskusta yhtäkkiä taas takaisin valtaa himoitsevaksi 'hirviöksi', jos niin voi sanoa, eikä sitä ikinä selitetty mitenkään. Perseestä, suoraan sanottuna!

Se täytyy kyllä itsenikin sanoa, että Rumplestiltskin on todella loistavasti tehty hahmo, ja Robert Carlyle tekee älyttömän loistavaa näyttelijäntyötä osassaan! En kuitenkaan osaa itse henkilökohtaisesti sanoa omaa lempihahmoani sarjassa, koska tykkään oikeastaan aika lailla kaikista. No, okei, en nyt ehkä ihan _kaikista_, mutta en kuitenkaan osaa sanoa, kuka heistä olisi suosikkini ja kuka inhokkini. Itsekin toivoisin Reginalle onnellisen lopun, koska hän ansaitsee sen kaiken sen jälkeen, mitä hän on joutunut kokemaan ja tehnyt 'hyvisten puolella'. Tarkoitan tällä siis sitä, että monta kertaa sarjassa on ollut tilanne aivan täysin kaaoksessa ja sitten Regina tulee paikalle ja hoitaa homman tuossa tuokiossa takaisin oikealle tolalleen, missä Emmalla ja keijuilla olisi saattanut kestää vaikka ja kuinka pitkään, jos nämä olisivat edes osanneet hoitaa asiaa.

Ja, no, Emmasta puheen ollen, itse en ole ikinä nähnyt minkäänlaista kemiaa Emman ja Nealin välillä. No offense te, jotka tykkäätte Swanfirestä, mutta mä en vain näe sitä. Neal on hahmona super-ihana ja inhosin sitä, kuinka sen loppu oli hoidettu, mutta ei. Swanfire ei vaan ole mun pala kakkua. Sitä vastoin taas Emma ja Koukku, siinäpä vasta kemiaa säkenöivä pari. Myönnetään, että mä olen muutenkin niin täydellisen heikkona Killianiin (ja Colin O'Donoghueen), että mun mielestä se mätsäisi varmaan ihan jokaiselle, jota sitä yritettäisiin sarjassa parittaa... Mutta siis joo, Captain Swan all the way! :D Muista parituksista voisin sanoa, että nämä perus Snowing ja Rumbelle sekä ei-niin-perus Frankenwolf (Dr. Whale/Red) kuuluvat suosikkeihini. SPOILER! Pakko myös mainita Outlaw Queen, koska <3! Inhottaa ajatuskin siitä, mitä näille kävi neloskauden lopussa, samoin Rumbellen tola! ):

ruttotohtori:

--- Lainaus käyttäjältä: LillaMyy - 19.01.2015 16:39:29 ---SPOILER Oli muutenkin jotenkin jännää, että sarjan tekijät päättivät nostaa Frozenin hahmot tapetille, kun se on kuitenkin aika uusi verrattuna näihin muihin 'satuihin'. Itsehän jouduin siis juuri tämän takia katsomaan ensin Frozenin ja sitten vasta OuaTin neloskautta, että tajuaisin tämän Frozen-kaaren.

--- Lainaus päättyy ---
SPOILEREITA Musta se on sinänsä ymmärrettävää, koska OUATin katsojaluvut on tainneet olla laskussa ja Frozen nyt oli sen luokan megahitti että huh. Enkä suostu uskomaan että syitä olisi muita, vaikka käsikirjoittajat kuinka väittää että halusivat tehdä Frozenin. Disney-yhtiön rahoittama sarja OUAT kuitenkin on, ja kun ottaa huomioon kaiken sen rahastuksen mitä Frozenilla tehdään... Näin jonkun postauksen tumblrissa missä vertailtiin kuinka paljon Frozenista on oheistuotteita muihin Disneyn leffoihin verrattuna ja ero oli huimaava. Tosin, kyllähän neloskauden alku saikin suurimmat katsojaluvut koko OUATin historiassa, mutta toisaalta neloskauden vikalla jaksolla ne tais olla alhaisimmat. :-D Että eipä tainnut kannattaa, yritys varmaan oli saada Frozen-fanit koukuttumaan OUATiin, mutta ymmärrän niitä jotka lopettivat katsomisen heti kun Frozen-arkki saatiin loppuun - se miten kaikki muu oli käsikirjoitettu oli niin kamalaa, että tuskin kenenkään kiinnostus itse sarjaa kohtaan heräsi. Tiiän myös paljon alkuperäisen sarjan faneja jotka lopetti katsomisen tuon Frozen-pakotuksen takia, joten joo, ei näin, Disney. Ei näin. En tiiä kyllä jatkanko itekään enää viitoskaudelle jos sellaista ylipäätään tulee. Tietyssä mielessä toivon että neloskauden toka puolisko onnistuisi ja sarja saisi megaluokan katsojaluvut ihan puhtaasti hyvän käsikirjoituksen takia, ois niin haikeaa sanoa omalle lempisarjalle hyvästit, mutta en vaan osaa uskoa että noin tapahtuu. Frozen-arkissa oli kyl sekin että siitä tuskin ymmärsi mitään ellei oo kattonut ite Frozen-leffaa, hienoa olettamista että kaikki on katsoneet sen. :-D Itekin katoin vaan koska sitä pakotettiin joka paikassa eikä se ees ollut läheskään hypensä arvonen. Pliis Disney ymmärtäkää että teillä on parempaakin!


--- Lainaus ---Ja, no, Emmasta puheen ollen, itse en ole ikinä nähnyt minkäänlaista kemiaa Emman ja Nealin välillä. No offense te, jotka tykkäätte Swanfirestä, mutta mä en vain näe sitä. Neal on hahmona super-ihana ja inhosin sitä, kuinka sen loppu oli hoidettu, mutta ei. Swanfire ei vaan ole mun pala kakkua. Sitä vastoin taas Emma ja Koukku, siinäpä vasta kemiaa säkenöivä pari.
--- Lainaus päättyy ---
Hahhaa, mulla taas menee ihan toisin päin! :-D Ei mut, mielipiteet on mielipiteitä, ja kaikilla on omansa. Tällei sivuhuomiona, mua rasittaa yli kaiken kun tumblrin fandomissa on joku henkilökohtainen loukkaus jos ei tykkää samasta parituksesta ku muut, äänekkäimpiä varmaan on ne Captain Swan -shipperit, mutta ei kaikki muutkaan hirveen hyvin käyttäydy. Onneks finin fandomeliöt on asiallisia!
Ei mut, kyllä Emmalla ja Koukulla on se oma viehätyksensä ja tykkäsin niistä itekin yhessä vaiheessa! Mut taas, kirottu neloskausi... SPOILEREITA JÄLLEEN Siis kun, todellakin no offense, mut neloskauden Koukku on musta vaan ollut niin... En tiiä, se on vaan kiertänyt Emman perässä ja jotenkin se on menettänyt kaiken sen ihastuttavan merirosvokarismansa mikä sillä oli. Okei, siitä on tullut hyvis, et ehkä se, mut jotenki ku sillä ei tunnu olevan muuta elämää ku Emma! Siitä tulee vaan mieleen semmonen huomiota kerjäävä koiranpentu, mut tääkin on kai mielipideasia. Ja ite oon niin pahisten perään kuolaaja ettei mitään rajaa. :-D Jotenkin sen muutos ei vaan tunnu kauheen luonnolliselta mun mielestä, mut okei mulla on henkilökohtaisia kaunoja hahmoa kohtaan, hmm, joo, eh. Oon ihan kauhee. Mut onhan Colin O'Donoghue ihan hirveen ihana ja hyvä näyttelijä ja pahuksen komea, ja mulle tulee hirveen paha mieli aina ku sanon etten tykkää Koukusta kun Colin on niin suloinen. ;_;

Crys:
Lempihahmo on kyllä helppo sanoa, Rumpelstiltskin! Olen samaa mielyä LillaMyyn kanssa, että Robert Carlyle on kyllä onnistunut aivan loistavasti! Ekan kerran kun katoin jonkun OUAT haastattelun jossa Robert puhui, nii tuli vähä semmone "waat" kun Robert puhui kunnon skottiaksentilla :D (En siis OUAT:ia ennen ole nähnyt mitään Robertin elokuvia yms.)
Yks asia mua on koko ajan häirinny. Kirjotetaanko se nyt Rumpelstiltskin vai Rumplestiltskin? Suomalaiseen suuhun eka tuntuu paremmalta, mutta onko noi molemmat siis oikeita tapoja? Käyttääkö ne noita molempia tapoja OUAT:issa? Jos oikein muistan, nii ainakin siinä tikarissa luki Rumplestiltskin.

SPOILER: Neloskausi! Vaikka tykkäänkin Frozenista, oon samaa mieltä siinä, että Frozenia tungettiin sinne aivan liikaa. Toivottavasti neloskauden b osassa asia muuttuu. Tietääkö muuten kukaan milloin se b-osa alkaa jenkeissä?
Se loppu oli kyllä aivan kauhee! Rumbelle on koko OUAT:in lempiparitukseni, joten kyllä siinä pari kyyneltä tuli tirautettua :'( Toivottavasti Rumpelstiltskin pääsee takasin Storybrookeen ja sitten Rumpelstiltskin ja Belle elää happily ever after! :-* No, ainahan sitä saa toivoa. Harmittaa myös se Reginan kohtalo :( Kyllä Reginalla on oikeus onneen!

Lempiparituksiani ovat siis Rumbelle, Outlaw Queen ja jotenki kolmoskauden 17. jaksossa tuli mieleen, et Ariel ja Koukku ois myös mahtava pari! Vaikka tykkään myös paljon Captain Swanista. Ristiriitastako?


--- Lainaus ---Onko sarja parantunut vai huonontunut kausien lisääntyessä?
--- Lainaus päättyy ---
Itse aloitin sarjan kattomisen kun kolmoskausi alko suomessa, ja sitten se koukututus pakotti mut kattomaan kaikki aikasemmatkin kaudet. Onneksi mun kaveri paljastui myös OUAT faniksi, ja siltä sain nettisivuston osotteen, josta voi kattoa ne kaikki kaudet :) Perhe varmaan vähän ihmetteli, kun en tullut päiviin ulos huoneestani. Mutta siis asiaan. Kaveri sano sillon, että kolmoskausi oli kaikista huonoin, mutta kun olin sen vaan sen kolmoskauden kattonut, niin en tajunnut ihan miksi. Kun olin muut kaudet kattonut niin ymmärsin ehkä hieman paremmin. Johtopäätöksenä tästä, sanoisin että ensimmäinen kausi oli paras ja siitä on sitten lähtenyt pienoinen alamäki. Kyseessä on kuitenkin mun lempisarja, että en kyllä sano että se huono on.

ruttotohtori:

--- Lainaus käyttäjältä: Crysted - 19.01.2015 18:14:28 ---Lempihahmo on kyllä helppo sanoa, Rumpelstiltskin! Olen samaa mielyä LillaMyyn kanssa, että Robert Carlyle on kyllä onnistunut aivan loistavasti! Ekan kerran kun katoin jonkun OUAT haastattelun jossa Robert puhui, nii tuli vähä semmone "waat" kun Robert puhui kunnon skottiaksentilla :D (En siis OUAT:ia ennen ole nähnyt mitään Robertin elokuvia yms.)
Yks asia mua on koko ajan häirinny. Kirjotetaanko se nyt Rumpelstiltskin vai Rumplestiltskin? Suomalaiseen suuhun eka tuntuu paremmalta, mutta onko noi molemmat siis oikeita tapoja? Käyttääkö ne noita molempia tapoja OUAT:issa? Jos oikein muistan, nii ainakin siinä tikarissa luki Rumplestiltskin.

--- Lainaus päättyy ---
Joo, Robert Carlyle on kyl imho paras näyttelijä jonka meidän sukupolvi on saanut nähdä. En vaan ymmärrä sen talenttia, herranjumala. Ja no, Rumpelstiltskinin osahan kirjotettiin just siinä mielessä et Robert saatais siihen näyttelijäksi, ja ymmärrän kyl minkä takia koska jestas. *_* (Kantsii muuten kattoo siltä ainakin The Full Monty eli Housut pois, koska se näyttelee stripparia. Tai siis, hehe, ehehe, heee.)
Ja tosta kirjotusasusta: alkuperäisessä sadussa se on Rumpelstiltskin, että tossa tikarissa on typo! Lausumiseenhan se ei vaikuta, mut... mut... mua on aina häirinny toi niin paljon! :-D Mutta sama kai se kumpaa käyttää.


--- Lainaus käyttäjältä: Crysted - 19.01.2015 18:14:28 ---Tietääkö muuten kukaan milloin se b-osa alkaa jenkeissä?

--- Lainaus päättyy ---
Maaliskuun ensimmäinen päivä, eli ei oo kauaa! :> Gosh, muistan kyl ku katoin kakkoskautta jenkkitahtiin sillon keväällä 2013 ja hitto, siellä oli joka jakson välissä melkein joku viikon tai kahden tauko, ennätys tais olla kaks jaksoo putkeen ilman taukoja... Ei ikinä enää, pliis.


--- Lainaus käyttäjältä: Crysted - 19.01.2015 18:14:28 ---SPOILER: Se loppu oli kyllä aivan kauhee! Rumbelle on koko OUAT:in lempiparitukseni, joten kyllä siinä pari kyyneltä tuli tirautettua :'( Toivottavasti Rumpelstiltskin pääsee takasin Storybrookeen ja sitten Rumpelstiltskin ja Belle elää happily ever after! :-*
--- Lainaus päättyy ---
SPOILEREI: Jos yhtään piristää, onnellisen lopun mahikset on vielä! Tumblrissa on kiertäny teoria et se hansikasjuttuhan osoittaa suurimpaan heikkouteen, joka useimmilla on se tosirakkaus ja Rumplella sit se tikari. Toihan kerrottiin jo sarjassa, mut Rumple on monesti sanonut että Belle on tehnyt siitä vahvemman ja et Belle on sen voima tjsp. Joten ehkä Belle vähän erehtyi, oispa hauska nähdä jos Belle löytäis sille hanskalle parin joka osottaiski suurimman vahvuuden ja sit se osottais Belleen itteensä... :-D Ei vaan, ymmärrän Belleä kyl hyvin, Rumple ei oo se ihanteellisin aviomies, mut onhan se nyt selkeetä että Belle oli vähän kujalla tossa vaiheessa. Itkin kyllä niin kovaa sille koko kuviolle (enkä itke koskaan televisiosarjoja katsoessa), mut ihan hyvä et vähän saivat välejä selviteltyä. Sitäkin oltais vaan voitu pohjustaa vähän paremmin sarjan aikana, neloskaudella näky pelkästään Rumplen näkökulmaa, mut Bellen aatoksia ei nähty ollenkaan ennen tota finaalia mikä harmittaa mua yli kaiken koska Belle kuitenkin on yks päähenkilöistä. Toivottavasti se sais ansaitsemansa screentimen neloskauden tokalla puoliskolla. Ehkä jos se sekoais ja siitä tulis kunnon pahis, hmmh! *3*

Kauheen ihanaa että teitä on, ettei mun tarvii yksinäni monologeilla. ;3; Vaikka tuntuu että oon ihan liikaa spämmimässä tätä topaa nyt ja taidan tulla spämmimään vastedeskin mut... Mut!

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta