Vapaa keskustelu > Saivartelija

Fanon eli päänsisäinen canon

(1/38) > >>

Kaarne:
Tiedättehän te, kuinka ficcejä lukiessa joistain hahmoista muodostuu sellaisiakin mielikuvia, joista ei kirjoissa puhuta juuri mitään? Sellaisia ovat esimerkiksi Remuksen meripihkasilmät, Lilyn ja Jameksen kulissiavioliitto ja se, että Tom Riddle oli nuorena hyvännäköinen ja yksinäinen. Millaisia fanon"tietoja" teillä itsellänne on kirjoittajina? Entä millaisiin olette törmänneet tekstejä lukiessa?
 
Minun päänsisäinen canonini rakentuu enimmäkseen Nevillen ympärille. Useissa ficeissä olen esimerkiksi todennut, että hän on lahjakas matematiikassa. Lisäksi minun Nevillelläni on rauhoittava ääni ja hyvin tarkka ihmistuntemus. Ja järjestelmällinen luonne. (ja hän rakastaa jästien klassikkoromaaneja.)

Muita päänsisäisiä canoneja ovat esimerkiksi Cinnan selkeä piilotettu vastarintataistelu ja kätketty ihastus Katnissiin. James/Sirius on myös päänsisäisessä canonissa täysin realistinen paritus.

Nyt en kuitenkaan kirjoita aiheesta enempää, koska puhelin on hidas. Siispä: areena on teidän.

Beelsebutt:
Remuksella on ranskalaiset sukujuuret! Mut mä syytän tästä vain yhtä ficcaria ja yhtä ficciä, mutta en pääse enää tuosta mielikuvasta eroon :E

Mä täydentelen myöhemmin, nyt lyö tyhjää ;)

Sassa:
Yksi tosi yleinen fanon-käsitys, jota mä jaksan aina ihmetellä, on tää perinteinen, että Draco olisi jotenkin tosi hyvännäköinen. Kirjoissahan hänet kuvataan etenkin sarjan alkupuolella pienikokoiseksi, suipponaamaiseksi ruipeloksi. Kyllähän ihminen muuttuu iän myötä, mutta mun on hirmu vaikea kuvitella, että Dracon kasvonpiirteet ja kaikki muuttuisivat tyystin, ja hänestä tulisi täydellisen komea. Persoonallisen hyvännäköinen ehkä, mutta mä en osaa ajatella Dracoa jonakin yleisenä kuolauksen kohteena samalla tavalla kuin vaikka jotain Cedriciä. (Muistaako joku vielä tätä 2000-luvun alkupuolen ficcimaailmassa vallinnutta villitystä, jossa Dracosta tuli aina aikuisiällään miesmalli? ::))


--- Lainaus käyttäjältä: Nevilla - 04.04.2011 09:05:59 ---Muita päänsisäisiä canoneja ovat esimerkiksi Cinnan selkeä piilotettu vastarintataistelu ja kätketty ihastus Katnissiin.

--- Lainaus päättyy ---
Tuon vastarintataistelun ymmärrän, sillä se on olemassa munkin fanonissani, mutta enpä ole ikinä tullut ajatelleeksi tuota ihastusjuttua!

Ryminä:
Mä olen jo pidemmän aikaa miettinyt yhden mun lempparihahmon, eli Remuksen, mieltymystä suklaaseen. Nyt on jo kirjojen viimeisestä lukukerrasta sen verran aikaa, että varmasti en muista, mutta musta tuntuu, että suklaasta puhutaan lähinnä vaan ankeuttajien maininnan yhteydessä Azkabanin vangissa.
Jotenkin tosi useassa kelmi-ficissä Remuksella on kamala suklaan mieliteko ::) Tai sitten mä muistan väärin, ja Rowling on ihan oikeasti tehnyt Remukseta suklaasyöpön ;D
(Eikä muuten sillä, etteikö suklaa olisi ehkä maailman paras keksintö :P ja ihmekös tuo jos siitä joku nimeltä mainitsematon ihmissusikin tykkäisi...

Beelsebutt:
Suklaa ja Remus on kirjoissa yhdessä ainoastaan siksi, että ankeuttajat ovat kovasti läsnä AV:ssa ja suklaahan on vastamyrkkyä ankeuttajien aiheuttamalle ahdistukselle (Rowling on jumala <3). En mä ainakaan muista, että Remuksesta olisi koskaan sanottu, että hän olisi suklaan ystävä muuten.

Sassa, mä oon tullut ficciympyröihin vasta 2005 mutta ainakin vielä silloin oli kovasti pinnalla toi Dracon mallius. Ja uskomattoman hyvä ulkonäkö (itseasiassa mulla on yks avakin, mittatilaustyönä Annalta <3, jossa on Tom Felton herutusilmeellä sekä tekstit "So Hot it hurts" & "You know you want me" & "Come and get me" :D). Mutta toisaalta, mun mielestä Luciuskin on tosi hothothot, vaikka kirjoissa sitä ei kerrota lainkaan. Syytän Jason Isaacsia :P

Sirius on Harryn mielestä tosi komea sekä nuorena (Severuksen muistossa) että vanhempanakin, tätähän Harry koko vitoskirjan ajan ajattelee (HP/SB shippareiden iloksi <3). Mun mielestä myös nuoresta Tomista on mainittu, että Harry piti häntä komeana. Äh, ei ainakaan SK:sta löytynyt mainintaa, mutta PP:ssä Dumbledore sanoo Tomista näin:


--- Lainaus käyttäjältä: PP, s.389 ---Koska hän oli epätavallisen lahjakas ja erittäin hauskannäköinen orpopoika...
--- Lainaus päättyy ---

Ahaa, myös Harry toteaa saman:


--- Lainaus käyttäjältä: PP, s.399 ---Harry tunnisti Valedron heti. Hänen kasvonsa olivat hauskimman näköiset ja hän vaikutti pojista rennoimmalta.
--- Lainaus päättyy ---

Eli Tom on canonissa ollut ainakin nuorempana hyvännäköinen. Toi hauska-verbi on ekassa lainauksessa 'good-looking' ja tokassa kohdassa 'handsome face'.


Ja mä en vieläkään tiedä, onko ne Ronin käsivarteen jääneet aivoarvet vanhemmalla iällä canonia vai fanonia. Enkkuficeissä niistä puhutaan paljon, suomenkielisissä en oo törmännyt (paitsi omassani). Toisaalta, jos ne mainitaan kirjoissa ja jää epäselväksi, paraneeko ne koskaan täysin, niin kai ne sitten voi olla canonia :-\


Onko Remuksen meripihkasilmäisyys fanonia? Eikös sillä ainakin ole mainittu, että on ruskeat tai kullanruskeat silmät tms? Jooei, Lexiconkin sanoo, että silmien väri ei oo tiedossa :D Haha, mä oon aina luullut että ruskeesilmäinen Remus on canonia x)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta